Постанова
від 13.04.2018 по справі 804/2587/18
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

13 квітня 2018 рокусправа № 804/2587/18 Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючий суддя: Мельника В.В.

судді: Дурасової Ю.В. Чередниченка В.Є.

за участю секретаря судового засідання: Царьової Н.П.

розглянувши у відкритому

судовому засіданні в м. Дніпрі

апеляційну скаргу Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09 квітня 2018 року (суддя - Врона О.В.) у справі № 804/2587/18

за позовом Юр'ївської районної організації Партії Солідарність жінок України

до Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області

про визнання протиправною та скасування постанови №16 від 05.04.2018 р. та зобов'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Юр'ївська районна організація Партії Солідарність жінок України звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області, в якому просить:

- визнати протиправною та скасувати постанову №16 від 05.04.2018 р. Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Перещепинської міської ради об'єднаної територіальної громади від партії Юр'ївська районна організація Партії Солідарність жінок України ;

- зобов'язати відповідача зареєструвати виборчий список кандидатів у депутати висунутих Юр'ївською районною організацією Партії Солідарність жінок України , для участі у перших виборах депутатів Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, які відбудуться 29 квітня 2018 року (а.с. 6-13).

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 квітня 2018 року відкрито провадження по справі № 804/2587/18 (а.с. 4-5).

В обґрунтування адміністративного позову Позивач зазначав, що 04.04.2018 року Юр'ївська районна організація Партії Солідарність жінок України подала до Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області документи для реєстрації кандидатів у депутати Перещепинської міської ради об'єднаної територіальної громади. Постановою Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області №16 від 05.04.2018 року відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати Перещепинської міської ради об'єднаної територіальної громади від партії Юр'ївська районна організація Партії Солідарність жінок України у зв'язку з тим, що кандидати у депутати, висунуті від Юр'ївської районної організації партії Солідарність жінок України , а по Закону потрібно від Новомосковської організації, а також з підстав відсутності інформації щодо відомостей про громадянство та місце роботи.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09 квітня 2018 року о 13 год. 25 хв. адміністративний позов Юр'ївської районної організації Партії Солідарність жінок України до Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області про визнання протиправною постанови №16 від 05.04.2018 р. та зобов'язання вчинити певні дії - задоволено частково.

Визнано протиправною та скасовано постанову №16 від 05.04.2018 р. Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Перещепинської міської ради об'єднаної територіально громади від партії Юр'ївська районна організація Партії Солідарність жінок України .

Зобов'язано Перещепинську міську виборчу комісію Новомосковського району Дніпропетровської області повторно розглянути подані Юр'ївською районною організацією Партії Солідарність жінок України документи для прийняття рішення щодо реєстрації виборчого списку кандидатів у депутати висунутих Юр'ївською районною організацією Партії Солідарність жінок України , для участі у перших виборах депутатів Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, які відбудуться 29 квітня 2018 року.

В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено (а.с. 97-101).

Постанова суду першої інстанції обґрунтована тим, що Перещепинською міською виборчою комісією Новомосковського району Дніпропетровської області не надано належних та допустимих доказів на підтвердження того, що документи Юр'ївської районної організації Партії Солідарність жінок України не відповідають вимогам Закону. При цьому Юр'ївська районна організація Партії Солідарність жінок України у відповідності до вимог чинного законодавства України, зокрема відповідно до п. 1 ч. 3 ст. 36 Закону України Про місцеві вибори , мала право на висування кандидатів у депутати Перещепинської міської ради об'єднаної територіальної громади.

Перещепинська міська рада Новомосковського району Дніпропетровської області , не погодившись з вищезазначеним рішенням суду першої інстанції, подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09 квітня 2018 року у справі №804/2587/18 та прийняту нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі (а.с. 113-116).

Вимоги апеляційної скарги мотивовано тим, що судом першої інстанції не прийнято до уваги, що відповідно до положень п. 5 ч. 1 ст. 38 Закону України Про місцеві вибори передбачено, що відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Верховної ОСОБА_1 Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, у тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, за умови отримання таких документів, зокрема виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, підписаного керівником місцевої організації партії, засвідченого печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді.

Заявником зазначено, що відповідно до Додатку до постанови Центральної виборчої комісії від 10.08.2015 року №166 виборчий список обов'язково повинен містити інформацію щодо: громадянства та місця роботи висунутих кандидатів.

Згідно до п. 2 ч. 1 ст. 46 Закону України Про місцеві вибори територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости в разі відсутності передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом.

Також, зауважено, що судом першої інстанції не надано належну оцінку обставинам справи та не враховано положення п. 1 ч. 1 ст. 46 Закону України Про місцеві вибори , згідно якого територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости в разі порушення встановленого цим Законом порядку висування кандидата, в тому числі перевищення встановленої частинами третьою - сьомою статті 36 цього Закону кількості кандидатів у депутати, які можуть бути висунуті у відповідному виборчому окрузі або закріплені за ним.

13 квітня 2018 року об 08:58 год. на адресу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду на виконання вимог ухвали суду від 12.04.2018 року про відкриття провадження у справі представником позивача надано відзив на апеляційну скаргу з доказами надіслання копії відзиву іншим учасникам справи. В якому останній, зокрема, зазначає, що у відповідача відсутні підстави для посилання на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, тому що у відповідача були наявні всі необхідні докази та були всі можливості надати їх під час розгляду справи у суді першої інстанції, натомість позивач не зробив цього. Враховуючи зазначене вважає, що рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.04.2018 року по справі №804/2587/18 було ухвалено у відповідності до вимог ст.ст. 242-247 КАС України, а отже апеляційна скарга Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області задоволенню не підлягає (а.с. 130-143).

В судовому засіданні, апеляційної інстанції представник Юр'ївської районної організації Партії Солідарність жінок України заперечував проти доводів апеляційної скарги, з підстав та мотивів зазначених у відзиві на апеляційну скаргу. Просив суд рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.04.2018 року по справі №804/2587/18 залишити без змін, а апеляційну скаргу Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області без задоволення.

В судовому засіданні заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника позивача, враховуючи доводи представника позивача, перевіривши доводи апеляційної скарги та матеріали справи в їх сукупності, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення з наступних підстав.

Відповідно до матеріалів справи, постановою Центральної виборчої комісії України № 22 від 16 лютого 2018 року Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів оголошено з 10 березня 2018 року початок виборчого процесу та призначено проведення виборів на 29 квітня 2018 року (а.с. 14-15).

Додатком №3 до Постанови Центральної виборчої комісії України від 16.02.2018 року №22 визначено Перелік об'єднаних територіальних громад, утворених у межах Дніпропетровської області, у яких призначаються перші місцеві вибори 29 квітня 2018 року (а.с. 16-17).

Відповідно до пункту 4 вищезазначеного Переліку Центральною виборчою комісією України зазначено, що у Перещепинській об'єднаній територіальній громаді були призначені перші вибори депутатів Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Перещепинського міського голови Новомосковського району Дніпропетровської області.

Також у даному пункті Переліку зазначено, що Перещепинська об'єднана територіальна громада утворена на території суміжних адміністративно-територіальних одиниць із двох районів, а саме:

1) Новомосковський район:

- Перещепинська міська рада (місто Перещепине, села Козирщина, Малокозирщина, Олександрія, Свічанівка, селище Вишневе),

- Багатська сільська рада (села Багате, Панасівка, Рівне),

- Голубівська сільська рада (села Голубівка, Воскресенівка, Троїцьке, селища Кільчень, Миролюбівка),

- Керносівська сільська рада (села Керносівка, Ганнівка, Орілька),

- Михайлівська сільська рада (села Михайлівка, Левенцівка);

2) Юр'ївський район:

- Шандрівська сільська рада (села Шандрівка, Новошандрівка).

ОСОБА_1 Партії Солідарність жінок України , як вищого керівного органу партії, було прийнято рішення від 13 березня 2018 року про участь її місцевих організацій в усіх місцевих виборах, які призначені на 29 квітня 2018 року.

Центральна виборча комісія України опублікувала на своєму офіційному сайті Перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 29 квітня 2018 року, де під номером 1 зазначена Партія Солідарність жінок України (а.с. 18-32).

Відповідно до інформації, розміщеної на офіційному сайті Головного територіального управління юстиції у Дніпропетровській області, а саме згідно з пунктом 15 Переліку структурних утворень політичних партій, зареєстрованих на території Юр'ївського району Дніпропетровської області, на території Юр'ївського району Дніпропетровської області зареєстрована і діє Юр'ївська районна організація Партії Солідарність жінок України , яку очолює її керівник ОСОБА_2.

Так, 04 квітня 2018 року Юр'ївська районна організація Партії Солідарність жінок України подала до Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області документи для реєстрації кандидатів у депутати в даному багатомандатному виборчому окрузі, що підтверджується довідкою від 04.04.2018 року (а.с. 42).

Постановою Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області № 16 від 05 квітня 2018 року відмовлено у реєстрації кандидатів у депутати Перещепинської міської ради об'єднаної територіальної громади від Юр'ївської районної організації Партії Солідарність жінок України у зв'язку з тим, що кандидати у депутати, видвинуті від Юр'ївської районної організації партії Солідарність жінок України , а по Закону потрібно від Новомосковської організації. Не вірно внесені дані до виборчого списку, а саме: громадянство, місце роботи.

Досліджуючи правомірність постанови №16 від 05 квітня 2018 року Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Перещепинської міської ради об'єднаної територіальної громади від партії Юр'ївська районна організація Партії Солідарність жінок України , колегія суддів виходить з наступного.

Відповідно до ст. 3 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад суб'єктами добровільного об'єднання територіальних громад є суміжні територіальні громади сіл, селищ, міст. Об'єднана територіальна громада, адміністративним центром якої визначено місто, є міською територіальною громадою, центром якої визначено селище, - селищною, центром якої визначено село, - сільською.

Згідно з пунктами 1, 2 частини 1 статті 4 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад у складі об'єднаної територіальної громади не може існувати іншої територіальної громади, яка має свій представницький орган місцевого самоврядування; територія об'єднаної територіальної громади має бути нерозривною, межі об'єднаної територіальної громади визначаються по зовнішніх межах юрисдикції рад територіальних громад, що об'єдналися.

Частиною 3 статті 2 Закону України Про місцеві вибори передбачено, що вибори депутатів Верховної ОСОБА_1 Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад проводяться за пропорційною виборчою системою в багатомандатному виборчому окрузі за виборчими списками місцевих організацій політичних партій (далі - виборчі списки) із закріпленням кандидатів за територіальними виборчими округами, на які поділяється багатомандатний виборчий округ, що збігається з територією відповідно Автономної Республіки Крим, області, району, району в місті, територією міста згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм або територією утвореної відповідно до Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад об'єднаної міської територіальної громади (далі - територія об'єднаної територіальної міської громади).

Відповідно до ч. 3 ст. 4 Закону України Про місцеві вибори усі кандидати у депутати Верховної ОСОБА_1 Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, зареєстровані у встановленому цим Законом порядку (далі - кандидати), мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі відповідних місцевих виборів. Усі місцеві організації партій - суб'єкти виборчого процесу мають рівні права і можливості брати участь у відповідному виборчому процесі у порядку та в межах, встановлених цим Законом.

Згідно з п. 1 ч. 3 ст. 36 Закону України Про місцеві вибори виборчий список кандидатів у депутати відповідної районної ради, міської ради міста районного значення, що входить до складу цього району згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм (із закріпленням не більше ніж по одному кандидату в депутати у територіальному виборчому окрузі по виборах депутатів відповідної районної ради, міської ради міста районного значення, що входить до складу цього району згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм).

При цьому, у Додатку №3 до Постанови Центральної виборчої комісії України від 16.02.2018 року №22 вказано, що Перещепинська міська об'єднана територіальна громада, утворена на території суміжних адміністративно-територіальних одиниць, а саме Новомосковського та Юр'ївського районів Дніпропетровської області (а.с. 16-17).

Враховуючи вищезазначені норми чинного законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції під час розгляду даної адміністративної справи зробив правильний висновок стосовно того, що Юр'ївська районна організація Партії Солідарність жінок України , у відповідності до вимог чинного законодавства України, зокрема відповідно до п. 1 ч. 3 ст. 36 Закону України Про місцеві вибори , мала право на висування кандидатів у депутати Перещепинської міської ради об'єднаної територіальної громади.

Таким чином, колегія суддів вважає, що відмова Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області у реєстрації кандидатів у депутати Перещепинської міської ради об'єднаної територіальної громади від партії Юр'ївська районна організація Партії "Солідарність жінок України з підстав того, що видвинуті кандидати у депутати від Юр'ївської районної організації партії Солідарність жінок України , а по Закону потрібно від Новомосковської організації, є протиправною.

Щодо підстав відмови Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області у реєстрації кандидатів у депутати Перещепинської міської ради об'єднаної територіальної громади від партії Юр'ївська районна організація Партії "Солідарність жінок України з підстав відсутності інформації щодо відомостей про громадянство місце роботи кандидатів, колегія суддів зауважує наступне.

Відповідно до п. 4 ч. 5 ст. 25 Закону України Про місцеві вибори міська, районна в місті (у містах, де утворені районні у місті ради) територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати відповідно міської, районної у місті ради, включених до виборчих списків кандидатів у депутати місцевих організацій політичних партій, представників, уповноважених осіб місцевих організацій партій - суб'єктів відповідного виборчого процесу, видає їм посвідчення.

Згідно з ч. 1 ст. 38 Закону України Про місцеві вибори відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Верховної ОСОБА_1 Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, у тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, за умови отримання таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником місцевої організації партії та засвідченої печаткою місцевої організації партії або організації відповідної політичної партії вищого рівня;

3) копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії;

4) рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати від цієї місцевої організації партії, яке повинне бути підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується підписом керівника та печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

5) виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, підписаного керівником місцевої організації партії, засвідченого печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

6) заяв осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від цієї місцевої організації партії, про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї місцевої організації партії і бути кандидатом у депутати по відповідному територіальному виборчому округу (крім першого кандидата у такому списку, який згоди бути кандидатом у депутати по територіальному виборчому округу не надає) та згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв'язку з участю у місцевих виборах;

7) автобіографій осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії, що обов'язково повинні містити: прізвище, власне імя (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сімї, місце проживання, контактний телефон, наявність чи відсутність представницького мандата та судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;

8) декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру кожної особи, включеної до виборчого списку кандидатів у депутати від відповідної місцевої організації партії, відповідно до статті 45 цього Закону;

9) по чотири фотографії осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, розміром 4 x 6 сантиметрів;

10) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 44 цього Закону.

До зазначених у цій частині документів додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної особи, включеної до виборчого списку кандидатів у депутати відповідної місцевої організації партії.

Частинами 1, 2, 3 4, 5, 6, 9, 12 ст. 41 Закону України Про місцеві вибори кандидати у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, включені до виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії, реєструються відповідною територіальною виборчою комісією в разі дотримання умов, передбачених статтею 38 цього Закону.

Подання документів до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі закінчується за 24 дні до дня голосування.

Прийом документів здійснюється головою, заступником голови, секретарем або іншим визначеним комісією членом виборчої комісії.

Представник місцевої організації партії, уповноважений на підставі довіреності від місцевої організації партії, подає для реєстрації кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі документи, передбачені частиною першою статті 38 цього Закону.

Представнику місцевої організації партії, уповноваженому на підставі довіреності від місцевої організації партії, який подав передбачені частиною першою статті 38 цього Закону документи, територіальна виборча комісія видає довідку із зазначенням дати і часу прийняття документів, переліку прийнятих документів.

Особа, включена місцевою організацією партії до виборчого списку кандидатів у депутати, яка на день подання заяви місцевою організацією партії про реєстрацію кандидатів у депутати до територіальної виборчої комісії не дала згоди балотуватися кандидатом у депутати від цієї місцевої організації партії відповідно до пункту 6 частини першої статті 38 цього Закону, вважається виключеною з цього виборчого списку з дня подання зазначеної заяви місцевою організацією партії до територіальної виборчої комісії. Заява такої особи про згоду балотуватися, подана після подання заяви відповідною місцевою організацією партії про реєстрацію кандидатів у депутати, не приймається.

Територіальна виборча комісія не пізніш як на третій день з дня прийняття документів, зазначених у частині першій статті 38 цього Закону, але не пізніш як за 23 дні до дня голосування приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів), включених до виборчого списку кандидатів у депутати.

Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття надсилається (видається) представнику місцевої організації партії, від якої висунуті кандидати в депутати.

Помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію кандидатів документах, підлягають виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати.

Відповідно до ч. 1 ст. 46 Закону України Про місцеві вибори територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости в разі:

1) порушення встановленого цим Законом порядку висування кандидата, в тому числі перевищення встановленої частинами третьою - сьомою статті 36 цього Закону кількості кандидатів у депутати, які можуть бути висунуті у відповідному виборчому окрузі або закріплені за ним;

2) відсутності передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом;

3) припинення громадянства України особи;

4) визнання судом особи недієздатною, набрання щодо неї законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;

5) виявлення територіальною виборчою комісією обставин, за яких особу не може бути обрано депутатом або сільським, селищним, міським головою, старостою відповідно до статті 9 цього Закону;

6) висування кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости від місцевої організації партії, щодо якої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, прийнято у визначеному Кабінетом ОСОБА_3 України порядку рішення про невідповідність її або партії в цілому діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .

Як встановлено з матеріалів справи, головою Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області ОСОБА_4 04 квітня 2018 року о 08 год. 05 хв. від представника Юр'ївської районної організації Партії Солідарність жінок України були прийняті документи для реєстрації кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Перещепинської міської ради об'єднаної територіальної громади, про що видано довідку (а.с. 42).

Таким чином, колегією суддів встановлено, що позивачем при зверненні до Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області було надано повний пакет документів, передбачений ст. 38 Закону України Про місцеві вибори . Всі необхідні документи для реєстрації були подані вчасно і при прийнятті цих документів у виборчої комісії не було сумнівів щодо їх повноти та достовірності.

Згідно з ч. 12 ст. 41 Закону України Про місцеві вибори помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію кандидатів документах, підлягають виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати.

З огляду на викладене колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо відповідності документів, поданих Юр'ївською районною організацією Партії Солідарність жінок України до Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області, вимогам Закону України Про місцеві вибори та помилковості висновків виборчої комісії, викладених у оскарженій постанові.

Крім того, частиною 15 статті 27 Закону України Про місцеві вибори встановлено обов'язкові вимоги до змісту рішення виборчої комісії, а саме:

1) найменування комісії;

2) найменування рішення, час, дату та місце його прийняття і порядковий номер;

3) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії;

4) посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії, або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті рішення;

5) резолютивну частину.

Як встановлено зі змісту оскарженої постанови Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області від 05 квітня 2018 року №16, її текст містить лише найменування комісії, найменування рішення, час, дату, порядковий номер та частково резолютивну частину, що є порушенням обов'язкових вимог передбачених частиною 15 статті 27 ЗУ Про місцеві вибори , оскільки:

1)відсутнє місце прийняття;

2)відсутня мотивувальна частина з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії;

3)відсутні посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії, або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті рішення.

В рішенні Європейського суду з прав Людини у справі Мельниченко проти України від 19.10.2004 року зазначено, що стаття 3 Протоколу №1 (994 535) до Конвенції проголошує фундаментальний принцип для ефективної політичної демократії та є відповідно найвищою цінністю в системі Конвенції. Демократія без сумніву є фундаментальною ознакою у Європейському суспільстві.. це зрозуміло з Преамбули Конвенції, яка встановлює дуже тісний зв'язок між конвенцією та демократією, закріплюючи, що визначення та подальша реалізація прав та основних свобод людини найкраще забезпечується, з одного боку, ефективною політичною демократією та, з іншого боку, однаковим розумінням та дотриманням прав людини... Преамбула далі підтверджує, що Європейські країни мають спільну спадщину політичних традицій, ідей, свобод та верховенство права.

Відповідно до вищезазначеного рішення, з метою дотримання ст. 3 Протоколу №1 (994 535), будь-яке законодавство про вибори має бути оцінено у світлі політичного розвитку країни, широкі межі розсуду держави у цій сфері обмежені зобов'язанням поважати фундаментальні принципи ст. 3, зокрема вільне вираження думки народу під час вибору законодавчого органу . Суд повинен впевнитись, що умови права голосувати та бути обраним не обмежують права до такого ступеня, щоб позбавити їх суті та ефективності взагалі, що вони переслідують законну мету та що заходи, які вживалися, є пропорційними.

Аналогічна позиція щодо пропорційності заходів щодо обмеження виборчих прав висловлена Європейським судом з прав Людини при розгляді справи Ковач проти України (Заява № 39424/02) від 07.02.2008 року.

Таким чином, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно того, що позовні вимоги Юр'ївської районної організації Партії Солідарність жінок України в частині визнання протиправною та скасування постанови №16 від 05.04.2018 року є доведеними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Щодо позовної вимоги про зобов'язання відповідача зареєструвати виборчий список кандидатів у депутати висунутих Юр'ївською районною організацією Партії Солідарність жінок України , для участі у перших виборах депутатів Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, які відбудуться 29 квітня 2018 року, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з ч.2 ст.9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

При обранні способу відновлення порушеного права позивача суд виходить з принципу верховенства права щодо гарантування цього права ст.1 Протоколу № 1 до Європейської Конвенції з прав людини, як складової частини змісту і спрямованості діяльності держави, та виходячи з принципу ефективності такого захисту, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав особи, що звернулась за судовим захистом без необхідності додаткових її звернень та виконання будь-яких інших умов для цього.

Разом з цим, згідно з Рекомендацією Комітету ОСОБА_3 Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, яка прийнята Комітетом ОСОБА_3 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Акт, прийнятий у ході здійснення дискреційних повноважень, підлягає контролю відносно його законності з боку суду або іншого незалежного органу. Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень на відповідність закріпленим ч. 2 ст. 2 КАС України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше було б порушено принцип розподілу влади.

Таким чином, під дискреційним повноваженням розуміють таке повноваження, яке надає певний ступінь свободи адміністративному органу при прийнятті рішення, тобто, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибрати один з кількох варіантів рішення.

Отже, судом першої інстанції в оскаржуваному рішенні вірно зазначено про те, що суд не може перебирати на себе функцій, які відносяться до виключної компетенції Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області та зобов'язувати відповідача прийняти те чи інше рішення.

Зміст компетенції органу виконавчої влади складають його повноваження - певні права та обов'язки органу діяти, вирішуючи коло справ, визначених цією компетенцією. В одних випадках це зміст прав та обов'язків (право діяти чи утримуватися від певних дій). В інших випадках органу виконавчої влади надається свобода діяти на свій розсуд, тобто оцінюючи ситуацію, вибирати один із кількох варіантів дій (або утримуватися від дій) чи один з варіантів можливих рішень.

З урахуванням зазначеного, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що вимога позивача про зобов'язання відповідача зареєструвати виборчий список кандидатів у депутати висунутих Юр'ївською районною організацією Партії Солідарність жінок України , для участі у перших виборах депутатів Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, які відбудуться 29 квітня 2018 року не підлягає задоволенню, оскільки в такому разі відбудеться втручання суду у виключні (дискреційні) повноваження Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області, що є неприпустимим.

За даних обставин колегія суддів вважає, що суд першої інстанції під час розгляду даної справи об'єктивно, повно, всебічно дослідив обставини, які мають суттєве значення для вирішення справи, застосував до правовідносин, які виникли між сторонами у справі, норми права які регулюють саме ці правовідносини, зроблені судом першої інстанції висновки відповідають фактичним обставинам справи та підтверджуються належними письмовими доказами, які зібрані та досліджені судом у судовому засіданні під час розгляду даної адміністративної справи, рішення суду першої інстанції у даній справі про часткове задоволення адміністративного позову прийнято без порушення норм процесуального та матеріального права, і тому рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09 квітня 2018 року у справі № 804/2587/18 у даній адміністративній справі необхідно залишити без змін.

Доводи апеляційної скарги Відповідача спростовуються дослідженими у справі доказами і не можуть бути підставою для скасування постанови суду, а тому апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення.

Окрім зазначеного, колегія суддів звертає увагу на те, що з огляду на матеріали справи, Перещепинською міською виборчою комісією Новомосковського району Дніпропетровської області не сплачено відповідної суми судового збору за подання апеляційної скарги у справі №804/2587/18.

Так, у відповідності до п. 1 ч. 5, ч. 6 ст. 296 КАС України до апеляційної скарги додається документ про сплату судового збору.

Згідно до ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

У відповідності до пп. 2 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України Про судовий збір (в редакції чинній на момент звернення позивача до суду з адміністративним позовом) за подання апеляційної скарги на рішення суду сплачується судовий збір у розмірі 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги.

Згідно змісту пп. 1 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України Про судовий збір (в редакції чинній на момент звернення позивача до суду з адміністративним позовом) за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру юридичною особою судовий збір складає 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Згідно зі ст.7 Закону України Про Державний бюджет України на 2018 рік з 01.01.2018 року розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб становить 1762,00 грн.

Таким чином, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне стягнути з Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області судовий збір за подання апеляційної скарги у справі №804/2587/17 у розмірі 2643,00 грн. (1762,00 грн.*150%).

На підставі викладеного, керуючись 272, 273, 315, 316, 321, 322, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09 квітня 2018 року у справі № 804/2587/18 - залишити без змін.

Стягнути з Перещепинської міської виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області судовий збір за подання апеляційної скарги у справі №804/2587/18 у розмірі 2643 (дві тисячі шістсот сорок три) грн. 00 копійок до спеціального фонду Державного бюджету України.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню в касаційному порядку у відповідності до ч. 3 ст. 272КАС України не підлягає.

Головуючий суддя: В.В. Мельник

Суддя: Ю.В. Дурасова

Суддя: В.Є. Чередниченко

Дата ухвалення рішення13.04.2018
Оприлюднено17.04.2018
Номер документу73345425
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/2587/18

Постанова від 13.04.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 12.04.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 12.04.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Рішення від 09.04.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

Ухвала від 08.04.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

Ухвала від 08.04.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

Ухвала від 07.04.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні