15/200-АП-07
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
73000, м. Херсон, вул. Горького, 18
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"14" червня 2007 р. Справа № 15/200-АП-07
Господарський суд Херсонської області у складі судді Клепай З.В. при секретарі О.С.Бєловій, розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Приватне підприємство "Фортуна"
до Каховська міська Рада
про часткове скасування рішення Каховської міської ради
за участю представників сторін:
від позивача: Зуєв О.В. - директор, паспорт, рішення № 1-К від 14.04.1993р., Авер'янова С.Б. - представник, дор. від 04.05.07р.
від відповідача Качуровський В.П. - гол. спец. юр. відділу, дор. № 02-09/1326 від 04.06.07р.
Позивач звернувся з позовом, в якому просить скасувати п.2.3 рішення 18 сесії У скликання Каховської міської ради №248/18 від 26.04.07р. як таке, що винесено з порушенням норм чинного законодавства, та зобов'язати відповідача затвердити звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 4613кв.м. для обслуговування виробничих приміщень ПП "Фортуна" з визначенням ринкової вартості земельної ділянки в розмірі 75745грн.
Відповідач проти позову заперечує на тій підставі, що із заяви позивача не зрозуміло, що є предметом спору, (рішення, дії чи бездіяльність виконавчого комітету). Каховська міська рада не відмовляла позивачу в продажу земельної ділянки, тим самим не порушила право позивача на викуп земельної ділянки, на якій розташоване майно позивача, а міська рада тільки не затвердила звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки та сама вирішила провести таку експертну грошову оцінку. Відповідно до ст.7 Закону України "Про оцінку землі" оцінювачами з експертної грошової оцінки земельних ділянок можуть бути громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які склали кваліфікаційний іспит та одержали кваліфікаційне свідоцтво оцінювача з експертної грошової оцінки земельних ділянок відповідно до вимог цього Закону та Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні". Згідно Наказу Державного Комітету України по земельних ресурсах від 25 лютого 2004 року № 56 на виконання вимог статті 8 Закону України від 11 грудня 2003р. №1378-ГУ "Про оцінку земель" та з метою встановлення єдиної форми кваліфікаційного свідоцтва оцінювача з експертної грошової оцінки ділянок затверджено форму Кваліфікаційного свідоцтва оцінювача з експертної грошової оцінки земельних ділянок.
В матеріалах звіту про експертну оцінку землі відсутні кваліфікаційні свідоцтва оцінювачів, які проводили оцінку землі. А відповідно до ч.4 ст.18 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" оцінка майна, яка проведена суб'єктом оціночної діяльності - суб'єктом господарювання без чинного сертифіката, є недійсною.
Окрім того, відповідно до пункту 2.1 рішення 3 сесії V скликання Каховської міської ради замовником проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки повинен був бути Каховський міський відділ земельних ресурсів, а ПП "Фортуна" могло бути особою - платником. В звіті НТО зазначено, що замовником являється ПП "Фортуна", чим порушено вимоги ч.1 ст.11 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні". В звіті відсутній договір на проведення експертизи. Відповідач також вважає, що при проведені експертизи оцінювачі користувались нормативним актом, який втратив чинність 24.02.2003 р., а саме наказ Деркомзему від 08.07.1999 р. № 72 "Про затвердження Порядку проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення".
Відповідно до ч. ст.12 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" звіт про оцінку майна є документом, що містить висновки про вартість майна та підтверджує виконані процедури з оцінки майна суб'єктом оціночної діяльності суб'єктом господарювання відповідно до договору. Звіт підписується оцінювачами, які безпосередньо проводили оцінку майна, і скріплюється печаткою та підписом керівника суб'єкта оціночної діяльності. В наданому звіті стоїть однакова підпис за оцінювача та директора підприємства.
Таким чином, міська рада вважає, що поданий адміністративний позов безпідставний так як грошова оцінка земельної ділянки виконана з грубим порушенням діючого законодавства, а тому звіт не був затверджений.
Розглянувши матеріали справи та вислухавши представників сторін, суд-
в с т а н о в и в:
26.04.2007 року Каховською міською радою прийнято рішення № 241/18 «Про продаж земельних ділянок несільськогосподарського призначення». Пунктом 1 даного рішення міська рада затвердила технічну документацію по складанню державного акту на право власності на земельну ділянку шляхом викупу Приватним підприємством "Фортуна" площею 4 613 м. кв. по вул. Леніна, 35 для обслуговування виробничих приміщень. П.2 цього рішення не затверджено звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки в розмірі 75745грн. та крім того, пунктом 3 цього рішення міську раду зобов'язано замовити експертну грошову оцінку зазначеної земельної ділянки згідно з поясненням про конкурсний відбір оцінювачів.
Відповідач є органом місцевого самоврядування і в своїй діяльності керується нормами Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Відповідно до ст.24 цього Закону органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
При вирішені питання про відмову в затверджені акту грошової оцінки земельної ділянки відповідач повинен був керуватись законодавством, яке регулює ці взаємовідносини. Відповідно до ст.120 Земельного кодексу України: „При переході права власності на будівлю і споруду" право власності на земельну ділянку або її частину може переходити на підставі цивільно-правових угод, а право користування - на підставі договору оренди. Відповідно до ст.12 Земельного кодексу до компетенції міської ради відноситься розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб. Згідно ст.127 Земельного кодексу органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень здійснюють продаж земельних ділянок комунальної власності громадянам та юридичним особам, які мають право на набуття земельних ділянок у власність. Продаж земельних ділянок здійснюється на конкурентних засадах (аукціон, конкурс), крім викупу ділянок, на яких розташовані суб'єкти нерухомого майна, що є власністю покупців цих ділянок. Рішення міської ради про продаж земельної ділянки є підставою для укладання договору купівлі-продажу земельної ділянки. Вартість земельної ділянки визначається на підставі її грошової експертної оцінки, та проводиться за Методикою, затвердженою Постановою КМУ «Про експертну грошову оцінку земельних ділянок»від 11.10.2002 року № 1531.
Як вбачається із матеріалів справи, на земельній ділянці, на викуп якої претендує позивач, розташоване його нерухоме майно - виробничі приміщення, тому земельна ділянка може передаватись у власність шляхом викупу без передачі її на конкурс. Відповідно до п.3, 4, 5 ст.204 Земельного кодексу України експертна грошова оцінка використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України. Відповідно до вимог Закону України № Про землеустрій" Замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі. Таким чином факт звернення позивача за замовленням експертної оцінки земельної ділянки не суперечить нормам чинного законодавства і не може бути підставою для відмови у затверджені цієї грошової оцінки. До того ж, як вбачається із рішення відповідача №45/3 від 05.07.06р. "Про надання згоди на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та технічної документації, а також надання згоди на здійснення експертної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення" позивачу надана згода на розробку проектно - технічної документації по виготовленню державного акту на право власності на землю шляхом викупу по в. Леніна,35. Одним із елементів документації, що дає право на отримання державного акту на право власності земельної ділянки є експертна грошова оцінка цієї земельної ділянки, тобто позивач діяв в межах цього рішення відповідача.
Відмова в затверджені експертної грошової оцінки земельної ділянки може бути здійснена у випадку, якщо представлена замовником - суб'єктом підприємницької діяльності грошова оцінка земельної ділянки суперечить вимогам закону та Методиці, що затверджена Постановою КМУ «Про експертну грошову оцінку земельних ділянок»від 11.10.2002 року № 1531. Як вбачається із висновку Херсонського обласного головного управління земельних ресурсів від 21.03.07р.№509 представлений на державну експертизу землевпорядної документації звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 0,4613га для обслуговування виробничих приміщень приватного підприємства "Фортуна" розташованої за адресою м. Каховка, вул. Леніна, 35 - відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим норма і правилам, оцінюється позитивно та погоджується. Таким чином сам факт, що замовником експертної грошової оцінки земельної ділянки був позивач, а не відповідач, не є підставою для відмови в затверджені цієї оцінки.
Посилання відповідача на те, що оцінювачі, які зробили грошову оцінку земельної ділянки, не були повноважні проводити її оцінки, оскільки у них відсутні ліцензії на право здійснення експертної грошової оцінки, не відповідає матеріалам справи, оскільки позивачем в судове засідання представлені копії ліцензій на оцінювачів Дигало Р.О. та Домків П.В. До того ж, при погоджені цієї оцінки Херсонським обласним головного управлінням земельних ресурсів компетенція оцінювачів перевірялась.
Не приймається до уваги та не може бути підставою для відмови в задоволені позову той факт, що відповідач не відмовляв позивачу у викупі земельної ділянки, а лише не затвердив її грошову оцінку, тому права позивача не порушені. Позивачем виконанні всі необхідні умови та заходи щодо укладення договору викупу земельної ділянки, але він не може його укласти у зв'язку з тим, що відповідач ухиляється від укладення такого договору. Такі дії відповідача підтверджуються тим, що ним не представлені в засідання господарського суду докази того, що ним вжиті заходи по проведенню такої роботи і на який час визначено проведення такої оцінки, та з якою організацією ним укладено договір на проведення експертної оцінки, тобто фактично ним не вжитті ніякі заходи для укладення такого договору.
За таких умов позов підлягає задоволенню у повному обсязі.
На підставі викладеного та керуючись ст.158,160,161 КАСУ, суд-
постановив:
1.Позов задовольнити у повному обсязі.
2. Скасувати п.2.3 рішення 18 сесії У скликання Каховської міської ради №248/18 від 26.04.07р. як таке, що винесено з порушенням норм чинного законодавства
3.Зобов'язати Каховську міську раду затвердити звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 4613кв.м. для обслуговування виробничих приміщень ПП "Фортуна" з визначенням ринкової вартості земельної ділянки в розмірі 75745грн.
4.Стягнути з Каховської міської ради м. Каховка, вул. К.Маркса, 103, реквізити невідомі на користь приватного підприємства "Фортуна" м. Каховка вул. К.Лібкнехта, 108, код ЄДРПОУ 19225003, п/р 260068169 в АППБ "Аваль" м. Каховка, код банку 352093 - 6грн. 80коп. витрат по сплаті судового збору.
5.Виконавчий лист видати після набрання постановою законної сили.
6.Постанову надіслати сторонам до відома.
Постанова набирає законної сили з 02.07.07.
Заява про апеляційне оскарження постанови суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України з дня складення в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.
Суддя З.В. Клепай
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 14.06.2007 |
Оприлюднено | 28.08.2007 |
Номер документу | 734870 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Клепай З.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні