ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
29 березня 2018 року м. Ужгород№ 807/981/17 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гаврилка С.Є.
з участю секретаря судового засідання Кубічек Н.І.
учасники справи:
позивач - Державна служба України з безпеки на транспорті - представник - не з'явився;
відповідач - Приватне підприємство "Хімпостачавто" - представник - не з'явився;
прокурор - Лемак Роман Володимирович,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Закарпатського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом керівника Володимир-Волинської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті до Приватного підприємства "Хімпостачавто" про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом, -
В С Т А Н О В И В:
Розгляд даної справи здійснено за правилами загального позовного провадження із врахуванням відкриття провадження та призначення справи до судового розгляду відповідно до вимог КАС України, у редакції, що діяв до 15 грудня 2017 року.
До Закарпатського окружного адміністративного суду звернувся з позовною заявою керівник Володимир-Волинської місцевої прокуратури (44700, м. Володимир-Волинськ, вул. Драгоманова, 31) в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті (01135, м. Київ, пр. Перемоги, будинок 14, код ЄДРПОУ 39816845) до Приватного підприємства "Хімпостачавто" (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Швабська, будинок 68, код ЄДРПОУ 40432894), якою просить суд: "1. Стягнути з Приватного підприємства "Хімпостачавто" на користь державного бюджету України плату за проїзд автомобільними дорогами великовагового транспортного засобу у сумі 37323,34 грн., що еквівалентно 1304,1 євро; 2. Про день і час слухання справи повідомити Володимир-Волинську місцеву прокуратуру та прокуратуру Закарпатської області; 3. Позовну заяву розглянути за участю прокурора та сторін."
Обґрунтовуючи свої вимоги позивач вказує, що 07 березня 2017 року працівниками Укртрансбезпеки у Волинській області був зупинений, транспортний засіб марки Volvo FH-12, державний номерний знак НОМЕР_1, причіп Renders, Rmac 9.9 державний номерний знак НОМЕР_2, які використовуються на підставі договору оренди транспортних засобів від 25 липня 2016 року ПП "Хімпостачавто", для перевірки документів, а саме товарно-транспортної накладної № 203 від 06 березня 2017 року з якої вбачається, що автомобільний перевізник - ПП "Хімпостачавто", на автомобілі марки Volvo FH-12, державний номерний знак НОМЕР_1, причіп Renders, Rmac 9.9 державний номерний знак НОМЕР_2, здійснював перевезення вантажу на суму сто тисяч п'ятсот гривень. За результатами вказаного контролю 07 березня 2017 року складений акт № 0040022 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, яким зафіксоване порушення вимог статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме: відсутній дозвіл, який надає право на рух автомобільними дорогами України у разі перевезення вантажів із перевищенням вагових обмежень, виданий компетентними органами. До вказаного акту зроблений розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування від 07 березня 2017 року, згідно з яким за перевищення, нормативних параметрів нараховано до сплати 1304,1 євро. Платником у даному розрахунку зазначено ПП "Хімпостачавто", дану суму відповідачем у добровільному порядку не сплачено.
В судовому засіданні прокурор позов підтримав та просив задовольнити його у повному обсязі з підстав наведених в позовній заяві.
Представник позивача в судове засідання не з'явився, та не забезпечив явку свого представника, хоча судом вживалися заходи щодо виклику відповідача, що передбачені Главою 7 Розділу І КАС України.
Відповідач у судове засідання не з'явився та не забезпечив явку свого представника, хоча судом вживалися заходи щодо виклику відповідача, що передбачені Главою 7 Розділу І КАС України. Заперечення проти позову суду не надано.
Розгляд даної справи неодноразово відкладався у зв'язку з існуванням на те об'єктивних причин.
Розглянувши подані сторонами докази, заслухавши сторони та їх представників, всебічно і повно оцінивши всі фактичні обставини (факти), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, суд встановив наступне.
Судом встановлено, що 07 березня 2017 року на 89 км. автодороги "смт. Власівка - м. Кам'янка-Бузка" працівниками управління Укртрансінспекції у Волинсікій області проведено перевірку транспортного засобу марки Volvo FH-12, державний номерний знак НОМЕР_1, причіп Renders, Rmac 9.9 державний номерний знак НОМЕР_2, який належить відповідачу.
За результатами перевірки складено акт АС № 0040022 від 07 березня 2017 року у якому зафіксовані порушення зафіксоване порушення вимог статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме: відсутній дозвіл, який надає право на рух автомобільними дорогами України у разі перевезення вантажів із перевищенням вагових обмежень, виданий компетентними органами (а.с. 13).
Статтею 29 частиною 2 Закону України "Про дорожній рух" встановлено, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається в порядку встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, за плату, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну інспекцію України з безпеки на наземному транспорті, затвердженого Указом Президента України від 06 квітня 2011 року №387/2011, Державна інспекція України з безпеки на наземному транспорті (далі за текстом - Укртрансінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури України. Укртрансінспекція входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування, на перевезення яким видано ліцензію, міському електричному, залізничному транспорті, експлуатації автомобільних доріг загального користування.
Відповідно до пункту 3 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1567 від 08 листопада 2006 року, органом державного контролю на автомобільному транспорті є Укртрансінспекція, її територіальні органи - управління в Автономній Республіці Крим, обласні, Київське та Севастопольське міські, районні управління.
Пунктом 3.4 даного Порядку визначено, що державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю шляхом проведення планових, позапланових та рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Постановою Кабінету Міністрів України № 879 від 27 червня 2007 року "Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування" затверджено Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів на інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - Порядок №879).
Відповідно до пункту 3 даного Порядку № 879, габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансінспекцією, її територіальними органами та відповідними підрозділами МВС, що забезпечують безпеку дорожнього руху.
Пунктом 2 підпунктом 4 Порядку № 879 визначено, що габаритно-ваговий контроль - це контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.
Відповідно до пункту 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України 18 січня 2001 року за № 30, транспортний засіб з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.
Згідно пункту 22.5 Правил дорожнього руху України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України 10 жовтня 2001 року №1306, дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує фактичну масу 38 тон, здійснюється за спеціальними правилами.
Статтею 33 Закону України "Про автомобільний транспорт" передбачено, що рух транспортних засобів, навантажень на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до статті 48 частини 3 Закону України "Про автомобільний транспорт" у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов'язковим документом (окрім зазначених у частині 2 даної статті) є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.
Відповідно до пункту 16 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 198 від 30 березня 1994 року, перевезення небезпечних, великогабаритних і великовагових вантажів автомобільним транспортом по дорожніх об'єктах допускається за окремим дозволом в порядку і за плату, що визначені окремими актами законодавства.
Згідно пункту 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 30, рух вагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, виданим перевізникові Державтоінспекцією, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.
Судом встановлено судом, що відповідач здійснював перевезення вантажу, при якому фактична маса навантаження на вісь автомобіля становила 31,1 тони при нормативно допустимій - 40,0 тони (осьові навантаження: нормативно допустиме 11/16/16, а фактичне 7,8/18/5,2).
В ході проведення перевірки водієм автомобіля марки Volvo FH-12, державний номерний знак НОМЕР_1, причіп Renders, Rmac 9.9 державний номерний знак НОМЕР_2, не надано дозвіл на перевезення вантажу з перевищенням вагових обмежень.
Відповідно до пункту 31-1 даного Порядку № 879, якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків у п'ятикратному розмірі.
Згідно пункту 27 Порядку № 879, плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку.
Враховуючи вищевикладене, Управлінням Уктрансінспекції у Волинській області згідно розрахунку плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування № 1 від 07 березня 2017 року відповідачу правомірно нараховано плату за проїзд великоваговим транспортним засобом у сумі 1304,1 євро, яка на день проведення розрахунку становила 37323,34 гривень (а.с. 18).
На час розгляду даної справи судом, відповідачем не подано суду доказів сплати плати за проїзд великоваговим транспортним засобом автомобільними дорогами загального користування у сумі 37323,34 гривень.
Пунктом 26 Порядку №879 встановлено, що кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету.
Проте, чинним законодавством України не передбачено механізм примусового стягнення Державною службою України з безпеки на транспорті плати за проїзд великовагових та великогабаритних транспортних засобів автодорогами загального користування у випадку її несплати у добровільному порядку.
Відповідно до статті 23 частини 3 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Статтею 60 частиною 2 КАС України (у редакції, чинній на час звернення до суду із позовом) передбачалось, що з метою представництва інтересів громадянина або держави в адміністративному суді прокурор в межах повноважень, визначених законом, звертається до суду з адміністративним позовом (поданням), бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження в якій відкрито за адміністративним позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення Верховним Судом України, про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами для представництва інтересів громадянина або держави.
Прокурор, який звертається до адміністративного суду в інтересах держави, в позовній заяві (поданні) самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до адміністративного суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Статтею 131-1 Конституції України встановлено, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Статтею 19 частиною 2 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 77 частини 1 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
За наведених обставин, позовні вимоги підтверджені належними і допустимими доказами, такі відповідачем не спростовані (заперечення проти позову відповідач суду не надав) та підлягають до задоволення повністю.
Застосоване судом законодавство - використане в редакції, станом на час виникнення спірних правовідносин.
Керуючись статтями 242-246 КАС України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позов керівника Володимир-Волинської місцевої прокуратури (44700, м. Володимир-Волинськ, вул. Драгоманова, 31) в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті (01135, м. Київ, пр. Перемоги, будинок 14, код ЄДРПОУ 39816845) до Приватного підприємства "Хімпостачавто" (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Швабська, будинок 68, код ЄДРПОУ 40432894) про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом - задовольнити.
Стягнути з Приватного підприємства "Хімпостачавто" (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Швабська, будинок 68, код ЄДРПОУ 40432894) плату за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом у розмірі 37323,34 (тридцяти семи тисяч трьохсот двадцяти трьох грн. 34 коп.) грн..
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (з урахуванням особливостей, що встановлені Розділом VII КАС України (пункт 15.5)).
Відповідно до статті 243 частини 3 КАС України 29 березня 2018 року було проголошено вступну та резолютивну частини рішення. Рішення у повному обсязі було складено 06 квітня 2018 року.
СуддяС.Є. Гаврилко
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.03.2018 |
Оприлюднено | 12.04.2018 |
Номер документу | 73252239 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Гаврилко С.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні