Постанова
від 29.11.2017 по справі 823/1489/17
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 листопада 2017 року справа № 823/1489/17

15 год. 55 хв. м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді - Гаращенка В.В.,

секретаря - Савости С.В.,

за участю:

представника позивача: ОСОБА_1 - за довіреністю,

представника відповідача: ОСОБА_2 - за довіреністю,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Черкаси адміністративну справу за позовом державної екологічної інспекції у Черкаській області до публічного акціонерного товариства Монфарм про застосування заходів реагування,

ВСТАНОВИВ:

Державна екологічна інспекція у Черкаській області звернулась до суду з адміністративним позовом до публічного акціонерного товариства Монфарм , в якому просить суд зобов'язати публічне акціонерне товариство Монфарм тимчасово зупинити діяльність пов'язану з вивозом стічних вод на поля фільтрації до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

В обґрунтування вимог позивач зазначив, що за результатами проведеної перевірки 14.09.2017 встановлено порушення відповідачем вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, що полягає у відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин на додаткове стаціонарне неорганізоване джерело викидів (поля фільтрації). У зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей виникла необхідність тимчасово зупинити діяльність пов'язану з вивозом стічних вод на поля фільтрації до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Представник позивача в судовому засіданні адміністративний позов підтримала у повному обсязі та просила його задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні позов визнав, проте просив не застосовувати заходи, оскільки після перевірки державної екологічної інспекції у Черкаській області відповідач звернувся до Департаменту екології та природних ресурсів Черкаської ОДА для отримання відповідного дозволу.

Заслухавши пояснення представників сторін, повно, всебічно, об'єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов наступного.

Публічне акціонерне товариство «Монфарм» зареєстроване, як суб'єкт господарювання 12.12.1994, основними видами діяльності є: 21.10 виробництво основних фармацевтичних продуктів; 21.20 виробництво фармацевтичних препаратів і матеріалів.

Державною екологічною інспекцією у Черкаській області на підставі службової записки заступника начальника відділу екологічного контролю земельних ресурсів, за поводженням з відходами та небезпечними хімічними речовинами ОСОБА_3, видано наказ №560 від 11.09.2017 про проведення планових перевірок. На підставі зазначеного наказу видано направлення № 529 на проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища ПАТ Монфарм , що знаходиться за адресою: м. Монастирище, вул. Заводська, 8.

На підставі наказу №560 від 11.09.2017 та направлення №529 від 11.09.2017, державною екологічною інспекцією у Черкаській області 14.09.2017 проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ПАТ Монфарм за адресою: м. Монастирище, вул. Заводська, 8, за результатами якої складено акт №б/н від 14.09.2017, згідно якого виявлені порушення відповідачем, а саме:

- не оформлено договір на право користування водним об'єктом (його частини);

- відсутній проект розміру та меж водоохоронної зони та прибережної захисної смуги. Не встановлено межі прибережної захисної смуги ставка;

- невідповідність умов надання договору оренди водойми (земельної ділянки під водоймою) та отриманим дозволом на спеціальне водокористування ПАТ Монфарм ;

- відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин на додаткове стаціонарне неорганізоване джерело викидів (поля фільтрації).

Позивач, вважаючи діяльність ПАТ Монфарм такою, що загрожує життю та здоров'ю людей, в частині пов'язаній з вивозом стічних вод на поля фільтрації з урахуванням ч.5 ст.4 ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності звернувся з адміністративним позовом до суду з проханням зобов'язати тимчасово зупинити діяльність пов'язану з вивозом стічних вод на поля фільтрації до отримання відповідного дозволу.

Надаючи спірним правовідносинам правову оцінку суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушення вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Указом президента України від 13 квітня 2011 року № 454/2011 затверджено положення про Державну екологічну інспекцію України, яким встановлено, що Держекоінспекція України входить до системи органів виконавчої влади та утворюється для забезпечення реалізації державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Державна екологічна інспекція у Черкаській області здійснює свої повноваження відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію в Автономній республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі , затвердженного наказом Міністерства екології та природних ресурсів від 04.11.2011 № 429, Положення про Державну екологічну інспекцію у Черкаській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 12.12.2011 № 136.

До повноважень Державної екологічної інспекції у Черкаській області, відповідно до абз. г пп.4.2 п. 4 Положення, віднесено здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону атмосферного повітря, про використання та охорону земель, зокрема: наявності та додержання дозволів на викиди забруднюючих речовин; виконання екологічних вимог при наданні у власність і користування, в тому числі в оренду, земельних ділянок; встановлення та використання водоохоронних зон і прибережних захисних смуг, а також із додержання режиму використання їх територій.

Згідно ст. 10 Закону України від 16.10.1992 №2707-ХII Про охорону атмосферного повітря (далі - Закон №2707- ХII), підприємства, установи, організації та громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов'язані:

- здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо;

- вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів;

- забезпечувати безперебійну ефективну роботу і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів і зменшення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів;

- здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік;

- заздалегідь розробляти спеціальні заходи щодо охорони атмосферного повітря на випадок виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру і вживати заходів для ліквідації причин, наслідків забруднення атмосферного повітря.

Частиною 5 ст.11 Закону № 2707-ХІІ встановлено, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Згідно Інструкції про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10 лютого 1995 року №7 (далі - Інструкція №7):

-викид речовини - надходження речовини в атмосферу від джерел забруднення. (п. 1.14.1. Інструкції №7);

-стаціонарне джерело забруднення атмосфери - підприємство, цех, агрегат, установка або інший нерухомий об'єкт, що зберігає свої просторові координати протягом певного часу і здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу(п. 1.14.5. Інструкції №7);

-неорганізований викид - викид, який надходить в атмосферу у вигляді ненаправлених потоків газопилевої суміші від джерел забруднення, не оснащених спеціальними спорудами для відведення газів газоходами, трубами та іншими спорудами (п.1.14.11. Інструкції №7).

Тобто, поля фільтрації є неорганізованим стаціонарним джерелом забруднення та здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, тому на використання останнього необхідний відповідний дозвіл.

Суб'єкт господарювання об'єкт якого належить до другої або третьої групи може здійснювати викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами лише на підставі дозволу видного обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення

Судом встановлено, згідно дозволу від 22 вересня 2014 року №7123410100-5 виданого Департаментом екології та природних ресурсів Черкаської ОДА відповідач має право на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами. На підприємстві нараховується 17 джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, з яких 11 - організовані, 6 - неорганізовані.

Суд зауважує, що поля фільтрації у вищевказаному дозволі відсутні, та відповідний дозвіл на використання даного об'єкту суду не надано.

Оскільки, суб'єкт господарювання може здійснювати викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами виключно після отримання відповідного дозволу, то використання полів фільтрації без отримання на те дозволу створює загрозу життю та здоров'ю людей, а тому вбачається необхідність в тимчасовому зупиненні діяльності пов'язаної з вивозом стічних вод на поля фільтрації до отримання такого дозволу.

Відповідно до ст.12 Закону України Про охорону атмосферного повітря господарська чи інші види діяльності, пов'язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.

Згідно ч. 5 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання допускається виключно за рішенням суду, ухваленого за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

Вирішуючи спір, суд враховує, що виявлене порушення створює загрозу сприятливим умовам для життєдіяльності, забезпечення екологічної безпеки та шкідливого впливу атмосферного повітря на здоров'я людей та навколишнє природне середовище, а відповідачем його наявність не спростована, рівно як і не надано доказів усунення виявлених порушень. При цьому метою адміністративного позову є превентивна міра, усунення умов, які несуть ризик спричинення шкоди людям.

Статтею 71 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно з ч.1 ст.86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Відповідно до ч. 1 п. 10 ст. 256 КАС України негайно виконуються постанови суду про повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо це загрожує життю та/або здоров'ю людей

Суд вважає, що виявлені позивачем порушення вимог законодавства у сфері охорони атмосферного повітря (відсутність дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря) створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а тому позовні вимоги щодо зобов'язання ПАТ Монфарм тимчасово зупинити діяльність пов'язану з вивозом стічних вод на поля фільтрації до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря є законними та обґрунтованими, в зв'язку з чим підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 11, 70, 71, 86, 94, 159, 162, 163, 183-2, 254,256 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування до публічного акціонерного товариства Монфарм (Черкаська область, м. Монастирище, вул. Заводська, 8, код ЄДРПОУ 00374870), а саме: тимчасово зупинити діяльність пов'язану з вивозом стічних вод на поля фільтрації до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Постанову допустити до негайного виконання.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Повний текст постанови виготовлено та підписано 04 грудня 2017 року

Суддя В.В. Гаращенко

Дата ухвалення рішення29.11.2017
Оприлюднено11.04.2018
Номер документу73191470
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/1489/17

Постанова від 29.11.2017

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Постанова від 13.12.2017

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 05.12.2017

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 14.11.2017

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 02.11.2017

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 02.11.2017

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 01.10.2017

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

О.А. Рідзель

Ухвала від 02.10.2017

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

О.А. Рідзель

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні