КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 826/16249/17 Суддя (судді) першої інстанції: Скочок Т.О.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 квітня 2018 року м. Київ
Колегія Київського апеляційного адміністративного суду у складі:
судді-доповідача Кузьменка В. В.,
суддів Василенка Я. М., Степанюка А. Г.,
за участю секретаря Видмеденко О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Києві справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві до Середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №182 м. Києва про застосування заходів реагування, за апеляційною скаргою Середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №182 м. Києва на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 02.02.2018, -
В С Т А Н О В И Л А:
Позивач звернувся до суду з позовом про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень Середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №182 м. Києва за адресою б-р І. Шамо (попередня назва - б-р О. Давидова), 17 у Дніпровському районі м. Києва до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.
Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 02.02.2018 позов задоволено.
Не погоджуючись з зазначеним судовим рішенням, представник відповідача подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції як таку, що постановлена з порушенням норм матеріального і процесуального права, та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позову в повному обсязі.
В судове засідання з'явилися представник апелянта, підтримав апеляційну скаргу та просив її задовольнити. Представник позивача, просив залишити постанову суду першої інстанції без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, представників сторін, перевіривши матеріали справи, відзив на апеляційну скаргу, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
У відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З матеріалів справи вбачається, що Дніпровським районним управлінням Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у м. Києві проведено позапланову перевірку щодо додержання суб'єктом господарювання - Середньою загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів №182 м. Києва, розташованою за адресою: м. Київ, Дніпровський район, вул. Шамо, 17 - вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за наслідками якої складено відповідний акт від 23.11.2017 №381, в якому зафіксовано ряд порушень, виявлених під час здійснення останньої.
Зокрема, перевіркою встановлено порушення:
-з'єднання, відгалуження та окінцювання жил електричних проводів у навчальних, підсобних, та підвальних приміщеннях школи не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
-в навчальних, підсобних та підвальних приміщеннях школи допускається експлуатація світильників зі знятими плафонами (розсіювачами);
-в підсобних та підвальних приміщеннях школи відгалужувальні та з'єднувальні коробки не закриті кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів;
-електричні розетки, вимикачі та перемикачі в приміщеннях школи встановлені на горючій основі (поверхні);
-у приміщеннях підвального поверху харчоблоку допускається улаштування та експлуатація тимчасових дільниць електромережі;
-в приміщеннях підвального поверху харчоблоку допускається підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи;
-у навчальному класі розташованому у підвальному поверсі місця прилягання світильників до горючого облицювання стін не захищені теплоізоляційним матеріалом;
-не надані акти проведення схованих робіт на прокладання електропроводки за підвісними стелями в приміщеннях їдальні та актового залу;
-будівля школи не захищена від прямих попадань блискавки і вторинних її прояв відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд (ІЕС 62305: 2006, NEQ)";
-групові електрощитки які розташовані в приміщеннях будівлі школи не оснащені схемами підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту;
-облицювання (оздоблення) стін на шляхах евакуації коридору першого, другого та третього поверхів здійснено горючими матеріалами;
-евакуаційні шляхи та виходи з поверхів не забезпечені (не обладнані) евакуаційним освітленням, а саме відповідними табличками Вихід ;
-двері евакуаційних виходів з вестибюлю першого поверху не перенавішені з урахуванням їх відчинення в напрямку виходу;
-допускається захаращення матеріальними цінностями та різним обладнанням запасного евакуаційного виходу з вестибюлю першого поверху;
-допускається розміщення на евакуаційних виходах з першого, другого та третього поверхів запасної сходової клітини навчальних класів та встановлення біля евакуаційних дверей меблів та різного обладнання;
-допускається захаращення матеріальними цінностями запасних евакуаційних виходів з приміщень їдальні та актового залу та зачинення їх дверей наглухо;
-допускається закладання склоблоками фрамуг для видалення диму у зовнішніх стінах сходових клітин;
-грати на вікнах окремих приміщень де перебувають люди, не виконані розпашними, розсувними або легкозйомними;
-приміщення школи не обладнані системою автоматичної пожежної сигналізації у відповідності до вимог Додатку В Таблиця В.1 Державних будівельних норм ДБН В.2.5-56-2010 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту );
-Приміщення школи не обладнані системою оповіщення про пожежу та управлінням евакуацією людей;
-пожежні кран-комплекти які розміщені в приміщеннях їдальні (актового залу) та в коридорі третього поверху не укомплектовані стволами та рукавами;
-пожежні кран-комплекти які розміщені на поверхах будівлі школи не пройшли технічне обслуговування і перевірку на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів у журналі обліку технічного обслуговування. Перевірки необхідно виконувати не рідше одного разу на шість місяців;
-не проведене перекантування окремих пожежних рукавів, які розміщені в пожежних кран-комплектах розташованих на поверхах;
-двері приміщень електрощитової не виконані протипожежними з межею вогнестійкості ЕІ 30 хвилин та сертифікатом відповідності системи УкрСЕПРО;
-на будівлі школи біля місця розташування пожежного гідранту не встановлений покажчик (об'ємний зі світильником або плоский із застосуванням світловідбивних покриттів) з нанесеними на нього: -літерним індексом ПГ, цифровими значеннями відстані в метрах від покажчика до гідранта, внутрішнього діаметра трубопроводу в міліметрах, зазначенням виду водопровідної мережі (тупикова чи кільцева);
-не проведене технічне обслуговування (перезарядка) наявних окремих вогнегасників;
-допускається експлуатація вуглекислотних вогнегасників без захисних раструбів;
-пожежний щит розташований в приміщеннях майстерні не доукомплектований протипожежним інвентарем згідно норм належності;
-приміщення та територія школи не забезпечені знаками безпеки згідно ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности та ДСТУ ІБО 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форми та колір ;
-допускається куріння працівників на території школи.
Вважаючи вказані порушення у сферах пожежної і техногенної безпеки, а також цивільного захисту, такими, що мають за собою наслідок у вигляді застосування заходів реагування, позивач звернувся з позовом до суду.
Статтею 55 Кодексу цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403-VI передбачені заходи щодо забезпечення пожежної безпеки, відповідно до ч. 1 якої забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб'єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів.
Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств, установ та організацій.
Відповідно до ст. 1 Закону України від 05.04.2007 р. № 877-V Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16 січня 2013 року №20/2013 (далі - Положення №20/2013), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України.
ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності (абзац 2 пункту 1 Положення №20/2013).
Згідно з частиною 2 статті 51 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення техногенної безпеки суб'єкта господарювання покладається на його керівника.
Згідно пунктів 1, 2, 3 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні, діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об'єктів.
Керівник підприємства повинен визначити обов'язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту.
Заходами державного нагляду (контролю) - є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт. Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
Згідно із ч. 7 ст. 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Відповідно ч. 1, 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.
Водночас у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Таким чином, ст.ст. 69 та 70 Кодексу цивільного захисту України передбачені різні санкції за порушення вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
При цьому, з аналізу вищенаведеного вбачається, що застосування заходів реагування можливо у разі виявлення порушень, які створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Так, у відповідності до п. 26 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України, небезпечним чинником є складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров'ю людини.
Судом було встановлено, що всі перелічені порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки зазначені в акті перевірки створюють реальну загрозу життю та здоров'ю людей, які працюють, перебувають в установі.
Підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів може бути недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання.
Відповідно до ч. 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Порушення, які є підставою для застосування заходів реагування, встановлені в акті перевірки, відповідач не усунув та не спростував документально відсутність фактів вчинення таких порушень.
Колегія суддів зазначає, що підставами для застосування заходів реагування в першу чергу є наявність встановлення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей. При цьому, кількість таких порушень є неважливою, так як наявність навіть одного порушення може створювати загрозу життю та здоров'ю людей. Відтак, посилання апелянта на те, що застосовані заходи реагування не спів мірні з виявленими порушеннями, не заслуговують на увагу.
Відтак, враховуючи наявність таких порушень, подальша діяльність відповідача створює загрозу життю та здоров'ю людей, які працюють та або перебувають в установі, внаслідок чого є підстави для застосування до відповідача заходів реагування.
Апелянтом не було надано доказів на підтвердження вимог апеляційної скарги, а висновки суду першої інстанції є такими, що відповідають вимогам закону і доводами апеляційної скарги не спростовуються.
Керуючись ст.ст. 242, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, п. 2, 3, 4, 5, 6, 9 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України Про судове рішення в адміністративній справі від 20.05.2013 № 7 колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №182 м. Києва на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 02.02.2018 у справі за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві до Середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №182 м. Києва про застосування заходів реагування - залишити без задоволення.
Рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 02.02.2018 - залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя-доповідач: В. В. Кузьменко
Судді: Я. М. Василенко
А. Г. Степанюк
Повний текст постанови виготовлено 17.04.2018
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.04.2018 |
Оприлюднено | 18.04.2018 |
Номер документу | 73419509 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Кузьменко В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні