УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,
E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" квітня 2018 р. м. Житомир Справа № 906/972/17
Господарський суд Житомирської області у складі судді Машевської О.П.
за участю секретаря судового засідання: Сидорчук О.В.
за участю представників сторін:
від позивача: ОСОБА_1 - дов. №9217 від 26.10.17р.
від відповідача: ОСОБА_2 - дрв. №б/н від 01.03.18р., дійсна до 01.03.19р.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (м. Київ) в особі Регіональної філії "Львівська залізниця" ПАТ "Укрзалізниця" (м.Львів)
до Державного підприємства "Новоград-Волинське досвідне лісомисливське господарство" (с. Майстрів, Новоград-Волинського району)
про стягнення 36513,45грн
ПАТ "Українська залізниця" (м. Київ) в особі Регіональної філії "Львівська залізниця" ПАТ "Укрзалізниця" звернулася до Господарського суду Житомирської області з позовом до ДП "Новоград-Волинське дослідне лісомисливське господарство" про стягнення 36 513, 45 грн. штрафу.
В якості фактичних підстав позову позивач посилається на виявлення невідповідностей товару у вагоні №68459460 зазначеним у митній декларації та товаросупровідних документах у зв'язку з чим застосовано штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за перевезення вантажу забороненого до перевезення через митний кордон України від станції Новоград-Волинський до станції Чоп Львівської залізниці, нарахованого згідно ст. 16 розділу ІІ СМГС.
Ухвалою суду від 22.02.18 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 26.03.18.
Ухвалою суду від 26.03.18 відкладено розгляд справи по суті на 17.04.18.
У судовому засіданні представник позивача позов підтримав , просить його задовольнити у повному обсязі. Представник відповідача проти позову заперечує з підстав, наведених у відзиві , і зокрема: дійсно, 11.05.2016 р. зі станції Новоград-Волинський Південно-Західної залізниці згідно залізничної накладеної № 33494352 було відправлено вагон № 68459460 до станції Ліскова з вантажем "деревина паливна"; згідно доданого до позову розрахунку провізна плата складає 7302,69 грн; позов визнається в частині стягнення штрафу у розмірі однієї провізної плати та не визнається в частині п'ятикратної її вартості на підставі ч.3 ст. 551 ЦК України , ст. 233 ГГ України , оскільки допущена в залізничній накладній № 33494352 помилка в частині маси вантажу не завдала жодних збитків.
Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
11 травня 2016 року Державне підприємство Новоград-Волинське досвідне лісомисливське господарство відправило зі ст. Новоград-Волинський до станції Ліскова вагон № 68459460 з вантажем "деревина паливна", відправка № 33494352.
Згідно з даними протоколу про порушення митних правил № 2189/30501/16 від 21.11.2016 року, 16.05.2016 року у Житомирській митниці ДФС, шляхом електронного декларування були подані митна декларація та товаросупровідні документи на товар Деревина паливна. Якість згідно Дрова ТУГОСТ 3243-88 коефіцієнт переводу згідно ДСТУ4020-2-2001. В кількості 47,43м3. Свіжозрубана, тв/листяних(береза) порід з корою, без обмеження по кількості сучків різного діаметру та різної довжини (до 30мм), наявність мех. пошкоджень (зруби, зпили), бокові та торцеві тріщини, сколи. Кривизна проста та складна більше 10%, природної вологості. , що переміщувався у залізничному вагоні №68459460, а саме: митна декларація типу ЕК 10 АА №101040000/2016/004291 від 16.05.2016 р., залізнична накладна ЦИМ/СМГС № 33494352 від 16.05.2016 р. рахунок-фактура №382 від 16.05.2016 р., специфікація №382 від 16.05.2016 р., фітосанітарний сертифікат №75/07-015/ВХ-655617 від 16.05.2016 р., сертифікат про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій серія ЖТ №123283 від 21.04.2016 р. після здійснення митного оформлення вищевказаний товар був направлений для здійснення митного контролю та оформлення, з метою вивезення за межі митної території України, до Закарпатської митниці ДФС.
19.05.2016 року в зоні митного контролю Експорт міжнародного залізничного пункту пропуску Чоп для здійснення митних процедур посадовим особам митного посту Залізничний були подані товаросупровідні документи на товар Деревина паливна березова… , що переміщувався у залізничному вагоні №68459460 за митною декларацією типу ЕК 10 АА №101040000/2016/004291 від 16.05.2016 р.
Як підставу для переміщення через митний кордон України товару Деревина паливна березова.. органу доходів і зборів були подані наступні товаросупровідні документи:
- митна декларація типу ЕК 10 АА № 101040000/2016/004291 від 16.05.2016 р.;
- залізнична накладна ЦИМ/СМГС № 33494352 від 16.05.2016 р.;
- рахунок-фактура №382 від 16.05.2016 р.,
- відвантажувальна специфікація №382 від 16.05.2016 р.,
- фітосанітарний сертифікат №75/07-015/ВХ-655617 від 16.05.2016 р.,
- копія сертифікату про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій серія ЖТ №123283 від 21.04.2016 р.
Експортером (продавцем) та відправником даного товару являється Державне підприємство Новоград-Волинське досвідне лісомисливське господарство (11708, Україна, Житомирська область, Новоград-Волинський р-н, с. Майстрів вул. Шепетівська,11 код ЄДРПОУ 00991947).
Одержувачем товару являється фірма а.с. Монді СЦП (03417, Словаччина, м. Ружомберок, вул. Татранска цеста, 3), покупцем зазначено АО Фк Інвест Кошіце (Нам. СНП-обходна 2-6, 81108, м. Братіслава, Словаччина).
Відповідно до графи 15 залізничної накладної ЦИМ/СМГС № 33494352 від 16.05.2016 р., у вагоні № 68459460 переміщується товар древесина топливная в виде бревен, поленьев, сучьев, вязанок хвороста или в аналогичных видах .
Відповідно до графи 18 залізничної накладної ЦИМ/СМГС № 33494352 від 16.05.2016 р. вага товару 46470 кг.
За даними графи 31 митної декларації типу ЕК 10 АА № 101040000/2016/004291 від 16.05.2016 р. у вагоні № 68459460 переміщується товар Деревина паливна. Якість згідно Дрова ТУГОСТ 3243-88 коефіцієнт переводу згідно ДСТУ4020-2-2001. В кількості 47,43м3. Свіжозрубана, тв/листяних (береза) порід з корою, без обмеження по кількості сучків різного діаметру та різної довжини (до 30мм), наявність мех. пошкоджень (зруби, зпили), бокові та торцеві тріщини, сколи. Кривизна проста та складна більше 10%,природної вологості. . Згідно графи 33 код товару за УКТ ЗЕД НОМЕР_1.
Відповідно до рахунку-фактури № 382 від 16.05.2016 р. через митний кордон України переміщується товар: Деревина паливна. Якість згідно Дрова ГОСТ 3243-88 свіжозрубана, листяних береза) порід з корою, без обмеження по кількості сучків різних діаметрів і висоти (до 30мм), наявність механічних пошкоджень (зруби, зколи, зпили), бокові та торцеві тріщини. Кривизна проста та складна більше 10% природної вологості . В кількості: 24.74 м3 береза 3м вартістю 30,50 євро/1 кбм., в кількості 22,69 м3 береза 2м вартістю 30,00 євро/1 кбм. Загальна вартість деревини складає 1435,27 євро, що за курсом НБУ станом на дату декларування (16.05.2016 р.) становить 41455,09 грн.
Відвантажувальна специфікація №382 від 16.05.2016 р. містить наступну інформацію: Дрова паливні листяних (береза) порід. Природної вологості. Кількість товара 47,43 кбм., вага брутто-46470, вага нетто 44800 кг .
У відповідності до копії сертифікату про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій серія ЖТ № 123283 від 21.04.2016 р. через митний кордон України переміщується товар Дрова паливні береза 10-65x200-400 см, кількістю 50,00м3, код УКТЗЕД НОМЕР_1 .
У фітосанітарному сертифікаті №75/07-015/ВХ-655617 від 16.05.2016 р. зазначено наступні відомості про товар, що переміщувався у вагоні № 68459460: Firewood fuel birch. BETULA pendula(4401), загальний обєм - 50 м.куб.
30.05.2016 р. митним постом Залізничний Закарпатської митниці ДФС на адресу станції Батьово Львівської залізниці відправлено заявку № 07-70-61/60/ щодо зважування вагону №№ 68459460 ( підстава: п. 1.5 наказу Мінфіна від 25.05.2012 р. № 602 Про визначення переліку виняткових випадків, коли окремі вагони, локомотиви, інші елементи рухомого складу можуть бути виключені зі складу поїзда для проведення митного контролю , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.06.2012 р. за № 887/21199).
19.06.2016 р. на станції Батьово було здійснено зважування вказаного вагону з товаром, за результатом якого встановлено, що вага лісоматеріалів у вагоні № 68459460 складає 38280 кг, що на 8190 кг менше, ніж зазначено в товаросупровідних документах (Акт зважування станції Батьово № 9930 від 19.06.2016 р.).
За результатами зважування, враховуючи той факт, що розбіжність стосовно ваги переміщуваного товару має ознаки порушення митних правил, а у вагоні може переміщуватись інший товар або об'єм, порода лісоматеріалів тощо, Закарпатська митниця ДФС у відповідності до ст. 327 Митного кодексу України листом № 07-70-61/34/2823 від 21.10.2016 р. звернулась до Закарпатської торгово-промислової палати з метою залучення до митного огляду лісоматеріалів, що переміщувалися у вагоні № 68459460 та надання висновку щодо відповідності переміщуваного товару відомостям про нього, заявленим в товаросупровідних документах, відповідного експерта.
27.10.2016 р. за участі експерта-головного спеціаліста Закарпатської ТПП та комерційного агента станції Чоп було здійснено митний огляд зазначеного товару, що переміщувався у вагоні № 68459460 (Акт про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів №305010002/2016/00070 від 27.10.2016 р.
Згідно з даними Експертного висновку Закарпатської ТПП №В-1003/2 від 27.10.2016 р. та Експертного висновку про вартість товару Закарпатської ТПП №О-216 від 27.10.2016 р. встановлено, що у вагоні № 68459460 переміщується наступний товар:
- порода деревини береза;
- розмірний склад лісоматеріалів: довжина 2,0 м,3,0м діаметр лісоматеріалів від 10 см до 44 см;
- загальний об'єм лісоматеріалів становить 46,826 кбм,3штабелі;
- штабель розмірами: 3,0 x 1,380 x 11,4 м=47,196 скл.кбм x 0,52 = 24,542 щільних кбм;
- штабель розмірами: 2,0 x 1,32 x 8,30 м =21,912 скл.кбм x 0,60 = 13,147 щільних кбм;
- штабель розмірами: 2,0 x 0,940 x 8,1 м =15,228 скл.кбм x 0,60 = 9,137 щільних кбм
- всього 46,826 кбм лісоматеріалів берези по якісних характеристиках та розмірах відповідають вимогам дров по ГОСТ 3243-88, код УКТЗЕД 4401 100000;
- вартість товару 23413,00 грн.
Тобто, у вагоні № 68459460 виявлено: Лісоматеріали із деревини береза, загальним об'ємом 46,826 кбм, довжиною 2,0 м,3,0м; діаметром лісоматеріалів від 10см до 44 см; ГОСТ 3243-88, код згідно УКТ ЗЕД НОМЕР_1; вагою 38280 кг; загальною митною вартістю 23413,00 грн., що по об'єму, вазі, геометричних розмірах та митної вартості товарів не відповідає зазначеному у митній декларації та товаросупровідних документах, так як згідно митної декларації типу ЕК 10 АА № 101040000/2016/004291 від 16.05.2016 р. та товаросупровідних документів у вагоні № 68459460 переміщується товар Деревина паливна береза … загальним об'ємом 47,43 м. куб , діаметром колод 10-65 см; загальною вартістю 41455,09 грн. та вагою 46470 кг, отже, виявлено невідповідності:
- товару по об'єму на 0,604 м. куб менше, ніж задекларовано;
- виявлений діаметр лісоматеріалів становить від 10 см до 44 см, а згідно задекларованого - від 10 см до 65 см;
- вага лісоматеріалів складає на 8190кг менше, ніж задекларовано;
- вартість товару становить на 18042,09 грн. менше, ніж задекларовано.
Вищевикладені обставини встановлено постановою Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 04.05.2017 у справі № 308/12313/16-п , залишеною без змін постановою Апеляційного суду Закарпатської області від 27.06.17р. (надалі - судове рішення про порушення митних правил) ( а. с. 11- 17).
Регіональна філія "Львівська залізниця" ( надалі - Залізниця) звернулася до Державного підприємства Новоград-Волинське досвідне лісомисливське господарство ( надалі - Вантажовідправник ) з претензією № НЮ-1676 від 12.10.17 про стягнення штрафу у сумі 36513,45 грн на підставі судового рішення про порушення митних правил.
Окрім того, у претензії № НЮ-1676 від 12.10.17 Залізниця посилалася:
- на статтю 2-1 Закону України "Про особливості державного регулювання діяльності суб'єктів підприємницької діяльності, пов'язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів" від 08.09.2005 № 2860-IV , якою тимчасово, строком на 10 років, забороняється вивезення за межі митної території України в митному режимі експорту лісоматеріалів необроблених (код 4403 УКТЗЕД): деревних порід, крім сосни, - з 1 листопада 2015 року; деревних порід сосни - з 1 січня 2017 року ( надалі - Закон про експорт лісоматеріалів);
- на статтю 196 Митного кодексу України , якою передбачено, що не можуть бути пропущені через митний кордон України товари, переміщення яких через митний кордон України заборонено законом, а також товари, що переміщуються через митний кордон України з порушенням вимог цього Кодексу та інших законів України;
- оскільки залізнична накладна ЦИМ/СМГС № 33494352 від 16.05.2016 р. згідно із ст. ст. 14, 15 Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення ( далі - СМГС) є договором перевезення вантажу , згідно з § 1 ст.16 розділу ІІ СМГС, Вантажовідправник несе відповідальність за всі наслідки , зокрема, від неправильного зазначення відомостей в накладній, а згідно з § 3 ст. 16 розділу ІІ СМГС Вантажовідправник оплачує перевізнику штраф у п'ятикратному розмірі провізної плати за перевезення вантажу, якщо після укладення договору перевезення виявиться неправильність відомостей , зазначених у накладній , і при цьому виявиться, що у складі вантажу були прийняті предмети, які не допускаються до переміщення через державний кордон хоча б в одній із держав, по території якої повинне здійснюватися перевезення;
- оскільки провізна плата за перевезення становить 7302,69 грн, п'ятикратний розмір штрафу складає сума - 36513,45 грн ( а. с 8-10) .
Докази надіслання претензії № НЮ-1676 від 12.10.17 Залізницею Вантажовідправнику та її отримання останнім у справі відсутні.
Однак при зверненні з цим позовом до суду фактичні та правові підстави позову Залізниця не змінила та вимагає з Вантажовідправника штраф у розмірі 36513,45 грн .
В ході судового вирішення спору Вантажовідправник визнає, що судовим рішенням про порушення митних правил встановлено невідповідності у залізничній накладній ЦИМ/СМГС № 33494352 від 16.05.2016 р. по об'єму вантажу, його діаметру, масі , вартості, ніж задекларовані , однак визнає вимоги щодо сплати штрафу у розмірі однієї провізної плати та не визнає у розмірі п'ятикратної її вартості на підставі ч.3 ст. 551 ЦК України та ст. 233 ГК України, оскільки внаслідок таких невідповідностей у перевізному документі Залізниці не завдано жодних збитків.
Дослідивши матеріали справи, господарський суд дійшов висновку позов задовольнити частково з наступних підстав.
Згідно зі ст. 62 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457, порядок розрахунків за перевезення і послуги встановлюється Укрзалізницею згідно з чинним законодавством. Платежі за перевезення експортно-імпортних вантажів здійснюються згідно з міжнародними угодами та чинним законодавством.
01.11.1951 СРСР було підписано угоду про міжнародне залізничне вантажне сполучення (далі - СМГС).
17.09.1992 Україна приєдналася до Віденської конвенції "Про правонаступництво держав щодо договорів", яка була ратифікована постановою Верховної ради України "Про приєднання України до Віденської конвенції"
У розрізі даного спору до правовідносин сторін також застосовується Угода про міжнародне залізничне вантажне сполучення (далі - СМГС; дата приєднання України: 05.06.1992 р., дата набрання чинності для України: 05.06.1992 р.), із змінами та доповненнями станом на 16.10.2015року.
Відповідно до §1 ст. 3 СМГС дана угода встановлює єдині правові норми договору перевезення вантажу у прямому міжнародному залізничному сполученні і у прямому міжнародному залізнично-паромному сполученні.
Відповідно до статті 13 СМГС перевезення вантажів може здійснюватися з використанням накладної ЦИМ/СМГС.
Відповідно до § 3 ст. 14 СМГС укладення договору перевезення підтверджується накладною.
Таким чином, оформленням залізничної накладної ЦИМ/СМГС № 33494352 від 16.05.2016 р. сторонами укладено договір перевезення у міжнародному залізничному вантажному сполученні.
Відповідно до §1 ст. 16 СМГС відправник несе відповідальність за правильність відомостей і заяв, зазначених ним у накладній. Він несе відповідальність за всі наслідки неправильного, неточного або неповного зазначення цих відомостей і заяв, а також від того, що вони внесені в невідповідну графу накладної.
Відповідно до §3 п.1 ст. 16 СМГС відправник сплачує перевізнику неустойку , якщо після укладення договору перевезення виявиться неправильність, неточність, неповнота вказаних відправником в накладній відомостей та заявок в результаті чого у складі вантажу були прийняті предмети, які не допускаються до переміщення через державний кордон хоча б в одній із держав, по території якої повинне здійснюватися перевезення.
За приписами даної ст. 16 §3 ч.2 СМГС неустойка за п. 1 §3 стягується в п'ятикратному розмірі провізної плати, яка належить перевізнику.
При цьому за умовою § 5 ст. 30 СМГС при виявлені неправильних, неточних або неповних відомостей в накладній перевізник, що виявив таку невідповідність, і наступні перевізники обчислюють провізні платежі для вантажу, що дійсно перевозиться. У § 4 ст. 30 СМГС додатково передбачено, що у разі неправильного обчислення провізних платежів недобір підлягає сплаті. У зв'язку з викладеним, суд враховує, що між сторонами немає спору щодо визначеного Залізницею розміру провізної плати з якого
визначається неустойка - 7302,69грн.
Однак судом достовірно встановлено, що Залізниця не вправі стягувати неустойку за п. 1 §3 ч.2 статті 16 СМГС, оскільки Вантажовідправник не допустив порушення вимог ст. 2-1 Закону про експорт лісоматеріалів та статті 196 Митного кодексу України , а саме не намагався вивезти за межі митної території України в митному режимі експорту лісоматеріали необроблені (код 4403 УКТЗЕД), як доводить у позові Залізниця.
Відповідно до ч. 1 ст. 318 Митного кодексу України митному контролю підлягають усі товари, транспортні засоби комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України.
Згідно з ч. 2 Типової технологічної схеми здійснення митного контролю залізничних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, у пунктах пропуску через державний кордон, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 р. № 451 - митний контроль залізничних транспортних засобів і товарів здійснюється виключно митними органами відповідно до законодавства, вибірково, у формах та обсязі, що визначені на підставі результатів системи управління ризиками.
У відповідності до пункту 1.5 наказу Мінфіна від 25.05.2012 р. № 602 Про визначення переліку виняткових випадків, коли окремі вагони, локомотиви, інші елементи рухомого складу можуть бути виключені зі складу поїзда для проведення митного контролю , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.06.2012 р. за № 887/21199, з метою проведення перевірки відповідності інформації про товар, заявленої в перевізних і супровідних документах, фактичним даним, якщо така перевірка потребує проведення операцій з вивантаження, перевантаження, перепакування тощо, митні формальності щодо даного товару були призупинені, а вищевказаний вагон на вимогу митного органу було виключено зі складу потяга для здійснення митного контролю, так як проведення такого контролю в складі поїзда було неможливе.
Згідно з частиною 2 статті 218 Митного кодексу України розвантажувальні, навантажувальні, перевантажувальні та інші операції, необхідні для здійснення митного контролю та митного оформлення товарів, проводяться підприємствами залізниці за рахунок власників товарів або уповноважених ними осіб.
Зазначена норма є спеціальною , оскільки стосується проведення митних процедур саме на залізничному транспорті.
Судовим рішенням про порушення митних правил встановлено, що у вагоні № 68459460 переміщувався товар Деревина паливна береза … загальним об'ємом 47,43 м. куб , діаметром колод 10-65 см; загальною вартістю 41455,09 грн. та вагою 46470 кг, отже, виявлено невідповідності: товару по об'єму на 0,604 м. куб менше, ніж задекларовано; виявлений діаметр лісоматеріалів становить від 10 см до 44 см, а згідно задекларованого - від 10 см до 65 см; вага лісоматеріалів складає на 8190кг менше, ніж задекларовано; вартість товару становить на 18042,09 грн. менше, ніж задекларовано.
Таким чином, судовим рішенням про порушення митних правил також встановлено, що у вагоні № 68459460 виявлено: Лісоматеріали із деревини береза, загальним об'ємом 46,826 кбм, довжиною 2,0 м,3,0м; діаметром лісоматеріалів від 10см до 44 см; ГОСТ 3243-88, код згідно УКТ ЗЕД НОМЕР_1; вагою 38280 кг; загальною митною вартістю 23413,00 грн., що по об'єму, вазі, геометричних розмірах та митної вартості товарів не відповідали зазначеному у митній декларації та товаросупровідних документах (залізничній накладній ЦИМ/СМГС № 33494352 від 16.05.2016 р.).
У статті 29 СМГС передбачено, що перевізник складає комерційний акт, якщо при перевірці вантажу під час його перевезення або видачі констатує невідповідність найменування, маси і кількості вантажу відомостям, зазначеним в накладній.
Статтею 31 СМГС передбачено, що якщо угодою між учасниками перевезення не передбачено інше, сплата провізних платежів є обов'язком:
1) відправника, який бере участь у перевезенні вантажу, за винятком перевізника, який видає вантаж, за перевезення, яке їм здійснюється;
2) отримувача - перевізнику, який видає вантаж, за перевезення, яке їм здійснюється
Відносно неустойок діє такий же порядок.
Статтею 5 СМГС визначено, що при відсутності відповідних положень в цій Угоді, застосовується національне законодавство тієї країни, в якій повноважна особа реалізовує свої права.
Згідно § 5 ст. 30 СМГС неустойки сплачуються перевізнику в порядку, передбаченому національним законодавством держави, в якому проводиться оплата.
Предметом даного спору є стягнення залізницею неустойки за неправильне зазначення у накладній маси вантажу в порядку, передбаченому національним законодавством.
Згідно зі ст.3 Закону України "Про залізничний транспорт", законодавство про залізничний транспорт загального користування складається з Закону України "Про транспорт", цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України.
Статут залізниць України (надалі - Статут залізниць) затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998р. №457. Статут залізниць чинний зі змінами і доповненнями.
Стаття 5 Статуту залізниць відносить до компетенції Міністерства транспорту України затвердження нормативних документів на підставі цього Статуту, які є обов'язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.
Накладна, згідно ст.6 Статуту залізниць - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.
Під час здавання вантажів для перевезення відправник повинен зазначити їх масу у накладній - основному перевізному документі, який підтверджує укладення договору перевезення вантажу (ст.37 Статуту залізниць). За правилами ст.24 Статуту залізниць, залізниці надано право періодично перевіряти кількість та масу вантажу, зазначених вантажовідправником у накладній, а ст. 122 Статуту залізниць установлено відповідальність вантажовідправника у вигляді штрафу за неправильне зазначення в накладній маси вантажу.
Наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000р. затверджено Правила оформлення перевізних документів. Наказом Міністерства інфраструктури України від 08.06.2011р. №138 "Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів" - внесено зміни до Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. №644 та викладено їх в новій редакції.
Так, згідно п.1.2 Правил, оформлення перевізних документів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000р. №644 (надалі - Правила), накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором застави вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем. Для підтвердження приймання вантажу до перевезення один примірник накладної в паперовому вигляді з присвоєним їй номером і датою приймання вантажу надається відправнику. Порядок підтвердження приймання вантажу до перевезення за електронною накладною (із накладенням ЕЦП) визначається договором між вантажовласником і залізницею. Заповнення накладної здійснюється відправником, залізницею, одержувачем згідно з поясненнями, наведеними у додатку 3 до цих Правил.
Виникнення між сторонами у даній справі господарських договірних відносин у сфері перевезення вантажу залізничним транспортом стверджується перевізним документом - залізничною накладною ЦИМ/СМГС № 33494352 від 16.05.2016 р., яка повинна відповідати вимогам, встановленим Правилами оформлення перевізних документів.
Оскільки судовим рішенням про порушення митних правил встановлено, що у вагоні № 68459460 перевозились Лісоматеріали із деревини береза, загальним об'ємом 46,826 кбм, довжиною 2,0 м,3,0м; діаметром лісоматеріалів від 10см до 44 см; ГОСТ 3243-88, код згідно УКТ ЗЕД НОМЕР_1; вагою 38280 кг; загальною митною вартістю 23413,00 грн., що по об'єму, вазі, геометричних розмірах та митної вартості товарів не відповідали залізничній накладній ЦИМ/СМГС № 33494352 від 16.05.2016 р.), з Вантажовідправника стягується штраф у розмірі згідно зі ст.118 Статуту залізниць України. При цьому, відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли. Цей факт засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.(п.5.5 Правил оформлення перевізних документів).
Частиною 1 ст.26 Закону України "Про залізничний транспорт" передбачено, що обставини, які можуть слугувати підставою для майнової відповідальності перевізників, відправників і одержувачів вантажу, багажу, вантажобагажу, пасажирів - засвідчуються актами. Аналогічну норму містить ст.129 Статуту залізниць - обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, складеними станціями залізниць. За правилами цієї статті комерційний акт складається, зокрема, для засвідчення невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу даним, зазначеними у транспортних документах. Вищевказаною статтею передбачено, що порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами. Правила складання актів затверджені наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002р. №334, які у п. 2 передбачають, що дані в комерційному акті зазначаються на підставі перевізних документів та виявлених обставин.
Судом встановлено, що Залізницею не складався комерційний акт щодо засвідчення обставин невідповідності відомостей, зазначених Вантажовідправником у залізничній накладній ЦИМ/СМГС № 33494352 від 16.05.2016 про вантаж по об'єму, вазі, геометричних розмірах та вартості. Залізницею за цим фактом не складався також акт загальної форми.
Частиною 1 ст. 233 ГК України закріплено, що суд має право зменшити розмір санкцій, якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора. При цьому повинно бути взято до уваги: ступінь виконання зобов'язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов'язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу.
Згідно з ч. 3 ст. 551 ЦК України розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків та за наявності інших обставин, які мають істотне значення. При цьому відсутність чи невеликий розмір збитків може бути підставою для зменшення судом розміру неустойки, що стягується з боржника.
Таким чином, для зменшення розміру штрафу за Цивільним кодексом України, мають значення не лише збитки кредитора , але й і н ш і о б с т а в и н и, я к і м а ю т ь і с т о т н е з н а ч е н н я.
Про обставини, які мають істотне значення, судом вже мотивовано , з посиланням на безпідставне застосування Залізницею приписів п. 1 §3 ч.2 статті 16 СМГС до вимог про стягнення неустойки (штрафу) у розмірі п'ятикратної вартості провізної плати, оскільки Вантажовідправник не допустив порушення вимог ст. 2-1 Закону про експорт лісоматеріалів та статті 196 Митного кодексу України , а саме не намагався вивезти за межі митної території України в митному режимі експорту лісоматеріали необроблені (код 4403 УКТЗЕД).
Однак встановлені судовим рішенням про порушення митних правил обставини порушення Вантажовідправником вимог Митного кодексу України, які є преюдиціальними при вирішенні цього спору за правилами статті 29 СМГС , ст. ст. 24, 118 та 122 Статуту залізниць, господарський суд ухвалює зменшити розмір штрафу до розміру однієї провізної плати, оскільки Залізницею порушено вимоги статті 29 СМГС, ст. 26 Закону України "Про залізничний транспорт" та ст. 129 Статуту залізниць , згідно яких обставини, які можуть слугувати підставою для майнової відповідальності відправників вантажу засвідчуються комерційними актами.
Відповідно до ст. 129 ГПК України судовий збір покладається на відповідача.
Керуючись статтями123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Зменшити штраф з п'ятикратного розміру тарифної провізної плати за всю відстань перевезення до розміру однієї тарифної провізної плати.
3. Стягнути з Державного підприємства "Новоград-Волинське досвідне лісомисливське господарство" (11708, Житомирська область, Новоград-Волинський р-н, с. Майстрів, вул. Шепетівська, будинок 11, код ЄДРПОУ 00991947) на користь Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Тверська, 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії "Львівська залізниця" ПАТ "Укрзалізниця" (79007, м. Львів, вул. Гоголя, 1, код ЄДРПОУ 40081195): 7302, 69 грн. штрафу за неправильно зазначену масу вантажу; 352, 40 грн судового збору.
Видати наказ.
3. Відмовити у стягненні 29 210, 76 грн штрафу за неправильно зазначену масу вантажу.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено: 18.04.18
Суддя Машевська О.П.
Віддрукувати: 1- у справу,
2-3 позивачу на дві адреси :1- 03680, м. Київ, вул. Тверська, 5 (рек. з повідомл.), 2- 79007 м. Львів, вул. Гоголя, 1 (рек. з повідомл.),
4-5 відповідачу на дві адреси: 1- 11701, м. Новогр.-Волинський, вул. Шепетівська, 11 (рек. з повідомл.), 2 - 11708, Житомирська обл., Новоград-Волинський р-н, село Майстрів, вул. Шепетівська, будинок 11 (рек. з повідомл.) .
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 12.04.2018 |
Оприлюднено | 19.04.2018 |
Номер документу | 73472197 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Машевська О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні