Рішення
від 13.04.2018 по справі 826/8148/16
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

13 квітня 2018 року № 826/8148/16

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Васильченко І.П. розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовомГоловного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві

доПриватного підприємства Сокіл прозобов'язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м.Києві звернулось до Окружного адміністративного суду м.Києва з позовом до Приватного підприємства Сокіл , в якому просить, з урахуванням заяви про зміну позовних вимог, надати дозвіл Головному управлінню ДСНС України у м.Києві на проведення перевірки дотримання (виконання) законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту ПП Сокіл за адресою: Столичне шосе, 26 км у місті Києві.

Позовні вимоги мотивовані відсутністю у позивача можливості провести перевірку наявності або відсутності порушень вимог чинного законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що можуть створювати реальну загрозу життю та здоров'ю людей, які працюють, перебувають, а також особам, які будуть здійснювати гасіння пожежі у випадку її виникнення.

Ухвалою Окружного адміністративного суду м.Києва від 30.06.2016 р. суддею Арсірієм Р.О. відкрито провадження по справі.

Ухвалою Окружного адміністративного суду м.Києва від 15.11.2017 р. справу прийнято до провадження суддею Васильченко І.П.

Представник відповідача в судове засідання не з'явився, про час, дату та місце судового розгляду справи був повідомлений належним чином, докази чого містяться в матеріалах справи. Про причини неявки в судове засідання не повідомив. Заяви про відкладення розгляду справи або клопотання про розгляд справи без його участі до суду не надходило. Заперечень по суті заявлених позовних вимог не надав.

Зважаючи на неявку в судове засідання представників сторін, суд ухвалив подальший розгляд справи здійснювати в порядку письмового провадження відповідно ч. 9 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України.

Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Кодексом цивільного захисту України (далі - КЦЗ України), Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 р. № 877-V (далі - Закон № 877-V), Положенням про Головне управління ДСНС України у м. Києві, затвердженого наказом ДСНС України від 13.04.2016 р. № 175 (далі - Положення № 175), Порядком проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, що затверджений наказом Міністерства внутрішніх справ України від 02.11.2015 №1337 (далі - Порядок № 1337), Положенням про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 р. № 1052 (далі - Положення № 1052).

Так, відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У ст. 1, ч. 1 ст. 4, ч. 1, 4 і 5 ст. 5, ч. 1 - 6 ст. 7 Закону № 877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Загальні засади призначення та проведення планових заходів здійснення державного нагляду визначені у ст. 5 цього Закону. Зокрема, планові заходи здійснюються відповідно до річних або квартальних планів, які затверджуються органом державного нагляду (контролю) до 1 грудня року, що передує плановому, або до 25 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому.

Органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб'єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу.

Повідомлення повинно містити: дату початку та дату закінчення здійснення планового заходу; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; найменування органу державного нагляду (контролю).

Повідомлення надсилається рекомендованим листом чи телефонограмою за рахунок коштів органу державного нагляду (контролю) або вручається особисто керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання під розписку.

Суб'єкт господарювання має право не допускати посадову особу органу державного нагляду (контролю) до здійснення планового заходу в разі неодержання повідомлення про здійснення планового заходу.

Для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ, який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, яке підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) (із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові) і засвідчується печаткою.

У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; місцезнаходження суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу, на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім'я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); вид заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення).

Посвідчення (направлення) є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення заходу.

Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання або уповноваженій ним особі посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб'єкту господарювання копію посвідчення (направлення).

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб'єкта господарювання.

Суб'єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред'явили документів, передбачених цією статтею.

Статтями 64, 66, 67 КЦЗ України регламентовано, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб'єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень.

Згідно з п.п. 1, 3, 7, 39 Положення № 1052 Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра Внутрішніх Справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Основними завданнями ДСНС є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

ДСНС відповідно до покладених на неї завдань організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб'єктами господарювання.

ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи

Згідно з пп. 27 п. 4 Положення № 175 Головне управління ДСНС України у м. Києві є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб'єктами господарювання

Відповідно до пункту 3 Розділу І, пунктами 6-9 Розділу ІІ Порядку № 1337 посадові особи ДСНС України та її територіальних органів здійснюють державний нагляд (контроль) у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки шляхом проведення планових та позапланових перевірок стану додержання та виконання суб'єктами господарювання вимог законодавства з питань цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

Вiдповiдно до затвердженого у встановленому порядку плану перевiрок для здiйснення планової перевiрки ДСНС України або її територiальними органами видається наказ про проведення перевiрки.

Наказ про проведення перевiрки має мiстити: найменування/прiзвище, iм'я та по батьковi суб'єкта господарювання; мiсцезнаходження / мiсце проживання суб'єкта господарювання та адреса розташування об'єкта перевiрки; предмет перевiрки; дату початку та дату закiнчення перевiрки; посаду, прiзвище, iм'я та по батьковi посадової особи, яка буде здiйснювати перевiрку.

На пiдставi наказу на проведення перевiрки оформлюється посвiдчення на проведення перевiрки.

Посвiдчення на проведення перевiрки посадовими особами ДСНС України оформлюється на бланку ДСНС України для загального листування за пiдписом Голови ДСНС України або його заступника, до повноважень якого вiдповiдно до розподiлу обов'язкiв вiднесено питання державного нагляду (контролю), та скрiплюється гербовою печаткою.

Посвiдчення на проведення перевiрки суб'єктiв господарювання, що здiйснюється посадовими особами територiального органу ДСНС України на територiї вiдповiдної адмiнiстративної одиницi, оформлюється на бланку територiального органу ДСНС України для загального листування за пiдписом керiвника цього територiального органу або його заступника, до повноважень якого вiдповiдно до розподiлу обов'язкiв вiднесено питання державного нагляду (контролю), та скрiплюється гербовою печаткою.

У посвiдченнi на проведення перевiрки зазначаються: найменування структурного пiдроздiлу ДСНС України або її територiального органу, що здiйснює перевiрку; тип перевiрки (планова або позапланова); найменування суб'єкта господарювання - юридичної особи та/або його вiдокремленого пiдроздiлу або прiзвище, iм'я та по батьковi фiзичної особи - пiдприємця, щодо якого (якої) здiйснюється перевiрка; мiсцезнаходження/мiсце проживання суб'єкта господарювання та/або його вiдокремленого пiдроздiлу та адреса розташування об'єкта перевiрки, щодо якого здiйснюється перевiрка; номер i дата наказу ДСНС України або її територiального органу, вiдповiдно до якого здiйснюється перевiрка; дата початку та дата закiнчення перевiрки; посадовi особи ДСНС України або її територiального органу, якi будуть здiйснювати перевiрку, iз зазначенням їх посад, прiзвищ, iмен та по батьковi; предмет та пiдстава для здiйснення перевiрки; iнформацiя про здiйснення попередньої перевiрки (тип та строк її здiйснення).

Посвiдчення на проведення перевiрки зберiгається в наглядовiй справi на об'єкт перевiрки в органi, який здiйснював перевiрку.

ДСНС України або її територiальний орган здiйснює планову перевiрку за умови письмового повiдомлення суб'єкта господарювання про проведення планової перевiрки не пiзнiше нiж за десять днiв до дня її здiйснення.

Повiдомлення про проведення планової перевiрки надсилається рекомендованим листом з повiдомленням про вручення (телефонограмою) за рахунок коштiв ДСНС України (її територiального органу) або вручається особисто пiд розписку керiвнику чи уповноваженiй особi суб'єкта господарювання.

Системний аналіз викладених правових норм надає підстави стверджувати, що територіальні органи ДСНС України здійснюють нагляд (конроль) у сфері пожежної і техногенної безпеки, зокрема шляхом проведення перевірок суб'єктів господарювання, що призначаються наказом відповідного ГУ, на підставі якого видається посвідчення на проведення перевірки та направляється відповідне повідомлення підконтрольному суб'єкту господарювання.

Разом з тим, наявність законодавчо визначених підстав для проведення перевірки, зокрема сукупність вищезазначених документів та пред'явлення посадовими особами посвідчення (направлення) на проведення перевірки та службового посвідчення, обумовлює обов'язок підконтрольного суб'єкта господарювання допустити посадових осіб до її проведення, в іншому випадку - контролюючий орган має право звернутися з позовом до суду про зобов'язання суб'єкта господарювання допустити його до проведення перевірки.

Як вбачається з матеріалів справи, у відповідності до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та Порядку проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, затвердженого наказом МВС України від 02.11.2015 р. № 1337, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.11.2015 р. № 1467/27912 Головним управлінням Державної служби України надзвичайних ситуацій у м.Києві було видано наказ від 17.03.2016 р. № 97 Про проведення планових перевірок .

Так, п. 446 вказаного наказу державному інспектору доручено в період з 01.04.2016 р. по 21.04.2016 р. провести планову перевірку бази відпочинку ПП Сокіл за адресою: Столичне Шосе, 26 км у м.Києві щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

На підставі наказу № 97 видано посвідчення від 11.04.2016 р. НОМЕР_1 на проведення державними інспекторами перевірки підприємства за адресою: Столичне шосе, 26 км у місті Києві.

Уповноваженим на здійснення планової перевірки був провідний інспектор відділу державного нагляду (контролю) у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту Голосіївського РУ ГУ ДСНС України у м.Києві майор служби цивільного захисту Говорущак Д.О.

Повідомлення від 18.03.2016 р. № 24/636 про проведення планової перевірки підприємства за адресою: Столичне шосе, 26 км у місті Києві 28.03.2016 р. було вручено директору ПП Сокіл Пшеніну Д.О., про що свідчить відмітка в повідомленні.

Перед початком здійснення перевірки державним інспектором було надано/пред'явлено директору ПП Сокіл Пішеніну Д.О. службове посвідчення, що засвідчує особу перевіряючого та посвідчення НОМЕР_1.

Проте, всупереч наведеному вище, директор ПП Сокіл Пшенін Д.О. відмовився допускати державного інспектора до перевірки підприємства за адресою: Столичне шосе, 26 км у місті Києві.

З огляду на викладене, суд вважає, що позивачем дотримано вимоги законодавства, зокрема Закону № 877-V та Порядку № 1337 щодо призначення та проведення перевірки підконтрольного суб'єкту господарювання, а отже, у відповідача не було правових підстав для не допуску посадових осіб контролюючого органу до здійснення перевірки.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (ч. 2 цієї статті).

Відповідно до ч. 2 ст. 2 названого Кодексу у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Оцінюючи наявні в справі докази в їх сукупності, суд приходить до висновку про обґрунтованість доводів позивача та наявність підстав для задоволення позову.

Відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати не підлягають відшкодуванню, окрім судових витрат суб'єкта владних повноважень, пов'язаних із залученням свідків та проведенням експертиз (ч. 2).

Керуючись ст. ст. 72-77, 139, 242- 243, 245-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

В И Р І Ш И В:

Позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м.Києві (вул. Володимирська, 13, м.Київ, 01601, код ЄДРПОУ 38620155) задовольнити.

Надати дозвіл Головному управлінню ДСНС України у м.Києві (вул. Володимирська, 13, м.Київ, 01601, код ЄДРПОУ 38620155) на проведення перевірки дотримання (виконання) законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту Приватного підприємства Сокіл (Набережно-Печерська дорога, 5, м.Київ, 01014, код ЄДПОУ 21563829) за адресою: Столичне шосе, 26 км у місті Києві.

Рішення суду відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя І.П.Васильченко

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення13.04.2018
Оприлюднено20.04.2018
Номер документу73478494
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/8148/16

Рішення від 13.04.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Васильченко І.П.

Ухвала від 15.11.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Васильченко І.П.

Ухвала від 30.06.2016

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Ухвала від 30.06.2016

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Ухвала від 02.06.2016

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні