Категорія 6.11
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ А ДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 серпня 2009 року Справа №2а-23405/09/1270
Луганський окружний адмін істративний суд у складі
головуючого судді Чернявс ької Т.І.,
при секретарі судового зас ідання Ігнатович О.А.,
за участю сторін:
від позивача - заступни к начальника відділу забезпе чення надходження
та організаційної роботи по соціальному захисту інва лідів
Окулевич О.В. (довіреність від 12.01.2009 № 1-12/3)
від відповідача - не п рибув
розглянувши у відкритому с удовому засіданні у м. Луганс ьку
справу за адміністративни м позовом
Луганського обласного ві дділення Фонду соціального з ахисту інвалідів
до комунального виробничо го управління Водопровідно-к аналізаційного господарств а
м. Свердловська
про стягнення адміністрат ивно-господарських санкцій з а невиконання у 2008 році
нормативу робочих місць дл я працевлаштування інваліді в та пені за порушення термін ів сплати адміністративно-го сподарських санкцій,
ВСТАНОВИВ:
10 червня 2009 року Луганське обласне відділення Фонду со ціального захисту інвалідів звернулось до Луганського о кружного адміністративного суду з позовом, в якому просил о стягнути з комунального ви робничого управління Водопр овідно-каналізаційного госп одарства м. Свердловська за н евиконання у 2008 році норматив у робочих місць для працевла штування інвалідів адмініст ративно-господарські санкці ї у розмірі 5395,84 грн. та 118,80 грн. пен і за порушення термінів спла ти адміністративно-господар ських санкцій.
В обґрунтування позовних в имог позивач послався на те, щ о згідно із ст. 19 Закону Україн и від 21 березня 1991 року № 875-XII «Про основи соціальної захищенос ті інвалідів в Україні» для п ідприємств, установ, організ ацій, у тому числі підприємст в, організацій громадських о рганізацій інвалідів, фізичн их осіб, які використовують н айману працю, установлюється норматив робочих місць для п рацевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельно сті штатних працівників облі кового складу за рік, а якщо пр ацює від 8 до 25 осіб, - у кількост і одного робочого місця.
Підприємства, установи, орг анізації, у тому числі підпри ємства, організації громадсь ких організацій інвалідів, ф ізичні особи, які використов ують найману працю, самостій но здійснюють працевлаштува ння інвалідів у рахунок норм ативів робочих місць виходяч и з вимог статті 18 цього Закон у (ч. 3 ст. 19 Закону України від 21 б ерезня 1991 року № 875-XII «Про основи соціальної захищеності інва лідів в Україні»).
В порушення вимог ст. 19 Закон у України від 21 березня 1991 року № 875-XII «Про основи соціальної з ахищеності інвалідів в Украї ні» на комунальному виробнич ому управлінні Водопровідно -каналізаційного господарст ва м. Свердловська у 2008 році при нормативі 1 робоче місце для п рацевлаштування інвалідів н е працювало жодного інваліда . Таким чином, відповідач до 15.04 .2009 повинен був самостійно спл атити адміністративно-госпо дарські санкції у розмірі 5395,84 грн. за 1 робоче місце, признач ене для працевлаштування інв аліда і не зайняте інвалідом . Оскільки сума адміністрати вно-господарських санкцій у встановлений законом строк в ідповідачем не сплачена, поз ивач просить стягнути її з ві дповідача разом із нарахован ою пенею в сумі 118,80 грн. за поруш ення термінів сплати адмініс тративно-господарських санк цій.
У судовому засіданні предс тавник позивача позов підтри мав, надав пояснення, аналогі чні викладеним у позові.
Відповідач у судове засіда ння не прибув, про дату, місце та час слухання справи повід омлявся належним чином. Прав ом подати суду заперечення п роти позову та докази на підт вердження своїх доводів не с користався.
Відповідно до ч. 6 ст. 71 КАС Укр аїни суд вирішує справу на ос нові наявних в матеріалах сп рави доказів.
Вислухавши представника п озивача, дослідивши матеріал и справи, суд приходить до вис новку, що позов підлягає задо воленню повністю з наступних підстав.
Відповідно до пункту 1 Полож ення про Фонд соціального за хисту інвалідів, затверджено го постановою Кабінету Мініс трів України від 26 вересня 2002 р оку № 1434 Фонд є урядовим органо м державного управління, яки й діє у складі Міністерства п раці та соціальної політики і підпорядковується йому.
Згідно з пунктом 9 зазначено го Положення для реалізації покладених на Фонд соціально го захисту інвалідів завдань за погодженням з Мінпраці ут ворюються територіальні від ділення Фонду в межах гранич ної чисельності його працівн иків.
Основним завданням Фонду с оціального захисту інваліді в, відповідно до пункту 3 цього Положення є, зокрема контрол ь за виконанням підприємства ми, установами, організаціям и, у тому числі підприємствам и, організаціями громадських організацій інвалідів, фізи чними особами, які використо вують найману працю (далі - роб отодавці), нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, установленого ста ттею 19 Закону У відповідності до покладених на Фонд завдан ь останній здійснює контроль за сплатою роботодавцями ад міністративно-господарськи х санкцій і пені (підпункт 3 пу нкту 4 зазначеного Положення ).
Таким чином, Фонд та його ві дділення є органами державно ї влади, які у правовідносина х з роботодавцями, зокрема у з в'язку із здійсненням контро лю за перерахуванням адмініс тративно-господарських санк цій, передбачених статтею 20 За кону, реалізують владні упра влінські функції.
Право відділень Фонду на зв ернення до суду у відповідни х відносинах визначено в зак онодавчому порядку (частина 9 статті 20 Закону України від 21 березня 1991 року № 875-XII «Про основ и соціальної захищеності інв алідів в Україні»).
З огляду на викладене та від повідно до п. 1 ч. 1 ст. 3, п. 4 ч. 1 ст. 17 К АС України справи за позовам и суб'єктів владних повноваж ень - відділень Фонду до робот одавців про стягнення адміні стративно-господарських сан кцій та пені за кожне робоче м ісце призначене для працевла штування інваліда і не зайня те ним, є адміністративними.
Відповідно до ст. 2 КАС Украї ни завданням адміністративн ого судочинства є захист пра в, свобод та інтересів фізичн их та юридичних осіб у сфері п ублічно-правових відносин ві д порушень з боку, у тому числі , органів державної влади.
Статтею 19 Конституції Украї ни встановлено, що правовий п орядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яки х ніхто не може бути примушен ий робити те, що не передбачен о законодавством. Органи дер жавної влади та органи місце вого самоврядування, їх поса дові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повн оважень та у спосіб, що передб ачені Конституцією та Закона ми України.
Відповідно до вимог ст. 19 Зак ону України від 21 березня 1991 ро ку № 875-XII «Про основи соціально ї захищеності інвалідів в Ук раїні»:
- для підприємств, установ, о рганізацій, у тому числі підп риємств, організацій громадс ьких організацій інвалідів, фізичних осіб, які використо вують найману працю, установ люється норматив робочих міс ць для працевлаштування інва лідів у розмірі чотирьох від сотків середньооблікової чи сельності штатних працівник ів облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у к ількості одного робочого міс ця.
- підприємства, установи, ор ганізації, у тому числі підпр иємства, організації громадс ьких організацій інвалідів, фізичні особи, які використо вують найману працю, самості йно розраховують кількість р обочих місць для працевлашту вання інвалідів відповідно д о нормативу, встановленого ч астиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштува ння інвалідів. При розрахунк ах кількість робочих місць о круглюється до цілого значен ня.
- підприємства, установи, ор ганізації, у тому числі підпр иємства, організації громадс ьких організацій інвалідів, фізичні особи, які використо вують найману працю, самості йно здійснюють працевлаштув ання інвалідів у рахунок нор мативів робочих місць виходя чи з вимог статті 18 цього Зако ну.
Стаття 18 Закону України від 21 березня 1991 року № 875-XII «Про осно ви соціальної захищеності ін валідів в Україні» вимагає, щ о підприємства, установи, орг анізації, фізичні особи, які в икористовують найману працю , зобов' язані виділяти та ст ворювати робочі місця для пр ацевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умо ви праці з урахуванням індив ідуальних програм реабіліта ції і забезпечувати інші соц іально-економічні гарантії, передбачені чинним законода вством, надавати державній с лужбі зайнятості інформацію , необхідну для організації п рацевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайня тість та працевлаштування ін валідів у порядку, встановле ному Кабінетом Міністрів Укр аїни. Забезпечення прав інва лідів на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому чис лі з умовою про виконання роб оти вдома, здійснюється шлях ом їх безпосереднього зверне ння до підприємств, установ, о рганізацій чи до державної с лужби зайнятості.
Аналіз зазначених положен ь Закону України від 21 березня 1991 року № 875-XII «Про основи соціал ьної захищеності інвалідів в Україні» дає підстави для ви сновку про те, що обов'язки роб отодавців стосовно забезпеч ення прав інвалідів на праце влаштування полягають у:
а) виділенні та створенні ро бочих місць для працевлаштув ання інвалідів, у тому числі с пеціальних робочих місць;
б) створенні для інвалідів у мов праці з урахуванням інди відуальних програм реабіліт ації;
в) забезпеченні інших соціа льно-економічних гарантії, п ередбачених чинним законода вством;
г) наданні державній службі зайнятості інформації, необ хідної для організації праце влаштування інвалідів;
д) звітуванні Фонду соціаль ного захисту інвалідів про з айнятість та працевлаштуван ня інвалідів у порядку, встан овленому Кабінетом Міністрі в України.
Згідно із ч. 1 ст. 20 Закону Укра їни від 21 березня 1991 року № 875-XII «П ро основи соціальної захищен ості інвалідів в Україні» пі дприємства, установи, органі зації, у тому числі підприємс тва, організації громадських організацій інвалідів, фізи чні особи, які використовуют ь найману працю, де середньоо блікова чисельність працююч их інвалідів менша, ніж устан овлено нормативом, передбаче ним статтею 19 цього Закону, що року сплачують відповідним в ідділенням Фонду соціальног о захисту інвалідів адмініст ративно-господарські санкці ї, сума яких визначається в ро змірі середньої річної зароб ітної плати на відповідному підприємстві, установі, орга нізації, у тому числі підприє мстві, організації громадськ их організацій інвалідів, фі зичної особи, яка використов ує найману працю, за кожне роб оче місце, призначене для пра цевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Для підпр иємств, установ, організацій , у тому числі підприємств, орг анізацій громадських органі зацій інвалідів, фізичних ос іб, на яких працює від 8 до 15 осі б, розмір адміністративно-го сподарських санкцій за робоч е місце, призначене для праце влаштування інваліда і не за йняте інвалідом, визначаєтьс я в розмірі половини середнь ої річної заробітної плати н а відповідному підприємстві , в установі, організації, у то му числі підприємстві, орган ізації громадських організа цій інвалідів, у фізичної осо би, яка використовує найману працю.
Порушення термінів сплати адміністративно-господарсь ких санкцій тягне за собою на рахування пені. Пеня обчислю ється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Наці онального банку України, що д іяла на момент сплати, нарахо ваної на повну суму недоїмки за весь її строк (ч. 2 ст. 20 Закону України від 21 березня 1991 року № 875-XII «Про основи соціальної за хищеності інвалідів в Україн і»).
Як вбачається з матеріалів справи, 27 лютого 2009 року комуна льне виробниче управління Во допровідно-каналізаційного господарства м. Свердловськ а на виконання вимог Порядку подання підприємствами, уст ановами, організаціями та фі зичними особами, що використ овують найману працю, звітів про зайнятість і працевлашт ування інвалідів та інформац ії, необхідної для організац ії їх працевлаштування, затв ердженого постановою Кабіне ту Міністрів України від 31 січ ня 2007 року № 70, подало до Лугансь кого обласного відділення Фо нду соціального захисту інва лідів звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2008 рік (арк. справи 9), в якому з азначило середньооблікову к ількість штатних працівникі в, яким відповідно до чинного законодавства встановлена і нвалідність, - 0 осіб.
Листом від 29.05.2009 № 12/3-1574 Свердлов ський міськрайцентр зайнято сті повідомив Луганське обла сне відділення Фонду соціаль ного захисту інвалідів, що ко мунальне виробниче управлін ня Водопровідно-каналізацій ного господарства м . Свердловська звіти про наяв ність вакансій форми № 3-ПН про тягом 2008 року не подавало (арк. справи 5), що є порушенням вимо г п. 2 Порядку подання підприєм ствами, установами, організа ціями та фізичними особами, щ о використовують найману пра цю, звітів про зайнятість і пр ацевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для о рганізації їх працевлаштува ння, затвердженого постаново ю Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 року № 70, щодо нада ння до центру зайнятості інф ормації про наявність вільни х робочих місць (вакантних по сад) для працевлаштування ін валідів.
Вищезазначене свідчить, що відповідачем у 2008 році не виді лялись та не створювались ро бочі місця для працевлаштува ння інвалідів і не вживались заходи щодо працевлаштуванн я інвалідів на посади у підпр иємстві, що є порушенням вимо г ст. 18 та ст. 19 Закону України ві д 21 березня 1991 року № 875-XII «Про осн ови соціальної захищеності і нвалідів в Україні» і підста вою для застосування до ньог о адміністративно-господарс ьких санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів .
З наявного в матеріалах спр ави звіту відповідача про за йнятість та працевлаштуванн я інвалідів за 2008 рік за формою № 10-ПI (річна) (арк. справи 9), затве рдженого наказом Міністерст ва праці та соціальної політ ики України від 10 лютого 2007 рок у № 42, вбачається, що середньоо блікова кількість штатних пр ацівників облікового складу - 12 осіб, фонд оплати праці штат них працівників - 129,5 тис. грн. Кі лькість інвалідів - штатних п рацівників, які повинні прац ювати на робочих місцях, ство рених відповідно до вимог ст атті 19 Закону України «Про осн ови соціальної захищеності і нвалідів в Україні» - 1, фактич но на підприємстві відповіда ча у 2008 році працевлаштовано 0 і нвалідів.
За розрахунком позивача (ар к. справи 6-7) відповідач повине н був працевлаштувати у 2008 роц і 1 інваліда (норматив, якщо на підприємстві працює від 8 до 2 5 осіб), фактично не працевлашт овано жодного інваліда, тому підприємство відповідача ма ло перерахувати адміністрат ивно-господарські санкції за нестворені робочі місця для працевлаштування інвалідів за 2008 рік в сумі 5395,84 грн. (одне нез айняте інвалідом робоче місц е х 10791,67 грн. - середня заробітн а плата штатного працівника / 2).
У відповідності із Порядко м нарахування пені та її спла ти, затвердженим наказом Мін істерства праці та соціально ї політики України від 15 травн я 2007 року № 223 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції Укра їни 30 травня 2007 року за № 552/13819, з а п орушення термінів сплати адм іністративно-господарських санкцій на 55 календарних днів відповідачу нарахована пеня в сумі 118,80 грн. Розмір нарахова ної пені відповідає вимогам ч. 2 ст. 20 Закону України від 21 бер езня 1991 року № 875-XII «Про основи со ціальної захищеності інвалі дів в Україні».
Враховуючи викладене, суд д ійшов до висновку про обґрун тованість позовних вимог щод о стягнення з відповідача ад міністративно-господарськи х санкцій у розмірі 5395,84 грн. за н евиконання у 2008 році норматив у робочих місць для працевла штування інвалідів та 118,80 грн. пені за порушення термінів с плати адміністративно-госпо дарських санкцій.
Враховуючи вимоги ч. 4 ст. 94 КА С України, а також те, що позив ач відповідно до п. 34 ст. 4 Декр ету Кабінету Міністрів Украї ни від 21 січня 1993р. №7-93 “Про держа вне мито” від сплати державн ого мита (судового збору) звіл ьнений, судові витрати у цій с праві не підлягають стягненн ю з відповідача, оскільки у сп равах, в яких позивачем є суб' єкт владних повноважень, а ві дповідачем - фізична чи юриди чна особа, судові витрати, зді йснені позивачем, з відповід ача не стягуються.
На підставі ч. 3 ст. 160 КАС Украї ни у судовому засіданні 03 серп ня 2009 року проголошено вступн у та резолютивну частини пос танови. Складення постанови у повному обсязі відкладено, про що згідно вимог ч. 4 ст. 167 КАС України повідомлено після п роголошення вступної та резо лютивної частин постанови у судовому засіданні.
Керуючись ст. ст. 17, 18, 94, 158-163 Кодек су адміністративного судочи нства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Стягнути з комунального ви робничого управління Водопр овідно-каналізаційного госп одарства м. Свердловська (іде нтифікаційний код 03339578; місцез находження: 94800, Луганська обла сть, м. Свердловськ, вул. Безгр ебельного, буд. 19-А) на користь Л уганського обласного відділ ення Фонду соціального захис ту інвалідів (одержувач - Де ржбюджет м. Свердловськ , р/р 31219230700072 в ГУ ДКУ у Луганській області, МФО 804013, код 24048566, код плат ежу 50070000) за невиконання у 2008 році нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів адміністративно-господарсь кі санкції у розмірі 5395,84 грн. (п' ять тисяч триста дев' яносто п' ять гривень вісімдесят ч отири копійки) та пеню за пору шення термінів сплати адміні стративно-господарських сан кцій у розмірі 118,80 грн. (сто вісі мнадцять гривень вісімдесят копійок).
Постанова може бути оскарж ена в апеляційному порядку д о Донецького апеляційного ад міністративного суду.
Про апеляційне оскарження спочатку подається заява. Об ґрунтування мотивів оскарже ння і вимоги до суду апеляцій ної інстанції викладаються в апеляційній скарзі.
Заява про апеляційне оскар ження та апеляційна скарга п одаються до Донецького апеля ційного адміністративного с уду через Луганський окружни й адміністративний суд. Копі я апеляційної скарги одночас но надсилається особою, яка ї ї подає, до суду апеляційної і нстанції.
Заява про апеляційне оскар ження постанови суду першої інстанції подається протяго м десяти днів з дня її проголо шення, а в разі складення пост анови у повному обсязі відпо відно до статті 160 цього Кодек су - з дня складення в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду першої інста нції подається протягом двад цяти днів після подання заяв и про апеляційне оскарження.
Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви про апеляційне о скарження, якщо скарга подає ться у строк, встановлений дл я подання заяви про апеляцій не оскарження.
Постанова складена у повно му обсязі 10 серпня 2009 року.
Суддя Т.І. Чернявська
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.08.2009 |
Оприлюднено | 11.12.2010 |
Номер документу | 7342873 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні