Категорія 2.11.17
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 липня 2009 року Справа № 2а-20030/09/1270
Луганський окружний адмін істративний суд у складі
головуючого судді Чернявс ької Т.І.,
при секретарі судового зас ідання Ігнатович О.А.,
за участю сторін:
від позивача - юриско нсульт
Гаврилюк О.В. (довіреніс ть від 03.06.2009 №14-120д)
від відповідача - г оловний державний податкови й інспектор юридичного відді лу
Домніна М.В. (довіреніст ь від 08.01.2009 № 2)
розглянувши у відкритом у судовому засіданні у м. Луга нську
справу за адміністративни м позовом
державного підприємства « Свердловантрацит» в особі
відокремленого підрозділу «Групова-збагачувальна фабр ика «Центроспілка»
до державної податкової ін спекції в м. Свердловську Луг анської області
про визнання дій щодо розпо ділу та спрямуванню сум на по гашення податкового боргу та пені протиправними, зобов' язання зарахувати сплачені с уми згідно призначенню плате жу, вказаного у платіжних дор ученнях, та зобов' язання вн ести зміни до картки особово го рахунку,
ВСТАНОВИВ:
10 березня 2009 року державне підприємство «Свердловантр ацит» в особі відокремленого структурного підрозділу «Гр упова збагачувальна фабрика «Центроспілка» звернулось д о Луганського окружного адмі ністративного суду з позовом до державної податкової інс пекції в м. Свердловську Луга нської області про визнання протиправними дій щодо розпо ділу та спрямуванню сум на по гашення податкового боргу та пені, сплачених платіжними д орученнями від 25 квітня 2008 року № 156, від 20 травня 2008 року № 184, від 23 червня 2008 року № 229, від 16 липня 2008 р оку № 276, від 21 серпня 2008 року № 335, в ід 22 вересня 2008 року № 384, від 23 жов тня 2008 року № 416, від 21 листопада 20 08 року № 461, від 19 грудня 2008 року № 53 4, від 22 січня 2009 року № 28, зобов' я зання державної податкової і нспекції в м. Свердловську Лу ганської області зарахувати суми, сплачені платіжними до рученнями від 25 квітня 2008 року № 156, від 20 травня 2008 року № 184, від 23 ч ервня 2008 року № 229, від 16 липня 2008 ро ку № 276, від 21 серпня 2008 року № 335, ві д 22 вересня 2008 року № 384, від 23 жовт ня 2008 року № 416, від 21 листопада 2008 р оку № 461, від 19 грудня 2008 року № 534, в ід 22 січня 2009 року № 28, у відповід ності із призначенням платеж у виключно в рахунок сплати п одаткового боргу по збору за забруднення навколишнього п риродного середовища відпов ідно до графіку сплати розст роченого податкового боргу з а договором розстрочки від 26 к вітня 2006 року № 11 та внести відп овідні зміни до картки особо вого рахунку.
В позовній заяві позивач за значив, що ним на виконання зо бов' язань за договором від 26 квітня 2006 року № 11 платіжними д орученнями від 25 квітня 2008 року № 156, від 20 травня 2008 року № 184, від 23 червня 2008 року № 229, від 16 липня 2008 р оку № 276, від 21 серпня 2008 року № 335, в ід 22 вересня 2008 року № 384, від 23 жов тня 2008 року № 416, від 21 листопада 20 08 року № 461, від 19 грудня 2008 року № 53 4, від 22 січня 2009 року № 28, були сплачені суми на погашення р озстрочених сум податкового боргу за договором про рестр уктуризацію податкового бор гу від 26 квітня 2006 року № 11. В зазн ачених платіжних дорученнях було вказано призначення пл атежу - «погашення податков ої розстрочки згідно договор у № 11 від 26.04.2006р., без ПДВ», але спла чені суми відповідачем згідн о повідомлень від 22.12.2008 № 112130025824748 та від 22.01.2009 № 112130025879916 були розподілен і та зараховані на погашення іншого податкового боргу по збору за забруднення навкол ишнього природного середови ща та пені.
В обґрунтування позовних в имог позивач послався на те, щ о у податкового органу відсу тні повноваження змінювати п ризначення платежу, яке було самостійно визначено платни ком податків у платіжному до рученні. Але, незважаючи на ві дсутність таких повноважень , державна податкова інспекц ія в м. Свердловську Луганськ ої області протиправно зміни ла в платіжних дорученнях ві д 25 квітня 2008 року № 156, від 20 травн я 2008 року № 184, від 23 червня 2008 року № 229, від 16 липня 2008 року № 276, від 21 се рпня 2008 року № 335, від 22 вересня 2008 р оку № 384, від 23 жовтня 2008 року № 416, в ід 21 листопада 2008 року № 461, від 19 г рудня 2008 року № 534, від 22 січня 2009 ро ку № 28 призначення платежу «по гашення податкової розстроч ки згідно договору № 11 від 26.04.2006р ., без ПДВ», розподілила і зара хувала сплачені суми на пога шення іншої податкової забор гованості та пені. Вказані ді ї відповідача порушують прав о позивача на своєчасне та в п овному обсязі виконання умов договору про реструктуризац ію податкового боргу (без пен і і штрафних (фінансових санк цій).
Відповідач позов не визнав , про що подав суду письмові за перечення проти позову від 08 т равня 2009 року № 8577/10 (арк. справи 49). В запереченнях проти позову відповідач просить відмовит и у задоволенні позову повні стю, оскільки вважає його нео бґрунтованим та таким, що не п ідлягає задоволенню, з насту пних підстав. Суми, сплачені з а платіжними дорученнями від 25 квітня 2008 року № 156, від 20 травня 2008 року № 184, від 23 червня 2008 року № 229, від 16 липня 2008 року № 276, від 21 сер пня 2008 року № 335, від 22 вересня 2008 ро ку № 384, від 23 жовтня 2008 року № 416, бу ли зараховані в рахунок пога шення реструктуризованого п одаткового боргу за договоро м від 26 квітня 2006 року № 11. Оскі льки після сплати зазначених зобовязань у позивача внасл ідок несвоєчасної сплати сам остійно узгоджених податков их зобовязань виник податков ий борг, ДПІ в м. Свердлов ську Луганської області у ві дповідності до вимог п. 7.7. ст. 7, п .п. 16.3.3. п. 16.3 ст. 16 Закону України ві д 21 грудня 2000 року № 2181-III «Про поря док погашення зобов'язань пл атників податків перед бюдже тами та державними цільовими фондами», п. 11.4 Інструкції про порядок ведення органами державної податкової служби оперативного обліку платежі в до бюджету, контроль за спра влянням яких здійснюється ор ганами державної податкової служби України, затверджено ї наказом Державної податков ої адміністрації України від 18 липня 2005 року № 276 та зареєстро ваної в Міністерстві юстиції України 02 серпня 2005 року за № 843/11 123, п.п. 3.11.2 п. 3.11 розділу 3 Інструкці ї про порядок нарахування та погашення пені за платежами , що контролюються органами д ержавної податкової служби, затвердженої наказом Держав ної податкової адміністраці ї України від 11 червня 2003 року № 290 та зареєстрованої в Мініст ерстві юстиції України 27 черв ня 2003 року за № 522/7843, суми, сплачен і за платіжними дорученнями від 21 листопада 2008 року № 461, від 1 9 грудня 2008 року № 534, від 22 січня 2009 року № 28, зараховувала у поряд ку календарної черговості по гашення податкового боргу. П раво проводити розподіл спла ченої суми на погашення пода ткового боргу (його частини) т а погашення пені надано пода тковому органу п.п. 16.3.3. п. 16.3 ст. 16 З акону України від 21 грудня 2000 р оку № 2181-III «Про порядок погашен ня зобов'язань платників под атків перед бюджетами та дер жавними цільовими фондами», якою закріплено, що якщо плат ник податків не сплачує пеню разом зі сплатою податковог о боргу (його частини) або не в изначає її окремо у платіжно му документі (чи визначає з по рушенням зазначеної пропорц ії), то податковий орган самос тійно здійснює розподіл тако ї сплаченої суми на суму, що сп рямовується на погашення так ого податкового боргу (його ч астини), та суму, що спрямовуєт ься на погашення пені, нарахо ваної на суму такого погашен ого податкового боргу (його ч астини), та надсилає такому пл атнику податків повідомленн я, в якому міститься зазначен а інформація.
Вислухавши представників позивача та відповідача, дос лідивши матеріали справи, су д приходить до висновку, що по зов підлягає частковому задо воленню з наступних підстав.
Згідно із ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративног о судочинства є захист прав, с вобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юриди чних осіб у сфері публічно-пр авових відносин від порушень з боку органів державної вла ди, органів місцевого самовр ядування, їхніх посадових і с лужбових осіб, інших суб' єк тів при здійсненні ними влад них управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегова них повноважень.
Статтею 19 Конституції Украї ни встановлено, що органи дер жавної влади та органи місце вого самоврядування, їх поса дові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повн оважень та у спосіб, що передб ачені Конституцією та Закона ми України.
У справах щодо оскарження р ішень, дій або бездіяльності суб' єктів владних повноваж ень адміністративні суди пер евіряють, чи прийняті (вчинен і) вони на підставі, у межах по вноважень та у спосіб, що пере дбачені Конституцією та Зако нами України.
26 квітня 2006 року між сторонам и у справі було укладено дого вір № 11 про реструктуризацію п одаткового боргу (без пені і ш трафних (фінансових санкцій) ) по збору за забруднення навк олишнього природного середо вища (арк. справи 23-24).
На виконання умов вищезазн аченого договору та графіку погашення податкової розстр очки відокремлений підрозді л «Групова збагачувальна фаб рика «Центроспілка» державн ого підприємства «Свердлова нтрацит» платіжними доручен нями від 25 квітня 2008 року № 156, від 20 травня 2008 року № 184, від 23 червня 2008 року № 229, від 16 липня 2008 року № 276 , від 21 серпня 2008 року № 335, від 22 вер есня 2008 року № 384, від 23 жовтня 2008 ро ку № 416, від 21 листопада 2008 року № 4 61, від 19 грудня 2008 року № 534, від 22 сі чня 2009 року № 28, перерахувала за кожним платіжним дорученням 20649,14 грн. згідно призначення пл атежу на «погашення податков ої розстрочки згідно договор у № 11 від 26.04.2006р., без ПДВ» (арк. спр ави 10-19).
Згідно повідомлень ДПІ в м. Свердловську Луганської обл асті від 22.12.2008 № 112130025824748, від 22.01. 2009 № 112130025879916 та даних облікової ка ртки відокремленого структу рного підрозділу «Групова зб агачувальна фабрика «Центро спілка» державного підприєм ства «Свердловантрацит» змі на призначення платежу відбу лась в трьох платіжних доруч еннях - від 21 листопада 2008 року № 461, від 19 грудня 2008 року № 534, від 22 сі чня 2009 року № 28, за іншими платіж ними дорученнями (від 25 квітня 2008 року № 156, від 20 травня 2008 рок у № 184, від 23 червня 2008 року № 229, від 16 липня 2008 року № 276, від 21 серпня 20 08 року № 335, від 22 вересня 2008 року № 384, від 23 жовтня 2008 року № 416) суми б ули зараховані згідно призна чення платежу платіжних дору чень в рахунок погашення рес труктуризованого податково го боргу за договором від 26 кв ітня 2006 року № 11.
Судом відхиляються за необ ґрунтованістю доводи ДПІ в м . Свердловську Луганської об ласті щодо правомірності дій відповідача по зарахуванню сплачених сум у порядку кале ндарної черговості погашенн я податкового боргу і їх відп овідністю вимогам п. 7.7. ст. 7, п.п. 16.3.3. п. 16.3 ст. 16 Закону України від 21 грудня 2000 року № 2181-III «Про поряд ок погашення зобов'язань пла тників податків перед бюджет ами та державними цільовими фондами», п. 11.4 Інструкції про порядок ведення органами дер жавної податкової служби опе ративного обліку платежів до бюджету, контроль за справля нням яких здійснюється орган ами державної податкової слу жби України, затвердженої на казом Державної податкової а дміністрації України від 18 ли пня 2005 року № 276 та зареєстрован ої в Міністерстві юстиції Ук раїни 02 серпня 2005 року за № 843/11123, п .п. 3.11.2 п. 3.11 розділу 3 Інструкції п ро порядок нарахування та по гашення пені за платежами, що контролюються органами держ авної податкової служби, зат вердженої наказом Державної податкової адміністрації Ук раїни від 11 червня 2003 року № 290 та зареєстрованої в Міністерст ві юстиції України 27 червня 2003 року за № 522/7843, н а підставі наст упного.
Відповідно до вимог пункту 7.7. статті 7 Закону України від 21 грудня 2000 року № 2181-III «Про по рядок погашення зобов'язань платників податків перед бюд жетами та державними цільови ми фондами», на який посилаєт ься відповідач як на обґрунт ування права зараховувати сп лачені позивачем суми збору за забруднення навколишньог о природного середовища у ка лендарній черговості виникн ення податкового боргу, вста новлено, що податковий борг п огашається попередньо погаш енню податкових зобов'язань, які не є податковим боргом, у порядку календарної чергово сті його виникнення, а в разі о дночасного його виникнення з а різними податками, зборами (обов'язковими платежами) у рі вних пропорціях.
З наведеного вбачається, що ця норма взагалі не визначає коло осіб, на яких розповсюдж ується її дія: чи то контролюю чі органи, чи то платники пода тків. Зазначена норма не визн ачає, хто зобов'язаний здійсн ювати погашення у встановлен ому нею порядку, такий обов'яз ок нею взагалі не визначений . Вказана норма не позбавляє п латника податку права самост ійно визначати джерела та че рговість погашення податков их зобов'язань. Ця норма не вст ановлює права контролюючого органу, всупереч напрямку, за значеному платником податку у платіжному документі, зара ховувати платежі у рахунок п огашення податкового боргу.
Згідно пункту 2 статті 10 Зако ну України від 04 грудня 1990 року N 509-XII «Про державну податкову с лужбу в Україні» на державні податкові інспекції покладе но виконання функцій з забез печення обліку платників под атків, інших платежів, правил ьності обчислення і своєчасн ості надходження цих податкі в, платежів.
На виконання покладених на податкові органи функцій на казом Державної податкової а дміністрації України від 18 ли пня 2005 року № 276 було затверджен о Інструкцію про порядок вед ення органами державної пода ткової служби оперативного о бліку платежів до бюджету, ко нтроль за справлянням яких з дійснюється органами держав ної податкової служби Україн и, яку зареєстровано в Мініст ерстві юстиції України 02 серп ня 2005 року за № 843/11123. Наведена Ін струкція також не містить у с обі положень щодо прав подат кового органу змінювати приз начення платежу, визначеного платником податку у платіжн их документах, та направляти ці суми на погашення податко вого боргу попередніх податк ових періодів при веденні оп еративного обліку платежів д о бюджету.
Згідно пункту 6 частини 1 ста тті 7 Закону України від 20 трав ня 1999 року № 679-ХІV «Про Національ ний банк України» Національн ий банк України визначає сис тему, порядок і форми платежі в. Пунктом 1.7 глави 1 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній вал юті, затвердженої постановою Правління Національного бан ку України від 21 січня 2004 року № 22 та зареєстрованої в Міністе рстві юстиції України 29 берез ня 2004 року за № 377/89/76, кошти з рахун ків клієнтів банки списують лише за дорученнями власникі в цих рахунків (включаючи дог овірне списання коштів згідн о з главою 6 цієї Інструкції) а бо на підставі платіжних вим ог стягувачів у разі примусо вого списання коштів згідно з главою 5 цієї Інструкції. При цьому, згідно з пунктом 3.8 зазн аченої Інструкції реквізит « Призначення платежу» платіж ного доручення заповнюється платником так, щоб надавати п овну інформацію про платіж т а документи, на підставі яких здійснюється перерахування коштів отримувачу. Повноту і нформації визначає платник з урахуванням вимог законодав ства України. Платник відпов ідає за дані, що зазначені в ре квізиті платіжного дорученн я «Призначення платежу». Бан к перевіряє заповнення цього реквізиту на відповідність установленим вимогам лише за зовнішніми ознаками. З навед еного випливає, що право визн ачати призначення платежу ві дповідно до чинного законода вства України належить виклю чно платнику .
Беручи до уваги вищевиклад ене, позивач має право самост ійно визначати цільове призн ачення своїх грошових коштів , а також самостійно визначат и призначення платежів.
Частинами 1, 5 статті 19 Господ арського кодексу України пер едбачено, що суб'єкти господа рювання мають право без обме жень самостійно здійснювати господарську діяльність, що не суперечить законодавству . Незаконне втручання та пере шкоджання господарській дія льності суб'єктів господарюв ання з боку органів державно ї влади, їх посадових осіб при здійсненні ними державного контролю та нагляду забороня ються. Згідно частини 7 статті 66 Господарського кодексу Укр аїни держава гарантує захист майнових прав підприємства.
За приписами статті 8 Закону України від 25 червня 1991 року
№ 1251-XII «Про систему оподаткув ання» порядок зарахування по датків і зборів (обов'язкових платежів) до Державного бюдж ету України і місцевих бюдже тів та державних цільових фо ндів встановлюється Верховн ою Радою України, Верховною Р адою Автономної Республіки К рим і сільськими, селищними, м іськими радами відповідно до цього Закону та інших законі в України.
Згідно статті 50 Бюджетного кодексу України, якою встано влений порядок виконання Дер жавного бюджету України за д оходами, визначено, що податк и, збори (обов'язкові платежі) та інші доходи державного бю джету зараховуються безпосе редньо на єдиний казначейськ ий рахунок Державного бюджет у України і визнаються зарах ованими в доход державного б юджету з моменту зарахування на єдиний казначейський рах унок державного бюджету.
Відповідно до підпункту 2.4 п ункту 4 Порядку казначейсько го обслуговування державног о бюджету за доходами та інши ми надходженнями, затверджен ого наказом Державного казна чейства України від 19 грудня 2000 року № 131 (у редакції наказу Де ржавного казначейства Украї ни від 03 березня 2008 року № 80) та за реєстрованого в Міністерств і юстиції України 24 січня 2001 ро ку за № 67/5258, платники перерахов ують платежі до державного б юджету на бюджетні рахунки, в ідкриті в органах Державного казначейства України, за міс цезнаходженням (місцем прожи вання) платника. Платежі здій снюються платниками у безгот івковій або готівковій формі через банки або підприємств а поштового зв'язку. Розрахун кові документи про сплату пл атежів до державного бюджету мають бути оформлені платни ками згідно з вимогами норма тивно-правових актів Націона льного банку України.
Сплатою платником податку податкових зобов'язань вваж ається саме перерахування на казначейський рахунок держа вного бюджету відповідної су ми податку. До того ж, Законом України від 21 грудня 2000 року № 218 1-III «Про порядок погашення зоб ов'язань платників податків перед бюджетами та державним и цільовими фондами», який є с пеціальним законом з питань оподаткування і який установ лює порядок погашення зобов' язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та держ авними цільовими фондами з п одатків і зборів (обов'язкови х платежів), нарахування і спл ати пені та штрафних санкцій , що застосовуються до платни ків податків, визначено виче рпний перелік заходів, які вж иваються контролюючим орган ом з метою погашення платник ами податків податкового бор гу. Серед таких заходів немає зміни призначення платежу, с амостійно визначеного платн иком податків.
Відповідно до ч. 3 ст. 94 КАС Укр аїни якщо адміністративний п озов задоволено частково, су дові витрати, здійснені пози вачем, присуджуються йому ві дповідно до задоволених вимо г.
На підставі ч. 3 ст. 160 КАС Украї ни у судовому засіданні 07 липн я 2009 року проголошено вступну та резолютивну частини пост анови. Складення постанови у повному обсязі відкладено, п ро що згідно вимог ч. 4 ст. 167 КАС У країни повідомлено після про голошення вступної та резолю тивної частин постанови у су довому засіданні.
Керуючись ст. ст. 17, 18, 94, 158-163 Кодек су адміністративного судочи нства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправними дії державної податкової інспек ції в м. Свердловську Лугансь кої області щодо розподілу т а направлення сум, сплачених за платіжними дорученнями в ід 21 листопада 2008 року № 461, від 19 г рудня 2008 року № 534, від 22 січня 2009 ро ку № 28, на погашення податково го боргу у порядку календарн ої черговості погашення пода ткового боргу та пені, а не на погашення розстрочених сум п одаткового боргу за договоро м про реструктуризацію подат кового боргу від 26 квітня 2006 ро ку № 11 згідно призначення плат ежу платіжних доручень.
Зобов' язати державну под аткову інспекцію в м. Свердло вську Луганської області зар ахувати суми, сплачені за пла тіжними дорученнями від 21 лис топада 2008 року № 461, від 19 грудня 20 08 року № 534, від 22 січня 2009 року № 28, н а погашення розстрочених сум податкового боргу за догово ром про реструктуризацію под аткового боргу від 26 квітня 2006 року № 11 згідно призначення пл атежу платіжних доручень і в нести відповідні зміни до ка ртки особового рахунку відок ремленого підрозділу «Групо ва-збагачувальна фабрика «Це нтроспілка» державного підп риємства «Свердловантрацит » (ідентифікаційний код 26350022).
В решті позовних вимог відм овити.
Стягнути з Державного бюдж ету України на користь відок ремленого підрозділу «Групо ва-збагачувальна фабрика «Це нтроспілка» державного підп риємства «Свердловантрацит » (ідентифікаційний код 26350022, мі сцезнаходження: 94824, Луганська область, м. Свердловськ, смт. К омсомольський) судові витрат и зі сплати судового збору в с умі 01 грн. 70 коп. (одна гривня сім десят копійок).
Постанова може бути оскарж ена в апеляційному порядку д о Донецького апеляційного ад міністративного суду.
Про апеляційне оскарження спочатку подається заява. Об ґрунтування мотивів оскарже ння і вимоги до суду апеляцій ної інстанції викладаються в апеляційній скарзі.
Заява про апеляційне оскар ження та апеляційна скарга п одаються до Донецького апеля ційного адміністративного с уду через Луганський окружни й адміністративний суд. Копі я апеляційної скарги одночас но надсилається особою, яка ї ї подає, до суду апеляційної і нстанції.
Заява про апеляційне оскар ження постанови суду першої інстанції подається протяго м десяти днів з дня її проголо шення, а в разі складення пост анови у повному обсязі відпо відно до статті 160 цього Кодек су - з дня складення в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду першої інста нції подається протягом двад цяти днів після подання заяв и про апеляційне оскарження.
Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви про апеляційне о скарження, якщо скарга подає ться у строк, встановлений дл я подання заяви про апеляцій не оскарження.
Постанова складена у повно му обсязі 13 липня 2009 року.
Суддя Т.І . Чернявська
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.07.2009 |
Оприлюднено | 11.12.2010 |
Номер документу | 7342847 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні