ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
19 березня 2018 року 15:54 № 826/12753/17
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Каракашьяна С.К. при секретарі судового засідання Галаган І.В., за участі представників сторін позивача ОСОБА_1, третьої особи: ОСОБА_2, розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу:
за позовом ОСОБА_3
до державного реєстратора Пархоменко Мар'яни Володимирівни Київської філії комунального підприємства "Центр реєстраційних послуг";
державного реєстратора Погоржевської Марини Олегівни комунального підприємства "Центр реєстраційних послуг"
треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю "Позашкільний навчальний заклад мовна школа "Міжнародний дім"
ОСОБА_6
ОСОБА_7
про скасування державної реєстрації,
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
До Окружного адміністративного суду міста Києва надійшов позов ОСОБА_3, в якому позивач (з урахуванням заяви про зміну позовних вимог) просить суд:
Визнати протиправним внесення змін до відомостей про юридичну особу Товариство з обмеженою відповідальністю Позашкільний навчальний заклад мовна школа Міжнародний дім , код ЄДРПОУ 19243076, в період з 23.03.2017р. до 17.05.2017р.
Скасувати державну реєстрацію наступних реєстраційних дій Товариства з обмеженою відповідальністю Позашкільний навчальний заклад Мовна школа Міжнародний дім (Код ЄДРПОУ 19243076):
- Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи; 23.03.2017 10741050024040325; Пархоменко Мар'яна Володимирівна; Київська філія комунального підприємства "Центр реєстраційних послуг"; зміна складу або інформації про засновників;
- Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах; 23.03.2017 10741070025040325; Пархоменко Мар'яна Володимирівна; Київська філія комунального підприємства "Центр реєстраційних послуг"; зміна керівника юридичної особи;
- Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи; 19.04.2017 10741050026040325; Погоржевська Марина Олегівна; Київська філія комунального підприємства "Центр реєстраційних послуг"; зміна складу або інформації про засновників;
- Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах; 19.04.2017 10741070027040325; Погоржевська Марина Олегівна; Київська філія комунального підприємства "Центр реєстраційних послуг"; зміна керівника юридичної особи;
Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи; 17.05.2017 10741050029040325; Погоржевська Марина Олегівна; Київська філія комунального підприємства "Центр реєстраційних послуг"; інші зміни.
Позовні вимоги мотивовано тим, що вказані реєстраційні дії було вчинено на підставі підроблених документів. При цьому, позивач посилається на повідомлення нотаріусів та документи, які містяться в кримінальних провадженнях.
В позовній заяві позивачем було заявлено клопотання про залучення до участі у справі в якості третіх осіб фізичних осіб - власників часток, приватних нотаріусів, підприємств, в яких працюють реєстратори, та прокуратури.
Судом, в процесі розгляду справи до участі у справі було залучено ОСОБА_6, як особу, за зверненням якої проводилася державна реєстрація, та ОСОБА_7, як попереднього власника частки, та Товариство з обмеженою відповідальністю "Позашкільний навчальний заклад мовна школа "Міжнародний дім", як підприємство, щодо якого виник спір.
В задоволенні клопотання про залучення до участі у справі інших осіб судом було відмовлено, з огляду на відсутність прав, які можуть бути порушені судом, та відповідних заяв про залучення з боку зазначених позивачем осіб.
При цьому суд виходив з того, що рішення є таким, що прийняте про права та обов'язки особи, яка не була залучена до участі у справі, якщо в мотивувальній частині рішення містяться висновки суду про права та обов'язки цієї особи, або у резолютивній частині рішення суд прямо вказав про права та обов'язки таких осіб. У такому випадку рішення порушує не лише матеріальні права осіб, не залучених до участі у справі, а й їх процесуальні права, що витікають із сформульованого в пункті 1 статті 6 Європейської конвенції про захист прав людини і основних свобод положення про право кожного на справедливий судовий розгляд при визначенні його цивільних прав і обов'язків. Будь-який інший правовий зв'язок між скаржником і сторонами спору не береться до уваги. Вказаної правової позиції дотримується Верховний Суд України у своїй постанові від 02.09.2008 у справі № 23/294. Також суд враховує позицію, якої дотримується Верховний Суд України у своїй постанові від 02.02.2010 у справі № К19/021-09 про те, що результат вирішення спору залежить лише від встановлення судом наявності та ступені порушень прав позивача під час скликання та проведення загальних зборів, залучення інших учасників (акціонерів) товариства або осіб, з якими на підставі спірних рішень товариство вступило у правовідносини, не вимагається.
Відповідачами та третіми особами письмових заперечень проти позову не подано.
В судовому засіданні представник товариства з обмеженою відповідальністю "Позашкільний навчальний заклад мовна школа "Міжнародний дім" проти позову заперечував з підстав відсутності у позивача права на звернення до суду, з огляду на протиправність набуття позивачем частки у статутному фонді вказаної третьої особи.
Від третіх осіб, та осіб, які до участі у справі залучені не були, надійшли ідентичні клопотання про залишення позовної заяви без розгляду з мотивів пропуску позивачем строку звернення до суду. Зазначені клопотання було мотивовано тим, що позивач дізнався про порушення своїх прав - державну реєстрацію 23.03.2017р. Судом зазначені заяви задоволено не було, оскільки підставою для позову є не здійснення державної реєстрації, а здійснення її на підставі підроблених документів, натомість, докази про момент отримання позивачем листів приватних нотаріусів відсутні.
Заслухавши пояснення позивача та третьої особи, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог, з огляду на таке.
Як вбачається з матеріалів справи, до 23.03.2017р., ОСОБА_3 та ОСОБА_7, володіли по 50% (п'ятдесят відсотків) часток у Статутному капіталі Товариства з обмеженою відповідальністю Позашкільний навчальний заклад мовна школа Міжнародний дім .
23.03.2017р. Державним реєстратором Пархоменко Мар'яною Володимирівною було вчинено реєстраційну дію №10741070024040325- зміна складу або інформації про засновників.
Як вбачається з матеріалів справи (а.с. 52 т.3), підставою для проведення реєстраційних дій стало подання наступного пакету документів:
Договору купівлі-продажу корпоративних прав від 23.03.2017р.,
Нотаріально посвідченого приватним нотаріусом КМНО ОСОБА_10 Протоколу зборів засновників Товариства № 3/2017 від 23.03.2017р.;
Нотаріально посвідченого приватним нотаріусом КМНО ОСОБА_10 нової редакції Статуту Товариства.
Відповідно до даних змін, єдиним учасником та керівником TOB став ОСОБА_6.
В матеріалах справи (а.с. 15, т.1) міститься лист приватного нотаріуса ОСОБА_10, за змістом якого вказаний нотаріус повідомляє, що ним протокол загальних зборів не посвідчувався.
19.04.2017р. державним реєстратором Погоржевською Мариною Олегівною було вчинено реєстраційну дію №10741050026040325 - зміна складу або інформації про засновників.
З матеріалів справи (а.с. 96, т.3) вбачається, що підставою для проведення реєстраційних дій стало подання наступного пакету документів:
Договору купівлі-продажу корпоративних прав;
Нотаріально посвідченого приватним нотаріусом КМНО ОСОБА_9 Протоколу зборів засновників Товариства №4/2017 від 18.04.2017р.;
Нотаріально посвідченого приватним нотаріусом КМНО ОСОБА_9 нової редакції Статуту Товариства.
В матеріалах справи (а.с. 27 т.1) міститься лист приватного нотаріуса ОСОБА_9, за змістом якого приватний нотаріус повідомляє, що ним не проводилось посвідчення вищезазначеного статуту та протоколу.
Згідно з ч. 1 ст. 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Відповідно до ст. 73 КАС України, належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
За приписами ст. 74 КАС України, суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно положень ст. 75 КАС України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому, в силу положень ст. 76 КАС України, достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов'язок доказування в спорі покладається на відповідача - орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії. Отже, вирішення даної справи залежить від доведеності відповідачами правомірності здійснення ними державної реєстрації.
В процесі розгляду справи, ні відповідачами, ні третіми особами не було надано жодних документів на підтвердження існування оригіналів документів, засвідчені копії яких було подано до державної реєстрації.
При цьому нотаріусами, якими було посвідчено копії документів, посвідчення таких копій заперечується, і на спростування цієї обставини також жодних доказів не надано.
Отже, станом на дату винесення рішення матеріалами справи підтверджується обставина здійснення реєстраційних дій на підставі копій документів, посвідчення яких спростовується особами, якими ці копії нібито було посвідчено. Ця обставина не заперечується особами, які беруть участь у справі.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 4 статті 1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань (далі - Закон) визначено, що державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об'єднання, професійної спілки, її організації або об'єднання, політичної партії, організації роботодавців, об'єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.
Статтею 6 Закону передбачено, що державний реєстратор:
1) приймає документи;
2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів;
3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації;
4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;
5) веде Єдиний державний реєстр;
6) веде реєстраційні справи;
7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Відповідно до ч.1, ч.2 ст. 7 Закону, єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення державних органів та органів місцевого самоврядування, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб, громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру.
Єдиний державний реєстр ведеться державною мовою з використанням програмного забезпечення, розробленого відповідно до державних стандартів, що забезпечує його сумісність і взаємодію з іншими інформаційними системами та мережами, що становлять інформаційний ресурс держави.
Відповідно до статті 25 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі:
1) документів, що подаються заявником для державної реєстрації;
2) судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України "Про виконавче провадження" щодо:
визнання повністю або частково недійсними рішень засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу;
визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи;
заборони (скасування заборони) вчинення реєстраційних дій;
накладення/зняття арешту корпоративних прав;
зобов'язання вчинення реєстраційних дій;
скасування реєстраційної дії/запису в Єдиному державному реєстрі;
виділу юридичної особи;
провадження у справах про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом, прийнятих відповідно до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом";
припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи;
відміни державної реєстрації припинення юридичної особи;
припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи;
відміни державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця;
відміни в порядку апеляційного/касаційного оскарження рішення суду, на підставі якого вчинено реєстраційну дію;
3) рішень, прийнятих за результатами оскарження в адміністративному порядку відповідно до статті 34 цього Закону.
Порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає:
1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника);
2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі;
3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі;
4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру;
5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів;
6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації;
7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об'єднання;
8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;
9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів;
10) видача за бажанням заявника виписки з Єдиного державного реєстру у паперовій формі за результатами проведеної реєстраційної дії (у разі подання заяви про державну реєстрацію у паперовій формі).
За таких обставин суд вважає, що вимоги про скасування реєстраційних дій від 23.03.2017р. №10741050024040325 та від 19.04.2017р. №10741050026040325 є обґрунтованими, та підлягають задоволенню.
Вимоги позивача про визнання протиправним внесення змін до відомостей про юридичну особу - Товариство з обмеженою відповідальністю Позашкільний навчальний заклад мовна школа Міжнародний дім код ЄДРПОУ 19243076 в період з 23.03.2017р. до 17.05.2017р., та вимоги про скасування інших записів задоволенню не підлягають.
При цьому, суд виходить з того, що матеріалами справи не підтверджується вчинення будь - яких інших дій, крім тих, щодо яких вимоги визнаються судом обґрунтованими, на підставі документів, відносно яких заперечується обставина їх підписання чи посвідчення.
З огляду на викладене, та керуючись вимогами ст.ст. 2, 5 - 11, 19, 72 - 77, 90, 139, 241 - 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
В И Р І Ш И В:
1.Позов ОСОБА_3 задовольнити частково.
2. Визнати протиправною та скасувати державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи від 23.03.2017р. №10741050024040325, здійснену державним реєстратором Київської філії комунального підприємства "Центр реєстраційних послуг" Пархоменко Мар'яною Володимирівною.
3. Визнати протиправною та скасувати державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи від 19.04.2017р. №10741050026040325, здійснену державним реєстратором Київської філії комунального підприємства "Центр реєстраційних послуг" Погоржевською Мариною Олегівною.
4. В решті позову відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення суду може бути оскаржено за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295 - 297 КАС України.
Повний текст рішення складено 28.03.2018.
Суддя С.К. Каракашьян
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 19.03.2018 |
Оприлюднено | 29.03.2018 |
Номер документу | 73016396 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Каракашьян С.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні