Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, код за ЄДРПОУ 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 квітня 2018 р. год. № 820/2784/18
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Бідонька А.В.
при секретарі судового засідання - Мурадли А.І.
за участю:
позивача - ОСОБА_1
відповідача - Голови Циркунівської сільської виборчої комісії Харківського району Харківської області ОСОБА_2
представника відповідачів - ОСОБА_3
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Харкові адміністративну справу за позовом Кандидата на посаду Циркунівського сільського голови Харківського району Харківської області ОСОБА_1 до Циркунівської сільської виборчої комісії Харківського району Харківської області, Голови Циркунівської сільської виборчої комісії Харківського району Харківської області ОСОБА_2 ОСОБА_4 Циркунівської сільської виборчої комісії Харківського району Харківської області ОСОБА_5, Заступника голови Циркунівської сільської виборчої комісії Харківського району Харківської області ОСОБА_6, про визнання бездіяльності протиправною, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Кандидат на посаду Циркунівського сільського голови Харківського району Харківської області ОСОБА_1, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Циркунівської сільської виборчої комісії Харківського району Харківської області, Голови Циркунівської сільської виборчої комісії Харківського району Харківської області ОСОБА_2, Секретаря Циркунівської сільської виборчої комісії Харківського району Харківської області ОСОБА_5, Заступника голови Циркунівської сільської виборчої комісії Харківського району Харківської області ОСОБА_6, в якому просить суд:
- визнати бездіяльність Циркунівської сільської виборчої комісії щодо незатвердження тексту виборчих бюлетенів з виборів депутатів Циркунівської сільської ради та Циркунівського сільського голови що відбудуться 29 квітня 2018 року у встановлені Законом України «Про місцеві вибори» термін протиправною та такою що грубо порушує законодавство України про місцеві вибори;
- визнати бездіяльність голови Циркунівської сільської виборчої комісії ОСОБА_2 щодо незабезпечення організації встановленого порядку скликання та організації проведення засідань виборчої комісії протиправною та такою що грубо порушує законодавство України про місцеві вибори;
- визнати бездіяльність заступника голови Циркунівської сільської виборчої комісії ОСОБА_6 щодо незабезпечення організації встановленого порядку скликання та організації проведення засідань виборчої комісії протиправною та такою що грубо порушує законодавство України про місцеві вибори;
- визнати бездіяльність секретаря Циркунівської сільської виборчої комісії ОСОБА_5 щодо нерозміщення інформації про дату, час проведення та порядок денний засідання даної виборчої комісії на стенді офіційних матеріалів комісії та неповідомлення позивача про засідання виборчої комісії що відбулось 12 квітня 2018 року протиправною та такою що грубо порушує законодавство України про місцеві вибори.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що бездіяльність відповідачів щодо незатвердження тексту виборчих бюлетенів з виборів депутатів Циркунівської сільської ради та Циркунівського сільського голови що відбудуться 29 квітня 2018 року у встановлені Законом України «Про місцеві вибори» термін, нерозміщення інформації про дату, час проведення та порядок денний засідання даної виборчої комісії на стенді офіційних матеріалів комісії та неповідомлення позивача про засідання виборчої комісії, що відбулось 12 квітня 2018 року, а також незабезпечення організації встановленого порядку скликання та організації проведення засідань виборчої комісії, є протиправною та, на думку позивача, порушує законодавство України про місцеві вибори.
Позивач у судове засідання прибув, підтримав доводи, викладені у позовній заяві та просив суд задовольнити позов.
Представник відповідача у судовому засіданні заперечував проти позову, зазначивши, що правові підстави щодо визнання бездіяльності голови, заступника та секретаря виборчої комісії стосовно виконання порядку та організації проведення засідань та розміщення на офіційному стенді інформації та неповідомлення позивача про засідання виборчої комісії 12 квітня 2018 року відсутні.
Відповідач - Голова Циркунівської сільської виборчої комісії Харківського району Харківської області ОСОБА_2, у судове засідання прибула, проти позову заперечувала та просила суд відмовити у задоволенні позову.
Суд, заслухавши пояснення позивача, відповідача та представника відповідачів, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, зазначає наступне.
Відповідно до постанови Центральної виборчої комісії від 16 лютого 2018 року № 22 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 29 квітня 2018 року відбудуться вибори депутатів Циркунівської сільської ради та Циркунівського сільського голови Харківського району Харківської області.
Статтею 38 Конституції України встановлено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Згідно зі ст. 71 Конституції України вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення.
Закон України «Про місцеві вибори» № 595-VIII від 14 липня 2015 року визначає основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост.
Частиною 1 статті 13 Закону №595-VIII організація і проведення місцевих виборів здійснюються публічно і відкрито.
Щодо позовної вимоги позивача про визнання бездіяльності Циркунівської сільської виборчої комісії щодо незатвердження тексту виборчих бюлетенів з виборів депутатів Циркунівської сільської ради та Циркунівського сільського голови що відбудуться 29 квітня 2018 року у встановлені Законом України «Про місцеві вибори» термін протиправною та такою що грубо порушує законодавство України про місцеві вибори, суд зазначає наступне.
Відповідно до абзацу першого частини 3 статті 74 Закону України Про місцеві вибори текст виборчих бюлетенів для голосування у відповідних виборчих округах затверджується відповідними територіальними виборчими комісіями не пізніш як за 17 днів до дня голосування.
Постановою Центральної виборчої комісії № 30 від 01 березня 2018 року затверджено Календарний план основних організаційних заходів з підготовки та проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 29 квітня 2018 року , відповідно до якого Циркунівська сільська виборча комісія повинна затвердити текст виборчих бюлетенів з виборів депутатів Циркунівської сільської ради та Циркунівського сільського голови що відбудуться 29 квітня 2018 року не пізніш як за сімнадцять днів до дня голосування - тобто, до 11 квітня 2018 року включно.
Із матеріалів справи судом встановлено та підтверджено у судовому засіданні, що 12.04.2018 року о 17:00 год. відбулось засідання Циркунівської сільської виборчої комісії на розгляд якої, відповідно до протоколу № 9 від 12.04.2018 року, було поставлено наступні питання: затвердження тексту виборчого бюлетеню з виборів депутатів Циркунівської сільської ради на перших виборах депутатів Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області та Циркунівського сільського голови 29 квітня 2018 року; затвердження тексту виборчого бюлетеню з виборів Циркунівського сільського голови 29 квітня 2018 року на перших виборах депутатів Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області та Циркунівського сільського голови; утворення контрольної комісії для контролю за виготовленням виборчих бюлетенів з виборів депутатів Циркунівської сільської ради на перших виборах депутатів Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області та Циркунівського сільського голови 29 квітня 2018 року; про реєстрацію офіційних спостерігачів від кандидата в депутати в одномандатному виборчому окрузі № 13 з виборів депутатів Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області ОСОБА_7
Постановою Циркунівської сільської виборчої комісії № 155 від 12.04.2018 року та постановою Циркунівської сільської виборчої комісії № 156 від 12.04.2018 року затверджено тексти виборчих бюлетенів з виборів депутатів Циркунівської сільської ради та Циркунівського сільського голови що відбудуться 29 квітня 2018 року, тобто з порушенням строку, встановленого абз. 1 ч. 3 ст. 74 Закону України Про місцеві вибори та постановою Центральної виборчої комісії № 30 від 01 березня 2018 року Про Календарний план основних організаційних заходів з підготовки та проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 29 квітня 2018 року .
Відповідач - Голова Циркунівської сільської виборчої комісії Харківського району Харківської області ОСОБА_2, у судовому засіданні пояснила, що засідання комісії не відбулось саме 11.04.2018 року у зв'язку з неприбуттям членів комісії на засідання, а тому на засіданні не зібралось кворуму для голосування.
Таким чином, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог позивача в частині визнання протиправною бездіяльності Циркунівської сільської виборчої комісії щодо незатвердження тексту виборчих бюлетенів з виборів депутатів Циркунівської сільської ради та Циркунівського сільського голови що відбудуться 29 квітня 2018 року у встановлений Законом України «Про місцеві вибори» строк, а саме до 11 квітня 2018 року включно.
Разом з тим, в частині вимоги про визнання протиправною бездіяльності що грубо порушує законодавство України про місцеві вибори слід відмовити, оскільки під час розгляду даної справи до суду не надано належних та допустимих доказів того, що вказана бездіяльність відповідачів призвела до негативних наслідки для членів усієї територіальної громади, органів місцевого самоврядування та виборчого процесу на відповідній дільниці.
Щодо позовних вимог позивача про визнання бездіяльності голови Циркунівської сільської виборчої комісії ОСОБА_2, заступника голови Циркунівської сільської виборчої комісії ОСОБА_6 щодо незабезпечення організації встановленого порядку скликання та організації проведення засідань виборчої комісії протиправною та такою що грубо порушує законодавство України про місцеві вибори, а також щодо визнання протиправною бездіяльності секретаря Циркунівської сільської виборчої комісії ОСОБА_5 щодо нерозміщення інформації про дату, час проведення та порядок денний засідання даної виборчої комісії на стенді офіційних матеріалів комісії та неповідомлення позивача про засідання виборчої комісії що відбулось 12 квітня 2018 року протиправною та такою що грубо порушує законодавство України про місцеві вибори, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.ч. 1-5 ст. 27 Закону України Про місцеві вибори центральна виборча комісія організовує свою роботу відповідно до Закону України "Про Центральну виборчу комісію" та Регламенту Центральної виборчої комісії. Територіальні та дільничні виборчі комісії організовують свою роботу відповідно до вимог цього Закону у формі відкритих засідань. Виборча комісія є колегіальним органом. Проведення голосування виборців не є засіданням дільничної виборчої комісії.
Основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу не менш як третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов'язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги. У разі необхідності засідання виборчої комісії може бути скликане за рішенням виборчої комісії вищого рівня.
Перше засідання виборчої комісії скликається не пізніш як на другий день з дня формування її складу (утворення), а наступні засідання - у разі необхідності.
Засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини членів комісії від складу цієї комісії.
Засідання виборчої комісії скликається з обов'язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний.
З метою дотримання при розгляді питань порядку денного права особи на участь у процесі прийняття рішення на засідання виборчої комісії запрошуються заявники та інші заінтересовані особи. Неприбуття на засідання виборчої комісії осіб, які були належним чином повідомлені про нього, не перешкоджає розгляду питань порядку денного.
Відповідно до п. 4.4. Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 05 вересня 2015 року №228 - на засідання виборчої комісії обов'язково запрошуються, як правило, не пізніше останнього дня перед днем засідання комісії, заявники та інші заінтересовані особи.
Згідно пункту 4.5 вказаного Порядку інформація про дату, час проведення, порядок денний засідання виборчої комісії розміщується на стенді офіційних матеріалів комісії, як правило, не пізніше останнього дня перед днем засідання виборчої комісії.
Як вже встановлено судом під час розгляду даної справи, 12.04.2018 року о 17:00 год. відбулось засідання Циркунівської сільської виборчої комісії, відповідно до протоколу № 9 від 12.04.2018 року.
Зі змісту протоколу № 9 від 12.04.2018 року судом встановлено та не заперечувалось сторонами у справі, що позивач ОСОБА_1 - кандидат на посаду Циркунівського сільського голови Харківського району Харківської області, був присутній на засіданні комісії.
Позивач у судовому засіданні пояснив, що дізнався про засідання комісії, яке відбулось 12.04.2018 року від члена виборчої комісії, прізвище якого не пам'ятає. Також зазначив, що оголошення про проведення такого засідання на дошці оголошень розміщено не було, що також є порушенням вимог законодавства.
Вказаний факт позивач підтверджує складеним актом про виявлення порушення Закону України Про місцеві вибори на місцевих виборах 29.04.2018 року від 12.04.2018 року.
Відповідач у судовому засіданні пояснила, що оголошення про засідання комісії 12.04.2018 року було розміщено на стенді оголошень, але після засідання зникло зі стенду. Також зазначила, що засідання почалось о 17 год. 00 хв. та тривало півтори години.
Суд, дослідивши матеріали справи, встановив, що відповідно до протоколу № 9 від 12.04.2018 року засідання Циркунівської сільської виборчої комісії було розпочато 12.04.2018 року о 17 год. 00 хв.
Також, зі змісту акту про виявлення порушення Закону України Про місцеві вибори на місцевих виборах 29.04.2018 року від 12.04.2018 року, складеного позивачем, судом встановлено, що такий акт складений о 17 год. 30 хв.
Відповідачем під час розгляду даної справи було надано до матеріалів справи копію оголошення про проведення засідання комісії 12.04.2018 року.
Допитаний в судовому засіданні в якості свідка громадянин ОСОБА_8 пояснив, що дійсно 12.04.2018 року він підписав вищевказаний Акт про виявлення порушення Закону України Про місцеві вибори на місцевих виборах 29 квітня 2018 року та зазначив, що перед початком засідання комісії не було розміщено інформацію про дату, час проведення та порядок денний засідання даної виборчої комісії на стенді офіційних матеріалів комісії.
Суд зазначає, що позивачем під час розгляду справи не було надано будь-яких інших доказів, що підтверджують бездіяльність відповідача у частині не розміщення комісією оголошення про проведення засідання на дошці оголошень, окрім акту про виявлення порушення Закону України Про місцеві вибори на місцевих виборах 29.04.2018 року від 12.04.2018 року, який складено о 17 год. 30 хв., тобто після початку проведення комісією засідання, а тому суд дійшов висновку, що наданий позивачем до матеріалів справи акт не може слугувати належним та допустимим доказом підтвердження вчинення такої бездіяльності відповідачем.
Також, стосовно не повідомлення секретарем комісії про проведення засідання суд зазначає, що згідно пояснень позивача у судовому засіданні, його було запрошено одним із членів комісії перед початком засідання, що не суперечить вимогам чинного законодавства України.
Підсумовуючи вищевикладене суд зазначає, що позивач був присутній на засіданні Циркунівської сільської виборчої комісії від 12.04.2018 року, на якому прийнято постанову № 156 від 12.04.2018 року про затвердження тексту виборчих бюлетенів з виборів Циркунівського сільського голови що відбудуться 29 квітня 2018 року, до якого було включено ОСОБА_1 (позивача) у якості кандидата на посаду Циркунівського сільського голови Харківського району Харківської області, у зв'язку із чим суд вважає, що відповідачами у даному випадку не було порушено прав, свобод та інтересів позивача, а тому в даному випадку суд не вбачає підстав для задоволення позовних вимог позивача у частині визнання бездіяльності голови Циркунівської сільської виборчої комісії ОСОБА_2, заступника голови Циркунівської сільської виборчої комісії ОСОБА_6 щодо незабезпечення організації встановленого порядку скликання та організації проведення засідань виборчої комісії протиправною та такою що грубо порушує законодавство України про місцеві вибори, а також щодо визнання протиправною бездіяльності секретаря Циркунівської сільської виборчої комісії ОСОБА_5 щодо нерозміщення інформації про дату, час проведення та порядок денний засідання даної виборчої комісії на стенді офіційних матеріалів комісії та неповідомлення позивача про засідання виборчої комісії, що відбулось 12 квітня 2018 року, протиправною та такою що грубо порушує законодавство України про місцеві вибори.
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною першою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Положеннями частини 1 статті 73 КАС України визначено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмету доказування.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат суд виходить із наступного.
Частиною дев'ятою статті 273 КАС України передбачено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Разом із тим, відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При зверненні до суду з даним позовом судовий збір позивачем сплачено не було.
За визначенням статті 1 Закону України Про судовий збір судовий збір - це збір, що справляється на всій території України за подання заяв, скарг до суду. Судовий збір включається до складу судових витрат. Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України Про судовий збір , судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Підпунктом 1 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» встановлено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою ставка судового збору складає 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відповідно до абз. 2 ч. 3 ст. 6 Закону України «Про судовий збір» , у разі коли в позовній заяві об'єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.
Позовна заява містить чотири позовні вимоги немайнового характеру, а відтак сума, яку повинен був сплатити позивач при зверненні до суду із цим позовом складає 2819,20 грн. (704,80 грн. х 4).
Тому суд дійшов висновку, що стягненню з позивача на користь Державного бюджету України підлягає судовий збір у розмірі 2114,40 грн., а стягненню з відповідача - Циркунівської сільської виборчої комісії Харківського району Харківської області, на користь Державного бюджету України підлягає судовий збір у розмірі 704,80 грн.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 243, ст. 246, ст. 255, ст.273, ст. 293, ст. 295, ст. 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Кандидата на посаду Циркунівського сільського голови Харківського району Харківської області ОСОБА_1 до Циркунівської сільської виборчої комісії Харківського району Харківської області, Голови Циркунівської сільської виборчої комісії Харківського району Харківської області ОСОБА_2 ОСОБА_4 Циркунівської сільської виборчої комісії Харківського району Харківської області ОСОБА_5, Заступника голови Циркунівської сільської виборчої комісії Харківського району Харківської області ОСОБА_6, про визнання бездіяльності протиправною - задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Циркунівської сільської виборчої комісії щодо незатвердження тексту виборчих бюлетенів з виборів депутатів Циркунівської сільської ради та Циркунівського сільського голови що відбудуться 29 квітня 2018 року у встановлений Законом України Про місцеві вибори строк, а саме до 11 квітня 2018 року включно.
У задоволенні адміністративного позову в іншій частині позовних вимог - відмовити.
Стягнути з ОСОБА_1 (адреса: 86200, Донецька область, м. Шахтарськ, вул. Фурманова, 39) на користь Державного бюджету України (одержувач: УДКСУ у Основ'янському районі м. Харкова Харківської області, код 37999628, банк ГУДКСУ у Харківській області, МФО 851011, рахунок 31217206784011, код класифікації доходів бюджету 22030101) судовий збір у розмірі 2114,40 грн. (дві тисячі сто чотирнадцять гривень 40 коп.).
Стягнути з Циркунівської сільської виборчої комісії Харківського району Харківської області (код ЄДРПОУ 34056433, вул. Соборна, буд. 32,с. Циркуни, Харківський район, Харківська область, 62441) на користь Державного бюджету України (одержувач: УДКСУ у Основ'янському районі м. Харкова Харківської області, код 37999628, банк ГУДКСУ у Харківській області, МФО 851011, рахунок 31217206784011, код класифікації доходів бюджету 22030101) судовий збір у розмірі 704,80 грн. (сімсот чотири гривні 80 коп.).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Апеляційна скарга на рішення може бути подана у дводенний строк з дня його проголошення до Харківського апеляційного адміністративного суду в порядку визначеному ст. 297 КАС України або відповідно до п.15.5 Розділу VII КАС України.
Суддя Бідонько А.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.04.2018 |
Оприлюднено | 17.04.2018 |
Номер документу | 73341987 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Бідонько А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні