РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 березня 2018 року справа № 823/895/18
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рідзеля О.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до відділу освіти Монастирищенської районної державної адміністрації Черкаської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
23.02.2018 до Черкаського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (далі - позивач) до відділу освіти Монастирищенської районної державної адміністрації Черкаської області (далі - відповідач), в якому позивач просить:
- визнати протиправною бездіяльність суб'єкта владних повноважень - відділу освіти Монастирищенської районної державної адміністрації Черкаської області;
- зобов'язати відділ освіти Монастирищенської районної державної адміністрації Черкаської області в особі начальника ОСОБА_2 надати відповідь на звернення від 28.11.2017 та від 19.01.2018.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивачем зазначено, що на його думку відповідач здійснив бездіяльність щодо своєчасного надання відповіді на письмовий запит позивача на отримання публічної інформації, що є порушенням Закону України «Про доступ до публічної інформації» .
Відповідач надав відзив на позов, в якому зазначив, що із супровідним листом від 14.12.2017 №376/01-20 отримав запит позивача від 28.11.2017, який направив за належністю Лукашівському НВК Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів , який листом від 18.12.2017 №56 надав відповідь на вказаний запит. У свою чергу позивач направив його до Монастирищенської районної ради. Крім того зазначено, що запиту на публічну інформацію 19.01.2018 відповідач не отримував. Тому, просив відмовити у задоволенні позову.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд зазначає таке.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 звернувся із запитом від 28.11.2017 до голови Монастирищенської районної ради, в якому просив повідомити у чиїй компетенції та віданні перебувають об'єкти та інфраструктура цивільного захисту населення від техногенних та інших ситуацій в Монастирищенському районі Черкаської області. Крім того, зважаючи, що сільські школи перебувають на балансі Монастирищенської районної ради просив повідомити, хто, коли і на якій підставі дав вказівку або розпорядження директору Лукашівської школи на здійснення вирізки труб у цокольному поверсі і продаж у нічний час, де містився об'єкт цивільного захисту населення, а також на демонтаж і продаж котельного обладнання, введеної в експлуатації котельні на твердому паливі.
Згідно з копією листа Монастирищенської районної ради від 12.12.2017 №373/01-20 вказаний запит направлено належному розпоряднику інформації - відділу освіти Монастирищенської районної державної адміністрації Черкаської області.
Також, 19.01.2018 позивач звернувся до відповідача із запитом, в якому просив негайно надати відповідь на запитувану інформацію.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд врахував таке.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч.ч.1-2 ст.34 Конституції України кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань; кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір.
Відносини щодо створення, збирання, одержання, зберігання, використання, поширення, охорони, захисту інформації, здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації врегульовані законами України від 2 жовтня 1992 року №2657-XІІ "Про інформацію" (далі - Закон №2657-XІІ), «Про доступ до публічної інформації» від 13 січня 2011 року №2939-VІ (далі - Закон №2939-VІ) та іншими нормативно-правовими актами.
Ч.1 ст.3 Закону №2657-XІІ встановлює право кожного на вільне одержання, використання, поширення, зберігання та захист інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів.
Згідно зі ст.1 Закону №2939-VІ публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом. Ч.2 вказаної статті передбачено, що публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.
Статтею 3 Закону №2939-VI визначені гарантії забезпечення права на публічну інформацію, зокрема: обов'язок розпорядників інформації надавати інформацію, крім випадків, передбачених законом, визначення розпорядником інформації спеціальних структурних підрозділів або посадових осіб, які організовують у встановленому порядку доступ до публічної інформації, якою він володіє, максимальне спрощення процедури подання запиту та отримання інформації.
Відповідно до ст. 5 Закону №2939-VI одним із способів доступу до інформації є надання такої за запитами на інформацію.
Згідно із ст. 12 Закону №2939-VI суб'єктами відносин у сфері доступу до публічної інформації є: 1) запитувачі інформації - фізичні, юридичні особи, об'єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб'єктів владних повноважень; 2) розпорядники інформації - суб'єкти, визначені у статті 13 цього Закону; 3) структурний підрозділ або відповідальна особа з питань запитів на інформацію розпорядників інформації.
Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону №2939-VI розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються:
1) суб'єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб'єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов'язковими для виконання;
2) юридичні особи, що фінансуються з державного, місцевих бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, - стосовно інформації щодо використання бюджетних коштів;
3) особи, якщо вони виконують делеговані повноваження суб'єктів владних повноважень згідно із законом чи договором, включаючи надання освітніх, оздоровчих, соціальних або інших державних послуг, - стосовно інформації, пов'язаної з виконанням їхніх обов'язків;
4) суб'єкти господарювання, які займають домінуюче становище на ринку або наділені спеціальними чи виключними правами, або є природними монополіями, - стосовно інформації щодо умов постачання товарів, послуг та цін на них.
Відповідно до частини 1 статті 19 Закону № 2939- VI запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні.
Таким чином, визначальною ознакою публічної інформації є те, що вона має бути заздалегідь готовим, зафіксованим продуктом, отриманим або створеним лише суб'єктом владних повноважень у процесі виконання своїх обов'язків. Щодо не суб'єктів владних повноважень, то вони можуть бути тільки розпорядниками такої інформації.
Пунктом 6 частини 1 статті 14 Закону №2939-VI встановлено, що розпорядники інформації зобов'язані надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об'єктивність наданої інформації і оновлювати оприлюднену інформацію.
Відповідно до ч. 1 ст. 22 Закону № 2939-VI розпорядник інформації має право відмовити в задоволенні запиту в таких випадках: 1) розпорядник інформації не володіє і не зобов'язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит; 2) інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до частини другої статті 6 цього Закону; 3) особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила передбачені статтею 21 цього Закону фактичні витрати, пов'язані з копіюванням або друком; 4) не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених частиною п'ятою статті 19 цього Закону.
Крім того, згідно з ч. 3 ст. 22 Закону № 2939-VI розпорядник інформації, який не володіє запитуваною інформацією, але якому за статусом або характером діяльності відомо або має бути відомо, хто нею володіє, зобов'язаний направити цей запит належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це запитувача. У такому разі відлік строку розгляду запиту на інформацію починається з дня отримання запиту належним розпорядником.
Суд встановив, що згідно з копією листа Монастирищенської районної ради від 12.12.2017 №373/01-20 запит позивача від 28.11.2017 направлено відділу освіти Монастирищенської районної державної адміністрації Черкаської області, який у свою чергу направлений до розпорядника запитуваної інформації - Лукашівському НВК Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів .
Отже, на підставі викладених норм Закону №2939-VI, суд дійшов висновку, що розпорядником запитуваної інформації у запиті від 28.11.2017 є Лукашівський НВК Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів .
Відповідно до частин 1, 4 статті 20 Закону №2939-VI розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п'яти робочих днів з дня отримання запиту, а у разі якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, розпорядник інформації може продовжити строк розгляду запиту до 20 робочих днів з обґрунтуванням такого продовження. Про продовження строку розпорядник інформації повідомляє запитувача в письмовій формі не пізніше п'яти робочих днів з дня отримання запиту.
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що оскільки відділ освіти Монастирищенської районної державної адміністрації Черкаської області не є розпорядником запитуваної інформації, відсутні підстави для визнання протиправними дій відповідача щодо ненадання відповіді на запитувану листом від 28.11.2017 інформацію, оскільки такий обов'язок покладений саме на її розпорядника, яким у цьому випадку є Лукашівський НВК Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів .
Щодо позовної вимоги зобов'язати відділ освіти Монастирищенської районної державної адміністрації Черкаської області в особі начальника ОСОБА_2 надати відповідь на звернення від 19.01.2018, суд врахував, що згідно з письмовими поясненнями відповідача цей запит ним не отриманий.
Суд врахував, що згідно з фіскальним чеком ПАТ Укрпошта запит позивача від 19.01.2018 направлений відповідачу 20.01.2018, однак дані про його отримання відповідачем у суду відсутні.
Разом з тим, враховуючи, що вказаний запит отриманий відповідачем під час направлення судом позовної заяви з додатками в межах розгляду цієї справи, враховуючи вищевикладені норми законодавства, та право позивача на отримання публічної інформації, суд дійшов висновку зобов'язати відповідача надати у встановлений законом строк позивачу відповідь на його запит від 19.01.2018.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного Кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У зв'язку із вищевикладеним, суд дійшов висновку частково задовольнити позов частково.
Керуючись статтями 6, 14, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Зобов'язати відділ освіти Монастирищенської районної державної адміністрації Черкаської області (19100, Черкаська обл., Монастирищенський район, м. Монастирище, вул. Соборна, буд.121; код ЄДРПОУ 02147144) надати ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1) відповідь на запитувану інформацію, яка міститься у листі від 19.01.2018.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя О.А. Рідзель
Рішення складене у повному обсязі 04.04.2018.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.03.2018 |
Оприлюднено | 11.04.2018 |
Номер документу | 73191498 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
О.А. Рідзель
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні