Рішення
від 12.04.2018 по справі 926/3463/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

58000, м. Чернівці, вул. О.Кобилянської, 14, тел. 55-09-34

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 квітня 2018 року Справа № 926/3463/17

За позовом Чернівецької міської ради

третя особа яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Чернівецькій області

до товариства з обмеженою відповідальністю «Садгора Промбуд» м. Чернівці

про звільнення самовільно зайнятої ділянки, відновлення її попереднього стану

Cуддя М.І.Ніколаєв

Секретар судового засідання Марущак Л.В.

представники:

від позивача - ОСОБА_2, довіреність від 20.03.2017 року, ОСОБА_3, довіреність від 29.03.2018 року.

від відповідача - ОСОБА_4 адвокат, ордер від 30.01.2018 року ;

від третьої - ОСОБА_5, дов. від 03.01.2018 року.

СУТЬ СПОРУ : Чернівецька міська рада звернулася з позовом, в якому (з урахуванням уточнених позовних вимог) просить звільнити товариству з обмеженою відповідальністю «Садгора Промбуд» самовільно зайняту земельну ділянку площею 0,1464 га в м. Чернівці поруч з вул. Хотинською, 41-А шляхом демонтажу тимчасової металевої споруди площею 0,0047 га та вивезення будівельних та інших матеріалів.

Ухвалою суду від 30.10.2017 порушено провадження у даній справі та призначено її до розгляду на 16.11.2017.

Ухвалою від 16.11.2017 року залучено до участі справи в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Чернівецькій області, розгляд справи відкладено на 30.11.2017 року.

Ухвалами суду від 30.11.2017 року та 12.12.2017 року розгляд справи відкладався.

Ухвалою суду від 16.01.2018 року справу №926/3463/17 вирішено розглядати відповідно до норм нового Господарського процесуального кодексу України за правилами загального позовного провадження зі стадії підготовчого провадження, розгляд якого призначено на 31.01.2018 року.

У зв'язку з тимчасовою непрацездатністю судді Ніколаєва М.І. керівником апарату суду повідомлено учасників судового процесу про те, що судове засідання 31.01.2018 року не відбудеться.

Ухвалою суду від 05.02.2018 року розгляд справи призначено на 13.02.2018 року, а ухвалою від 13.02.2018 року розгляд справи в межах підготовчого провадження відкладено на 21.02.2018 року.

У судових засіданнях 21.02.2018 року та 06.03.2018 року оголошувались перерви.

До початку судового засідання 20.03.2018 року від відповідача надійшла заява в якій останній повідомив суд, що частково звільнив самовільно зайняту земельну ділянку, проте на спірній земельній ділянці перебуває також майно фізичної особи-підприємця ОСОБА_6, який на неодноразові звернення про звільнення вказаної земельної ділянки не реагує.

Ухвалою суду від 20.03.2018 року закрито підготовче провадження по справі №926/3463/17 та призначено розгляд справи по суті на 02.04.2018 року.

За клопотанням представника розгляд справи по суті відкладено на 12.04.2018 року.

Присутні у судовому засіданні представники позивача та третьої особи позовні вимоги підтримали у повному обсязі.

У свою чергу, представник відповідача позов усно визнав, звернувши увагу суду, що переважна більшість спірної земельної ділянки вже звільнена, проте на ній залишилось перебувати майно іншої фізичної особи-підприємця. Крім того, представник відповідача акцентував увагу на тому, що для добровільного демонтажу тимчасової металевої споруди потрібний певний час.

Розглянувши подані документи, з'ясувавши фактичні обставини справи, суд -

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України , цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Статтею 13 Конституції України визначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією .

Згідно ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно з ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Розпорядження землями комунальної власності м. Чернівців, в тому числі надання земельних ділянок у власність чи у користування, у відповідності до ст. 9 Земельного кодексу України , Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності відноситься до виключних повноважень Чернівецької міської ради як колегіального органу.

Відповідно до ч. 2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі" укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України , або за результатами аукціону.

Згідно п. 5 ст. 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Отже, єдиною підставою набуття права власності чи права користування земельними ділянками комунальної власності в м. Чернівці для громадян та юридичних осіб є відповідне рішення Чернівецької міської ради.

Відповідно до статті 188 Земельного кодексу України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

За змістом статті 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19.06.2003 № 963-IV (далі - Закон України № 963-IV) самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Відповідно до вимог статті 9 Закону України № 963-IV державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюється шляхом проведення перевірок. За змістом статті 10 цього Закону державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема, безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом , за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

Як вбачається з матеріалів справи, 12.05.2017 року державними інспекторами з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області складено акт №12, яким встановлено, що відповідач використовує земельну ділянку орієнтовною площею 0,1464 га в м. Чернівці поруч з вул. Хотинською, 41-А із земель запасу міста. Самовільне зайняття земельної ділянки здійснено шляхом встановлення тимчасової споруди (площею 0,0047 га) та облаштування площадки для складування та реалізації будівельних матеріалів. Факт встановлення тимчасової споруди (площею 0,0047 га) зафіксовано у доданому до акту схематичному плані масштабом 1 : 500.

12.05.2017 року, у зв'язку із встановленими вище обставинами складено протокол про адміністративне правопорушення №00008, яким директора відповідача притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення та ст. 125,126 Земельного кодексу України.

Крім того, 12.05.2017 року державний інспектор з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області видав відповідачу припис №00006, яким приписав останньому в 30-ти денний термін усунути вказане порушення земельного законодавства шляхом звільнення земельної ділянки та приведення її у належний стан або оформити право користування на останню. Докази виконання зазначеного припису у матеріалах справи відсутні.

15.05.2017 року державний інспектор з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області виніс постанову про накладення адміністративного стягнення №08, якою директора відповідача визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ч.1 ст. 53-1 КУпАП та накладено штраф у розмірі 340,00 грн. у зв'язку з тим, що товариством з обмеженою відповідальністю «Садгора Промбуд» самовільно зайнято та використовується земельна ділянка орієнтовною площею 0,1464 га в м. Чернівці (поруч з вул. Хотинською, 41-А) із земель запасу міста. Самовільне зайняття земельної ділянки здійснено шляхом встановлення тимчасової споруди та облаштування площадки для складування та реалізації будівельних матеріалів.

На вказаній постанові міститься підпис відповідача про її отримання, а з квитанції від 22.05.2017 року вбачається, що відповідач сплатив вказаний штраф.

Постанова про накладення адміністративного стягнення №08 від 15.05.2017 року судом не скасована. Із зазначеного слідує, що відповідач не заперечує ту обставину, що ним самовільно зайнято та використовується земельна ділянка орієнтовною площею 0,1464 га.

Більш того, в подальшому відповідачем добровільно сплачено 12 408,56 грн. шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, розрахунок якої проведено ОСОБА_1 управлінням Держгеокадастру у Чернівецькій області на підставі відповідної методики, що затверджена постановою КМУ від 25.07.2007 року №963.

Актами перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 22.06.2017 року №67 та від 09.08.2017 року №120 встановлено, що відповідач порушення земельного законодавства не усунув, вимоги відповідних приписів не виконав, адже продовжує самовільно використовувати земельну ділянка орієнтовною площею 0,1464 га в м. Чернівці (поруч з вул. Хотинською, 41-А), демонтаж тимчасової споруди також не здійснено.

22.06.2017 року директора відповідача за невиконання припису посадової особи про усунення порушення земельного законодавства визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 188-5 КУпАП , на директора накладено штраф у розмірі 260,00 грн., який добровільно ним сплачений.

23.11.2017 року уповноваженими представниками відділу землеустрою управління земельних ресурсів департаменту містобудівного комплексу та земельних ресурсів Чернівецької міської ради складено акт обстеження земельної ділянки, яким підтверджено, що відповідач продовжує самовільно займати земельну ділянку по вул. Хотинській, 41-А в м. Чернівцях площею 0,1464 га. На земельній ділянці розташовані металевий павільйон площею 0,0047 га та будівельні матеріали.

Доказів того, що станом на момент вирішення спору відповідач звільнив самовільно зайняту земельну ділянку та демонтував тимчасову металеву споруду суду не надано.

Крім того, в процесі судового розгляду судом встановлено, що відповідачу видано паспорт прив'язки тимчасової споруди (торгівельного павільйону) на вул. Хотинській, 41-А. Проте, в порушення умов виданого дозволу, відповідач розмістив тимчасову споруду не на орендованій ним згідно договору оренди від 28.03.2008 року №4649 земельній ділянці по вул. Хотинській, 41- А в м. Чернівцях, а поруч, що й призвело до самовільного зайняття земельної ділянки.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 126 Земельного кодексу України визначено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" .

Водночас, у матеріалах справи відсутні, а також відповідачем не подано в порядку ст. 76 - 80 ГПК України документів, що посвідчують право власності або право користування земельною ділянкою, в тому числі на умовах оренди, передбачених ст. 125 , 126 Земельного кодексу України .

Відповідно до ст. 1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Чернівецька міська рада, як єдиний розпорядник земель комунальної власності міста, рішень щодо передачі спірної земельної ділянки у власність чи користування за зверненням відповідача не приймала.

Відповідно до ч. 2 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки може відбуватись у тому числі шляхом відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав.

Стаття 211 Земельного кодексу України передбачає, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за такі порушення, зокрема самовільне зайняття земельних ділянок.

Згідно з п. 3.1. постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" відповідно до вимог чинного законодавства обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність у особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку, а відсутність таких документів може свідчити про самовільне зайняття земельної ділянки.

Згідно ст. 124 Конституції України правосуддя в Україні здійснюється виключно судами. Делегування функцій судів, а також привласнення цих функцій іншими органами чи посадовими особами не допускаються. Юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.

Згідно з ч. 1-3 ст. 212 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.

З огляду на викладене позов слід задовольнити, прийнявши рішення про звільнення товариством з обмеженою відповідальністю «Садгора Промбуд» самовільно зайнятої земельної ділянки площею 0,1464 га, що знаходиться в м. Чернівці поруч з вул. Хотинською, 41-А, шляхом демонтажу тимчасової металевої споруди площею 0,0047 га та вивезення будівельних та інших матеріалів.

В порядку статті 129 ГПК України судові витрати слід покласти на відповідача, з вини якого спір доведено до вирішення судом.

Керуючись статтями 129, 233, 236, 237, 238, 240, Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Товариству з обмеженою відповідальністю «Садгора Промбуд» (м. Чернівці, вул. Худякова, 4/11, код 34853180) звільнити самовільно зайняту земельну ділянку площею 0,1464 га, що знаходиться в м. Чернівці поруч з вул. Хотинською, 41-А, шляхом демонтажу тимчасової металевої споруди площею 0,0047 га та вивезення будівельних та інших матеріалів

3. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Садгора Промбуд» (м. Чернівці, вул. Худякова, 4/11, код 34853180) на користь Чернівецької міської ради (58002, м. Чернівці, Центральна площа, 1 код ЄДРПОУ 36068147) 1600 грн. судового збору.

Повне рішення складено та підписано 13.04.2018 року.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано (частина перша статті 241 Господарського процесуального кодексу України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення (частина перша статті 256 Господарського процесуального кодексу України).

Суддя М.І. Ніколаєв

Інформацію по справі можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://cv.arbitr.gov.ua/sud5027/

СудГосподарський суд Чернівецької області
Дата ухвалення рішення12.04.2018
Оприлюднено17.04.2018
Номер документу73345496
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —926/3463/17

Рішення від 12.04.2018

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ніколаєв Михайло Ілліч

Ухвала від 05.04.2018

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ніколаєв Михайло Ілліч

Ухвала від 02.04.2018

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ніколаєв Михайло Ілліч

Ухвала від 20.03.2018

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ніколаєв Михайло Ілліч

Ухвала від 20.03.2018

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ніколаєв Михайло Ілліч

Ухвала від 13.02.2018

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ніколаєв Михайло Ілліч

Ухвала від 05.02.2018

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ніколаєв Михайло Ілліч

Ухвала від 16.01.2018

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ніколаєв Михайло Ілліч

Ухвала від 12.12.2017

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ніколаєв Михайло Ілліч

Ухвала від 30.11.2017

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ніколаєв Михайло Ілліч

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні