ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 березня 2018 року м. Чернігів Справа № 825/1021/18
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді - Бородавкіної С.В.,
за участі секретаря - Гайдука С.В.,
розглянувши у підготовчому судовому засіданні, без фіксування його за допомогою звукозаписувального технічного засобу в порядку ст. 229 КАС України, в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Заступника прокурора Чернігівської області Юшина Ігоря Володимировича до Чернігівської районної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, - Фермерське господарство ''Стелла'' про визнання протиправним та скасування розпорядження ,
У С Т А Н О В И В:
Заступник прокурора Чернігівської області Юшин Ігор Володимирович в інтересах держави 16.02.2018 звернувся до суду з адміністративним позовом до Чернігівської районної державної адміністрації (далі - Чернігівська РДА) та просить визнати протиправним та скасувати розпорядження відповідача від 01.03.2017 № 169 про затвердження технічної документації із землеустрою та передачі в оренду ФГ ''Стелла'' земельної ділянки в єдиному масиві площею 176,2317 га ріллі за рахунок не витребуваних земельних ділянок (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Михайло-Коцюбинської селищної ради Чернігівського району.
Свої вимоги позивач мотивує тим, що вивченням прокуратурою області стану додержання вимог земельного законодавства при розпорядженні земельними ділянками сільськогосподарського призначення на території Чернігівського району Чернігівської області установлено порушення вимог закону, що потребують вжиття представницьких заходів. Зокрема, на момент прийняття Чернігівською районною державною адміністрацією розпорядження від 01.03.2017 № 169, земельна ділянка площею 6,0818 га (кадастровий номер 7425555400:03:000:0288), речове право на яку зареєстровано 16.01.2017, перебувала у приватній власності ОСОБА_1 і була передана в оренду ФГ КВЮС-АГРО , що виключає належність її до категорії не витребуваних земельних часток (паїв), правом розпорядження якими наділена районна державна адміністрація. При цьому, з метою передачі в оренду ФГ Стелла , ділянка під № 288 значилася як не витребувана, що суперечило фактичному стану речей.
Ухвалою суду від 20.02.2018 відкрито провадження по справі та призначено її до розгляду за правилами загального позовного провадження у відкритому підготовчому засіданні.
Прокурор надав клопотання про проведення підготовчого судового засідання без його участі, позовні вимоги підтримує в повному обсязі.
06.03.2018 від Чернігівської РДА надійшла заява про визнання адміністративного позову в повному обсязі. Також, зазначено, що станом на сьогоднішній день оскаржуване розпорядження залишається не реалізованим через бездіяльність потенційного орендаря, а саме: ФГ Стелла , який умисно ухиляється від проведення державної реєстрації договорів оренди чи повернення їх до Чернігівської РДА. На неодноразові звернення відповідача до керівництва господарства щодо врегулювання земельних відносин ніяких дій з його боку вжито не було. Вказана бездіяльність призводить до істотної шкоди економічним інтересам держави та територіальної громади, оскільки ненадходження коштів до відповідних бюджетів перешкоджає здійсненню функцій держави та місцевого самоврядування. Сума недоодержаної орендної плати за використання нерозподілених земельних ділянок згідно прийнятого розпорядження з відсотком орендної плати (8%) в рік становить 262 621,20 грн.
21.03.2018 представник відповідача надав клопотання про проведення підготовчого судового засідання без його участі.
Представник третьої особи в підготовче судове засідання не прибув, про дату, час та місце його проведення повідомлений належним чином.
Відповідно до частини третьої статті 183 Кодексу адміністративного судочинства України за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення суду у випадку визнання позову відповідачем.
Ухвалення в підготовчому засіданні судового рішення у разі відмови від позову, визнання позову, примирення сторін проводиться в порядку, встановленому статтями 189, 190 цього Кодексу (частина четверта статті 183 Кодексу адміністративного судочинства України).
В свою чергу, частиною першою статті 189 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.
Згідно із часиною четвертою статті 189 Кодексу адміністративного судочинства України у разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.
Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов має бути задоволений, враховуючи таке.
Судом встановлено, що відповідно до статті 17, пункту б частини третьої статті 22, статей 123, 186 Земельного кодексу України, статті 30 Закону України Про землеустрій , статті 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) , статей 6, 21 Закону України Про місцеві державні адміністрації , згідно клопотання ФГ Стелла , Чернігівською РДА 01.03.2017 було прийнято розпорядження № 169 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) , з додатком (а.с. 20, 16-17, 18, 56-65).
Також, пунктом 2 вказаного розпорядження надано ФГ Стелла в оренду строком на 20 років, але не більше, ніж на строк до моменту отримання власниками на кожну окрему земельну ділянку документа, що посвідчує право власності на земельну ділянку, земельні ділянки загальної площею 176,2317 га ріллі за рахунок невитребуваних земельних ділянок (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Михайло-Коцюбинської селищної ради Чернігівського району.
Відповідно до пункту 5 оскаржуваного розпорядження рекомендовано орендарю протягом одного місяця з дня укладення договорів оренди землі провести їх державну реєстрацію відповідно до вимог чинного законодавства та надати до районної державної адміністрації підтверджуючі документи.
Листом від 19.12.2017 за № 02-13/3007 Чернігівська ОДА звернулась до Прокуратури Чернігівської області з проханням вжити заходів представницького реагування до скасування розпорядження відповідача від 01.03.2017 № 169 як нереалізованого, оскільки ФГ Стелла до цього часу не зареєструвала договори оренди землі та не сплачує кошти до бюджету Михайло-Коцюбинської селищної ради (а.с. 21).
Вищенаведені обставини стали підставою для звернення Прокуратури Чернігівської області з відповідним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.
Відповідно до статті 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.
Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України Про прокуратуру та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до вимог статті 23 Закону України Про прокуратуру , представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.
Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.
Згідно із частиною четвертою статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
В даному випадку, охоронюваний законом інтерес полягає в реалізації права на одержання доходу від оренди землі, якого бюджет не отримує протягом тривалого часу. Оскільки, відсутній орган, уповноважений відповідно до вимог чинного законодавства України, звертатися до суду з позовом про визнання протиправним та скасування оскаржуваного розпорядження, а Чернігівська РДА самостійно не може здійснити вказані дії, є підстави для відповідного звернення до суду прокурора в інтересах держави.
Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу.
Згідно із частиною першою статті 1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Відповідно до статті 80 Земельного кодексу України суб'єктами права власності на землю є: громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.
Указом Президента України від 08.08.1995 №720/95 Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям , прийнято рішення провести розпаювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і кооперативам, в тому числі створеним на базі радгоспів.
Право на земельний пай одержали особи, які входили до складу КСП на момент паювання землі і яких внесено до списку, що додавався до Державного акта на право колективної власності на землю.
Преамбулою Закону України від 05.06.2003 № 899-IV Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) врегульовано, що цей Закон визначає організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками.
Відповідно до статті 2 вказаного Закону основним документом, який посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на земельну частку (пай), єдиний зразок якого був затверджений постановою Уряду № 801 від 12.10.1995.
Паї, сертифікати на які громадянами не було отримано, отримали статус невитребуваних .
Нерозподіленою (невитребуваною) земельною часткою (паєм) є земельна частка, яка виділена в складі єдиного земельного масиву без визначення меж в натурі (на місцевості), якщо власник такої земельної частки не звернувся за її отриманням або помер, а спадкоємці з певних причин спадщини не прийняли.
Згідно з пунктом 12 Порядку організації робіт та методики розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.02.2004 № 122, нерозподілені (невитребувані) земельні частки (паї) передаються в розпорядження сільських, селищних, міських рад чи райдержадміністрацій з метою надання їх в оренду.
Відповідно до статті 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки.
Як вбачається з наявних в матеріалах справи доказів, на момент прийняття Чернігівською РДА розпорядження від 01.03.2017 № 169 земельна ділянка площею 6,0818 га (кадастровий номер 7425555400:03:000:0288), речове право на яку зареєстровано 16.01.2017, та яка, в тому числі, була надана ФГ Стелла в оренду, перебувала у приватній власності ОСОБА_1 і була передана в оренду ФГ КВЮС-АГРО , що виключає належність її до категорії не витребуваних земельних часток (паїв), правом розпорядження якими наділена районна державна адміністрація. Вказані обставини підтверджується Інформацією Державного земельного кадастру про право власності на земельну ділянку, листом Міжрайонного управління у Ріпкинському та Чернігівському районах Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 28.12.2017 № 10-25-0.212-2704/118-1.7 (а.с. 42, 50-51, 52-53).
При цьому, як вбачається із схеми розміщення невитребуваних земельних ділянок (паїв), яка наявна в технічній документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок (паїв) в натурі (на місцевості) з метою передачі в оренду ФГ Стелла , ділянка під № 288 значилася як невитребувана, що суперечило фактичним обставинам (а.с. 63).
Крім того, з загального масиву земель, які передані в оренду ФГ Стелла згідно розпорядження від 01.03.2017 № 169, земельні ділянки з кадастровими номерами 7425555400:06:000:1010 (власник - ОСОБА_2С.), 7425555400:03:000:0274 (власник - ОСОБА_3В.), 7425555400:03:000:0279 (власник - ОСОБА_4Г.), 7425555400:04:000:0303 (власник - ОСОБА_5А.), 7425555400:04:000:0306 (власник - ОСОБА_6В.), 7425555400:04:000:0307 (власник - ОСОБА_5М.), 7425555400:06:000:1072 (власник - ОСОБА_7М.), 7425555400:03:000:0288 (власник - ОСОБА_1П.) перебувають у власності громадян, а окремі з них власниками передані в оренду іншим суб'єктам господарювання, що підтверджується листом Міжрайонного управління у Ріпкинському та Чернігівському районах Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 28.12.2017 № 10-25-0.212-2704/118-1.7 та Інформацією Державного земельного кадастру про право власності на земельну ділянку (а.с. 22, 30, 37, 39, 42, 47, 48, 49, 51-52).
Згідно із статтею 2 Закону України Про місцеві державні адміністрації , місцеві державні адміністрації в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечують виконання Конституції, Законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади вищого рівня; законність і правопорядок, додержання прав і свобод громадян.
Відповідно до статті 3 вказаного Закону місцеві державні адміністрації діють на засадах відповідальності перед людиною і державою за свою діяльність; верховенства права; законності; пріоритетності прав людини; гласності; поєднання державних і місцевих інтересів.
Статтею 6 Закону України Про місцеві державні адміністрації визначено, що на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання власних і делегованих повноважень, голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження.
Відповідно до статті 13 Закону України Про місцеві державні адміністрації місцеві державні адміністрації вирішують лише ті питання, які віднесені законами до їх повноважень.
Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування (пункт г частини третьої статті 152 Земельного кодексу України).
У відповідності до статті 43 Закону України Про місцеві державні адміністрації , акти місцевих державних адміністрацій, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного суду України, актам Президента України та постановам Верховної Ради України, прийнятим відповідно до Конституції та законів України, актам Кабінету Міністрів України або інтересам територіальних громад чи окремих громадян, можуть бути оскаржені до органу виконавчої влади вищого рівня або до суду.
Завданнями законодавства, яке регулює питання надання земельних ділянок є раціональне використання земель.
Частиною першою статті 96 Земельного кодексу України установлено, що землекористувачі зобов'язані, в тому числі, своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату; не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів; підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі; своєчасно надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування дані про стан і використання земель та інших природних ресурсів у порядку, встановленому законом.
Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється відповідно до закону. Згідно із статтею 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди земельної ділянки.
Разом з тим, як вбачається з листа Михайло-Коцюбинської селищної ради Чернігівської області від 27.12.2017 № 801 у вказаній селищній раді відсутні відомості про передачу ФГ Стелла в оренду Чернігівською РДА земельних ділянок (невитребуваних паїв) загальною площею 176,2 га ріллі. Орендна плата за оренду вказаних земельних ділянок від ФГ Стелла до бюджету Михайло-Коцюбинської селищної ради не надходила.
Таким чином, оскільки станом на час розгляду справи розпорядження Чернігівської РДА від 01.03.2017 № 169 є чинним, однак воно не створює прав та обов'язків для сторін, оскільки ФГ Стелла фактично не здійснило реєстрацію договорів оренди, кошти до місцевого бюджету не надходять, крім того, частина переданих в оренду земель витребувані та передані власниками іншим орендарям, а тому має бути скасованим.
Відповідно до частини першої статті 142 Кодексу адміністративного судочинства України у разі вирішення справи шляхом примирення, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу п'ятдесяти відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.
Враховуючи наведене, суд вважає за можливе повернути на користь Прокуратури Чернігівської області 50% сплаченого під час подачі позову судового збору, що становить 881,00 грн. (1762,00 грн.), оскільки Чернігівська РДА визнала позов до початку розгляду справи по суті.
Керуючись статтями 241-243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов - задовольнити в повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження Чернігівської районної державної адміністрації від 01.03.2017 № 169 ''Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості)''.
Повернути з Державного бюджету України (р/р 31216206784002, код 38054398, отримувач: УК у м.Чернігові/ м.Чернігів/ 22030101, банк отримувача: ГУДКСУ у Чернігівській області, МФО 853592) на користь Прокуратури Чернігівської області (код ЄДРПОУ 02910114, вул. Князя Чорного, 9, м. Чернігів, 14000) судові витрати в сумі 881 (вісімсот вісімдесят одна) грн. 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Київського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Повний текст рішення виготовлено 28 березня 2018 року.
Суддя С.В. Бородавкіна
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.03.2018 |
Оприлюднено | 29.03.2018 |
Номер документу | 73016041 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Бородавкіна С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні