ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 квітня 2018 року м. ПолтаваСправа № 816/708/18
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Шевякова І.С., розглянувши у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Державної служби геології та надр України до Зіньківського виробничого управління житлово - комунального господарства про анулювання спецального дозволу на користування надрами.
Позовні вимоги:
- припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 2499 від 30.07.2001 року.
Під час розгляду справи суд
В С Т А Н О В И В:
02 березня 2018 року Державна служба геології та надр України (надалі також - позивач) звернулась до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Зіньківського виробничого управління житлово - комунального господарства (надалі також - відповідач) про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 2499 від 30.07.2001 року.
Аргументи учасників справи
В обґрунтування заявлених вимог позивач посилався на те, що відповідачем порушено законодавство в сфері надрокористування, а також особливі умови спеціального дозволу, та не усунуто вказане порушення, у зв'язку з чим наявні підстави для анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 2499 від 30.07.2001 року згідно положень статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615. Зазначав, що згода відповідача на припинення права на користування надрами відсутня, відтак питання про анулювання спеціального дозволу підлягає вирішенню в судовому порядку.
Позивач у судове засідання явку уповноваженого представника не забезпечив, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, надіслав клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Відзив на позовну заяву відповідачем не надано. Представник відповідача проти позову не заперечував. Направив до суду численні документи (а.с. 33-50), з яких слідує, що Зіньківське виробниче управління житлово - комунального господарства знаходиться в стадії ліквідації та неодноразово зверталося до Державної служби геології та надр України з проханням припинити спеціальний дозвіл на користування надрами № 2499 від 30.07.2001 року.
Представником відповідача також подана заява про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Згідно з частиною дев'ятої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи, що представник позивача в судове засідання не з`явився, а також те, що учасники справи подали заяви про розгляд справи за їх відсутності, враховуючи відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, суд вирішив розглянути справу у письмовому провадженні.
Суд, дослідивши матеріали адміністративної справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
Обставини справи, встановлені судом
Зіньківське виробниче управління житлово - комунального господарства (ідентифікаційний код 03351585) зареєстроване як юридична особа 20.07.2001 року, та перебуває в процесі припинення з 07.06.2012 року.
Відповідач є власником спеціального дозволу на користування надрами № 2499 від 30 липня 2001 року щодо видобування підземних прісних вод у західній околиці м. Зіньків Зіньківського району Полтавської області. Термін дії вказаного дозволу складає двадцять років /а.с. 10/.
Державним науково-виробничим підприємством "Державний інформаційний геологічний фонд України" (надалі - ДНВП "Геоінформ України") листом № 03/303-2913 від 20 липня 2017 року надано Державній службі геології та надр України перелік надрокористувачів, які отримали спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування корисних копалин, але не звітували до ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів (форма 7-гр) за 2016 рік /а.с. 11-13/. До вказаного переліку включено відповідача.
З урахуванням наведеного, Державною службою геології та надр України винесено наказ від 17 травня 2017 року № 223, яким встановлено Зіньківському виробничому управлінню житлово - комунального господарства 15- денний термін з моменту отримання повідомлення для усунення порушень законодавства про надра, а саме: для подання звіту щодо руху запасів за формою 7-гр за 2016 рік /а.с. 14-15/.
Зазначений наказ був направлений на адресу відповідача та отриманий останнім 20 червня 2017 року, про що свідчить наявна в матеріалах справи копія рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення /а.с. 16 - зворотній бік/.
28 серпня 2017 року Державна служба геології та надр України своїм наказом № 379 зупинила дію спеціального дозволу на користування надрами відповідача у зв`язку з порушенням надрокористувачем особливих умов спеціального дозволу на користування надрами в частині надання звітів щодо руху запасів за формою 7-гр за 2016 рік /а.с. 17-18/.
24 листопада 2017 року на адресу відповідача направлено лист № 29131/03/14-17 з проханням надати у 15-денний строк з моменту отримання листа власну позицію на припинення права користування надрами згідно спеціального дозволу № 2499 від 30.07.2001 року.
Враховуючи те, що відповідачем не усунуто порушення щодо подання звітності за формою 7-гр, при цьому не надано згоди на припинення права користування надрами, позивач звернувся до суду з позовом про анулювання спеціального дозволу на користування надрами.
Надаючи правову оцінку обґрунтованості позовних вимог, суд виходить з наступного.
Норми права, які підлягають застосуванню
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, що визначено Положенням про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року № 391/2011.
Згідно з підпунктом 18 пункту 4 Положення, Державна служба геології та надр України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України.
Частиною 1 статті 19 Кодексу України про надра визначено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін визначає Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (надалі - Порядок №615).
Відповідно до статті 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов'язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Права та обов'язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою.
В силу приписів статті 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр ; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.
Відповідно до пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» .
Відповідно до абзацу 9 пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, право користування надрами припиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк.
Особливими умовами ліцензії передбачений обов`язок власника ліцензії щорічно звітуватись перед регіональним геологічним підприємством та Геоінформ згідно з формою 7-гр.
В ході розгляду справи підтверджено, що відповідачем не виконано обов'язок, передбачений умовами ліцензії щодо подання щорічних звітів за формою 7-гр за 2016 рік, чим допущено порушення вимог чинного законодавства та особливих умов спеціального дозволу.
Представник відповідача подав суду докази того, що неодноразово звертався до позивача з листами про анулювання ліцензії (спеціального дозволу) на користування надрами № 2499 від 30.07.2001 року /а.с. 39, 41, 43,45,49/ у зв'язку з тим, що Зіньківське виробниче управління житлово-комунального господарства знаходиться в процесі припинення.
За таких обставин суд приходить до висновку про наявність достатніх підстав для припинення права відповідача на користування надрами у судовому порядку згідно зі статтею 26 Кодексу України про надра шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 30.07.2001 року № 2499.
Таким чином, позовні вимоги Державної служби геології та надр України підлягають задоволенню.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
На підставі викладеного, керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, -
У Х В А Л И В:
Адміністративний позов Державної служби геології та надр України (вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, 03680, код ЄДРПОУ 37536031) до Зіньківського виробничого управління житлово - комунального господарства (вул. Шевченка, б.30, м. Зіньків, Зіньківський район, Полтавська область, 38100, код ЄДРПОУ 03351585) задовольнити.
Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №2499 від 30.07.2001 року, виданого Зіньківському виробничому управлінню житлово - комунального господарства (код ЄДРПОУ 03351585).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Харківського апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя ОСОБА_1
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2018 |
Оприлюднено | 04.04.2018 |
Номер документу | 73130623 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
І.С. Шевяков
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні