РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
06 квітня 2018 року м. Рівне №817/40/18
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Борискіна С.А. за участю секретаря судового засідання Ковальчук Г.М та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:
позивача: представник ОСОБА_1,
відповідача: представник Задорожний О.Г.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
Депутата Дубровицької районної ради ОСОБА_3 доДубровицької районної ради про визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
Депутат Дубровицької районної ради ОСОБА_3 (далі - позивач, ОСОБА_3) звернувся до суду з позовом до Дубровицької районної ради (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення відповідача від 21.12.2017 №251 "Про районний бюджет на 2018 рік".
На обґрунтування позову зазначає, що рішення Дубровицької районної ради Рівненської області від 21.12.2017 №251 "Про районний бюджет на 2018 рік" є протиправним та таким, що прийняте з грубим порушенням вимог чинного законодавства України та регламенту Дубровицької районної ради Рівненської області, а саме: не у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України. Зокрема, наголошує на порушенні строків скликання сесії та підписанні порядку денного та розпорядження про скликання такої сесії неповноважною на те особою - заступником голови ради.
В судових засіданнях представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав викладених у позовній заяві. Додатково зазначив, що позивача було протиправно позбавлено права голосувати як депутата, без врахування того, що постановою Хортицького районного суду м. Запоріжжя 10.10.2017, що набрала законної сили, визнано протиправним та скасовано рішення Дубровицької ради від 17.03.2017 №167 "Про заяву депутата ОСОБА_3 про дострокове припинення повноважень депутата районної ради". Просив позов задовольнити повністю.
05.02.2018 за вх.2415/18 відповідачем подано відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач проти задоволення позовних вимог заперечує повністю. Зазначає про те, що оскаржуване рішення було прийнято з дотриманням всіх вимог чинного законодавства більшістю голосів від загального складу ради, відкритим поіменним голосуванням. Зокрема, відповідно до вимог ч.6 ст.56 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" розпорядженням голови від 17.11.2017 №69 ос виконувати повноваження голови було доручено заступнику голови ради - Задорожному Олександру Григоровичу. Крім того, 21.12.2015 головою Дубровицької районної ради було прийнято розпорядження №57-ос "Про здійснення повноважень голови на період відсутності та неможливості виконання своїх обов'язків". Відтак, заступник голови Дубровицької районної ради мав законне право приймати і підписувати розпорядження про скликання дев'ятнадцятої сесії ради 12.12.2017. Посилання на порушення строків скликання сесії також вважає безпідставним, оскільки на момент прийняття оскаржуваного рішення райдержадміністрацією не були подані проект рішення та відповідні матеріали, які передбачені п.2 ст.4 регламенту районної ради. 29.12.2017 райдержадміністрацією було подано пропозицію терміново внести на розгляд сесії районної ради питання про районний бюджет на 2018 рік. Відповідно, у зв'язку з прийняттям Закону України "Про державний бюджет України на 2018рік" та враховуючи вимоги ст. 77 Бюджетного кодексу України, питання про районний бюджет на 2018 рік було внесене в порядок денний дев'ятнадцятої сесії на сесійному засіданні 21.12.2017 шляхом голосування за пропозицію відповідно до п.3, 4 ст.5 регламенту районної ради. За таких обставин, вважає, що підстави для скасування рішення відсутні. Просить у задоволенні позовних вимог відмовити повністю, з огляду і на те, що будь-які права позивача прийняттям зазначеного рішення порушені не були.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши надані докази у їх сукупності та з'ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що у задоволенні адміністративного позову слід відмовити повністю з огляду на наступне.
Судом встановлено, що загальний склад Дубровицької районної ради Рівненської області становить 34 депутати (а.с.164-167).
Розпорядженням голови Дубровицької районної ради Рівненської області сьомого скликання від 21.12.2015 №57 ос "Про здійснення повноважень голови ради на період відсутності та неможливості виконання своїх обов'язків" відповідно до ст.55, п.6 ст.56 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" заступнику голови районної ради доручено здійснювати повноваження голови ради за відсутності голови ради, а також у разі неможливості виконання головою ради своїх обов'язків у зв'язку з відпусткою, тимчасовою непрацездатністю, службовим відрядженням та з інших причин (а.с.114).
17.03.2017 депутат ОСОБА_3 подав відповідачеві письмову заяву про складання повноважень депутата Дубровицької районної ради VII скликання (а.с.168).
За результатами розгляду вказаної заяви 17.03.2017 Дубровицька районна рада Рівненської області прийняла рішення №167 "Про заяву депутата ОСОБА_3 щодо дострокового припинення повноважень депутата районної ради", яке надійшло до Дубровицької районної виборчої комісії Рівненської області 24.03.2017, та достроково припинила повноваження депутата районної ради ОСОБА_3, у зв'язку з особистою заявою про складення ним депутатських повноважень.
Відповідно до постанови від 27.03.2017 №2 Дубровицька районна виборча комісія Рівненської області, розглянувши вищевказане рішення, постановила визнати обраним депутатом Дубровицької районної ради Рівненської області на чергових виборах народних депутатів Дубровицької районної ради Рівненської області 25.10.2015 в багатомандатному виборчому окрузі ОСОБА_4 (а.с.171).
13.04.2017 постановою Дубровицької районної виборчої комісії Рівненської області №3 ОСОБА_4 було зареєстровано як депутата Дубровицької районної ради Рівненської області, обраного на чергових виборах народних депутатів Дубровицької районної ради Рівненської області 25.10.2015 в багатомандатному виборчому окрузі (а.с.172).
Постановою Хортицького районного суду м. Запоріжжя від 10.10.2017 у справі №337/2530/17 за позовом ОСОБА_3 до Дубровицької районної ради Рівненської області про визнання протиправним та скасування рішення Дубровицької районного ради Рівненської області сьомого скликання від 17.03.2017 за № 167 "Про заяву депутата ОСОБА_3 щодо дострокового припинення повноважень депутата районної ради" позовні вимоги задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Дубровицької районного ради Рівненської області сьомого скликання від 17.03.2017 за № 167 "Про заяву депутата ОСОБА_3 щодо дострокового припинення повноважень депутата районної ради". За наслідками апеляційного перегляду вказане рішення суду набрало законної сили 12.12.2017 (а.с.174-179).
17.11.2017 прийнято розпорядження голови Дубровицької районної ради Рівненської області сьомого скликання №69 ос "Про відпустку ОСОБА_5", відповідно до якого голова ради відбуває щорічну відпустку за період роботи з 19.11.2016 по 19.11.2017 тривалістю 30 календарних днів з 20.11.2017 з виплатою допомоги на оздоровлення. На період своєї відсутності виконання повноважень голови ради доручив заступнику голови ради - Задорожному Олександру Григоровичу (а.с.113).
12.12.2017 прийнято розпорядження голови Дубровицької районної ради Рівненської області сьомого скликання №63 "Про скликання дев'ятнадцятої сесії районної ради" (за підписом заступника голови ради - Задорожного О.), пунктом 1 якого, зокрема, передбачено скликати дев'ятнадцяту сесію районної ради сьомого скликання та 20.12.2017 об 11:00 провести засідання постійної комісії з питань бюджету, 21.12.2017 об 10:00 провести засідання постійних комісій, 21.12.2017 об 11:00 провести пленарне засідання дев'ятнадцятої сесії районної ради в залі засідань районної ради. Відповідно до п.2 даного розпорядження на розгляд дев'ятнадцятої сесії винесено питання: 1) про депутатський запит ОСОБА_6; 2) про виконання районної програми енергоефективності на 2016-2017 роки, затвердженої рішенням районної ради від 11.10.2016 №101 "Про районну програму енергоефективності на 2016-2017 роки"; 3) про присвоєння рангу та оплату праці голови районної ради; 4) про оплату праці заступника голови районної ради; 5) про роботу УТМР та управління державного агентства рибного господарства на території Дубровицького району; 6) про передачу з балансу комунального підприємства "Теплосервіс" Дубровицької районної ради на баланс управління освіти, молоді та спорту Дубровицької райдержадміністрації основних засобів; 7) про передачу з балансу комунального підприємства "Теплосервіс" Дубровицької районної ради в оперативне управління та на баланс головного управління статистики у Рівненській області основних засобів; 8) про передачу на баланс та в користування транспортних засобів; 9) про передачу у власність трансформаторних підстанцій; 10) про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка передана в оренду ПрАТ "Київстар" на території Туменської сільської ради; 11) про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка відводиться в оренду шляхом продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) на території Селецької сільської ради; 12) про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, які відводяться в оренду шляхом продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) на території Колківської сільської ради; 13) про затвердження Плану діяльності районної ради з підготовки проектів регуляторних актів на 2018 рік; 14) про застосування прапора ОУН (р) на території Дубровицького району; 15) про звіт постійної комісії районної ради з економічних питань, розвитку підприємництва та комунальної власності; 16) про районну програму підтримки та реабілітації інвалідів з вадами зору та слуху на 2018-2023 роки; 17) про план роботи районної ради на І півріччя 2018 року; 18) про зняття з контролю рішень районної ради; 19) різне (а.с.111-112).
18.12.2017 Дубровицькою районною державною адміністрацією Рівненської області прийнято розпорядження №314 "Про схвалення проекту районного бюджету на 2018 рік та прогнозу районного бюджету на 2019-2020 роки" (а.с.116).
19.12.2017 за вих.№908/01.44 Дубровицькою районною державною адміністрацією Рівненської області з метою недопущення заборгованості по оплаті праці працівникам бюджетних установ району та у зв'язку з прийняттям Закону України "Про Державний бюджет України на 2018 рік" направлено відповідачу лист з проханням термінового винесення на розгляд сесії районної ради питань: 1) про внесення змін до районного бюджету на 2017 рік; 2) про затвердження порядку надання з районного бюджету міжбюджетних трансфертів бюджетам місцевого самоврядування в 2018 році; 3) про районний бюджет на 2018 рік. До вказаного листа було додано проекти рішень районної ради із зазначених питань (а.с.115).
Водночас, 19.12.2017 позивач звернувся до голови Дубровицької районної ради ОСОБА_5 з листом №1/2017 та до голови Дубровицької районної державної адміністрації Петрушка М.М. з листом №2/2017. За змістом даних листів позивач вказує на набрання 12.12.2017 вищевказаним рішенням Хортицького районного суду м. Запоріжжя законної сили та на порушення, на його думку, порядку скликання дев'ятнадцятої сесії Дубровицької районної ради, передбаченого Законом України "Про місцеве самоврядування" та регламентом Дубровицької районної ради. Зокрема, наголошує на тому, що порядок денний сесії та розпорядження голови Дубровицької районної ради Рівненської області від 12.12.2017 №63 підписано заступником голови ради, а не головою, а також на тому, що сесія повинна була відбутися не раніше 22.12.2017, а не 21.12.2017. За таких обставин, вважає, що всі рішення, які будуть прийняті на цій сесії будуть протиправними і підлягатимуть скасуванню (а.с.186-187).
Листом від 28.12.2017 №01.24/8/17 Дубровицька районна державна адміністрація Рівненської області повідомила, що звернення позивача було направлено до Дубровицької районної ради з метою з'ясування питань порушених в ньому (а.с.189).
Листом від 29.12.2017 №2-18/622 Дубровицька районна рада повідомила, що відповідно до п.6 ст.56 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" заступник голови районної ради здійснює повноваження голови ради за відсутності голови ради на підставі його розпорядження, а також у разі неможливості виконання головою ради своїх обов'язків з інших причин. Крім того, повідомила, що заступник голови ради Задорожний О.Г. здійснював повноваження голови районної ради у зв'язку його перебуванням в щорічній відпустці з 20.11.2017 по 20.12.2017 на підставі відповідних розпоряджень та відповідно до вимог чинного законодавства. Розпорядження голови районної ради від 12.12.2017 №63 "Про скликання дев'ятнадцятої сесії районної ради" було прийнято відповідно до ст.46, п.6 ст.56 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (а.с.188).
Згідно відомості дев'ятнадцятої сесії Дубровицької районної ради Рівненської області сьомого скликання про результати відкритого поіменного голосування з питання "Про районний бюджет на 2018 рік" в цілому та із змінами та витягу з протоколу дев'ятнадцятої сесії районної ради сьомого скликання від 21.12.2017: 18 депутатів проголосували "за", 2 - "проти", 1 - "утримався" та 1 - "не брав участі в голосуванні" (а.с.139-148).
За результатами відкритого поіменного голосування більшістю голосів від загального складу 21.12.2017 Дубровицькою районною радою Рівненської області сьомого скликання прийнято рішення №251 "Про районний бюджет на 2018 рік" (а.с.16-18, 117-118).
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон України №280) визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Правові засади функціонування бюджетної системи України, її принципи, основи бюджетного процесу і міжбюджетних відносин та відповідальність за порушення бюджетного законодавства визначені Бюджетним Кодексом України від 08.07.2010 № 2456-VI (далі - БК України).
Відповідно до п.2 ч.1 ст. 2 БК України (тут і далі - в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), бюджети місцевого самоврядування - бюджети територіальних громад сіл, їх об'єднань, селищ, міст (у тому числі районів у містах), бюджети об'єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад.
Згідно з п. 45 ч. 1 ст. 2 БК України визначено, що рішення про місцевий бюджет - нормативно-правовий акт Верховної Ради Автономної Республіки Крим чи відповідної місцевої ради, виданий в установленому порядку, що затверджує місцевий бюджет та визначає повноваження відповідно Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації або виконавчого органу місцевого самоврядування здійснювати виконання місцевого бюджету протягом бюджетного періоду.
Відповідно, суд зазначає, що спірне рішення районної ради є нормативно-правовим актом, дія якого розповсюджується на невизначене коло осіб, які мешкають та знаходяться на території Дубровицького району.
Згідно з ч.4 ст.22 БК України головні розпорядники коштів місцевих бюджетів визначаються рішенням про місцевий бюджет відповідно до пунктів 2 і 3 частини другої цієї статті.
Пунктом 3 ч.2 ст.22 БК України передбачено, що головним розпорядниками коштів за бюджетними призначеннями, визначеними іншими рішеннями про місцеві бюджети є місцеві державні адміністрації, виконавчі органи та апарати місцевих рад (секретаріат Київської міської ради), структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів місцевих рад в особі їх керівників. Якщо згідно із законом місцевою радою не створено виконавчий орган, функції головного розпорядника коштів відповідного місцевого бюджету виконує голова такої місцевої ради.
Частиною 1 ст.76 БК України передбачено, що проект рішення про місцевий бюджет перед його розглядом на сесії Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної місцевої ради схвалюється Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевою державною адміністрацією чи виконавчим органом відповідної місцевої ради.
Згідно з статтею 77 Бюджетного кодексу України , відповідно до частин дев'ятої і десятої статті 75 цього Кодексу Верховна Рада Автономної Республіки Крим, відповідні місцеві ради при затвердженні місцевих бюджетів мають врахувати обсяги міжбюджетних трансфертів та інші положення (необхідні для формування місцевих бюджетів), затверджені Верховною Радою України при прийнятті проекту закону про Державний бюджет України у другому читанні.
Місцеві бюджети затверджуються рішенням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної місцевої ради до 25 грудня (включно) року, що передує плановому.
Якщо до 1 грудня року, що передує плановому, Верховною Радою України не прийнято закон про Державний бюджет України, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, відповідна місцева рада при затвердженні відповідних місцевих бюджетів враховують обсяги міжбюджетних трансфертів (освітня субвенція, медична субвенція, субвенції на здійснення державних програм соціального захисту, базова та реверсна дотації), визначені у законі про Державний бюджет України на попередній бюджетний період.
У двотижневий строк з дня офіційного опублікування закону про Державний бюджет України Верховна Рада Автономної Республіки Крим, відповідна місцева рада приводять обсяги міжбюджетних трансфертів у відповідність із законом про Державний бюджет України.
Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, міські, районні, селищні, сільські ради при затвердженні відповідних бюджетів враховують у першочерговому порядку потребу в коштах на оплату праці працівників бюджетних установ відповідно до встановлених законодавством України умов оплати праці та розміру мінімальної заробітної плати; на проведення розрахунків за електричну та теплову енергію, водопостачання, водовідведення, природний газ та послуги зв'язку, які споживаються бюджетними установами. Ліміти споживання енергоносіїв у натуральних показниках для кожної бюджетної установи встановлюються виходячи з обсягів відповідних бюджетних асигнувань.
Згідно з вимогами п.1 ч. 1 ст. 18 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.1999 № 586-XIV (далі - Закон України №586, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) місцева державна адміністрація складає і подає на затвердження ради проект відповідного бюджету та забезпечує його виконання; звітує перед відповідною радою про його виконання.
У відповідності до п.1, 2 ст.4 Регламенту Дубровицької районної ради, затвердженого рішенням ради від 18.12.2015 №10 із змінами від 08.04.2016 №35 (далі - Регламент) питання, які виносяться на розгляд районної ради готують постійні комісії, депутати, працівники виконавчого апарату районної ради, структурні підрозділи районної державної адміністрації та організації і особи, які мають відповідне право згідно з законодавством України.
Матеріали до питання, що виносяться на розгляд сесії, включають: проект рішення з додатками (якщо вони є), погоджений відповідно до пункту 7 ст. 4, преамбула якого, крім обґрунтування підстав прийняття рішення, повинна містити посилання на законодавчі та нормативні акти із зазначенням номерів статей і підпунктів; висновки та пропозиції постійних комісій; при необхідності - довідку щодо суті питання, підписану керівниками структурних підрозділів, що її готували, яка повинна містити: а)обґрунтування необхідності прийняття рішення; б)обґрунтування відповідності проекту рішення чинному законодавству; в)очікувані наслідки прийняття та застосування рішення (у випадку прийняття рішення, що впливає на соціально - економічну ситуацію в районі); г)у разі внесення проекту рішення, яке потребуватиме матеріальних чи інших витрат за рахунок районного бюджету - фінансово-економічне обґрунтування та пропозиції щодо покриття цих витрат обґрунтування громадської необхідності.
Пунктом 2 ст.5 Регламенту передбачено, що пропозиції до порядку денного сесії вносяться не пізніше, як за 20 днів до відкриття чергової сесії головою районної ради, постійними комісіями, депутатами, головою районної державної адміністрації, а у виняткових випадках, передбачених п.5 ст.3 даного регламенту - не пізніше як за день до проведення сесії.
Відповідно до п. 3, 4 ст.5 Регламенту проект порядку денного, сформований відповідно до вимог регламенту, обговорюється і затверджується районною радою більшістю депутатів від складу ради.
Обговорення щодо включення питання до порядку денного сесії проводиться за скороченою процедурою.
За приписами ч.1, 3-6 ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (тут і далі - в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Першу сесію новообраної районної у місті, районної, обласної ради скликає відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як через два тижні після реєстрації новообраних депутатів ради у кількості, яка забезпечує повноважність складу ради відповідно до статті 45 цього Закону. Перше пленарне засідання першої сесії відкриває голова зазначеної територіальної виборчої комісії, який інформує раду про підсумки виборів депутатів. З моменту визнання повноважень депутатів ради нового скликання рада обирає тимчасову президію з числа депутатів ради в кількості не більше п'яти осіб - представників партій (блоків), які набрали найбільшу кількість голосів на виборах. Члени тимчасової президії почергово головують на пленарних засіданнях ради до обрання голови ради. З часу обрання голови ради він веде пленарні засідання ради відповідно до вимог цього Закону та регламенту ради.
Наступні сесії ради скликаються: сільської, селищної, міської - відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районної, обласної - головою відповідної ради.
Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
У разі немотивованої відмови сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті, районної, обласної ради або неможливості його скликати сесію ради сесія скликається: сільської, селищної, міської ради - секретарем сільської, селищної, міської ради; районної у місті, районної, обласної ради - відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради.
Частиною 6 ст.56 Закону України №280 передбачено, що заступник голови районної у місті, районної ради, перший заступник голови обласної ради здійснює повноваження голови відповідної ради за відсутності голови ради на підставі його розпорядження, а також у разі неможливості виконання головою ради своїх обов'язків з інших причин.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що на виконання вказаної вимоги закону розпорядженням голови Дубровицької районної ради Рівненської області сьомого скликання від 21.12.2015 №57 ос "Про здійснення повноважень голови ради на період відсутності та неможливості виконання своїх обов'язків" заступнику голови районної ради було доручено здійснювати повноваження голови ради за відсутності голови ради, а також у разі неможливості виконання головою ради своїх обов'язків у зв'язку з відпусткою, тимчасовою непрацездатністю, службовим відрядженням та з інших причин. Розпорядженням голови Дубровицької районної ради Рівненської області сьомого скликання №69 ос "Про відпустку ОСОБА_5", за період своєї відсутності (з 20.11.2017 по 19.12.2017) виконання повноважень голови ради було доручено заступнику голови ради - Задорожному Олександру Григоровичу.
Відтак, суд дійшов висновку, що заступник голови ради, приймаючи розпорядження голови Дубровицької районної ради Рівненської області сьомого скликання №63 "Про скликання дев'ятнадцятої сесії районної ради" від 12.12.2017 №63 діяв в межах, в спосіб і в порядку, визначеному законом.
Відповідно до вимог ч.10 ст.46 Закону України №280 рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.
Пунктом 5 статті 3 Регламенту аналогічно закріплено вимогу про те, що рішення про скликання сесії районної ради доводиться до відома депутатів персонально і населення не пізніше як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніше як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд районної ради.
Згідно з частиною 3 статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" від 13.01.2011 № 2939-VI , проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Пунктом 11 ст.4 Регламенту встановлено, що проекти рішень районної ради оприлюднюються їх розробниками у порядку, визначеному Законом України "Про доступ до публічної інформації", не пізніше як за 20 робочих днів до дати розгляду відповідного проекту рішення на пленарному засіданні районної ради, або подаються у виконавчий апарат ради в електронному вигляді не пізніше 25 робочих днів до дати розгляду відповідного проекту рішення на пленарному засіданні ради для оприлюднення їх на офіційному сайті районної ради www.dubrrada.gov.ua.
Як встановлено судом, та не заперечується сторонами, розпорядження голови Дубровицької районної ради Рівненської області сьомого скликання №63 "Про скликання дев'ятнадцятої сесії районної ради" від 12.12.2017 №63 та проекти рішень з питань, які були включені в дане розпорядження, було доведено до відома депутатів районної ради та населення через сайт Дубровицької районної ради (www.dubrrada.gov.ua) - 12.12.2017. Також, 12.12.2017 кожного депутата персонально було повідомлено в телефонному режимі про день, час і місце проведення сесії та перелік питань, які вносяться на розгляд.
Питання "Про районний бюджет на 2018 рік" не включалося в розпорядження голови Дубровицької районної ради Рівненської області сьомого скликання №63 "Про скликання дев'ятнадцятої сесії районної ради" від 12.12.2017 №63, оскільки на момент його прийняття райадміністрацією ще не були подані проект рішення і відповідні матеріали, які передбачені п.2 ст.4 Регламенту.
Отже, відповідачем не було порушено строків повідомлення про скликання сесії районної ради, а також опублікування проектів рішень з питань, які включені в розпорядження голови ради від 12.12.2017 №63.
Однак, суд враховує, що за даних обставин, дев'ятнадцята сесія Дубровицької районної ради сьомого скликання повинна була відбутися не пізніше 22.12.2017.
Водночас, вказана сесія була проведена 21.12.2017.
Проте, на переконання суду дана обставина, не впливає на законність прийнятих рішень на такій сесії, не порушує жодних прав та інтересів позивача.
Судом встановлено, що 19.12.2017 Дубровицькою районною державною адміністрацією було подано в районну раду пропозицію терміново винести на розгляд сесії районної ради питання "Про районний бюджет на 2018 рік" разом з розпорядженням голови райдержадміністрації "Про схвалення проекту районного бюджету на 2018 рік та прогнозу районного бюджету на 2019-2020 роки" від 18.12.2017, у відповідності до вимог п.2 ст.5 Регламенту.
Виконавчим апаратом районної ради поданий проект рішення був розміщений 19.12.2017 для оприлюднення на сайті Дубровицької районної ради.
У зв'язку з прийняттям Закону України "Про Державний бюджет України на 2018 рік" від 07.12.2017 № 2246-VIII та відповідно до ст.77 БК України, питання "Про районний бюджет на 2018 рік" було внесене в порядок денний дев'ятнадцятої сесії на сесійному засіданні 21.12.2017 шляхом голосування за пропозицію згідно з п.3,4 ст.5 Регламенту. Зокрема, проект порядку, сформований відповідно до вимог Регламенту був обговорений і затверджений радою більшістю депутатів від загального складу ради, а обговорення щодо включення питання до порядку денного сесії проведено за скороченою процедурою. За включення питання "Про районний бюджет на 2018 рік" в порядок денний проголосувало 21 із 34 депутатів районної ради, що підтверджується матеріалами справи.
Саме ж оскаржуване рішення було прийнято на сесійному засіданні районної ради після обговорення більшістю голосів від загального складу ради, відкритим поіменним голосуванням, як того вимагає п.4 ст.10 Регламенту та ч.2, 3 ст.59 Закону України №280. За вказане рішення проголосувало 18 з 34 депутатів, що підтверджується матеріалами справи.
Суд не погоджується з твердженнями позивача про те, що спірне рішення є протиправним тільки з тих підстав, що порушена процедура його прийняття.
На переконання суду, порушення процедури прийняття спірного рішення з урахуванням особливостей вищезазначених норм бюджетного законодавства не тягне за собою визнання протиправним та скасування рішення.
Крім того, при вирішенні даного спору суд звертає увагу сторін на наступне.
Частиною 3 ст.19 БК України передбачено, що учасниками бюджетного процесу є органи, установи та посадові особи, наділені бюджетними повноваженнями (правами та обов'язками з управління бюджетними коштами).
Згідно п.10 ч.1 ст.2 БК України бюджетний процес - регламентований бюджетним законодавством процес складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання, а також контролю за дотриманням бюджетного законодавства.
Відповідно до вимог пунктів 5,6,7 частини 1 статті 116 БК України порушенням бюджетного законодавства визнається порушення учасником бюджетного процесу встановлених цим Кодексом чи іншим бюджетним законодавством норм щодо складання, розгляду, затвердження, внесення змін, виконання бюджету та звітування про його виконання, а саме: порушення встановленого порядку або термінів подання проекту закону про Державний бюджет України (проекту рішення про місцевий бюджет) на розгляд Верховної Ради України (Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради); порушення встановленого порядку або термінів розгляду проекту та прийняття закону про Державний бюджет України (рішення про місцевий бюджет); прийняття рішення про місцевий бюджет з порушенням вимог цього Кодексу чи закону про Державний бюджет України (в тому числі щодо складання бюджету в частині міжбюджетних трансфертів).
Згідно п. 6 ч. 1 ст. 117 БК України за порушення бюджетного законодавства до учасників бюджетного процесу можуть застосовуватися такі заходи впливу - зупинення дії рішення про місцевий бюджет - застосовується за порушення бюджетного законодавства, визначене пунктом 7 частини першої статті 116 цього Кодексу, у порядку, встановленому статтею 122 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 3 ст. 122 БК України у разі порушення вимог щодо складання бюджету згідно з цим Кодексом, законом про Державний бюджет України чи рішенням районної, міської (міста республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення) ради про бюджет в частині міжбюджетних трансфертів голові районної державної адміністрації, голові виконавчого органу міської (міста республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення) ради надається право протягом місяця з дня набрання чинності рішенням про міський (міст районного значення), сільський, селищний та районний у місті бюджети звернутися до суду з одночасним клопотанням про невідкладне зупинення дії рішення про відповідний місцевий бюджет до закінчення судового розгляду справи. Виконавчі органи міських міст районного значення, сільської, селищної, районної у місті рад наступного дня після підписання керівником рішення про відповідний бюджет або внесення до нього змін надсилають його районній державній адміністрації чи виконавчому органу міської (міста республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення) ради.
Як встановлено судом, постановою Хортицького районного суду м. Запоріжжя 10.10.2017, що набрала законної сили 12.12.2017, визнано протиправним та скасовано рішення Дубровицької ради від 17.03.2017 №167 "Про заяву депутата ОСОБА_3 про дострокове припинення повноважень депутата районної ради".
Однак, на час проведення прийняття оскаржуваного рішення та вирішення справи судом відомості щодо відновлення повноважень ОСОБА_3 як депутата Дубровицької районної ради Рівненської області чи про скасування постанови Дубровицької районної виборчої комісії від 13.04.2017 №3 про реєстрацію депутатом районної ради ОСОБА_4 замість вибулого ОСОБА_3, у матеріалах справи відсутні, а відтак позивач не є учасником бюджетного процесу.
Тому, суд не приймає твердження позивача про те, що його було протиправно позбавлено права голосувати як депутата на сесії Дубровицької районної ради 21.12.2017.
За приписами ст. 19 Конституції України від 28.06.1996 №254к/96-ВР, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
За таких обставин, в задоволенні адміністративного позову слід відмовити повністю.
Відповідно до вимог ст. 139 КАС України судовий збір на користь сторін не присуджується.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 КАС України, суд
В И Р І Ш И В :
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_3 (АДРЕСА_1, ідентифікаційний № НОМЕР_1) до Дубровицької районної ради Рівненської області (вул. Воробинська, 16, м.Дубровиця, Рівненська область, 34100, код ЄДРПОУ 21082321) про визнання протиправним та скасування рішення Дубровицької районної ради Рівненської області від 21.12.2017 №251 "Про районний бюджет на 2018 рік", - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 16 квітня 2018 року.
Суддя Борискін С.А.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.04.2018 |
Оприлюднено | 18.04.2018 |
Номер документу | 73375454 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Борискін С.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні