Рішення
від 03.04.2018 по справі 922/4276/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-21-42, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"03" квітня 2018 р.Справа № 922/4276/17

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Кухар Н.М.

при секретарі судового засідання Руденко О.О.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Харківської міської ради, м.Харків, до Товариства з обмеженою відповідальністю "Софар", м.Харків, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_1 Держгеокадастру у м.Харкові Харківської області, м.Харків, про зобов'язання вчинити певні дії за участю представників:

позивача - ОСОБА_2 (довіреність № 08-11/3960/2-17 від 28.12.2017);

відповідача - ОСОБА_3 (довіреність б/н від 03.01.2018);

третьої особи - не з'явився;

ВСТАНОВИВ:

Харківська міська рада 14.12.2017 звернулась до господарського суду з позовною заявою про зобов'язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Софар", м.Харків, протягом 6-х місяців з моменту вступу в законну силу рішення суду забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,0028 га по вул.Сумській, 73 та вчинити дії щодо реєстрації зазначеної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі. Позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що відповідач в порушення вимог діючого законодавства ухиляється від виконання рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", згідно п. 4 якого було зобов'язано всіх землекористувачів, які використовують земельні ділянки по укладеним протягом 1994-1998р.р. та 1999-2003р.р. договорам, вчинити певні дії щодо виготовлення технічної документації із землеустрою, реєстрації земельних ділянок в Державному земельному кадастрі та надати Департаменту земельних відносин витяг про реєстрацію земельної ділянки.

У відзиві на позовну заяву, який надійшов до суду 09.01.2018, ТОВ "Софар" проти позову заперечує у повному обсязі, посилаючись на те, що відповідач не має можливості забезпечити виготовлення технічної документації без дозволу Харківської міської ради. З метою отримання такого дозволу відповідач звернувся до голови Харківської міської ради листом № 14 від 26.12.2017, проте відповіді наразі не отримав. Також відповідач вважає, що він не є належним відповідачем у справі, оскільки не являється сертифікованим інженером-землевпорядником, який згідно Закону має право виготовляти технічну документацію, та не має в штаті фізичної особи, яка є сертифікованим інженером-землевпорядником. Крім того, відповідач зазначає, що вимога позивача щодо виконання технічної документації протягом 6-х місяців з моменту вступу в законну силу рішення суду є безпідставною та незаконною, оскільки, згідно ст. 28 Закону України "Про землеустрій", максимальний строк складання документації із землеустрою не повинен перевищувати шести місяців з моменту укладення договору.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 30.01.2018 за клопотанням відповідача до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, було залучено на стороні відповідача ОСОБА_1 Держгеокадастру у м.Харкові Харківської області.

05.03.2018 відповідачем було надано до суду письмові пояснення в обґрунтування відсутності в діях відповідача ухилення від наміру сприяти виготовленню технічної документації із землеустрою.

У судовому засіданні представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги у повному обсязі.

Представник відповідача проти позову заперечувала на підставах, викладених у відзиві на позовну заяву.

Представник третьої особи у судове засідання не з'явився; письмових пояснень щодо заявленого позову не надав; про причину неявки суд не повідомив; про час та місце судового засідання був повідомлений належним чином.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників позивача та відповідача, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Софар" (відповідач) є власником нежитлового приміщення 1-го поверху за адресою: квартира АДРЕСА_1.

Протягом 2005-2007 років, відповідач здійснив реконструкцію зазначеного приміщення для розширення існуючої аптеки і будівництва перебудови.

Рішенням господарського суду Харківської області від 04.06.2008 по справі № 38/127-08 за ТОВ "Софар" було визнано право власності на нежитлову будівлю літ. "А-5" по вул.Сумській, 73 в м.Харкові, загальною площею 115,6 кв.м.

30.05.2002 на підставі рішення Виконавчого комітету Харківської міської ради від 10.09.2001 № 1558 між Виконавчим комітетом Харківської міської ради (позивач) та ТОВ "Софар" було укладено Договір оренди земельної ділянки, згідно п. 1.1. якого позивач, як орендодавець, надав, а відповідач, як орендар, прийняв в тимчасове платне користування на умовах оренди земельну ділянку, за адресою: м.Харків, вул.Сумська, 73, загальною площею 0,0028 га (у тому числі інших угідь - 0,0028 га), згідно з планом земельної ділянки.

Як вбачається зі змісту п. 1.2. Договору, земельну ділянку надано у тимчасове платне користування на умовах оренди строком до 01.06.2026 року для експлуатації та обслуговування прибудови аптеки.

Відповідно до п. 2.1. Договору, плата за землю вноситься орендарем щомісячно у вигляді орендної плати у грошовій формі у розмірі 50,91 грн. на відповідний рахунок відділу державного казначейства у м.Харкові не пізніше п'ятнадцятого числа наступного місяця.

Даний Договір зареєстровано в книзі записів договорів оренди землі 31.05.2002 за № 187/01 виконкомом Харківської міської ради.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013.

Пунктом 1.1. вищевказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 01.01.2014.

Згідно п.п. 2, 3 Рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013", плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Відповідно до п. 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13, ОСОБА_1 Держземагентства у м.Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.

Пунктом 4 вищевказаного рішення зобов'язано орендарів земельних ділянок, які перебувають у їх користуванні на підставі договорів оренди, укладених протягом 1994-1998 років та 1999-2003 років, та які були передані у користування без проведення державної реєстрації цих земельних ділянок:

- укласти із розробниками документації із землеустрою договори на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) стосовно земельних ділянок, переданих їм у користування без проведення державної реєстрації таких земельних ділянок (без присвоєння їм кадастрового номеру);

- забезпечити складання та прийняття технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) у строк, що не перевищує 2 календарних місяців з дня набрання чинності цим Рішенням;

- не пізніше 31.12.2013 року вчинити дії, спрямовані на подання складеної (розробленої) технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) до ОСОБА_1 Держземагентства у м.Харкові для здійснення Державним кадастровим реєстратором державної реєстрації (із присвоєнням кадастрового номеру) земельних ділянок, переданих у користування без проведення їх державної реєстрації (в тому числі, у разі, коли відомості про земельні ділянки, право користування на які виникло до 2004 року, не внесені до державного реєстру земель);

- повідомити Департамент земельних відносин Харківської міської ради про здійснення державної реєстрації відповідної земельної ділянки із зазначенням присвоєного кадастрового номеру та долученням копії витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, який було видано на підтвердження державної реєстрації земельної ділянки.

Пунктом 5 Рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Згідно п. 16.4 вказаного Порядку, зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.

На виконання вказаних вимог Рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 Департаментом земельних відносин на адресу відповідача був направлений лист-попередження № 2112/0/225-13 від 08.10.2013, в якому повідомлено відповідача про необхідність: в строк до 01.12.2013 - забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); в строк не пізніше 31.12.2013 - подати складену (розроблену) технічну документацію щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) до ОСОБА_1 Держземагенства у м.Харкові для здійснення реєстрації земельної ділянки із присвоєнням кадастрового номеру; в строк до 01.01.2014 - повідомити Департамент земельних відносин Харківської міської ради про здійснення державної реєстрації земельної ділянки та надати копію витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку на підтвердження державної реєстрації цієї земельної ділянки; в строк до 01.02.2014 - привести розмір плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Крім того, Департамент земельних відносин попередив відповідача про те, що у разі невиконання зазначених дій у встановлений строк, Департаментом буде підготовлена пропозиція до Юридичного департаменту для вжиття заходів щодо спонукання до здійснення дій стосовно реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі.

Одержання вказаного листа відповідачем підтверджується копією відповідного повідомлення про вручення поштового відправлення, яка міститься в матеріалах справи.

Проте, вказаний лист-попередження був залишений відповідачем без відповіді та задоволення, що і стало підставою для звернення позивача до суду з даним позовом.

Ретельно дослідивши наявні у матеріалах справи докази, з'ясувавши всі фактичні обставини спору та надавши їм правову кваліфікацію, суд, приймаючи рішення у даній справі, виходить з наступного.

Порядок і вимоги складання технічної документації із землеустрою щодо становлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) встановлений статтею 55 Закону України Про землеустрій .

Частиною 1 статті 123 Земельного кодексу України передбачено, що надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Частиною 1 статті 122 Земельного кодексу України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до ч. 8 ст. 55 Закону "Про землеустрій", у разі якщо на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) передбачається здійснити передачу земельних ділянок державної чи комунальної власності у власність чи користування, така технічна документація розробляється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 Земельного кодексу України.

З огляду на приписи вищевказаного законодавства, вбачається, що відповідач не має можливості забезпечити виготовлення технічної документації без дозволу Харківської міської ради.

Як свідчать матеріали справи, з метою отримання дозволу на виготовлення технічної документації, ТОВ "Софар" звернулося до Міського голови Харківської міської ради листом за № 14 від 26.12.2017 про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрої щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі по вул.Сумська, 73, на виконання Рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13.

У відповіді (вих. № 775/0/225-18 від 02.02.2018) на вищевказаний лист відповідача позивач зазначив, що відповідачу необхідно направити до Харківської міської ради відповідне звернення та надати Департаменту земельних відносин копію технічної документації із землеустрою. Тобто дозволу на розробку технічної документації відповідачу надано не було.

03.01.2018 відповідачем було направлено листи до землевпорядних організацій про виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки турі (на місцевості) площею 0.0028 га по вул.Сумській, 73, зокрема до TOB "Ленд Стар", ПП "Бюро землевпорядного проектування" та ДП "Харківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою".

Зазначені вище листи були повернуті відповідачу без вручення їх адресатам.

Листом за № 20 від 15.02.2018 відповідач повторно звернувся до Харківської міської ради і до Департаменту земельних відносин Харківської міської ради про надання дозволу і роз'яснень щодо зразку (форми) відповідного звернення.

Листом від 19.02.2018 Держгеокадастр на звернення відповідача повідомив, що згідно ч. 1 та 5 ст. 66-1 Закону України "Про землеустрій", центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, веде Державний реєстр сертифікованих інженерів-землевпорядників, які отримали кваліфікаційний сертифікат, та послався на веб-сайт, на якому розміщений даний реєстр.

Листами від 20.02.2018 за №№ 20/1 та 20/2 відповідачем були направлені на адреси ВКПФ "Істок", ФОП ОСОБА_4, ТОВ "ЮК "Всесвіт" листи із проханням надати комерційну пропозицію щодо виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), з метою укладення договору.

Проте, відповіді на дані листи отримані не були.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 30.01.2018 по справі № 922/4276/17 було задоволено клопотання представника відповідача про витребування у Харківської міської ради, Держгеокадастру України, ТОВ "Ленд Стар", ПП "Бюро землевпорядного проектування" та у ДП "Харківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" відповідей на запити відповідача стосовно виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі по вул.Сумська, 73, оскільки жодної відповіді на зазначені запити не були отримані відповідачем. Втім, ці відповіді є важливими доказами для повного та всебічного з'ясування обставин справи та винесення обґрунтованого і законного рішення. Відповідей від даних землевпорядних організацій на адресу суду не надходило.

Вищевикладені обставини свідчать про вжиття відповідачем заходів щодо забезпечення виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж спірної земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,0028 га по вул.Сумській, 73.

Відповідно до ч. 1 ст.16 Цивільного кодексу України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Аналогічні положення містяться у ч. 2 ст. 20 Господарського кодексу України.

Частиною 2 ст. 16 Цивільного кодексу України та ст.20 Господарського кодексу України визначено основні способи захисту цивільних прав та інтересів.

З огляду на положення зазначених норм та принцип диспозитивності у господарському судочинстві, позивач має право вільно обирати способи захисту порушеного права чи інтересу.

Звертаючись до господарського суду, позивач вказує у позовній заяві предмет та підстави позову, тобто, самостійно визначає, яке його право, на його суб'єктивну думку, є порушеним, та в який спосіб належить здійснити судовий захист порушеного права.

Натомість, вирішуючи спір, судам належить з'ясувати наявність порушеного права позивача та відповідність обраного ним способу захисту порушеного права способам, визначеним у законодавстві.

Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судового рішення про відмову в позові.

Позивач, звернувшись до суду з вимогою зобов'язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Софар", м.Харків, протягом 6-х місяців з моменту вступу в законну силу рішення суду забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,0028 га по вул.Сумській, 73 та вчинити дії щодо реєстрації зазначеної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, обрав спосіб захисту свого порушеного права , шляхом спонукання вчинити певні дії . При цьому не конкретизувавши які саме дії потрібно вчинити відповідачу, обмежившись формулюванням " забезпечити виготовлення технічної документації " та похідні вимоги щодо реєстрації земельної ділянки . Тобто для відновлення свого порушеного права позивач вважає достатнім спонукати вчинити дії з забезпечення виготовлення технічної документації і як наслідок зареєструвати земельну ділянку.

Таким чином , з"ясувавши , що відповідачем вжиті всі належні заходи щодо забезпечення виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж спірної земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,0028 га по вул.Сумській, 73, що є безпосередньою вимогою позивача та відповідають обраному позивачем спосібу захисту , суд не вбачає підстав для спонукання відповідача вчиняти ще будь-які дії , які входять до визначеного позивачем терміну " забезпечення виготовлення технічної документації " .

Враховуючи все викладене вище в сукупності, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову Харківської міської ради.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати з оплати судового збору, у зв'язку з відмовою у позові, покладаються на позивача.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, ст.ст. 29, 42, 86, 91, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

У позові відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не буде подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом 20 днів з дня складання повного судового рішення.

Повне рішення складено 05.04.2018 р.

Суддя ОСОБА_5

Дата ухвалення рішення03.04.2018
Оприлюднено11.04.2018
Номер документу73247009
СудочинствоГосподарське
Сутьзобов'язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —922/4276/17

Рішення від 03.04.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Кухар Н.М.

Ухвала від 14.03.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Кухар Н.М.

Ухвала від 14.03.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Кухар Н.М.

Ухвала від 05.03.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Кухар Н.М.

Ухвала від 01.02.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Кухар Н.М.

Ухвала від 30.01.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Кухар Н.М.

Ухвала від 11.01.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Кухар Н.М.

Ухвала від 19.12.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Кухар Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні