Рішення
від 19.04.2018 по справі 909/88/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19.04.2018 м. Івано-ФранківськСправа № 909/88/18 Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Кобецької С. М., секретар судового засідання Савчин Т.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу:

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Горизонт",

вул.Галицька, 25, м.Івано-Франківськ, 76018;

до відповідача: Приватного акціонерного товариства "Прикарпаттяобленерго",

вул.Індустріальна, 34, м.Івано-Франківськ,76014;

в особі філії "Івано-Франківського РЕМ",

вул.Максимовича,7, м.Івано-Франківськ,76007;

про: скасування оперативно-господарської санкції в сумі 132 927,92грн.

за участю:

від позивача: ОСОБА_1 - адвокат, (довіреність б/н від 02.04.2018р., посвідчення №560 від 12.05.06р.);

від відповідача: не з"явились.

ВСТАНОВИВ

Товариство з обмеженою відповідальністю "Горизонт" звернулось до Господарського суду Івано-Франківської області з позовною заявою до Приватного акціонерного товариства "Прикарпаттяобленерго" в особі філії "Івано-Франківського РЕМ" про скасування оперативно-господарської санкції в сумі 132 927,92грн.

Ухвалою господарського суду Івано-Франківської області від 06.02.18р. позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі.

При цьому судом взято до уваги приписи пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, вчиненої в Римі 04.11.1950р., ратифікованої Україною 17.07.1997р. (набрала чинності для України 11.09.1997р.), якими гарантовано кожному право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків, зокрема, цивільного характеру. Одночасно реалізація "права на суд", передбаченого Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод 1950р., відповідно до практики Європейського суду з прав людини, юрисдикція якого, згідно із ст.32 Конвенції, поширюється на всі питання тлумачення і застосування Конвенції та протоколів до неї, включає не тільки право ініціювати провадження, але й право отримати "вирішення" спору судом (рішення Європейського суду з прав людини у справах «Буланов та Купчик проти України» заяви №№ 7714/06, 23654/08 від 09.12.2010р., «Чуйкіна проти України» № 28924/04 від 13.01.2011р.).

В судовому засіданні 10.04.18р. оголошувалась перерва до 19.04.18р.

Представник позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги, вказуючи при цьому на:

- укладення між сторонами Договору про постачання електричної енергії №1700 від 08.09.03р., згідно умов якого Постачальник електричної енергії/відповідач, постачає електричну енергію Споживачу/позивачу, а Споживач оплачує її вартість та здійснює інші платежі згідно з умовами Договору;

- порушення відповідачем п.п. 6.40, 6.41 Правил користування електричною енергією, затверджених постановою НКРЕ №28 від 31.07.96р., у редакції постанови НКРЕ № 910 від 17.10.05р. та п.4.1. Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, затвердженої постановою НКРЕ №562 від 04.05.06р., а саме проведення обстеження схеми живлення та обліку електричної енергії позивача без участі повноважного представника Споживача;

- протокол №266 від 22.12.17р. засідання комісії АТ "Прикарпаттяобленерго" в особі філії "Івано-Франківського РЕМ" по розгляду акту про порушення ПКЕЕ №082776 від 23.01.17р. - складений у відсутності Споживача, у відповідності до якого відповідачем прийнято рішення провести позивачу розрахунок обсягу недоврахованої електричної енергії на суму 132 927,92грн.;

- недотримання відповідачем п.6.42 Правил користування електричною енергією, затверджених постановою НКРЕ №28 від 31.07.96р., у редакції постанови НКРЕ № 910 від 17.10.05р. та п.2.5 Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, затвердженої постановою НКРЕ №562 від 04.05.06р., а саме невірне визначення дати початку періоду нарахування обсягу електричної енергії.

Позивач вважає такі дії відповідача неправомірними, а тому просить суд скасувати оперативно - господарську санкцію в сумі 132 927,92грн. застосовану АТ "Прикарпаттяобленерго" в особі філії "Івано-Франківського РЕМ" до ТОВ "Горизонт", посилаючись при цьому на приписи статей 235, 236, 237, 275 Господарського кодексу України, п. п. 6.40, 6.41, 6.42 Правил користування електричною енергією, затверджених постановою НКРЕ №28 від 31.07.96р., у редакції постанови НКРЕ № 910 від 17.10.05р., п. п. 2.5, 4.1 Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, затвердженої постановою НКРЕ №562 від 04.05.06р.

Представник відповідача в судове засідання не з"явився про причини неявки суду не повідомив, хоча про дату, час та місце розгляду справи був належним чином повідомлений (повідомлення про оголошення перерви від 10.04.18р.). В судовому засіданні 06.03.18р. представники відповідача заперечили проти позову. Слід зазначити, що відзив на позовну заяву вх№3790/18 від 06.03.18р. (а.с.65-67) відповідачем подано з порушенням правил, визначених ст.165 Господарського процесуального кодексу України. Відзив не подано у строк встановлений судом, не подано доказів надіслання позивачу копії відзиву на позовну заяву та доданих до неї документів, що позбавило права позивача надати відповідь на відзив. В свою чергу згідно з ч. ч. 3, 8 ст.80 Господарського процесуального кодексу України, відповідач разом з поданням відзиву повинен подати суду докази, що підтверджують заперечення проти позову; докази, не подані у встановлений законом або судом строк, до розгляду судом не приймаються, крім випадку, коли особа, яка їх подає, обґрунтувала неможливість їх подання у вказаний строк з причин, що не залежали від неї. Доказів поважності причин пропуску стоку встановленого судом для подання відзиву на позов суду не наведено.

Беручи до уваги приписи ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, стосовно розгляду спору впродовж розумного строку та приписи ч. ч. 1, 3 ст.202 Господарського процесуального кодексу України, згідно з якими, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час та місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті і суд розглядає справу за відсутності такого учасника, враховуючи той факт, що відповідач, у відповідності до чинного законодавства, належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, а у суду є всі необхідні матеріали (докази) для вирішення спору по суті, спір належить завершити у відсутності представника відповідача за матеріалами справи, запобігаючи, одночасно, безпідставному затягуванню розгляду спору та сприяючи своєчасному поновленню порушеного права.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представника позивача, всебічно та повно з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши в сукупності всі докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, враховуючи вимоги чинного законодавства, суд вважає позов таким, що підлягає до задоволення.

Між АТ "Прикарпаттяобленерго" в особі філії "Івано-Франківського РЕМ" (Постачальник електричної енергії/відповідач) та ТОВ "Горизонт" (Споживач/позивач) укладено Договір про постачання електричної енергії №1700 від 08.09.03р., згідно умов якого Постачальник електричної енергії постачає електричну енергію Споживачу, а Споживач оплачує її вартість та здійснює інші платежі згідно з умовами Договору. Під час виконання умов цього Договору, сторони керуються Законом України "Про електроенергетику", Правилами користування електричною енергією (ПКЕЕ), Правилами улаштування електроустановок (ПУЕ), Указами Президента України, Постановами Кабінету Міністрів України, Національної комісії регулювання електроенергетики України та іншим чинним законодавством України (п.п.1.1., 2.1.Договору).

Як вбачається з матеріалів справи 23.01.17р. представниками АТ "Прикарпаттяобленерго" в особі філії "Івано-Франківський РЕМ" проведено обстеження схеми живлення та обліку електроенергії ТОВ "Горизонт" по вул. Шептицького в м. Івано-Франківськ та виявлено пошкодження пломб відбитками тавр енергопостачальної організації, яка встановлена на ввідній металевій шафі, що закривають доступ до приладу обліку 8220В Є та на клемній кришці приладу обліку 8150ВЄ, про що складено акт про порушення ПКЕЕ №082776 від 23.01.17р.

За результатами розгляду акта про порушення ПКЕЕ №082776 від 23.01.17р., комісією АТ "Прикарпаттяобленерго" в особі філії "Івано-Франківського РЕМ" прийнято рішення, оформлене протоколом №266 від 22.12.17р., провести Споживачу розрахунок обсягу недоврахованої електричної енергії за 6 місяців - з 23.07.16р. по 23.01.17р. та з дати виявлення порушення до дати його усунення - 31.01.17р. в кількості 57 113 кВт/год. на суму 132 927,92грн.

Предметом судового розгляду є вимога позивача до відповідача про скасування оперативно - господарської санкції в сумі 132 927,92грн. застосованої АТ "Прикарпаттяобленерго" в особі філії "Івано-Франківського РЕМ" до ТОВ "Горизонт".

За порушення господарських зобов'язань до суб'єктів господарювання та інших учасників господарських відносин можуть застосовуватися оперативно-господарські санкції - заходи оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень зобов'язання, що використовуються самими сторонами зобов'язання в односторонньому порядкую. До суб'єкта, який порушив господарське зобов'язання, можуть бути застосовані лише ті оперативно-господарські санкції, застосування яких передбачено договором (ч.ч. 1,2 ст.235 Господарського кодексу України)

Частиною 1 ст. 236 Господарського кодексу України передбачено види господарсько-оперативних санкцій, використання яких сторони можуть передбачити у господарських договорах. Проте за змістом ч.2 ст.236 Господарського кодексу України, перелік оперативно-господарських санкцій, встановлений у частині першій цієї статті, не є вичерпним. Сторони можуть передбачити у договорі також інші оперативно-господарські санкції.

Пунктом 4.2.3. Договору про постачання електричної енергії №1700 від 08.09.03р., сторони обумовили, що Споживач сплачує Постачальнику електричної енергії вартість електроенергії, розраховану виходячи із приєднаної потужності струмоприймачів та кількості годин їх використання, у разі таких дій Споживача - самовільного внесення змін чи порушень у схеми обліку електроенергії чи приєднання до мережі; пошкодження засобів обліку електроенергії, втручання в їх роботу, зняття чи пошкодження пломб з засобів обліку; споживання електроенергії поза засобами обліку, інших умов, визначених методичними рекомендаціями НКРЕ.

В силу ст. 237 Господарського кодексу України, підставою для застосування оперативно-господарських санкцій є факт порушення господарського зобов'язання другою стороною. У разі незгоди з застосуванням оперативно-господарської санкції заінтересована сторона може звернутися до суду з заявою про скасування такої санкції та відшкодування збитків, завданих її застосуванням.

За змістом статей 235, 236, 237 Господарського кодексу України рішення Постачальника електричної енергії про нарахування Споживачу вартості недоврахованої спожитої електроенергії є саме оперативно-господарською санкцією.

У відповідності до ч.1 ст.714 Цивільного кодексу України, за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов'язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов'язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання.

Постановою Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України №28 від 31.07.96р., затверджено Правила користування електричною енергією. Ці Правила регулюють взаємовідносини, які виникають в процесі продажу і купівлі електричної енергії між виробниками або постачальниками електричної енергії та споживачами.

Відповідно до п.п. 3.1. - 3.3. цих Правил, електроустановки споживачів мають бути забезпечені необхідними розрахунковими засобами обліку електричної енергії для розрахунків за спожиту електричну енергію, технічними засобами контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності. Відповідальність за технічний стан засобів обліку несе та організація, на балансі якої вони перебувають, або організація, яка здійснює їх експлуатацію на підставі відповідного. Відповідальність за збереження і цілісність розрахункових засобів обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені

Згідно з п. 6.41. Правил користування електричною енергією, затверджених постановою НКРЕ №28 від 31.07.96р., у редакції постанови НКРЕ № 910 від 17.10.05р., у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником постачальника електричної енергії, від якого споживач одержує електричну енергію, або електропередавальної організації порушень цих Правил або умов договору на місці виявлення порушення у присутності представника споживача оформляється акт порушень. В акті мають бути зазначені зміст виявленого порушення із посиланням на відповідні пункти цих Правил та вихідні дані, необхідні та достатні для визначення обсягу недоврахованої електричної енергії та/або суми завданих споживачем збитків. За необхідності в акті зазначаються заходи, які необхідно вжити для усунення допущених порушень. Акт складається в двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві. Акт підписується представником постачальника електричної енергії (електропередавальної організації) та представником споживача.

Приписи вказаного пункту Правил кореспондуються з приписами п. 4.1. Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, затвердженої постановою НКРЕ №562 від 04.05.06р., у відповідності до яких, факт виявлених представниками енергопостачальника електричної енергії за регульованим тарифом порушень споживачем вимог ПКЕЕ оформлюється актом про порушення. Акт про порушення складається у присутності споживача представниками енергопостачальника, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред'явлення ними службових посвідчень на місці виявлення порушень.

Отже в силу положень вищезазначених Правил та Методики, участь повноважного представника споживача під час проведення енергопостачальною організацією контрольного огляду чи технічної перевірки засобів обліку споживача у разі виявлення порушення - є обов'язковою.

В даному випадку, як доведено в судових засіданнях позивачем та не спростовано відповідачем, обстеження схеми живлення та обліку електроенергії позивача по вул. Шептицького в м. Івано-Франківськ, проведено представниками відповідача без дотримання приписів п. 6.41. Правил користування електричною енергією, затверджених постановою НКРЕ №28 від 31.07.96р., у редакції постанови НКРЕ № 910 від 17.10.05р. та п. 4.1. Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, затвердженої постановою НКРЕ №562 від 04.05.06р., а саме за відсутності повноважного представника Споживача, в той час як згідно наказу ТОВ "Горизонт" №17 від 14.04.08р. відповідальною особою Споживача є енергетик ОСОБА_2, якого не зафіксовано в акті про порушення ПКЕЕ №082776 від 23.01.17р.

Поряд з цим слід сказати, що в силу п. 6.42. цих Правил, на підставі акта порушень уповноваженими представниками постачальника електричної енергії (електропередавальної організації) під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг недоврахованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.

Водночас у відповідності до п.6.40. Правил користування електричною енергією, затверджених постановою НКРЕ №28 від 31.07.96р., у редакції постанови НКРЕ № 910 від 17.10.05р., у разі виявлення представниками електропередавальної організації або представниками постачальника електричної енергії пошкоджень чи зриву пломб, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів обліку, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів (систем) обліку з метою зміни їх показів перерахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, затвердженої постановою НКРЕ №562 від 04.05.06р.

Згідно з п.2.5 Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, затвердженої постановою НКРЕ №562 від 04.05.06р., якщо споживач встановив пристрій, що занижує покази приладу обліку, вчинив інші дії, що призвели до недообліку спожитої електричної енергії, виявити які представники постачальника електричної енергії під час проведення контрольного огляду приладу обліку не мали можливості, Д пор визначається виходячи з кількості робочих днів споживача з дня останньої технічної перевірки, або допуску електроустановки споживача в експлуатацію, або набуття прав власності або користування (у разі якщо технічна перевірка у період з дати допуску електроустановки споживача в експлуатацію або набуття ним права власності на об'єкт до дати виявлення порушення не проводилась), але не більше ніж за три роки; Д усун - кількість робочих днів споживача від дня виявлення порушення до дня його усунення або від дня виявлення порушення до дня припинення електропостачання через невиконання споживачем припису чи вимоги щодо усунення порушення. Д усун має бути зазначено в акті про порушення. У разі коли під час оформлення акта про порушення неможливо точно визначити термін, протягом якого будуть усунені порушення, Д усун визначається у двосторонньому акті, складеному сторонами після усунення порушення. При цьому нарахування, передбачені цією Методикою, здійснюються після складення зазначеного двостороннього акта.

Як вбачається з Додатку до протоколу №266 від 22.12.17р. засідання комісії АТ "Прикарпаттяобленерго" в особі філії "Івано-Франківського РЕМ" по розгляду акту про порушення ПКЕЕ №082776 від 23.01.17р. Споживачу проведено розрахунок обсягу недоврахованої електричної енергії за 6 місяців - з 23.07.16р. по 23.01.17р. та з дати виявлення порушення до дати його усунення - 31.01.17р. в кількості 57 113 кВт/год. на суму 132 927,92грн., в той час як останній контрольний огляд приладу обліку Споживача, проводився Постачальником електричної енергії - 19 січня 2017 року, а технічна перевірка після останнього контрольного огляду приладу обліку, до дня виявлення порушення - АТ "Прикарпаттяобленерго" в особі філії "Івано-Франківського РЕМ" не проводилась (підтверджено самим відповідачем в судовому засіданні).

За таких обставин при здійсненні розрахунку обсягу та вартості необлікованої електричної енергії відповідачем порушено вимоги п. 2.5 Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, затвердженої постановою НКРЕ №562 від 04.05.06р., позаяк невірно визначено дату початку періоду нарахування та кількість днів протягом періоду здійсненого перерахунку, в результаті чого недостовірно визначено обсяг та вартість необлікованої електричної енергії.

Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи (ч.1 ст.73 Господарського процесуального кодексу України).

Згідно ч. 1 ст. 77 Господарського процесуального кодексу України, обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили (ч. ч. 1,2 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України).

Таким чином, на основі вище вказаного, вимоги позивача визнаються судом такими що підлягають до задоволення.

Враховуючи приписи ст.129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати покласти на відповідача.

Керуючись ст. 129 1 Конституції України, ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, Правилами користування електричною енергією, затверджених постановою НКРЕ №28 від 31.07.96р., у редакції постанови НКРЕ № 910 від 17.10.05р., Методикою визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, затвердженою постановою НКРЕ №562 від 04.05.06р., ст. 714 Цивільного кодексу України, ст.ст. 235, 236, 237 Господарського кодексу України, ст.ст. 73-79, 86, 129, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

скасувати оперативно-господарську санкцію в розмірі 132 927, 92грн. застосовану Приватним акціонерним товариством "Прикарпаттяобленерго" в особі філії "Івано-Франківського РЕМ" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Горизонт".

Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Прикарпаттяобленерго", вул.Індустріальна, 34, м.Івано-Франківськ,76014, в особі філії "Івано-Франківського РЕМ", вул.Максимовича,7, м.Івано-Франківськ,76007 (ідентифікаційний код 25683081) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Горизонт", вул.Галицька, 25, м.Івано-Франківськ, 76018 (ідентифікаційний код 22184740) 1 993,92грн. (одну тисячу дев"ятсот дев"яносто три грн. 92коп.) - судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 23.04.18р.

Суддя С.Кобецька

Дата ухвалення рішення19.04.2018
Оприлюднено24.04.2018
Номер документу73561486
СудочинствоГосподарське
Суть: скасування оперативно-господарської санкції в сумі 132 927,92грн.

Судовий реєстр по справі —909/88/18

Рішення від 19.04.2018

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Кобецька С.М.

Ухвала від 03.04.2018

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Кобецька С.М.

Ухвала від 06.02.2018

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Кобецька С.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні