ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"16" квітня 2018 р.Справа № 924/81/18 м. Хмельницький
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Танасюк О.Є., при секретарі судового засідання Ключці Н.М., розглянувши матеріали
за позовом публічного акціонерного товариства "Укртелеком" в особі Хмельницької філії ПАТ "Укртелеком", м. Хмельницький
до Управління соціального захисту населення Новоушицької районної державної адміністрації Хмельницької області, смт. Нова Ушиця Хмельницької області
треті особи , які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача:
1. Новоушицька селищна рада (32600, смт. Нова Ушиця, вул. Подільська, 12, код 004407388);
2. Борсуківська сільська рада (с. Борсуки, Новоушицький район, Хмельницька область, вул. Леніна, 68, код 04404645);
3. Вахновецька сільська рада (с. Вахнівці, Новоушицький район, Хмельницька область, вул. Леніна, 21, код 04404668);
4. Зеленокуриловецька сільська рада (с. Зелені Курилівці, Новоушицький район, Хмельницька область, код 03307986).
про стягнення 32180,40 грн. боргу по відшкодуванню витрат за надані телекомунікаційні послуги пільговим категоріям споживачів Новоушицького району Хмельницької області у період з 01.01.2017р. по 31.12.2017р. включно
Представники сторін:
від позивача: Ціммерман В.А. за довіреністю від 12.12.2017р.
від відповідача: Погомія В.М. за довіреністю від 23.02.2018р.
від третьої особи 1: Зубаль І.С. - за довіреністю № 2414 від 08.09.2018р.
від третьої особи 2: не з'явився
від третьої особи 3: не з'явився
від третьої особи 4: не з'явився
У судовому засіданні 16.04.2018р. відповідно до ст.240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Позивач звернувся до суду з позовом про стягнення з відповідача 32180,40 грн. боргу по відшкодуванню витрат за надані телекомунікаційні послуги пільговим категоріям споживачів Новоушицького району Хмельницької області у період з 01.01.2017р. по 31.12.2017р. включно.
В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що відповідно до ст.19 Закону України „Про державні соціальні стандарти та соціальні гарантії", ст.63 Закону України „Про телекомунікації" та п.63 Правил надання та отримання комунікаційних послуг" позивачем за вказаний період було надано телекомунікаційні послуги на пільгових умовах громадянам Новоушицького району, які підпадають під дію Законів України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального статусу", „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", „Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист", „Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", „Про охорону дитинства" на загальну суму 32180,40 грн. Позивач вказує, що на підставі Положення про державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги позивач направляв відповідачу щомісячні звіти для здійснення розрахунку за надані телекомунікаційні послуги. Посилається на те, що згідно Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державного бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002р. №256, відшкодування витрат, понесених позивачем внаслідок надання телекомунікаційних послуг відповідним категоріям громадян здійснюється відповідачем за рахунок державних субвенцій. Враховуючи, що відповідачем не відшкодовано позивачу вказані послуги, позивач просить їх стягнути в судовому порядку, оскільки в силу ст. 174 ГК України господарські зобов'язання можуть виникати, зокрема, безпосередньо із закону або іншого нормативно-правового акта, що регулює господарську діяльність.
Відповідач у письмовому відзиві на позов позовні вимоги заперечує, посилаючись на те, що перелік державних програм соціального захисту, на які надаються державні субвенції, визначені ст.102 Бюджетного кодексу України, зокрема у п.5 передбачено надання пільг з послуг зв'язку. Проте, ч.5 ст.102 виключено з Бюджетного кодексу України на підставі Закону №1789-VIII від 20.12.2016р., тому управління соціального захисту не може бути відповідачем по справі. Крім того зазначає, що постановою КМУ від 21.06.2017р. №426 внесено зміни до п.5 постанови КМУ №256 від 04.03.2002р. Стверджує, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України. Вважає, що управління не в змозі проводити звіряння та розрахунки за надані телекомунікаційні послуги пільговим категоріям громадян, оскільки у 2017 році управління не було головним розпорядником коштів і на даний час заблоковано можливість проведення нарахувань в системі ЄДАРП для послуги за кодом 800 (абонентна плата за користування телефоном). Звертає увагу, що договір про відшкодування витрат за надані телекомунікаційні послуги пільговим категоріям громадян на 2017 рік відсутній, тому посилання позивача на ст.ст.509, 193 ЦК України безпідставні.
Позивач у відповіді на відзив відповідача зазначає, що в силу ст.174 ГК України господарські зобов'язання можуть виникати, зокрема, безпосередньо із закону або іншого нормативного акту, що регулює господарську діяльність, тому зобов'язання відповідача відшкодувати позивачу кошти за надані послуги пільговим категоріям громадян виникає в силу закону і не потребує укладення договору. Зазначає, що пільги, передбачені Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про жертви нацистських переслідувань", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист", "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", "Про прокуратуру" закріплюють реалізацію державних гарантій певним категоріям громадян та є нормами прямої дії, що означає безумовний обов'язок оператора телекомунікацій надавати пільги вищезазначеним категоріям громадян, якому кореспондує обов'язок держави в особі її органів відшкодувати такі пільги. Вказує на те, що механізм видатків місцевих бюджетів на здійснення виконання державних програм соціального захисту населення щодо пільг зв'язку передбачений Порядком фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення на рахунок субвенцій з державного бюджету, яким визначено, що головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення, є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення. Звертає увагу, що законодавством не передбачена залежність відшкодування від фактичного фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, а також не передбачено обов'язковості укладення договору про відшкодування витрат за надані послуги зв'язку пільговим категоріям громадян.
Позивач у доповненнях від 26.03.2018р. до заперечень на відзив доводи відповідача вважає безпідставними, оскільки чинне законодавство передбачає відшкодування витрат за надані послуги зв'язку пільговим категоріям громадян та такі зобов'язання виникають безпосередньо із законів України і не залежать від їх фінансування. Посилається на те, що відповідно до Порядку фінансування місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету встановлено, що головні розпорядники коштів у 5-денний термін здійснюють розрахунки з постачальниками відповідних послуг, а згідно з п.20-4 ст.91 Бюджетного кодексу України до видатків місцевих бюджетів усіх рівнів належать видатки на пільги з послуг зв'язку.
Третьою особою - Борсуківською сільською радою подано до суду письмові пояснення від 23.03.2018р. та від 02.04.2018р., у яких зазначається, що кошти бюджетного фінансування соціальних пільг для громадян, що проживають на території Борсуківської сільської ради, не перераховувались сільській раді, проти задоволення позову заперечення відсутні. Висловлено прохання розглядати справу без участі представника ради.
Третя особа - Новоушицька селищна рада у листі до суду від 26.03.2018р. просить розглядати справу без участі її представника, однак на дату розгляду справи по суті представник в судове засідання з'явився, при вирішенні позову покладається на думку суду. При цьому повідомив, що відповідач до ради щодо розгляду питання про відшкодування витрат за надані телекомунікаційні послуги не звертався, відповідно кошти на зазначені цілі не виділялись.
Третя особа - Зеленокурилівська сільська рада у письмовому поясненні від 23.03.2018р. та від 10.04.2018р. зазначає, що кошти бюджетного фінансування соціальних пільг для громадян, що проживають на території Зеленокурилівської сільської ради не перераховувались сільській раді, проти задоволення позову заперечення відсутні. Висловлено прохання розглядати справу без участі представника ради.
Третя особа - Вахновецька сільська рада у письмових поясненнях від 10.04.2018р. зазначає, що кошти бюджетного фінансування соціальних пільг для громадян, що проживають на території Вахновецької сільської ради, не перераховувались сільській раді, проти задоволення позову заперечення відсутні. Висловлено прохання розглядати справу без участі представника ради.
Заслухавши пояснення учасників справи, з'ясувавши фактичні обставини справи, дослідивши зібрані докази з огляду на чинне законодавство та сталу судову практику, судом до уваги приймається таке.
Частинами 1 та 3 ст. 63 Закону України "Про телекомунікації" встановлено, що телекомунікаційні послуги мають надаватися відповідно до законодавства. Телекомунікаційні послуги споживачам, які мають установлені законодавством України пільги з їх оплати, надаються операторами, провайдерами телекомунікацій відповідно до законодавства України.
Публічне акціонерне товариство "Укртелеком" є оператором телекомунікацій, предметом діяльності якого є надання телекомунікаційних послуг фіксованого місцевого, міжміського, міжнародного та рухомого (мобільного) зв'язку, комп'ютерного зв'язку, радіозв'язку (з використанням радіочастот), послуг цифрового телебачення, інших послуг мультисервісних мереж та інших телекомунікаційних додаткових (супутніх) послуг.
Публічним акціонерним товариством "Укртелеком" в особі Хмельницької філії ПАТ "Укртелеком" за період із 01.01.2017р. по 01.06.2017р. надавались телекомунікаційні послуги на пільгових умовах громадянам Новоушицького району, які підпадають під дію Законів України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про жертви нацистських переслідувань", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист", "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", "Про охорону дитинства" та "Про прокуратуру".
Позивачем надані розрахунки видатків на відшкодування витрат, пов'язаних з наданням пільг у січні - грудні 2017 року по громадянам, які відповідно до законодавства мають пільги, а також яким у вказаний період надавались позивачем телекомунікаційні послуги (форми №2-пільга) на суму 32180,40грн., зокрема, за січень 2017 року - на суму 2935,72грн., за лютий 2017 року - на суму 2896,52 грн., за березень 2017 року - на суму 2881,96 грн., за квітень 2017 року - на суму 2832,25 грн., за травень 2017 року - на суму 2805,90 грн., за червень 2017р. - на суму 2786,84 грн., за липень 2017р. - на суму 2785,62 грн., за серпень 2017р. - на суму 2683,52 грн., за вересень 2017р. - на суму 2608,90 грн., за жовтень 2017р. - на суму 2563,77 грн., за листопад 2017р. - на суму 2535,38 грн., за грудень 2017р. - на суму 1864,02 грн.
Довідкою ПАТ Укртелеком в особі Хмельницької філії від 31.01.2018р. підтверджується, що відповідно до п.10 Положення про Єдиний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги позивач направляв на електронних носіях на електронну адресу відповідача - uszn_nu@ukrpost.ua у період з січня 2017р. по січень 2018р. до 25 числа звіти щодо вартості послуг, наданих пільговикам згідно з формою 2-пільга .
Позивач листами від 20.02.2017р. та від 21.03.2017р. звертався до відповідача з проханням прийняти щомісячні звіти за січень та лютий 2017р. за формою 2-пільга , однак останній їх не прийняв.
Відповідно до положень ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки; підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Частиною 1 ст. 509 ЦК України встановлено, що зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.
В силу ст. 174 ГК України господарські зобов'язання можуть виникати, зокрема безпосередньо із закону або іншого нормативно - правового акта, що регулює господарську діяльність.
Законом України Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії (ст.19) передбачено, що виключно законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних , транспортних послуг та послуг зв'язку та критерії їх надання. При цьому державні соціальні гарантії є обов'язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності.
Соціальні пільги на отримання телекомунікаційних послуг для ряду пільгових категорій громадян установлені Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про жертви нацистських переслідувань", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист", "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", "Про прокуратуру".
При цьому зазначеними законами передбачено наступне:
У ст.17 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту вказано, що фінансування витрат, пов'язаних х введенням в дію цього закону здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів;
У ч. 6 ст. 6 Закону України "Про жертви нацистських переслідувань" вказано, що фінансування витрат, пов'язаних з наданням пільг жертвам нацистських переслідувань, здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів;
У ст. 63 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" вказано, що фінансування витрат, пов'язаних з реалізацією цього Закону, здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, коштів, які враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів, та інших джерел, не заборонених законодавством.
У ст. 9 Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист" вказано, що витрати, пов'язані з реалізацією цього Закону, здійснюються за рахунок коштів державного бюджету, коштів, які враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів, та інших джерел, не заборонених законодавством.
У ст. 23 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" вказано, що фінансове забезпечення витрат, пов'язаних з реалізацією цього Закону, здійснюється за рахунок коштів, що передбачаються в Державному бюджеті України на відповідний
рік. Пільги, компенсації та гарантії, передбачені цим Законом надаються за рахунок і в межах бюджетних асигнувань на утримання відповідних бюджетних установ.
У ст. 52 Закону України "Про прокуратуру" вказано, що пільги, компенсації та гарантії, передбачені цим Законом, надаються за рахунок і в межах бюджетних асигнувань на утримання відповідних бюджетних установ.
Отже, норми чинного законодавства закріплюють реалізацію державних гарантій певним категоріям громадян та є нормами прямої дії: безумовний обов'язок оператора телекомунікаційних послуг надавати пільгові послуги зв'язку визначеним категоріям громадян кореспондує безумовний обов'язок держави в особі її органів відшкодувати вартість таких пільг суб'єкту господарювання, який надає такі послуги.
Поряд з цим, ні Законом України "Про телекомунікації", ні Правилами надання та отримання телекомунікаційних послуг не передбачено жодного обмеження щодо надання послуг у разі відсутності коштів на зазначені цілі.
За приписами ч.3 ст.63 Закону України Про телекомунікації телекомунікаційні послуги споживачам, які мають установлені законодавством України пільги з їх оплати, надаються операторами, провайдерами телекомунікацій відповідно до законодавства України.
Відповідно до п. 1 Положення "Про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 № 117 (із змінами і доповненнями) - єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги (далі - Реєстр), - автоматизований банк даних, створений для забезпечення єдиного державного обліку фізичних осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою згідно із законами України (далі - пільговики), отримують соціальні стипендії, державну допомогу постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей. Реєстр складається з баз даних Мінсоцполітики, Міністерства соціальної політики Автономної Республіки Крим, структурних підрозділів з питань соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад.
Структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (уповноважені органи): організовують збирання, систематизацію і зберігання зазначеної в пункті 2 цього Положення інформації та забезпечують її автоматизоване використання для контролю відомостей, які подаються підприємствами та організаціями, що надають послуги, для розрахунків за надані пільговикам послуги, і проведення виплати соціальних стипендій та державної допомоги постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей (п.3 Положення). Згідно ч.1 п. 10 Положення, підприємства та організації, що надають послуги, щомісяця до 25 числа подають уповноваженому органу на паперових та електронних носіях розрахунки щодо вартості послуг, наданих пільговикам у минулому місяці, згідно з формою "2-пільга".
На виконання зазначених положень вбачається, що позивач подавав відповідачу, а відповідач отримував від позивача розрахунки щодо вартості послуг, наданих пільговикам, за період січень - грудень 2017 року за формою "2-пільга". При цьому, з матеріалів справи вбачається, що відповідач не заперечує факт надання позивачем телекомунікаційних послуг на пільгових умовах громадянам Новоушицького району Хмельницької області на загальну суму 32180,40 грн.
Судом враховується, що до спірних відносин, які виникли протягом 2017 року застосовуються норми Бюджетного кодексу України з відповідними змінами та доповненнями.
Так, згідно з частиною 6 статті 48 Бюджетного кодексу України бюджетні зобов'язання щодо виплати субсидій, допомоги, пільг з оплати спожитих житлово-комунальних послуг та послуг зв'язку (в частині абонентної плати за користування квартирним телефоном), компенсацій громадянам з бюджету, на що згідно із законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються Казначейством України незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень.
Статтею 102 Бюджетного кодексу України у редакції, чинній до 01.01.2017р., визначено перелік державних програм соціального захисту населення, які фінансуються за рахунок субвенцій з державного бюджету, зокрема, частиною 5 передбачено надання пільг зв'язку. Проте, Законом України від 20.12.2016р. (вступив в силу з 01.01.2017р.) внесено зміни ст.102 Бюджетного кодексу України і виключено з ч.5 пільги послуг зв'язку. При цьому зазначеним Законом внесено зміни до ст.91 Бюджетного кодексу та у п.20-4 передбачено, що до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать видатки на пільги з послуг зв'язку, інші передбачені законодавством пільги, що надаються ветеранам війни; особам, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"; особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною; вдовам (вдівцям) та батькам померлих (загиблих) осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною; особам, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною; вдовам (вдівцям) та батькам померлих (загиблих) осіб, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною; ветеранам праці; жертвам нацистських переслідувань; ветеранам військової служби; ветеранам органів внутрішніх справ; ветеранам податкової міліції; ветеранам державної пожежної охорони; ветеранам Державної кримінально-виконавчої служби; ветеранам служби цивільного захисту; ветеранам Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України; вдовам (вдівцям) померлих (загиблих) ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів податкової міліції, ветеранів державної пожежної охорони, ветеранів Державної кримінально-виконавчої служби, ветеранів служби цивільного захисту та ветеранів Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України; особам, звільненим з військової служби, які стали інвалідами під час проходження військової служби; інвалідам, дітям-інвалідам та особам, які супроводжують інвалідів I групи або дітей-інвалідів (не більше одного супроводжуючого); реабілітованим громадянам, які стали інвалідами внаслідок репресій або є пенсіонерами; громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; дружинам (чоловікам) та опікунам (на час опікунства) дітей померлих громадян, смерть яких пов'язана з Чорнобильською катастрофою; багатодітним сім'ям, дитячим будинкам сімейного типу та прийомним сім'ям, в яких не менше року проживають відповідно троє або більше дітей, а також сім'ям (крім багатодітних сімей), в яких не менше року проживають троє і більше дітей, враховуючи тих, над якими встановлено опіку чи піклування.
Механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення щодо надання пільг та житлових субсидій, зокрема, пільг з послуг зв'язку відповідно до ст. 102 Бюджетного кодексу України до 24.06.2017р. регулювався Порядком фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення на рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002р. №256. Відповідно до п.3 Порядку головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення (головні розпорядники коштів). Відповідно до Порядку отримані місцевими бюджетами суми субвенцій перераховуються протягом одного операційного дня на рахунки головних розпорядників коштів, відкриті у територіальних управліннях Державного казначейства, для здійснення відповідних видатків. Головні розпорядники коштів у п'ятиденний термін здійснюють розрахунки з постачальниками відповідних послуг.
Після змін, внесених постановою КМУ від 21.06.2016р. №426 до постанови КМУ від 04.03.2002р. №256, які набули чинності 24.06.2017р., до п. 1 Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення на рахунок субвенцій з державного бюджету внесені зміни та визначений ним відповідно до ст.102 Бюджетного кодексу України механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення на рахунок субвенцій з державного бюджету уже не передбачає фінансування послуг зв'язку за рахунок субвенцій з державного бюджету.
За таких обставин, з 01.01.2017р. видатки на пільги зв'язку належать до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, а з 24.06.2017р. до фінансування даних видатків не може бути застосовано механізм фінансування, передбачений Порядком фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення на рахунок субвенцій з державного бюджету.
Однак, аналізуючи в сукупності правові норми чинного законодавства, суд доходить висновку про те, що до внесення відповідних змін до нормативно-правових актів головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення, були керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення, які здійснювали і розрахунки з постачальниками послуг на підставі поданих ними щомісячних звітів щодо послуг, наданих особам, які мають право на відповідні пільги. Незважаючи на вищезазначені зміни, єдиним органом, який веде персоніфікований облік отримувачів пільг за соціальною ознакою відповідно до п.3 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003р. N117 по Новоушицькому району є саме Управління соціального захисту населення Новоушицької РДА. Так, відповідно до п.3 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (уповноважені органи) організовують збирання, систематизацію і зберігання зазначеної в пункті 2 цього Положення інформації та забезпечують її автоматизоване використання для контролю відомостей, які подаються підприємствами та організаціями, що надають послуги, для розрахунків за надані пільговикам послуги, і проведення виплати соціальних стипендій та державної допомоги постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей. Згідно з п.11 Положення уповноважений орган щомісяця: 1) звіряє інформацію, що міститься в Реєстрі, з інформацією, яка надходить від підприємств та організацій, що надають послуги, і у разі виявлення розбіжностей щодо загальної кількості пільговиків або розміру пільг, що надаються конкретному пільговику, не провадить розрахунків, що стосуються виявлених розбіжностей, до уточнення цієї інформації; 2) після проведення розрахунків з підприємствами та організаціями, що надають послуги, складає: реєстр погашення заборгованості перед підприємствами та організаціями, що надають послуги, згідно з формою "5-пільга" та реєстр розрахунків згідно з формою "7-пільга"; акти звіряння розрахунків за надані пільговикам послуги згідно з формою "3-пільга";3) до 15 числа подає: фінансовим органам районних, районних у містах Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських рад акти звіряння розрахунків згідно з формою "3-пільга";Міністерству соціальної політики Автономної Республіки Крим, структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій звіти згідно з формами "4-пільга" та "6-пільга"; Мінсоцполітики затверджує форми "1-пільга", "4-пільга", "5-пільга", "6-пільга", "7-пільга"; форму "2-пільга" - за погодженням з Міненерговугіллям, Мінрегіоном і Мінінфраструктури; а форму "3-пільга" - з Мінфіном.
З огляду на норми, викладені у Положенні, не можуть бути прийняті до уваги посилання відповідача на те, що на даний час обмежений доступ до реєстру пільговиків (абонентська плата), оскільки це не свідчить про те, що управління не вправі здійснювати покладених на нього функцій. Неправомірною є також відмова відповідача у прийнятті від позивача після червня 2017 року розрахунків вартості послуг, наданих пільговикам за формою "2-пільга", оскільки він зобов'язаний вести такий облік відповідно до вимог Положення.
Крім того, на дату звернення позивача з позовом до суду та розгляду справи повноваження управління соціального захисту населення Новоушицької РДА щодо організації роботи щодо надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, пільг з оплати житлово-комунальних послуг, послуг зв'язку, тощо належать до компетенції управління в силу п.6.32.1 Положення про управління соціального захисту населення Новоушицької районної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням Новоушицької РДА від 01.12.2016р. №523/2016-р., до якого не внесені зміни після змін до Бюджетного кодексу України. Іншого розпорядника коштів місцевих бюджетів, до повноважень якого було б віднесено повноваження щодо фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення видатків на оплату пільг послуг зв'язку, рішенням органів місцевого самоврядування Новоушицького району не визначено. Відсутність нового розпорядника коштів місцевого бюджету не передбачає звільнення уповноваженого органу від відшкодування передбачених законодавством витрат за надані послуги зв`язку пільговим категоріям громадян, які виникають безпосередньо із законів України та не залежать від їх фінансування. Відсутність у місцевому бюджеті видатків на пільги з послуг зв'язку не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов'язання зі сплати компенсацій та пільг. Встановлене законами України і гарантоване Конституцією України право окремих категорій громадян на пільги з оплати послуг зв'язку не може бути порушеним шляхом звуження змісту та обсягу визначених прав, тому позивач не вправі відмовити у наданні пільг зв'язку певним категоріям громадян. У зв'язку з цим Управління соціального захисту населення Новоушицької районної державної адміністрації як єдиний уповноважений орган повинно відповідати за зобов'язаннями, які виникли безпосередньо із закону і така відповідальність не може ставитися в залежність від дій чи бездіяльності третіх осіб.
Відповідно до статей 525 та 526 ЦК України, зобов`язання має виконуватись належним чином, відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту та інших вимог, що звичайно ставляться, одностороння відмова від виконання зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Стаття 610 ЦК України визначає що порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).
Частиною 2 статті 193 ГК України встановлено, що кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов'язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов'язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.
При цьому, необхідно зазначити, що чинне законодавство України не передбачає обов'язковості укладення договору про відшкодування витрат за надані послуги зв'язку пільговим категоріям громадян, оскільки зобов'язання сторін у даній справі виникають безпосередньо із Законів України. Законодавством не передбачена залежність розміру відшкодування від фактичного фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій державного бюджету чи випадки повного або часткового звільнення від обов'язку здійснення розрахунків з постачальниками послуг на пільгових умовах.
Відповідно до статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень (ч.1 ст. 74 ГПК України).
Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Встановлені судом обставини та зібрані по справі докази свідчать про те, що позовні вимоги про стягнення з відповідача 32180,40грн. по відшкодуванню витрат за наданні телекомунікаційні послуги є правомірними та підлягають задоволенню.
У зв'язку із задоволенням позову в силу ст.129 ГПК України судові витрати по сплаті судового збору покладються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 123, 129, 233, 238, 240, 241, 256, 257 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов публічного акціонерного товариства "Укртелеком" в особі Хмельницької філії ПАТ "Укртелеком", м. Хмельницький до Управління соціального захисту населення Новоушицької районної державної адміністрації Хмельницької області, смт. Нова Ушиця Хмельницької області про стягнення 32180,40 грн. боргу по відшкодуванню витрат за надані телекомунікаційні послуги пільговим категоріям споживачів Новоушицького району Хмельницької області у період з 01.01.2017р. по 31.12.2017р. включно задовольнити.
Стягнути з Управління соціального захисту населення Новоушицької районної державної адміністрації Хмельницької області (Хмельницька область, смт. Нова Ушиця, вул. Подільська, 32, код 03198468) на користь публічного акціонерного товариства "Укртелеком" в особі Хмельницької філії ПАТ "Укртелеком" (м. Хмельницький вул. Проскурівська, 13, код 01182500) 32180,40грн. (тридцять дві тисячі сто вісімдесят гривень 40 коп.) відшкодування витрат за наданні телекомунікаційні послуги, 1762,00грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні 00 коп.) витрат по сплаті судового збору. Видати наказ.
Повне рішення складено 18.04.2018р.
Згідно з ст.241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно з ст.256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів після його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Порядок подання апеляційної скарги визначений ст.257 та пп.17.5 п.17 Розділу ХІ Перехідні положення ГПК України.
Суддя О.Є. Танасюк
Віддрук. 3 прим. :
1 - до справи,
2 - позивачу - публічному акціонерному товариству "Укртелеком" в особі Хмельницької філії ПАТ "Укртелеком" (29013, м. Хмельницький, вул. Проскурівська, 13) рек. з вруч.
3 - відповідачу - Управлінню соціального захисту населення Новоушицької районної державної адміністрації Хмельницької області (30600, Хмельницька область, смт. Нова Ушиця, вул. Подільська, 32) рек. з вруч.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 16.04.2018 |
Оприлюднено | 19.04.2018 |
Номер документу | 73441217 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Танасюк О.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні