Справа №: 398/3512/17
провадження №: 2/398/519/18
РІШЕННЯ
Іменем України
"20" квітня 2018 р. Олександрійський міськрайонний суд
Кіровоградської області
в складі: головуючого - судді Ковальової О.Б.,
за участю секретаря - Василяки І.І.,
провівши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження в м. Олександрії розгляд цивільної справи №398/3512/17 за позовом ОСОБА_1 міської ради Кіровоградської області до ОСОБА_2 про відшкодування заподіяних збитків,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до відповідача про стягнення з відповідача на їх користь заподіяних збитків в сумі 36 233,47грн..
На обґрунтування позовних вимог зазначив, що відповідно до договору дарування №1158 від 17.04.2014 року ОСОБА_2 належить нерухоме майно за адресою: м. Олександрія, вул. Ярмаркова (Семашка), 57.
Земельна ділянка загальною площею 0,0141 га на якій розташований вказаний об'єкт нерухомості належить до земель комунальної власності територіальної громади м.Олександрії в особі ОСОБА_1 міської ради, кадастровий номер 3510300000:11:331:004.
Відповідач в порушення вимог ст. 125, 126 Земельного кодексу України використовує вказану земельну ділянку без правовстановлюючих документів, без оформлення відповідного договору оренди земельної ділянки та сплати орендних платежів, чим ОСОБА_1 міській раді завдано збитків у виді неодержаних доходів у розмірі 36233,47 (тридцять шість тисяч двісті тридцять три) грн.
27.05.2015 року відповідачу було направлено лист № 158/10/06/1 з пропозицією вжити заходів щодо оформлення права користування вказаною земельною ділянкою, але дана пропозиція була залишена відповідачем без задоволення.
Рішенням ОСОБА_1 міської ради від 16.09.2016 року № 163 Про зобов'язання звернутись до міської ради для оформлення права користування земельними ділянками , землекористувачів (згідно з додатком до рішення), які використовують земельні ділянки без правовстановлюючих документів (договорів оренди), було зобов'язано протягом 2-х місяців звернутися до міської ради для оформлення оренди земельних ділянок під об'єктами нерухомості, які їм належать на праві власності. Дане рішення було розміщено на сайті ОСОБА_1 міської ради та у газеті Вільне слово .
12.12.2016 року відповідачу було направлено претензію № 465/10/06/2 з пропозицією вирішити питання щодо укладення договору оренди вказаної земельної ділянки, але дана вимога була залишена відповідачем без задоволення.
Відповідач, фактично користується вищевказаною земельною ділянкою, загальною площею 0,0141 га за адресою: Кіровоградська область, м. Олександрія, вул. Ярмаркова (Семашка),57, без передбаченого чинним законодавством договору оренди земельної ділянки та відмовляючись у досудовому порядку укласти відповідний договір оренди земельної ділянки, не сплачує передбачену чинним законодавством плату за користування земельною ділянкою, внаслідок чого порушує права власника в особі ОСОБА_1 міської ради щодо отримання орендної плати за користування відповідачем земельною ділянкою, в зв'язку з чим ОСОБА_1 міська рада змушена звернутися до суду для захисту своїх порушених прав та інтересів.
Згідно акту комісії з визначення розміру збитків ОСОБА_1 міської ради, завданих зволіканням землекористувачів оформляти права на земельні ділянки під об'єктами нерухомого майна приватної власності від 16 травня 2017 року, затвердженого рішенням виконавчого комітету ОСОБА_1 міської ради від 22 червня 2017 року № 436 встановлено, що відповідач є власником нерухомого майна, що розташоване за адресою: Кіровоградська область, м. Олександрія, вул. Ярмаркова (Семашка), 57. Правовстановлюючі документи на земельну ділянку загальною площею 0,0141 га на якій знаходиться зазначений об'єкт нерухомого майна, у відповідача відсутні. Земельна ділянка використовується відповідачем без належного оформлення документів, що призводить до неодержання доходів в бюджет ОСОБА_1 міської ради у зв'язку із тимчасовим невикористанням земельної ділянки власником. Розмір збитків заподіяних відповідачем ОСОБА_1 міській раді становить 36233,47 грн. за період з 01.05.2014 по 01.05.2017 року.
Неодержаний доход, у вигляді орендної плати, яку ОСОБА_1 міська рада могла б реально одержати за звичайних обставин, розраховувався комісією з урахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Рішення ОСОБА_1 міської ради від 30 квітня 2010 року № 1454 Про визначення ставок орендної плати за користування земельними ділянками на території міста ОСОБА_3 , пунктом 2.1 додатку встановлено, що за земельні ділянки переданих для роздрібної торгівлі встановлюється ставка у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Таким чином, розмір недоотриманої орендної плати за користування земельною ділянкою по вул. Ярмаркова (Семашка) 57, загальною площею 0,0141 га, за ставкою 12% , за період з 01.05.2014 року до 01.05.2017 року згідно розрахунку позивача становить в загальному 36 233, 47 грн.
29.06.2017 року відповідачу було направлено претензію № 254/10/06/2 з пропозицією добровільної сплати 36233,47 грн. збитків за користування земельною ділянкою по вул. Ярмаркова (Семашка), 57. Відповіді на претензію ОСОБА_1 міська рада не отримала.
Відповідно до ст. 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , 27.09.2017р. проведено обстеження земельної ділянки за адресою вул. Ярмаркова (Семашка), 57 у м. Олександрія, площею 0,0141 га на предмет дотримання вимог земельного законодавства щодо наявності правовстановлюючих документів на земельну ділянку. За результатами проведення обстеження складено Акт обстеження земельної ділянки №19 від 27.09.2017р., відповідно до якого встановлено, що на земельній ділянці за адресою вул. Ярмаркова (Семашка), 57 у м. Олександрія, розташована нежитлова будівля; правові документи на земельну ділянку, що використовуються відсутні.
Земельна ділянка комунальної власності площею 0,0141 га за адресою вул. Ярмаркова (Семашка), 57, у м. Олександрія використовується відповідачем з порушенням вимог земельного законодавства та законодавства про плату за землю, що призвело до значних втрат бюджету м. Олександрія у вигляді недоодержання доходу від орендної плати, тобто нанесення збитків ОСОБА_1 міській раді.
02.03.2018 року від представника відповідача до канцелярії суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги відповідачем не визнаються у повному обсязі та зазначено, що 17 квітня 2014р. між закритим акціонерним товариством Дитячий світ ( Дарувальник) та ОСОБА_2 (Обдарований) був укладений договір дарування частки майна цілісного майнового комплексу, який посвідчено приватним нотаріусом ОСОБА_1 міського нотаріального округу ОСОБА_4 та зареєстровано в реєстрі за № 1158.
За умовами п.1 цього договору представник Дарувальника передає безоплатно, а Обдарований приймає в дар належну Дарувальнику частку майна цілісного майнового комплексу загальною площею 92,3 кв. м., що знаходиться за адресою: Кіровоградська область, м. Олександрія, вул. Семашка, 57. Частка майна цілісного майнового комплексу розташована на земельній ділянці площею 0,0141 га, яка передана Дарувальнику в оренду на підставі договору оренди земельної ділянки, укладеному між Дарувальником та ОСОБА_1 міською радою 03.08.2004р., зареєстрованого у виконкомі ОСОБА_1 міської ради, про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 03.08.2004р. за № 51 та Додаткової угоди про внесення змін до вищезгаданого договору від 27.06.2012р.
Умовами розділу І Предмет договору , п.2.2, п. 2.3 договору оренди земельної ділянки від 03.08.2004р. передбачено, що Орендодавець - ОСОБА_1 міська рада на підставі рішення № 409 від 02.03.2004р. передає, а Орендар - ЗАТ Дитячий світ набуває право на оренду земельної ділянки, яка знаходиться по вул. Семашка, 57 в м.Олександрія. Земельна ділянка виділена в натурі ( на місцевості) у встановленому порядку в оренду передається земельна ділянка площею 140,8 кв. м, у тому числі забудовані землі міста - 140,8 кв. м. Договір укладався строком на п'ять років, починаючи з моменту його державної реєстрації.
Умовами п. 1.1,п. 1.2 , п. 1.3 Додаткової угоди від 27.06.2012р. про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 03.08.2004р. № 51 за домовленістю сторін встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 140,80 кв. м. по вул. Семашко, 57 станом на 01.06.2012р. становить 54730,37 грн., місячний розмір орендної плати за земельну ділянку з 01.06.2012р. становить 547,30 грн., термін оренди земельної ділянки поновлено на п'ять років з 03.08.2009р.
Позивач зазначає, що на момент укладення договору дарування частки майна цілісного, майнового комплексу від 17.04.2014р., земельна ділянка площею 0.0141 га, на якій розташований зазначений об'єкт нерухомого майна, перебувала у орендному користуванні відчужувача цього майна ( ЗАТ Дитячий світ ) та відповідно строк оренди цієї земельної ділянки , виходячи з умов п.1.3 Додаткової угод від 27.06.2012р., ще не закінчився ( до 03 серпня 2014р.). Вважає, що оскільки на момент переходу до ОСОБА_2 права власності на частку майна цілісного майнового комплексу площею 92,3 кв. м по вулиці Семашка, 57 в м. Олександрії земельна ділянка площею 0,0141 га, на якій розташовано цей об'єкт нерухомого майна, вже перебувала в оренді, до правовідносин сторін повинні застосовуватися норми ст. 120 ЗК України, які є спеціальними по відношенню до норм ст. ст. 116, 123, 124 цього Кодексу.
ОСОБА_1 міська рада, як власник та орендодавець земельної ділянки площею 0,0141 га кадастровий номер 3510300000:11:331:0047, мала усі законні підстави, без попереднього звернення ОСОБА_2 із заявою про оформлення права користування цією земельною ділянкою, здійснити заміну сторони договору оренди земельної ділянки, що призначена для обслуговування об'єкту нерухомого майна, шляхом надіслання на адресу цього орендаря договору оренди землі за типовою формою, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004р. № 220, а у разі ухилення цього орендаря від укладання цього договору, на підставі ст.649 ЦК України звернутися до суду за вирішенням преддоговірного спору, а саме: щодо зобов'язання ОСОБА_2 укласти договір оренди земельної ділянки чи про визнання цього договору укладеним тощо.
У зв'язку з цим, а також враховуючи те, що у ОСОБА_1 міської ради, як у власника та орендодавця земельної ділянки площею 0,0141 га по вулиці Ярмарковій, 57, не було перешкод для проведення заміни сторони орендаря у чинному договорі оренди земельної ділянки від 03.08.2004р., який було припинено лише в частині оренди попереднім орендарем земельної ділянки, вважає, що законні підстави для стягнення збитків за час тимчасового невикористання спірної земельної ділянки, що обраховані позивачем за період з 01.05.2015р. по 31.12.2016р. саме внаслідок ухилення ОСОБА_2 від виконання п.1 рішення міської ради від 16.12.2016р. № 163 та незадоволення претензії від 12.12.2016р. № 465/10/06/2, якими його зобов'язано звернутися до ОСОБА_1 міської ради із клопотанням ( заявою) про оформлення права користування земельною ділянкою, відсутні.
У позовній заяві ОСОБА_1 міська рада, як на доказ вчинення відповідачем ОСОБА_2 правопорушення у сфері використання земель комунальної власності посилається на акт обстеження земельної ділянки № 19 від 27.09.2017р..
Головним спеціалістом управління приватизації, оренди майна та землі міської ради ОСОБА_3, як Інспектором у сфері самоврядного контролю за використання та охороною земель, за участю інспектора КП Муніціпальна поліція ОСОБА_5В проведено обстеження земельної ділянки по вул. Ярморковій, 57 та відповідно факт використання цієї земельної ділянки саме землекористувачем ОСОБА_2 без наявності правових документів на використання цієї земельної ділянки встановлено 27 вересня 2017р.
З огляду на це, у акті з визначення та відшкодування збитків власнику землі та протоколі № 5 від 16.05.2017р. засідання комісії з визначення розміру збитки ОСОБА_1 міської ради, сума збитків у розмірі 36233.47грн., вважає, що завдані з вини землекористувача ОСОБА_2 обчислені незаконно та з порушенням вимог п. 1 розділу 4 Порядку здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель по м ОСОБА_3.
На підставі викладеного, просить суд в задоволенні позову ОСОБА_1 міської ради Кіровоградської області відмовити повністю.
Позивач, представник позивача та представник відповідача про день та час розгляду повідомлялися належним чином. Подали заяву про розгляд справи у їх відсутність, де представник позивача вказав, що позовні вимоги підтримують в повному обсязі; представник відповідача також надав заяву про розгляд справи у її відсутність, позов не визнають. Суд ухвалив розглянути справу у відсутність учасників та постановити рішення на підставі наявних матеріалів справи.
Згідно ч. 2 ст.247 ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.
Дослідивши письмові матеріали справи, судом встановлено, що між сторонами виник спір та склалися правовідносини з приводу відшкодування шкоди, завданої використанням землі без правовстановлюючих документів.
Земельні правовідносини, зокрема пов'язані із користуванням землею, регулюються Конституцією України, Земельним Кодексом України, Законом України Про оренду землі , Цивільним Кодексом України, іншими Законами України, постановами Кабінету Міністрів України у випадках, передбачених законом, а також договором оренди землі.
Судом встановлено.
17 квітня 2014р. між закритим акціонерним товариством Дитячий світ (Дарувальник) та громадянином ОСОБА_2 (Обдарований) був укладений договір дарування частки майна цілісного майнового комплексу, який посвідчено приватним нотаріусом ОСОБА_1 міського нотаріального округу ОСОБА_4 та зареєстровано в реєстрі за № 1158. За умовами п.1 цього договору представник Дарувальника передає безоплатно, а Обдарований приймає в дар належну Дарувальнику частку майна цілісного майнового комплексу загальною площею 92.3 кв. м, що знаходиться за адресою: Кіровоградська область, м. Олександрія, вул. Семашка, 57.
Частка майна цілісного майнового комплексу розташована на земельній ділянці площею 0,0141 га, яка перебувала в оренді на підставі договору оренди земельної ділянки, укладеного між Дарувальником та ОСОБА_1 міською радою 03.08.2004р., зареєстрованого у виконкомі ОСОБА_1 міської ради, про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 03.08.2004р. за № 51 та Додаткової угоди про внесення змін до вищезгаданого договору від 27.06.2012р.
При цьому, на вищевказану спірну земельну ділянку зареєстровано право власності за територіальною громадою міста ОСОБА_3 в особі ОСОБА_1 міської ради Кіровоградської області, що визнається учасниками справи.
Тобто, на підставі вищевказаного договору дарування відповідач є власником частки нежитлових приміщень, що розташовані на земельній ділянці, яка належить на праві комунальної власності територіальній громаді міста ОСОБА_3 в особі ОСОБА_1 міської ради Кіровоградської області.
03.08.2004 року між ОСОБА_1 міською радою (орендодавець) та ЗАТ Дитячий світ (орендар) укладено договір оренди землі (далі - Договір), відповідно до п.1.1, 2.1, якого орендодавець на підставі рішення ОСОБА_1 міської ради №409 від 02.03.2004 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 140,8 кв.м , яка знаходиться за адресою: вул.Семашка,57 в м.Олександрії, для обслуговування магазину.
Пунктом 2.2 Договору сторони погодили, що договір укладено на 5 (п'ять) років.
Після закінчення строку договору орендар має переважне право на його поновлення на новий строк. У цьому разі він повинен не пізніше, ніж за два місяці до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір його продовжити (п.2.2 Договору).
Умовами п. 1.1,п. 1.2 , п. 1.3 Додаткової угоди від 27.06.2012р. про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 03.08.2004р. № 51 за домовленістю сторін встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 140.80 кв. м. по вул. Семашко, 57 станом на 01.06.2012р. становить 54730,37 грн., місячний розмір орендної плати за земельну ділянку з 01.06.2012р. становить 547,30 грн., термін оренди земельної ділянки поновлено на п'ять років з 03.08.2009р..
На момент укладення договору дарування частки майна цілісного майнового комплексу від 17.04.2014р. за реєстровим номером 1158, земельна ділянка площею 0.0141 га, на якій розташований зазначений об'єкт нерухомого майна перебувала у орендному користуванні відчужувача цього майна ( ЗАТ Дитячий світ ) та відповідно строк оренди цієї земельної ділянки, виходячи з умов п.1.3 Додаткової угод від 27.06.2012р., ще не закінчився.
Разом з тим, до суду не надано доказів того, що після укладення договору дарування відповідач повідомив ОСОБА_1 міську раду про заміну власника частки нерухомого майна та про намір укладення договору оренди землі.
Відповідач в порушення вимог ст. 125, 126 Земельного кодексу України використовував вказану земельну ділянку без правовстановлюючих документів, без оформлення відповідного договору оренди земельної ділянки та сплати орендних платежів.
Рішенням ОСОБА_1 міської ради від 16.09.2016 року № 163 Про зобов'язання звернутись до міської ради для оформлення права користування земельними ділянками , землекористувачі (згідно з додатком до рішення), які використовують земельні ділянки без правовстановлюючих документів (договорів оренди), було зобов'язано протягом 2-х місяців звернутися до міської ради для оформлення оренди земельних ділянок під об'єктами нерухомості, які їм належать на праві власності. Дане рішення було розміщено на сайті ОСОБА_1 міської ради та у газеті Вільне слово .
12.12.2016 року відповідачу було направлено претензію № 465/10/06/2 з пропозицією вирішити питання щодо укладення договору оренди вказаної земельної ділянки в досудовому порядку, але дана вимога була залишена відповідачем без задоволення.
Позивач посилаючись на те, що користування відповідачем спірною земельною ділянкою за адресою: вул. Ярмакова (Семашка), 57 м.Олександрії Кіровоградської області без правовстановлюючих документів позбавляє позивача як орендодавця права одержати дохід у вигляді плати за землю, який він міг би отримати, якби право не було порушено, звернувся до Олександрійського міськрайонного суду Кіровоградської області з позовом про стягнення з відповідача на користь ОСОБА_1 міської ради - 36233,47 грн. збитків.
Натомість, як встановлено судом, ОСОБА_2 нового договору оренди землі не уклав.
Рішенням ОСОБА_1 міської ради від 16.09.2016 року № 163 Про зобов'язання звернутись до міської ради для оформлення права користування земельними ділянками , землекористувачів (згідно з додатком до рішення), які використовують земельні ділянки без правовстановлюючих документів було зобов'язано протягом 2-х місяців звернутися до міської ради для оформлення оренди земельних ділянок під об'єктами нерухомості, які їм належать на праві власності. Дане рішення було розміщено на сайті ОСОБА_1 міської ради та у газеті Вільне слово .
12.12.2016 року відповідачу було направлено претензію № 465/10/06/2 з пропозицією вирішити питання щодо укладення договору оренди вказаної земельної ділянки, але дана вимога була залишена відповідачем без задоволення.
Відповідач, фактично користується вищевказаною земельною ділянкою, загальною площею 0,0141 га за адресою: Кіровоградська область, м. Олександрія, вул. Ярмаркова (Семашка),57, без передбаченого чинним законодавством договору оренди земельної ділянки, не сплачує передбачену чинним законодавством плату за користування земельною ділянкою, внаслідок чого порушує права власника в особі ОСОБА_1 міської ради щодо отримання орендної плати за користування відповідачем земельною ділянкою, в зв'язку з чим ОСОБА_1 міська рада змушена звернутися до суду для захисту своїх порушених прав та інтересів.
Згідно акту комісії з визначення розміру збитків ОСОБА_1 міської ради, завданих зволіканням землекористувачів оформляти права на земельні ділянки під об'єктами нерухомого майна приватної власності від 16 травня 2017 року, затвердженого рішенням виконавчого комітету ОСОБА_1 міської ради від 22 червня 2017 року № 436 встановлено, що відповідач є власником нерухомого майна, що розташоване за адресою: Кіровоградська область, м. Олександрія, вул. Ярмаркова (Семашка), 57. Правовстановлюючі документи на земельну ділянку загальною площею 0,0141 га на якій знаходиться зазначений об'єкт нерухомого майна, у відповідача відсутні. Земельна ділянка використовується відповідачем без належного оформлення документів, що призводить до неодержання доходів в бюджет ОСОБА_1 міської ради у зв'язку із тимчасовим невикористанням земельної ділянки власником. Розмір збитків заподіяних відповідачем ОСОБА_1 міській раді становить 36233,47 грн. за період з 01.05.2014 по 01.05.2017 року.
Неодержаний доход, у вигляді орендної плати, яку ОСОБА_1 міська рада могла б реально одержати за звичайних обставин, розраховувався комісією з урахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки по вул. Ярмаркова (Семашка), 57 відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку складає:
2014 рік - 69606,93 грн.,
2015 рік - 86939,05 грн.,
2016 рік - 124582,48, 49 грн.,
2017 рік - 132058,26 грн.
Рішення ОСОБА_1 міської ради від 30 квітня 2010 року № 1454 Про визначення ставок орендної плати за користування земельними ділянками на території міста ОСОБА_3 , пунктом 2.1 додатку встановлено, що за земельні ділянки передані для роздрібної торгівлі встановлюється ставка у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Розмір орендної плати за ставкою 12% складає:
З 01.05.2014 по 31.12.2014-69606, 93 грн. х 12% х 8/12 - 5568, 55 грн.
2015 рік - 86939, 05 грн. х 12% = 10432, 69 грн. за рік.
2016 рік - 124582, 48 грн. х 12% = 14949, 90 грн. за рік.
З 01.01.2017 по 01.05.2017 - 132058, 26 грн. х 12% х 4/12 = 5282, 33 грн.
Таким чином, загальна сума недоотриманої орендної плати за користування земельною ділянкою по вул. Ярмаркова (Семашка) 57, загальною площею 0,0141 га, з 01.05.2014 по 01.05.2017, становить 36233,47 грн.
29.06.2017 року Відповідачу було направлено претензію № 254/10/06/2 з пропозицією добровільної сплати 36233,47 грн. збитків за користування земельною ділянкою по вул. Ярмаркова (Семашка), 57.
Відповіді на претензію ОСОБА_1 міська рада не отримала.
Враховуючи викладене та посилаючись на те, що користування відповідачем земельною ділянкою без правовстановлюючих документів позбавляє орендодавця права одержати дохід у вигляді плати за землю, який він міг би отримати, якби право не було порушено, ОСОБА_1 міська рада Кіровоградської області звернулася до суду з позовом про стягнення з ОСОБА_2 збитків в розмірі 36233,47 грн..
Стаття 13 Конституції України, серед іншого визначає, що земля, яка знаходяться в межах території України, є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. В силу приписів статті 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст.116 Земельного Кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Відповідно до статей 125 та 126 Земельного Кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень . При цьому, право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону. Відповідно до частини другої статті 792 ЦК України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом. Спеціальним законом, яким регулюються відносини, пов'язані з орендою землі, є Закон України про оренду землі від 06.10.1998 року з наступними змінами (далі - Закон № 161-XIV).
Відповідно до вимог ст. 34 Закону № 161-XIV у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог. У разі невиконання орендарем обов'язку щодо умов повернення земельної ділянки орендар зобов'язаний відшкодувати орендодавцю завдані збитки.
Згідно зі статтею 211 ЗК України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за самовільне зайняття земельних ділянок.
Статтею 206 ЗК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Згідно з ч. 4 ст.2 Закону України Про плату за землю за земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата.
За змістом положень ст. ст. 122, 123 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Відповідно до ст.124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Аналогічна норма закріплена і в ст.16 Закону України Про оренду землі .
В силу приписів ст. ст. 152, 156, 157 Земельного Кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 3 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 року №284 (далі за текстом - Порядок), відшкодуванню підлягають збитки власників землі та землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.
Розміри збитків, у тому числі неодержані доходи згідно п. 2 зазначеного Порядку, визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.
Отже, системний аналіз зазначених норм матеріального права дозволяє зробити висновок, що у випадку неукладення договору оренди, суперфіцію або інших правочинів як правових підстав для користування земельною ділянкою з вини користувача настають правові наслідки, передбачені ст.157 Земельного Кодексу України та Порядком, так як користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів позбавляє орендодавця права одержати дохід у вигляді орендної плати за землю, який він міг би отримувати, якби його право не було порушено.
Згідно зі статтею 22 ЦК України збитками є: 1) втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Статтею 1166 ЦК України передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Згідно з пунктом 1 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року № 284 власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні, зокрема, неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.
Відповідно до пункту 3 Порядку відшкодуванню підлягають збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. При цьому неодержаний доход це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.
Розміри збитків, у тому числі неодержані доходи згідно пунктом 2 Порядку, визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.
До складу комісій включаються представники Київської, Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, виконавчих комітетів міських (міст обласного значення) рад (голови комісій), власники землі або землекористувачі (орендарі), яким заподіяні збитки, представники підприємств, установ, організацій та громадяни, які будуть їх відшкодовувати, представники територіальних органів Держгеокадастру, Держекоінспекції, фінансових органів, органів у справах містобудування і архітектури та виконавчих комітетів сільських, селищних, міських (міст районного значення) рад, на території яких знаходяться земельні ділянки.
Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.
Отже, системний аналіз зазначених норм матеріального права дозволяє зробити висновок, що у випадку неукладення договору оренди, суперфіцію або інших правочинів як правових підстав для користування земельною ділянкою з вини користувача настають правові наслідки, передбачені статтею 157 ЗК України та Порядком. (Правовий висновок Верховного Суду України від 14 вересня 2016 року у справі №6-2588цс15).
Керуючись вимогами постанови Кабінету Міністрів України від 19.04.1993р. № 284 "Про порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам", комісією з питань визначення розміру збитків, завданих власникам землі та землекористувачам, створена відповідно до рішення виконавчого комітету ОСОБА_1 міської ради від 28 квітня 2016 року №281, визначено розмір збитків, завданих відповідачем у вигляді неодержаного доходу, а саме: у розмірі недоотриманої орендної плати внаслідок використання земельної ділянки за адресою: м. Олександрія , вул.Ярмаркова (Семашка), 57, загальною площею 0,0141 га за відсутності договору оренди цієї земельної ділянки за період з 01.05.2014р. по 01.05.2017р..
Акт комісії про визначення розміру збитків затверджено рішенням виконавчого комітету ОСОБА_1 міської ради від 22.06.2017 року № 436. При цьому, загальна сума збитків, спричинених відповідачем позивачу, становить 36 233,47 грн.
Відповідачем не надано доказів того, що він вищевказану спірну земельну ділянку протягом 2014-2017 років декларував та сплачував за користування нею.
Отже, відповідач, як власник нерухомості, має право на користування земельною ділянкою, на якій розміщена нерухомість, власником якої він є, однак ,договір оренди не уклав, хоча фактично користувався належною позивачу земельною ділянкою без правовстановлюючих документів.
З матеріалів справи вбачається, що заявлений позивачем до стягнення розмір збитків за фактичне використання земельної ділянки, за період з 01.05.2014р. по 01.05.2017р на загальну суму 36 233,47 грн. відповідає обставинам справи, проведений з дотриманням Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993р. № 284, та є обґрунтованим.
Факт порушення відповідачем чинного земельного законодавства, що виявився у тривалому користуванні земельною ділянкою площею 0,0141 га за адресою: м. Олександрія , вул.Ярмаркова (Семашка), 57, без укладення договору оренди земельної ділянки є доведеним та є підставою для нарахування збитків.
Обов'язок вносити плату за землю передбачено статтею 1 Закону України Про оренду землі , згідно з якою оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до норм чинного законодавства міська рада, як суб'єкт права на землі комунальної власності, використовує земельні ділянки шляхом передачі їх в оренду зацікавленим особам з метою отримання орендної плати.
Підставою для сплати орендарем орендної плати є договір оренди, який набирає чинності після досягнення домовленості з усіх істотних умов, підписання його сторонами і державної реєстрації.
Водночас, відсутність договору оренди землі позбавляє міську раду, як орендодавця, права отримувати від цієї земельної ділянки доход в розмірі встановленому чинним законодавством орендної плати.
Суд прийшов до висновку про наявність повного складу цивільного правопорушення з боку відповідача як-то: протиправність поведінки (користування земельною ділянкою без оформлення договору оренди земельної ділянки); збитки (визначені комісією з питань визначення розміру збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам); причинний зв`язок між збитками та поведінкою, вина (саме використання земельної ділянки без належного правового оформлення, позбавило власника земельної ділянки права отримати від цієї земельної ділянки дохід в розмірі орендної плати, тобто призвело до виникнення збитків).
Враховуючи правові позиції Верховного Суду України щодо застосування норм матеріального права у подібних правовідносинах, викладені у постановах від 28.01.2015 у справі № 3-210гс14, від 18.05.2016 у справі №3-194гс16 щодо необхідності встановлення під час вирішення такого спору обставин про те, чи вчиняв відповідач передбачені законодавством заходи зі своєчасного оформлення права користування земельною ділянкою, на якій розташована споруда, що належить йому на праві приватної власності, чи вчиняв заходи, спрямовані на уникнення збитків, суд зазначає, що матеріали справи не містять доказів, які б свідчили про вчинення відповідачем будь-яких заходів, спрямованих на оформлення права користування земельними ділянками в розумний строк, як то укладення договору на виготовлення проекту землеустрою, оплати таких робіт виконавцю тощо.
Судом встановлено, що договір про добровільне відшкодування збитків відповідач не уклав, збитки в добровільному порядку не відшкодував.
Аналізуючи докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що заявлені позивачем вимоги знайшли своє підтвердження та підлягають задоволенню в повному обсязі.
На підставі вимог ст. 141 ЦПК України, судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1 600,00 грн., понесені позивачем при подачі позову до суду підлягають стягненню з відповідача на користь позивача.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.12, 13, 77-82, 263-265, 268 ЦПК України, - суд, -
В И Р І Ш И В :
Позов ОСОБА_1 міської ради до ОСОБА_2 про відшкодування заподіяних збитків - задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, РНОКПП НОМЕР_1, проживаючого та зареєстрованого за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_2 на користь ОСОБА_1 міської ради (пр.Соборний,59, м.Олександрія, 28000, код ЄДРПОУ 33423535) кошти в сумі 36233 (тридцять шість тисяч двісті тридцять три) грн. 57 коп.- у відшкодування заподіяних збитків.
Стягнути з ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, РНОКПП НОМЕР_1, проживаючого та зареєстрованого за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_2 на користь стягувача ОСОБА_1 міської ради (пр.Соборний,59, м.Олександрія, 28000, код ЄДРПОУ 33423535 - 1600 гривень 00 копійок судового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом тридцяти днів з дня отримання копії цього рішення.
Суддя
Суд | Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 20.04.2018 |
Оприлюднено | 25.04.2018 |
Номер документу | 73571415 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Ковальова О. Б.
Цивільне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Ковальова О. Б.
Цивільне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Ковальова О. Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні