Справа № 185/2740/18
Провадження № 1-кс/185/576/18
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 квітня 2018 року м. Павлоград
Слідчий суддя Павлоградського міськрайонного суду Дніпропетровської області ОСОБА_1 , за участю секретаря ОСОБА_2 , слідчого ОСОБА_3 , захисника ОСОБА_4 , розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання старшого слідчого в ОВС слідчого відділу 2 управління (з дислокацією у м. Маріуполь Донецької області) ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях старшого лейтенанта юстиції ОСОБА_3 про здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні № 22018050000000045, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань 12.03.2018 року, у відношенні ОСОБА_5 у вчинені кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 258-5 КК України,
В С Т А Н О В И В:
10 квітня 2018 року старший слідчий в ОВС слідчого відділу 2 управління (з дислокацією у м. Маріуполь Донецької області) ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях старший лейтенант юстиції ОСОБА_3 звернувся до Павлоградського міськрайонного суду Дніпропетровської області з клопотанням, погодженим з прокурором відділу нагляду прокуратури Донецької області радником юстиції ОСОБА_6 , про здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні № 22018050000000045, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань 12.03.2018 року, у відношенні ОСОБА_5 у вчинені кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 258-5 КК України.
З клопотання вбачається, що в провадженні слідчого відділу 2 управління (з дислокацією у м. Маріуполь Донецької області) ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях перебуває кримінальне провадження №22018050000000045 від 12.03.2018 року за підозрою ОСОБА_5 у вчиненні злочину, передбаченого ч. 2 ст. 258-5 КК України.
07 квітня 2014 року в м. Донецьку Донецької області створено терористичну організацію «Донецька народна республіка» (далі «ДНР»). Координація діяльності цієї терористичної організації, як і її фінансове, матеріальне забезпечення, у тому числі зброєю, боєприпасами, військовою технікою, здійснюється невстановленими на цей час представниками влади та ЗС РФ, окремими іноземними громадянами, а також окремими суб`єктами господарської діяльності та громадянами України, лояльно налаштованими до ідей та діяльності «ДНР».
Указана терористична організація має: конкретних лідерів, які підтримують між собою тісні взаємозв`язки; чітку ієрархію та структуру, яка складається з політичного та силового блоків, керівники та учасники яких підпорядковуються лідерам організацій; а також розподіл функцій між її учасниками, на яких покладені відповідні обов`язки згідно з єдиним планом спільних злочинних дій.
Так, на учасників силового блоку терористичної організації «ДНР» покладаються наступні обов`язки:
- систематична організація та здійснення актів застосування збройної сили проти держави України у особі представників сил АТО, зокрема ведення збройного опору, незаконної протидії та перешкоджання виконанню службових обов`язків співробітниками правоохоронних органів України і військовослужбовцями Збройних Сил України та інших військових формувань, задіяними у проведенні антитерористичної операції;
- створення не передбачених законом озброєних підрозділів та участь у їх діяльності;
- вербування нових учасників до складу силового блоку терористичних організацій «ДНР» та, організація їх у групи, навчання, озброєння та керівництво їхніми діями;
- захоплення населених пунктів, будівель, військових частин та інших об`єктів на території Донецької області;
- вчинення терористичних актів та диверсій на інший території України;
- захоплення чи заволодіння у інший спосіб зброєю, боєприпасами, вибуховими речовинами, військовою технікою, транспортними засобами, а також будівництво укріплень з метою протидії діяльності осіб, задіяних у ході проведення АТО та забезпечення власної злочинної діяльності;
- викрадення осіб з метою отримання матеріальної вигоди та залякування мешканців, які підтримують діючу владу в Україні;
- силова підтримка учасників політичного блоку незаконних утворень «ДНР», захоплення, а також укріплення та охорона зайнятих ними будівель та споруд;
- організація поставок зброї, боєприпасів, вибухових речовин, військової техніки та їх розподіл серед учасників терористичної організації.
Водночас на учасників політичного блоку терористичної організації «ДНР» покладаються обов`язки:
- створення так званих «органів державної влади «ДНР» та організація їх діяльності;
- видача документів, які мають ознаки нормативно-правових актів, від імені нелегітимних «органів державної влади «ДНР»;
- організація та проведення незаконних референдуму та виборів на територіях, підконтрольних «ДНР»;
- проведення агітаційної роботи серед населення Донецької області щодо діяльності терористичної організації «ДНР» з метою схиляння їх до участі у вказаній терористичній організації та отримання підтримки власної діяльності серед мешканців східних регіонів України;
- організація збору, отримання матеріальної і фінансової допомоги від інших учасників терористичної організації та осіб, лояльно налаштованих до їх діяльності, а також її розподілу;
- налагодження взаємодії між лідерами «ДНР», представниками влади та ЗС РФ з метою координації дій щодо застосування актів збройної сили проти держави України, а також дій, направлених на зміну меж території та державного кордону України на порушення порядку, встановленого Конституцією України;
- налагодження взаємодії з прихильниками злочинної діяльності, що перебувають за кордоном з метою координації дій, отримання матеріальної і гуманітарної допомоги та озброєння, а також залучення іноземних громадян для здійснення актів застосування збройної сили проти держави України, зокрема протидії правоохоронним органам та силам АТО;
- налагодження взаємодії з місцевими та закордонними засобами масової інформації з метою їх використання для агітацій, висвітлення діяльності «ДНР», дискредитації діяльності органів державної влади України і осіб, задіяних у ході проведення антитерористичної операції, та формування думки серед населення про законність власних дій, а також вчинення за їх допомогою дій, направлених на зміну меж території та державного кордону України на порушення порядку, встановленого Конституцією України;
- надання матеріальної та організаційної допомоги учасникам силового блоку «ДНР» та для забезпечення їх протиправної діяльності;
- забезпечення учасників «ДНР» транспортом, символікою та агітаційними матеріалами.
На керівників блоків покладається керівництво, організація дій та контроль за діяльністю підлеглих їм співучасників злочину за допомогою керівників груп, що входять до складу вказаних блоків.
Одним із основних завдань учасників вказаної терористичної організацій є зміна меж території та державного кордону України на порушення порядку, встановленого Конституцією України, вплив на прийняття рішень, вчинення та не вчинення дій органами державної влади України, шляхом застосування зброї, вчинення обстрілів, вибухів, підпалів та інших дій, які створюють небезпеку для життя та здоров`я людини, заподіяння значної майнової шкоди та настання інших тяжких наслідків.
Враховуючи викладене, так звана «Донецька народна республіка» є стійким об`єднанням невизначеної кількості осіб (більше трьох), яка створена з метою здійснення терористичної діяльності, у межах яких здійснено розподіл функцій, встановлено правила поведінки, обов`язкові для цих осіб під час підготовки і вчинення терористичних актів, а тому у відповідності до абз. 19 ст. 1 Закону України «Про боротьбу з тероризмом» є терористичною організацією.
При цьому, терористична діяльність відповідно до статті 1 Закону охоплює зокрема фінансування тероризму - тобто надання чи збір активів будь-якого роду з усвідомленням того, що їх буде використано повністю або частково для будь-яких цілей окремим терористом, терористичною групою або терористичною організацією, а також для створення терористичної групи чи терористичної організації, сприяння вчиненню терористичного акту, будь-якої іншої терористичної діяльності, а також спроби здійснення таких дій.
З квітня 2014 року по теперішній час учасниками терористичної організацій «ДНР», реалізуючи злочинний умисел щодо досягнення вищезазначених завдань, з метою порушення громадської безпеки, залякування населення, провокації воєнного конфлікту, міжнародного ускладнення та впливу на прийняття рішень органами державної влади і місцевого самоврядування, зокрема щодо визнання легітимності діяльності «ДНР» та влади її керівників, здійснюються захоплення адміністративних будівель і ключових об`єктів інфраструктури на території Донецької області, акти застосування збройної сили проти держави України, чиниться збройний опір правоохоронним органам України та іншим представникам сил антитерористичної операції у відновленні територіальної цілісності України та забезпеченні правопорядку, вчиняються інші злочини.
Як наслідок, під контролем терористичної організації «ДНР» опинилась частина території Донецької області, визначена постановою Верховної Ради України № 254-VIII від 17.03.2015 «Про визнання окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими територіями», постановою Верховної Ради України № 252-VIII від 17.03.2015 «Про визначення окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей, в яких запроваджується особливий порядок місцевого самоврядування», Законом України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях».
Чисельні злочини, вчинені представниками терористичної організації «ДНР» або за їх участі визнані у зверненнях Верховної Ради України до міжнародних організацій та іноземних держав щодо визнання «ДНР» терористичною організацією. Зокрема, у Зверненні ВРУ до Організації Об`єднаних Націй, Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів держав світу про визнання Російської Федерації державою-агресором, затвердженому Постановою Верховної Ради України від 27 січня 2015 року за № 129-VIII, та Зверненні до Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, національних парламентів держав-членів ЄС, США, Канади, Японії та Австралії щодо масового розстрілу людей під Волновахою в Україні, затвердженому Постановою ВРУ від 14.01.2015 за № 106-VIII, Постанові ВРУ «Про Заяву Верховної Ради України «Щодо протидії поширенню підтриманого Російською Федерацією міжнародного тероризму» від 22.07.2014 за № 1597-VII, Постанові ВРУ «Про Заяву Верховної Ради України «Про відсіч збройній агресії Російської Федерації та подолання її наслідків» від 21.04.2015 за № 337-VIII, Постанові ВРУ «Про Заяву Верховної Ради України «Про трагічну загибель людей внаслідок терористичного акту над територією України» від 22.07.2014 за № 1596-VII, Постанові ВРУ «Про Заяву Верховної Ради України «Про визнання Україною юрисдикції Міжнародного кримінального суду щодо скоєння злочинів проти людяності та воєнних злочинів вищими посадовими особами Російської Федерації та керівниками терористичних організації «ДНР» та «ЛНР», які призвели до особливо тяжких наслідків та масового вбивства українських громадян» від 04.02.2015 за № 145-VIIІ. Факт створення «ДНР» за підтримки та під контролем Російської Федерації визнано Резолюцією ПАРЕ від 12.10.2016. При цьому в Резолюції зазначено, що «ДНР» та всі її «установи» не мають будь-якої легітимності у відповідності з українським або міжнародним правом.
Утримання частини території Донецької області, взятої представниками терористичної організації «ДНР» під контроль шляхом насильницьких злочинних дій, та досягнення завдання щодо зміни меж території та державного кордону України в спосіб, що суперечить порядку, встановленому Конституцією України, потребує значних активів будь-якого роду, зокрема фінансових та матеріальних, тобто забезпечення функціонування на цій території фінансової системи. Отримання вказаних активів відбувається за рахунок окремих суб`єктів господарської діяльності та громадян України, лояльно налаштованих до ідей та діяльності «ДНР», невстановлених на цей час представників влади та Збройних сил Російської Федерації, окремих іноземних громадян тощо.
Вказане в свою чергу та намагання досягти однієї з цілей, а саме створення в очах міжнародної спільноти та місцевих мешканців образу «ДНР» як легітимного державного утворення, надання легітимності процесу обігу фінансових активів, зокрема їх збору, на території Донецької області, що перебуває під контролем терористичної організації «ДНР», призвело до прийняття ватажками «ДНР» рішення щодо створення та функціонування окремих так званих «установ фінансового сектору «ДНР», які б виконували функції зі збору, розподілу, перерозподілу та використання фондів грошових коштів.
Так, в політичному блоці «ДНР» постановою № 32-3 від 08.09.2014 створено «Министерство финансов «ДНР» (керівник ОСОБА_7 , стосовно якої матеріали кримінальних проваджень за ч. 2 ст. 258-5, ч. 3 ст. 110-2, ч. 1 ст. 258-3 КК України перебувають на розгляді судів) та постановою № 37-8 від 06.10.2014 - «Министерство доходов и сборов «ДНР» (керівник ОСОБА_8 , стосовно якого матеріали кримінального провадження за ч. 1 ст. 258-3 КК України перебувають на розгляді суду).
03.10.2014 року прийнято та введено в дію «Временное Положение о налоговой системе Донецкой народной республики», яким визначено податкову систему «ДНР», введено реєстрацію підприємств та підприємців в так званих «податкових органах «ДНР», порядок сплати ними податків та інших обов`язкових платежів. Також, 07.10.2014 року «Министерством финансов «ДНР» створено так званий «Центральный Республиканский Банк «ДНР» (керівник ОСОБА_9 , стосовно якої на розгляді в судах перебувають кримінальні провадження за ч. 2 ст. 258-5, ч. 1 ст. 258-3 КК України), який відповідно до «Положения о Центральном Республиканском Банке «ДНР» виконує функції розрахунково-касового центра «ДНР» та здійснює діяльність з надання банківських, фінансових та інших послуг, визначених Положенням.
У жовтні 2012 року ОСОБА_10 заснував ТОВ «ДОНАТОЛ» (ЄДРПОУ 38420570), юридичною адресою якого є Донецька обл., м. Донецьк, Калінінський район, пр. Ілліча, д. 34, літ. А-9, призначивши директором вказаного підприємства ОСОБА_5 .
Достовірно усвідомлюючи, що «ДНР» є терористичною організацією, на початку 2015 року (точна дата та час органом досудового розслідування не встановлені) засновникТОВ «ДОНАТОЛ» (ЄДРПОУ 38420570) ОСОБА_10 (якого вироком Жовтневого районного суду м. Маріуполя Донецької області від 11.11.2017 року засуджено за ч. 2 ст. 258-5 КК України) за попередньою змовою у групі з ОСОБА_5 , будучи лояльно налаштованими до злочинної діяльності терористичної організації «ДНР» та обізнаними про існування у складі її «політичного» блоку так званих «Министерства финансов «ДНР», «Министерства доходов и сборов «ДНР», «Центрального Республиканского Банка «ДНР», усвідомлюючи, що грошові активи, збір та обіг яких відбувається на території Донецької області, підконтрольній терористичній організації «ДНР», буде використано для цілей вказаної терористичної організації, зокрема щодо насильницької зміни меж території та державного кордону України, перебуваючи на території м. Донецька Донецької області (точне місце досудовим розслідуванням не встановлено), діючи умисно, з корисливих мотивів, з метою фінансового та матеріального забезпечення терористичної організації «ДНР», а також отримання незаконних доходів на тимчасово окупованій території Донецької області від діяльності підприємств, в яких ОСОБА_10 є засновником, прийняли рішення щодопродовження діяльності ТОВ «ДОНАТОЛ» (ЄДРПОУ 38420570), юридичною адресою якого є: Донецька обл., місто Донецьк, проспект Ілліча, буд. 34, літера А-9, під керівництвом ОСОБА_5 на території, яка підконтрольна терористичній організації «ДНР».
З цією метою та корисливих мотивів, реалізуючи спільний злочинний намір, на початку 2015 року (точна дата та час органом досудового розслідування не встановлені) ОСОБА_5 за погодженням із ОСОБА_10 , перебуваючи на території міста Донецька Донецької області, діючи умисно, зареєструвала ТОВ «ДОНАТОЛ» (ЄДРПОУ 38420570) під назвою «Общество с ограниченной ответственностью «ДОНАТОЛ» в так званому «податковому органі» - «Департаменті державної реєстрації Міністерства доходів та зборів Донецької Народної Республіки», визначивши юридичною адресою підприємства: Донецька область, м. Донецьк, Калінінський район, пр. Ілліча, д. 34, літ. А-9, та відкрила рахунок підприємства № НОМЕР_1 у «Центральном Республиканском Банке «ДНР».
При цьому, за ОСОБА_5 було визначено загальне керівництво діяльністю «ООО «ДОНАТОЛ», зокрема представництво у так званих «органах та установах «ДНР» та підписання фінансово-господарських документів, а ОСОБА_10 на себе взяв виконання обов`язків заступника директора з фінансових та виробничих питань.
З моменту утворення та по теперішній час «ООО «ДОНАТОЛ» завідомо для ОСОБА_5 та ОСОБА_10 здійснює сплату так званих «податків» до так званого «бюджету «ДНР», які надалі використовуються представниками «ДНР» для втілення злочинних цілей вказаної терористичної організації.
Крім того, навесні 2015 року ватажками терористичної організації «ДНР», як з метою подальшого силового утримування частини території Донецької області, що вже перебуває під їх контролем, так і забезпечення силового захоплення інших територій України, а також продовжуючи політику позиціонування «ДНР» як державного утворення, що має власні війська, оголошено про необхідність створення так званих «військово-морських сил ДНР» «Азовської флотилії» із місцями базування на території Новоазовського району Донецької області, в районі м. Новоазовськ, смт. Седово та с. Безименне, що дозволяє вільний вихід суден у Азовське море.
Реалізація вказаних злочинних намірів поряд з пошуками плавзасобів, придатних для використання при веденні бойових дій, потребує також організації та облаштування місць їх безпосереднього базування.
Кривокоський лиман, будучи мілководною затокою при впаданні у Азовське море, розташованою на території Новоазовського району Донецької області поряд з смт. Седово, що перебуває під контролем терористичної організації «ДНР», є як важливим промисловим об`єктом, так і внаслідок географічного розміщення важливим стратегічним об`єктом з точки зору можливості використання для базування військових малотоннажних плавзасобів терористичної організації «ДНР». Водночас його використання як стратегічного об`єкта потребує проведення на території лиману ряду заходів, зокрема очистки водоводного каналу та поглиблення його дна для забезпечення прохідності військових плавзасобів.
Так, 28.10.2016 року ватажком терористичної організації «ДНР» ОСОБА_11 , враховуючи важливість Кривокоського лиману як стратегічного об`єкта, прийнято документ так зване розпорядження за № 169 «О необходимости восстановления Кривокосского лимана, как места природного нерестилища промысловых видов рыб Азовского моря на территории ДНР», що містить окремі ознаки розпорядчого акту, проте у відповідності до законодавства України є нікчемним. При цьому стратегічні цілі використання Кривокоського лиману у вказаному документом скриті під промисловими.
У жовтні 2016 року ОСОБА_5 за попередньою змовою із ОСОБА_10 , діючи умисно, перебуваючи на території Донецької області (точне місце досудовим розслідуванням не встановлено), з метою фінансового та матеріального забезпечення терористичної організації «ДНР», а також подальшого отримання незаконних доходів на тимчасово окупованій території Донецької області, з корисливих мотивів, розуміючи важливість Кривокоського лиману для керівників «ДНР», саме як стратегічного об`єкту, та достовірно усвідомлюючи стратегічні цілі його використання, на виконання вищезазначеного так званого розпорядження № 169 від 28.10.2016, прийняли рішення щодо укладення «ООО «ДОНАТОЛ» договору з нелегітимним згідно українського та міжнародного законодавства утворенням - «Дочернее предприятие «АЗОВРЫБА» Государственного предприятия «АГРО - ДОНБАСС» (идентификационный код 51018094), що створене на території, підконтрольній «ДНР», відповідно до якого «ООО «ДОНАТОЛ» взяло на себе зобов`язання із використанням власних технологічних потужностей (в якості матеріального забезпечення) по відновленню «Кривокосского Лимана Новоазовского района», а саме по проведенню роботи з поглиблення дна, та організували проведення вказаних робіт, тим самим здійснивши матеріальне забезпечення терористичної організації «ДНР. Вартість послуг ТОВ «ДОНАТОЛ» склала близько 35 мільйонів російських рублів, при цьому сплачені до «бюджету ДНР» так звані «податки» з отриманої за договором суми виступають в якості фінансового забезпечення подальшої злочинної діяльності терористичної організації «ДНР».
Таким чином, у фінансуванні тероризму, тобто умисних діях, вчинених з метою фінансового та матеріального забезпечення терористичної організації, з корисливих мотивів, за попередньою змовою групою осіб, а саме у вчиненні злочину, передбаченого ч. 2 ст. 258-5 КК України підозрюється ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Вина ОСОБА_5 у вчиненні вказаного тяжкого злочину підтверджується матеріалами кримінального провадження, зокрема:
- матеріалами, зібраними оперативними підрозділами, що є у відповідності до ст. 99 ч.2 КПК України доказом, а саме рапортом начальника ГВ КЗЕ 2 управління (з дислокацією у м. Маріуполь Донецької області) ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях від 04.10.2017, згідно якого ОСОБА_5 у період з початку 2015 року по теперішній час здійснює фінансування діяльності терористичної організації «ДНР» шляхом сплати податків до структурного підрозділу «Міністерства фінансів ДНР» - «Центрального Республіканського банку ДНР», а також здійснює матеріальне та фінансове забезпечення окремих представників зазначеної терористичної організації шляхом систематичного надання їм грошових коштів та матеріальних цінностей по теперішній час;
- протоколом обшуку автомобіля ОСОБА_10 - «Skoda Rapid», р/н НОМЕР_2 , номер шасі НОМЕР_3 , проведеного 12-13 січня 2017 року, в ході якого виявлено та вилучено предмети і документи, що підтверджують причетність ОСОБА_5 до фінансування діяльності «ДНР», зокрема договірні документи зі штучним утворенням «Дочернее предприятие «АЗОВРЫБА» Государственного предприятия «АГРО - ДОНБАСС» (идентификационный код 51018094) щодо проведення робіт по відновленню «Кривокосского Лимана Новоазовского района»;
- протоколом огляду речей та документів, вилучених під час обшуку автомобіля «Skoda Rapid», р/н НОМЕР_2 , номер шасі НОМЕР_3 , проведеного 12-13 січня 2017 року;
- протоколом допиту свідка ОСОБА_12 флагманського штурмана відділу експлуатації та спеціальної підготовки Штабу Маріупольського загону морської охорони, який показав про можливість використання Кривокоського лиману для розміщення так званого «військового флоту ДНР»;
- протоколом допиту свідка ОСОБА_13 головного інженера Маріупольської філії адміністрації Морських портів України, який показав про можливість використання Кривокоського лиману для розміщення суден;
- протоколом допиту свідка ОСОБА_10 , який надав показання щодо фінансового та матеріального забезпечення «ДНР» ОСОБА_5 , щодо її місцезнаходження на території Калінінського району м. Донецька за місцем розташування «ООО «ДОНАТОЛ»;
- вироком Жовтневого районного суду м. Маріуполя Донецької області від 11.11.2017 року, яким ОСОБА_10 засуджено за ч. 2 ст. 258-5 КК України.
02.03.2018 року стосовно ОСОБА_5 складено повідомлення про підозру у вчиненні злочину, передбаченого ч. 2 ст. 258-5 КК України, та відповідно до вимог ст. ст. 133, 135 КПК України вжито заходів для його вручення підозрюваній.
06.03.2018 року за допомогою месенджеру «Viber» здійснений голосовий виклик на мобільний телефон НОМЕР_4 , яким користується ОСОБА_5 , та останній повідомлено, що вона підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 258-5 КК України, фінансуванні тероризму з корисливих мотивів за попередньою змовою групою осіб. Також, ОСОБА_5 надіслано фотокопію повістки про виклик для пред`явлення письмового повідомлення про підозру та допиту в якості підозрюваної на 12.03.2018 року, а також фотокопія повідомлення про підозру від 02.03.2018 року.
26.02.2018 року, 06.03.2018 року, 16.03.2018 року, 28.03.2018 року на адресу реєстрації ОСОБА_5 спрямовано виклики до слідчого відділу на 02.03.2018 року, 12.03.2018 року, 23.03.2018 року, 24.03.2018 року, 26.03.2018 року, 03.04.2018 року, однак підозрювана у визначений час не з`явилась та не повідомила причини не явки. Крім того, на офіційному Інтернет - сайті СБ України опубліковано повістки про виклик підозрюваної ОСОБА_5 на 02.03.2018 року, 23.03.2018 року, 24.03.2018 року, 26.03.2018 року, 03.04.2018 року до СВ 2-го управління (з дислокацією в м. Маріуполь Донецької області) ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях для проведення за її участю процесуальних дій, однак остання до слідчого у визначений час не прибула, не повідомляючи про причини своєї неявки.
26.03.2018 року підозрювана ОСОБА_5 оголошена у розшук, оскільки переховується від органів досудового розслідування.
12.03.2018 року матеріали стосовно ОСОБА_5 виділено із кримінального провадження № 22016050000000157 в окреме провадження, якому присвоєно номер № 22018050000000045.
Станом на 03.04.2018 року підозрювана ОСОБА_5 , згідно отриманої інформації, перебуває на території м. Донецька Донецької області, де переховується від органів слідства та суду.
При цьому, м. Донецьк Донецької області відповідно до Закону України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях», постанов Верховної Ради України № 254-VIII від 17.03.2015, № 252-VIII від 17.03.2015 (з додатком), Закону України "Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей" є тимчасово окупованою територією, та водночас відповідно до Указу в.о. Президента України від 14.04.2014 за № 405/2014 та наказу керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України від 07.10.2014 за № 33/6/9 є територією проведення антитерористичної операції.
Свідки, яких необхідно допитати під час розгляду даного клопотання, відсутні.
Беручи до уваги викладене, зважаючи на наявність достатніх доказів вчинення підозрюваною ОСОБА_5 інкримінованого їй злочину, зокрема під час перебування на непідконтрольній українській владі території в м. Донецьку, а також враховуючи, що остання є повнолітньою особою, переховується від органу досудового розслідування з метою ухилення від кримінальної відповідальності, оголошена у розшук та перебуває на території окремих районів Донецької області, що контролюються терористичною організацією «Донецька народна республіка», тобто в районі проведення антитерористичної операції, з метою виконання завдань кримінального судочинства, щоб кожний, хто вчинив кримінальне правопорушення, був притягнутий до відповідальності в міру своєї вини, необхідно застосувати процедуру спеціального досудового розслідування відносно підозрюваної ОСОБА_5 .
У судовому засіданні старший слідчий в ОВС слідчого відділу 2 управління (з дислокацією у м. Маріуполь Донецької області) ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях старший лейтенант юстиції ОСОБА_3 зазначене клопотання підтримав та просив його задовольнити повністю.
Захисник підозрюваного - адвокат ОСОБА_4 просив суд відмовити в задоволенні клопотання, так як підозра є необґрунтованою.
Розглянувши клопотання, вивчивши додані до нього документи, з`ясувавши думку слідчого та обґрунтування останнього, щодо вмотивованості поданого до суду клопотання, захисника, приходжу до наступного висновку.
Згідно ч. 2 ст. 297-1 КПК України спеціальне досудове розслідування здійснюється на підставі ухвали слідчого судді у кримінальному провадженні щодо злочинів, передбачених статтями 109, 110, 110-2, 111, 112, 113, 114, 114-1, 115, 116, 118, частинами другою - п`ятою статті 191 (у випадку зловживання службовою особою своїм службовим становищем), статтями 209, 258, 258-1, 258-2, 258-3, 258-4, 258-5, 348, 364, 364-1, 365, 365-2, 368, 368-2, 368-3, 368-4, 369, 369-2, 370, 379, 400, 436, 436-1, 437, 438, 439, 440, 441, 442, 443, 444, 445, 446, 447 Кримінального кодексу України, стосовно підозрюваного, крім неповнолітнього, який переховується від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності та оголошений у міждержавний та/або міжнародний розшук. Здійснення спеціального досудового розслідування щодо інших злочинів не допускається, крім випадків, коли злочини вчинені особами, які переховуються від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності або оголошені у міждержавний та/або міжнародний розшук, та вони розслідуються в одному кримінальному провадженні із злочинами, зазначеними у цій частині, а виділення матеріалів щодо них може негативно вплинути на повноту досудового розслідування та судового розгляду.
Відповідно до ч. 1 ст. 297-3 КПК України клопотання про здійснення спеціального досудового розслідування розглядається слідчим суддею не пізніше десяти днів з дня його надходження до суду за участі особи, яка подала клопотання, та захисника.
Так, із матеріалів наданих до клопотання вбачається, що слідчим відділом 2 управління (з дислокацією у м. Маріуполь Донецької області) ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях здійснюється досудове розслідування кримінального провадження №22018050000000045 відносно ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , підозрюваної у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 258-5 КК України, відомості про яке внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань 12.03.2018 року.
В рамках даного провадження слідчий звернувся до суду з клопотанням про здійснення спеціального досудового розслідування.
Зі змісту ст. 297-1 КПК України вбачається, що є дві основні вимоги за яких можливе спеціальне розслідування: особа повинна мати статус підозрюваного, переховуватися від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності та бути оголошеною у міждержавний та/або міжнародний розшук.
ОСОБА_5 набула статусу підозрюваної у скоєні кримінального правопорушення передбаченого ч. 2 ст. 258-5 КК України.
02.03.2018 року стосовно ОСОБА_5 складено повідомлення про підозру у вчиненні злочину, передбаченого ч. 2 ст. 258-5 КК України, та відповідно до вимог ст. ст. 133, 135 КПК України вжито заходів для його вручення підозрюваній.
06.03.2018 року за допомогою месенджеру «Viber» здійснений голосовий виклик на мобільний телефон НОМЕР_4 , яким користується ОСОБА_5 , та останній повідомлено, що вона підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 258-5 КК України, фінансуванні тероризму з корисливих мотивів за попередньою змовою групою осіб. Також, ОСОБА_5 надіслано фотокопію повістки про виклик для пред`явлення письмового повідомлення про підозру та допиту в якості підозрюваної на 12.03.2018 року, а також фотокопія повідомлення про підозру від 02.03.2018 року.
26.02.2018 року, 06.03.2018 року, 16.03.2018 року, 28.03.2018 року на адресу реєстрації ОСОБА_5 спрямовано виклики до слідчого відділу на 02.03.2018 року, 12.03.2018 року, 23.03.2018 року, 24.03.2018 року, 26.03.2018 року, 03.04.2018 року, однак підозрювана у визначений час не з`явилась та не повідомила причини не явки. Крім того, на офіційному Інтернет - сайті СБ України опубліковано повістки про виклик підозрюваної ОСОБА_5 на 02.03.2018 року, 23.03.2018 року, 24.03.2018 року, 26.03.2018 року, 03.04.2018 року до СВ 2-го управління (з дислокацією в м. Маріуполь Донецької області) ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях для проведення за її участю процесуальних дій, однак остання до слідчого у визначений час не прибула, не повідомляючи про причини своєї неявки.
Зазначені факти свідчать про те, що підозрювана переховується від органів слідства та з метою ухилення від кримінальної відповідальності.
Також, 26 березня 2018 року постановою старшого слідчого в ОВС слідчого відділу 2 управління (з дислокацією у м. Маріуполь Донецької області) ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях старшого лейтенанта юстиції ОСОБА_3 підозрювану ОСОБА_5 було оголошено у регіональний, державний (міждержавний), міжнародний розшук. Здійснення розшуку підозрюваної доручено співробітникам ГВ КЗЕ 2 управління (з дислокацією у м. Маріуполь Донецької області) ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях.
Відповідно до повідомлення заступника начальника 2 відділу ГВ КЗЕ 2 управління (з дислокацією у м. Маріуполь Донецької області) ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях ОСОБА_14 від 02.04.2018 року, підозрювана ОСОБА_5 на теперішній час з метою уникнення кримінальної відповідальності, переховується на тимчасово окупованій території м. Донецька, що контролюються терористичною організацією «Донецька народна республіка», тобто в районі проведення антитерористичної операції.
Факт того, що ОСОБА_5 переховується від органу досудового розслідування та суду з метою уникнення кримінальної відповідальності підтверджується також ухвалою слідчого судді Жовтневого районного суду м. Маріуполя Донецької області від 29.03.2018 року про надання дозволу на затримання з метою приводу для участі в розгляді клопотання про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою.
Надані стороною обвинувачення матеріали доводять обґрунтованість підозри ОСОБА_5 у вчинені кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 258-5 КК України.
Так, виходячи з практики Європейського суду з прав людини, наявність обґрунтованої підозри передбачає наявність фактів чи інформації, які б могли переконати об`єктивного спостерігача в тому, що відповідна особа могла вчинити злочин.
Надані до клопотання слідчого матеріали підтверджують ймовірність причетності ОСОБА_5 до вчинення кримінального правопорушення, в якому вона підозрюється за викладених у клопотанні обставинах і сумніву у слідчого судді щодо їх достатності не викликала.
Таким чином, враховуючи, що ОСОБА_5 було належним чином, з дотриманням вимог ст. ст. 111, 278 КПК України, повідомлено про підозру у вчинені кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 258-5 КК України, та оголошено в розшук, слідчий суддя вважає, що є підстави для здійснення спеціального досудового розслідування.
Керуючись ст. ст. 297-1, 297-2, 297-3, 297-4 КПК України,слідчий суддя, -
П О С Т А Н О В И В :
Клопотання старшого слідчого в ОВС слідчого відділу 2 управління (з дислокацією у м. Маріуполь Донецької області) ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях старшого лейтенанта юстиції ОСОБА_3 про здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні № 22018050000000045, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань 12.03.2018 року, у відношенні ОСОБА_5 у вчинені кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 258-5 КК України задовольнити.
Надати дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні № 22018050000000045, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань 12.03.2018 року, у відношенні ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Павлоградський міськрайонний суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 18.04.2018 |
Оприлюднено | 28.02.2023 |
Номер документу | 73447091 |
Судочинство | Кримінальне |
Кримінальне
Павлоградський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Бондаренко В. М.
Кримінальне
Павлоградський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Бондаренко В. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні