Рішення
від 02.04.2018 по справі 812/415/18
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

6.2.1

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

02 квітня 2018 рокуСєвєродонецькСправа № 812/415/18

Луганський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді: Пляшкової К.О.,

за участю

секретаря судового засідання: Занічковської П.Є.,

представника позивача: ОСОБА_1 (довіреність від 22.02.2018 № 5 вн-18),

представника відповідача: не прибув,

представників третіх осіб: не прибули,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Першого заступника керівника Луганської місцевої прокуратури № 2 до Відділу освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації Луганської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Комунальний заклад Талівський навчально-виховний комплекс Станично-Луганського району Луганської області , Станично-Луганська районна рада Луганської області, про визнання незаконною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

19 лютого 2018 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Першого заступника керівника Луганської місцевої прокуратури № 2 (далі - позивач) до Відділу освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації Луганської області (далі - відповідач), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Комунальний заклад Талівський навчально-виховний комплекс Станично-Луганського району Луганської області (далі - Талівський НВК), Станично-Луганська районна рада Луганської області, з такими вимогами:

1) визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами Комунального закладу Талівський навчально-виховний комплекс Станично-Луганського району Луганської області в межах населеного пункту села Талове Станично-Луганського району Луганської області;

2) зобов'язати відповідача вжити заходів щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами Комунального закладу Талівський навчально-виховний комплекс Станично-Луганського району Луганської області в межах населеного пункту села Талове Станично-Луганського району Луганської області.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Луганською місцевою прокуратурою № 2 на підставі Закону України Про прокуратуру вивчено інформацію Відділу освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації Луганської області від 11.01.2018 № 27 та Головного управління Держеокадастру у Луганській області від 29.01.2018 № 110-12-0.222-620/2-18, та з'ясовано, що на земельну ділянку під Комунальним закладом Талівський навчально-виховний комплекс Станично-Луганського району Луганської області відсутні правовстановлюючі документи, що є порушенням вимог чинного земельного законодавства.

На думку позивача, бездіяльність відповідача та відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, формує ризики для нормального функціонування навчального закладу та учбово-навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Відповідач явку свого повноважного представника у судове засідання не забезпечив, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. Надіслав до суду заяву про визнання адміністративного позову та розгляд адміністративної справи за відсутності представника відповідача (арк. спр. 98).

Представник Станично-Луганської районної ради Луганської області, у судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. Надіслав до суду пояснення на адміністративний позов (арк. спр. 78-79), в яких зазначив, що відповідно до рішення Станично-Луганської районної ради від 20.12.2013 № 32/11 Про закріплення майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Станично-Луганського району на праві господарського та оперативного управління за балансоутримувачами , договору від 30.10.2013 № 6 нерухоме майно Талівського НВК закріплено за Відділом освіти Станично-Луганської райдержадміністрації на праві оперативного управління. До теперішнього часу Відділ освіти Станично-Луганської райдержадміністрації не звертався до Станично-Луганської районної ради із запитами щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку розташовану під Талівським НВК. Просив розглянути справу за відсутності представника Станично-Луганської ради.

Представник Комунального закладу Талівський навчально-виховний комплекс Станично-Луганського району Луганської області , про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, явку свого повноважного представника у судове засідання не забезпечив (арк. спр. 97).

У вступному слові представник позивача надав пояснення, аналогічні викладеному у позовній заяві та відповіді на відзив.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд встановив таке.

Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відповідач - Відділ освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації, зареєстрований як юридична особа (ідентифікаційний код юридичної особи 02141779) (арк. спр. 67).

Відповідно до пунктів 1, 2 Положення про Відділ освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації Луганської області, затвердженого розпорядженням Голови райдержадміністрації від 16.12.2013 № 416 (у редакції розпорядження голови райдержадміністрації від 01.12.2016 № 310), Відділ є структурним підрозділом Станично-Луганської районної державної адміністрації Луганської області, підпорядковується райдержадміністрації та Департаменту освіти та науки Луганської обласної державної адміністрації (арк. спр. 50-58).

Згідно з пунктом 4 вищезазначеного Положення основними завданнями Відділу є здійснення управління навчальними закладами, що знаходяться в межах району і належать до сфер управління райдержадміністрації, та координація діяльності цих навчальних закладів, зміцнення матеріальної бази навчальних закладів.

Пунктом 5 Положення передбачено, що Відділ відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, здійснює керівництво роботою навчальних закладів, що належать до сфери управління органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, вносить пропозиції щодо обсягів бюджетного фінансування загальноосвітніх навчальних закладів освіти, які перебувають у комунальній власності, аналізує їх використання.

Відділ освіти є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в органах казначейства, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки (пункт 15 Положення).

Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Талівський НВК, зареєстрований як юридична особа, ідентифікаційний код юридичної особи 38380491 (арк. спр. 68).

Відповідно до пунктів 1.1., 1.2. Статуту, копія якого наявна в матеріалах справи, зареєстрований як юридична особа знаходиться у комунальній власності Станично-Луганської районної ради, яка є засновником навчально-виховного комплексу (арк. спр. 39-48).

Місце знаходження навчально-виховного комплексу: 93623, Луганська область, Станично-Луганський район, селище Талове, провулок Клубний, буд. 3 (пункт 1.4.).

Пунктом 4.1. визначено, що управління навчально-виховним комплексом здійснюється його засновником (власником) Станично-Луганською районною радою через відділ освіти.

Відповідно до пунктів 5.3., 5.5. навчально-виховний комплекс відповідно до чинного законодавства користується землею, іншими природними ресурсами і несе відповідальність за дотримання вимог та норм за їх охорону, має земельну ділянку, де розміщуються спортивні та географічний майданчики, навчально-дослідну ділянку, зону відпочинку, господарські будівлі.

Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Станично-Луганська районна рада зареєстрована як юридична особа, ідентифікаційний код юридичної особи 25367397 (арк. спр. 69).

Рішенням Станично-Луганської районної ради від 20 грудня 2013 року № 32/11 Про закріплення майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Станично-Луганського району на праві господарського та оперативного управління за балансоутримувачами на підставі рішення від 07.08.2013 № 27/17 Про затвердження Положення про порядок закріплення майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Станично-Луганського району та типових договорів закріплено майно спільної власності територіальних громад сіл, селищ Станично-Луганського району за комунальними установами та закладами, відділами Станично-Луганської районної державної адміністрацї на праві оперативного управління згідно з Додатком 2 (арк. спр. 15).

Так, згідно з пунктом 1 Додатку 2 до рішення районної ради від 20.12.2013 № 32/11 за відділом освіти, молоді та спорту Станично-Луганської районної державної адміністрації закріплено нерухоме майно, зокрема, будівлю школи, котельню, склад, вбиральню, які розташовані за адресою: с-ще. Талове, пров. Клубний, 3 (Талівський навчально-виховний комплекс Станично-Луганського району Луганської області) (арк. спр. 26).

Відповідно до договору від 30.12.2013 № 6 про закріплення майна спільної власності територіальних громад, сіл, селищ Станично-Луганського району на праві оперативного управління Станично-Луганською районною радою передано в оперативне управління відділу освіти, молоді та спорту Станично-Луганської районної державної адміністрації Луганської області майно, зокрема, Талівський навчальний-виховний комплекс Станично-Луганського району Луганської області, який розташований за адресою: с-ще. Талове, пров. Клубний, 3 (арк. спр. 16-22).

В обов'язках користувача, які закріплені в вищезазначеному договорі, передбачено, що у разі відсутності правовстановлюючих документів на нерухоме майно (свідоцтво про право власності, технічної документації), яке закріплюється за користувачем, останній зобов'язаний протягом 1 року за рахунок відділу виготовити ці документи (пункт 4.5 Договору).

Актом приймання-передачі від 30 грудня 2013 № 1 Станично-Луганської районної радою передано, а відділом освіти, молоді та спорту Станично-Луганської районної державної адміністрації Луганської області прийнято будівлю школи, котельню, склад, вбиральню, про що зазначено у пунктах 80-83 цього акта (арк. спр. 29-34).

Згідно з листом-відповіддю від 29.01.2018 № 10-12-0.222-620/2-18 Головного управління Держеокадастру у Луганській області земельна ділянка Талівського навчально-виховного комплексу Станично-Луганського району Луганської області знаходиться в межах с. Талове на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується в Талівській сільській раді Станично-Луганського району Луганської області, земельна ділянка не сформована, кадастровий номер не визначався до Національної кадастрової системи, земельна ділянка не внесена, державний акт на право постійного користування не виготовлявся (арк. спр. 35-37).

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Відповідно до частини першої статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (частина перша статті 92 Земельного кодексу України).

Згідно з пунктом а частини другої статті 92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Відповідно до частини першої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (частина друга статті 116 Земельного кодексу України).

Відповідно до частини першої статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно з частиною першою статті 123 Земельного кодексу України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною ОСОБА_2 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, у тому числі, у разі формування нової земельної ділянки.

Відповідно до частини другої цієї ж статті, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). ОСОБА_2 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно з частинами третьою та шостою статті 123 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні, а у разі надання такого дозволу - у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та за необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Згідно зі статтею 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (стаття 126 Земельного кодексу України).

Відповідно до частини першої статті 3 Закону України від 01.07.2004 № 1952-VI Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - Закон № 1952) державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Згідно з частиною третьої статті 3 Закону № 1952 права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Кабінетом Міністрів України 17.10.2012 прийнято розпорядження № 802-р Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов'язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади , яким зобов'язано центральні органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов'язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади. Державне агентство земельних ресурсів та його територіальні органи повинні забезпечити проведення землевпорядних робіт і оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в установленому законодавством порядку.

З вище описаних матеріалів справи судом встановлено, що нерухоме майно Комунального закладу Талівський навчально-виховний комплекс Станично-Луганського району Луганської області закріплено за відповідачем, який, у свою чергу, мав вжити заходів щодо оформлення відповідних прав на земельну ділянку під будівлями та спорудами під цим закладом.

Разом з тим, всупереч вищезазначених вимог діючого законодавства, відповідач, починаючи з 20 грудня 2013 року (прийняття рішення, яким передано КЗ Талівський навчально-виховний комплекс Станично-Луганського району Луганської області на баланс Відділу освіти), не вживав жодних заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку та державної реєстрації права постійного користування, тобто допустив протиправну бездіяльність.

За таких обставин судом встановлено, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню повністю.

Крім того, слід зауважити, що, як вже вищевказано, відповідач визнає позов у повному обсязі.

Відповідно до частини першої статті 189 КАС України позивач може відмовитися від позову, а відповідач визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.

У разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог (частина четверта статті 189 КАС України).

Частиною п'ятою статті 189 КАС України визначено, що суд не приймає відмови від позову, визнання позову і продовжує розгляд адміністративної справи, якщо ці дії позивача або відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси.

З огляду на вищевикладене, зважаючи, що судом не встановлено підстав для неприйняття визнання адміністративного позову відповідачем, суд вважає за необхідне задовольнити вимоги позивача, у тому числі й внаслідок визнання позову відповідачем.

Питання про розподіл судових витрат судом не вирішується, оскільки відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись статтями 2, 9, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Першого заступника керівника Луганської місцевої прокуратури № 2 (місцезнаходження: 93601, Луганська область, Станично-Луганський район, селище міського типу Станиця Луганська, вулиця Центральна, будинок 41, ідентифікаційний код юридичної особи: 02909921) до Відділу освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації Луганської області (місцезнаходження: 93600, Луганська область, Станично-Луганський район, селище міського типу Станиця Луганська, вулиця Центральна, будинок 17-а, ідентифікаційний код юридичної особи: 02141779), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Комунальний заклад Талівський навчально-виховний комплекс Станично-Луганського району Луганської області (місцезнаходження: 93623, Луганська область, Станично-Луганський район, селище Талове, провулок Клубний, будинок 3, ідентифікаційний код юридичної особи: 38380491), Станично-Луганська районна рада Луганської області (місцезнаходження: 93600, Луганська область, Станично-Луганський район, селище міського типу Станиця Луганська, вулиця Центральна, будинок 25, ідентифікаційний код юридичної особи: 25367397), про визнання незаконною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Відділу освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації Луганської області щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами Комунального закладу Талівський навчально-виховний комплекс Станично-Луганського району Луганської області в межах населеного пункту села Талове Станично-Луганського району Луганської області.

Зобов'язати Відділ освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації Луганської області вжити заходів щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами Комунального закладу Талівський навчально-виховний комплекс Станично-Луганського району Луганської області в межах населеного пункту села Талове Станично-Луганського району Луганської області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення суду складено 05 квітня 2018 року.

Суддя ОСОБА_3

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.04.2018
Оприлюднено11.04.2018
Номер документу73190570
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/415/18

Рішення від 02.04.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Ухвала від 21.02.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні