243/3227/18
1-кс/243/693/2018
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 квітня 2018 року м. Слов`янськ
Слідчий суддя Слов`янського міськрайонного суду Донецької області ОСОБА_1
за участю:
секретаря судового засідання ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі № 17 Слов`янського міськрайонного суду Донецької області клопотання слідчого СВ Слов`янського ВП ГУНП в Донецькій області старшого лейтенанта поліції ОСОБА_3 щодо надання дозволу посадовим особам Державної екологічної інспекції у Донецькій області на проведення обстеження земельної ділянки, за матеріалами досудового розслідування внесеного до ЄРДР за № 42017051720000188 від 04.08.2017 року за ознаками злочину, передбаченого ч.1 ст. 239 КК України, -
В С Т А Н О В И В:
До Слов`янського міськрайонного суду Донецької області звернувся слідчий СВ Слов`янського ВП ГУНП в Донецькій області старший лейтенант поліції ОСОБА_3 з клопотанням погодженим прокурором Слов`янської місцевої прокуратури про надання дозволу посадовим особам Державної екологічної інспекції у Донецькій області на проведення обстеження земельної ділянки.
З клопотання видно, що слідчим відділом Слов`янського ВП ГУНП в Донецькій області проводиться досудове розслідування за фактом забруднення земель відходами чи іншими матеріалами шкідливими для життя, здоров`я людей, або довкілля внаслідок порушення спеціальних правил, якщо це створило небезпеку для життя, здоров`я людей чи довкілля, відомості про який 04.08.2017 року внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань під № 42017051720000188 за ознаками злочину, передбаченого ч. 1 ст. 239 КК України.
Досудовим розслідуванням кримінального провадження встановлено, що громадяни ОСОБА_4 та ОСОБА_5 є власниками земельних ділянок за кадастровими номерами 1424256500:01:000:0184 та 1424256500:01:000:0371 відповідно. Зазначені земельні ділянки розташовані на території Черкаської селищної ради та повинні використовуватися для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, проте з невідомих причин на протязі тривалого часу за вказаним призначенням не використовуються. Натомість встановлено, що на протязі тривалого періоду часу Товариство з обмеженою відповідальністю «Слов`янська птахофабрика» (ЄРДПОУ 39552652) організовує на зазначених вище земельних ділянках складування пташиного посліду, що є грубим порушенням санітарних норм та земельного законодавства України, оскільки створюють небезпеку для життя, здоров`я людей чи довкілля.
Окрім того, на адресу Черкаського селищного голови від мешканців с. Шнурки Слов`янського району неодноразово надходили скарги щодо забруднення території селища відходами, що є причиною порушення нормальних умов проживання місцевого населення.
Відповідно до п. 3.14 Ветеринарно-санітарних правил для птахівницьких господарств і вимог до їх проектування, затверджених наказом Головного державного інспектора ветеринарної медицини України №53 від 03.07.2001, територію птахівничих господарств постійно підтримують у чистоті. Біля кожного приміщення (пташника) обладнують відповідні ємкості для посліду, сміття, які спеціальним транспортом, закріпленим за даною зоною, щодня відвозять у цех переробки на пудрет або в послідосховища для біотермічного знезаражування. Вивезення посліду на поля без знезаражування забороняється.
п.3.25 вказаних правил визначено, що для збирання сміття встановлюють ящики з кришками. Пташиний послід регулярно відвозять спеціальним транспортом у послідосховище (склад).
п.4.15 встановлено, що склад пташиного посліду, місця його переробки й утилізації розміщуються з навітряного боку надходження повітря на відстані 1,5 - 3,0 км від основних виробничих майданчиків.
Окрім цього, п.3.15 вказаного документу встановлено, що відпрацьовані і забруднені води з пташників і ветеринарно-санітарних об`єктів знезаражують на санітарно-очисній станції. При відсутності системи каналізації обладнують цементовані колодязі-відстійники для збору відпрацьованих вод. У цих колодязях воду хлорують і вивозять у спеціально відведене місце (відповідно до діючих ветеринарних та ветеринарно-санітарних норм).
Згідно до п.3.3 Інструкції в проведенні санітарної обробки-дезінфекції, дезінсекції та дератизації об`єктів птахівництва, затвердженої наказом Державного департаменту ветеринарної медицини Мінагрополітики України №69 від 20.06.2007, підстилку, послід, залишки корму, зібрані в таких приміщеннях, відправляють на утилізацію згідно з існуючим порядком.
п.4.6 вказаної інструкції встановлено, що територію ферми та вигульні дворики перед проведенням дезінфекції очищають від сміття, посліду та вивозять з дотриманням відповідних заходів безпеки на спеціальні площадки для знезараження або спалюють.
Частиною 9 зазначеної інструкції встановлено,що видалення, обробка, зберігання, транспортування та використання посліду проводять з урахуванням вимог охорони навколишнього середовища щодо забруднення та унеможливлення інфікування людей і тварин. Послід транспортують та використовують окремо від твердих побутових відходів населених пунктів, а стічні води птахогосподарств обробляють на очисних спорудах разом з побутовими стоками підприємств та поселень. Елементи системи видалення, знезаражування, зберігання та підготовки до використання посліду виконують з гідроізоляцією, яка виключає проникнення їх у підземні та поверхневі води і розсіювання збудників інфекційних хвороб у навколишнє середовище. Споруди для складування посліду, місця його переробки й утилізації розміщують щодо пташників з навітряного боку домінуючого напрямку вітру в теплий період року та нижче водозабірних споруд. Їх споруджують за межами огорожі птахоферми згідно з ветсанправилами для птахогосподарств на відстані 1,5-3 км від основних виробничих майданчиків. Територію споруди огороджують парканом заввишки не нижче 1,5м, обсаджують багатолітніми лісонасадженнями (ширина лісосмуги не менше 10 м), обладнують проїзди, під`їзну дорогу, дезбар`єри тощо. Для складування посліду споруджують сховище секційного типу та відповідні площадки з твердим покриттям.
Сховище обладнують пристроєм для перемішування рідкого посліду. Для транспортування рідкого посліду використовують гідромеханічний транспорт. У птахогосподарствах передбачають спосіб та засоби для знезаражування посліду в залежності від епізоотичної ситуації та ряду інших факторів. При виникненні інфекційних хвороб послід знезаражують одним із таких способів: біологічним, біотермічним (тривале витримування), хімічним (аміаком, формальдегідом тощо), фізичним (термічна обробка, спалювання тощо). Тривале витримування посліду проводять в секційних сховищах, секції якого заповнюють по черзі. У певних випадках послід, сміття, дерев`яний інвентар, картонні ящики тощо спалюють.
Контроль за ефективністю знезаражування посліду проводять шляхом санітарно-мікробіологічних досліджень.
Таким чином, у органа досудового розслідування виникли обґрунтовані підстави вважати, що ТОВ «Слов`янська птахофабрика» (ЄРДПОУ 39552652) у своїй діяльності грубо порушує норми ветеринарно-санітарних правил та інструкції в проведенні санітарної обробки-дезінфекції, дезінсекції та дератизації об`єктів птахівництва, що може свідчити про можливість порушення чинного законодавства у сфері використання та охорони земель.
У зв`язку з викладеним, з метою встановлення факту забруднення, виникла необхідність в ініціюванні проведення обстеження земельних ділянок за кадастровими номерами 1424256500:01:000:0334 та 1424256500:01:000:0371, розташованих на території Черкаської селищної ради Слов`янського району, Донецької області.
Згідно до відповіді Міськрайонного управління Держгеокадастру у Слов`янському районі та м. Слов`янську, земельна ділянка з кадастровим номером 1424256500:01:000:0334 враховується за ОСОБА_4 , яка прийняла спадщину після ОСОБА_6 . Окрім того, інформація щодо власника земельної ділянки за кадастровим номером 1424256500:01:000:0371 в Національній кадастровій системі відсутня.
Згідно до ст. 93 КПК України сторона обвинувачення здійснює збирання доказів шляхом проведення витребування та отримання від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, службових та фізичних осіб речей, документів, відомостей, висновків експертів, висновків ревізій та актів перевірок, проведення інших процесуальних дій, передбачених цим Кодексом.
Слідчий в клопотанні вказує, що перевірка (обстеження) в кримінальному провадженні це не захід забезпечення кримінального провадження, в розумінні визначеному в розділі ІІ КПК України, а відповідно до ч. 2 ст. 93 КПК України є законним способом збирання стороною обвинувачення доказів.
Слідчий до судового засідання не з`явився, належним чином був повідомлений про час та дату судового засідання.
Відповідно до ч 4 ст. 107 КПК України у разі неприбуття в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у судовому провадженні, чи в разі, якщо відповідно до положень цього Кодексу судове провадження здійснюється судом за відсутності осіб, фіксування за допомогою технічних засобів кримінального провадження в суді не здійснюється.
Дослідивши в судовому засіданні надані слідчим матеріали, приходжу до висновку, що клопотання слідчого про надання дозволу посадовим особам Державної екологічної інспекції у Донецькій області на проведення обстеження земельної ділянки підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Згідно положень чинного законодавства України слідчий або прокурор у кримінальному провадженні, не можуть самостійно ініціювати питання про призначення відповідного обстеження та перевірки.
Згідно з п. 2 ч. 1 Постанови КМУ «Про питання запровадження обмеження на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами» № 408 від 13.08.2014р., надання дозволу на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб - підприємців не потребується у разі, коли такі перевірки проводяться за рішенням суду, на вимогу службових осіб у випадках, передбачених Кримінальним процесуальним кодексом України.
Відповідно до додатку зазначеної постанови, однією з держаних інспекцій, якій надається дозвіл Кабінету Міністрів України на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб підприємців є Державна екологічна інспекція України.
Крім того, відповідно до п. 3 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 року встановлено, що у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних
осіб - підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік Державною фіскальною службою України та її територіальними органами, Державною фінансовою інспекцією та її територіальними органами здійснюються виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб`єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або з вимогамиКримінального процесуального кодексу України. Норми зазначеного пункту із змінами, внесеними Законом України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» №2246-VIII від 07.12.2017, відповідно до ч.1 ст. 7 Прикінцевих положень зазначеного Закону, діють до 31 грудня 2018 року включно.
Таким чином, законом встановлено судовий контроль за дотриманням законності та обґрунтованості втручання у господарську діяльність, зумовлену потребами досудового розслідування задля досягнення його дієвості.
Відповідно до ч.2, Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011 №454/2011, Державна екологічна інспекція України відповідно до покладених на неї завдань реалізує державну політику зі здійснення державного нагляду (контролю) за додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів, біологічною і генетичною безпекою щодо біологічних об`єктів природного середовища, поводженням з відходами та небезпечними хімічними речовинами. Згідно до ст. 7 Державна екологічна інспекція України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, морські екологічні інспекції (Азовська, Азово-Чорноморська, Північно-Західного регіону Чорного моря).
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України «Про утворення територіальних органів» №995 від 14.09.2011 до переліку територіальних органів Державної екологічної інспекції входить Державна екологічна інспекція у Донецькій області.
Згідно відомостей Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України Державна екологічна інспекція у Донецькій області (ЄДРПОУ 38034476, юридична адреса: 85114, Донецька область, м. Костянтинівка, вул. Петровського, 18 «а»), зареєстрована 29.12.2011 в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України, номер запису: 1266102 0000 040454.
Слідчий в клопотанні зазначає, що результати проведеного спеціалістами Державної екологічної інспекції у Донецькій області обстеження матимуть суттєве доказове значення в рамках досудового розслідування, оскільки під час проведеного обстеження будуть встановлені наступні факти :
-чи організовані відповідно до вимог чинного законодавства заходи із запобігання забрудненню земельних ділянок з кадастровими номерами 1424256500:01:000:0334 та 1424256500:01:000:0371 хімічними та радіоактивними речовинами, відходами;
-чи організовані відповідно до вимог чинного законодавства заходи із захисту земельних ділянках з кадастровими номерами 1424256500:01:000:0334 та 1424256500:01:000:0371 від засмічення та забруднення відходами.
Відповідно до п.14, ч.2 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011 №454/2011, Державна екологічна інспекція для виконання покладених на неї завдань має право безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку підприємства, установи та організації під час здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, охорони земель, надр.
Під час судового розгляду клопотання слідчий суддя встановив, що матеріали обстеження Державної екологічної інспекції у Донецькій області з питань дотримання вимог законодавства у сфері використання та охорони земель матимуть суттєве доказове значення в рамках досудового розслідування.
Можливість провести вказане обстеження без дозволу слідчого судді відсутня та призведе до істотного порушення прав людини і основоположних свобод.
Враховуючи вищевикладене, а також для швидкого розслідування кримінального провадження, досягнення повноти, всебічності та неупередженості досудового розслідування вищезазначеного факту, зокрема для отримання відомостей, котрі є необхідними для належної кваліфікації вчиненого діяння, з метою встановлення фату забруднення, вважаю клопотання слідчого обґрунтованим.
На підставі викладеного, керуючись п.10, ч.2 ст. 36, п.5, ч.2 ст.40, ч.2 ст.93 КПК України, п.2 Постанови Кабінету Міністрів України «Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами» від 13.08.2014 №408, слідчий суддя, -
У Х В А Л И В:
Клопотання слідчого СВ Слов`янського ВП ГУНП в Донецькій області старшого лейтенанта поліції ОСОБА_3 щодо надання дозволу посадовим особам Державної екологічної інспекції у Донецькій області на проведення обстеження земельної ділянки, за матеріалами досудового розслідування внесеного до ЄРДР за № 42017051720000188 від 04.08.2017 року за ознаками злочину, передбаченого ч.1 ст. 239 КК України - задовольнити.
Надати дозвіл посадовим особам Державної екологічної інспекції у Донецькій області (ЄДРПОУ 38034476, юридична адреса: 85114, Донецька область, м. Костянтинівка, вул. Петровського, 18 «а»), в період з 23.04.2018 року до 21.05.2018 року провести обстеження земельних ділянок, з кадастровими номерами 1424256500:01:000:0334, що належить ОСОБА_4 , та 1424256500:01:000:0371, розташованих на території Черкаської селищної ради Слов`янського району Донецької області поблизу с. Шнурки, з використанням матеріалів кримінального провадження № 42017051720000188 від 04.08.2017 року за ознаками злочину, передбаченого ч. 1 ст. 239 КК України.
На вирішення інспекторів поставити такі питання:
1)чи організовані відповідно до вимог чинного законодавства заходи із запобігання забрудненню земельних ділянок з кадастровими номерами 1424256500:01:000:0334 та 1424256500:01:000:0371 хімічними та радіоактивними речовинами, відходами;
2)чи організовані відповідно до вимог чинного законодавства заходи із захисту земельних ділянках з кадастровими номерами 1424256500:01:000:0334 та 1424256500:01:000:0371 від засмічення та забруднення відходами.
Ухвала остаточна і оскарженню не підлягає.
Ухвала складена в одному екземплярі в нарадчій кімнаті.
Слідчий суддя
Слов`янського міськрайонного суду ОСОБА_1
Суд | Слов'янський міськрайонний суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 23.04.2018 |
Оприлюднено | 27.02.2023 |
Номер документу | 73581317 |
Судочинство | Кримінальне |
Кримінальне
Слов'янський міськрайонний суд Донецької області
Старовецький В. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні