Рішення
від 15.03.2018 по справі 905/3/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.: (057) 702-07-99, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

15.03.2018 Справа № 905/3/18

Господарський суд Донецької області у складі головуючого судді Зекунова Е.В., за участю секретаря судового засідання (помічника судді за дорученням судді) Коханової Ю.І. розглянув у відкритому судовому засіданні справу за позовом Керівника Слов`янської місцевої прокуратури Донецької області в інтересах держави в особі позивача 1 Донецької обласної державної адміністрації, позивача 2 Комунального підприємства Слов'янскої міської ради «Слов'янське управління капітального будівництва» до відповідача ОСОБА_1 підприємства «Крамремстрой» , про стягнення заборгованості за договором підряду № 26-П від 05.10.2015 у розмірі 232135,50 грн.

За участю представників сторін:

прокурор- Алекаєв Ю.В.- службове посвідчення;

від позивача 1,2 - не з'явились;

від відповідача - не з'явились

ВСТАНОВИВ:

У січні 2018 року керівник Слов'янської міської прокуратури діючи в інтересах Донецької обласної державної адміністрації та Комунального підприємства Слов'янскої міської ради «Слов'янське управління капітального будівництва» звернувся в суд з позовом до ОСОБА_1 підприємства «Крамремстрой» про стягнення заборгованості за договором підряду № 26-П від 05.10.2015 у розмірі 232135,50 грн.

Прокурор зазначав, що між позивачем та відповідачем було укладено договір підряду № 26-П від 05.06.2015р. згідно з якими відповідач (підрядник) зобов'язався за завданням позивача 2 (замовника) виконати роботи по Водопровідні мережі по вул. ОСОБА_2 від вул. Леніна до вул. ОСОБА_2, від вул. ОСОБА_2 до вул. Профінтерну і вул. 1-го Травня, м. Слов'янськ - реконструкція , здати роботи в обумовлені договором строки, а позивач 2 - прийняти та оплатити ці роботи на умовах договору.

На виконання цього договору позивач 2 протягом жовтня-грудня 2015р. перерахував відповідачу аванс у розмірі 30% вартості річного обсягу робіт на придбання і постачання необхідних для виконання робіт матеріалів, конструкцій, засобів та оплати за Договором підряду №26-П грошові кошти в сумі 1 165 248 грн. 24 коп.

Підрядником підтверджено використання коштів отриманих від Замовника в якості попередньої оплати (авансу) та оплати за Договором підряду № 26-П від 05.10.2015, актами виконаних підрядних робіт, складеними за формою КБ 2в і довідками про вартість виконаних підрядних робіт, складених за формою КБ 3, підписаними замовником на загальну суму 933 112,74 грн.

Станом на 27 листопада 2017 року дебіторська заборгованість внаслідок неповернення бюджетних коштів за Договором підряду № 26-П складає 232 135,50 грн., відповідно до інформації управління Державної казначейської служби України у м. Слов'янську Донецької області.

Замовником, Комунальним підприємством Слов'янської міської ради Слов'янське управління капітального будівництва , на адресу підрядника спрямована претензія № 374 від 09.12.2017 про повернення суми дебіторської заборгованості за договором у розмірі 232 135,50 грн., але вона проігнорована, заборгованість підрядником не повернута. У зв'язку з чим, прокурор діючи в інтересах держави звернувся до суду з вказаним позовом.

Нормативно свої вимоги прокурор обґрунтовує вимогами ст.ст. 11, 202, 509, 530, 599, 610, 612, 629, 631, 837, 844, 877 Цивільного кодексу України, ст.ст. 173, 174, 175, 193, 202, 317, 321, 323 Господарського кодексу України.

У судовому засіданні прокурор підтримав заявлені вимоги.

Представники сторін у судове засідання не з'явились, про час і місце його проведення повідомлені у встановленому порядку.

У поданій суду заяві позивач-1 підтримав заявлений прокурором в його інтересах позов.

Відповідач відзив на позовну заяву не подав.

Статтями 42 та 43 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що прийняття участі у судовому засіданні є правом сторони. Учасники судового процесу та їх представники повинні добросовісно користуватися процесуальними правами; зловживання процесуальними правами не допускається.

У пункті 3.9.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26 грудня 2011 року № 18 Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції роз'яснено, що у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

З огляду на вищевикладене, господарський суд розглядає справу в порядку статей 80, 178 ГПК України за наявними в ній матеріалами.

Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд приходить до висновку про наступне.

У судовому засіданні встановлено, що згідно розпорядження голови обласної державної адміністрації № 417 від 27.08.2015, Донецька обласна державна адміністрація як розпорядник бюджетних коштів, виділила Комунальному підприємству Слов'янської міської ради Слов'янське управління капітального будівництва з державного фонду регіонального розвитку, як розпоряднику бюджетних коштів нижчого рівня, грошові кошти у розмірі 1 078 796,00 (один мільйон сімдесят вісім тисяч сімсот дев'яносто шість гривень) на реалізацію проекту регіонального розвитку Водопровідні мережі по вул. ОСОБА_2 (від вул. Леніна до вул. ОСОБА_2, від вул. ОСОБА_2 до вул. Профінтерну і вул. 1-го Травня) м. Слов'янськ, - реконструкція .

05.10.2015 між Комунальним підприємством Слов'янської міської ради Слов'янське управління капітального будівництва (далі - КП СловУКБ - замовник) та ОСОБА_1 підприємством Крамремстрой (далі - ПП Крамремстрой - підрядник) укладено Договір підряду № 26-П, за яким замовник доручає, а підрядник приймає на себе зобов'язання на свій ризик виконати роботи по об'єкту Реконструкція водопровідних мереж по вул. ОСОБА_2 (від вул. Леніна до вул. ОСОБА_2, по вул. Юних Комунарів до вул. Профінтерну, до вул. 1-го Травня) м. Слов'янськ , а замовник прийняти та оплатити такі роботи відповідно до проектно-кошторисної документації. Ціна договору складала 1 166 200,80 грн. (один мільйон сто шістдесят тисяч двісті гривень вісімдесят копійок).

Відповідно до п. 5.2. Договору, строки виконання робіт визначаються календарним графіком виконання робіт (додаток № 2), який є невід'ємною частиною Договору з 06.10.2015 по 30.12.2015.

Згідно з календарним графіком виконання робіт (додаток № 2) по об'єкту Реконструкція водопровідних мереж по вул. ОСОБА_2 (від вул. Леніна до вул. ОСОБА_2, по вул. Юних Комунарів до вул. Профінтерну, до вул. 1-го Травня) м. Слов'янськ заплановані на період жовтень - грудень 2015 року.

Згідно з п. 5.1. Договору датою початку виконання підрядником робіт є дата надходження попередньої оплати на розрахунковий рахунок підрядника у відповідності із п. 4.1.

15.12.2015 між замовником та підрядником також було укладено додаткову угоду до договору підряду №26-П від 05.10.2015, згідно з якої внесено зміни та п. 4.1 викладено в іншій редакції.

Так, відповідно до п. 4.1. Договору замовник перераховує Підряднику аванс у розмірі 30% річного обсягу фінансування. Підрядник зобов'язується використати одержаний аванс на придбання і постачання необхідних для виконання робіт матеріалів, конструкцій, виробів протягом сімдесяти п'яти днів після їх одержання згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 № 1764 (із змінами).

Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 р. № 1764, затверджений Порядок державного фінансування капітального будівництва (далі-Порядок), який є спеціальним нормативно-правовим актом в галузі капітального будівництва за державні кошти, який в тому числі уточнює та визначає порядок фінансових розрахунків між сторонами договору генерального підряду, покладає на сторони цивільно - правові обов'язки.

Відповідно до пункту 3 Порядку - цей Порядок є обов'язковим для підприємств, установ та організацій усіх форм власності, що здійснюють капітальне будівництво, у разі його фінансування за рахунок державних і змішаних капітальних вкладень.

Абзацом 2 пункту 19 вказаного Порядку передбачено, що замовник перераховує підряднику аванс, якщо це передбачено договором (контрактом). Розмір авансу не може перевищувати 30 відсотків вартості річного обсягу робіт. Підрядник зобов'язується використати одержаний аванс на придбання і постачання необхідних для виконання робіт матеріалів, конструкцій, виробів протягом трьох місяців після одержання авансу. По закінченню тримісячного терміну невикористані суми авансу повертаються замовнику.

Відповідно до пункту 7 Порядку видатки на капітальне будівництво за рахунок державних капітальних вкладень здійснюють органи Державного казначейства.

На виконання умов Договору щодо порядку здійснення оплати замовником на розрахунковий рахунок ПП Крамремстрой № 2600436200801 у АБ Експрес-Банк були перераховані кошти з державного бюджету (з рахунку № 35237063078101) в якості попередньої оплати (авансу) в сумі 314 874,30 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 72 від 15.10.2015 з відміткою органу - Держказначейства про проведену оплату 16.10.2015р. (а.с.124).

Також, замовником на розрахунковий рахунок ПП Крамремстрой № 2600436200801 у АБ Експрес-Банк були перераховані кошти з місцевого бюджету (з рахунку № 35441149078101) в якості попередньої оплати (авансу) в сумі 34 985,94 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 76 від 16.10.2015 з відміткою органу - Держказначейства про проведену оплату 19.10.2015р. (а.с.125).

Крім того, замовником на розрахунковий рахунок ПП Крамремстрой № 2600436200801 у АБ Експрес-Банк були перераховані кошти з державного бюджету (з рахунку № 35237063078101) в якості оплати за Договором підряду № 26-П від 05.10.2015 в сумі 8 230,80 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 92 від 13.11.2015 з відміткою органу Держказначейства про проведену оплату 15.11.2015р. (а.с.126).

В подальшому, кошти з державного бюджету (з рахунку № 35237063078101) були перераховані на вищевказаний рахунок ПП Крамремстрой в якості оплати за Договором підряду, а саме у наступному розмірі та згідно з наступних платіжних доручень:

в сумі 463 044,60 грн. (платіжне доручення № 138 від 09.12.2015 з відміткою органу Держказначейства про проведену оплату 10.12.2015);

в сумі 262 573,80 грн. (платіжним дорученням № 228 від 29.12.2015 з відміткою органу Держказначейства про проведену оплату 30.12.2015) (а.с.127-128).

Також, замовником на розрахунковий рахунок ПП Крамремстрой № 2600436200801 у АБ Експрес-Банк були перераховані кошти з місцевого бюджету (з рахунку № 35441149078101) в якості оплати за Договором підряду № 26-П від 05.10.2015 в сумі 51 449,40 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 137 від 09.12.2015 з відміткою органу Держказначейства про проведену оплату 10.12.2015.

В подальшому кошти з місцевого бюджету (з рахунку № 35441149078101) були перераховані на вищевказаний рахунок ПП Крамремстрой в якості оплати за Договором підряду в сумі 30 089,40 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 227 від 29.12.2015 з відміткою органу Держказначейства про проведену оплату 30.12.2015. (а.с.129).

Всього замовником на розрахунковий рахунок ПП Крамремстрой № 2600436200801 у АБ Експрес-Банк були перераховані кошти з місцевого та державного бюджету в якості попередньої оплати (авансу) та оплати за Договором підряду № 26-П від 05.10.2015 в сумі 1 165 248,24 грн.

Відповідно до п. 10.1. Договору він набирає чинності з дати підписання і діє до 31.12.2015 року, але у будь-якому випадку, до повного виконання сторонами своїх зобов'язань за цим договором, у тому числі до отримання документів про відповідність збудованого об'єкту проектній документації, згідно з вимогами чинного законодавства.

Так, на виконання своїх зобов'язань підрядником виконано, а замовником прийнято виконані роботи за Договором підряду № 26-П від 05.10.2015 та сторонами підписано наступні акти виконаних підрядних робіт, складені за формою КБ 2в і довідки про вартість виконаних підрядних робіт, складені за формою КБ 3, а саме:

акт виконаних робіт № 1 за листопад 2015 року на загальну суму 8 230,80 грн., зареєстрований в Управлінні Державної казначейської служби України у м. Слов'янську Донецької області 13 листопада 2015 року, вказані виконані роботи оплачено замовником відповідно до платіжного доручення № 92 на суму 8 230,80 грн.;

акт виконаних робіт № 2 за грудень 2015 року на загальну суму 514 494,00 грн., зареєстрований в Управлінні Державної казначейської служби України у м. Слов'янську Донецької області 10 грудня 2015 року, вказані виконані роботи оплачено замовником відповідно до платіжного доручення № 137 на суму 51 449,40 грн. та № 138 на суму 463 044,60 грн.;

акт виконаних робіт № 3 за грудень 2015 року на загальну суму 292 663,20 грн., зареєстрований в Управлінні Державної казначейської служби України у м. Слов'янську Донецької області 29 грудня 2015 року; вказані виконані роботи оплачено замовником відповідно до платіжного доручення № 227 на суму 30 089,40 грн. та № 228 на суму 262 573,80 грн.; (а.с.130).

акт виконаних робіт № 1 за травень 2016 року на загальну суму 34 985,94 грн., зареєстрований в Управлінні Державної казначейської служби України у м. Слов'янську Донецької області 13 травня 2016 року вказані роботи виконані підрядником за рахунок оплаченого замовником авансу відповідно до платіжного доручення № 76 на суму 34 985,94 грн.;

акт виконаних робіт № 2 за листопад 2016 року на загальну суму 82 738,80 грн., зареєстрований в Управлінні Державної казначейської служби України у м. Слов'янську Донецької області 06 грудня 2016 року, вказані роботи виконані підрядником за рахунок оплаченого замовником авансу відповідно до платіжного доручення № 72 на загальну суму 314 873,30 грн.

Підрядником підтверджено використання коштів отриманих від Замовника в якості попередньої оплати (авансу) та оплати за Договором підряду № 26-П від 05.10.2015, актами виконаних підрядних робіт, складеними за формою КБ 2в і довідками про вартість виконаних підрядних робіт, складених за формою КБ 3, підписаними замовником на загальну суму 933 112,74 грн.

Відповідно до Декларації про готовність об'єкта до експлуатації від 26.12.2016 виконання робіт підрядником по об'єкту Реконструкція водопровідних мереж по вул. ОСОБА_2 (від вул. Леніна до вул. ОСОБА_2, по вул. Юних Комунарів до вул. Профінтерну, до вул. 1-го Травня, м. Слов'янськ закінчено 19.12.2016, об'єкт готовий до експлуатації (а.с.131-134).

Таким чином, підрядником ПП Крамремстрой не використано частину сплачених замовником у якості авансу згідно платіжного доручення № 72 за рахунок державного бюджету на суму 314 874,30 грн. за Договором підряду № 26-П коштів державного бюджету на загальну суму 235 135,50 грн., у зв'язку з виконання підрядником робіт відповідно до акту виконаних робіт № 2 за листопад 2016 року та довідки про вартість виконаних робіт тільки на суму 82 738,80 грн., зареєстрованих в Управлінні Державної казначейської служби України у м. Слов'янську Донецької області 06 грудня 2016 року.

Вказаний висновок також підтверджується інформаціями Управління Державної казначейської служби України у м. Слов'янську Донецькій області №03-20/1641 від 27.11.2017 та № 03-20/1734 від 07.12.2017.

На момент укладення Договору підряду № 26-П від 05.10.2015, договірна ціна складала 1 166 200,80 грн. Проте у грудні 2015 року підрядник звернувся до замовника з листом, згідно якого просив розглянути прохід траси по іншому маршруту та запропонував відповідну схему траси водопровідних мереж (а.с.72).

Замовник погодився з запропонованою пропозицією, після чого була змінена договірна ціна, згідно виконання робіт щодо проходження траси водопроводу по іншому маршруту. Нова договірна ціна склала 933 112,74 грн. та була узгоджена замовником та підрядником у вигляді додатку № 1 до Договору підряду № 26-П від 05.10.2015, який є невід'ємною частиною договору.

Всього підрядник отримав від замовника 1 165 248,24 грн., а фактично виконав робіт на 933 112,74 грн., згідно узгодженої додаткової договірної ціни.

Станом на 27 листопада 2017 року дебіторська заборгованість внаслідок неповернення бюджетних коштів за Договором підряду № 26-П складає 232 135,50 грн., відповідно до інформації управління Державної казначейської служби України у м. Слов'янську Донецької області.

09.12.2017р. КП Слов'янське управління капітального будівництва , направило відповідачу претензію № 374 від про повернення суми дебіторської заборгованості за договором у розмірі 232 135,50 грн., але вона проігнорована, заборгованість підрядником не повернута (а.с.137).

Після отримання претензії підрядник надіслав замовнику листи № 10 від 10.02.2017 та № 15 від 06.03.2017, в яких зазначив що під час виконання робіт за договором у нього виникли непередбачені локальним кошторисом роботи та просив внести зміни до локального кошторису за договором (а.с.139).

Відповідно до п. 1.2. Договору якщо підрядник не повідомив замовника в установленому порядку про необхідність виконання додаткових робіт, він не може вимагати від замовника оплати виконання додаткових робіт і відшкодування завданих йому збитків.

Замовник, у зв'язку з тим, що строк дії договору закінчився, листом від 31.03.2017р. повідомив підрядника, що підстави для укладення додаткової угоди відсутні. Підрядником факт виконання вказаного ним об'єму робіт документально не підтверджено, тому невикористані за Договором підряду № 26-П кошти у сумі 232 135,50 грн. повинні бути повернуті замовнику (а.с.143).

Відповідно до п. 11.7.1. Договору підрядник до 20 числа поточного місяця надає замовнику акт виконаних робіт за формою КБ-2 та КБ-3, до якого повинні додаватись описи виконаних робіт, сертифікати на матеріали, виконавча документація, документи, що підтверджують вартість матеріалів та інша документація згідно з чинним законодавством.

Проте, на час розгляду справи підрядник не надав ні суду, ні позивачу зазначені в пункті 11.7.1. Договору документи, що підтверджують виконання робіт на сплачену за договором оплату в розмірі 232 135,50 грн., за рахунок авансу. Не використані кошти ПП Крамремстрой не повернуто.

Згідно п. 4.1. Договору розрахунки за цим Договором проводяться шляхом оплати за фактично виконані роботи та надання авансу. Пунктом 4.2. Договору визначено, що документи про виконані роботи та їх вартість складаються і підписуються підрядником згідно з ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 (із змінами) та передаються замовнику.

Замовник зобов'язаний згідно п. 6.1.6. Договору здійснювати розрахунки за виконані підрядні роботи після надання оформлених підрядником та підписаних замовником актів по формі КБ-2в, довідок про вартість виконаних підрядних робіт, складених за формою КБ 3 та згідно п. 6.1.8. Договору реєструвати фінансові зобов'язання по оформленим актам виконаних підрядних робіт, складених за формою КБ-2в в органі Державної казначейської служби України по місту обслуговування та надавати до вказаного органу платіжні доручення для проведення оплати при наявності коштів на рахунку замовника протягом 15 календарних днів від дати підписання актів.

Матеріалами справи підтверджується, що позивач (замовник) передбачені Договором обов'язки щодо розрахунків за виконані підрядні роботи виконав, за наданими підрядником актами виконаних робіт: № 1 від листопада 2015 року на загальну суму 8 230,80 грн.; № 2 від грудня 2015 року на загальну суму 514 494,00 грн.; № 3 за грудень 2015 року на загальну суму 292 663,20 грн.; № 1 за травень 2016 року на загальну суму 34 958,94 грн.; № 2 за листопад 2016 року на загальну суму 82 738,80 грн. (а.с.85-123) виконав в повному обсязі та сплатив ПП Крамремстрой за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку згідно розпорядження голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 27.08.2015 № 417, та за рахунок коштів місцевого бюджету згідно рішення Слов'янської міської ради, кошти на загальну суму 1 165 248,24 грн.

Разом з цим, абзацом 2 пункту 19 Порядку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 р. № 1764, встановлено, що підрядник зобов'язується використати одержаний аванс на придбання і постачання необхідних для виконання робіт матеріалів, конструкцій, виробів протягом трьох місяців після одержання авансу. По закінченню тримісячного терміну невикористані суми авансу повертаються замовнику.

Проте, підрядник обов'язок передбачений п. 6.3.12. Договору щодо забезпечення цільового використання коштів, виділених як попередня оплата для виконання робіт по договору та абзацом 2 пункту 19 Порядку, не виконав. Використання сплаченої замовником суми авансу у розмірі 232 135,50 грн. належним чином документально не підтвердив, суму заборгованості яка внаслідок цього утворилась не погасив та невикористані бюджетні кошти замовнику по закінченню тримісячного терміну не повернув.

Невиконання відповідачем умов договору підряду № 26-П стало підставою для звернення Слов`янської місцевої прокуратури Донецької області в інтересах держави до суду з вказаним позовом.

Оскільки між сторонами по справі уклалися господарські правовідносини, то судом застосовані положення Господарського кодексу України як спеціального акту законодавства, який регулює правовідношення у господарській сфері.

Господарські зобов'язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, що йому не суперечать (абзац третій ч. 1 ст. 174 ГК України).

Суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору ( п. 1 ст. 193 ГК України).

Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов'язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом в силу приписів абзацу 2 п. 1 ст. 193 ГК України.

Частиною 2 ст. 11 ЦК України передбачено, що підставами виникнення цивільних прав та обов'язків є договори та інші правочини. У випадках встановлених актами цивільного законодавства або договором, підставою виникнення цивільних прав та обов'язків може бути настання або не настання певної події.

Так, матеріали справи свідчать про те, що між позивачем та відповідачем у справі виникли зобов'язання з договору підряду на капітальне будівництво, згідно якого в силу ст. 318 Господарського кодексу України одна сторона (підрядник) зобов'язується своїми силами і засобами на замовлення другої сторони (замовника) побудувати і здати замовникові у встановлений строк визначений договором об'єкт відповідно до проектно-кошторисної документації або виконати зумовлені договором будівельні та інші роботи, а замовник зобов'язується передати підряднику затверджену проектно-кошторисну документацію, надати йому будівельний майданчик, прийняти закінчені будівництвом об'єкти і оплатити їх.

За змістом даної норми Господарського кодексу України договір підряду - це консенсуальний, двосторонній та оплатний договір.

Частиною 1 ст. 323 Господарського кодексу України визначено, що договори підряду (субпідряду) на капітальне будівництво укладаються і виконуються на загальних умовах укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених Кабінетом Міністрів України, відповідно до закону.

Згідно ч. 2 ст. 317 Господарського кодексу України загальні умови договорів підряду визначаються відповідно до положень Цивільного кодексу України про договір підряду, якщо інше не передбачено цим Кодексом.

Частиною 1 ст. 321 Господарського кодексу України передбачено, щоу договорі підряду на капітальне будівництво сторони визначають вартість робіт (ціну договору) або спосіб її визначення та відповідно до ч. 2 вартість робіт за договором підряду (компенсація витрат підрядника та належна йому винагорода) може визначатися складанням приблизного або твердого кошторису. Кошторис вважається твердим, якщо договором не передбачено інше. Зміни до твердого кошторису можуть бути внесені лише за погодженням сторін.

Відповідно до Додатку № 1 до Договору договірна ціна сторонами станом на 05.10.2015 була визначена твердою та складала 1 166 200,80 грн., за погодженням сторін до твердого кошторису було внесено зміни та станом на 16.10.2016 договірна ціна за Договором склала 933 112,74 грн.(а.с.75)

Відповідно до ч. 4 ст. 844 Цивільного кодексу України якщо виникла необхідність проведення додаткових робіт і у зв'язку з цим істотного перевищення визначеного приблизного кошторису, підрядник зобов'язаний своєчасно попередити про це замовника. Замовник, який не погодився на перевищення кошторису, має право відмовитися від договору підряду. У цьому разі підрядник може вимагати від замовника оплати виконаної частини роботи.

Підрядник, який своєчасно не попередив замовника про необхідність перевищення приблизного кошторису, зобов'язаний виконати договір підряду за ціною, встановленою договором.

Відповідно до ч. 1 ст. 877 Цивільного кодексу України підрядник зобов'язаний здійснювати будівництво та пов'язані з ним будівельні роботи відповідно до проектної документації, що визначає обсяг і зміст робіт та інші вимоги, які ставляться до робіт та до кошторису, що визначає ціну робіт.

Якщо підрядник не виконав обов'язку, встановленого частиною третьою статті 877 Цивільного кодексу України щодо повідомлення замовника про необхідність проведення додаткових робіт, він позбавляється права вимагати від замовника плату за виконані додаткові роботи і права на відшкодування завданих цим збитків, якщо не доведе, що його негайні дії були необхідними в інтересах замовника, зокрема у зв'язку з тим, що зупинення роботи могло призвести до знищення або пошкодження об'єкта будівництва відповідно до ч. 4 ст. 877 Цивільного кодексу України.

Підрядник ПП Крамремстрой про необхідність проведення додаткових робіт та перевищення визначеного сторонами кошторису до Договору на загальну суму 933 112,74 грн., замовника під час дії договору не повідомляв, у зв'язку із чим зобов'язаний виконати договір підряду за ціною, встановленою договором, а саме за ціною 933 112,74 грн.

Отже, зобов'язання ПП Крамремстрой повернути Комунальному підприємству Слов'янської міської ради Слов'янське управління капітального будівництва невикористаний аванс випливає безпосередньо з нормативно-правового акту (Постанова Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 № 1764), що регулює відносини сторін при капітальному будівництві за рахунок державних коштів.

Пунктом 4.1 Договору №26-П встановлено, що замовник після підписання даного договору перераховує аванс Підряднику в розмірі 30 % від річного обсягу фінансування, що становить станом на дату укладання договору 349 860 грн. (триста сорок дев'ять тисяч вісімсот шістдесят гривень) 24 коп., які розподілені та перераховані, а саме 314 874 грн. (триста чотирнадцять тисяч вісімсот сімдесят чотири тисячі гривень) 30 коп. з державного бюджету та 34 985 (тридцять чотири дев'ятсот вісімдесят п'ять тисяч) 94 коп. з місцевого бюджету.

Аванс використовується Підрядником для придбання і постачання необхідних для виконання робіт матеріалів, конструкцій, виробів протягом сімдесяти п'яти днів після їх одержання згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 №1764 .

Пунктом 6.3 Договору № 26-П передбачено, що обов'язком підрядника є виконання якісно та у встановлені календарним графіком виконання робіт строки роботи відповідно до проектно-кошторисної документації, ДСТУ та іншої нормативної. Крім того, підрядник зобов'язаний забезпечити ведення та передавання замовнику усієї належним чином оформленої документації (акти на приховані роботи, паспорти, сертифікати, виконавчі зйомки, тощо). На Підрядника також покладено інші зобов'язання, передбачені законодавством.

У судовому засіданні встановлено, що договірні зобов'язання в цій частині підрядник - ПП Крамремстрой не виконав, не використану частину суми авансу позивачу не повернув.

Відповідно до інформації Управління Державної казначейської служби України у м. Слов'янську Донецькій області від 27.11.2017 та від 07.12.2017, станом на 27.11.2017 по м. Слов'янськ у Комунального підприємства Слов'янської міської ради Слов'янське управління капітального будівництва обліковується прострочена дебіторська заборгованість в частині загального фонду державного бюджету у розмірі 232 135 грн. (двісті тридцять дві тисячі сто тридцять п'ять гривень) 50 коп., яка була перерахована з рахунку № 35237063078101 комунального підприємства, згідно платіжного доручення № 72 від 15.10.2015 на суму 314 874,30 грн., який 02.02.2016 закритий, боржник ПП Крамремстрой за Договором підряду № 26-П від 05.10.2015.

Станом на час розгляду справи, заборгованість ПП Крамремстрой перед Комунальним підприємством Слов'янської міської ради Слов'янське управління капітального будівництва за невикористаним, невідпрацьованим та неповернутим авансом становить 235 135 грн. 50 коп., іншого відповідачем не доведено, доводи позивача не спростовано.

Згідно з приписами ст. 509 Цивільного кодексу України зобов'язання є правовідносини, у яких одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь іншої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послуги, сплатити гроші), чи утриматися від виконання певних дій, а інша сторона має право вимагати виконання такого обов'язку.

Відповідно до ч. 1 ст. 175 Господарського кодексу України майнові зобов'язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Згідно зі ст. 202 Цивільного кодексу України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Згідно зі ст.ст. 509, 526 Цивільного кодексу України, які кореспондуються зі ст.ст. 173, 193 Господарського кодексу України, суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Відповідно до ст. 599 Цивільного кодексу України та ст. 202 Господарського кодексу України зобов'язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.

Статтею 610 Цивільного кодексу України передбачено, що порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).

Згідно зі ст. 612 Цивільного кодексу України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Відповідно до ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Відповідно до ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Частиною 4 ст. 631 Цивільного кодексу України та ч. 7 ст. 180 Господарського кодексу України визначено, що закінчення строку договору не звільняє сторони від відповідальності за його порушення, яке мало місце під час дії договору.

Відповідно до ст.13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності.

Згідно до ст.129 Конституції України та ст.ст. 73, 74, 77, 79 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Усупереч вказаним нормам, відповідач не надали господарському суду доказів, які спростовують доводи викладені у позові, отже позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Невикористані суми авансу за Договором підряду № 26-П від 05.10.2015 підлягають стягненню на користь розпорядника нижчого рівня - Комунального підприємства Слов'янської міської ради Слов'янське управління капітального будівництва .

Проте, оскільки бюджетне призначення зазначених грошових коштів за правилами ч. 12 ст. 23 Бюджетного кодексу України втратило чинність після закінчення бюджетного періоду 2015 року, зазначені грошові кошти не можуть бути використані Комунальним підприємством Слов'янської міської ради Слов'янське управління капітального будівництва .

Отже, стягнуті з ПП Крамремстрой на користь Комунального підприємства Слов'янської міської ради Слов'янське управління капітального будівництва невикористані суми авансу за Договором підряду № 26-П від 05.10.2015, у подальшому підлягають поверненню до державного бюджету на користь Донецької обласної державної адміністрації, оскільки згідно зі ст. 23 Бюджетного кодексу України будь-які платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного призначення, а усі бюджетні призначення втрачають чинність після закінчення бюджетного періоду.

Відповідно до ст.129 Господарського процесуального кодексу України, суд покладає судові витрати на відповідача.

Керуючись статтями 12, 73, 74, 76-79, 86, 91, 96, 129, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-

В И Р I Ш И В:

Керівника Слов`янської місцевої прокуратури Донецької області в інтересах держави в особі позивача 1 Донецької обласної державної адміністрації, позивача 2 Комунального підприємства Слов'янскої міської ради «Слов'янське управління капітального будівництва» до відповідача ОСОБА_1 підприємства «Крамремстрой» , про стягнення заборгованості за договором підряду № 26-П від 05.10.2015 у розмірі 232135,50 грн. - задовольнити повністю.

Стягнути з ОСОБА_1 підприємства Крамремстрой (юридична адреса: вул. Заслонова, 19, м. Краматорськ, Донецька область, 84308, ідентифікаційний код юридичної особи 35748426) на користь Комунального підприємства Слов'янської міської ради Слов'янське управління капітального будівництва (юридична адреса: вул. Поштова, 44, м. Слов'янськ, Донецька область, 84122, ідентифікаційний код юридичної особи 37467267) суму заборгованості за Договором підряду № 26-П від 05.10.2015 у розмірі 232 135 грн. (двісті тридцять дві тисячі сто тридцять п'ять гривень) 50 коп. в дохід державного бюджету на розрахунковий рахунок № 31118115700075 в Слов'янське УК/ м. Слов'янськ /24060300/, МФО 834016, ідентифікаційний код юридичної особи 37803768.

Стягнути з ОСОБА_1 підприємства Крамремстрой (юридична адреса: вул. Заслонова, 19, м. Краматорськ, Донецька область, 84308, ідентифікаційний код юридичної особи 35748426) на користь прокуратури Донецької області судовий збір у розмірі 3 482 (три тисячі чотириста вісімдесят дві) гривні 03 копійок, сплачений при поданні позову (реквізити: р/р №35216066016251, Держказначейська служба України, МФО - 820172, ідентифікаційний код юридичної особи - 25707002, отримувач - прокуратура Донецької області)..

Рішення прийняте у нарадчій кімнаті, його вступну та резолютивну частини проголошено у судовому засіданні 15 березня 2018 року.

Повний текст рішення складено та підписано 20 березня 2018 року.

Після набрання рішенням законної сили видати наказ у встановленому порядку.

Рішення господарського суду Донецької області набирає законної сили за правилами, встановленими статтею 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржене до Донецького апеляційного господарського суду в порядку, передбаченому главою 1 розділу ІV Господарського процесуального кодексу України.

Суддя Е.В. Зекунов

Дата ухвалення рішення15.03.2018
Оприлюднено29.03.2018
Номер документу73031376
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення заборгованості за договором підряду № 26-П від 05.10.2015 у розмірі 232135,50 грн

Судовий реєстр по справі —905/3/18

Ухвала від 13.04.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

Е.В. Зекунов

Ухвала від 13.04.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

Е.В. Зекунов

Рішення від 15.03.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

Е.В. Зекунов

Рішення від 15.03.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

Е.В. Зекунов

Ухвала від 21.02.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

Е.В. Зекунов

Ухвала від 08.02.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

Е.В. Зекунов

Ухвала від 11.01.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

Е.В. Зекунов

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні