Рішення
від 03.04.2018 по справі 912/5/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Кіровоградської області

вул.В'ячеслава Чорновола, 29/32, м.Кропивницький, Україна, 25022,

тел/факс: 22-09-70/24-09-91 E-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 квітня 2018 рокуСправа № 912/5/18 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Тимошевської В.В. при секретарі судового засідання Солдатовій К.І. розглянув у відкритому судовому засіданні справу № 912/5/18

за позовом: Приватного акціонерного товариства "Українська акціонерна страхова компанія "АСКА", 69005, м. Запоріжжя, вул. Перемоги, 97-А

до відповідача: Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", 03680, м. Київ, вул. Тверська, 5

про стягнення 246 593,07 грн,

Представники сторін:

від позивача - участі не брали;

від відповідача - ОСОБА_1, довіреність від 0.11.2017.

В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Приватне акціонерне товариство "Українська акціонерна страхова компанія "АСКА" (далі - ПрАТ "УАСК АСКА", позивач) звернулось до господарського суду з позовною заявою з вимогами до Товариства з додатковою відповідальністю "Ремонтне вагонне депо Знам'янка (ВЧДР-7)" про стягнення суми сплаченого страхового відшкодування у розмірі 246 593,07 грн, з покладенням на відповідача витрат по сплаті судового збору.

В обґрунтування позовних вимог позивач послався на те, що причиною настання страхового випадку є неналежне виконання працівниками відповідача своїх обов'язків по ремонту вагону, що є підставою для стягнення виплаченої суми страхового відшкодування.

Ухвалою господарського суду від 03.01.2018 подану позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі №912/5/18; ухвалено розглядати справу №912/5/18 за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 01.02.2018. Крім того, вказаною ухвалою відповідачу та позивачу встановлено строк для подання відзиву на позовну заяву та відповіді на відзив.

В межах встановленого судом строку Товариством з додатковою відповідальністю "Ремонтне вагонне депо Знам'янка (ВЧДР-7)" подано відзив на позовну заяву, в якому зазначено про відсутність вини в діях відповідача, оскільки вказане підприємство було зареєстровано 27.03.2017, тобто після подій, на які посилається позивач, та не є правонаступником жодного підприємства (том І а.с. 140-142).

30.01.2018 від ПрАТ "УАСК АСКА" надійшло клопотання № 21-15/2 від 24.01.2018 про заміну відповідача належним відповідачем, згідно якого позивач просив замінити відповідача ТДОВ "Ремонтне вагонне депо Знам'янка (ВЧДР-7)" належним відповідачем - Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" (код 40075815) (том І а.с. 147-177).

Подане клопотання мотивовано тими обставинами, що ТДВ "Ремонтне вагонне депо Знам'янка (ВЧДР-7)" було зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 27.03.2017 та не є правонаступником Відокремленого структурного підрозділу "Ремонтне вагонне депо Знам'янка" Одеської залізниці, яким проводився відповідний деповський ремонт вантажного вагону.

01.02.2018 господарський суд розпочав підготовче засідання.

В підготовчому засіданні господарським судом винесено ухвалу про заміну за клопотанням позивача первісного відповідача - Товариства з додатковою відповідальністю "Ремонтне вагонне депо Знам'янка (ВЧДР-7) (код 41239368) належним відповідачем - Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" (код 40075815) (далі - ПАТ "Українська залізниця", відповідач).

Ухвалою від 01.02.2018 підготовче засідання відкладено на 27.02.2018; новому відповідачу встановлено строк для подання відзиву на позовну заяву.

27.02.2018 господарський суд продовжив підготовче засідання.

Відповідач в підготовче засідання не з'явився. Натомість, 27.02.2018 від ПАТ "Українська залізниця" засобами електронного зв'язку надійшло клопотання про передачу справи №912/5/18 за підсудністю до Господарського суду м. Києва (том І а.с. 221-222). Однак, оскільки клопотання було надіслано без електронного цифрового підпису, господарський суд таке клопотання, як офіційний документ, не розглядав.

В підготовчому засіданні 27.02.2018 продовжено строк підготовчого провадження та оголошено перерву до 15.03.2018.

14.03.2018 на адресу суду надійшло клопотання представника ПрАТ "УАСК АСКА" про проведення підготовчого засідання без його участі.

Відповідач своїм правом на подання відзиву на позов не скористався. Натомість, 05.03.2018 поштою та 15.03.2018 засобами електронного зв'язку від ПАТ "Українська залізниця" надійшли аналогічні по змісту клопотання про передачу справи № 912/5/18 за підсудністю до Господарського суду м. Києва (том І а.с. 235, 243-251). Клопотання, які надійшли електронною поштою, підписано електронним цифровим підписом.

Вказані клопотання мотивовано посиланням на місцезнаходження відповідача в місті Києві.

Представники сторін в підготовче засідання 15.03.2018 не з'явились, хоча були належним чином повідомлені про дату, час та місце його проведення.

В підготовчому засіданні 15.03.2018 у задоволенні клопотань ПАТ "Українська залізниця" про передачу справи за підсудністю до господарського суду м. Києва відмовлено з тих підстав, що при відкритті провадження у справі господарським судом дотримано правила підсудності (частина 2 ст. 31 Господарського процесуального кодексу України).

В підготовчому засіданні 15.03.2018 закрито підготовче провадження у справі №912/5/18 та справу призначено до судового розгляду по суті на 03.04.2018.

В підготовчому засіданні 15.03.2018 по вказаним питанням винесено відповідну ухвалу.

03.04.2018 господарським судом відкрито судове засідання з розгляду справи по суті.

В судовому засіданні 03.04.2018 представник позивача участі не приймав, між тим на адресу суду 03.04.2018 надійшло клопотання позивача про розгляд справи за його відсутності (том ІІ а.с. 5). В поданому клопотанні позивач повідомляє про підтримання позовних вимог повністю.

Присутній в судовому засіданні 03.04.2018 представник відповідача не заперечив повідомлені у позові обставини, позовні вимоги по суті спору залишив на розсуд суду та вважає, що справа підсудна господарському суду м. Києва.

Розглянувши наявні у справі матеріали та врахувавши обґрунтування поданого позову, дослідивши в судовому засіданні докази, які подано у справу, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

29.09.2010 між ПрАТ "УАСК АСКА" (Страховик) та Приватним підприємством "ВТБ Лізинг Україна" (Страхувальник) укладено договір страхування залізничного транспорту №7434936 з додатками (том І а.с. 12-35, 185-202).

Предметом вказаного договору страхування є майновий інтерес Страхувальника, що не суперечить закону, пов'язаний з володінням, користування і розпорядженням засобами залізничного транспорту, зазначеними в договорі страхування, у тому числі напіввагоном моделі 12-9046-2010 року випуску, ТУ У 35.2-00210890-26-2009 (без внутрішнього покриття, колір забарвлення кузова - зелений), № 50065093, зав. № 04647.

Згідно з пунктом 2.12. договору страхування, страховими ризиками на випадок яких проводиться страхове відшкодування є зазначені в наведеному пункті події, внаслідок яких можуть бути пошкоджені, знищенні або втрачені застраховані засоби залізничного транспорту, у тому числі порушення безпеки руху на залізничному транспорті.

Відповідно до додаткової угоди № 5 від 06.06.2014 до договору страхування період страхування встановлений з 30 червня 2014 року по 29 червня 2015 року.

Договором страхування передбачена безумовна франшиза по кожному страховому випадку в розмірі 2000,00 грн. При знищенні/втрати рухомого майна встановлено нульову франшизу (пункт 2.7. договору страхування).

Як повідомляє позивач, 26.12.2014 на 150 км. колійного моста на ділянці Канцерівка-Мирова сталась транспортна пригода, в результаті якої було пошкоджено майно Страхувальника - напіввагон № 50065093, зав. № 04647.

Даний випадок визнано ПрАТ "УАСК АСКА" страховим та Страхувальнику виплачено страхове відшкодування у розмірі 246 593,07 грн, що підтверджено платіжним дорученням № 14962 від 06.10.2016 (том І а.с. 128-130).

01.09.2017 ПрАТ "УАСК АСКА" направлено Державному підприємству "Одеська залізниця", відокремленому структурному підрозділу "Ремонтне вагонне депо Знам'янка" та Товариству з додатковою відповідальністю "Ремонтне вагонне депо Знам'янка (ВЧДР-7)" претензію з вимогою щодо сплати в порядку регресу суми страхового відшкодування у розмірі 246 593,07 грн (том І а.с. 131-134).

Внаслідок відсутності оплати ПрАТ "УАСК АСКА" звернулось з позовом у даній справі та просить стягнути виплачене страхове відшкодування в розмірі 246 593,07 грн з ПАТ "Одеська залізниця".

При розгляді справи господарський суд враховує наступне.

Відповідно до Закону України "Про страхування" договір страхування - це письмова угода між страхувальником і страховиком, згідно з якою страховик бере на себе зобов'язання у разі настання страхового випадку здійснити страхову виплату страхувальнику або іншій особі, визначеній у договорі страхування страхувальником, на користь якої укладено договір страхування (подати допомогу, виконати послугу тощо), а страхувальник зобов'язується сплачувати страхові платежі у визначені строки та виконувати інші умови договору (ст. 16).

За змістом ст. 980 Цивільного кодексу України, ст. 4 Закону України "Про страхування" залежно від предмета договору страхування може бути особистим, майновим, а також страхуванням відповідальності.

Згідно ст. 18 Закону України "Про страхування" страховий випадок - подія, передбачена договором страхування або законодавством, яка відбулася і з настанням якої виникає обов'язок страховика здійснити виплату страхової суми (страхового відшкодування) страхувальнику, застрахованій або іншій третій особі.

Статтею 27 Закону України "Про страхування" та ст. 993 Цивільного кодексу України визначено, що до страховика, який виплатив страхове відшкодування за договором майнового страхування, в межах фактичних затрат переходить право вимоги, яке страхувальник або інша особа, що одержала страхове відшкодування, має до особи, відповідальної за заподіяний збиток.

Отже, позивач, здійснивши виплату страхового відшкодування за договором страхування, набув право вимоги до особи, відповідальної за збитки, в межах здійсненої виплати.

Як встановлено матеріалами справи, згідно з Сюрвейерським звітом № 70030122014 дефект, який став причиною утворення і подальшого розвитку тріщини в бічній рамі візка вагону № 50065093 та привів до руйнування рами і сходження з рейок вагонів, міг бути виявлений і усунутий при проведенні деповського ремонту, який проводився 26 серпня 2013 року в ВЧД Знам'янка (том І а.с. 92-126). Відповідно до правил деповського ремонту ЦВ-0015, а саме пункту 21.1, вагонні депо, які здійснюють деповський ремонт вантажних вагонів несуть гарантійну відповідальність за якісний ремонт вузлів і деталей, безвідмовну роботу вагона і його вузлів до наступного планового ремонту.

Дане твердження також відповідає висновкам наступних документів, долученими до матеріалів справи:

- Акту станції ОСОБА_2 Придніпровської залізниці від 28.12.2014 (том І а.с. 39-40) та Акту службового розслідування серйозного інциденту за формою РБУ-1, складеного 28.12.2014 комісією з розслідування (том І а.с. 41-44), в яких зафіксовано, що причиною сходження з рейок вагонів № 50065093 та № 53187720 у поїзді № 2201, що сталося 26.12.2014, є 100% злам рами № 141001 першого (за напрямком руху поїзду) візка вагону № 50065093. Злам бокової рами візка №141001 вагону № 50065093 стався через наявність тріщини (42% площини перерізу) у зоні внутрішнього кута буксового прорізу першої колісної пари, яка зменшувала поперечний переріз, що стало можливим через не забезпечення працівниками ВЧД Знам'янка гарантійного терміну (до наступного планового ремонту) експлуатації візка вагону, що встановлений пунктом 20.1. Інструкції з ремонту візків вантажних вагонів № ЦВ-0015.

- Протоколом наради при начальнику дирекцій залізничних перевезень Криворізької дирекції залізничних перевезень Державного підприємства "Придніпровська залізниця" №01/ТП-ІП від 05.01.2015 ухвалено, зокрема наступне: "Відповідно до п. 4 Інструктивних вказівок про порядок обліку і звітності транспортних подій на залізницях, затверджених наказом Укрзалізниці від 23.10.2003 № 269-Ц зі змінами і доповненнями, унесеними наказом Укрзалізниці від 29.11.2013 № 418-Ц/од, серйозний інцидент врахувати за вагонним господарством Одеської залізниці, працівниками якого після виконаного у вагонному депо Знам'янка 26.08.2013 року деповського ремонту вагона № 50065093 не забезпечений гарантійний термін експлуатації візка вагону (до наступного планового ремонту), що встановлений пунктом 20.1. Інструкції з ремонту візків вантажних вагонів № ЦВ-0015, якщо подальшим розслідування на Одеській залізниці не буде встановлена вина інших підприємств (том І а.с. 47-50).

Господарський суд враховує, що відповідач під час розгляду справи не заперечив зазначені у наведених вище документах обставини та не повідомив суд про встановлення інших винних осіб.

Відповідно до Сюрвейерського звіту № 70030122014 та розрахунку страхового відшкодування, розмір матеріальної шкоди, яка завдана внаслідок пошкодження вагону № 50065093 та яка підлягає виплаті як страхове відшкодування становить 246 593,07 грн (том І а.с. 92-127).

Згідно платіжного доручення № 14962 від 06.10.2016 ПрАТ "УАСК АСКА" виплачено Приватному підприємству "ВТБ Лізинг Україна" 246 593,07 грн страхового відшкодування за договором страхування № 7434936 від 29.09.2010 (том І а.с. 130).

Частинами 1, 2 ст. 1166 Цивільного кодексу України встановлено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Згідно зі ст. 1172 Цивільного кодексу України юридична або фізична особа відшкодовує шкоду, завдану їхнім працівником під час виконання ним своїх трудових (службових) обов'язків.

В частинах 2, 3 ст. 22 Цивільного кодексу України визначено, що збитками є втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки). Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відокремленим підрозділом ПАТ "Українська залізниця" є регіональна філія "Одеська залізниця" (том І а.с. 149-177).

З підстав викладеного господарський суд дійшов висновку про доведення матеріалами справи права вимоги ПрАТ "УАСК АСКА" до ПАТ "Українська залізниця" про стягнення суми сплаченого страхового відшкодування в розмірі 246593,07 грн, з підстав чого позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.

З приводу твердження відповідача про віднесення даної справи за територіальною підсудністю до господарського суду м. Києва, то відповідна оцінка такому клопотанню надана судом в ухвалі від 15.03.2015, згідно якої у задоволені клопотань відповідача про передачу справи за підсудністю до господарського суду м. Києва відмовлено.

Судовий збір за правилами ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладається на відповідача.

Керуючись статтями 74, 76, 77, 129, 233, 236-241, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Тверська, 5, ідентифікаційний код 40075815) на користь Приватного акціонерного товариства "Українська акціонерна страхова компанія "АСКА" (69005, м. Запоріжжя, вул. Перемоги, 97-А, ідентифікацій код 13490997) суму сплаченого страхового відшкодування у розмірі 246 593,07 грн, а також 3698,91 грн судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Копії ухвали направити Приватному акціонерному товариству "Українська акціонерна страхова компанія "АСКА" за адресою: 69005, м. Запоріжжя, вул. Перемоги, 97-А та за адресою: 03186, м. Київ, вул. А. Антонова, 5; Публічному акціонерному товариству "Українська залізниця" за адресою: 03680, м. Київ, вул. Тверська, 5.

Повне рішення складено 10.04.2018.

Суддя В.В.Тимошевська

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення03.04.2018
Оприлюднено13.04.2018
Номер документу73254243
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —912/5/18

Рішення від 03.04.2018

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 15.03.2018

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 27.02.2018

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 01.02.2018

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 03.01.2018

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні