ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
04 квітня 2018 року м. Ужгород№ 807/1551/17 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Микуляк П.П.
при секретарі Петрус К.І.
за участю:
позивача: Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області, представник - ОСОБА_1,
відповідача: Бедевлянська ЗОШ І-ІІ ст. управління освіти Тячівської РДА Закарпатської області, представник - не з'явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області до Бедевлянської ЗОШ І-ІІ ст. управління освіти Тячівської РДА Закарпатської області про застосування заходів реагування, -
В С Т А Н О В И В:
У відповідності до ст. 243 КАС України проголошується вступна та резолютивна частини Рішення . Повний текст Рішення виготовлено та підписано 16 квітня 2018 року.
Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Бедевлянської ЗОШ І-ІІ ст. Тячівської РДА Закарпатської області, яким просить застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи шляхом опечатування входу та відключення від джерел енергоживлення котельні Бедевлянської ЗОШ І-ІІ ст. управління освіти Тячівської РДА Закарпатської області до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки та стягнути розмір судових витрат з відповідача на їхню користь.
Від представника відповідача на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, а 08 лютого 2018 року відповідачем подано до канцелярії суду ОСОБА_2 перевірки за № 2 від 22 січня 2018 року в якому зазначене часткове виконання вивлених порушень (а.с.47-67).
Представник позивача у судовому засіданні підтримала заявлені позовні вимоги з мотивів наведених у позовній заяві та просила суд задовольнити позов у повному обсязі.
Представник відповідача у судове засідання не з'явився, хоча судом вжито всіх заходів для належного повідомлення останнього про дату, час та місце судового розгляду.
Відповідно до ч. 3 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено, що у разі повторної неявки повідомленого належним чином відповідача в судове засідання, суд вирішує справу на підставі наявних у ній доказів.
Заслухавши пояснення представника позивача, розглянувши подані документи та матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, ст. 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , та на виконання наказу Управління ДСНС України у Закарпатській області від 26.09.2017 № 251 у період з 20 по 24 листопада 2017 року працівниками Тячівського районного відділу Управління ДСНС України у Закарпатській області здійснено позапланову перевірку територій, приміщень, будівель та споруд : Бедевлянської ЗОШ І-ІІ ст. управління освіти Тячівської РДА Закарпатської області розташованої за адресою: пр.Руня, вул.Садова,75, Тячівський район с. Бедевля, з метою додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту.
За наслідками позапланової перевірки Бедевлянської ЗОШ І-ІІ ст. управління освіти Тячівської РДА Закарпатської області складений ОСОБА_2 перевірки щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно-рятувальних служб від 24.11.2017 за №3, яким встановлені порушення вимог Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417. зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 (далі - ППБУ), Державних будівельних норм України Системи протипожежного захисту , затверджених наказом Мінрегіонбуду України від 22.12.2010 № 537 (далі - ДБН В.2.5-56:2010), Правил техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях, затверджених наказом МНС України від 15.08.2007 № 557, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 03.09.2007 за №1006/14273, (далі - ПТБ), а саме:
1. Розподільчі коробки не закриті кришками. (Розділ IV п.1.7 ППБУ, Наказ МВС України №1417 від 30.12.2014 року);
2. З'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів виконано методом скрутки . (Розділ IV п.1.6 ППБУ, Наказ МВС України №1417 від 30.12.2014 року);
3. Приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки. Відповідно до ДСТУ ІSО 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ІSО 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности . (Розділ ІІ п.8 ППБУ, Наказ МВС України №1417 від 30.12.2014 року);
4. Будинки, споруди, приміщення, технологічні установки недоукомплектовані первинними засобами пожежогасіння згідно з Типовими нормами належності вогнегасників, затвердженими наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 02 квітня 2004 року № 151, зареєстрованими у Міністерстві юстиції України 29 квітня 2004 року за № 554/9153. (Розділ V п. 3.6 ППБУ, Наказ МВС України №1417 від 30.12.2014 року);
5. Не проведено заміри опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання. (Розділ VI п.1.20 ППБУ, Наказ МВС України №1417 від 30.12.2014 року);
6. Пожежні щити (стенди)не укомплектовані засобами пожежогасіння: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу або повсті розміром 2 х 2 м. - 1 шт., гаки - 3 шт., лопати - 2 шт., ломи - 2 шт., сокири - 2 шт. (Розділ V п.1.18 ППБУ, Наказ МВС України №1417 від 30.12.2014 року);
7. Експлуатуються кабелі з пошкодженим захисним покриттям. (Розділ IV п.1.18 ППБУ, Наказ МВС України №1417 від 30.12.2014 року);
8. Не проведено обробку дерев'яних конструкцій горища. (Розділ III п.2.5 ППБУ, Наказ МВС України №1417 від 30.12.2014 року);
9. Будівлі не обладнані системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей III типу. (додаток Б Таблиця Б1п.10 ДБН 2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту");
10. Посадові не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року №444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях . (Розділ ІІ п.16 ППБУ, Наказ МВС України №1417 від 30.12.2014 року);
11. На випадок відключення електроенергії обслуговуючий персонал не забезпечені
електричними ліхтарями. (Розділ ІІІ п.2.34 ППБУ, Наказ МВС України №1417 від 30.12.2014 року);
12. Не проведено технічне обслуговування вогнегасників. (Розділ ІV п.3.17 ППБУ, Наказ МВС України №1417 від 30.12.2014 року);
13. Не поновлено плани евакуації з відповідного поверху із зазначенням даного номера, кімнати, евакуаційних виходів та шляхів руху до них, місць розміщення первинних засобів пожежогасіння та ручних пожежних сповіщувачів, а також необхідний пояснювальний текст і пам'ятка про дії на випадок виникнення пожежі . (Розділ VІ п.5.1 ППБУ, Наказ МВС України №1417 від 30.12.2014 року);
14. Персонал не забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання
згідно норм належності. (п.4.3. п.14 ПТБ Порядку забезпечення населення);
15. Не проведено функціональне навчання посадових осіб у сфері цивільного захисту відповідно до встановлених вимог. (підстава: Постанова Кабінету Міністрів України від 26.07.2001 р. №874 „Про затвердження Положення про порядок підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації керівних кадрів і фахівців у сфері цивільного захисту")
16.Відсутній інформаційно-довідкові куточки з питань пожежної безпеки, техногенної безпеки та цивільного захисту співробітників, та їх дій у надзвичайних ситуаціях.(ст.20 ч.1 п.З Кодексу цивільного захисту України (Із змінами, внесеними згідно із Законами) № 224-VII від 14.05.2013 № 353-VІІ від 20.06.2013).
Подальша експлуатація Бедевлянської ЗОШ І-ІІ ст. з вищезазначеними порушеннями вимог пожежної та техногенної безпеки створює загрозу життю та здоров'ю людей.
ОСОБА_2 повторної перевірки за № 2 від 22 січня 2018 року, судом встановлено, що відповідач частково усунув недоліки встановлені попередньою перевіркою, однак залишаються не усунутими відповідачем 6 пунктів виявлених порушень, зокрема:
п.2. З'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів виконано методом скрутки ,
п.5. Не проведено заміри опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання,
п.9. Будівлі не обладнані системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей III типу,
п.10. Посадові не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року №444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ,
п.14. Персонал не забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання згідно норм належності,
п.16. Відсутній інформаційно-довідкові куточки з питань пожежної безпеки, техногенної безпеки та цивільного захисту співробітників, та їх дій у надзвичайних ситуаціях, несуть загрозу життю та здоров'ю людей.
Відповідно до пп.57 п.4 Указу Президента №20/2013 від 16.01.2013 року «Про Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій» Державна служба України з надзвичайних ситуацій (далі - ДСНС України) відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.
Згідно пп.35 п.4 Положення про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області (далі - Управління), затвердженого наказом ДСНС України від 21.09.2017 року № 507, Управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.
Відповідно до пп.12 ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Згідно вимог ч.1 ст.68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.
Відповідно до вимог ч.2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Як встановлено ст 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Вищезазначені порушення створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 року №877-V (далі - Закон №877) визначено, що державний нагляд (контроль) це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до ч.2 ст.51 та ч.3 ст.55 КЦЗ України забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на керівників та власників таких суб'єктів господарювання.
Разом з цим відповідач, всупереч положень ч.2 ст.51 та ч.3 ст.55 КЦЗ України не забезпечив у повному обсязі техногенну та пожежну безпеку в Бедевлянській ЗОШ І-ІІ ст. управління освіти Тячівської РДА Закарпатської області, що підтверджується актом перевірки.
За таких обставин, суд вважає, що порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які виявленні під час перевірки посадовими особами Управління у відповідача створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Відповідно до ч.5 ст.4 Закону №877 повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
У відповідності до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
З огляду на викладене, виходячи з наданих сторонами доказів та матеріалів справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.
На підставі наведеного та керуючись ст. 242-246, 250, 255, 295 КАС України, суд ,-
В И Р І Ш И В:
Позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області до Бедевлянської ЗОШ І-ІІ ст. управління освіти Тячівської РДА Закарпатської області про застосування заходів реагування - задовольнити.
Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи котельні Бедевлянської ЗОШ І-ІІ ст. управління освіти Тячівської РДА Закарпатської області, розташованої за адресою: пр. Руня, вул. Садова, буд. 75, Тячівський р-н, с. Бедевля шляхом опечатування входу та відключення від джерел енергоживлення - до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Рішення суду набирає законної сили в порядку передбаченому ст.255 КАС України.
Рішення суду може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення за формою і змістом, передбаченими ст. 296 КАС України.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
СуддяОСОБА_3
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.04.2018 |
Оприлюднено | 24.04.2018 |
Номер документу | 73559599 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Микуляк П.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні