Спр ава № 2а-6735/09/0470
П О С Т А Н О В А
Іменем України
03 грудня 2009 року 16 го дина 46 хвилин м. Дні пропетровськ
Дніпропетровський окру жний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Чабаненко С.В.
п ри секретарі - Кошляк Ю.В.
за участю представника п озивача - Колісник Т.В .
представника відповідач а - Шульга К.О.
розглянувши у відкритом у судовому засіданні в залі с уду в м. Дніпропетровську адм іністративну справу за позов ом Дочірнього підприємства « Віра» Закритого акціонерног о товариства швейно-торгової фірми «Дніпро» до Управлінн я Пенсійного фонду України в Індустріальному районі м. Дн іпропетровська про визнання незаконними та скасування в имоги № Ю-131 від 03.03.2009 та рішення № 181 від 03.03.2009, -
В С Т А Н О В И В:
До Дніпропетровського ок ружного адміністративного с уду надійшов позов Дочірньог о підприємства «Віра» Закрит ого акціонерного товариства швейно-торгової фірми «Дніп ро» до Управління Пенсійного фонду України в Індустріаль ному районі м. Дніпропетровс ька з вимогами:
- визнати незаконною вимо гу Управління Пенсійного фон ду України в
Індустріальному районі п ро сплату боргу № Ю-131 від 03.03.2009 ро ку;
- визнати незаконним ріше ння Управління Пенсійного фо нду України в
Індустріальному районі № 181, від 03.03.2009 р. про застосування ф інансових санкцій;
- скасувати вимогу Управл іння Пенсійного фонду Україн и в Індустріальному
районі про сплату боргу № Ю -131 від 03.03.2009 року;
- скасувати рішення Управ ління Пенсійного фонду Украї ни в Індустріальному
районі № 181, від 03.03.2009 р. про зас тосування фінансових санкці й.
В обґрунтування позову поз ивач зазначив, що у період з 10.02 .2009 року по 27.02.2009 рік Управлінням Пенсійного фонду України в І ндустріальному районі м. Дні пропетровська проводилася п ланова перевірка фінансово-г осподарської діяльності Доч ірнього підприємства «Віра» Закритого акціонерного това риства швейно-торгової фірми «Дніпро» (далі - ДП «Віра»). За р езультатами цієї перевірки б ув складений акт № 18 від 27 лютог о 2009 року.
У висновках акту № 18 відобра жено донарахування страхови х внесків за період з 01.01.2005 року по 01.01.2009 року на суму 10 328,68 грн. Ця с ума була донарахована як стр ахові внески за ставкою 32, 3 % (2005 р ік), 31,8 % (2006 рік), 33,2 % (2007 рік), (за 2008 р розб іжностей немає) на фонд оплат и праці і страхові внески за с тавкою 4%.
ДП «Віра» не нараховувало з бір в ПФУ по ставці 32, 3 % (2005 рік), 31,8 % (2006 рік), 33,2 % (2007 рік), (за 2008 р розбіжно стей немає) на фонд оплати пра ці і страхові внески за ставк ою 4%, оскільки в 2005 - 2008 роках обра ло спрощену систему обліку, о податкування та звітності. У зв'язку з цим ДП «Віра» п латило податки, збори і обов'я зкові платежі відповідно до Указу Президента України від 03.07.98 року № 727/98 «Про спрощену сис тему оподаткування, обліку т а звітності суб'єктів малого підприємництва»
В судовому засіданні пред ставник позивача позовні вим оги підтримав у повному обся зі та просили позов задоволь нити.
Відповідач проти позову за перечував, надав до суду пись мові заперечення у яких зазн ачив, що Указ Президента Укра їни «Про спрощену систему оп одаткування, обліку та звітн ості суб'єктів малого підпри ємництва» №727/98 від 03.07.1998р. регулю є податкові правовідносини. Суб'єкти підприємницької дія льності, які обрали спрощену систему оподаткування, згад аним Указом звільнені від сп лати збору на обов'язко ве державне пенсійне страхув ання, а не від сплати страхови х внесків. Збір на обов' язкове державне пенсійне стр ахування - платіж, який статте ю 14 Закону України «Про систем у оподаткування» віднесено д о загальнодержавних податкі в та зборів, сплачується в пор ядку, передбаченому Законом України «Про порядок погашен ня зобов'язань платників под атків перед бюджетами та дер жавними цільовими фондами».
Згідно з розділом 15 «Прикін цеві положення» Закону Украї ни «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван ня» до приведення законодавс тва України у відповідність з вказаним Законом дія інших законів та нормативно-право вих актів може застосовувати сь лише в частині, що не супере чить Закону. Тому положення с татті Указу про звільнення с уб'єктів малого підприємницт ва, які сплачують єдиний пода ток, від внесків на загальноо бов'язкове державне пенсійне страхування суперечить Зако ну і не застосовується.
Позивач всупереч Закону Ук раїни «Про загальнообов'язко ве державне пенсійне страхув ання», у формі місячної звітн ості до Пенсійного фонду Укр аїни (додаток 23) не відображал о фактичні витрати на оплату праці найманих працівників та відповідно не відображало суми нарахованих страхових внесків, які підлягають нара хуванню на зазначені витрати (32 %, 32,3 %,31,8%, 33,2% від нарахованого ФОП ).
У своїй звітності підприєм ство відображало лише суми ф актичних витрат на оплату пр аці найманих працівників та допомоги по тимчасовій непра цездатності, з яких здійснює ться відрахування страхових внесків до Пенсійного фонду (тобто 1-2 %, 0,5 - 2 % від нарахованого ФОП).
За актом перевірки №18 від 27.02.2 009 за період -з 01.01.2005 року по 01.01.2009 ро ку донараховано страхових вн есків на суму 10328,68 грн.
Твердження ДП «Віра», що 06.02.2009, 09.02.2009, 10.02.2009 воно донарахув ало на рахунок Пенсійного фо нду недоїмку зі страхових вн есків на загальнообов' язко ве державне пенсійне страхув ання за 2005,2006,2007 роки у повн ому обсязі є невірним.
Так 06.02.2009, 09.02.2009, 10.02.2009 на рахунок Пе нсійного фонду надійшли від ДП «Віра» вказані кошти, які з араховані на особовий рахуно к підприємства як переплата. Але це було перерахування (де бет) коштів, а не донарахуванн я (кредит). До картки особового рахунку як кредитова операц ія страхові внески декларуют ься або згідно наданих підпр иємством звітів, або згідно а кту перевірки.
Враховуючи вищевикладене, управління Пенсійного фонду України в Індустріальному р айоні м. Дніпропетровська по зовні вимоги Дочірнього підп риємства «Віра» Закритого ак ціонерного товариства швейн о-торгівельної фірми «Дніпро » не визнає і просить, суд, в по зові відмовити.
Представник відповідача в судовому засіданні проти по зову заперечував та просив в ідмовити в задоволенні позов у у повному обсязі.
Дослідивши матеріали спра ви, оцінивши надані докази, су д приходить до висновку, що по зов підлягає частковому задо воленню з наступних підстав.
Судом встановлено, матеріа лами справи підтверджено, що у період з 10.02.2009 року по 27.02.2009 рік У правлінням Пенсійного фонду України в Індустріальному р айоні м. Дніпропетровська пр оводилася планова перевірка фінансово-господарської дія льності Дочірнього підприєм ства «Віра» Закритого акціон ерного товариства швейно-тор гової фірми «Дніпро». За резу льтатами цієї перевірки був складений Акт № 18 від 27 лют ого 2009 року
Про результати планової пе ревірки Дочірнього підприєм ства «Віра», код за ЄДРПОУ 31076415 з питань дотримання вимог зак онодавства щодо нарахування , обчислення та сплати внескі в на загальнообов'язкове дер жавне пенсійне страхування, інших платежів та надання до стовірних відомостей до орга нів Пенсійного фонду за пері од з 01.01.2005 до 01.01.2009 року.
У висновку Акту зазначе но, що в результаті перевірки ДП «Віра» на підставі звітни х даних та наданих бухгалтер ських документів встановлен і порушення вимог законодавс тва щодо нарахування, обчисл ення та сплати внесків на заг альнообов'язкове державне пе нсійне страхування, інших пл атежів до органів Пенсійного фонду. На підставі облікових даних, зазначених у відомост ях нарахування заробітної пл ати за кожний місяць і звірен их з даними у звітах, виявлені заниження фонду оплати праці в 2005р., на який нарахову ються внески за ставкою 32,3% на с уму 16423,28 грн., заниження фонду оп лати праці в 2006р., на який нараховуються внески за ста вкою 31,8% на суму 13455,81 грн.(з урахув анням коригування директору Котенко А.С. за квітень-гр удень 2005, січень-березень 2006 р. у сумі 3400,08 грн.), заниження фонду оплати праці в 2007 р., на як ий нараховуються внески за с тавкою 33,2 % на суму 2287,06 грн.
За період з січня 2005 року по г рудень 2008 року по нарахуванню страхових внесків виявлені порушення.
Загальна сума відхилення (з аниження) у 2005р. становить 5304,72 гр н., у 2006р.-4264,65 грн., (з урахуванням к оригування директору Коте нко А.С. за квітень-грудень 20 05, січень-березень 2006 р. у сумі 1095, 52 грн.), у 2007 р.-759,30 грн.
Документами, які підтвердж ують наявність порушень, є: ві домості нарахування заробіт ної плати за 2005, 2006, 2007р.
Платником порушено п.6 ч.2 ст.1 7, ст.19, п.2.статті 20 Закону Україн и «Про загальнообов'язкове д ержавне пенсійне страхуванн я» від 09.07.03 № 1058-ІУ, п.1 ст.2, п.І.ст.4 Зак ону України від 26.06.97 р. № 400/97 - ВР «П ро збір на обов'язкове держав не пенсійне страхування», зі змінами та доповненнями та п п. 4.1 розділу 4 та пп. 5.1.1, 5.1.2, 5.1.3 п. 5.1 роз діл 5 Інструкції про порядок о бчислення і сплати страхувал ьниками та застрахованими ос обами внесків на загальнообо в'язкове державне пенсійне с трахування до ПФУ, затвердже ної Постановою правління ПФУ від 19.12.2003 року № 21-1 та зареєстров аної в Міністерстві юстиції України 16.01.2004 року за № 64/8663, зі змі нами та доповненнями.
В результаті перевірки поз ивачу донараховано страхові х внесків на загальну суму 10328,6 8 грн.
Ця сума була донарахована я к страхові внески за ставкою 32, 3 % (2005 рік), 31,8 % (2006 рік), 33,2 % (2007 рік), (у 2008 р оці розбіжностей немає) на фо нд оплати праці і страхові вн ески за ставкою 4%.
З висновками вищезазначен ого Акту Дочірнє підприє мство «Віра» не погодилось і підписало його із заперечен нями.
За результатами планової п еревірки фінансово-господар ської діяльності ДП «Віра» в ідповідач направив позивачу вимогу про сплату боргу № Ю-131 від 03 березня 2009 р. - недоїм ки зі страхових внесків у роз мірі 10328,68 грн.
Крім того, Рішенням в ідповідача № 181 від 03 бер езня 2009 року про застосування санкцій за донарахування ор ганом ПФУ сум своєчасно не об числених та не сплачених стр ахових внесків була визначен а фінансова санкція що до ДП «Віра» в сумі 18 937,05 грн., яка розрахована за резуль татами перевірки ДП «Віра» в ідповідно до п.4. ч.9 ст. 106 Закону України від 09.07.2003 р. № 1058-УІ «Про за гальнообов'язкове державне п енсійне страхування».
У межах адміністративного оскарження, передбаченого П орядком розгляду органами Пе нсійного фонду України скарг на рішення про накладення шт рафу, нарахування пені та зая в страхувальників при узгодж енні ними вимоги про сплату н едоїмки із сплати страхових внесків на загальнообов'язко ве державне пенсійне страхув ання, затвердженим Постаново ю правління Пенсійного фонду України від 19 грудня 2003 року N 21-2, позивач узгоджував вимогу п ро сплату недоїмки і оскаржу вав рішення про застосування фінансових санкцій до відпо відача та до Головного управ ління Пенсійного фонду Украї ни в Дніпропетровській облас ті. Однак, за результатами оск арження, Пенсійним Фондом бу ло відмовлено у задоволенні скарг позивача.
Суд проаналізувавши матер іали справи зазначає, що ДП «В іра» не нараховувало збір в П ФУ по ставці 32,3 % (2005 рік), 31,8 % (2006 рік), 3 3,2 % (2007 рік), на фонд оплати праці і страхові внески за ставкою 4%, оскільки в 2005 - 2008 роках обрало с прощену систему обліку, опод аткування та звітності. У зв'я зку з цим ДП «Віра» платило по датки, збори і обов'язкові пла тежі відповідно до Указу Пре зидента України від 03.07.98 року № 727/98 «Про спрощену систему опод аткування, обліку та звітнос ті суб'єктів малого підприєм ництва».
Відповідним Указом № 727 суб'є ктам малого підприємництва н адано право самостійно обира ти спосіб оподаткування дохо дів по єдиному податку, встан овлені ставки єдиного податк у, визначені база і об'єкти опо даткування, терміни і порядо к сплати єдиного податку і ко ло осіб, на які дія Указу не ро зповсюджується.
Пункт 6 Указу № 727 передбачає, що суб'єкт малого підприємни цтва, що сплачує єдиний подат ок, не є платником певних виді в податків та зборів (обов'язк ових платежів) у тому числі зб ору на обов'язкове державне п енсійне страхування. С уб'єкти малого підприємництв а платять внески на загально державне пенсійне страхуван ня у складі єдиного податку - 4 2% від перерахованих підприєм ством сум єдиного податку.
Указ № 727 має силу закону, так як прийнятий в особлив ому порядку: відповідно до по ложень п. 4 Розділу XV «Перехідн их положень» Конституції Укр аїни. Відповідно до п.4 розділу XV Конституції України Презид ент України протягом трьох років після набуття чинност і Конституцією України має п раво видавати схвалені Кабін етом Міністрів України ... указ и з економічних питань, не вре гульованих законами (в даном у випадку щодо оподаткування діяльності суб'єктів малого підприємництва) прийняттям Закону України від 09.07.2003 p. № 1058-VI «П ро загальнообов'язкове держа вне пенсійне страхування» (д алі - Закон № 1058) з Указу № 727 не бул о виключено положення про те, що частина єдиного под атку перераховується до Пенс ійного фонду України. Таким ч ином, суб'єкти малого підприє мництва не повинні платити в ПФУ двічі: пенсійні внески за ставкою 32% від фонду оплати пр аці згідно Закону № 1058 і відрах ування від єдиного податку у розмірі 42% згідно Указу № 727.
Пенсійний фонд України пос илається на те, що відповідно до ч.6 ст. 18 Закону України «Про загальнообов'язкове державн е пенсійне страхування» № 1058 з аконодавством не можуть вста новлюватися пільги з нарахув ання та сплати страхових вне сків або звільнення від їх сп лати. Однак заміна сплати зви чайних податків сплатою єдин ого податку відповідно до ст . 5 Закону України «Про державн у підтримку малого підприємн ицтва» є одним з напрямів дер жавної підтримки малого підп риємництва. Відповідна замін а не є ні пільгою в оподаткува нні, ні звільненням від сплат и податків. Вона є лише одним і з способів сплати страхових внесків шляхом їх спра вляння у складі єдиного пода тку. Адже абз. 7 п. 2 Указу № 727 пере дбачає, що відділення Держав ного казначейства на наступн ий день після надходження за собів перераховують суми єди ного податку, зокрема, в Пенсі йний фонд України у розмірі 42 %. Тобто Указ Президента Украї ни «Про спрощену систему опо даткування, обліку та звітно сті суб'єктів малого підприє мництва» визначає механізм с плати збору на загальнодержа вне пенсійне страхування шля хом проведення відрахувань з сум єдиного податку до Пенсі йного фонду України.
Відповідно до п.1. ч.8 Прикінце вих положень Закону № 1058 до наб рання чинності закону про сп рямування частини страхових внесків до Накопичувального фонду страхові внески, що пер ераховуються до солідарної с истеми сплачуються страхува льниками та застрахованими о собами на умовах і в порядку, в изначених Законом № 1058 та в роз мірах, передбачених Законом України «Про збір на обов'язк ове державне пенсійне страху вання» № 400/97-ВР, для відповідни х платників збору. Відповідн о до Закону № 400/97-ВР розміри ста вок збору визначаються дифер енційовано, в залежності від категорії платників і об'єкт а оподаткування ст. 4 Закону.
Також Указом № 727 передбачен о перерахування в ПФУ 42% від су ми єдиного податку (обов'язок держказначейства). Таким чин ом, оскільки платники єдиног о податку не є платниками збо ру, вони в силу п.1. ч.8 прикінцев их положень Закону № 1058, не є пл атниками страхових внесків.
Крім того, Закон України № 1058 не має пріоритету перед Указ ом № 727, оскільки Указ № 727 був при йнятий відповідно до положен ь п. 4 Розділу XV «Перехідних пол ожень» Конституції України і діє до прийняття Верховною Р адою відповідного закону з ц их питань. Прерогативу має Ук аз № 727 як спеціальний акт, а Закон № 1058 хоч і був прийнят ий пізніше, але є загальним ак том. Закон України «Про загал ьнообов'язкове державне пенс ійне страхування» не регулює питання застосування спроще ної системи оподаткування і звітності, тому Указ Президе нта України № 727 не суперечить положенням Закону України « Про загальнообов'язкове держ авне пенсійне страхування» і підлягає застосуванню.
Незважаючи на вищевикладе не, 06.02.2009 р., 09.02.2009р., 10.02.2009 р. ДП «Віра»
донарахувало на раху нок Пенсійного Фонду недоїмк у зі страхових внесків на загальнообов'язкове держ авне пенсійне страхування за 2005, 2006 і 2007 роки у повному обсязі для збереження страхово го стажу найманих працівникі в ДП «Віра», що підтверджуєть ся платіжними дорученнями: № 18 від 06.02.2009р. в сумі 4710,19 грн., № 19 від 0 9.02.2009р. в сумі 585,90 грн., № 20 від 10.02.2009р. в сумі 309,96 грн.
Однак відповідачем в ході п еревірки підприємства позив ача була проігнорована дана обставина.
Крім цього, в судовому засід анні позивачем підтверджено , що на момент проведення пере вірки у позивача відсутня не доїмка по страхових внесках.
За несвоєчасну сплату стра хових внесків передбачено за стосування фінансових санкц ій відповідно до п.4 ч.9 ст.106 Зако ну України «Про загальнообов 'язкове державне пенсійне ст рахування», а саме: за донарах ування територіальним орган ом Пенсійного фонду або стра хувальником сум своєчасно не обчислених та не сплачених с трахових внесків накладаєть ся штраф у розмірі 5 відсотків зазначених сум за кожний пов ний або неповний місяць, за як ий донараховано ці суми.
Однак враховуючи те, що на м омент перевірки недоїмка по підприємству фактично була в ідсутня, застосування фінанс ових санкцій суперечить вимо гам Закону України «Про зага льнообов'язкове державне пен сійне страхування».
Таким чином суд вважає, що р ішення № 181 від 03.03.2009р. про застос ування фінансових санкцій за донарахування органом пенсі йного фонду України або стра хувальником сум своєчасно не обчислених та не сплачених с трахових внесків та вимога п ро сплату боргу № Ю-131 від 03.03.2009р. в инесені відповідачем у відно шенні позивача неправомірно та підлягають скасуванню.
Проте, позивач у своїх вимог ах просить визнати рішення п ро застосування фінансових с анкцій № 181 від 03.03.2009р. та вимога п ро сплату боргу № Ю-131 від 03.03.2009р. н езаконними.
Відповідно до п.п.1 ч.3 ст.105 КАС України адміністративний п озов може містити вимоги про скасування або визнання неч инним рішення відповідача - с уб'єкта владних повноважень повністю чи окремих його пол ожень.
Згідно п.п.1 ч.2 ст.162 КАС Україн и у разі задоволення адмініс тративного позову суд може п рийняти постанову про визнан ня протиправними рішення суб 'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про скасува ння або визнання нечинним рі шення чи окремих його положе нь.
Таким чином вимоги позивач а в частині визнати рішення п ро застосування фінансових с анкцій № 181 від 03.03.2009р. та вимога п ро сплату боргу № Ю-131 від 03.03.2009р. н езаконними не підлягають зад оволенню.
На підставі викладеного су д доходить висновку, що позов Дочірнього підприємства «Ві ра» Закритого акціонерного т овариства швейно-торгової фі рми «Дніпро», підлягає частк овому задоволенню.
На підставі викладеного, ке руючись статями 2, 9, 11, 18, 70-71, 86, 94, 160-163, 167, 186, 254 Кодексу адміністративног о судочинства України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Д очірнього підприємства «Вір а» Закритого акціонерного то вариства швейно-торгової фір ми «Дніпро» до Управління Пе нсійного фонду України в Інд устріальному районі м. Дніпр опетровська про визнання нез аконними та скасування вимог и № Ю-131 від 03.03.2009 та рішення № 181 від 03.03.2009 задовольнити частково.
Визнати неправомірною та с касувати вимогу Управління П енсійного фонду України в Ін дустріальному районі м. Дніп ропетровська про сплату борг у № Ю-131 від 03.03.2009 .
Визнати неправомірною та с касувати рішення Управління Пенсійного фонду України в І ндустріальному районі м. Дні пропетровська № 181 від 03.03.2009 про з астосування фінансових санк цій.
Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ків подання заяви про апеляц ійне оскарження та апеляційн ої скарги, якщо вони були пода ні у встановлені строки. У раз і подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасова но, набирає законної сили піс ля закінчення апеляційного р озгляду справи.
Постанова може бути оскарж ена в апеляційному порядку д о Дніпропетровського апеляц ійного адміністративного су ду через суд першої інстанці ї шляхом подачі в десятиденн ий строк з дня складення пост анови в повному обсязі заяви про апеляційне оскарження і подання після цього протяго м двадцяти днів апеляційної скарги, з подачею її копій від повідно до кількості осіб, як і беруть участь у справі.
Повний текст постанови ви кладений 09.12.2009 року.
Суддя С.В.Чабаненко
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2009 |
Оприлюднено | 24.06.2010 |
Номер документу | 7308264 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Чабаненко Світлана Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні