Єдиний унікальний номер 725/5543/17
Номер провадження 2-а/725/199/17
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18.04.2018 року м. Чернівці
Першотравневий районний суд м.Чернівці в складі:
головуючої судді Федіної А.В.,
за участю секретаря судового засіданні ОСОБА_1,
позивача ОСОБА_2,
представника позивача ОСОБА_3,
та представника відповідача ОСОБА_4,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Чернівці адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до Чернівецької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення органу місцевого самоврядування, зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
У грудні 2017 року позивач звернувся до суду з вище вказаним позовом. Ухвалою Першотравневого районного суду м.Чернівці від 21.12.2017 року вказану справу передано на розгляд Чернівецькому окружному адміністративному суду за правилами предметно-територіальної підсудності. Разом з тим, ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 09.01.2018 року справу повернуто Першотравневому районному суду м. Чернівці для продовження розгляду.
У відповідності до вимог ч. 1, ч. 3 ст. 30 КАС України дана справа прийнята до розгляду Першотравневим районним судом м. Чернівці за правилами загального позовного провадження.
Так, в обґрунтування своїх вимог ОСОБА_2 посилався на те, що йому на праві власності належить земельна ділянка за адресою м. Чернівці, вул. Руська, 128 площею 0,0376 га (кадастровий номер 7310136600:31:001:1029) цільове призначення якої - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд. Дана земельна ділянка, відповідно до затвердженого рішенням 48 сесії Чернівецької міської ради VI скликання від 27.03.2014 року №1171 генерального плану м.Чернівці та схеми зонування територій, розташована в зоні змішаної багатоквартирної житлової та громадської забудови (Ж-З).
Бажаючи змінити цільове призначення вище вказаної земельної ділянки з будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд на будівництво та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, ним було розпочато процедуру погодження та затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватної власності, цільове призначення якої змінюється. Зокрема погоджено зміну цільового призначення в Управлінні містобудування та архітектури Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради, проведено експертизу землевпорядної документації та встановлено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватної власності, цільове призначення якої змінюється відповідає вимогам земельного законодавства та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам, погоджено вказаний проект в Управлінні Держгеокадастру.
Крім того згідно ОСОБА_5 з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, цільове призначення належної позивачу земельної ділянки вже змінено з будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд на будівництво та обслуговування багатоквартирного житлового будинку.
Разом з тим, рішенням Чернівецької міської ради від 12.04.2017 року вказаний проект знято з розгляду на до вивчення, а в подальшому рішенням Чернівецької міської ради №857 від 05 вересня 2017 року Про затвердження фізичним особам проектів відведення земельних ділянок зі зміни цільового призначення відмовлено ОСОБА_2 в затвердженні проекту відведення щодо зміни цільового призначення земельної ділянки за адресою м. Чернівці, вул. Руська, 128 площею 0,0376 га (кадастровий номер 7310136600:31:001:1029) для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку.
Вважає, що у відповідача були відсутні підстави для прийняття вказаного рішення, оскільки вказаний проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватної власності, цільове призначення якої змінюється пройшов усі необхідні процедурні перевірки та було встановлено його відповідність вимогам земельного законодавства та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам, документації із землеустрою та містобудівній документації, а відмова Чернівецької міської ради в його затвердження належним чином не обґрунтована та є безпідставною.
На підставі вище викладеного, просив визнати протиправним та скасувати рішення Чернівецької міської ради №857 від 05 вересня 2017 року Про затвердження фізичним особам проектів відведення земельних ділянок зі зміни цільового призначення в частині відмови ОСОБА_2 в затвердженні проекту відведення щодо зміни цільового призначення земельної ділянки за адресою м. Чернівці, вул. Руська, 128 площею 0,0376 га (кадастровий номер 7310136600:31:001:1029) для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку; зобов'язати Чернівецьку міську раду повторно розглянути його заяву про затвердження проекту відведення щодо зміни цільового призначення земельної ділянки за адресою м. Чернівці, вул. Руська, 128 площею 0,0376 га (кадастровий номер 7310136600:31:001:1029) для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку; стягнути з відповідача на його користь судовий збір, а також витрати на праву допомогу.
В судовому засіданні позивач та його представник позовні вимоги підтримали та просили задовольнити з підстав вказаних у позовній заяві. Зазначали, що підстави прийняття міською радою оскаржуваного рішення їм не зрозумілі, оскільки проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватної власності, цільове призначення якої змінюється пройшов усі необхідні процедурні стадії, був погодженими Управлінні містобудування та архітектури Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради, а також в Управлінні Держгеокадастру, пройшов державну експертизу землевпорядної документації, а тому відмова відповідача у його затвердженні є безпідставною та протиправною.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечував проти задоволення позову з підстав, зазначених у відзиву. Вказував на те, що відмова відповідача у затвердженні поданого позивачем проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватної власності, цільове призначення якої змінюється зумовлена тим, що площа земельної ділянки, яка належить позивачу, а саме площею 0,0376 га є недостатньою для будівництва на ній багатоквартирного житлового будинку, оскільки в такому випадку будуть порушенні вимоги національних стандартів ДСТУ-Н Б Б.2.2-9:2013 "Настанова щодо розподілу територій мікрорайонів (кварталів) для визначення прибудинкових територій багатоквартирної забудови" та ДСТУ-Н Б Б.2.2-9:2013 Настанова щодо розподілу територій мікрорайонів (кварталів) для визначення прибудинкових територій багатоквартирної забудови, а також ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень . Підставою для такого висновку вказував вимоги Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку , відповідно до якого багатоквартирним вважається житловий будинок в якому розташовані три і більше квартири, а тому з урахуванням вказаних національних стандартів та ДБН питомі показними елементів прибудинкової території, вільної від забудови, на одного мешканця не будуть дотримані. Просив відмовити в задоволенні позову.
Суд, заслухавши пояснення позивача, представників сторін, дослідивши письмові докази по справі, вважає, що позов підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступних підстав.
Відповідно до ч.2 ст.55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Згідно до ст. 129 Конституції України, ст.ст. 9, 77 КАС України адміністративне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
У відповідності до вимог ст. 328 ЦК України, право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.
Судом встановлено, що позивачу на праві власності, на підставі договору дарування від 07.12.2016 року, належить земельна ділянка за адресою м. Чернівці, вул. Руська, 128 площею 0,0376 га (кадастровий номер 7310136600:31:001:1029) цільове призначення якої - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (а/с 5).
У відповідності до вимог ст. 79 ЗК України, земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами. Право власності на земельну ділянку поширюється в її межах на поверхневий (ґрунтовий) шар, а також на водні об'єкти, ліси і багаторічні насадження, які на ній знаходяться, якщо інше не встановлено законом та не порушує прав інших осіб. Право власності на земельну ділянку розповсюджується на простір, що знаходиться над та під поверхнею ділянки на висоту і на глибину, необхідні для зведення житлових, виробничих та інших будівель і споруд.
Згідно ч. 1 ст. 78 ЗК України, право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками.
Згідно ч. 3 ст. 20 ЗК України, зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок.
08.12.2016 року позивач звернувся з заявою до Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин з заявою про надання дозволу на зміну цільового призначення належної йому земельної ділянки з будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд на будівництво та обслуговування багатоквартирного житлового будинку та отримав згоду вказаного органу та листом від 21.12.2016 року №К-7817/0-04/к йому було роз'яснено процедуру зміни цільового призначення земельної ділянки (а/с 10, 11).
За змістом ст. 20 ЗК України, віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної ОСОБА_6 Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. Зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності провадиться: щодо земельних ділянок, розташованих у межах населеного пункту, - сільською, селищною, міською радою; щодо земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, - районною державною адміністрацією, а щодо земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, що не входять до території району, або в разі якщо районна державна адміністрація не утворена, - ОСОБА_6 міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватної власності, цільове призначення якої змінюється, розробляється на замовлення власника земельної ділянки без надання дозволу ОСОБА_6 міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування на його розроблення.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється в порядку, встановленому законом.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу, відповідно до ч. 4, ч. 5 якої розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту, а щодо земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, розробник подає оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на погодження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а до органів, зазначених у частині третій цієї статті, - завірені ним копії проекту. Органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов'язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов'язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.
Судом встановлено, що Управління містобудування та архітектури Депатраменту містобудівного комплексу та земельних відносин, розглянувши проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватної власності, що належить ОСОБА_2, цільове призначення якої змінюється з будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (код 02.01) - для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код 02.03) прийняло рішення про його погодження та вважає за можливе змінити цільове призначення земельної ділянки загальною площею 0,0376 га за адресою м. Чернівці вул. Руська, 128 (а/с 17).
Крім того, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватної власності, що належить ОСОБА_2, цільове призначення якої змінюється з будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (код 02.01) - для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код 02.03) погоджений висновком експерта державної експертизи ОСОБА_5 від 21.02.2017 року №74/82-17 (а/с 14).
Таким чином, встановлена ст. 186-1 ЗК України процедура позивачем дотримана та він отримав відповідне погодження щодо зміни цільового призначення належної йому земельної ділянки відповідного до поданого ним проекту землеустрою, будь-яких зауважень з приводу невідповідності такого проекту вимогам законодавства органами, які здійснюють погодження такого проекту, не встановлено.
У відповідності до вимог ст. 3 ст. 20 ЗК України, ОСОБА_6 міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у місячний строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, погодженого в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу, приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зміну її цільового призначення.
ОСОБА_6 міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у зміні цільового призначення земельної ділянки або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Судом встановлено, що рішенням Чернівецької міської ради №658 від 12.04.2017 року знято на довивчення проект рішення міської ради Про затвердження юридичним та фізичним особам проектів відведення земельних ділянок зі зімни цільового призначення , а в подальшому п. 2 рішення Чернівецької міської ради №857 від 05 вересня 2017 року Про затвердження фізичним особам проектів відведення земельних ділянок зі зміни цільового призначення відмовлено ОСОБА_2 в затвердженні проекту відведення щодо зміни цільового призначення земельної ділянки за адресою м. Чернівці, вул. Руська, 128 площею 0,0376 га (кадастровий номер 7310136600:31:001:1029) для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку (а/с 15,16).
У відповідності до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Як вбачається з положень ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
За наслідками розгляду справи встановлено, що відповідач обґрунтовує прийняте ним рішення щодо відмови в затвердженні проекту відведення щодо зміни цільового призначення земельної ділянки за адресою м. Чернівці, вул. Руська, 128 площею 0,0376 га (кадастровий номер 7310136600:31:001:1029) для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку тим, що у випадку будівництва будинку в якому буде три або більше квартири питомі показними елементів прибудинкової території, вільної від забудови, на одного мешканця не будуть дотримані, проте такі висновки відповідача є припущеннями, оскільки не підтверджені будь-якими належними та допустимими доказами, а також не спростовують висновків Управління містобудування та архітектури Депатраменту містобудівного комплексу та земельних відносин та експерта державної експертизи ОСОБА_5 від 21.02.2017 року №74/82-17, якими вказаний проект було погоджено як такий, що відповідає вимогам законодавства.
У відповідності до вимог ч. 4 ст. 42 ЗК України, розміри та конфігурація земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначаються на підставі відповідної землевпорядної документації.
З системного аналізу вимог ст. 42 ЗК України вбачається, що визначення розміру земельної ділянки для обслуговування житлового будинку необхідно здійснювати на підставі чинних нормативних документів у галузі будівництва, санітарних норм, правил, враховуючи у кожному окремому випадку відповідні критерії розміщення житлового будинку, його характеристики, проектну документацію міста, району міста, при цьому визначення таких питань потребує спеціальних знань, зокрема проведення експертизи.
Отже, відповідачем, як суб'єктом владних повноважень, на якого покладається обов'язок доказування у справах щодо оскарження його дій та рішень, не надано суду належних та достатніх доказів на підтвердження своїх доводів щодо підстав відмови позивачу в затвердженні проекту відведення щодо зміни цільового призначення земельної ділянки за адресою м. Чернівці, вул. Руська, 128 площею 0,0376 га (кадастровий номер 7310136600:31:001:1029) для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, а також будь-яких доказів на спростування доводів позивача про те. що ним дотримана процедура передбачене ст. 186-1 ЗК України та відповідними вказаний проект було погоджено і встановлено його відповідність нормативно-правовим актам, документації із землеустрою та містобудівній документації.
Таким чином, рішення Чернівецької міської ради №857 від 05 вересня 2017 року Про затвердження фізичним особам проектів відведення земельних ділянок зі зміни цільового призначення щодо відмови ОСОБА_2 в затвердженні проекту відведення щодо зміни цільового призначення земельної ділянки за адресою м. Чернівці, вул. Руська, 128 площею 0,0376 га (кадастровий номер 7310136600:31:001:1029) для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку слід визнати протиправним та скасувати.
При цьому, суд не знаходить підстав для задоволення вимог позивача в частині зобов'язання відповідача повторно розглянути заяву ОСОБА_2, оскільки належним способом захисту порушених прав позивача є скасування оскаржуваного ним рішення органу місцевого самоврядування в частині відмови в затвердженні проекту відведення щодо зміни цільового призначення земельної ділянки та за обов'язок відповідача прийняти відповідне рішення по його заяві прямо передбачений законом, а тому така позовна вимога ОСОБА_2 спрямована на майбутнє та на даний час відсутнє порушення його права в частині не розгляду заяви про затвердження проекту відведення щодо зміни цільового призначення земельної ділянки.
У відповідності до вимог ст. 139 КАС України з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача підлягає стягненню судовий збір пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, а саме 320 грн., оскільки позивачем заявлено дві позовні вимоги, одна з яких задоволена, при цьому сплачено судовий збір в сумі 640 грн.
Разом з тим, суд не знаходить підстав для задоволення вимог позивача в частині стягнення витрат на правову допомогу, виходячи з наступних підстав.
Відповідно до п. 1 ч. 3 ст. 132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи. До витрат, пов'язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.
Відповідно до ч.2, 3 ст. 134 КАС України, за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката. Для цілей розподілу судових витрат: розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов'язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою.
У відповідності до вимог ст.30 Закону України Про адвокатуру і адвокатську діяльність , гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту. Порядок обчислення гонорару (фіксований розмір, погодинна оплата), підстави для зміни розміру гонорару, порядок його сплати, умови повернення тощо визначаються в договорі про надання правової допомоги. При встановленні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час.
Таким чином, склад та розмір витрат, пов'язаних з оплатою правової допомоги, входить до предмета доказування у справі та такі витрати мають бути документально підтверджені та доведені.
Разом з тим, матеріали справи не містять належних та допустимих доказів того, що позивач дійсно поніс витрати на правову допомогу в сумі 3524 грн., враховуючи також те, що до переліку послуг, які підлягали оплаті входить, зокрема, підготовка відповіді на відзив, яка в матеріалах справи відсутня, тому весь розрахунок ставиться під розумний сумнів, а доказування не може ґрунтуватись на припущеннях.
Отже, розмір витрат на правову допомогу не підтверджений належними та допустимими доказами .
На підставі вище викладеного та керуючись ст.ст. 20,42,78,79,186-1 ЗК України, ст.ст. 2, 5-10, 14, 72-79, 90, 94, 241-246, 250, 251, 255, 293, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати п. 2 рішення Чернівецької міської ради №857 від 05 вересня 2017 року Про затвердження фізичним особам проектів відведення земельних ділянок зі зміни цільового призначення щодо відмови ОСОБА_2 в затвердженні проекту відведення щодо зміни цільового призначення земельної ділянки за адресою м. Чернівці, вул. Руська, 128 площею 0,0376 га (кадастровий номер 7310136600:31:001:1029) для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку.
В задоволенні вимог позивача щодо зобов'язання відповідача повторно розглянути його заяву про затвердження проекту відведення щодо зміни цільового призначення земельної ділянки та про стягнення витрат на правову допомогу - відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_2 судовий збір в сумі 320 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Чернівецької міської ради
Рішення суду набирає законної сили в порядку предбаченому ст. 255 КАС України.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення через Першотравневий районний суд м. Чернівці з урахуванням вимог пп. 15.5 п. 15 Розділу 7 Перехідних положень КАС України.
Повний текст рішення виготовлений 24 квітня 2018 року.
Суддя Першотравневого
районного суду м.Чернівці А. В. Федіна
Суд | Першотравневий районний суд м.Чернівців |
Дата ухвалення рішення | 18.04.2018 |
Оприлюднено | 25.04.2018 |
Номер документу | 73576339 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Першотравневий районний суд м.Чернівців
Федіна А. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні