Рішення
від 02.04.2018 по справі 826/14046/17
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

02 квітня 2018 року № 826/14046/17

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Скочок Т.О., при секретарі судового засідання Новик В.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовомГоловного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві доЗакладу Дитячо-юнацька спортивна школа з академічного веслування та веслування на байдарках і каное Київ прозастосування заходів реагування, за участі:

представника позивача - Ковалишеної А.М.

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулось Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві з позовом до Закладу Дитячо-юнацька спортивна школа з академічного веслування та веслування на байдарках і каное Київ про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації Закладу Дитячо-юнацька спортивна школа з академічного веслування та веслування на байдарках і каное Київ за адресою: острів Труханів, Паркова дорога, 14 в Дніпровському районі у м. Києві, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.

Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 23.11.2017 відкрито скорочене провадження в адміністративній справі №826/14046/17 та запропоновано відповідачу надати письмові заперечення з приводу заявлених позовних вимог, у відповідності до положень Кодексу адміністративного судочинства України, які діяли станом на момент вчинення відповідної процесуальної дії.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що за результатами перевірки додержання (виконання) відповідачем вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту, про які зазначено в акті від 18.10.2017 №269, складеного за наслідками вказаної перевірки, виявлено порушення, що є підставою для звернення з вказаними позовними вимогами про застосування заходів реагування.

13.12.2017 від представника відповідача через канцелярію суду надійшли заперечення (відзив), в якому зазначено, що у Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві були відсутні підстави для проведення перевірки Закладу Дитячо-юнацька спортивна школа з академічного веслування та веслування на байдарках і каное Київ , оскільки останній не відноситься до підприємств, установ та організацій державної чи комунальної форми власності, а є організацією приватної форми власності, що виключає можливість проведення такої перевірки позивача на підставі наказу від 20.09.2017 №337 та розпорядження Кабінету Міністрів України Про деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної і пожежної безпеки від 20.09.2017 №643-р. При цьому, представником відповідача наголошено, що Заклад Дитячо-юнацька спортивна школа з академічного веслування та веслування на байдарках і каное Київ є позашкільним, а не дошкільним чи загальноосвітнім закладом, що додатково виключає можливість проведення даної перевірки. Додатково представником відповідача зазначено, що вдаючись до такого крайнього заходу реагування, як повне зупинення експлуатації, позивач зобов'язаний надати більш конкретні докази виявлення порушень.

З огляду на вказане, ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 14.12.2017 судом ухвалено про перехід до розгляду справи за загальними правилами Кодексу адміністративного судочинства України на підставі ч. 4 ст. 183-2 вказаного Кодексу у редакції, яка діяла станом на момент вчинення відповідної процесуальної дії.

19.02.2018 від представника позивача через канцелярію суду надійшла відповідь на відзив, в якій зазначено, що на підставі звернення уповноваженої особи Закладу Дитячо-юнацька спортивна школа з академічного веслування та веслування на байдарках і каное Київ Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві проведено позапланову перевірку, під час якої встановлено продовження експлуатації приміщення з порушеннями правил та норм пожежної і техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, за результатами якої складено новий акт від 09.02.2018 №7, підписаний з боку відповідача без зауважень.

02.03.2018 від представника відповідача через канцелярію суду надійшли заперечення, в яких зазначено, що позивачем не спростовано безпідставності першочергової перевірки, проведеної стосовно Закладу Дитячо-юнацька спортивна школа з академічного веслування та веслування на байдарках і каное Київ . Також, у вказаних запереченнях представник відповідача просить суд не вживати найбільш суворого заходу реагування, надати час, необхідний для збору коштів та усунення усіх залишкових недоліків.

У призначене судове засідання 02.04.2018 з'явився представник позивача, який заявлені позовні вимоги підтримав у повному обсязі. Відповідач явку свого представника у вказане судове зсідання не забезпечив. При цьому, від представника останнього через канцелярію суду надійшла заява про розгляд справи за його відсутності.

Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, відзив, відповідь на відзив та заперечення, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Дніпровським районним управлінням Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у м. Києві проведено позапланову перевірку щодо додержання суб'єктом господарювання - Закладом Дитячо-юнацька спортивна школа з академічного веслування та веслування на байдарках і каное Київ - вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за наслідками якої складено відповідний акт від 18.10.2017 №269, в якому зафіксовано ряд порушень, виявлених під час здійснення останньої.

Вважаючи вказані порушення у сферах пожежної і техногенної безпеки, а також цивільного захисту, такими, що мають за собою наслідок у вигляді застосування заходів реагування, позивач звернувся з позовом до суду.

Розглядаючи справу по суті, суд виходить з наступного.

Приписами ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до ч.ч. 1 та 4 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності ; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).

У силу вимог ч. 7 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно зі ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб'єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

З системного аналізу вищенаведених правових норм вбачається, що Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві, як територіальний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, уповноважений здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

Як вбачається з наявних у матеріалах справи доказів, перевірка відповідача, оформлена актом від 18.10.2017 №269, проведена на підставі наказу від 29.09.2017 №337 Про проведення позапланових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки , яким на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України Про деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної і пожежної безпеки від 20.09.2017 №643-р наказано провести позапланові перевірки стану техногенної і пожежної безпеки у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах, закладах охорони здоров'я зі стаціонарним лікуванням, будинках для людей похилого віку та інвалідів, закладах відпочинку та оздоровлення державної і комунальної форми власності, у додатку до якого вказано Заклад Дитячо-юнацька спортивна школа з академічного веслування та веслування на байдарках і каное Київ .

Вказаним розпорядженням Кабінету Міністрів України Про деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної і пожежної безпеки від 20.09.2017 №643-р визначено погодитися з пропозицією Міністерства внутрішніх справ щодо проведення Державною службою з надзвичайних ситуацій у жовтні - грудні 2017 року позапланових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах, закладах охорони здоров'я із стаціонарним лікуванням, будинках для людей похилого віку та інвалідів, закладах відпочинку та оздоровлення державної та комунальної форми власності, а також приватної форми власності - у разі письмового звернення суб'єктів господарювання. Обласним та Київській міській державним адміністраціям: за участю органів місцевого самоврядування сприяти проведенню перевірок; разом з Державною службою з надзвичайних ситуацій забезпечити проведення роз'яснювальної роботи щодо дотримання вимог техногенної та пожежної безпеки.

При цьому, як вбачається зі змісту наказу від 29.09.2017 №337 Про проведення позапланових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки та додатку до нього, на підставі якого проведено перевірку відповідача, Заклад Дитячо-юнацька спортивна школа з академічного веслування та веслування на байдарках і каное Київ віднесено до закладів відпочинку та оздоровлення, що відповідає меті вказаного закладу, зазначено у п. 2.1 статуту останнього, копія якого наявна у матеріалах справи.

Крім того, у силу п. 1.2 статуту відповідача, засновником останнього є Об'єднання профспілок, організації профспілок у м. Києві Київська міська рада профспілок , яке діє на підставі статуту, затвердженого ІХ Київською міською міжспілковою конференцією профспілок, організацій профспілок у м. Києві 20.12.2005.

Відтак, наявними у матеріалах справи доказами твердження представника відповідача про відсутність у Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві законодавчих підстав для проведення досліджуваної перевірки не знайшли свого підтвердження під час судового розгляду даної справи, оскільки вказаний Заклад перевірявся як заклад відпочинку та оздоровлення (а не в якості позашкільного, дошкільного чи загальноосвітнього), а факт віднесення Закладу Дитячо-юнацька спортивна школа з академічного веслування та веслування на байдарках і каное Київ до організації приватної форми власності не підтверджено наявними у матеріалах справи, з урахуванням наведених положень статуту останнього.

Також, слід зазначити, що у подальшому (тобто після проведення первинної перевірки, оформленої актом від 18.10.2017 №269) директор Закладу Дитячо-юнацька спортивна школа з академічного веслування та веслування на байдарках і каное Київ звернувся до начальника Дніпровського районним управлінням Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у м. Києві із заявою від 06.02.2018 №10, в якій просив провести перевірку виконання протипожежних заходів, вказаних в акті від 18.10.2017 №269, за наслідками якої проведено нову позапланову перевірку, оформлену актом від 09.02.2018 №7, в якому збереглася частина попередньо виявлених порушень. Вказане додатково підтверджує факт наявності у відповідача підстав для звернення з даним позовом до суду.

Приписами ч.ч. 1 та 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно зі ст. 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Аналогічні положення викладено у приписах ч. 5 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , згідно з якими виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Разом з тим, згідно зі ст. 69 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у межах своїх повноважень видають відповідно приписи, розпорядження чи постанови, зокрема, з питань пожежної безпеки у разі, поміж іншого, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, та з питань техногенної безпеки.

Таким чином, ст.ст. 69 та 70 Кодексу цивільного захисту України передбачені різні санкції за порушення вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.

При цьому, з аналізу вищенаведеного вбачається, що застосування заходів реагування можливо у разі виявлення порушень, які створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Так, у відповідності до п. 26 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України, небезпечним чинником є складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров'ю людини.

Як вбачається зі змісту позовної заяви та доданих до неї матеріалів, застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень, є заходом, направленим на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об'єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей.

Суд звертає увагу сторін, що поняття загроза життю та/або здоров'ю людини є оціночним поняттям, який лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.

Відтак, враховуючи, що на час розгляду справи судом відповідачем не надано суду доказів усунення порушень, вказаних в акті перевірки, з урахування повторного акту від 09.02.2018 №7, суд дійшов до висновку про задоволення позовних вимог про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації Закладу Дитячо-юнацька спортивна школа з академічного веслування та веслування на байдарках і каное Київ за адресою: острів Труханів, Паркова дорога, 14 в Дніпровському районі у м. Києві, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.

У силу ч.ч. 1 та 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Беручи до уваги викладене, суд дійшов до висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Керуючись ст.ст. 77, 245, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві (код ЄДРПОУ 38620155, адреса: 01601, м. Київ, вул. Володимирська, 13) задовольнити у повному обсязі.

Застосувати заходи реагування у вигляді зупинення експлуатації Закладу Дитячо-юнацька спортивна школа з академічного веслування та веслування на байдарках і каное Київ (код ЄДРПОУ 02605411, адреса: 04070, м. Київ, Труханів острів) за адресою: острів Труханів, Паркова дорога, 14 в Дніпровському районі у м. Києві, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.

Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Т.О. Скочок

Повний текст рішення складено 05.04.2018

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення02.04.2018
Оприлюднено11.04.2018
Номер документу73191484
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/14046/17

Рішення від 02.04.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

Ухвала від 14.12.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

Ухвала від 23.11.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

Ухвала від 06.11.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні