Постанова
від 03.04.2018 по справі 703/1307/17
СМІЛЯНСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 703/1307/17

2-а/703/10/18

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 квітня 2018 року Смілянський міськрайонний суд Черкаської області в складі:

головуючого-судді Прилуцького В.О.

при секретарі Бондаренко А.І.

з участю представника позивача Сілко О.І.

представника відповідача Райнова Г.С.

представників третіх осіб Дем'яненка О.В., Філатова С.М. та Аббасової В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Сміла справу за позовом Смілянської міської ради до Смілянської центральної районної лікарні ім. Софії Бобринської, треті особи: Смілянська об'єднана податкова інспекція Головного управління ДФС у Черкаській області, Смілянська районна рада Черкаської області та Смілянська районна державна адміністрацію, про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії,

встановив:

Смілянська міська рада звернулась до суду з позовом до Смілянської центральної районної лікарні ім. Софії Бобринської про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.

Свої вимоги обґрунтовує тим, що на території м Сміла по вул. Софіївській, 2, знаходиться і функціонує Смілянська центральна районна лікарня ім. Софії Бобринської.

Відповідно до даних фінансового управління виконавчого комітету Смілянської міської ради у 2016 року до міського бюджету кошти у вигляді податку на доходи фізичних осіб від лікарні не надходили.

В зв'язку з цим, 25 січня 2017 року Смілянська міська рада направила відповідачу листа про порушення права територіальної громади міста Сміла на отримання доходу від здійснення лікарнею та її відділеннями на території міста діяльності та необхідності сплати податку на доходи фізичних осіб відповідно до ст. 168 Податкового кодексу України та ст. 64 Бюджетного кодексу України.

Листом від 30 січня 2017 року Смілянська ЦРЛ повідомила, що зареєстрованим місцезнаходженням лікарні є с. Попівка Смілянського району, вул. Леніна, 54. А тому, кошти по сплаті податку на доходи фізичних осіб перераховуються лікарнею до районного бюджету.

Посилаючись на те, що такими діями відповідач підриває і ослаблює матеріально-фінансову основу місцевого самоврядування у вигляді доходу до місцевого бюджету, Смілянська міська рада просила визнати протиправною бездіяльність Смілянської ЦРЛ щодо несплати (неперерахування) до міського бюджету податку на доходи фізичних осіб по її працівникам та працівникам її відділень, відділів, лабораторій, які здійснюють діяльність на території міста Сміла. Крім того, просила зобов'язати лікарню привести сплату цього податку у відповідність до п. 168.4 ст. 168 Податкового кодексу України та ст. 64 Бюджетного кодексу України.

Під час розгляду справи суд залучив до участі в справі як третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог, на стороні відповідача Смілянську районну раду Черкаської області та Смілянську районну державну адміністрацію.

В судовому засіданні представник позивача підтримала позов повністю і пояснила, що якщо платник податку має власні або орендовані приміщення у різних регіонах, в яких працюють та отримують заробітну плату наймані працівники, то платник податку зобов'язаний стати на облік як платник окремих видів податку та перераховувати ПДФО із доходів у вигляді заробітної плати до відповідного бюджету за фактичним місцезнаходженням (розташуванням) таких приміщень.

Представник відповідача позов не визнав і пояснив, що податкова адреса Смілянської ЦРЛ зареєстрована в с. Попівці Смілянського району. Жодне відділення, відокремлений чи структурний підрозділ лікарні на території міста Сміла у визначеному законом порядку не зареєстровані. Не зареєстроване на праві власності чи на праві оренди на території міста Сміла і майно відповідача.

Представник третьої особи - Смілянської об'єднаної податкової інспекції - зазначив, що лікарня сплачує ПДФО у строки, порядку та сумі, визначеним відповідно до чинного законодавства. Будь-яких порушень у 2016 році лікарня щодо сплати податку не допустила. Всі платники податків стають на облік у податкових органах відповідно до зареєстрованого у визначеного законом порядку місця знаходження. Обставини, які б свідчили про порушення лікарнею податкового законодавства, відсутні.

Представники інших третіх осіб також просили відмовити в позові з цих підстав.

Заслухавши думку учасників судового розгляду, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що в позові належить відмовити з наступних підстав.

Відповідно до пункту 1.1. статті 1 Податкового кодексу України відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України.

Згідно з п. 168.4 ст. 168 ПК України податок, утриманий з доходів резидентів та нерезидентів, зараховується до бюджету згідно з Бюджетним кодексом України.

Такий порядок застосовується всіма юридичними особами, у тому числі такими, що мають філії, відділення, інші відокремлені підрозділи, що розташовані на території іншої територіальної громади, ніж така юридична особа, а також відокремленими підрозділами, яким в установленому порядку надано повноваження щодо нарахування, утримання і сплати (перерахування) до бюджету податку (далі - відокремлений підрозділ).

У разі прийняття рішення про створення відокремленого підрозділу юридична особа повідомляє про це контролюючі органи за своїм місцезнаходженням та місцезнаходженням таких новостворених підрозділів у встановленому порядку.

Згідно з підпунктом 168.4.4 цієї статті юридична особа за своїм місцезнаходженням та місцезнаходженням не уповноважених сплачувати податок відокремлених підрозділів, відокремлений підрозділ, який уповноважений нараховувати, утримувати і сплачувати (перераховувати) до бюджету податок, за своїм місцезнаходженням одночасно з поданням документів на отримання коштів для виплати належних платникам податку доходів, сплачує (перераховує) суми утриманого податку на відповідні рахунки, відкриті в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів за місцезнаходженням відокремлених підрозділів.

Органи, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів в установленому Бюджетним кодексом України порядку розподіляють зазначені кошти згідно з нормативами, визначеними Бюджетним кодексом України, та спрямовують такі розподілені суми до відповідних бюджетів.

Частиною 2 статті 64 Бюджетного кодексу України встановлено, що податок на доходи фізичних осіб, який сплачується (перераховується) податковим агентом - юридичною особою (її філією, відділенням, іншим відокремленим підрозділом) чи представництвом нерезидента - юридичної особи, зараховується до відповідного бюджету за їх місцезнаходженням (розташуванням) в обсягах податку, нарахованого на доходи, що виплачуються фізичній особі.

Відповідно до ст. 45 п. 45.2 ПК України податковою адресою юридичної особи (відокремленого підрозділу юридичної особи) є місцезнаходження такої юридичної особи, відомості про що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Відповідно до ст. 64 п. 64.1 ПК України взяття на облік за основним місцем обліку юридичних осіб та їх відокремлених підрозділів як платників податків та зборів у контролюючих органах здійснюється на підставі відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, наданих державним реєстратором згідно із Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", не пізніше наступного робочого дня з дня отримання зазначених відомостей контролюючими органами.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань місцем знаходження Смілянської ЦРЛ є Черкаська область, Смілянський район, село Попівка, вул. Леніна, 54. Аналогічні відомості містяться і в статуті Смілянської ЦРЛ, затвердженому рішенням Смілянської районної ради від 16 липня 2013 року. За цією ж адресою відповідача взято на податковий облік.

В судовому засіданні представник позивача стверджувала, що за зареєстрованим місцем знаходження лікарні фактично здійснює свою діяльність фельдшерсько-акушерський пункт села Попівка, на підтвердження чого надала відповідні фототаблиці.

Представник позивача також стверджувала, що основну діяльність відповідач здійснює на території міста Сміла. На підтвердження цього надала інформаційну довідку з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна від 9 грудня 2016 року, згідно з якою за Смілянською ЦРЛ зареєстроване право постійного користування земельною ділянкою по вул. Семашка (Софіївській), 2, в м. Смілі.

Позивачем також надано витяг з офіційного сайту Смілянської райдержадміністрації, згідно з яким поштовою адресою відповідача зазначена вул. Семашка (Софіївська), 2 в м. Смілі.

Як вбачається з рішення Смілянської районної ради від 16 грудня 2011 року за Смілянською ЦРЛ за цією ж адресою закріплено на праві оперативного управління майно, згідно з додатком. Судом оглянуто також план розміщених за цієї адресою будівель та споруд та акт вартості цього майна.

У відповідності з повідомленнями КП ВодГео та СКП Комунальник , між цими підприємствами та лікарнею укладено договори про надання комунальних послуг та послуг водопостачання і водовідведення.

Визначаючи місце знаходження відповідача суд вважає необхідним керуватися наступним.

Пунктами 5.1 та 5.2 статті 5 Податкового кодексу України визначено, що поняття, правила та положення, установлені цим Кодексом та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 цього Кодексу.

У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу.

Враховуючи, що Податковим кодексом передбачене поняття податкової адреси, саме із урахуванням положень цього Кодексу необхідно керуватись при визначені поняття місцезнаходження платника податку.

При цьому, суд враховує, що жодного доказу на підтвердження того, що на території м. Сміла є нерухоме майно, яке належить відповідачу саме на праві власності чи на праві оренди, як того передбачає Податковий кодекс України, позивач не надав.

Слід також зазначити, що у відповідності із ст. 61 ПК України податковий контроль здійснюється органами, зазначеними у статті 41 цього Кодексу, в межах їх повноважень, встановлених цим Кодексом.

Згідно із ст. 41 ПК України контролюючими органами є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову, державну митну політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового та митного законодавства, законодавства з питань сплати єдиного внеску та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган (далі - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику), його територіальні органи.

На території м. Сміла та Смілянського району такий контроль здійснює Смілянська об'єднана податкова інспекція Головного управління ДФС у Черкаській області.

Доказів того, що позивач звертався до податкового органу з приводу неправильності, неповноти чи невчасності сплати податку Смілянською ЦРЛ суду не надано.

Суду не надано також доказів того, що Смілянська міська рада зверталась до цього органу з приводу порушення законодавства щодо взяття на облік платника податку.

Кожній особі законодавством України гарантується право на судовий захист. Звертаючись до суду, особа вказує в позові власне суб'єктивне уявлення про порушене право чи охоронюваний інтерес та спосіб його захисту.

Вирішуючи спір, суд повинен надати об'єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу на момент звернення до суду, а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.

Під захистом права розуміється державно-примусова діяльність, спрямована на відновлення порушеного права суб'єкта правовідносин та забезпечення виконання юридичного обов'язку зобов'язаною стороною. Спосіб захисту може бути визначений як концентрований вираз змісту (суті) міри державного примусу, за допомогою якого відбувається досягнення бажаного для особи, право чи інтерес якої порушені, правового результату. Спосіб захисту втілює безпосередню мету, якої прагне досягнути суб'єкт захисту (позивач), вважаючи, що таким чином буде припинене порушення (чи оспорювання) його прав, він компенсує витрати, що виникли у зв'язку з порушенням його прав, або в інший спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.

Елементами позову, які сукупно визначають його зміст і направлені на індивідуалізацію позовної вимоги, є предмет позову і підстави позову.

Звертаючись до суду з наведеним позовом, Смілянська міська рада просила визнати протиправною бездіяльність Смілянської ЦРЛ щодо несплати (неперерахування) до міського бюджету податку на доходи фізичних осіб по її працівникам та працівникам її відділень, відділів, лабораторій, які здійснюють діяльність на території міста Сміла, та зобов'язати лікарню привести сплату цього податку у відповідність до п. 168.4 ст. 168 Податкового кодексу України та ст. 64 Бюджетного кодексу України

Визнання бездіяльності Смілянської центральної районної лікарні щодо несплати ПДФО до міського бюджету неправомірною з урахуванням вищенаведених норм Податкового кодексу має доводитись як підстава позовної вимоги, направленої на відновлення права.

Одночасно вимога про зобов'язання відповідача привести сплату цього податку у відповідність до п. 168.4 ст. 168 Податкового кодексу України та ст. 64 Бюджетного кодексу України не має конкретного виразу, враховуючи, що вимоги позивача ґрунтуються на не отриманому в 2016 році податку до місцевого бюджету.

Згідно з ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Через відсутність посилання на конкретні способи захисту свого права, суд не може визнати встановити наявність чи відсутність порушень позивачем податкового законодавства.

При цьому, суд позбавлений права вийти за межі позовних вимог, оскільки таке право надано суду лише для захисту від порушень з боку суб'єктів владних повноважень, до яких відноситься і позивач.

На підставі викладеного, керуючись ст. 2, 9, 77, 241-246, 250 КАС України, суд, -

постановив:

В позові Смілянської міської ради (місцезнаходження - м. Сміла Черкаської області, вул. Незалежності, 37, код ЄДРПОУ 25874705) до Смілянської центральної районної лікарні ім. Софії Бобринської (місцезнаходження - с. Попівка Смілянського району Черкаської області, вул. Леніна, 54, код ЄДРПОУ 02005409), треті особи: Смілянська об'єднана податкова інспекція Головного управління ДФС у Черкаській області (місцезнаходження - м. Сміла Черкаської області, вул. Незалежності, 76, код ЄДРПОУ 21367325), Смілянська районна рада Черкаської області (місцезнаходження - м. Сміла Черкаської області, вул. Незалежності, 37, код ЄДРПОУ 25583965) та Смілянська районна державна адміністрацію (місцезнаходження - м. Сміла Черкаської області, вул. Незалежності, 37, код ЄДРПОУ 04061276), про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії відмовити повністю.

Рішення може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Смілянський міськрайонний суд Черкаської області шляхом подання апеляційної скарги протягом 30-ти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Головуючий: В. О. Прилуцький

Дата ухвалення рішення03.04.2018
Оприлюднено17.04.2018
Номер документу73363908
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —703/1307/17

Постанова від 03.04.2018

Адміністративне

Смілянський міськрайонний суд Черкаської області

Прилуцький В. О.

Постанова від 03.04.2018

Адміністративне

Смілянський міськрайонний суд Черкаської області

Прилуцький В. О.

Ухвала від 23.11.2017

Адміністративне

Смілянський міськрайонний суд Черкаської області

Прилуцький В. О.

Ухвала від 19.06.2017

Адміністративне

Смілянський міськрайонний суд Черкаської області

Прилуцький В. О.

Ухвала від 28.04.2017

Адміністративне

Смілянський міськрайонний суд Черкаської області

Прилуцький В. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні