КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@kia.arbitr.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"03" квітня 2018 р. Справа№ 910/21419/17
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Андрієнка В.В.
суддів: Буравльова С.І.
Власова Ю.Л.
секретар судового засідання - Добрицька В.С.
учасники справи:
позивача: Цибізова О.О.
відповідача: Паньшин С.С.
третьої особи: не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Приватного підприємства "КАСПІЙ-1"
на рішення Господарського суду міста Києва від 16.01.2018
у справі №910/21419/17 (суддя Щербаков С.О. )
за позовом Комунального підприємства "Київський метрополітен"
до Приватного підприємства "КАСПІЙ-1"
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Департамент комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
про виселення
ВСТАНОВИВ:
Комунальне підприємство "Київський метрополітен" звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Приватного підприємства "КАСПІЙ-1" про виселення Приватного підприємства "КАСПІЙ-1" з нерухомого майна, а саме: частини переходу за адресою: станція метро "Нивки", б/н, загальною площею 3,15 кв.м.
Рішенням Господарського суду м. Києва від 16.01.2018 у справі №910/21419/17 позовні вимоги Комунального підприємства "Київський метрополітен" задоволено. Виселено Приватне підприємство "КАСПІЙ-1" (03037, м. Київ, проспект В. Лобановського, буд. 12, квартира 14, ідентифікаційний код - 36291610) з нерухомого майна, а саме: частини переходу за адресою: станція метро "Нивки", б/н, загальною площею 3,15 кв.м. Стягнуто з Приватного підприємства "КАСПІЙ-1" (03037, м. Київ, проспект В. Лобановського, буд. 12, квартира 14, ідентифікаційний код - 36291610) на користь Комунального підприємства "Київський метрополітен" (03056, м. Київ, проспект Перемоги, буд. 35, ідентифікаційний код - 03328913) 1 600 (одну тисячу шістсот) грн 00 коп. - судового збору.
Не погодившись з прийнятим рішенням суду, ПП "КАСПІЙ-1" подало апеляційну скаргу, в якій просило суд відкрити апеляційне провадження, скасувати рішення Господарського суду м. Києва від 16.01.2018 у справі №910/21419/17, прийняти нове рішення яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
Свої вимоги апелянт обґрунтовує тим, що на його думку ПП "КАСПІЙ-1" має переважне право на укладення договору оренди на новий термін, оскільки договірні зобов'язання виконувались ним належним чином.
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 22.02.18 було відкрито апеляційне провадження у справі № 910/21419/17 за апеляційною скаргою Приватного підприємства "КАСПІЙ-1", призначено розгляд справи на 15.03.2018.
У розгляді справи 15.03.2018 оголошено перерву до 20.03.2018 для з'ясування належності повноважень представника відповідача.
В судове засідання 20.03.2018 з'явились представники позивача та третьої особи, представник відповідача в судове засідання не з'явився.
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 20.03.2018 розгляд справи відкладено до 03.04.2018.
Згідно з частиною першою статті 270 ГПК у суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій Главі.
У відповідності до вимог ч. ч. 1, 2, 5 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. В суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
У відповідності з п. 3 ч. 2 ст. 129 Конституції України та ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 ГПК України).
Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (ст. 76 ГПК України).
Докази, не подані у встановлений законом або судом строк, до розгляду судом не приймаються, крім випадку, коли особа, що їх подає, обґрунтувала неможливість їх подання у вказаний строк з причин, що не залежали від неї (ч. 8 ст. 80 ГПК України).
Колегія суддів, розглянувши наявні матеріали, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку фактичних обставин даної господарської справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права встановила наступне.
03.07.2014 між Департаментом комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - орендодавець) та Приватним підприємством "КАСПІЙ-1" (далі - орендар) укладено договір № 1644 про передачу майна територіальної громади міста Києва в оренду (нова редакція договору оренди від 14.10.2011 № 176-У(Ор)-11).
Згідно із даними договором орендодавець на підставі протоколу засідання постійної комісії Київради з питань власності від 14.03.2014 протокол № 169 передає, а орендар приймає в оренду нерухоме майно (частину переходу), що належить до комунальної власності територіальної громади міста Києва та знаходиться за адресою: станція метро "Нивки" (східний вестибюль), б/н, для розміщення виключно в межах об'єкта оренди тимчасових огороджуючих конструкцій орендаря, за умови розробки та погодження у встановленому порядку проектної документації. Вид діяльності - змішана торгівля продовольчими та непродовольчими товарами.
Відповідно п. 2.1. договору, об'єктом оренди є: частина переходу станції метро "Нивки", загальною площею 3,15 м 2 та зазначена в викопіюванні з схем, що складає невід'ємну частину цього договору.
Об'єкт оренди належить до комунальної власності територіальної громади міста Києва і знаходиться на балансі Комунального підприємства "Київський метрополітен" (п. 2.4. договору).
Згідно п. 3.1. договору, за користування об'єктом оренди орендар сплачує підприємству орендну плату, розрахунок якої здійснюється на підставі Методики розрахунку орендної плати за користування майном територіальної громади м. Києва, затвердженої рішенням Київради від 22.09.2011 № 34/6250, згідно з розрахунком орендної плати, що є невід'ємною частиною цього договору, становить без ПДВ: 301, 92 грн. за 1 м 2 орендованої площі, що в цілому складає 951, 06 грн./без ПДВ за місяць.
Пунктом 4.15. договору передбачено, що орендар після припинення дії договору оренди зобов'язаний протягом 30 календарних днів передати майно по акту приймання-передачі підприємству. Акт приймання-передачі об'єкта оренди підписується відповідним орендодавцем, орендарем та підприємством. У разі невиконання цього пункту орендар сплачує неустойку у подвійному розмірі орендної плати.
Відповідно до п. 7.6. договору, у разі закінчення строку дії договору (в тому числі по причині реконструкції станції) або його розірвання, орендар зобов'язаний протягом 30 календарних днів з дня закінчення договору повернути об'єкт оренди орендодавцю та підприємству за актом приймання-передачі в стані, в якому перебував об'єкт оренди на момент передачі його в оренду, з урахуванням усіх здійснених орендарем поліпшень, які неможливо відокремити від об'єкта оренди без заподіяння шкоди, з урахуванням зносу за період строку дії договору оренди.
Згідно підпункту 8.5.6. пункту 8.5. договору, сторони домовились, що у разі припинення дії цього договору орендар зобов'язаний звільнити об'єкт оренди в порядку та термін, передбачений п. 7.6. цього договору.
Даний договір є укладеним з моменту підписання його сторонами і діє з 03.07.2014 до реконструкції станції метрополітену, на якій знаходиться об'єкт оренди, але не довше ніж до 01.07.2017 (п. 9.1. договору).
Відповідно до п. 9.4. договору, останній припиняється у разі, зокрема закінчення строку, на який його було укладено.
За умовами п. 9.6. договору, у разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення цього договору після закінчення строку його дії протягом одного місяця, договір може бути продовженим на той самий строк і на тих самих умовах, які було передбачені цим договором та оформляються додатковою угодою, в порядку передбаченому Положенням про оренду майна територіальної громади м. Києва шляхом внесення змін в істотні умови договору.
На виконання умов договору, 01.08.2014 сторонами складено та підписано акт приймання-передачі нерухомого майна, відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв в орендне користування згідно з договором оренди № 1644 від 03.07.2014 частину переходу, що перебуває на балансі КП "Київський метрополітен", загальною площею 3,15 кв.м., розташованого за адресою: м. Київ, станція метро "Нивки" (східний вестибюль). Стан частини переходу, що передається в оренду згідно даного договору - задовільний.
Як вбачається з матеріалів справи, Департаментом комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на адресу відповідача направлявся лист № 062/05/19-5043 від 19.05.2017, в якому департаментом повідомлено відповідача, що відповідно до п. 9.4. договору оренди, договір припиняється в разі закінчення строку, на який його було укладено, у зв'язку з чим повідомив відповідача, що у разі ненадання Приватним підприємством "КАСПІЙ-1" до Департаменту комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) відповідних документів, договір оренди № 1644 від 03.07.2014 буде припинено у зв'язку з закінченням терміну на який його було укладено.
31.07.2017 Департаментом комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на адресу відповідача направлено лист № 062/05/19-7634 від 28.07.2017, в якому Департамент повідомив, що договір оренди від 03.07.2014 № 1644 закінчився 01.07.2017, у зв'язку з чим ПП "КАСПІЙ-1" необхідно звільнити орендоване приміщення та передати його по акту приймання-передавання підприємству - балансоутримувачу (КП "Київський метрополітен"), який отриманий відповідачем 02.08.2017, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення (копії у матеріалах справи).
Листом від 30.08.2017 № 238 відповідач надав відповідь на лист Департаменту комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 28.07.2017 № 062/05/19-7634, в якому відповідач просив Департамент, пропозицію щодо надання пакету документів вважати дійсною.
Листом від 14.09.2017 № 062/05/19-9040 Департамент повідомив відповідача, що пакет документів на продовження дії договору оренди № 1644 від 03.07.2014 до Департаменту не надходив, враховуючи, що строк дії договору оренди закінчився 01.07.2017, просив відповідача звільнити орендоване приміщення та передати його по акту приймання-передавання підприємству - балансоутримувачу (КП "Київський метрополітен").
Крім того, листом від 06.11.2017 № 062/05/20-10602 Департамент комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) звернувся до Комунального підприємства "Київський метрополітен" з проханням вчинити відповідні заходи по виселенню Приватного підприємства "КАСПІЙ-1" і прийому по акту приймання-передачі об'єкта оренди.
Проте, як зазначає позивач, відповідач до даного часу орендоване майно (приміщення) не звільнив та по акту приймання-передачі не передав, доказів іншого матеріали справи не містять.
Позивач зазначає, що відповідач без правових підстав на даний час фактично використовує нерухоме майно, а саме частину переходу за адресою: станція метро "Нивки", б/н, загальною площею 3,15 кв.м., у зв'язку з чим просить суд виселити Приватне підприємство "КАСПІЙ-1" з нерухомого майна, а саме частини переходу за адресою: станція метро "Нивки", б/н, загальною площею 3,15 кв.м.
Згідно зі ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки; підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Так, згідно зі ст. 759 Цивільного кодексу України, за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.
У відповідності до ст. 760 Цивільного кодексу України, предметом договору найму може бути річ, яка визначена індивідуальними ознаками і яка зберігає свій первісний вигляд при неодноразовому використанні (неспоживна річ). Законом можуть бути встановлені види майна, що не можуть бути предметом договору найму. Предметом договору найму можуть бути майнові права.
У відповідності до ч. 1 ст. 762 Цивільного кодексу України, за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.
Згідно ст. 283 Господарського кодексу України, за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності. У користування за договором оренди передається індивідуально визначене майно виробничо-технічного призначення (або цілісний майновий комплекс), що не втрачає у процесі використання своєї споживчої якості (неспоживна річ).
Оскільки орендоване майно є комунальною власністю, то відносини сторін даного договору регулюються також Законом України "Про оренду державного та комунального майна", який є спеціальним законом з питань оренди комунального майна та, відповідно до частин 1, 2 ст. 1, регулює організаційні відносини, пов'язані з передачею в оренду майна державних підприємств, установ та організацій, або перебуває у комунальній власності (далі - підприємства), їх структурних підрозділів, та іншого окремого індивідуально визначеного майна, що перебуває в державній та комунальній власності; майнові відносини між орендодавцями та орендарями щодо господарського використання державного майна, або майна, що перебуває у комунальній власності.
Відповідно до п. 1 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Статтею 1 зазначеного Закону встановлено, що право комунальної власності - це право територіальної громади володіти, користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй як безпосередньо так і через органи місцевого самоврядування.
Згідно п. 5 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності.
До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, у відповідності до ст. 29 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", належить, зокрема, управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Частина 1 статті 193 Господарського кодексу України встановлює, що суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться і до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Частиною 2 статті 193 Господарського кодексу України визначено, що кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов'язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов'язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.
Положеннями статті 526 Цивільного кодексу України передбачено, що зобов'язання повинні виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 Цивільного кодексу України).
Договір, відповідно до ст. 629 Цивільного кодексу України, є обов'язковим для виконання сторонами.
Згідно ч. 1 ст. 631 Цивільного кодексу України, строком договору є час, протягом якого сторони можуть здійснити свої права і виконати свої обов'язки відповідно до договору.
Частиною 1 ст. 2 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" визначено, що орендою є засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідним орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності.
Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", істотними умовами договору оренди є, зокрема, термін, на який укладається договір оренди.
Згідно ч. 2 ст. 26 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", договір оренди припиняється в разі, зокрема, закінчення строку, на який його було укладено.
Відповідно до п. 9.1. договору, сторони домовилися, що договір є укладеним з моменту підписання його сторонами і діє з 03.07.2014 до реконструкції станції метрополітену, на якій знаходиться об'єкт оренди, але не довше ніж до 01.07.2017.
Згідно зі ст. 284 Господарського кодексу України строк договору оренди визначається за погодженням сторін. У разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов договору оренди протягом одного місяця після закінчення строку дії договору він вважається продовженим на такий самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.
Відповідно до статті 764 ЦК України, якщо наймач продовжує користуватися майном після закінчення строку договору найму, то, за відсутності заперечень наймодавця протягом одного місяця, договір вважається поновленим на строк, який був раніше встановлений договором.
Частиною 2 статті 17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" встановлено, що у разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов договору оренди протягом одного місяця після закінчення терміну дії договору, він вважається продовженим на той самий термін і на тих самих умовах, що були передбачені договором.
Відтак, якщо на дату закінчення строку договору оренди і протягом місяця після закінчення цього строку мали місце заперечення орендодавця щодо поновлення договору на новий строк, то такий договір припиняється.
Враховуючи, що у визначений строк відповідач не надав необхідного пакету документів до Департаменту комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) для продовження строку дії договору оренди № 1644 від 03.07.2014, суд приходить до висновку, що договір № 1644 про передачу майна територіальної громади міста Києва в оренду від 03.07.2014 є припиненим з 01.07.2017.
Як встановлено судом, Департамент неодноразово направляв на адресу відповідача листи, в яких просив відповідача звільнити орендоване приміщення (нерухоме майно, а саме частину переходу за адресою: станція метро "Нивки", б/н, загальною площею 3, 15 кв.м.) та передати його по акту приймання-передавання підприємству - балансоутримувачу (КП "Київський метрополітен").
Згідно зі статтею 27 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", у разі розірвання договору оренди, закінчення строку його дії та відмови від його продовження або банкрутства орендаря він зобов`язаний повернути орендодавцеві об`єкт оренди на умовах, зазначених у договорі оренди.
Відповідно до ч. 1 ст. 785 Цивільного кодексу України, у разі припинення договору найму наймач зобов`язаний негайно повернути наймодавцеві річ у стані, в якому вона була одержана, з урахуванням нормального зносу, або у стані, який було обумовлено в договорі.
Згідно підпункту 8.5.6. пункту 8.5. договору, сторони домовились, що у разі припинення дії цього договору орендар зобов'язаний звільнити об'єкт оренди в порядку та термін, передбачений п. 7.6. цього договору.
Відповідно до п. 7.6. договору, у разі закінчення строку дії договору (в тому числі по причині реконструкції станції) або його розірвання, орендар зобов'язаний протягом 30 календарних днів з дня закінчення договору повернути об'єкт оренди орендодавцю та підприємству за актом приймання-передачі в стані, в якому перебував об'єкт оренди на момент передачі його в оренду, з урахуванням усіх здійснених орендарем поліпшень, які неможливо відокремити від об'єкта оренди без заподіяння шкоди, з урахуванням зносу за період строку дії договору оренди.
Тож, враховуючи припинення дії договору оренди, у відповідача відсутні підстави для перебування в орендованому приміщенні за договором № 1644 про передачу майна територіальної громади міста Києва в оренду від 03.07.2014.
Сукупність вищезазначеного дає підстави дійти висновку про дотримання місцевим господарським судом вимог ст.ст. 86, 236 ГПК України щодо всебічного, повного та об'єктивного з'ясування обставин справи.
Колегія суддів погоджується з висновком місцевого господарського суду про задоволення позовних вимог Комунального підприємства "Київський метрополітен".
Вищезазначені обставини свідчать про безпідставність вимог Приватного підприємства "КАСПІЙ-1", викладених у апеляційній скарзі на рішення Господарського суду міста Києва від 16.01.2018 у справі №910/21419/17.
Враховуючи наведене, рішення Господарського суду міста Києва від 16.01.2018 у справі №910/21419/17 відповідає матеріалам справи, є законним та обґрунтованим, підстави, передбачені ст.ст. 277-278 ГПК України для його скасування, відсутні.
Судові витрати, згідно до ст. 129 ГПК України, покладаються на апелянта.
Керуючись ст. 129, 267-285 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Приватного підприємства "КАСПІЙ-1" залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду міста Києва від 16.01.2018 у справі №910/21419/17 залишити без змін.
3. Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття.
4. Касаційна скарга на судове рішення подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, що оскаржується, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
5. Повернути до Господарського суду міста Києва матеріали справи №910/21419/17.
Повний текст постанови складено та підписано 05.04.2018.
Головуючий суддя В.В. Андрієнко
Судді С.І. Буравльов
Ю.Л. Власов
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2018 |
Оприлюднено | 11.04.2018 |
Номер документу | 73193401 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Андрієнко В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні