Дунаєвецький районний суд Хмельницької області
Справа № 674/284/18
Провадження № 2/674/310/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 березня 2018 року м.Дунаївці
Дунаєвецький районний суд
Хмельницької області
в складі: головуючої - судді Артемчук В. М.
за участю:
секретаря судового засідання Мудрицької Л.В.
справа №674/284/18
розглянувши в порядку загального позовного провадження у відкритому підготовчому засіданні в залі суду в м. Дунаївці, в порядку ч.2 ст.247 ЦПК України, цивільну справу за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2 до ОСОБА_3 районної державної адміністрації Хмельницької області, третя особа: ОСОБА_3 міська рада Хмельницької області про визнання недійсним розпорядження та державного акта на право власності на земельну ділянку,
В С Т А Н О В И В :
26 лютого 2018 року позивачі, ОСОБА_1А, ОСОБА_2, звернулися до суду з позовом до ОСОБА_3 районної державної адміністрації Хмельницької області, третя особа: ОСОБА_3 міська рада Хмельницької області про визнання недійсним розпорядження та державного акта на право власності на земельну ділянкупосилаючись на те, що на підставі розпорядження ОСОБА_3 райдержадміністрації №1089/2008-р. від 08 жовтня 2008 року позивачам було видано державні акти на право власності на земельні ділянки, а саме ОСОБА_1 земельну ділянку з кадастровим номером 6821881800:03:002:0041, площею 1,64 га, Державний акт серії ЯЗ №104600, що зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010875300081 та ОСОБА_2 земельну ділянку з кадастровим номером 6821881800:03:002:0040, площею 1,25 га, Державний акт серії ЯЗ №104599, що зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010875300080, які розташовані на території Голозубинецької сільської ради Дунаєвецького району, Хмельницької області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Голозубинецька сільська рада увійшла в склад ОСОБА_3 міської ради.
При реалізації свого права на користування вищевказаними земельними ділянками позивачі звернулись до відділу Держгеокадастру у Дунаєвецькому районі Хмельницької області щодо надання витягу з Державного земельного кадастру про земельні ділянки, на що отримали відповіді згідно яких їм неможливо надати ОСОБА_4 про земельні ділянки у зв’язку з тим, що дані земельні ділянки , які надані були у власність позивачам згідно розпорядження ОСОБА_3 райдержадміністрації №1089/2008-р. від 08.10.2008 року, а саме земельна ділянка (земельна частка (пай), згідно Проекту розпаювання ділянка №42) передана у власність ОСОБА_1 посвідчена Державним актом на право власності на земельну ділянку серії ЯЗ №104600 від 31.12.2008 року, кадастровий номер 6821881800:03:002:0041 при перевірці було виявлено, що дана земельна ділянка (земельна частка (пай), згідно Проекту розпаювання ділянка №42), була попередньо передана у власність ОСОБА_5 згідно розпорядження ОСОБА_3 рай держадміністрації №488/2008-р, від 11.05.2008р., посвідчено Державним актом серії ЯГ №990669 від 19.08.2008р., кадастровий номер №6821881800:03:002:0038 та земельна ділянка (земельна частка (пай), згідно Проекту розпаювання ділянка №43) передана у власність ОСОБА_2 посвідчена Державним актом на право власності на земельну ділянку серії ЯЗ №104599 від 31.12.2008 року, кадастровий номер 6821881800:03:002:0040 при перевірці було виявлено, що дана земельна ділянка (земельна частка (пай), згідно Проекту розпаювання ділянка №43), була попередньо передана у власність ОСОБА_6 згідно розпорядження ОСОБА_3 райдержадміністрації №488/2008-р, від 11.05.2008р., посвідчено Державним актом серії ЯГ №990671 від 19.08.2008р., кадастровий номер №6821881800:03:002:0037. Крім того вищевказані земельні ділянки перебувають в Національній кадастровій системі та для вирішення вищенаведеної ситуації рекомендовано звернутись до суду.
Позивачі звернулись з усною заявою до ОСОБА_3 районної державної адміністрації з приводу того, щоб видали нові державні акти в замін державних актів, що є помилковими, але отримали відповідь, що з 01.01.2013 року набули чинності Закони України «Про Державний земельний кадастр», «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» , Постанова КМ України від 17.10.2012 року №1051 «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру», згідно з якими повноваження територіальних органів Держгеокадастру у частині видачі державних актів на право власності на земельну ділянку призупинені та рекомендовано вирішити дане питання в судовому порядку, а тому звернулися з даним позовом до суду.
Представник позивачів ОСОБА_4 в підготовче засідання не з’явився, однак подав до суду заяву про слухання справи у його відсутності, просив задовольнити позов у підготовчому засіданні, оскільки відповідач позов визнає.
Відповідач: представник ОСОБА_3 районної державної адміністрації Хмельницької області в підготовче засідання не з‘явився, однак подав повідомлення, в якому позов визнає і просить справу розглядати без його участі.
Представник третьої особи: ОСОБА_3 міської ради Хмельницької області в підготовче засідання не з‘явився, однак подав пояснення, в яких зазначили, що позовна вимога позивачів може бути задоволена, а тому покладаються виключно на розсуд суду та справу просить слухати у його відсутності.
Відповідно до ч.2 ст.247 ЦПК України, у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою технічного засобу не здійснюється.
Суд ухвалив проводити розгляд даної справи у відсутності сторін по наявних матеріалах.
Враховуючи те, що відповідачем було визнано позов в повному обсязі, визнання позову відповідачем не суперечить закону та не порушує права, свободи чи інтереси інших осіб, керуючись ч. 3 ст. 200, ч. 4 ст. 206 ЦПК України, суд дійшов висновку про наявність підстав для ухвалення рішення у підготовчому засіданні.
Суд, дослідивши матеріали справи, вважає, що позов підлягає до задоволення.
Частина перша статті 15 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) закріплює право кожної особи на захист свого права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Положення цієї статті базуються на нормах Конституції України, які закріплюють обов'язок держави забезпечувати захист: прав усіх суб'єктів права власності і господарювання (стаття 13), захист прав і свобод людини і громадянина судом (частина перша статті 55).
Відповідно до частини першої статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Частиною другою цієї статті визначено перелік основних способів захисту цивільних прав і інтересів, серед яких припинення правовідношення та визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Згідно ст. 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно ст. 125 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на час видачі позивачам державного акта на право власності на земельну ділянку) (надалі ЗК України), право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації.
Судом встановлено, що розпорядженням ОСОБА_3 райдержадміністрації №1089/2008-р. від 08 жовтня 2008 року «Про надання в натурі (на місцевості) земельної частки (паю) на території Голозубинецької сільської ради), ОСОБА_2 – власнику сертифіката ХМ №0253691 надано для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та території Голозубинецької сільської ради за межами населеного пункту земельну частку (пай) №43, площею 1,25 га та ОСОБА_1 – власнику сертифіката ХМ №0253690 надано для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та території Голозубинецької сільської ради за межами населеного пункту земельну частку (пай) №42, площею 1,64 га (а.с.13).
На підставі даного розпорядження ОСОБА_2 виданий ОСОБА_3 районною державною адміністрацією державний акт серії ЯЗ № 104599 від 31 грудня 2008 року на право власності на земельну ділянку площею 1,25 га, кадастровий номер 6821881800:03:002:0040, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Голозубинецької сільської ради Дунаєвецького району Хмельницької області (за межами населеного пункту), що зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010875300080 (а.с.9).
Також на підставі вищезазначеного розпорядження ОСОБА_1 виданий ОСОБА_3 районною державною адміністрацією державний акт серії ЯЗ № 104600 від 31 грудня 2008 року на право власності на земельну ділянку площею 1,64 га, кадастровий номер 6821881800:03:002:0041, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Голозубинецької сільської ради Дунаєвецького району Хмельницької області (за межами населеного пункту), що зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №0108753000081 (а.с.10).
Відповідно до ст. 78 ЗК України, право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
Отже, з моменту державної реєстрації вищезазначених державних актів на право власності на земельні ділянки, ОСОБА_1 та ОСОБА_2 набули права власника земельних ділянок, тобто права володіти, користуватись та розпоряджатися своєю власністю.
Між тим, судом встановлено, що в повній мірі реалізувати своє право власності на земельні ділянки, позивачі не можуть.
У відповідності до відповідей від 05.10.2017 року на звернення позивачів до відділу Держгеокадастру у Дунаєвецькому районі Хмельницької області Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області ОСОБА_2 та ОСОБА_1 неможливо надати ОСОБА_4 про земельні ділянки у зв’язку з тим, що дані земельні ділянки , які надані були у власність позивачам згідно розпорядження ОСОБА_3 райдержадміністрації №1089/2008-р. від 08.10.2008 року, а саме: земельна ділянка (земельна частка (пай), згідно Проекту розпаювання ділянка №42) передана у власність ОСОБА_1 посвідчена Державним актом на право власності на земельну ділянку серії ЯЗ №104600 від 31.12.2008 року, кадастровий номер 6821881800:03:002:0041 при перевірці було виявлено, що дана земельна ділянка (земельна частка (пай), згідно Проекту розпаювання ділянка №42), була попередньо передана у власність ОСОБА_5, згідно розпорядження ОСОБА_3 райдержадміністрації №488/2008-р, від 11.05.2008р., посвідчено Державним актом серії ЯГ №990669 від 19.08.2008р., кадастровий номер №6821881800:03:002:0038 та земельна ділянка (земельна частка (пай), згідно Проекту розпаювання ділянка №43) передана у власність ОСОБА_2 посвідчена Державним актом на право власності на земельну ділянку серії ЯЗ №104599 від 31.12.2008 року, кадастровий номер 6821881800:03:002:0040 при перевірці було виявлено, що дана земельна ділянка (земельна частка (пай), згідно Проекту розпаювання ділянка №43), була попередньо передана у власність ОСОБА_6, згідно розпорядження ОСОБА_3 райдержадміністрації №488/2008-р, від 11.05.2008р., посвідчено Державним актом серії ЯГ №990671 від 19.08.2008р., кадастровий номер №6821881800:03:002:0037. Крім того вищевказані земельні ділянки перебувають в Національній кадастровій системі (а.с.16, 17).
Статтею 198 ЗК України (в редакції, чинній на час прийняття оскаржуваного рішення) передбачено, що кадастрові зйомки - це комплекс робіт, виконуваних для визначення та відновлення меж земельних ділянок. Кадастрова зйомка включає: а) геодезичне встановлення меж земельної ділянки; б) погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами; в) відновлення меж земельної ділянки на місцевості; г) встановлення меж частин земельної ділянки, які містять обтяження та обмеження щодо використання землі; ґ) виготовлення кадастрового плану.
Згідно ч. 3 ст. 103 ЗК України (в редакції, чинній на час прийняття оскаржуваного рішення), власники та землекористувачі земельних ділянок зобов'язані співпрацювати при вчиненні дій, спрямованих на забезпечення прав на землю кожного з них та використання цих ділянок із запровадженням і додержанням прогресивних технологій вирощування сільськогосподарських культур та охорони земель (обмін земельних ділянок, раціональна організація територій, дотримання сівозмін, встановлення, зберігання межових знаків тощо).
Таким чином, погодження меж земельної ділянки із суміжними власниками та землекористувачами є обов’язковою складовою технічної документації на конкретну земельну ділянку і без такого погодження, технічна документації не може бути затверджена, зокрема, органом місцевого самоврядування.
Проте, затверджуючи ОСОБА_2 та ОСОБА_1 технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності відповідач – ОСОБА_3 районна державна адміністрація належним чином не перевірив технічну документацію, що є однією із причин ухвалення протиправного рішення.
Згідно Державного акта на право власності на земельну ділянку серії ЯГ №990669 від 19 жовтня 2008 року, виданого згідно розпорядження ОСОБА_3 райдержадміністрації №488/2008-р від 11 травня 2008 року, ОСОБА_5 належать земельна ділянка площею 1,64 га, яка розташована на території Голозубинецької сільської ради, кадастровий номер земельної ділянки 6821881800:03:002:0038 (а.с.11).
У відповідності до Державного акта на право власності на земельну ділянку серії ЯГ №990671 від 19 жовтня 2008 року, виданого згідно розпорядження ОСОБА_3 райдержадміністрації №488/2008-р від 11 травня 2008 року, ОСОБА_6 належать земельна ділянка площею 1,25 га, яка розташована на території Голозубинецької сільської ради, кадастровий номер земельної ділянки 6821881800:03:002:0037 (а.с.12).
Згідно ст.ст. 19, 55 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Статтями 152, 155 ЗК України передбачено, що держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
У разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Згідно із ч.3 ст. 152 ЗК України (у редакції, яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин) захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.
Як роз'яснив Пленум Верховного Суду України в абзаці другому пункту 2 постанови від 16 квітня 2004 року № 7 "Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ", виходячи з положень статей 8, 124 Конституції, статей 26, 30, 87- 90, 97, 100, 102, 118, 123, 128, 143-146, 149, 151, 153-158, 161, 210, 212 ЗК України, глав 27, 33, 34 ЦК України, статті 15 ЦПК України,статті 12 Господарського процесуального кодексу України судам підвідомчі (підсудні) справи за заявами, зокрема, з приводу володіння, користування, розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян чи юридичних осіб, і визнання недійсними державних актів про право власності та право постійного користування земельними ділянками.
Отже, державні акти на право власності на земельні ділянки є документами, що посвідчують право власності й видаються на підставі відповідних рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень. У спорах, пов'язаних із правом власності на земельні ділянки, недійсними можуть визнаватися як зазначені рішення, на підставі яких видано відповідні державні акти, так і самі акти на право власності на земельні ділянки. Визнання недійсними державних актів на право власності вважається законним, належним та окремим способом поновлення порушених прав у судовому порядку.
Таким чином, усе зазначене вище переконує суд у тому, що ухвалюючи розпорядження № 1089/2008-р від 08 жовтня 2008 року ОСОБА_3 районної державної адміністрації «Про надання в натурі (на місцевості) земельних часток (паїв) на території Голозубинецької сільської ради», ОСОБА_2 – власнику сертифіката ХМ №0253691 надано для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та території Голозубинецької сільської ради за межами населеного пункту земельну частку (пай) №43, площею 1,25 га та ОСОБА_1 – власнику сертифіката ХМ №0253690 надано для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та території Голозубинецької сільської ради за межами населеного пункту земельну частку (пай) №42, площею 1,64 га, відповідач ОСОБА_3 райдержадміністрація діяв не у спосіб та не в порядку, визначеному Конституцією та законами України, а відтак, наслідком таких рішень відповідача є порушення права власності позивачів на землю.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що розпорядження ОСОБА_3 районної державної адміністрації Хмельницької області № 1089/2008-р від 08 жовтня 2008 року «Про надання в натурі (на місцевості) земельних часток (паїв) на території Голозубинецької сільської ради» та державні акти на право власності на земельну ділянку серії ЯЗ №104599, виданий 31 грудня 2008 року ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 1,25 га, кадастровий номер 6821881800:03:002:0040 ОСОБА_3 районною державною адміністрацією на підставі розпорядження ОСОБА_3 районної державної адміністрації Хмельницької області №1089/2008-р від 08 жовтня 2008 року, зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010875300080 та серії ЯЗ №104600, виданий 31 грудня 2008 року ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 1,64 га, кадастровий номер 6821881800:03:002:0041 ОСОБА_3 районною державною адміністрацією на підставі розпорядження ОСОБА_3 районної державної адміністрації Хмельницької області №1089/2008-р від 08 жовтня 2008 року, зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010875300081, порушує права позивачів, не відповідає вимогам закону, унеможливлює використання земельної ділянки за призначенням, оскільки існує два розпорядження та чотири державних акти на одну і ту ж земельну ділянку, а тому суд вважає, що заявлений позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 12, 13, 76, 200, 247, 263, 265, 268 ЦПК України, ст.ст. 81, 116, 123, 152, 155 ЗК України, ст.ст.15, 16 ЦК України, п.2 постанови Пленуму Верховного Суду України від 16.04.2004 року №7 «Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ», суд -
УХВАЛИВ :
Позов ОСОБА_1 (місце проживання: ІНФОРМАЦІЯ_1, ідентифікаційний номер 27334001856) , ОСОБА_2 (місце проживання: ІНФОРМАЦІЯ_1, паспорт серії НА 350289) до ОСОБА_3 районної державної адміністрації Хмельницької області (місце знаходження: м.Дунаївці вул.1-го Травня,1 Хмельницької області, код ЄДРПОУ 21316026), третя особа: ОСОБА_3 міська рада Хмельницької області (місце знаходження: м.Дунаївці вул.Шевченка,50 Хмельницької області код ЄДРПОУ 04060714) про визнання недійсним розпорядження та державного акта на право власності на земельну ділянку задовольнити в повному обсязі.
Визнати недійсним розпорядження ОСОБА_3 районної державної адміністрації Хмельницької області №1089/2008-р від 08 жовтня 2008 року «Про надання в натурі (на місцевості) земельних часток (паїв) на території Голозубинецької сільської ради» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Голозубинецької сільської ради за межами населеного пункту ОСОБА_2, власнику сертифіката серії ХМ №0253691 земельну частку (пай) №43 площею 1,25 га та ОСОБА_1, власнику сертифіката серії ХМ №0253690 земельну частку (пай) №42 площею 1,64 га..
Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку
серії ЯЗ №104599, виданий ОСОБА_2 31 грудня 2008 року на підставі розпорядження ОСОБА_3 районної державної адміністрації №1089/2008-р від 08.10.2008 р., на земельну ділянку площею 1,25 га, кадастровий номер6821881800:03:002:0040 та зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №«010875300080 та скасувати даний запис в Книзі записів державних актів на право власності на землю.
Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянкусерії ЯЗ №104600, виданий ОСОБА_1 31 грудня 2008 року на підставі розпорядження ОСОБА_3 районної державної адміністрації № 1089/2008-р від 08.10.2008 р., на земельну ділянку площею 1,64 га, кадастровий номер6821881800:03:002:0041 та зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010875300081 та скасувати даний запис в Книзі записів державних актів на право власності на землю.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до апеляційного суду Хмельницької області через Дунаєвецький районний суд Хмельницької області протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому рішення не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Головуюча:/підпис/
Вірно:
Суддя Дунаєвецького районного суду В. М. Артемчук
Суд | Дунаєвецький районний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 29.03.2018 |
Оприлюднено | 01.04.2018 |
Номер документу | 73084481 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Дунаєвецький районний суд Хмельницької області
Артемчук В. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні