Постанова
від 23.04.2018 по справі 820/260/18
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 квітня 2018 р. № 820/260/18

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді Єгупенка В.В.,

за участю секретаря судового засідання - Козир В.М.,

за участю:

представника позивача - ОСОБА_1,

представника відповідача - Щербак Т.М.,

представника відповідача - Ткаченка М.В.,

прокурора - Фещенко В.Л.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративний позов ОСОБА_4 (АДРЕСА_1) до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (м. Харків, м-н Свободи, 5, Держпром, під. 6, поверх 2), Ізюмська місцева прокуратура Харківської області в інтересах держави, про визнання протиправним та скасування припису, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_4 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з вищевказаним позовом, в якому просив визнати протиправним та скасувати припис Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області № 304-ДК від 17.07.2017.

В обґрунтування позову ОСОБА_4 зазначено, що відповідач здійснив перевірку з порушенням законодавства, зокрема Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , Закону України Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо підстав та порядку проведення перевірки, наслідком чого стало протиправно прийняте рішення.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 26.02.2018 допущено до участі у справі Ізюмську місцеву прокуратуру Харківської області - на стороні відповідача.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив задовольнити їх у повному обсязі.

Представник відповідача та представник прокуратури проти адміністративного позову заперечували з підстав, викладених у відзивах, просили відмовити в задоволенні адміністративного позову.

Заслухавши пояснення представників сторін та прокуратури, дослідивши матеріали справи, доводи адміністративного позову, суд дійшов наступного.

Судовим розглядом встановлено, що 07.07.2017 Головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Дворічанському, Куп'янському, Шевченківському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області було складено доповідну записку № 3857/34-17-0.5.6, в якій зазначено, що під час здійснення моніторингу земельних ділянок сільськогосподарського призначення працівниками відділу контролю за використанням та охороною земель встановлено, що земельна ділянка, орієнтовною площею 132 га поблизу кадастрового номеру НОМЕР_1 використовується ОСОБА_4 без відповідних документів, що підтверджують право користування земельною ділянкою, що є порушенням вимог земельного законодавства.

На підставі вказаної доповідної записки головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Дворічанському, Куп'янському, Шевченківському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель від 07.07.2017 № 3857/34-17-0.5.6 Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області 11 липня 2013 року було видано наказ № 304-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавств, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності (а.с.91-92).

Виконання вказаного наказу покладено на державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель - головних спеціалістів та провідного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Дворічанському, Куп'янському, Шевченківському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області.

Звертаючись до суду з даним адміністративним позовом ОСОБА_4 посилався на порушення відповідачем положень Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Проте, статтею 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності встановлено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Тобто, зазначеним законом визначено правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Наказ Головного управління Держгеокадастру у Харківській області № 304-ДК від 11.07.2017 було видано саме відповідно до вимог Земельного кодексу України, Законів України Про державний контроль за використанням та охороною земель , Про охорону земель , Положення про Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 № 308 та на підставі доповідної записки головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у дворічанському, Куп'янському, Шевченківському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель, в якій зазначено про використання громадянином ОСОБА_4 земельної ділянки без відповідних документів, що підтверджують право користування земельною ділянкою.

Питання про проведення перевірки ОСОБА_4 щодо дотримання вимог законодавства як суб'єктом господарювання на забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища в рамках положень Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності Головним управління Держгеокадастру у Харківській області не вирішувалось.

Здійснення державного нагляду (контролю) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, зокрема, дотримання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановлення порядку набуття і реалізації права на землю покладено на Головне управління Держгеокадастру відповідно до п.30 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 № 308 до повноважень належить.

Організація і здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель та проведення моніторингу ґрунтів визначена статтею 9 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель .

Відповідно до зазначеної норми права Державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і

моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом: проведення перевірок; розгляду звернень юридичних і фізичних осіб; участі у прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і

рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об'єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель; розгляду документації із землеустрою, пов'язаної з

використанням та охороною земель; проведення моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення.

Згідно ч.4 ст.10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель державні інспектори у сфері державного контролю за

використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства

України про охорону земель мають право: складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання

вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних

осіб до відповідальності.

Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів (п.1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 р. № 15).

Відповідно до пункту 2 зазначеного Положення Держгеокадастр у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.

Основними завданнями Держгеокадастру є: реалізація державної політики у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів (п.п.1 пункту 3 Положення).

Згідно п.п.25 -1 , 25 -7 , 25 -8Положення п.4 Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань: організовує та здійснює державний нагляд (контроль): за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за: веденням державного обліку і реєстрацією земель, достовірністю інформації про наявність та використання земель; дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; складає протоколи про адміністративні правопорушення та розглядає справи про адміністративні правопорушення, накладає адміністративні стягнення; розраховує розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання їх не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу, та вживає заходів до її відшкодування в установленому законодавством порядку.

За правилами п.5-1 Положення, посадові особи Держгеокадастру та його територіальних органів, які є державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, в межах своїх повноважень мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

На виконання наказу № 304-ДК від 11.07.2017 уповноваженими особами, в рамках наданих чинним законодавством повноважень, 11.07.2017 було обстежено земельну ділянку, за результатами якого складено акт обстеження № 304-ДК/272/АО/10/01/-17 від 11.07.2017 та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 304-ДК/270/АП/09/01/-17, в якому встановлено використання ОСОБА_4 земельної ділянки, орієнтовною площею 130 га у відсутність документів, які посвідчують право власності чи користування зазначеної земельної ділянки (а.с.93-96).

Статтею 1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель визначено, що самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які

свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Як вбачається з доказів, які містяться в матеріалах справи, ОСОБА_4 використовується земельна ділянка сільськогосподарського призначення, загальною площею 130 га, яка розташована поруч із земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_1, яка розташована на території Новоєгорівської сільської ради Дворічанського району Харківської області без правовстановлюючих документів на неї. Дана земельна ділянка використовується для вирощування сільськогосподарських культур, а саме - кукурудзи.

В ході проведеної відповідачем перевірки позивач ОСОБА_4 надав особисті письмові пояснення, в яких зазначив, що він для потреб підприємства використовує зазначену земельну ділянку, площею 132 га, на якій у квітні 2017 року засіяно кукурудзу. З 2013 року він подав заяву на оформлення даної ділянки та отримав дозвіл на виготовлення технічної документації. Протягом цього строку регулярно сплачує орендну плату (а.с.103).

Таким чином, позивач особисто підтвердив факт використання земельної ділянки без дозвільних документів.

За правилами ст.ст.125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Доказів на підтвердження передачі земельної ділянки, орієнтовною площею 132 га поблизу кадастрового номеру НОМЕР_1 ОСОБА_4 у користування за відповідним договором оренди суду не надано. А отримання дозволу на виготовлення технічної документації на вказану земельну ділянку не надає права на її використання.

Крім того, 17 липня 2017 року головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Дворічанському, Куп'янському, Шевченківському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області відносно ОСОБА_4 складено протокол про адміністративне правопорушення, передбачене ст.53-1 КУпАП та винесено постанову про накладення на нього адміністративного стягнення у вигляді штрафу у розмірі 170 грн. (а.с.97-100). Штраф у встановленому розмірі сплачено особисто позивачем, що підтверджується квитанцією від 18.07.2017 (а.с.104).

Відповідно до ч.3 ст.10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право: давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань

використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків.

На підставі положень вищезазначених норм права ОСОБА_4 уповноваженими особами Головного управління Держгеокадастру у Харківській області було видано обов'язковий для виконання припис від 17.07.2017 № 304-ДК/115Пр/03/01/-17, яким визначено усунути виявлені порушення на об'єкті перевірки у термін до 15.08.2017.

Згідно п.34 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, Головне управління розраховує розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання їх не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу, та вживає заходів щодо її відшкодування в установленому законодавством порядку.

Як встановлено статті 9 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель державний контроль за використанням та охороною земель,

дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом: проведення перевірок; розгляду звернень юридичних і фізичних осіб; участі у прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об'єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель; розгляду документації із землеустрою, пов'язаної з використанням та охороною земель; проведення моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення.

Згідно статті 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель державні інспектори у сфері державного контролю за

використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та

користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов'язаних з порушенням земельного законодавства України; передавати до органів прокуратури, органів досудового

розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення. Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.

Пунктом 30 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, Головне управління здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі, дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.

Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу. (ч.1 ст.166 Земельного кодексу України).

Згідно ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення.

Всупереч вимогам ст.ст.73-77 КАС України позивачем не надано належних та допустимих доказів на підтвердження неправомірності дій Головного управління Держгеокадастру у Харківській області при проведенні перевірки дотримання вимог земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.

Заходи державного контролю в ході проведеної відповідачем перевірки земельної ділянки, яка самовільно зайнята ОСОБА_4, проведені з дотриманням вимог земельного законодавства, у відповідності до норм чинного законодавства та в межах наданих повноважень.

З огляду на викладене, суд не вбачає підстав для задоволенні позовних вимог ОСОБА_4

Керуючись ст.ст.5-10, 72, 73, 74, 77, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 250, 255 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_4 (АДРЕСА_1) до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (м. Харків, м-н Свободи, 5, Держпром, під. 6, поверх 2) про визнання протиправним та скасування припису відмовити.

Рішення може бути оскаржене до Харківського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 23.04.2018.

Суддя В.В. Єгупенко

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.04.2018
Оприлюднено24.04.2018
Номер документу73560395
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/260/18

Постанова від 22.06.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Постанова від 22.06.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 29.05.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 29.05.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Постанова від 23.04.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Єгупенко В.В.

Ухвала від 26.02.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Єгупенко В.В.

Ухвала від 19.01.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Єгупенко В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні