РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
03 квітня 2018 року м. Рівне №817/351/18
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Зозулі Д.П., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 доВолодимирецької районної виборчої комісії Рівненської області про визнання незаконною бездіяльність, зобов'язання вчинення певних дій,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1І.) звернувся до суду з позовом до Володимирецької районної виборчої комісії Рівненської області (далі - відповідач), в якому просив суд:
- визнати незаконною бездіяльність Володимирецької районної виборчої комісії Рівненської області щодо розгляду наданих ініціативною групою матеріалів про відкликання депутата Володимирецької районної ради ОСОБА_2, за народною ініціативою;
- зобов'язати Володимирецьку районну виборчу комісію Рівненської області направити звернення до вищого керівного органу Української Народної Партії щодо відкликання депутата Володимирецької районної ради ОСОБА_2, за народною ініціативою для прийняття рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи;
- зобов'язати Володимирецьку районну виборчу комісію Рівненської області у порядку, передбаченому Законом України "Про місцеві вибори" та на підставі рішення вищого керівного органу Української Народної Партії щодо відкликання депутата Володимирецької районної ради ОСОБА_2, за народною ініціативою, визнати обраним депутатом Володимирецької районної ради наступного за черговістю кандидата у депутати від Української Народної Партії .
В обґрунтування позовних вимог позивача зазначив, що комісією під час розгляду матеріалів, які надійшли встановлено, що пропозиція про відкликання депутата Володимирецької районної ради ОСОБА_2, внесена виборцями з дотриманням вимог статті 38-40 Закону, а саме ініціативною групою вчасно зібрано необхідну кількість підписів виборців, які підтримують народну ініціативу про відкликання депутата місцевої ради ОСОБА_2, оформлення яких разом із підписними листами відповідає вимогам Закону. Однак, Володимирецькою районною виборчою комісією, в супереч вимогам частини 5 статті 41 Закону України №93-IV від 11.07.2002, так і не прийнято рішення за результатами опрацювання пропозиції про відкликання депутата Володимирецької районної ради ОСОБА_2, яка внесена виборцями з дотриманням вимог статті 38-40 Закону. А тому, з підстав наведених в позовній заяві, позивач просив суд позовні вимоги задовольнити в повному обсязі. Крім того, на адресу суду представник позивача подав клопотання про розгляд вказаної справи за його відсутності, у письмовому провадженні.
У встановлений судом строк відповідачем подано до суду відзив на адміністративний позов, в якому вказує на те, що Володимирецькою районною виборчою комісією встановлено, що пропозиція про відкликання депутата Володимирецької районної ради ОСОБА_2, внесена виборцями з дотриманням статті 38 Закону України №93-IV від 11.07.2002. А тому, відповідач вказаний позов визнав, та просив його задовольнити в повному обсязі. Крім того, просив розгляд справи здійснювати за відсутності представника відповідача.
Ухвалою суду від 26.03.2018 вирішено розгляд справи №817/351/18 за позовом ОСОБА_1 до Володимирецької районної виборчої комісії Рівненської області про визнання незаконною бездіяльність, зобов'язання вчинити певні дії, провести у письмовому провадженні.
Дослідивши подані письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити частково, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що на чергових місцевих виборах 25.10.2015 до числа депутатів Володимирецької районної ради Рівненської області було обрано депутата ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_2В.) по територіальному виборчому окрузі №30 с. Собіщиці. Суб'єктом висування його кандидатури на посаду депутата місцевої ради стала політична партія Українська Народна Партія, до спискового складу якої по багатомандатному виборчому окрузі і була включена кандидатура цього депутата.
На виконання частини 3 статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , 12.12.2017 повідомлено редакцію газети Володимирецький вісник про заплановане на 15.12.2017 проведення зборів виборців по багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Володимирецької районної ради Рівненської області, про відкликання за народною ініціативою депутата Володимирецької районної ради по територіальному виборчому окрузі №30 ОСОБА_2 Вказане повідомлення отримане директором ТзОВ Володимирецький вісник (а.с.20).
15.12.2017 було проведено збори виборців по багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Володимирецької районної ради Рівненської області про відкликання за народною ініціативою депутата Володимирецької районної ради по територіальному виборчому окрузі №30 ОСОБА_2, що підтверджується протоколом зборів виборців(а.с.10-17).
До порядку денного зборів включені наступні питання:
1. Про обрання керівників органів зборів.
2. Про звернення виборців щодо відкликання депутата Володимирецької районної ради по територіальному виборчому округу №30 ОСОБА_2, обговорення та прийняття рішення про внесення пропозиції щодо відкликання сказаного депутата місцевої ради, за народною ініціативою.
3. Про затвердження кількісного та персонального складу ініціативної групи, та офіційного представника ініціативної групи.
4. Про встановлення форми підписаного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради.
5. Різне.
За результатами проведених зборів, вирішено наступні питання:
1. звернення виборців щодо відкликання депутата Володимирецької районної ради по територіальному виборчому округу №30 ОСОБА_2;
2. рішення про внесення пропозиції щодо відкликання вказаного депутата місцевої ради за народною ініціативою;
3. затверджено кількісний та персональний склад ініціативної групи для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група). Зокрема, до ініціативної групи включено 57 чоловік, за мінімально необхідної кількості - 50 чоловік, яка встановлена пунктом 2 частини 3 статті 38 Закону;
4. обрано позивача, ОСОБА_1, офіційним представником ініціативної групи;
5. затверджено форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради.
Так, судом встановлено, що 172 виборців брало участь у зборах, відповідно до Переліку учасників зборів виборців по багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Володимирецької районної ради Рівненської області про відкликання за народною ініціативою депутата Володимирецької районної ради по територіальному виборчому окрузі №30 ОСОБА_2 (а.с.21-37).
Всі відомості про проведення зборів та про прийняті зборами рішення, відображені в протоколі від 15.12.2017. Протокол підписаний головуючим на зборах, яким був обраний виборець ОСОБА_3 та секретарем зборів - виборцем ОСОБА_4
18.12.2017 у триденний строк після дня проведення зборів виборців, як того вимагає стаття 39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , офіційним представником ініціативної групи було повідомлено Володимирецьку районну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення було додано витяг з протоколу зборів, в якому зазначено зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення пре внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи(а.с.18).
05.01.2018 позивачем було передано до Володимирецької районної виборчої комісії, підписні листи з протоколом зборів на 215 аркушах(а.с.19).
В період з 11.01.2018 по 25.01.2018 Володимирецькою районною виборчою комісією проводилися засідання, на яких здійснювалася перевірка підписних листів, поданих представниками ініціативної групи по процедурі проведення відкликання депутата по багатомандатному виборчому окрузі Володимирецької районної ради ОСОБА_2, про що складено відповідні протоколи засідань № 6 від 11.01.2018, від 23.01.2018, від 25.01.2018(а.с.46-49).
Також, як зазначає відповідач у відзиві на позовну заяву, протягом двадцяти днів з дня отримання цих матеріалів, тобто з 05.01.2013 по 25.01.2018 включно, комісія здійснювала перевірку дотримання виборцями та ініціативною групою вимог статей 38 - 40 цього Закону, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів.
Судом встановлено, та підтверджено відповідачем, що комісією під час розгляду матеріалів, які надійшли встановлено, що пропозиція про відкликання депутата Володимирецької районної ради ОСОБА_2, внесена виборцями з дотриманням вимог статті 38-40 Закону, а саме ініціативною групою вчасно зібрано необхідну кількість підписів виборців, які підтримують народну ініціативу про відкликання депутата місцевої ради ОСОБА_2, оформлення яких разом із підписними листами відповідає вимогам Закону.
Як вбачається із матеріалів справи 25.01.2018 відбулося засідання виборчої комісії з питання прийняття проекту рішення щодо відкликання депутата Володимирецької районної ради ОСОБА_2, для відправлення до вищого керівного органу партії.
Згідно із протоколу засідання комісії, усього членів комісії складало 18 осіб, було присутніх 13 членів комісії, 6 з яких проголосували за , 7 - проти . Згідно із частини 14 статті 27 Закону України Про місцеві вибори рішення комісії не набрало відповідної кількості голосів членів виборчої комісії для прийняття(а.с.48-49).
Вказане повідомлення також надіслано на адресу керівнику ініціативної групи по відкликанню за народною ініціативою депутата Володимирецької районної ради ОСОБА_2, тобто позивачу (а.с.45).
Таким чином, Володимирецькою районною виборчою комісією, у встановлений законодавством термін, не прийнято жодного рішення по суті наданих; ініціативною групою матеріалів щодо відкликання депутата Володимирецької районної ради ОСОБА_2 за народною ініціативою.
Не погоджуючись з такою бездіяльністю Володимирецькою районною виборчою комісією, позивач ОСОБА_1 звернувся із вказаним позовом до суду.
При прийнятті рішення суд виходив з наступного.
Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради, відповідно до Конституції України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", визначається Законом України Про статус депутатів місцевих рад №93-IV від 11.07.2002 (далі - Закон України №93-IV від 11.07.2002).
Депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України (стаття 1 Закон України №93-IV від 11.07.2002).
У пункті 1 частини 1 статті 5 Закон України №93-IV від 11.07.2002 зазначено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.
Згідно із частини 1 статті 37 Закону України №93-IV від 11.07.2002, підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути:
1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що
встановлено судом;
2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі;
3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.
Згідно із частини 1 статті 38 Закону України №93-IV від 11.07.2002, право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.
Відповідно до частини 2 статті 38 цього Закону, рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше:
1) 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради;
2) 100 осіб для відкликання депутата міської ради міста районного значення;
3) 300 осіб для відкликання депутата міської ради міста обласного значення та районної у місті ради;
4) 150 осіб для відкликання депутата районної ради;
5) 400 осіб для відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради.
Також, частиною 3 статті 38 Закону України №93-IV від 11.07.2002 заначено, що не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити:
1) сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - не менше 10 осіб;
2) районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - не менше 50 осіб;
3) обласної, Київської, Севастопольської міської ради - не менше 100 осіб.
У відповідності до частини 4 статті 38 цього Закону, у протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв'язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.
До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов'язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов'язково містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв'язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи (частина 5 статті 38 Закону України №93-IV від 11.07.2002).
У відповідності до частини 1 статті 39 Закону України №93-IV від 11.07.2002, у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.
Частиною 1 статті 40 Закону України №93-IV від 11.07.2002 зазначено, що ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа.
На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат.
На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.
Відповідно до частини 2 цієї статті, з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки:
1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - десять днів;
2) у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - двадцять днів;
3) у разі відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради - тридцять днів.
Частиною 3 та 4 статті 40 Закону України №93-IV від 11.07.2002 передбачено, що форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб'єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).
Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.
Член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті.
Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.
Згідно із частини 1 статті 41 цього Закону, після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.
Частиною 2 статті 41 Закону України №93-IV від 11.07.2002 встановлено, що голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.
На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.
За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.
Разом з тим, суд звертає увагу відповідача на частини 5 та 6 статті 41 Закону України №93-IV від 11.07.2002, відповідно до яких, якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.
Відповідно до частин 7, 8 та 9 статті 41 цього Закону, вищий керівний орган партії відповідно до статуту партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи.
Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.
На підставі рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, за народною ініціативою, а у випадку якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною шостою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як на п'ятий день з дня отримання/прийняття відповідного рішення зобов'язана у порядку, передбаченому законом про місцеві вибори, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному одномандатному виборчому окрузі.
Як вбачається із проведених зборів виборців, які відбулися 15.12.2017, підставами, що послугували для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради ОСОБА_2, були пункти 2, 3 статті 37 Закону України №93-IV від 11.07.2002, а саме невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі; невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.
Також, з аналізу долучених документів до матеріалів справи та норм Закону України №93-IV від 11.07.2002, судом встановлено, та підтверджено відповідачем, що при ініціюванні відкликання депутата Володимирецької районної ради ОСОБА_2 за народною ініціативою, дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону.
Відповідачем підтверджено, що підписні листи були належним чином оформлені, прошиті та скріплені підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців супровідними листами передалися до комісії у відповідності до норм статті 41 Закону України №93-IV від 11.07.2002.
Натомість, відомостей про недотримання вимог статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків - суду не надано. Тобто, підстав для прийняття рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради, у відповідача не було.
Більше того, суд звертає увагу, що відповідачем додатково також підтверджено, що Володимирецькою районною виборчою комісією встановлено, що пропозиція про відкликання депутата Володимирецької районної ради ОСОБА_2, внесена виборцями з дотриманням статті 38 Закону України №93-IV від 11.07.2002., а тому, відповідач вказаний позов визнав, та просив його задовольнити в повному обсязі.
З огляду на наведене, за результатами опрацьованої інформації, територіальною виборчою комісією приймається рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Однак, судом встановлено, що 25.01.2018 відбулося засідання виборчої комісії з питання прийняття проекту рішення щодо відкликання депутата Володимирецької районної ради ОСОБА_2, для відправлення до вищого керівного органу партії. Згідно із протоколу засідання комісії, усього членів комісії складало 18 осіб, було присутніх 13 членів комісії, 6 з яких проголосували за , 7 - проти . Згідно із частини 14 статті 27 Закону України Про місцеві вибори рішення комісії не набрало відповідної кількості голосів членів виборчої комісії для прийняття.
Таким чином, суд дійшов висновку, що Володимирецькою районною виборчою комісією, в супереч вимогам частини 5 статті 41 Закону України №93-IV від 11.07.2002, так і не прийнято рішення за результатами опрацювання пропозиції про відкликання депутата Володимирецької районної ради ОСОБА_2, яка внесена виборцями з дотриманням вимог статті 38-40 Закону.
А тому, суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність Володимирецької районної виборчої комісії Рівненської області щодо не прийняття рішення у порядку визначеному статтею 41 Закону України №93-IV від 11.07.2002 та зобов'язати Володимирецьку районну виборчу комісію Рівненської області повторно розглянути подані 05.01.2018 ініціативною групою матеріали про відкликання депутата Володимирецької районної ради ОСОБА_2 із прийняттям рішення передбаченого ст. 41 Закону України №93-IV від 11.07.2002.
Разом з тим, позовні вимоги про зобов'язання Володимирецької районної виборчої комісії Рівненської області направити звернення до вищого керівного органу Української Народної Партії щодо відкликання депутата Володимирецької районної ради ОСОБА_2, за народною ініціативою для прийняття рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи; та зобов'язання Володимирецької районної виборчої комісії Рівненської області у порядку, передбаченому Законом України "Про місцеві вибори" та на підставі рішення вищого керівного органу Української Народної Партії щодо відкликання депутата Володимирецької районної ради ОСОБА_2, за народною ініціативою, визнати обраним депутатом Володимирецької районної ради наступного за черговістю кандидата у депутати від Української Народної Партії - не підлягають задоволенню, з наступних підстав.
Статтею 6 Конституції України встановлено, що державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову. Органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.
Цими приписами Основного Закону України втілено загальновідому формулу обмеження дискреційних повноважень органів державної влади (дозволено лише те, що передбачено законом), тобто органи одних гілок державної влади не вправі перебирати на себе функції і повноваження інших гілок влади.
Зважаючи на вказаний конституційний принцип, суд не може підміняти державний орган, приймаючи замість нього рішення та давати вказівки, які свідчили б про вирішення питань, які належить до компетенції такого суб'єкта владних повноважень.
Оскільки, у відповідності до частини 2 статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Тобто, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) критеріям, суд не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.
Також, як встановлено частинами 7, 8 та 9 статті 41 Закону України №93-IV від 11.07.2002, вищий керівний орган партії відповідно до статуту партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи.
Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.
На підставі рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, за народною ініціативою, а у випадку якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною шостою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як на п'ятий день з дня отримання/прийняття відповідного рішення зобов'язана у порядку, передбаченому законом про місцеві вибори, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії
З даних статей слідує, що направлення звернення до вищого керівного органу партії та визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії, на підставі рішення вищого керівного органу партії - є дискреційним повноваженням Володимирецької районної виборчої комісії Рівненської області.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач, як суб'єкт владних повноважень частково обґрунтував обставини, на яких ґрунтуються його заперечення, а позивач частково довів ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги.
При зазначених обставинах, вимоги позивача частково обґрунтовані.
Оскільки факт наявності у позивача порушеного права знайшов своє часткове підтвердження у ході розгляду справи, то поданий позов необхідно задовольнити частково.
Відповідно до частини 3 статті 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Враховуючи вищенаведене, на користь позивача слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень Володимирецької районної виборчої комісії Рівненської області, судові витрати на суму 1409,60 грн., сплачені згідно із квитанції від 09.02.2018 № 0.0.959530439.1 (а.с. 57).
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Позов ОСОБА_1 (34360, вул. Грушевського, 126, с. Довговоля, Володимирецький район, Рівненська область, МЮ 124000) до Володимирецької районної виборчої комісії Рівненської області (34300, вул. Грушевського, 56, смт. Володимирець, Володимирецький район, Рівненська область, код ЄДРПОУ 33828860) задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Володимирецької районної виборчої комісії Рівненської області щодо не прийняття рішення у порядку визначеному статтею 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад №93-IV від 11.07.2002 та зобов'язати Володимирецьку районну виборчу комісію Рівненської області повторно розглянути подані 05.01.2018 ініціативною групою матеріали про відкликання депутата Володимирецької районної ради ОСОБА_2 із прийняттям рішення передбаченого ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад №93-IV від 11.07.2002.
В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 (34360, вул. Грушевського, 126, с. Довговоля, Володимирецький район, Рівненська область, МЮ 124000) за рахунок бюджетних асигнувань Володимирецької районної виборчої комісії Рівненської області (34300, вул. Грушевського, 56, смт. Володимирець, Володимирецький район, Рівненська область, код ЄДРПОУ 33828860) судові витрати на суму 1409 (одна тисяча чотириста дев'ять) грн. 60 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
У разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 03 квітня 2018 року.
Суддя Зозуля Д.П.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2018 |
Оприлюднено | 04.04.2018 |
Номер документу | 73130908 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Зозуля Д.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні