Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26.03.2018 Справа №607/10751/17
м. Тернопіль
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області у складі :
головуючого судді Сташків Н.М.,
за участі секретаря судового засідання Пастернак О.В.,
у відсутності учасників процесу,
розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Тернополі адміністративну справу № 607/10751/17 за позовом ОСОБА_1 до Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області про скасування постанови у справі про притягнення до адміністративної відповідальності.
І. ПРОЦЕДУРА
1. Позивач ОСОБА_1 пред'явив до суду позов до Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області, в якому просив: 1) визнати причини пропуску строку звернення до адміністративного суду поважними та поновити пропущений з поважних причин процесуальний строк, встановлений законом; 2) визнати дії головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області ОСОБА_2 протиправними; 3) скасувати постанову Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області по справі про адміністративне правопорушення №А-26.05/2 від 26 травня 2017 року.
2. В подальшому позивач подав заяву про зменшення позовних вимог, згідно з якою виключив з прохальної частини позову вимогу про визнання протиправними дій головного інспектора Горина М.Я. В решті позовні вимоги залишив без змін, просив: 1) визнати причини пропуску строку звернення до адміністративного суду поважними та поновити пропущений з поважних причин процесуальний строк, встановлений законом; 2) скасувати постанову Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області по справі про адміністративне правопорушення №А-26.05/2 від 26 травня 2017 року.
ІІ. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
3. Позов обгрунтовано тим, що оскаржуваною постановою позивача визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 96-1 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 2550 гривень.
Вказану постанову позивач вважає незаконною, оскільки:
Відповідно до ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 року №109 визначено, що фізична або юридична особа, яка подала до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати вихідні дані для об'єкта будівництва.
На звернення ПП Ідея Вест з наданим пакетом документів та матеріалами, визначеними Наказом №109 від 07.07.2011 року, управлінням містобудування, архітектури та кадастру підготовлені та видані заявнику вихідні дані - містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за адресою вул. Живова, 11 на будівництво об'єкту нежитлового призначення - заклад торгівлі.
При видачі заявнику вказаних містобудівних умов та обмежень взято до уваги такі документи:
1) Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень, відповідно до якого цільове призначення земельної ділянки площею 0,0706 га, кадастровий номер 6110100000:12:001:0053 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі;
2) Містобудівний розрахунок, розроблений проектною організацією ТВП Тернопільархпроект , яким обґрунтовано будівництво об'єкта нежитлового призначення - заклад торгівлі, відповідно до Державних будівельних норм та існуючої містобудівної ситуації.
Схема зонування території міста, представлена у вихідних даних з плану зонування території міста Тернополя, по вул. Живова визначена декількома зонами використання: Р-3, ТР-3, Г-6, які нанесені схематично в масштабі 1:5000, без чіткого визначення меж земельних ділянок і їх зон використання, згідно кадастрової карти, тому при видачі містобудівних умов та обмежень управлінням взято до уваги документ на земельну ділянку для проведення замовником будівництва, проектно -вишукувальних робіт для проектування.
Позивач стверджує, що не був належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи про адміністративне правопорушення, а також не отримував постанову по справі про адміністративне правопорушення №А-26.05/2 від 26 травня 2017 року, а про її існування я дізнався із постанови про відкриття виконавчого провадження від 11.07.2017р. ВП№54268616.
4. В подальшому позивачем подано додаткові обгрунтування до позову, які зводяться до такого:
Суб'єктом правопорушення, передбаченого ст. 96-1 КУпАП, можуть бути лише посадові особи, до компетенції яких належить підготовка та проведення комплексної експертизи, підготовка та надання дозволів на виконання будівельних робіт.
Посадові обов'язки начальника управління архітектури, містобудування та кадастру визначаються у Положенні вказаного Управління, однак підготовка та проведення комплексної експертизи, підготовка та надання дозволів на виконання будівельних робіт не відноситься ні до компетенції Управління, ні до посадових обов'язків начальника Управління.
З цих підстав позивач вважає, що він не може бути суб'єктом адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 96-1 КУпАП.
5. В судовому засіданні позивач ОСОБА_1 підтримав всі вищевикладені мотиви позову, просив скасувати оскаржувану постанову.
6. Представник відповідача в судовому засіданні позову не визнала, вважаючи оскаржувану постанову такою, що прийнята з дотриманням вимог закону, обгрунтовувала зазначене такими доводами:
Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 21.02.2017р. №749 з будівництва об'єкту нежитлового призначення - заклад торгівлі за адресою вул. Живова, 11 в м. Тернополі Тернопільських області видані за невідповідності намірів забудови земельної ділянки положенням містобудівної документації на місцевому рівні а саме Плану зонування території м. Тернополя, затвердженого рішенням Тернопільської міської ради від 27 січня 2014 року №6/44/12.
В п. 9 виданих містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 21.02.2017р. № 749 вказано функціональне призначення земельної ділянки - зона транспортної інфраструктури (ТР-3), проте вищевказані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки видані на земельну ділянку, яка згідно з планом зонування території м. Тернополя, затвердженим рішенням Тернопільської міської ради від 27 січня 2014 року №6/44/12, розміщена в рекреаційній зоні озеленених територій загального користування (Р-З) (зонінгом не передбачено використання для будівництва закладів торгівлі) та частково в торговельній зоні (Г-6), чим порушено вимоги містобудівної документації на місцевому рівні, а саме Плану зонування території м. Тернополя, затвердженого рішенням Тернопільської міської ради від 27 січня 2014 року №6/44/12, ст. 18 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , п. 1.2, п. 2.4 Порядку видачі містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки, їх склад і зміст, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 07.07.2011 № 109 (далі - Порядок 109) , ст. 29 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності .
Зазначені порушення виявлені шляхом накладання об'єкта будівництва на План зонування території м. Тернополя, зображення якого знаходиться у відкритому доступі в мережі Інтернет. В процесі співставлення виявлено, що об'єкт розташований не у зоні ТР-3, як зазначено в містобудівних умовах і обмеженнях, а частково в зоні Р-3 та Г-6.
Ці порушення підпадають під ознаки адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 96-1 КУпАП, зокрема надання замовникові містобудівних умов та обмежень з порушенням установленого порядку, містобудівної документації на місцевому рівні.
Посилаючись на наведене, просила в задоволенні позову відмовити.
ІІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
6. Провадження у справі відкрито Тернопільським окружним адміністративним судом за правилами КАС України, в редакції, яка була чинною станом на день постановлення ухвали про відкриття провадження, та діяла до 15 грудня 2017 року.
Ухвалою від 17 серпня 2017 року адміністративну справу передано за підсудністю до Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області.
Ухвалою від 01 вересня 2017 року справу прийнято до провадження Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області.
15 грудня 2017 року набрав чинності Закон України №2147-VIII Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів .
Відповідно до вимог п. 10 ч. 1 розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких відкрито до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Чинною редакцією КАС України передбачено два види проваджень для розгляду адміністративних справ - загальне і спрощене.
Справа розглядається судом у загальному провадженні, з урахуванням особливостей, передбачених ст. 286 КАС України.
7. Після надання позивачем та представником відповідача у судовому засіданні пояснень, зміст яких викладено в пунктах 3 - 6 цього рішення, в розгляді справи оголошено перерву, після якої ними подано заяви про продовження розгляду справи без їхньої участі.
Відповідно до п. 1 ч. 3 ст. 205 КАС України судом завершено розгляд справи у відсутності сторін.
ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
8. 21 лютого 2016 року Управлінням містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради, за підписом начальника управління ОСОБА_1, видано містобудівні умови та обмеження № 749 забудови земельної ділянки за адресою вул. Живова, 11, відповідно до яких замовником є приватне підприємство ІДЕЯ ВЕСТ , назва об'єкта будівництва - будівництво об'єкту нежитлового призначення - заклад торгівлі , цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі , функціональне призначення земельної ділянки - зона транспортної інфраструктури (ТР-3) .
9. 20 березня 2017 року головним інспектором будівельного нагляду Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області ОСОБА_3 скеровано до Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради вимогу надання заяви та інших передбачених законом документів, що були використані при видачі приватному підприємству ІДЕЯ ВЕСТ містобудівних умов та обмежень № 749 забудови земельної ділянки за адресою вул. Живова, 11, у зв'язку з проведенням документальної перевірки дотримання вимог Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , Порядку видачі містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки, їх склад і зміст, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 07.07.2011р. № 109.
10. Згідно зі службовою запискою головного інспектора будівельного нагляду Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області ОСОБА_3 від 11 квітня 2017 року за результатами вказаної перевірки виявлено, що містобудівні умови та обмеження № 749 забудови земельної ділянки за адресою вул. Живова, 11 в м. Тернополі видані на підставі наданих замовником матеріалів та містобудівного розрахунку, виконаного з порушенням табл. 1 Додатку 3.1. ДБН 360-92, а саме відстань від проектного оберту до існуючих торгових павільйонів (кіосків) становить 4м. У зв'язку з зазначеним запропоновано провести позапланову перевірку Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради стосовно законності видачі містобудівних умов та обмежень № 749 забудови земельної ділянки за адресою вул. Живова, 11 в м. Тернополі.
11. Аналогічні відомості викладені в довідці про результати документальної перевірки, складеній головним інспектором будівельного нагляду Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області ОСОБА_3 11 квітня 2017 року.
12. 18 квітня 2017 року першим заступником голови Державної архітектурно-будівельної інспекції України видано наказ № 637 про проведення позапланової перевірки з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час провадження Управлінням містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради, а саме надання містобудівних умов та обмеження забудови земельної ділянки від 21 лютого 2017 року № 749.
13. 28 квітня 2017 року в.о. начальника Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області видано направлення на проведення зазначеної перевірки.
14. 24 травня 2017 року головними інспекторами будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області ОСОБА_2, ОСОБА_3 складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, згідно з яким за результатами перевірки встановлено: Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 21.02.2017 №749 з будівництва об'єкту нежитлового призначеним - заклад торгівлі за адресою вул. Живова, 11в м. Тернопіль Тернопільських області видані за невідповідності намірів забудови земельної ділянки положенням містобудівної документації на місцевому рівні а саме Плану зонування території м. Тернополя, затвердженого рішенням Тернопільської міської ради від 27 січня 2014 року №6/44/12. В п.9 виданих містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 21.02.2017 № 749 вказано функціональне призначення земельної ділянки - зона транспортної інфраструктури (ТР-3), проте вищевказані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки видані на земельну ділянку, яка згідно плану зонування території м. Тернополя затвердженого рішенням Тернопільської міської ради від 27 січня 2014 року №6/44/12 розміщена в рекреаційній зоні озеленених територій загального користування (Р-З) (зонінгом непередбачено використання для будівництва закладів торгівлі) та частково в торговельній зоні (Г-6), чим порушено вимоги містобудівної документації на місцевому рівні, а саме Плану зонування території м. Тернополя, затвердженого рішенням Тернопільської міської ради від 27 січня 2014 року №6/44/12, ст. 18 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , п. 1.2, п. 2.4 Порядку видачі містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки, їх склад і зміст, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 07.07.2011 № 109 (далі - Порядок 109) , ст. 29 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності .
15. 24 травня 2017 року головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області ОСОБА_3 винесено рішення № 57 про скасування містобудівних умови та обмежень забудови земельної ділянки № 749 від 21 лютого 2017 року по вул. Живова, 11 в м. Тернополі з будівництва об'єкту нежитлового призначення - закладу торгівлі.
16. 24 травня 2017 року головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області ОСОБА_2 складено протокол про адміністративне правопорушення стосовно ОСОБА_1 за ч. 3 ст. 96-1 КУпАП, згідно з яким за результатами позапланової перевірки, проведеної в Управлінні містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради (м. Тернопіль, вул. Коперника, 1) виявлено порушення: Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 21.02.2017 №749 з будівництва об'єкту нежитлового призначеним - заклад торгівлі за адресою вул. Живова, 11в м. Тернопіль Тернопільських області видані за невідповідності намірів забудови земельної ділянки положенням містобудівної документації на місцевому рівні а саме Плану зонування території м. Тернополя, затвердженого рішенням Тернопільської міської ради від 27 січня 2014 року №6/44/12. В п.9 виданих містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 21.02.2017 № 749 вказано функціональне призначення земельної ділянки - зона транспортної інфраструктури (ТР-3), проте вищевказані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки видані на земельну ділянку, яка згідно плану зонування території м. Тернополя затвердженого рішенням Тернопільської міської ради від 27 січня 2014 року №6/44/12 розміщена в рекреаційній зоні озеленених територій загального користування (Р-З (зонінгом непередбачено використання для будівництва закладів торгівлі) та частково в торговельній зоні (Г-6), чим порушено вимоги містобудівної документації на місцевому рівні, а саме Плану зонування території м. Тернополя, затвердженого рішенням Тернопільської міської ради від 27 січня 2014 року №6/44/12, ст. 18 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , п. 1.2, п. 2.4 Порядку видачі містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки, їх склад і зміст, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 07.07.2011 № 109 (далі - Порядок 109) , ст. 29 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності .
17. Як убачається з письмових пояснень ОСОБА_1 до вказаного протоколу, при видачі приватному підприємству ІДЕЯ ВЕСТ містобудівних умов та обмежень № 749 забудови земельної ділянки за адресою вул. Живова, 11, взято до уваги такі документи:
- на земельну ділянку - витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень, згідно з яким земельна ділянка площею 0,0706 га, кадастровий номер: 6110100000:12:001:0053 за цільовим призначенням надана для будівництва та обслуговування будівель торгівлі;
- містобудівний розрахунок. розроблений проектною організацією ТВП Тернопільархпроект , яким обґрунтовано будівництво об'єкта нежитлового призначення, з врахуванням існуючої містобудівної ситуації.
З приводу схеми зонування ОСОБА_1 повідомив, що дана територія по вул. Живова визначена декількома зонами використання - Р-3, ТР-3. Г-6, які нанесені схематично, без чіткого визначення меж земельних ділянок і зон їх використання, згідно кадастрової карти, тому при видачі містобудівних умов та обмеження управлінням взято до уваги документи на земельну ділянку, надані заявником.
18. 26 травня 2017 року головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області ОСОБА_2 винесено постанову № А-26.05/2 по справі про адміністративне правопорушення, відповідно до якої ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 96-1 КУпАП, та накладено адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 2550 гривень.
Суть порушення у вказаній постанові викладена таким чином: Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 21.02.2017 №749 з будівництва об'єкту нежитлового призначеним - заклад торгівлі за адресою вул. Живова, 11в м. Тернопіль Тернопільських області видані за невідповідності намірів забудови земельної ділянки положенням містобудівної документації на місцевому рівні а саме Плану зонування території м. Тернополя, затвердженого рішенням Тернопільської міської ради від 27 січня 2014 року №6/44/12. В п.9 виданих містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 21.02.2017 № 749 вказано функціональне призначення земельної ділянки - зона транспортної інфраструктури (ТР-3), проте вищевказані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки видані на земельну ділянку, яка згідно плану зонування території м. Тернополя затвердженого рішенням Тернопільської міської ради від 27 січня 2014 року №6/44/12 розміщена в рекреаційній зоні озеленених територій загального користування (Р-3) (зонінгом непередбачено використання для будівництва закладів торгівлі) та частково в торговельній зоні (Г-6), чим порушено вимоги містобудівної документації на місцевому рівні, а саме Плану зонування території м. Тернополя, затвердженого рішенням Тернопільської міської ради від 27 січня 2014 року №6/44/12, ст. 18 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , п. 1.2, п. 2.4 Порядку видачі містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки, їх склад і зміст, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 07.07.2011 № 109 (далі - Порядок 109), ст. 29 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності .
Також, у постанові вказано, що зазначеним ОСОБА_1 порушив вимоги містобудівної документації на місцевому рівні, а саме Плану зонування території м. Тернополя, затвердженого рішенням Тернопільської міської ради від 27 січня 2014 року №6/44/12, ст. 18 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , п. 1.2, п. 2.4 Порядку видачі містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки, їх склад і зміст, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 07.07.2011 № 109 (далі - Порядок 109), ст. 29 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності .
19. Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень, № 48825639, сформованого 01 грудня 2015 року, земельній ділянці по вул. Живова, 11в м. Тернополі площею 0,0706 га присвоєно кадастровий номер 611010000:12:001:0053, дата державної реєстрації земельної ділянки - 23.10.2015р., цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, форма власності - комунальна, власник - Тернопільська міська рада, державна реєстрація права власності - 27.11.2015р.; орендар на підставі договору оренди землі номер 4959 від 26.07.2013р. - ТОВ Євробудсервіс , дата реєстрації речового права - 04.12.2013р.; суборендар - ПП Ідея Вест на підставі договору суборенди землі номер 5074 від 10.11.2013р.
20. Згідно з містобудівним розрахунком будівництва об'єкту нежитлового призначення - закладу торгівлі по вул. Живова, 11 в м. Тернополі, виконаним на замовлення ПП Ідея-Вест Тернопільським КТВП Тернопільархпроект , зазначено, що земельна ділянка по вул. Живова, 11 в м. Тернополі площею 0,0706 га, кадастровий номер 611010000:12:001:0053, згідно з генпланом міста перебуває в межах населеного пункту, визначена як територія житлової та громадської забудови.
21. Викопіювання з топографічного плану (масштаб 1:2000), що міститься в зазначеному містобудівному розрахунку, містить схематично нанесений об'єкт, що проектується.
V. ОСОБА_4, ЯКІ ПІДЛЯГАЮТЬ ЗАСТОСУВАННЮ
22. Відповідно до ст. 16 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.
Містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі в цифровій формі як просторово орієнтована інформація в державній системі координат на паперових і електронних носіях.
Згідно зі ст. 17 цього Закону основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту, є генеральний план населеного пункту.
23. Відповідно до ст. 18 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності план зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон.
План зонування території розробляється з метою створення сприятливих умов для життєдіяльності людини, забезпечення захисту територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, запобігання надмірній концентрації населення і об'єктів виробництва, зниження рівня забруднення навколишнього природного середовища, охорони та використання територій з особливим статусом, у тому числі ландшафтів, об'єктів історико-культурної спадщини, а також земель сільськогосподарського призначення і лісів.
План зонування території встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови окремих територій (функціональних зон) населеного пункту, їх ландшафтної організації.
.
24. Згідно зі ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об'єкта будівництва.
Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника, до якої додаються:
1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію;
2) копія документа, що посвідчує право власності на об'єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації);
3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000;
4) витяг із Державного земельного кадастру.
Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовник також додає містобудівний розрахунок, що визначає інвестиційні наміри замовника, який складається у довільній формі з доступною та стислою інформацією про основні параметри об'єкта будівництва.
Цей перелік документів для надання містобудівних умов та обмежень є вичерпним.
Підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є: 1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень; 2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об'єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці; 3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
25. Процедура надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст визначалася Порядком надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженим Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 07.07.2011р № 109 (далі - Порядок № 109), який 26.12.2017р. втратив чинність на підставі Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства № 289 від 06.11.2017р., проте був чинним на момент видачі містобудівних умов та обмежень № 749 забудови земельної ділянки за адресою вул. Живова, 11 та на момент притягнення позивача до адміністративної відповідальності.
26. Відповідно до п. 2.4. Порядку № 109 розгляд заяви, надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх видачі здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури у порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.
27. Пунктом 1.2. Порядку № 109 визначено значення термінів, які вживаються в цьому Порядку, в тому числі:
містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій;
містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією;
план зонування території (зонінг) - містобудівна документація, що визначає умови та обмеження використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон.
28. Відповідно до рішення Тернопільської міської ради № 6/44/12 від 23 січня 2014 року Про затвердження плану зонування території міста Тернополя , розглянувши містобудівну документацію План зонування території міста Тернополя , розроблену Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст ДІПРОМІСТО імені ОСОБА_5, керуючись Законами України Про основи містобудування , Про регулювання містобудівної діяльності , Про місцеве самоврядування в Україні , враховуючи висновки постійних комісій міської ради з питань містобудування, з питань природокористування, приватизації, продажу та оренди землі міська рада вирішила: Затвердити містобудівну документацію План зонування території міста Тернополя .
24 березня 2017 року Тернопільська міська рада прийняла рішення № 7/14/62 Про затвердження містобудівної документації м. Тернопіль. Коригування плану зонування території міста та внесення змін до плану зонування міста, затвердженого рішенням міської ради від 23.01.2014 р. №6/44/12 , згідно з яким, розглянувши містобудівну документацію м. Тернопіль. Коригування плану зонування території міста , розроблену Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст ДІПРОМІСТО імені ОСОБА_5, відповідно до статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , статей 16, 18, 21 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , статті 12 Закону України Про основи містобудування , Порядку розроблення містобудівної документації, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.11.2011 р. №290, враховуючи висновок постійної комісії міської ради з питань містобудування, міська рада вирішила: 1.Затвердити містобудівну документацію м. Тернопіль. Коригування плану зонування території міста . 2.Внести зміни до плану зонування міста, затвердженого рішенням міської ради від 23.01.2014 р. №6/44/12 Про затвердження плану зонування території міста Тернополя згідно з містобудівною документацією, затвердженою пунктом 1 цього рішення. 3.Управлінню містобудування, архітектури та кадастру забезпечити доступність матеріалів плану зонування території міста Тернополя шляхом його розміщення на офіційному сайті міської ради, а також у загальнодоступному місці, крім інформації з обмеженим доступом, відповідно до законодавства.
Зазначені рішення, як і сам план зонування, із відповідними змінами, розміщені у відкритому доступі на офіційному веб-сайті Тернопільської міської ради, і ця інформація є загальнодоступною.
29. Частиною 3 статті 96-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено адміністративну відповідальність посадових осіб за порушення строків надання замовникові містобудівних умов та обмежень, будівельного паспорта забудови земельної ділянки, вимагання у замовника документів, не передбачених законодавством, надання таких документів з порушенням установленого порядку, містобудівної документації на місцевому рівні, будівельних норм, стандартів і правил, порушення строків надання замовникові висновків (звітів) експертизи проектної та містобудівної документації, надання таких висновків (звітів) з порушенням установленого порядку, а також вимагання під час проведення експертизи документів, не передбачених законодавством.
30. Відповідно до ч. 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
31. Згідно з частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
32. Згідно з вимогами ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
33. Відповідно до вимог ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
VІ. ПОЗИЦІЯ СУДУ
Оцінка аргументів учасників справи
34. Виходячи з вимог ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , п. 2.4. Порядку № 109 та ст. 96-1 КУпАП, суд вважає безпідставними доводи позивача про те, що він не є суб'єктом правопорушення, передбаченого ст. 96-1 КУпАП, оскільки згідно із зазначеними вимогами закону надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх видачі здійснюються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури, яким у даному випадку є Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради, а ОСОБА_1 як посадова особа управління, якою підписані містобудівні умови та обмеження № 749, несе відповідальність за порушення строків надання замовникові містобудівних умов та обмежень, будівельного паспорта забудови земельної ділянки, вимагання у замовника документів, не передбачених законодавством, надання таких документів з порушенням установленого порядку, містобудівної документації на місцевому рівні, будівельних норм, стандартів і правил, порушення строків надання замовникові висновків (звітів) експертизи проектної та містобудівної документації, надання таких висновків (звітів) з порушенням установленого порядку, а також вимагання під час проведення експертизи документів, не передбачених законодавством.
35. Також є безпідставними доводи позивача про те, що він не був належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи про адміністративне правопорушення, оскільки його підписом у протоколі про адміністративне правопорушення від 24 травня 2017 року підтверджено, що йому повідомлено, що розгляд справи відбудеться 26 травня 2017 року об 11 годині у приміщенні Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області за адресою: м. Тернопіль, вул. Шпитальна, 7 (5 поверх).
36. Разом із тим, суд вважає необгрунтованими доводи представника відповідача про наявність у діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення, що, на її переконання, доводиться шляхом співставлення та накладання об'єкта будівництва на План зонування території м. Тернополя, зображення якого знаходиться у відкритому доступі в мережі Інтернет, в результаті якого встановлено, що об'єкт розташований не у зоні ТР-3, як зазначено в містобудівних умовах і обмеженнях, а частково в зонах Р-3 та Г-6, оскільки жодних належних та допустимих доказів на підтвердження зазначеного представник відповідача не надала. Долучена нею копія викопіювання з топографічного плану (масштаб 1:2000) з містобудівного розрахунку містить лише схематично нанесений об'єкт, що проектується, причому в ньому не зазначено прив'язки до зонування території, зображення ніяких зон він не містить. Яким чином відбувалося накладання об'єкта будівництва на План зонування території м. Тернополя, процес їх співставлення, і що значить об'єкт частково знаходиться в зоні Р-3 та Г-6 (в яких конкретно частинах і чітко визначених розмірах) представником відповідача не доведено.
Висновки за результатами розгляду справи
37. Відкритість загального доступу до Плану зонування території м. Тернополя, зображення якого знаходиться в мережі Інтернет не звільняє відповідача як суб'єкта владних повноважень, рішення якого оскаржується, від обов'язку доказування правомірності свого рішення відповідно до вимог ст. 77 КАС України. Всупереч зазначеному, відповідачем не надано жодних доказів про те, що земельна ділянка розміщена в рекреаційній зоні озеленених територій загального користування (Р-З) та частково в торговельній зоні (Г-6), а якщо так, то яка саме частина земельної ділянки (у яких конкретно визначених розмірах) знаходиться у цих зонах. Посилань на такі докази не міститься ні в акті перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 24 травня 2017 року, ні в протоколі про адміністративне правопорушення стосовно ОСОБА_1 за ч. 3 ст. 96-1 КУпАП, ні в самій постанові № А-26.05/2 по справі про адміністративне правопорушення.
38. Оскаржувана постанова містить посилання на план зонування території м. Тернополя, затверджений рішенням Тернопільської міської ради від 27 січня 2014 року №6/44/12. При цьому, копії такого рішення представником відповідача не надано, а у відкритому доступі на офіційному веб-сайті Тернопільської міської ради таке рішення відсутнє. Містобудівна документація План зонування території міста Тернополя затверджена рішенням Тернопільської міської ради № 6/44/12 від 23 січня 2014 року, а 24 березня 2017 року рішенням Тернопільської міської ради № 7/14/62 внесено зміни до плану зонування міста.
39. Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень № 48825639 від 01 грудня 2015 року, земельна ділянка по вул. Живова, 11 в м. Тернополі площею 0,0706 га була сформована як самостійний об'єкт із присвоєнням кадастрового номера 23.10.2015р., тобто ще до видачі містобудівних умов і обмежень № 749, і цільове призначення у цьому витягу зазначено - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі. В разі розміщення земельної ділянки у рекреаційній зоні озеленених територій загального користування, її цільове призначення мало би бути іншим. Крім того, в містобудівному розрахунку, який відповідно до ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності надавався замовником разом із заявою для отримання містобудівних умов і обмежень, вказана земельна ділянка визначена як територія житлової та громадської забудови.
40. Суд вважає, що відповідачем не доведено, що мала місце невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні, а тому висновки оскаржуваної постанови щодо порушення ОСОБА_1 вимог ст. ст. 18, 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та п. 1.2, п. 2.4 Порядку № 109 є необгрунтованими.
41. Відповідно до вимог ч. 3 ст. 286 КАС України за наслідками розгляду справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності місцевий загальний суд як адміністративний має право: 1) залишити рішення суб'єкта владних повноважень без змін, а позовну заяву без задоволення; 2) скасувати рішення суб'єкта владних повноважень і надіслати справу на новий розгляд до компетентного органу (посадової особи); 3) скасувати рішення суб'єкта владних повноважень і закрити справу про адміністративне правопорушення; 4) змінити захід стягнення в межах, передбачених нормативним актом про відповідальність за адміністративне правопорушення, з тим, однак, щоб стягнення не було посилено.
З урахуванням конкретних обставин справи, встановлених під час судового розгляду, суд приходить до переконання про наявність достатніх підстав для скасування оскаржуваної постанови та закриття справи про адміністративне правопорушення.
42. При цьому суд вважає поважними підстави пропуску звернення позивача до адміністративного суду.
Так, в оскаржуваній постанові відсутні відомості про отримання ОСОБА_1 її копії.
Як зазначив позивач, про наявність цієї постанови йому стало відомо з листа Тернопільського міського відділу ДВС, який ним отримано 17 липня 2017 року, на підтвердження чого позивач долучив поштовий конверт із зазначенням дати на штемпелі поштового відділення 13 липня 2017 року.
Доказів на спростування зазначеного судом не здобуто.
При цьому, на думку суду, фактичне відправлення відповідачем копії постанови з поштового відділення 26 травня 2017 року не підтверджує факту її отримання позивачем, при тому, що зворотне повідомлення з розпискою позивача про отримання постанови у відповідача відсутнє.
За таких обставин суд вважає необхідним поновити позивачу строк звернення до адміністративного суду відповідно до вимог ст. ст. 121 - 123 КАС України.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 5, 6, 9, 90, 121 - 123, 242 - 246, 250, 255, 286, 295, 297, п. п. 15.5 Розділу VІІ Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
УХВАЛИВ:
1. Визнати причини пропуску строку звернення ОСОБА_1 до адміністративного суду поважними та поновити пропущений з поважних причин строк звернення до адміністративного суду.
2. Позов ОСОБА_1 (м. Тернопіль, вул. С.Бандери, 90а/19, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) до Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області (м. Тернопіль. вул. Шпитальна,7, код в ЄДРПОУ 37471912) про скасування постанови у справі про притягнення до адміністративної відповідальності задовольнити.
2. Скасувати постанову Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області по справі про адміністративне правопорушення №А-26.05/2 від 26 травня 2017 року, якою ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 96-1 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 2550 гривень.
3. Закрити провадження у справі про адміністративне правопорушення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області протягом десяти днів з дня проголошення судового рішення.
Головуючий суддяОСОБА_6
Суд | Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 26.03.2018 |
Оприлюднено | 01.04.2018 |
Номер документу | 73082515 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Сташків Н. М.
Адміністративне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Сташків Н. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні