Рішення
від 03.04.2018 по справі 812/249/18
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

10.2.4

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

03 квітня 2018 рокуСєвєродонецькСправа № 812/249/18

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Кисельова Є.О., розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 (АДРЕСА_1) до Старобільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області (92703, Луганська область, м. Старобільськ, площа Горького, буд. 5), третя особа - структурна одиниця Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго" "Електроремонт" (84180, Донецька область, Словяносербський район, м. Миколаївка, вул. Січових стрільців, 9) про зобов'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

30 січня 2018 року на адресу Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (на далі - Позивач) до Старобільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області (на далі - Відповідач), третя особа - структурна одиниця Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго" "Електроремонт" (на далі - СО ПАТ "Донбасенерго" "Електроремонт") в якому просить суд:

- зобов'язати Відповідача призначити ОСОБА_1, пенсію за віком на пільгових умовах на підставі даних довідки № 01/00188 від 14.04.2017, виданої Структурною одиницею публічного акціонерного товариства "Донбасенерго" "Електроремонт", згідно якої Позивач працював повний робочий день на посаді - електрослюсар з ремонту електричних машин, занятий обслуговуванням, ремонтом котельного, турбінного і пилоприготувального устаткування при електростанціях у Виробничо-ремонтному підприємстві "Електроремонт" Виробничо Енергетичного Об'єднання "Донбасенерго" в період з 01.01.1986 року, наказ № 125/к від 30.12.1985 р. - про прийняття на роботу, по 10.10.1994 р., наказ № 79/к від 03.10.1994 р. - про звільнення. Виконував ремонт, налагодження, випробування електроустаткування і забезпечення його безперебійної роботи. Обладнання розташоване у котлотурбінних цехах і цехах пилоприготування, де відзначається висока температура і загазованість повітря. Посаду передбачено: 1) Списком 2 розділ XIV підрозділ А електростанції, енергопоїзди, паросилово господарство для виробничих цілей, підстава - Постанова Ради Міністрів СРСР від 22.08.1956 року № 1173 за період з 01.01.1986 р. по 25.01.1991 року 5 років 0 місяців 25 днів; 2) Списком 2 розділ XIII підрозділ А електростанції, енергопоїзди, паросилово господарство, код КП 2140000а-18455, підстава - Постанова Кабінету Міністрів СРСР від 26.01.1991 р. № 10 за період з 26.01.1991 р. по 10.03.1994 р. З роки 1 місяць 15 днів; 3) Списком 2 розділ XIII підрозділ А електростанції, енергопоїзди, паросилово господарство, код КП 2140000а- 18455, підстава - Постанова Кабінету Міністрів України від 11.03.1994 р. № 162 за період з 11.03.1994 р. по 10.10.1994 р. 7 місяців 0 днів. Атестація робочих місць на підприємстві проводиться з 1993 року, наказ № 99 від 31.05.1993 р. Відпустками без збереження заробітної плати не користувався, у відрядженнях не перебував.

Позовну заяву обґрунтовано тим, що Позивач 22.11.2017 року звернувся з заявою до Старобільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області з заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, однак ОСОБА_1 30.11.2017 року № 9080/04-09 отримав листом-відповіддю про відмову, в якому зазначено, що Пенсійний фонд не може врахувати для призначення пенсії дані довідки від 14.04.2017 року № 01/00188, так як ця довідка видана після втрати СО ПАТ "Донбасенерго" "Електроремонт" контролю над підприємством, де зберігаються первинні документи, яке розташоване на тимчасово неконтрольованій території, про що відомо з листа СО ПАТ "Донбасенерго" "Електроремонт" на адресу Позивача від 17.08.2017 р.

Представника відповідача надав відзив від 15.02.2018 № 1724/08-08 (а.с. 71-73), в якому позовні вимоги не визнав та зазначив, що для визначення права ОСОБА_1 на пільгове пенсійне забезпечення необхідні відповідні уточнюючи довідки. Проте, при аналізі записів трудової книжки ОСОБА_1 було виявлено відсутність відповідних уточнюючих записів. Так, згідно до пункту 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637, яким передбачено, що у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників. Статтею 101 Закону України Про пенсійне забезпечення передбачено право органу, що призначає пенсії, вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі. Таке право передбачене і пунктом 4.2. Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", затвердженого Постановою Правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 № 22-1.

Згідно наданих документів та довідок управлінням обчислено стаж роботи на роботах зі шкідливими умовами праці, який склав 4 роки 11 місяців. При обчисленні зазначеного стажу не врахована довідка № 01/00188 від 14.04.2017 року, яка підтверджує період роботи на пільгових умовах з 01.01.1986 року по 10.10.1994 року, видана СО ПАТ Донбасенерго Електроремонт . Зазначена довідка не врахована, так-як її форма не відповідає Додатку №5 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637. А саме, довідка № 01/00188 від 14.04.2017 року не посвідчена підписом начальника відділу кадрів підприємства. СО ПАТ Донбасенерго Електроремонт 17.08.2017 повідомило, що архівні документи підприємства знаходяться за фактичним місцем їх створення на тимчасово окупованій території у м. Донецьку. З 21.03.2017 року ПАТ Донбасенерго офіційно заявило про втрату контролю над управлінням Старобешівською ТЕС та допоміжними структурними одиницями, розташованими на тимчасово неконтрольованій території.

Також, Відповідач зазначає, що приймалися міри щодо надання допомоги ОСОБА_1 у підтвердженні пільгового стажу. Управлінням направлено лист № 5861/Н/02 від 08.09.2017 до СО ПАТ Донбасенерго Електроремонт . Проте, відповіддю від 06.11.2017 № 04-01/00296 повідомлено, що СО ПАТ Донбасенерго Електроремонт щодо проведення перевірки факту роботи ОСОБА_1 не заперечує, проте первинні документи знаходяться за фактичним місцем їх створення на тимчасово окупованій території у АДРЕСА_2, а тому проведення зустрічної перевірки неможливо.

Таким чином, прийняти для врахування довідку № 01/00188 від 14.04.2017 року не має законних підстав, а отже, Відповідач просить відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог.

Представник третьої особи надав пояснення від 03.03.2017 №04-01/00068 (а.с. 86-180) в яких зазначає, що до 30.12.2014 СО Електроремонт було зареєстровано та виробничі потужності фактично знаходились за адресою: 83023, АДРЕСА_2.

На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 № 595, СО Електроремонт з 30.12.2014 зареєстрована за адресою: АДРЕСА_3 (що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 06.02.2017), та здійснювала господарську діяльність за місцем розташування виробничих потужносте за адресою: 83023, АДРЕСА_2.

Відповідно до вимог Тимчасового порядку здійснення контролю за переміщенням осіб, транспортних засобів та вантажів вздовж лінії зіткнення у межах Донецької та Луганської областей, затвердженого наказом СБУ від 12.06.2015 №415от, СО ПАТ Донбасенерго Електроремонт внесена до переліку суб'єктів господарювання, які розташовані або виробничі потужності яких, розташовані у зоні проведення антитерористичної операції (п. 15 Додатка 5 Тимчасового порядку),

21 березня 2017 року Публічне акціонерне товариство Донбасенерго офіційно повідомило органи державної влади України: Кабінет Міністрів України, Раду національної безпеки і оборони України, Генеральну прокуратуру України, Службу безпеки України, Національну поліцію України. Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, Фонд державного майна України про втрату контролю над управлінням Старобешівською ТЕС та допоміжними структурними одиницями, розташованими на тимчасово неконтрольованій території у зв'язку з чим архів СО ПАТ Донбасенерго Електроремонт , в якому зберігаються первинні документи, а саме документи з особового складу та відомості про нарахування заробітної плати, результати атестації робочих, місць, знаходяться у приміщеннях будівель, які розташовані у м. Донецьк, і в яких на теперішній, час встановлено контроль з боку невідомих осіб, що призвело до неможливості надання первинних документів Старобільському об'єднаному управлінню пенсійного фонду України Луганської області для проведення зустрічної перевірки факту роботи ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1), працюючого в СО ПАТ Донбасенєрго Елеюгроремонт за період роботи з 01.01.І986 по 10.10.1994 та документів для призначення пенсії за місцем реєстрації підприємства: АДРЕСА_4.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 02.02.2018 відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (а.с. 1).

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 06.03.2018 відкладено розгляд справи та вирішено подальший розгляд справи проводити в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін у зв'язку з необхідністю в одержанні пояснень від позивача, в огляді оригіналів документів, доданих учасниками справи до її матеріалів (а.с. 182).

Відповідно до частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 263 КАС України, суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-79 КАС України, суд дійшов наступного.

Судом встановлено, що ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_2, ідентифікаційний код НОМЕР_1, зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_5 (а.с. 11-12, 13, 41-42, 43).

22 листопада 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Відповідача з заявою про отримання пенсії на пільгових умовах у відповідності до норм Закону України "Про пенсійне забезпечення", до якої долучив довідки на підтвердження пільгового стажу роботи від 14.04.2017 № 01/00188, видану СО ПАТ "Донбасенерго" "Електроремонт" (а.с. 38-40, 14, 48), вважав, що на час звернення позивач має загальний стаж роботи 13 років, що дає право на пільгову пенсію (а.с. 37).

За результатами розгляду заяви позивача від 22.11.2017 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах Відповідачем листом від 30.11.2017 № 9080/04-09 відмовлено в перерахунку пенсії через неможливість визначити право на пільгове пенсійне забезпечення на підставі наданих документів (а.с. 16-17, 64).

Відповідь про відмову винесена з посиланням на статті 13 Закону № 1788-XII, п. 20 Порядку № 637 вмотивовано тим, що до заяви про перерахунок пенсії ОСОБА_1 надано довідки, уточнюючі пільгову роботу від 14.04.2017 № 01/00188, яка підтверджує період роботи на пільгових умовах з 01.01.1986 по 10.10.1994, видана СО ПАТ "Донбасенерго" "Електроремонт", що знаходиться на непідконтрольній українській владі території, в якій зазначено, що зарахувати періоди роботи згідно цієї довідки до пільгового стажу немає підстав, так як відповідно до постанови КМУ від 07.11.2014 № 595 з 01.12.2014 будь-які запити, звернення, довідки чи інші документи видані органами фонду або підприємствами, які непідконтрольні українській владі, вважаються недійсними та не можуть прийматися до розгляду.

Також зазначено, що 21.03.2017 ПАТ Донбасенерго офіційно заявило про втрату контролю над управлінням Старобешінського ТЕС та допоміжними структурними одиницями розташованими на тимчасово неконтролюючій території, тобто вказана довідка видана вже після втрати контролю над підприємством.

На виконання постанови Кабінету міністрів України від 07.11.2014 №595, СО ПАТ "Донбасенерго" "Електроремонт" перереєстроване за адресою: АДРЕСА_6 (а.с. 169-171), довідку заявником надано з новою адресою.

З урахуванням наведеного до пільгового стажу позивача відповідачем не зараховано період роботи з 01.01.1986 по 10.10.1994 - у зв'язку з відсутністю пільгових довідок (а.с. 14,48).

Надаючи оцінку рішенню відповідача про відмову в призначенні пенсії за заявою позивача від 22.11.2017, суд зазначає наступне.

Твердження відповідача щодо відмови у призначенні пенсії позивачу у зв'язку з вим, що запити, звернення, довідки чи інші документи видані органами фонду або підприємствами, які непідконтрольні українській владі, вважаються недійсними та не можуть прийматися до розгляду, оскільки, не відповідають вимогам постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 № 595, судом визнаються незмістовними з огляду на наступне.

Крім того, з матеріалів справи вбачається, що позивачем надано довідку про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній (додаток №5 до Порядку) від 14.04.2017 № 01/00188. Вказана довідка видана СО ПАТ "Донбасенерго" "Електроремонт", на штампах яких міститься адреса цього відокремленого підрозділу - АДРЕСА_6, на якій зазначено код 00131156, з зазначенням тієї ж адреси.

Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань на сьогоднішній день ПАТ "Донбасенерго" (ідентифікаційний код юридичної особи 23343582) не ліквідоване, зареєстроване на у АДРЕСА_7

Указом Президента України № 405/2014 від 14 квітня 2014 року введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 року "Про невідкладні заходи щодо боротьби з терористичною загрозою і збереження територіальної цілісності України".

Позивач надав уточнюючі довідки від підприємства, що перереєстроване на підконтрольній українській владі території України, засвідчені печатками українського зразка. Позивач зазначив у позові, що інших довідок отримати не мав змоги через проведення антитерористичної операції на території Луганської та Донецької областей.

У відповідності до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

При цьому, відповідач відповідно до положень пункту 4.2. Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 № 22-1 як орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі.

Вказані положення свідчать, що відповідач в межах своєї компетенції має право самостійно звертатися до органів державної влади та підприємств з метою перевірки даних про стаж та умови роботи. Так відповідачем надано копію листа від 08.09.2017 про проведення зустрічної перевірки (а.с. 75).

Листом від 06.11.2017 №04-01/00296 СО ПАТ "Донбасенерго" "Електроремонт" повідомлено про згоду перевірки, але додало, що первинна документація знаходиться за фактичним місцем їх створення, а саме: АДРЕСА_2 (а.с. 52, 76).

Водночас позитивним обов'язком держави в цілому та її державних органів, в тому числі Пенсійного фонду України, є забезпечення можливості збереження на державному підприємстві первинних документів про умови праці та атестацію робочих місць та від яких залежить виникнення і реалізації майнових прав громадянин при призначені пенсії. Незабезпечення належного зберігання вказаних документів в державних підприємствах, не витребування вичерпної інформації органами пенсійного фонду і невиконання своїх гарантійних функції державою, незалежно від надзвичайності підстав та як наслідок обмеження громадянам в реалізації та підтвердженні прав на пенсійне забезпечення, не повинно нівелювати або обмежувати конституційні права позивача на їх підтвердження документами, що залишилися в місті Донецьку. Натомість відповідач не спростував незаконність або недостовірність представленої позивачем довідка, що дає підставу для її врахування при розрахунку пенсійного стажу і призначенні пенсійних виплат.

Статтею 8 Закону № 1058 передбачено право громадян України на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг.

Абзацом першим частини першої статті 24 Закону № 1058 визначено, що страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не менше ніж мінімальний страховий внесок.

Страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування найманих працівників та інших осіб, які належать до кола осіб, що підлягають загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню та зазначені у статті 11 Закону № 1058, сплачуються їх роботодавцями та безпосередньо застрахованими особами.

Механізм обов'язкового пенсійного страхування передбачає відповідні державні гарантії реалізації застрахованими особами своїх пенсійних прав.

Так, зокрема, статтею 113 Закону № 1058 передбачено, що держава створює умови для функціонування системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування і гарантує дотримання законодавства з метою захисту майнових та інших прав і законних інтересів осіб стосовно здійснення пенсійних виплат.

Згідно з частиною першою статті 16 Закону № 1058 застрахована особа має право отримувати від страхувальника підтвердження про сплату страхових внесків, вимагати від страхувальників сплати внесків, у тому числі в судовому порядку тощо.

У відповідності до статті 62 Закону України № 1788 "Про пенсійне забезпечення" основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 1 Порядку № 637 основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Згідно із пунктом 20 Порядку № 637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.

У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.

У відповідності до абзацу сьомого пункту 20 Порядку № 637 у разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на тимчасово окупованій території України або в районах проведення антитерористичної операції, спеціальний трудовий стаж може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування.

Таким чином, основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка, а уточнюючі довідки підприємств необхідні в разі відсутності відповідних відомостей у трудовій книжці.

При цьому, згідно із пунктом 3 Порядку № 383 при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.92 та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.92 (приклади у додатках 1, 2).

Згідно з пунктом 4 Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.92 № 442 (далі - Порядок проведення атестації робочих місць), атестація робочих місць за умовами праці (далі - атестація) проводиться в строки, передбачені колективним договором, але не рідше одного разу на 5 років.

Зазначена постанова набула чинності з 21.08.92. Це означає, що при призначенні пенсії за віком на пільгових умовах для зарахування до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, певного 5-річного періоду роботи зі шкідливими і важкими умовами праці після 21.08.92, відповідне право впродовж цього періоду повинне бути підтверджене за результатами атестації (пункт 4.1 Порядку № 383).

Відповідно до пункту 4.3 Порядку № 383 у разі підтвердження цього права за результатами атестації, вперше проведеної до 21.08.97 (впродовж 5 років після введення в дію Порядку проведення атестації робочих місць, до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, зараховується весь період роботи на даному підприємстві у виробництвах, передбачених Списками, тобто період роботи із шкідливими умовами праці, до дати видання наказу на підприємстві про результати проведення атестації та період роботи впродовж наступних 5 років з урахуванням пункту 4.2 цього Порядку.

Пунктом 10 Порядку № 383 визначено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.93 № 637.

Таким чином, довідка уточнюючого характеру може бути основним доказом підтвердження пільгового стажу в період роботи на відповідних посадах або за професіями лише в тих випадках, коли відсутня трудова книжка або відсутні відповідні записи у трудовій книжці та в тих випадках, коли такий пільговий стаж виник до 21 серпня 1992 року. Після 21 серпня 1992 року основними документами, які підтверджують пільговий стаж в період роботи на відповідних посадах або за професіями, які включені до Списків, є трудова книжка та документи, що підтверджують проведення атестації робочих місць за умовами праці. При цьому, значення трудової книжки та результатів атестації як основних документів, що підтверджують пільговий стаж роботи, встановлено Законом №1788 (статті 13, 62), і будь-які підзаконні нормативно-правові акти, які суперечать цьому положенню, не можуть бути застосовані до спірних правовідносин.

Позивач звернувся з заявою про призначення пенсії на підставі Закону № 1788.

Відповідно до статті 13 Закону № 1788 дія цього Закону, право на пенсію за віком на пільгових умовах мають працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць: чоловіки - після досягнення 55 років і при загальному стажі роботи не менше 26 років 6 місяців ( у період з 1.04.2017 року по 31.03.2018 року ), з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах.

Згідно із нормами Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування при умові досягнення пенсійного віку, та наявного трудового стажу, передбаченого статтею 13 Закону України Про пенсійне забезпечення незалежно від місця останньої роботи. Відповідно до пункту б статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення працівникам, працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах.

За відсутності стажу роботи 30 років, у період до 1 квітня 2024 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності загального стажу роботи: з 1 квітня 2017 року по 31 березня 2018 року - не менше 26 років б місяців у чоловіків.

Працівникам, які мають не менше половини стажу роботи на зазначених роботах, за наявності передбаченого загального стажу роботи пенсії за віком на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 Закону: чоловікам - на 1 рік за колені 2 роки б місяців такої роботи.

З огляду на наведені норми законодавства, до стажу, який дає право на перерахування пенсії згідно з Законом № 1058, можуть бути зараховані виключно періоди роботи позивача в повним робочим днем на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць.

Згідно з даними трудової НОМЕР_2 від 02.11.1981 позивач ОСОБА_1 працював:

- з 01.01.1986 по 10.10.1994 - електрослюсар четвертого та п'ятого розряду по ремонту електричних машин котлотурбінного, пилозаготівельного та машинного цехів.

Таким чином, на підтвердження наявності пільгового стажу, що дає право на призначення пенсії у відповідності з вимогами Закону № 1058, у періоди з 01.01.1986 по 10.10.1994, позивачем відповідачу надано трудову книжку з відповідними записами, та уточнюючу довідку від 14.04.2017 № 01/00188, видану СО ПАТ "Донбасенерго" "Електроремонт", в якій підтверджено періоди робіт з 01.01.1986 по 10.10.1994, (а.с. 6-7, 444зв. -45).

Отже, на підтвердження наявності пільгового стажу, що дає право на призначення пенсії у відповідності з вимогами Закону № 1058, у періоди з 01.01.1986 по 10.10.1994 позивачем відповідачу надано:

1) трудову книжку з відповідними записами;

2) уточнюючу довідку від 14.04.2017 № 01/00188, видану СО ПАТ "Донбасенерго" "Електроремонт", в якіх підтверджено періоди робіт:

- з 01.01.1986 по 10.10.1994 (а.с. 14, 48);

3) накази підприємства про проведення атестації робочих місць.

Також у матеріалах пенсійної справи ОСОБА_3 містяться заява про призначення пенсії від 22.11.2017 б/н (а.с. 38), розписка-повідомлення від 22.11.2017 №1324 (а.с. 39), пам'ятка пенсіонера (а.с. 40), лист-роз'яснення Головного управління пенсійного фонду України від 06.10.2017 №468/М-1 (а.с. 49) лист від СО ПАТ "Донбасенерго" "Електроремонт" від 17.08.2017 № 03/00230 про надання довідки та довідка від 14.04.2017 №01/00188 (а.с. 50), лист-повідомлення від 02.06.2017 №221/М-1 (а.с. 51), перелік перелік виробництв, робочих місць і професій, які підлягають пільговому переходу відповідно до списку №2 і передбачені законодавством по ПРП "Електроремонт" (а.с.53), наказ про результати атестації робочих місць по умовам праці від 31.05.1993 №99 (а.с. 54), довідка ОСОБА_1 для пред'явлення у пенсійний фонд від 17.02.2016 №05/05-ОК (а.с. 55), лист відповідь СО ПАТ "Донбасенерго" "Електроремонт" від 14.03.2017 №23 про неможливість надання документів для оформлення пільгової пенсії (а.с. 56), наказ ТОВ ЛЕО про звільнення працівників (а.с. 57-58), лист про пільгову пенсію електрослюсарів зайнятим ремонтом автоматики (а.с.59), довідка від 22.11.2017 № 55 (а.с. 25), заява про виплату пенсії або грошової допомоги (а.с. 61), заява ОСОБА_4 про проведення перевірки довідки №01/00188 (а.с. 63), індивідуальна відомість про застраховану особу форми ОК-5 (.с. 65), журнал обліку пенсійних справ по яким винесено рішення про відмову в призначенні пенсії (а.с. 68-69).

При цьому, як зазначалося вище, на підтвердження пільгового стажу у зазначений період достатньо трудової книжки з відповідними записами та наказів про проведення атестації, які позивачем надано, тому ці документи мали бути враховані відповідачем при визначенні підстав для призначення пенсії позивача згідно з Законом № 1058 та врахуванні при обчисленні пільгового стажу за періоди роботи з 01.01.1986 по 10.10.1994.

Щодо стажу індивідуальних відомостей про застраховану особу, суд зазначає, що постановою Кабінету Міністрів України № 1028 від 09.12.2015 року пункт 20 Порядку № 637 доповнено новим абзацом яким визнано, що у разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на тимчасово окупованій території України або в районах проведення антитерористичної операції, спеціальний трудовий стаж може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування.

Зазначена норма застосовується лише у разі відстуності інших підтверджуючих пільговий стаж - трудової книжки та відомостей про атестацію робочих місць, які позивачем надано.

Крім того, Європейський Суд з прав людини неодноразово у своїх рішеннях зазначав, що предмет і мета Конвенції як інструменту захисту прав людини потребують такого тлумачення і застосування її положень, завдяки яким гарантовані нею права були б не теоретичними чи ілюзорними, а практичними та ефективними (п.53 рішення у справі "Ковач проти України" від 7 лютого 2008 року, п.59 рішення у справі "Мельниченко проти України" від 19 жовтня 2004 року, п.50 рішення у справі "Чуйкіна проти України" від 13 січня 2011 року, п.54 рішення у справі "Швидка проти України" від 30 жовтня 2014 року тощо).

Це означає, що суд має оцінювати фактичні обставини справи з урахуванням того, що права, гарантовані Конституцією України та Конвенцією про захист прав людини та основоположних свобод, мають залишатися ефективними та людину не можна ставити в ситуацію, коли вона завідомо не може реалізувати своїх прав. Таким чином інформація, яка міститься в копії довідки про пільговий стаж позивача, яка не суперечить та не спростовує фактичні дані, наявні в трудовій книжці позивача.

Відповідно до частини 2 статті 8 КАС України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

За статтею 14 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод користування правами та свободами, визнаними в цій Конвенції, має бути забезпечене без дискримінації за будь-якою ознакою.

Отже, позивач опинився в ситуації, що відповідно позбавляє його можливості забезпечити належний захист своїх прав.

Суд також звертає увагу на те, що відповідно до ч.3 ст.23 Загальної Декларації прав людини, пункту 4 частини 1 Європейської Соціальної хартії та частини 3 статті 46 Конституції України кожна особа похилого віку має право на справедливу і задовільну винагороду, соціальний захист, за роки важкої праці та шкідливих робіт, - яка є основним джерелом існування для них самих та їхніх сімей.

Таким чином, позивачем надано належні та достатні документи для прийняття відповідачем законного та обґрунтованого рішення щодо зарахування до пільгового стажу, що надає підстави для призначення пенсії на підставі Закону № 1058 за періоди роботи з 01.01.1986 по 10.10.1994, при цьому відповідачем прийнято рішення про повну відмову в призначенні пенсії, і це рішення не відповідає положенням діючого законодавства та міжнародним принципам верховенства права щодо прав людей на окупованих територіях, є протиправним та підлягає скасуванню повністю.

Стосовно обраного позивачем способу захисту у вигляді зобов'язання здійснити призначення пенсії ОСОБА_1 відповідно до норм Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" з моменту настання такого права, суд зазначає наступне.

З практики Європейського суду слідує, що в національному праві має бути передбачено засіб правового захисту від довільних втручань органів державної влади в права, гарантовані Конвенцією. Будь-яка законна підстава для здійснення дискреційних повноважень може створити юридичну невизначеність, що є несумісною з принципом верховенства права без чіткого визначення обставин, за яких компетентні органи здійснюють такі повноваження, або, навіть, спотворити саму суть права. Отже, законом повинно з достатньою чіткістю бути визначено межі дискреції та порядок її здійснення, з урахуванням легітимної мети певного заходу, аби убезпечити особі адекватний захист від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Конкретна норма закону повинна містити досить чіткі положення про рамки і характер здійснення відповідних дискреційних повноважень, наданих органам державної влади. У разі, якщо ж закон не має достатньої чіткості, повинен спрацьовувати принцип верховенства права.

Статтею 58 Закону №1058 визначено, що Пенсійний фонд є органом, який призначає пенсії та підготовляє документи для її виплати. Тобто, Пенсійний фонд має виключну компетенцію в питаннях призначення пенсії.

У відповідності до частини другої статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно - правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно із частиною 4 статті 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини 2 цієї статті, суд може зобов'язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

З огляду на встановлені обставини справи та наведені норми закону, якими регулюються спірні відносини, та з урахуванням дискреційних повноважень пенсійного органу на прийняття рішення суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог з застосуванням положень статей 9, 245 КАС України, а саме, обрати інший спосіб захисту, який необхідний для повного відновлення порушеного права, та зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 22.11.2017 про призначення пенсії, з урахуванням висновків суду.

При вирішенні питання про розподіл судових витрат, суд виходить з того, що відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду з позовом позивачем сплачено судовий збір в розмірі 704,00 грн (а.с. 2), з урахуванням задоволення позовних вимог, на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягає стягненню 704,00 грн.

Керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 19, 20, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (АДРЕСА_1) до Старобільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області (92703, Луганська область, м. Старобільськ, площа Горького, буд. 5), третя особа - структурна одиниця Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго" "Електроремонт" (84180, Донецька область, Словяносербський район, м. Миколаївка, вул. Січових стрільців, 9) про зобов'язання вчинити певні дії задовольнити.

Зобов`язати Старобільське об'єднане управління Пенсійного фонду України Луганської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 22.11.2017 про призначення пенсії, з урахуванням висновків суду.

Стягнути на користь ОСОБА_1 (ІНФОРМАЦІЯ_5, ідентифікаційний код НОМЕР_1, зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_8 за рахунок бюджетних асигнувань Старобільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області (ідентифікаційний код юридичної особи 41246506, 92703, Луганська область, Старобільський район, м. Старобільськ, пр. Гоголя, буд. 5) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 704,00 грн (сімсот чотири гривні 00 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.

Суддя Є.О. Кисельова

Дата ухвалення рішення03.04.2018
Оприлюднено10.04.2018
Номер документу73162416
СудочинствоАдміністративне
Сутьзобов'язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —812/249/18

Ухвала від 16.07.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Арабей Тетяна Георгіївна

Ухвала від 18.06.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Арабей Тетяна Георгіївна

Ухвала від 14.05.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Рішення від 03.04.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Є.О. Кисельова

Ухвала від 06.03.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Є.О. Кисельова

Ухвала від 02.02.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Є.О. Кисельова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні