Рішення
від 13.04.2018 по справі 524/8731/17
АВТОЗАВОДСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.КРЕМЕНЧУКА

Справа № 524/8731/17

Провадження №2-а/524/125/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13.04.2018 року Автозаводський районний суд м. Кременчука в складі:

головуючого судді Кривич Ж.О.,

з участю секретаря судового засідання Коваль Т.М.,

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення № 38042254 від 09.11.2017 року -

В С Т А Н О В И В:

В листопаді 2017 року позивач звернувся до суду та просив визнати протиправним та скасувати рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 09.11.2017 № 38042254 державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області та Зобов'язати Виконавчий комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області зареєструвати права власності, форма власності: приватна квартира що розташована АДРЕСА_1, за ОСОБА_1 ( ІПН НОМЕР_1).

Позивач та його представник позовні вимоги підтримали в повному обсязі, просили задовольнити.

Представник відповідача у судове засідання не прибув, про час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, на адресу суду направив відзив на позовну заяву.

Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступне.

04 листопада 2017 року позивач звернувся до Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради до державного реєстратора прав на нерухоме майно з заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень для проведення державної реєстрації права власності, форма власності: приватна квартира, що розташована Полтавська область м. Кременчук, вулиця Воїнів -ІнтернаціоналістівАДРЕСА_2.

Для проведення державної реєстрації права власності на кватиру мною подано:

- Довідку № б/н від 18.03.2013 року, видану Об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку №75;

- Довідку № 65 від 31.10.2017 року, видану Об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку № 75;

- Технічний паспорт, виготовлений станом на 28.03.2013 р. комунальним підприємством Кременчуцьке міжміське бюро технічної інвентаризації Полтавської обласної ради .

Рішенням Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 38042254 від 09 листопада 2017 року, мені було відмовлено у державній реєстрації права власності, форма власності приватна квартира, що розташована АДРЕСА_1.

Як вбачається зі змісту оскаржуваного рішення підставою для відмови у державній реєстрації права власності стало те, що подані документи не відповідають вимогам, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують в частині права власності на квартиру. Проте з таким рішенням я не погоджуюсь, вважаю його протиправним виходячи з наступних обставин, положень та підстав.

Позивач разом з дружиною ОСОБА_3 проживаю за адресою ІНФОРМАЦІЯ_1 -інтернаціоналістівАДРЕСА_2 вже 27 років, (прописка з 12.01.1990 року) та був членом житлово-будівельного кооперативу, сплатив внесок за квартиру в повному обсязі про що свідчить довідка ОСББ № 75 № 65 від 31.10.2017 р. а також квитанції про сплату внеску до житлово - будівельного кооперативу які додаються до позову.

Вказані обставини сторонами по справі не заперечуються.

За 27 років відбулася реорганізація житлово - будівельного кооперативу в об'єднання співвласників багатоквартирного будинку за адресою м. Кременчук, вулиця Воїнів -Інтернаціоналістів, будинок 22. Правова можливість реорганізації житлово-будівельного кооперативу (далі - ЖБК) та створення у багатоквартирному будинку об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - ОСББ) передбачена ст. 5 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку .

Реорганізація відбувається на підставі рішення Загальних зборів членів ЖБК. Збори проводяться відповідно до затвердженого статуту (положення) ЖБК. З моменту прийняття рішення про реорганізацію ЖБК в ОСББ такі збори вважаються установчими для ОСББ та правова процедура їх проведення регулюється Законом України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку . Участь в установчих зборах беруть члени ЖБК, які повністю сплатили вартість жилих приміщень і належної частки у вартості нежилих приміщень та іншого майна і виявили таке бажання.

Цивільний кодекс України у ст. 107 передбачає під реорганізацією одну з наступних форм: злиття, приєднання, поділу і перетворення. У випадку реорганізації ЖБК в ОСББ мова йде саме про перетворення. При перетворенні юридичної особи йде зміна її організаційно-правової форми. Відповідно до ст. 108 Цивільного кодексу України, у разі перетворення, до нової юридичної особи переходять усе майно, усі права та обов'язки попередньої юридичної особи, тобто ОСББ у такому випадку приймає на себе майно та всі права і обов'язки ЖБК.

Процес реорганізації ЖБК в ОСББ об'єднує в собі процедури державної реєстрації припинення діяльності ЖБК та створення нової юридичної особи - ОСББ. Після державної реєстрації ОСББ виготовляє печатку та може повноцінно діяти та вчиняти дії на виконання своїх статутних завдань. Процедура перетворення вважається завершеною з моменту державної реєстрації ОСББ та державної реєстрації припинення ЖБК.

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб та громадських формувань ОСББ № 75 зареєстроване 03.10.1997 року та має державну реєстрацію (код ЄДРПОУ 23553150) та затверджений статут де засновниками являються співвласники багатоквартирного будинку за адресою: м. Кременчук, вул. Воїнів Інтернаціоналістів будинок 22. Для підтвердження того, що ОСББ № 75 являється правонаступником Житлово -будівельного кооперативу Позивач надав копію Розпорядження міського голови Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області від 03.10.1997 року № 1164-Р Про реєстрацію об'єднань співвласників багатоквартирних будинків та архівний витяг із додатку до розпорядження виконкому міської ради від 03.10.1997 року № 1164-Р стосовно ОСББ №75 по вул. Воїнів Інтернаціоналістів будинок 22. Отже, Довідка № 66 від 14.11.2017 року видана ОСББ № 75 підтверджує повну сплату вартість квартири АДРЕСА_3.

Відповідно до ч.ч. 1, 3 ст. 15 Закону України Про власність , який діяв на час виникнення спірних правовідносин, член житлового, житлово-будівельного, дачного, гаражного чи іншого кооперативу або товариства, який повністю вніс свій пайовий внесок за квартиру, дачу, гараж, іншу будівлю або приміщення, надані йому в користування, набуває права власності на це майно. Громадянин, який став власником цього майна, має право розпоряджатися ним на свій розсуд: продавати, обмінювати, здавати в оренду, укладати інші угоди, не заборонені законом.

Законодавством, що діяло на час повного внесення позивача пайових внесків за спірну квартиру, момент виникнення права власності на таке майно у члена кооперативу не пов'язувався з державною реєстрацією цього права відповідно до закону.

Відповідно до статті 2 Закону України від 1 липня 2004 року № 1952-IV Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обмежень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обмежень, що супроводжується внесенням даних до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обмежень.

Згідно зі статтею 3 зазначеного Закону право власності та інші речові права на нерухоме майно, набуті згідно з діючими нормативно-правовими актами до набрання чинності цим Законом, визнаються державою.

Отже, право власності на збудоване до набрання чинності Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень нерухоме майно набувається в порядку, який існував на час його спорудження, а не виникає у зв'язку із здійсненням державної реєстрації права власності на нього в порядку, передбаченому цим законом, яка є лише офіційним визнанням державою такого прав, а не підставою його виникнення (Постанова ВСУ від 13 червня 2012 р. № 6-54цс12).

Отже, сплативши повністю пайові внески за надану у користування квартиру АДРЕСА_4, член Житлово-будівельного кооперативу № 75 набув право власності на це майно.

Розглядаючи заяву про державну реєстрацію прав і додані до неї документи та приймаючи рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень, державний реєстратор виходив із того, що подані документи не відповідають вимогам, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують. При цьому, державний реєстратор не зазначив які конкретно документи не відповідають вимогам, вимогам яких нормативних актів та в чому саме полягає невідповідність заявлених прав наданим документам. Інакше кажучи, державний реєстратор, відмовляючи в державній реєстрації свою відмову не обґрунтував, зазначивши лише загальні положення законодавства, яким регулюються дані правовідносини. Проте, виходячи навіть з такої необґрунтованої відмови, вважаю дії і рішення державного реєстратора протиправним з наступних правових підстав.

Відповідно до ст. 24 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: 1) заявлене речове право, обтяження не підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону; 2) заява про державну реєстрацію прав подана неналежною особою; 3) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом; 4) подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження; 5) наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; 6) наявні зареєстровані обтяження речових прав на нерухоме майно; 7) заяву про державну реєстрацію обтяжень щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; 8) після завершення строку, встановленого частиною третьою статті 23 цього Закону, не усунені обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав; 9) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію; 10) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка згідно із законодавством не має повноважень подавати заяви в електронній формі; 11) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене речове право, обтяження вже зареєстровано у Державному реєстрі прав; 12) заявника, який звернувся із заявою про державну реєстрацію прав, що матиме наслідком відчуження майна, внесено до Єдиного реєстру боржників.

Жодна з вказаних підстав для прийняття рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень відсутня. Державний реєстратор не звернув уваги про повне погашення внесків за квартиру не взяв до уваги всі квитанції про оплату та прийняв не законне та необґрунтоване рішення позбавивши мене права власності на квартиру в якій я проживаю вже 27 років і маю всі законні підстави володіти та розпоряджатися своєю власністю.

Статтею 328 ЦК України встановлено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Згідно ч. 3 ст. 384 ЦК України у разі викупу квартири член житлово-будівельного (житлового) кооперативу стає її власником.

Відповідно до ст. 392 ЦК України власник майна може пред'явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.

Виходячи з аналізу ст.ст. 384, 335 ЦК України, ст. 15 Закону України Про власність , після викупу членом житлово-будівельного (житлового) кооперативу квартири у будинку, спорудженому або придбаному житлово-будівельним (житловим) кооперативом, кооператив втрачає право власності на викуплену квартиру, а безхазяйні нерухомі речі, які не мають власника або власник яких невідомий, беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені, та після спливу одного року з дня взяття на облік за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, можуть бути передані за рішенням суду у комунальну власність.

Позов є обґрунтованим, факт повної сплати Позивача внесків за квартиру у житлово-будівельному кооперативі ніким не заперечується та підтверджено Довідкою № 66 від 14.11.2017 р. видана ОСББ № 75 про повну сплату вартість квартири № 46 по вул. Воїнів -Інтернаціоналістів будинку 22, та підтверджує, що Позивач має всі законні права на визнання право власності на це майно.

Відповідно до ч. 2. ст. 2 КАС України будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження можуть бути оскаржені до адміністративних судів.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень, та у спосіб що передбачені Конституцією та Законами України.

Відповідно до частини четвертої статті 105 КАС адміністративний позов може містити як вимоги про зобов'язання відповідача - суб'єкта владних повноважень - прийняти рішення або вчинити певні дії, так і про стягнення з нього коштів на відшкодування шкоди, завданої його незаконним рішенням, дією або бездіяльністю.

Згідно з частинами першою та другою статті 162 КАС за результатами розгляду звернення особи до суду з адміністративним позовом і в разі його задоволення можуть бути прийняті постанови про: 1) визнання протиправними рішення суб'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень, про поворот виконання цього рішення чи окремих його положень із зазначенням способу його здійснення; 2) зобов'язання відповідача вчинити певні дії; 3) зобов'язання відповідача утриматися від вчинення певних дій; 4) стягнення з відповідача коштів; 5) тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності об'єднання громадян; 6) примусовий розпуск (ліквідацію) об'єднання громадян; 7) примусове видворення іноземця чи особи без громадянства за межі України; 8) визнання наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб'єкта владних повноважень. Суд може прийняти іншу постанову, яка б гарантувала дотримання і захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

У Постанові Пленуму Вищого адміністративного суду України № 8 від 20.05.2013 року зазначено, що за змістом статті 9 цього Закону державний реєстратор є державним службовцем, крім випадку, коли державним реєстратором є нотаріус як спеціальний суб'єкт, на якого покладаються (делегуються) функції державного реєстратора прав на нерухоме майно.

Відповідно до частини другої статті 30 цього Закону дії або бездіяльність державного реєстратора, державного кадастрового реєстратора, нотаріуса, державного виконавця можуть бути оскаржені до суду. Суди повинні мати на увазі, що під діями також слід розуміти рішення, прийняті зазначеними суб'єктами владних повноважень з питань реєстрації.

Згідно з ст. 1 Конвенції про захист прав людини та основних свобод, кожна фізична та юридична особа має право володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений свого майна інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом або загальними принципами міжнародного права.

Відповідно до ст. 41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.

Враховуючи викладені положення та обставини, а також той факт, що разом із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень Позивачем подано до Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради всі встановлені законодавством документи, які відповідають вимогам чинного законодавства, рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_2 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Керуючись статтями 244-246 Кодексу адміністративного судочинства України,

У Х В А Л И В:

Позов ОСОБА_1 - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 09.11.2017 року № 38042254 державного реєстратора прав на нерухоме майно виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області.

Зобов'язати виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Полтавської області зареєструвати право власності ОСОБА_4 (ІНФОРМАЦІЯ_2, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1, адреса: АДРЕСА_5) на квартиру АДРЕСА_6.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Харківського апеляційного адміністративного суду через Автозаводський районний суд м. Кременчука. Перебіг строку апеляційного оскарження починається з дня складення повного тексту рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Дата складення повного судового рішення - 23.04.2018 року.

Суддя:

СудАвтозаводський районний суд м.Кременчука
Дата ухвалення рішення13.04.2018
Оприлюднено26.04.2018
Номер документу73610098
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —524/8731/17

Ухвала від 18.06.2018

Адміністративне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Предоляк О. С.

Рішення від 13.04.2018

Адміністративне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Кривич Ж. О.

Рішення від 13.04.2018

Адміністративне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Кривич Ж. О.

Ухвала від 15.02.2018

Адміністративне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Кривич Ж. О.

Ухвала від 20.11.2017

Адміністративне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Кривич Ж. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні