Постанова
від 24.04.2018 по справі 815/3378/17
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 квітня 2018 р.м.ОдесаСправа № 815/3378/17

Категорія: 6.1 Головуючий в 1 інстанції: Вовченко О. А.

Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду, у складі:

головуючого судді - Запорожана Д.В.,

судді - Яковлєва О.В.,

судді - Танасогло Т.М.

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної архітектурно-будівельної інспекції України на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2017 року у справі за позовом релігійної організації «Релігійна громада Свідків Єгови Малиновського району м. Одеса» до управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області, Державної архітектурно-будівельної інспекції України, головного інспектора будівельного нагляду сектору по роботі з дозвільними документами Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області ОСОБА_1, головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області ОСОБА_2 про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И Л А:

Релігійна організація «Релігійна громада Свідків Єгови Малиновського району м.Одеса» звернулась до суду з позовом до управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області, Державної архітектурно-будівельної інспекції України, головного інспектора будівельного нагляду сектору по роботі з дозвільними документами Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області ОСОБА_1, головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування рішення головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області ОСОБА_2 № 283 від 29 грудня 2016 року; визнання протиправним та скасування рішення головного інспектора будівельного нагляду сектору по роботі з довільними документами Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області ОСОБА_1 № 6 від 13 січня 2017 року про скасування реєстрації декларації від 31.08.2015 року за № КД 082152432676 про початок виконання будівельних робіт на об'єкті «Будівництво Культової будівлі «Зал Царства Свідків ОСОБА_3» по вул. Назаренка, 45 в смт. Онуфріївка, Онуфріївського району, Кіровоградської області» ; визнання протиправним та скасування наказу Управління Державної архітектурно- будівельної інспекції у Кіровоградській області № 6 від 13 січня 2017 року; зобов'язання Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області поновити реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт, зареєстрованої 31.08.2015 року за №КД 082152432676 по об'єкту «Будівництво Культової будівлі «Зал Царства Свідків ОСОБА_3» по вул. Назаренка, 45 в смт. Онуфріївка, Онуфріївського району, Кіровоградської області» в Єдиному реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.

Свої позовні вимоги Релігійна організація «Релігійна громада Свідків Єгови Малиновського району м.Одеса» обґрунтувала незаконністю спірних рішень та бездіяльності.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2017 року позов задоволено частково.

В апеляційній скарзі Державна архітектурно-будівельна інспекція України просить скасувати вищенаведене рішення, як таке, що прийняте з помилковим застосуванням норм матеріального та процесуального права і прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову.

Приймаючи оскаржену постанову суд першої інстанції виходив з часткової обґрунтованості даного позову та наявності підстав для його часткового задоволення.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції.

Заслухавши суддю-доповідача, доводи апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи та перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду в межах апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

З матеріалів справи вбачається, що 18 травня 2015 року на підставі договору купівлі-продажу за позивачем зареєстровано на праві приватної власності земельну ділянку в Кіровоградській області, Онуфріївському районі, смт. Онуфріївка, вул. Назаренка, 45 (а.с.18-23).

Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (т.1 а.с.24-25) від 22.02.2017 року цільовим призначенням земельної ділянки в Кіровоградській області, Онуфріївському районі, смт. Онуфріївка, вул. Назаренка, 45, кадастровий номер 3524655100:50:028:0017 є: «для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), категорія земель - землі житлової та громадської забудови, вид використання - 02.01.

Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (т.1 а.с.134-136) від 18.07.2017 року цільовим призначенням земельної ділянки в Кіровоградській області, Онуфріївський район, смт. Онуфріївка, вул. Назаренка, 45, кадастровий номер 3524655100:50:028:0017 є: «для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), категорія земель - землі житлової та громадської забудови, вид використання - для будівництва та обслуговування будівель громадських та релігійних організацій.

Релігійній організації «Релігійна громада Свідків Єгови Малиновського району м.Одеса» відділом містобудування, архітектури, ЖКГ та будівництва Онуфріївської районної державної адміністрації Кіровоградської області видано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки № 3. розташованої за адресою: сел. Онуфріївка, вул. Назаренка, 45, Онуфріївський район, Кіровоградськоїа області (а.с.31).

31 серпня 2015 року за №КД082152432676 Управлінням ДАБІ у Кіровоградській області зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт «Будівництва Культової будівлі «Зал Царства Свідків ОСОБА_3» по вул. Назаренка, 45, смт.Онуфріївка, Онуфріївського району, Одеської області (т.а.с.33-38).

У графі «Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки» вказаної декларації зазначено містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки № 3. від 03.07.2015 року, видані Відділом містобудування, архітектури, ЖКГ та будівництва Онуфріївської районної державної адміністрації Кіровоградської області.

Судом встановлено, що 28.12.2016 року головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області ОСОБА_2 у присутності начальника відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та будівництва Онуфріївської районної державної адміністрації ОСОБА_4 відповідно до наказу від 23.09.2016 року №674 (т.1 а.с.61) на підставі плану перевірок діяльності уповноважених органів містобудування та архітектури на IV квартал 2016 року, затвердженого наказом Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 23.09.2016 року №674 та направлення на проведення планової перевірки від 29.11.2016 року №43, в період з 01.12.2016 року по 28.12.2016 року проведено планову перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та будівництва Онуфріївської районної державної адміністрації, вул. Центральна, 11, смт.Онуфріївка, Онуфріївського району, Кіровоградської області, 28100 за період діяльності 2015, І-ІІІ квартали 2016 року.

За результатом вказаної перевірки Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності,будівельних норм, державних стандартів і правил (т.1 а.са.63-67).

29 грудня 2016 року головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області ОСОБА_2 прийнято рішення №283 (т.1 а.с.68) про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 07.07.2015 року №2 на будівництво культурної будівлі «Зал царства свідків ОСОБА_3» по вул. Назаренка, 45, в смт.Онуфріївка, Онуфріївського району, Кіровоградської області прийнятих відділом містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та будівництва Онуфріївської районної державної адміністрації, вул. Центральна, 11, смт.Онуфріївка, Онуфріївський район, Кіровоградська обл., 28100 (т.1 а.с.68).

Згідно рішення №283, підставою для його прийняття стали встановлені під час перевірки відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та будівництва Онуфріївської районної державної адміністрації, обставини, а саме, що містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 07.07.2015 року №2 на будівництво культової будівлі «Зал царства свідків ОСОБА_3» по вул. Назаренка, 45, смт.Онуфріївка, Онуфріївського району, Кіровоградської області, видані начальником відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та будівництва Онуфріївської районної державної адміністрації ОСОБА_4 та що їх прийнято з порушенням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності а саме: абз.2 ч.2 ст.24, ч.4 ст.29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» , п.2.4 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та змір, затвердженого наказом Мінрегіону України від 07.07.2011 року за №109.

Листом від 05.01.2017 року №2 відділ містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та будівництва повідомив позивача про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 07.07.2015 року №2 (т.1 а.с.41).

13 січня 2017 року Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області прийнято рішення №6 «Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт» , яким, враховуючи те, що зазначені недостовірні дані є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом, керуючись ст.39-1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та п.22 Порядку виконання будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 року №466, скасовано реєстрацію декларації від 31.08.2015 року №КД082152432676 про початок виконання будівельних робіт на об'єкті «Будівництво Культурної будівлі «Зал Царства Свідків ОСОБА_3» по вул.Назаренка, 45, смт.Онуфріївка, Онуфріївського району, Кіровоградської області» , замовником будівництва якого виступає Релігійна громада Свідків Єгови Іллічівського району м.Одеси.

Так у вказаному рішенні Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області №6 від 13.01.2017 року встановлено, що 31 серпня 2015 року за №КД 082152432676 Управлінням Державної архітектурно - будівельної інспекції у Кіровоградській області зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт на об'єкті «Будівництво Культової будівлі «Зал Царства Свідків ОСОБА_3» по вул.Назаренка,45, смт Онуфріївка, Онуфріївського району. Кіровоградської області» , замовником будівництва якого виступає Релігійна громада Свідків Єгови Іллічівського району м.Одеса. В частині містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки замовником зазначено містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 03.07.2015 року № 3, видані відділом містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та будівництва смт. Онуфріївка, Онуфріївського району, Кіровоградської області. За результатами проведення позапланової перевірки дотримання посадовими особами відділу містобудування. архітектури, житлово-комунального господарства та будівництва Онуфріївської районної державної адміністрації вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності встановлено, що містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за № 3 було видано на об'єкт «Реконструкція будівлі Церкви Бога живого за рахунок надбудови мансардних приміщень» по вул. 50 років Жовтня.2, смт Онуфріївка, Онуфріївського району, Кіровоградської області, а також що на об'єкт «Будівництво Культової будівлі «Зал Царства Свідків ОСОБА_3» по вул.Назаренка.45, смт Онуфріївка, Онуфріївського району. Кіровоградської області» , замовником будівництва якого виступає Релігійна громада Свідків, Єгови Іллічівського району м.Одеса було видано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за №2 від 07.07.2015 року. Крім того, встановлено, що при видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №2 від 07.07,2015 року, не взято до уваги, що наміри забудови земельної ділянки (будівництво культової будівлі відповідають цільовому призначенню земельної ділянки - для будівництва обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), чим порушено вимоги абзацу 2 частини 2 статті 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства). Враховуючи зазначене вище, рішенням головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з архітектури та містобудування Управління від 29.12.2016 року №283, містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 07.07.2015 року №2 на об'єкт «Будівництво Культової будівлі «Зал Царства Свідків ОСОБА_3» вул. Назаренка,45, смт. Онуфріївка, Онуфріївського району, Кіровоградської області» скасовано. Таким чином встановлено факт подання замовником недостовірних даних в зареєстрованій декларації в частині номера та дати видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки.

Наказом управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області від 13.01.2017 року №6 «Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт» (т.1 а.с. 72) відповідно до ст.39-1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» , постанови Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 року № 466 «ОСОБА_5 питання виконання підготовчих і будівельних робіт» , на підставі рішення головного інспектора будівельного нагляду сектору по роботі з дозвільними документами Управління Державної архітектурно - будівельної інспекції у Кіровоградській області від 13.01.2017 року № 6 про скасування реєстрації декларації від 31.08.2015 року за №КД 082152432676 наказано:

1) вважати скасованою реєстрацію декларації від 31.08.2015 року за №КД 082152432676 про початок виконання будівельних робіт на об'єкті «Будівництво Культової будівлі «Зал Царства Свідків ОСОБА_3» по вул. Назаренка,45, смт. Онуфріївка, Онуфріївського району, Кіровоградської області» , замовником будівництва якого виступає Релігійна громада Свідків Єгови Іллічівського району м.Одеса;

2) головному інспектору будівельного нагляду сектору по роботі з дозвільними документами Управління Державної архітектурно - будівельної інспекції у Кіровоградській області ОСОБА_5 забезпечити направлення копії рішення головного інспектора будівельного нагляду та наказу до Державної архітектурно-будівельної інспекції України для виключення відомостей щодо реєстрації декларації від 31.08.2015 року № 082152432676 з єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмов у видачі, скасування та анулювання зазначених документів у термін до 13.01.2017 року.

Листом від 13.01.2017 року №1011-1.20/2/1.12/16 Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області повідомлено позивача, що наказом Управління від 13.01.2017 року №6, на підставі ріщення головного інспектора будівельного нагляду від 13.01.2017 року №6, реєстрацію декларації від 31.08.2015 року №КД082152432676 скасовано (т.1 а.с.44).

Не погодившись з рішенням головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області ОСОБА_2 № 283 від 29 грудня 2016 року, рішенням головного інспектора будівельного нагляду сектору по роботі з дозвільними документами Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області ОСОБА_1 № 6 від 13 січня 2017 року про скасування реєстрації декларації від 31.08.2015 року КД 082152432676 про початок виконання будівельних робіт на об'єкті «Будівництво Культової будівлі «Зал Царства Свідків ОСОБА_3» по вул. Назаренка, 45 в смт. Онуфріївка, Онуфріївського району, Кіровоградської області» та наказом Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області № 6, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Вирішуючи даний адміністративний позов, суд виходить з наступного.

Процедуру надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст визначено Порядком надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, іх склад та зміст,затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 року №109 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.07.2011 року за №912/19650 (далі - Порядок №109).

Відповідно до п. 2.1. Порядку №109 Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом семи робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви разом із документами, передбаченими пунктом 2.2 цього розділу, у порядку, встановленому Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності»

У судовому засіданні 16.11.2017 року свідок ОСОБА_4 підтвердив, що підпис, який міститься на містобудівних умовах обмеження забудови земельної ділянки № 3 (т.1 а.с.30-31) розташованої за адресою: сел. Онуфріївка, вул. Назаренка, 45, Онуфріївський район, Кіровоградської області, та № 2 (т.1 а.с.194-195, 242-243), які він як начальник відділу містобудування, архітектури, ЖКГ та будівництва Онуфріївської районної державної адміністрації Кіровоградської області видавав, дійсно належить йому.

Здійснивши порівняння вищевказаних містобудівних умов, зважаючи, що оригінал містобудівних умовах обмеження забудови земельної ділянки № 3 розташованої за адресою: сел. Онуфріївка, вул. Назаренка, 45, Онуфріївський район, Кіровоградської області наявний у позивача, суд виявив, що вони є ідентичними, за єдиним виключенням. У містобудівних умовах обмеження забудови земельної ділянки № 3 від 03.07.2015 року номер дописано від руки, а у містобудівних умовах обмеження забудови земельної ділянки № 2 від 07.07.2015 року - номер виконано печатним текстом.

З наданого на виконання ухвали суду листа Онуфріївської районної державної адміністрації Кіровоградської області №01-23/671 від 03.10.2017 року (т.1 а.с.193) вбачається, що містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки №3 від 07.09.2015 року надані релігійній громаді ОСОБА_6 «Церква Бога живого» на реконструкцію шляхом надбудови мансарди культурної будівлі в смт.Онуфіріївка.

Тобто з незалежних від позивача обставин, релігійній організації «Релігійна громада Свідків Єгови Малиновського району м.Одеса» видано оригінал містобудівних умов та обмежень з невірним номером № 3.

Згідно ст.1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17 лютого 2011 року №3038-VІ (далі - Закон №3038-VІ ), містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Відповідно до ст. 29 Закону №3038-VІ, фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об'єкта будівництва.

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника, до якої додаються:

1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію; 2) копія документа, що посвідчує право власності на об'єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації); 3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; 4) витяг із Державного земельного кадастру.

Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовник також додає містобудівний розрахунок, що визначає інвестиційні наміри замовника, який складається у довільній формі з доступною та стислою інформацією про основні параметри об'єкта будівництва.

Надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову в їх наданні здійснюється відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом 10 робочих днів з дня реєстрації заяви, затверджується наказом такого органу.

Скасування містобудівних умов та обмежень здійснюється:

1) за заявою замовника;

2) головними інспекторами будівельного нагляду в порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду у разі невідповідності містобудівних умов та обмежень містобудівному законодавству, містобудівній документації на місцевому рівні, будівельним нормам, стандартам і правилам;

3) за рішенням суду.

Згідно із п. 2.4 Порядку № 109 розгляд заяви, надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх видачі здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури у порядку, встановленому Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» . Підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні. Відмова у видачі містобудівних умов та обмежень або внесення змін до них з відповідним обґрунтуванням надається уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, визначений пунктом 2.1 цього розділу.

Абзацом 2 частини 2 статті 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» визначено, що забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.

Спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні (ч. 4 ст. 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» ).

При цьому, ч.8 ст.29 Закону №3038-VІ визначено, що містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об'єкта незалежно від зміни замовника.

У відповідності до ч.1, 2 ст. 41-1 Закону №3038-VІ, державний архітектурно-будівельний нагляд - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об'єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності.

Державний архітектурно-будівельний нагляд здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно п.2 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2016 року №698 (далі - Порядок №698), нагляд здійснюється Держархбудінспекцією через головних інспекторів будівельного нагляду шляхом проведення планових, позапланових, документальних і камеральних перевірок.

Частиною 2 п. 3 Порядку №698, визначено, що одним із основних завдань нагляду є скасування чи зупинення дії рішень, прийнятих з порушенням вимог містобудівного законодавства об'єктами нагляду, зокрема щодо документів, які дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування або анулювання зазначених документів.

Відповідно до ч.1 п. 6 Порядку №698, головні інспектори будівельного нагляду під час здійснення нагляду зобов'язані у повному обсязі, об'єктивно та неупереджено здійснювати нагляд у межах повноважень, передбачених законодавством.

Пунктом 29 Порядку №698 визначено, що у разі виявлення головним інспектором будівельного нагляду під час проведення перевірки порушення, відповідальність за яке встановлена законом, складається протокол про правопорушення за формою, встановленою Мінрегіоном. У разі виявлення головним інспектором будівельного нагляду під час проведення перевірки порушення, яке може бути усунуто, видається припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності (далі - припис) за формою згідно з додатком 5.

Також відповідно до п.5 Порядку №698, у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вчинених об'єктами нагляду, головні інспектори будівельного нагляду мають право:

1) видавати обов'язкові до виконання об'єктами нагляду приписи про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності;

2) притягати посадових осіб об'єктів нагляду до відповідальності за вчинені правопорушення відповідно до закону;

3) письмово ініціювати притягнення посадових осіб об'єктів нагляду до дисциплінарної відповідальності;

4) вносити письмове подання про звільнення посадової особи об'єкта нагляду до органу, який здійснив її призначення;

5) вносити письмове подання про позбавлення посадової особи об'єкта нагляду права виконувати певні види робіт до органу, яким таке право надавалося;

6) скасовувати чи зупиняти дію прийнятих об'єктами нагляду відповідно до визначених Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» повноважень рішень, які порушують вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, з подальшим оприлюдненням такої інформації на офіційному веб-сайті Держархбудінспекції.

Відповідно до п.32 Порядку №698, якщо рішення об'єкта нагляду порушує вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, таке рішення скасовується або його дія зупиняється в разі можливості усунення виявлених порушень.

Із аналізу викладених вище норм встановлено, що скасування рішення суб`єкта нагляду є крайнім заходом, спрямованим на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності. Тобто, вказаний захід застосовується у випадках, коли у контролюючого органу відсутні інші можливості до забезпечення дотримання вимог у сфері містобудівної діяльності.

Частиною 2 статті 16 вказаного Закону передбачено, що містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі.

Згідно з ч. 1 ст. 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Отже, як і будівництво культової будівлі, так і будівництво житлового будинку, господарських будівель і споруд відносяться до категорії земель, визначеної абз.2 ч.1 ст.19 Земельного кодексу України

Положеннями ст. 38 Земельного кодексу України визначено, що до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування.

Відповідно до ч. 2 ст. 20 Земельного кодексу України зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Частиною 5 ст. 20 Земельного кодексу України передбачено, що види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Така правова конструкція свідчить про те, що межі розсуду власника щодо видів використання землі не є абсолютними і допускаються в межах певної категорії земель з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою, в якій, зокрема, закріплені види використання землі. Визначення власником іншого виду використання, що не передбачений цією документацією, вимагає і відповідних змін в ній (документації).

На це вказують і вищенаведені положення абзацу 2 частини 2 статті 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» , які вимагають додержання вимог щодо цільового призначення земельної ділянки при її забудові.

Класифікацію видів цільового призначення земель (далі - Класифікатор) затверджено наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548 відповідно до вимог Земельного Кодексу України, Закону України «Про землеустрій» . Класифікатор визначає поділ земель на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, видом господарської діяльності, типами забудови, типами особливо цінних об'єктів.

Відповідно до Класифікатора землі для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) належать до підрозділу «Землі житлової забудови» та ідентифікуються за кодом підрозділу 02.01. Тоді як землі для будівництва та обслуговування будівель громадських та релігійних організацій «Землі громадської забудови» та ідентифікуються за кодом підрозділу 03.04.

З містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки розташованої за адресою: сел. Онуфріївка, вул. Назаренка, 45, Онуфріївський район, Кіровоградської області № 3, що надані до суду позивачем, та з копії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки розташованої за адресою: сел. Онуфріївка, вул. Назаренка, 45, Онуфріївський район, Кіровоградської області № 2, що надані до суду відповідачем, вбачається, що зміст зазначених містобудівних умов є ідентичним, а різниця лише номер та дата містобудівних умов, проте зазначена відмінність не може бути підставою для скасування містобудівних умов та обмежень.

Зважаючи на те, що спірна земельна ділянка за цільовим призначенням належить саме до земель житлової та громадської забудови, а згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (т.1 а.с.134-136) від 18.07.2017 року цільовим призначенням земельної ділянки в Кіровоградській області, Онуфріївський район, смт. Онуфріївка, вул. Назаренка, 45, кадастровий номер 3524655100:50:028:0017 є: «для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) видом використання земельної ділянки є для будівництва та обслуговування будівель громадських та релігійних організацій, суд приходить до висновку про протиправність рішення головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області ОСОБА_2 від 29.12.2016 року про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №283.

При цьому суд зазначає, що факт видачі позивачу містобудівних умов свідчить про те, що позивач діяв у спосіб та в порядку визначеному чинним законодавством, в частині отримання містобудівних умов та обмежень, оскільки документи подані позивачем були перевірені та на основі яких позивачу видано містобудівні умови та обмеження правомірність скасування яких є предметом розгляду у даній справі.

Під час судового розгляду справи повністю спростовані доводи відповідача про невідповідність містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки формі, встановленій Порядку № 109.

Надаючи оцінку рішенню головного інспектора будівельного нагляду сектору по роботі з дозвільними документами Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області ОСОБА_1 № 6 від 13 січня 2017 року про скасування реєстрації декларації від 31.08.2015 року КД 082152432676 про початок виконання будівельних робіт на об'єкті «Будівництво Культової будівлі «Зал Царства Свідків ОСОБА_3» по вул. Назаренка, 45 в смт Онуфріївка, Онуфріївського району, Кіровоградської області» , суд виходить з наступного.

Згідно ч. 1 ст. 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» , державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих і будівельних робіт. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється інспекціями державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Порядком здійснення архітектурно-будівельного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року №553 визначено процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Пунктом 5 Порядку №533 передбачено, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Пунктом 7 Порядку №533 встановлено, що позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Статтею 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» передбачено, що замовник - фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови території (однієї чи декількох земельних ділянок) і подала в установленому законодавством порядку відповідну заяву.

Згідно з приписами ст.9 Закону України «Про архітектурну діяльність» №687-ХІV від 20.05.1999р. (зі змінами та доповненнями) будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об'єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» .

Відповідно до п.2 ч.1 ст.34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» замовник має право виконувати будівельні роботи, у тому числі, після реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю декларації про початок виконання будівельних робіт - щодо об'єктів будівництва, що належать до I-III категорій складності.

Пририсами ч.3 ст.34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» , передбачено що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, веде єдиний реєстр документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів. Внесення даних до реєстру з присвоєнням реєстраційного номера здійснюється на підставі інформації, наданої органами державного архітектурно-будівельного контролю, протягом одного робочого дня з дня її отримання.

Згідно ч.2 ст.39-1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» у разі виявлення інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такого повідомлення або декларації підлягає скасуванню інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Про скасування повідомлення або декларації замовник письмово повідомляється протягом трьох робочих днів з дня скасування.

Частиною 8 ст.36 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» передбачено, що замовник відповідно до Закону несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданій ним декларації про початок виконання будівельних робіт, та виконання будівельних робіт без зареєстрованої декларації

Приймаючи спірне рішення № 6 від 13 січня 2017 року про скасування реєстрації декларації від 31.08.2015 року КД 082152432676, головний інспектор будівельного нагляду сектору по роботі з дозвільними документами Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області ОСОБА_1, виходила з того, що позивачем зазначено недостовірні дані, що є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом.

Суд не погоджується з такими твердженнями, оскільки під час розгляду справи встановлено, що з незалежних від позивача обставин, релігійній організації «Релігійна громада Свідків Єгови Малиновського району м.Одеса» видано оригінал містобудівних умов та обмежень, забудови земельної ділянки № 3 від 03.07.2015 року розташованої за адресою: сел. Онуфріївка, вул. Назаренка, 45, Онуфріївський район, Кіровоградської області оригінал яких наявний у позивача та досліджений в судовому засіданні. Саме з наявного у позивача оригіналу містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки № 3, зазначалась інформація про номер та дату містобудівних умов у вихідних даних декларації про початок виконання будівельних робіт від 31.08.2015 року КД 082152432676.

Отже, оскільки судом не встановлено факту наведення в декларації від 31.08.2015 року КД 082152432676 про початок виконання будівельних робіт на об'єкті «Будівництво Культової будівлі «Зал Царства Свідків ОСОБА_3» по вул. Назаренка, 45 в смт Онуфріївка, Онуфріївського району, Кіровоградської області» недостовірних даних, рішення головного інспектора будівельного нагляду сектору по роботі з дозвільними документами Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області ОСОБА_1 № 6 від 13 січня 2017 року є протиправним та підлягає скасуванню.

В той же час, оскільки підставо для прийняття наказу Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області № 6 від 13 січня 2017 року у ньому визначено вищевказане рішення головного інспектора будівельного нагляду сектору по роботі з дозвільними документами Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області ОСОБА_1 № 6 від 13 січня 2017 року, зважаючи на вищевказані висновки суду, колегія суддів дійшла висновку, що наказ Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області № 6 від 13 січня 2017 року також підлягає скасуванню.

Вирішуючи вимоги позивача про зобов'язання Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області поновити реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт, зареєстрованої 31.08.2015 року за №КД 082152432676 по об'єкту «Будівництво Культової будівлі «Зал Царства Свідків ОСОБА_3» по вул. Назаренка, 45 в смт. Онуфріївка, Онуфріївського району, Кіровоградської області» в Єдиному реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, суд дійшов висновків, що вона не підлягає задоволенню, оскільки у такому випадку матиме місце втручання у дискреційні повноваження відповідача.

Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов'язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.

Отже, дискреційне право органу виконавчої влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування обумовлене певною свободою (тобто вільним або адміністративним розсудом) в оцінюванні та діях, у виборі одного з варіантів рішень та правових наслідків. Наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному органу держави та особам, уповноваженим на виконання функцій держави, певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення.

Так званий вільний розсуд посадової чи службової особи - це вибір між двома або більше альтернативами, коли кожна альтернатива законна. У такому випадку суд не може зобов'язати суб'єкта владних повноважень обрати один із правомірних варіантів поведінки, оскільки який би варіант реалізації повноважень не обрав відповідач, кожен з них буде законним. Однак якщо законна альтернатива відсутня, не може йтися про розсуд.

Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області, як суб'єкт владних повноважень, повинен діяти виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а його дискреційні повноваження обмежені вимогами цих законів.

Зважаючи на висновки суду про протиправність спірних рішень, суд зазначає, що дані, які були внесені на їх підставі повинні автоматично бути виключеними після набрання даним рішенням законної сили.

Частинами 1,2 ст.73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Статтею 75 КАС України передбачено, що достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Частиною 1 ст.76 КАС України передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

На підставі вищевикладеного, з урахуванням встановлених фактів, оцінюючи надані сторонами у справі докази у сукупності, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про часткову обґрунтованість даного позову та наявність підстав для його часткового задоволення.

Частиною 1 ст. 316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права. Доводи апеляційної скарги, колегія суддів, вважає не суттєвими та такими, що не спростовують висновків суду першої інстанції.

Керуючись ст. ст. 308, 310, 315, 316, 321, 322 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Державної архітектурно-будівельної інспекції України - залишити без задоволення.

Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2017 року у справі за позовом релігійної організації «Релігійна громада Свідків Єгови Малиновського району м. Одеса» до управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області, Державної архітектурно-будівельної інспекції України, головного інспектора будівельного нагляду сектору по роботі з дозвільними документами Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області ОСОБА_1, головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування рішення головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області ОСОБА_2 № 283 від 29 грудня 2016 року; визнання протиправним та скасування рішення головного інспектора будівельного нагляду сектору по роботі з довільними документами Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області ОСОБА_1 № 6 від 13 січня 2017 року про скасування реєстрації декларації від 31.08.2015 року за № КД 082152432676 про початок виконання будівельних робіт на об'єкті «Будівництво Культової будівлі «Зал Царства Свідків ОСОБА_3» по вул. Назаренка, 45 в смт. Онуфріївка, Онуфріївського району, Кіровоградської області» ; визнання протиправним та скасування наказу Управління Державної архітектурно- будівельної інспекції у Кіровоградській області № 6 від 13 січня 2017 року; зобов'язання Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області поновити реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт, зареєстрованої 31.08.2015 року за №КД 082152432676 по об'єкту «Будівництво Культової будівлі «Зал Царства Свідків ОСОБА_3» по вул. Назаренка, 45 в смт. Онуфріївка, Онуфріївського району, Кіровоградської області» в Єдиному реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду у строк передбачений ст.329 КАС України.

Головуючий /ОСОБА_7/

Судді /ОСОБА_8 /

/ОСОБА_9/

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.04.2018
Оприлюднено25.04.2018
Номер документу73595774
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/3378/17

Постанова від 24.04.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Запорожан Д.В.

Ухвала від 19.03.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Запорожан Д.В.

Ухвала від 19.03.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Запорожан Д.В.

Ухвала від 05.02.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Потапчук В.О.

Ухвала від 02.01.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Потапчук В.О.

Постанова від 21.11.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Ухвала від 26.10.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Ухвала від 26.10.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Ухвала від 09.10.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Ухвала від 22.09.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні