Рішення
від 12.04.2018 по справі 805/4242/17-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 квітня 2018 р. Справа№805/4242/17-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Ушенка С.В.,

при секретарі судового засідання - Гуменному М.С.,

за участю

прокурора - Савків С.Г.,

представника позивача - ОСОБА_1,

представника відповідача - не з'явився,

представника третьої особи - ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Заступника керівника Красноармійської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі 9 Державного пожежно-рятувального загіну Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Дошкільного навчального закладу № 13 «Капітошка» Покровської міської ради Донецької області, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - Відділ освіти Покровської міської ради Донецької області про визнання незаконною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії та застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об'єкту, -

В С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Красноармійської місцевої прокуратури звернувся до Донецького окружного адміністративного суду в інтересах держави в особі 9 Державного пожежно-рятувального загіну Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Дошкільного навчального закладу № 13 «Капітошка» Покровської міської ради Донецької області, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - Відділ освіти Покровської міської ради Донецької області про визнання незаконною бездіяльності з питань додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки; зобов'язання вчинити певні дії, пов'язані з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які зазначені у акті перевірки зазначеного об'єкту щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту № 187 від 13 листопада 2017 року та застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об'єкту, а саме: Дошкільного навчального закладу № 13 «Капітошка» Покровської міської ради Донецької області, за адресою: 85329, Донецька область, м. Родинське, вул. Перемоги, буд. 2, до повного усунення порушень шляхом заборони експлуатації та зобов'язання зупинити експлуатацію вищезазначеного об'єкту до моменту усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які зазначені у акті перевірки зазначеного об'єкту щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту №187 від 13 листопада 2017 року.

В подальшому в ході судового розгляду справи прокурор уточнив позовні вимоги, про що надав до суду відповідну письмову заяву, і просить визнати бездіяльність відповідача незаконною; зобов'язати відповідача вчинити певні дії, пов'язані з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які зазначені у акті перевірки об'єкту від 13.11.2017 № 187 та залишаються не виконаними, а саме:

1. обладнати приміщення системами протипожежного захисту відповідно до таблиці А.1 п. 7.2. ДБН В.2.5-56:2014 Системи пожежного захисту ;

2. обробити дерев'яні елементи горищних покриттів засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

3. встановити евакуаційне освітлення сходових клітин, коридорів, проходів та шляхів евакуації;

4. забезпечити працюючий персонал засобами індивідуального захисту органів дихання згідно діючих нормативних актів;

5. провести навчання керівного складу дошкільного навчального закладу і фахівців, діяльність яких пов'язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту на територіальних курсах підвищення кваліфікації керівних кадрів Навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Донецької області;

та застосувати захід реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) вищезазначеного дошкільного навчального закладу до повного усунення вищезазначених порушень законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 06 грудня 2017 року позовну заяву залишено без руху та заявникові надано строк для усунення недоліків позовної заяви.

У встановлений строк позивач усунув недоліки позовної заяви.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 09 січня 2018 року відкрито провадження в адміністративній справі № 805/4242/17-а та призначено справу до судового розгляду на 30.01.2018.

30 січня 2018 року розгляд справи відкладено до 12 лютого 2018 року.

12.02.2018 у судовому засіданні оголошено перерву до 13.02.2018.

Ухвалою суду від 13 лютого 2018 р. провадження у справі зупинено до 02.04.2018.

У судовому засіданні 02.04.2018 оголошено перерву до 12.04.2018.

В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначив, що позивачем у відповідача була проведена позапланова перевірка стану техногенної і пожежної безпеки дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладів, закладів охорони здоров'я із стаціонарним лікуванням, будинків для людей похилого віку та інвалідів, закладів відпочинку і оздоровлення державної та комунальної форми власності, розташованих на території обслуговування 9 Державного пожежно-рятувального загіну ГУ ДСНС України у Донецькій області, за результатами якої складено акт від 13.11.2017 № 187. В ході перевірки встановлені численні порушення Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, ДБН В.2.5-56-2014 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи пожежного захисту , ДБН В.2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі , ДБН В.1.1-7-2016 Пожежна безпека об'єктів будівництва , що сприяє виникненню пожежі з її небезпечними факторами та розповсюдженням їх до шляхів евакуації та місць перебування людей і створює загрозу життю та здоров'ю людей, що унеможливлює подальшу експлуатацію об'єкту Дошкільного навчального закладу № 13 Капітошка Покровської міської ради Донецької області.

Крім того, за результатами планових та позапланових перевірок завідуючій Дошкільним навчальним закладом № 13 Капітошка Покровської міської ради Донецької області виносився припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 10.05.2017 № 30, який в повному обсязі не виконано.

Відповідач заперечував проти позовних вимог, у зв'язку з чим 13.02.2018 подав відзив на адміністративний позов, в якому зазначив, що визнає наявність порушень законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, виявлених в ході перевірки і відображених у відповідному акті перевірки, і зазначає, що більшість з них станом на 02.02.2018 усунуто. Порушення зазначені у п.п. 1, 3, 4 ОСОБА_1 перевірки від 13.11.2017 № 187 потребують значних грошових витрат і не можуть бути усунуті відповідачем самостійно.

Прокурор у судовому засіданні позовні вимоги з урахуванням уточнень підтримав у повному обсязі, просив їх задовольнити.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги в частині застосування заходів реагування підтримав, просив їх задовольнити. Позовні вимоги в частині визнання бездіяльності незаконною та зобов'язання вчинити певні дії не підтримав, зазначив, що у позивача немає повноважень на звернення до суду з такими позовними вимогами.

Представник відповідача, належним чином повідомлений про дату, час і місце розгляду справи, в судове засідання не з'явився, причину неявки не повідомив, заяви про розгляд справи без його участі не надав.

Представник третьої особи у судовому засіданні вважав позовні вимоги необґрунтованими та просив у задоволенні позову відмовити.

У відповідності до приписів ст. 205 КАС України перешкоди щодо розгляду справи за відсутності представника відповідача відсутні.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення учасників справи, повно, всебічно і об'єктивно встановивши всі обставини справи і перевіривши їх наявними доказами, суд встановив наступне.

Дошкільний навчальний заклад № 13 «Капітошка» , ЄДРПОУ 41364265, перебуває у власності територіальної громади Покровської міської ради Донецької області. Юридична адреса: вул. Поштова, буд. 14, м. Покровськ, Донецька область, 85302. Фактичне місцезнаходження: вул. Перемоги, буд. 2, м. Родинське, Донецька область, 85329.

16.11.2017 до Красноармійської місцевої прокуратури Донецької області надійшов лист від начальника 9 Державного пожежно-рятувального загіну № 04/2052 від 16.11.2017 щодо вжиття заходів представницького характеру у суді законних інтересів держави в особі 9 Державного пожежно-рятувального загіну Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, у зв'язку з порушенням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки з боку Дошкільного навчального закладу № 13 «Капітошка» Покровської міської ради Донецької області.

В період з 07.11.2017 по 13.11.2017 провідним інспектором Покровського районного відділу ГУ ДСНС України у Донецькій області лейтенантом служби цивільного захисту ОСОБА_3 проведено позапланову перевірку додержання суб'єктом господарювання - Дошкільним навчальним закладом № 13 Капітошка Покровської міської ради Донецької області стану техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено відповідний акт від 13.11.2017 № 187.

В ході перевірки встановлені численні порушення Кодексу цивільного захисту України № 5403-VI (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - ППБУ), ДБН В.2.5-56-2014 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту , ДБН В.2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі , ДБН В.1.1-7-2016 Пожежна безпека об'єктів будівництва , а саме:

- приміщення не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до таблиці А.1. ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;

- на шляху евакуації з різновікової групи (2 поверх) допускається влаштування труби опалення, яка перешкоджає вільній евакуації людей;

- дерев'яні елементи горищних покриттів не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

- сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням;

- на сходах першого та другого поверху облицювання стін виконано з вищою пожежною безпекою ніж Г2, В2, Д2, Т2 (пластикові панелі);

- з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів в електрощитовій не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (скручення проводів);

- не проведено заміри опори ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;

- допускається користування пошкодженою розеткою в спортивній залі;

- працюючий персонал не забезпечений засобами індивідуального захисту органів дихання згідно діючих нормативних актів;

- не проведено навчання керівного складу підприємства і фахівців, діяльність яких пов'язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту на територіальних курсах підвищення кваліфікації керівних кадрів Навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Донецької області.

За результатами перевірки встановлено, що подальша експлуатація об'єкту Дошкільного навчального закладу № 13 «Капітошка» Покровської міської ради Донецької області із вищезазначеними порушеннями пожежної безпеки створює загрозу життю та/або здоров'ю людей.

9 Державним пожежно-рятувальним загоном Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області за результатами планових та позапланових перевірок (акт планової перевірки від 10.05.2017 № 30) завідуючій Дошкільного навчального закладу № 13 Капітошка Покровської міської ради Донецької області виносилось припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки № 30 від 10.05.2017, який до теперішнього часу в повному обсязі не виконано.

На момент звернення до суду порушення, встановлені під час перевірки у встановлений законом термін та спосіб у повному обсязі не усунуті.

Між сторонами немає розбіжностей щодо обставин справи, встановлених судом.

Проаналізувавши матеріали справи, законодавство, що регулює спірні правовідносини, доводи позовної заяви та відзиву на адміністративний позов, докази, надані сторонами до матеріалів справи, суд вважає позовну заяву такою, що підлягає частковому задоволенню, з наступних підстав.

Згідно із ст. 3 Конституції України, людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Одночасно, організація і порядок діяльності органів прокуратури України визначаються законом.

Згідно з положеннями ч.3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру (від 14.10.2014 № 1697-VII в редакції Закону від 02.07.2015 №578-VIII), представництво прокурором інтересів держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно до ст. 53 КАС України, прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Однією з форм представництва є звернення до суду з позовами або заявами про захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави.

Прокурор звертається до адміністративного суду з позовною заявою в інтересах держави в особі органу, на який державою покладено обов'язок щодо здійснення конкретних функцій держави.

Органом, уповноваженим державою здійснювати повноваження у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки є Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, яке є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. Також ним здійснюється державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог зазначеного законодавства на відповідній території.

Згідно ч. 5 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

Ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) визначено як діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема, належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно абзацу 1 ч. 5 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Ч. 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Згідно з п. 6 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16.01.2013 № 20/2013 "ОСОБА_2 питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій", та пунктом 7 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052, ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

Відповідно до п.п. 27 п. 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, затвердженого наказом ДСНС України від 04.02.2013 р. № 3 (у редакції наказу ДСНС України від 21.09.2017 р. № 507), Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, суб'єктами господарювання.

Ч. 2 ст. 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Київ та Севастополь, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. Таким територіальним органом на території Донецької області є позивач.

Згідно статті 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Статтею 67 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: - здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб'єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; - складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; - звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Згідно частин першої, другої та третьої статті 68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.

Відповідно до ст. 70 Кодексу цивільного захисту України, підставами для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів у є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; порушення правил поводження з небезпечними речовинами; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту.

Відповідно до ч. 2 ст. 51 та ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на керівників та власників таких суб'єктів господарювання.

Статутом Дошкільного навчального закладу № 13 «Капітошка» Покровської міської ради Донецької області, затвердженого рішенням Покровської міської ради від 26.05.2017 № 7/34-7, передбачено, що навчальний заклад несе відповідальність перед особою, суспільством і державою за безпечні умови освітньої діяльності. Директор навчального закладу забезпечує дотримання вимог охорони праці, санітарно-гігієнічних та протипожежних норм (пункти 1.13. та 8.2. статуту).

Згідно із підпунктами 1, 3, 8, 13, 19, 21, 22, 23 пункту 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України, на суб'єкта господарювання покладається обов'язок: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об'єктах суб'єкта господарювання; розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.

Суд звертає увагу на те, що у відзиві на адміністративний позов представник відповідача зазначив, що виявлені порушення станом на 02.02.2018 частково усунуті, а ті, що залишились, потребують грошових коштів, у зв'язку з чим ним були направлені відповідні клопотання до відділу освіти Покровської міської ради Донецької області про додаткове фінансування на їх усунення.

Відповідно до ОСОБА_1 № 212, складеного за результатами проведення позапланової перевірки з 08.02.2018 по 09.02.2018, щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, встановлено, що порушення, виявленні в ході позапланової перевірки і викладені в акті перевірки від 13.11.2017 № 187, частково усунуті. Не усунутими залишаються наступні порушення у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, а саме:

- приміщення не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до таблиці А.1. ДБН В.2.5-56: 2014 Системи протипожежного захисту ;

- дерев'яні елементи горищних покриттів не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

- не проведено навчання керівного складу підприємства і фахівців, діяльність яких пов'язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту на територіальних курсах підвищення кваліфікації керівних кадрів Навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Донецької області.

- працюючий персонал не забезпечений засобами індивідуального захисту органів дихання згідно діючих нормативних актів;

- сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням.

В судовому засіданні представником відповідача не заперечувався факт наявності вказаних порушень станом на 09.02.2018.

Суд звертає увагу на те, що відповідно до результатів перевірки, відповідач частково усунув порушення, але при відсутності у будівлі систем протипожежного захисту - системи пожежної сигналізації, системи оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей призводить до збільшення часу виявлення пожежі у будівлі, допускає розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, та збільшення продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров'ю людей унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі.

Невідповідність оснащення шляхів евакуації евакуаційним освітленням може призвести до перешкоджання евакуації людей, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та здоров'ю людей.

Не проведення оброблення засобами вогнезахисту дерев'яних конструкцій горищного приміщення допускає розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, та збільшення продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров'ю людей унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі.

Дії або бездіяльність посадових осіб, які не пройшли навчання з питань пожежної безпеки, можуть привести до пожежі у закладі; до паніки та невірним діям персоналу при виникненні пожежі, що в свою чергу сприяє розвитку пожежі, перешкоджає евакуації людей, в окремих випадках при незнанні дій при виявленні пожежі та користуванню первинними засобами пожежогасіння може призвести до розповсюдження пожежі та завдання значних збитків.

Не проходження навчання персоналу діям та способам захисту у разі виникнення аварійних ситуацій та аварій, може призвести до невірних дій персоналу та значних людських втрат при виникненні надзвичайної ситуації техногенного характеру.

Не забезпечення працюючого персонала засобами індивідуального захисту органів дихання можуть призвести до значних людських втрат при виникненні надзвичайної ситуації.

Як вже зазначалось, частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно із частиною 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Оскільки порушення, встановлені позивачем під час перевірки відповідача у встановлений час та спосіб не усунуті, існує загроза життю та здоров'ю людей, і з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей, суд вважає за доцільне застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду шляхом повного зупинення експлуатації (роботи) об'єкту Дошкільного навчального закладу № 13 «Капітошка» Покровської міської ради Донецької області, розташованого за адресою: 85329, Донецька область, м. Родинське, вул. Поштова, 14, у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи об'єкта.

Щодо позовних вимог в частині визнання незаконною бездіяльності відповідача та зобов'язання вчинити певні суд приходить до висновку, що вони задоволенню не підлягають з наступних підстав.

Відповідно до ч. 3 і ч. 4 ст. 5 КАС України, до суду можуть звертатися в інтересах інших осіб органи та особи, яким законом надане таке право. Суб'єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.

Оскільки, як вже зазначалось судом, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, і в інтересах якого прокурор звернувся до суду, у відповідності до приписів діючого законодавства має повноваження на звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом, і не наділений повноваженнями на звернення до суду з позовними вимогами про визнання дій/бездіяльності незаконною та зобов'язання вчинити певні дії, - прокурор в даному випадку не має права при зверненні до суду в інтересах держави в особі центрального органу виконавчої влади виходити за межі наданих цьому органу повноважень.

На підставі викладеного, керуючись ст. 2, 5-8, 10, 19, 72, 90, 191, 241-246, 255, 293 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Заступника керівника Красноармійської місцевої прокуратури (85302, Донецька область, м. Покровськ, вул. Центральна, буд. 148) в інтересах держави в особі 9 Державного пожежно-рятувального загіну Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (85302, Донецька область, м. Покровськ, вул. Захисників України, буд. 130-Б; ЄДРПОУ 38177202) до Дошкільного навчального закладу № 13 «Капітошка» Покровської міської ради Донецької області (85302, Донецька область, м. Покровськ, вул. Поштова, буд. 14; ЄДРПОУ 41364265), третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - Відділ освіти Покровської міської ради Донецької області (85302, Донецька область, м. Покровськ, вул. Поштова, буд. 14; ЄДРПОУ 02142891) про визнання незаконною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії та застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об'єкту - задовольнити частково.

Застосувати до Дошкільного навчального закладу № 13 «Капітошка» Покровської міської ради Донецької області заходи реагування у сфері державного нагляду шляхом повного зупинення експлуатації (роботи) об'єкту Дошкільного навчального закладу № 13 «Капітошка» Покровської міської ради Донецької області, розташованого за адресою: 85329, Донецька область, м.Родинське, вул. Перемоги, буд. 2, у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи об'єкта.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Повний текст постанови складено 23 квітня 2018 року.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Ушенко С.В.

Дата ухвалення рішення12.04.2018
Оприлюднено25.04.2018
Номер документу73590872
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання незаконною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії та застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об'єкту

Судовий реєстр по справі —805/4242/17-а

Постанова від 04.09.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 04.09.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Постанова від 04.09.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 19.06.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 19.06.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 04.06.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 04.06.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Рішення від 12.04.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Ушенко С.В.

Ухвала від 13.02.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Ушенко С.В.

Ухвала від 09.01.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Ушенко С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні