Постанова
від 24.09.2008 по справі 2-а-2876/08
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 2-а-2876/08

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ

АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

«24» вересня 2008 року м. Черн ігів

Чернігівський окружний ад міністративний суд у складі:

Головуючої судді - Кашпур О. В.

при секретарі - Редік Т.В. р озглянувши у відкритому судо вому засіданні справу за адм іністративним позовом ОС ОБА_1 до Головного управл іння Пенсійного фонду Україн и в Чернігівській області пр о зобов'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до Головного управ ління Пенсійного фонду Украї ни в Чернігівській області і просить визнати за ним право на отримання підвищеної дод аткової пенсії за шкоду, запо діяну здоров"ю, як учаснику л іквідації наслідків аварії н а ЧАЕС, виходячи з фактичного розміру, зобов'язати відпові дача провести перерахунок до даткової пенсії за шкоду, зап одіяну здоров"ю, як учаснику ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС за січень-серпень 2008 ро ку, та виплатити недодану пен сію в розмірі 2096, 35 грн., зобов'я зати відповідача в подальшом у нараховувати та виплачуват и додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров"ю, згідно с т. .50 Закону України "Про статус і соціальний захист громадя н, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" у розмірі 75 % мінімальної пенс ії за віком.

Свої вимоги обґрунтовує ти м, що він є учасником ліквіда ції наслідків аварії на ЧАЕС 1 категорії, інвалідом 2 групи та відповідно до Закону Укра їни „Про статус і соціальний захист громадян, які постраж дали внаслідок Чорнобильськ ої катастрофи" та Закону Укра їни „Про пенсійне забезпечен ня військовослужбовців, осі б начальницького і рядового складу органів внутрішніх сп рав та деяких інших осіб" має п раво на щомісячну додаткову пенсію за шкоду, заподіяну зд оров'ю, у розмірі 75 процентів м інімальної пенсії за віком. А ле всупереч цього зазначену пенсію отримував у меншому р озміру ніж передбачено.

У судовому засіданні пози вач підтримав позовні вимоги .

Представник відповідача вимоги не визнав, пояснив , що розмір

додаткової пенсії, яка ви плачується за рахунок коштів державного бюджету, визнача ється Кабінетом Міністрів Ук раїни, оскільки за правилами ст. 11 Закону України „Про пен сійне забезпечення", саме до відання Уряду належать питан ня, повязані з реалізацією та додержанням гарантій, перед бачений пенсійним законодав ством. Крім того, такі повнов аження узгоджуються з ст. 62 „ Про статус і соціальний захи ст громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи" де передбачено, що роз'яснення порядку застосув ання цього Закону провадитьс я у порядку, визначеному Кабі нетом Міністрів України. Том у розмір додаткової пенсії п озивача розрахований відпов ідно до постанови Кабінету М іністрів України від 03.01.2002 року № 1 „Про підвищення розмірів п енсії та інших соціальних ви плат окремим категоріям пенс іонерів, змінами, внесеними постановою Кабінету Міністр ів України від 27 серпня 2003 року № 1350 «Про підвищення рівня пен сійного забезпечення військ овослужбовців, осіб начальн ицького і рядового складу ор ганів внутрішніх справ та де яких інших осіб» у підпункту «б» пункту 2 зазначено, що роз рахунок додаткової пенсії, п ередбаченої Законом України "Про статус і соціальний захи ст громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи" провадиться виходя чи з розміру 19 грн. 91 коп., тобто позивач правомірно отримува в додаткову пенсію з 01.01.2008 у роз мірі - 94, 00грн., з 01.04.08 - 96, 2 грн. Зазнач ив, що відповідно до ч. 1 ст. 28 З акону України „Про загальноо бов'язкове державне пенсійне страхування " мінімальний ро змір пенсії за віком встанов люється у розмірі прожитково го мінімуму для осіб, які втр атили працездатність, визна ченого законом, але норма ціє ї статті, застосовується вик лючно для визначення розмірі в пенсій, призначених згідно з цим Законом.

Заслухавши пояснення стор ін, дослідивши матеріали спр ави, суд вважає наступне:

Встановлено, що ОСОБА_1 є учасником ліквідації насл ідків аварії на ЧАЕС 1 категор ії, що підтверджується посві дченням серії НОМЕР_1 від 6.03.2007 року та інвалідом 2 групи, щ о підтверджується посвідчен ням НОМЕР_2 від 16.03.2000 року.

Як вбачається з даних Голов ного УПФУ в Чернігівській об ласті позивач отримував дода ткову пенсію за шкоду, заподі яну здоров'ю щомісяця з 01.01.200 рок у у розмірі 94 грн., з 01.04.2008 року - 96, 2 грн. згідно постанови Кабіне ту Міністрів України від 03.01.2002 р оку № 1 «Про підвищення розмір ів пенсій та інших соціальни х виплат окремим категоріям пенсіонерів, фінансування я ких здійснюється за рахунок коштів державного бюджету».

Відповідно до частини перш ої статті 46 Конституції Украї ни громадяни мають право на с оціальний захист, що включає право на забезпечення їх у ра зі повної, часткової або тимч асової втрати працездатност і, втрати годувальника, безр обіття з незалежних від них о бставин, а також у старості т а в інших випадках, передбаче них законом.

Основні положення щодо реа лізації конституційного пра ва громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи, на охорону їхнього

життя і здоров'я, створення єдиного порядку визначення категорій зон радіоактивно з абруднених територій, умов п роживання і трудової діяльно сті на них, соціального захис ту потерпілого населення виз начені та закріплені в Закон і України «Про статус і соціа льний захист громадян, які по страждали внаслідок Чорноби льської катастрофи».

Згідно з частиною четверто ю статті 54 Закону України «Про статус і соціальний захист г ромадян, які постраждали вна слідок Чорнобильської катас трофи» в усіх випадках розмі р пенсій для інвалідів II групи , щодо яких встановлено зв'яз ок з Чорнобильською катастро фою, не може бути нижчим 8 міні мальних пенсій за віком.

За таких обставин позивач м ає право на призначення пенс ії в розмірі, не нижчому 8 міні мальних пенсій за віком, та щ омісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю , у розмірі 75 % процентів мінім альної пенсії за віком.

Відповідно до частини друг ої статті 19 Конституції Украї ни органи державної влади та органи місцевого самоврядув ання, їх посадові особи зобов 'язані діяти лише на підставі , в межах повноважень та у спо сіб, що передбачені Конститу цією та законами України.

Згідно з положеннями части ни четвертої статті 9 Кодексу адміністративного судочинс тва України у разі невідпові дності нормативно-правового акта Конституції України, за кону України, міжнародному д оговору, згода на обов'язкові сть якого надана Верховною р адою України, або іншому прав овому акту суд застосовує пр авовий акт, який має вищу юри дичну силу.

Отже, за конституційними н ормами, виходячи з пріоритет ності законів над підзаконни ми актами, при визначенні роз міру пенсій позивачеві засто суванню підлягають частина п ерша статті 50 Закону України « Про статус і соціальний захи ст громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи», а не Постанова КМУ № 1 від 01.03.2002 року «Про підвищенн я розмірів пенсій та інших со ціальних виплат окремим кате горіям пенсіонерів, фінансу вання яких здійснюється за р ахунок коштів державного бюд жету», яка істотно звужує обс яг встановлених законом прав .

Суд не бере до уваги посилан ня відповідача на статтю 62 Зак ону України «Про статус і соц іальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорно бильської катастрофи», якою передбачено, що порядок заст осування цього Закону провад иться у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України , оскільки надання законодав цем такого права Кабінету Мі ністрів України не означає, щ о останній, встановлюючи так ий порядок, може допустити зв уження змісту та обсягу прав позивача, встановлених цим ж е Законом. Тобто, Кабінет Мін істрів України повинен був в становити зазначений порядо к, не порушуючи положень цьог о Закону, в тому числі й інших законів, якими встановлено р озміри мінімальної пенсії за віком.

Зі статті 50 Закону України « Про статус і соціальний захи ст громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи» вбачається, що під час визначення розміру пенс ії та щомісячної додаткової пенсії за шкоду,

заподіяну здоров'ю, за осно ву їх нарахування береться м інімальна пенсія за віком.

За чинним законодавством р озмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за п равилами, передбаченими час тиною першою статті 28 Закону У країни «Про загальнообов'язк ове державне пенсійне страху вання», іншого нормативно-пр авового акта, який би визнача в цей розмір або встановлюва в інший розмір, немає. Тому су д не бере до уваги положень ча стини третьої статті 28 Закону України «Про загальнообов'я зкове державне пенсійне стра хування», якою передбачено, що мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абзац ом першим частини першої ціє ї статті, застосовується вик лючно для визначення розмірі в пенсій, призначених згідно з цим Законом, оскільки наяв ність такої норми та відсутн ість іншого мінімального роз міру пенсії за віком не є підс тавою для відмови в реалізац ії позивачем конституційної гарантії та права щомісячно ї додаткової пенсії за шкоду , заподіяну здоров'ю, виходяч и з розміру мінімальної пенс ії за віком, як це встановлен о статтею 50 Закону України «Пр о статус і соціальний захист громадян, які постраждали вн аслідок Чорнобильської ката строфи».

Безпідставними також є пос илання відповідача на відсут ність коштів щодо забезпечен ня виплати зазначеної пенсії у таких розмірах, оскільки о ргани державної влади не мож уть посилатися на відсутніст ь коштів як на причину невико нання своїх зобов'язань, які встановлені статтею 46 Консти туції України та статтею 50 Зак ону України «Про статус і соц іальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорно бильської катастрофи», щодо визначення розміру та випла ти пенсій.

Відповідно до частини трет ьої статті 67 Закону України «П ро статус і соціальний захис т громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської кат астрофи», яка набрала чиннос ті 31 жовтня 2006 року, у разі збіл ьшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втрат или працездатність, визначе ного законом, підвищується р озмір пенсії, визначений від повідно до статті 54 цього Зако ну, а також розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну з доров'ю, особам, віднесеним д о 1, 2, 3, 4 категорій, та розмір щ омісячної компенсації сім'ям за втрату годувальника внас лідок Чорнобильської катаст рофи. Перерахунок пенсії зді йснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.

Відповідно до частини перш ої статті 28 Закону України «Пр о загальнообов'язкове держав не пенсійне страхування» мін імальний розмір пенсій за ві ком встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для о сіб, які втратили працездатн ість, визначеного законом. Т аким чином, новий мінімальни й розмір пенсії за віком зале жить від нового розміру прож иткового мінімуму.

Оскільки позивачеві слід в изначати пенсію виходячи з м інімальної пенсії за віком, я ка встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для ос іб, які втратили працездатні сть, то в разі збільшення роз міру цього прожиткового міні муму перерахунок пенсії пози вачеві повинен проводитись в иходячи з нового розміру м інімальної пенсії за віком . Тому відмова

Головного УПФУ в Чернігівс ькій області у перерахунку п енсій у разі встановлення ро зміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили праце здатність, визначеного зако ном є неправомірною.

Згідно статті 58 Закону Укра їни «Про Державний бюджет Ук раїни на 2008 рік» мінімальний р озмір пенсії за віком з 1 січня 2008 року - 470 гривень, з 1 квітня 2008 р оку - 481 гривні, з 1 липня 2008 року - 4 82 гривні.

Згідно статті 50 Закону Укра їни „Про статус і соціальний захист громадян, які постраж дали внаслідок Чорнобильськ ої катастрофи" щомісячна дод аткова пенсія за шкоду, запод іяну здоров'ю позивачу перед бачена в розмірі 75 % мінімальн ої пенсії за віком, тобто за с ічень - серпень 2008 р. повинна бу ла бути виплачена в розмірі 286 2 грн. 75 коп. Враховуючи, що ОС ОБА_1 за січень-серепень 2008 ро ці отримав пенсію в розмірі 763 грн. 40 коп., розмір недоплачен ої щомісячної додаткової пен сії за шкоду, заподіяну здоро в'ю становить 2099 грн. 35 коп.

Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги ОСОБА_1 що до визнання за ним права на от римання підвищення додатков ої пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, як учаснику ліквід ації наслідків аварії на ЧАЕ С, зобов'язання відповідача п ровести перерахунок додатко вої пенсії за шкоду, заподіян у здоров'ю, як учаснику лікві дації наслідків аварії на ЧА ЕС за січень-серпень 2008 року та виплатити недодану суму дод аткової пенсії в розмірі 2099 гр н. 35 коп. є законними, обґрунто ваними та підлягають задовол енню.

Вимога позивача про зобов'я зання в подальшому нараховув ати та виплачувати додаткову пенсію за шкоду, заподіяну з доров"ю, згідно ст. .50 Закону Ук раїни "Про статус і соціальни й захист громадян, які постра ждали внаслідок Чорнобильсь кої катастрофи" у розмірі 75 % мі німальної пенсії за віком за доволенню не підлягає, оскіл ьки суд не може обмежувати во лі органу в майбутньому змін ювати правове регулювання су спільних відносин.

Керуючись статтями 160-163 Коде ксу адміністративного судоч инства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити частк ово.

Визнати за ОСОБА_1 прав о на отримання за січень-серп ень 2008 р. включно підвищення до даткової пенсії за шкоду, зап одіяну здоров"ю, як учаснику ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.

Зобов"язати Головне управл іння Пенсійного фонду Україн и в Чернігівській області пр овести перерахунок та виплат ити ОСОБА_1 2099, 35 грн. додатко вої пенсії за шкоду, заподіян у здоров"ю, як учаснику лікві дації наслідків аварії на ЧА ЕС за січень-серпень 2008р.

В задоволенні решти позов них вимог відмовити.

Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання заяви про апеляці йне оскарження, якщо таку зая ву не було подано. Якщо заяву п ро

апеляційне оскарження бул о подано, але апеляційна скар га не була подана у встановле ний строк, постанова набирає законної сили після закінче ння цього строку. У разі подан ня апеляційної скарги постан ова, якщо її не скасовано, наб ирає законної сили після зак інчення апеляційного розгля ду справи.

Постанова може бути оскарж ена до Київського апеляційно го адміністративного суду че рез суд першої інстанції, яки й ухвалив постанову. Заява пр о апеляційне оскарження пода ється протягом 10 днів з дня ск ладення постанови в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду першої інста нції подається протягом 20-ти д нів після подання заяви про а пеляційне оскарження. Апеляц ійна скарга може бути подана без попереднього подання за яви про апеляційне оскарженн я, якщо скарга подається у ст рок, встановлений для поданн я заяви про апеляційне оскар ження.

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.09.2008
Оприлюднено01.07.2010
Номер документу7303980
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-2876/08

Постанова від 24.09.2008

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Кашпур О.В.

Постанова від 13.02.2009

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук В.Д.

Ухвала від 12.01.2009

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Гарань С.М.

Ухвала від 18.08.2008

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Бойко С.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні