Рішення
від 03.04.2018 по справі 481/1530/17
НОВОБУЗЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 481/1530/17

Провадж.№ 2-а/481/5/2018

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

03.04.2018 року Новобузький районний суд Миколаївської області у складі:

головуючої судді Вжещ С.І.

за участі секретаря Юхименко Т.М.

представника позивача ОСОБА_1

представників відповідача ОСОБА_2

ОСОБА_3

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Новобузької районної ради Миколаївської області про визнання протиправним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В:

Позивач 08.12.2017 року звернувся з позовом до Новобузької районної ради Миколаївської області, в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення двадцять шостої сесії сьомого скликання Новобузької районної ради Миколаївської області від 28 листопада 2017 року про відмову в затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що передбачається для передачі в оренду громадянину ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства із земель державної власності в межах території Новобузької міської ради площею 48.0000 га(пасовище).

Свої вимоги позивач мотивує тим, що відмовивши йому при розгляді заяви, відповідач вчинив дії, спрямовані на перешкоджання в реалізації права на користування земельною ділянкою та виконання обов'язку по сплаті податків за її користування.

Незаконність рішення він обґрунтовує також тим, що воно винесене з грубим порушенням Конституції України, Законів України Про місцеве самоврядування , Про оцінку землі , Про державну експертизу землевпорядної документації , Регламенту роботи Новобузької районної ради, а саме проект рішення, який виносився на розгляд сесії був схвальний, а прийнятий у вигляді відмови; оголошуваний проект рішення, за який голосували депутати на сесії, суттєво відрізняється від тексту самого рішення; голова районної ради, під час сесії районної ради, оголосивши перерву перед розглядом питання затвердження технічної документації, та, зібравши представників депутатських фракцій, вчинив тиск на депутатів; приймаючи рішення в частині пункту 3 і 4 про надання рекомендацій ОСОБА_1 замовити документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з врахуванням того, що дана земельна ділянка є ріллею, а не пасовищем та рекомендації Головному управлінню Держгеокадастру в Миколаївській області скасувати наказ від 23.06.2016 року Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду без зміни цільового призначення районна рада вийшла за межі своїх повноважень та не обґрунтувала підстав для прийняття такого рішення.

На час розгляду набрали чинності зміни до КАС України, у зв'язку з чим судом було проведено підготовче судове засідання, до проведення якого відповідач направив суду відзив, у якому заперечував проти задоволення позову, мотивуючи це тим, що оскаржуване рішення було прийняте відповідно до вимог Регламенту районної ради, а п.2.5.2, 2.6.9. порушені не були. Районна рада, при прийнятті рішення діяла відповідно до рекомендацій постійної комісії Миколаївської обласної ради з питань аграрної політики, земельних відносин та соціального розвитку села від 29.08.2017 року № 8, та у зв'язку з наявною інформацією про те, що земельна ділянка, яка планувалась для передачі в оренду ОСОБА_1 розорана та не використовується як пасовище, а тому, затвердження районною радою нормативної грошової оцінки в запропонованому розмірі для цієї земельної ділянки, як для пасовища, негативно вплине на оподаткування та формування місцевого бюджету, що є фінансовою основою місцевого самоврядування, так як орендар ОСОБА_1 буде її використовувати як ріллю та отримувати більший дохід ніж як від пасовища. Крім того у відзиві зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки є неактуальною, так як проводилась відповідно до методики, яка на час прийняття рішення районною радою втратила чинність.

В судовому засіданні представник позивача ОСОБА_4 позовні вимоги підтримав в повному обсязі.

Представники відповідача - суб'єкта владних повноважень, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 в судовому засіданні позов не визнали, заперечували з підстав, викладених у відзиві на позов.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши письмові докази, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Встановлено, що відповідно до наказу Головного Управління Держземагенства у Миколаївській області № 1079-Ч від 01.08.2014 року, ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства орієнтовною площею 48,0 га пасовищ із земель сільськогосподарського призначення із земель державної власності в межах території Новобузької міської ради Миколаївської області та надано дозвіл на розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки зазначеної земельної ділянки(а.с.23).

На виконання цього наказу, за замовленням ОСОБА_1, Миколаївська регіональна філія ДП Центр ДЗК розробила проект землеустрою та технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки( а.с.15-32).

23.06.2016 року наказом Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області № 14-5863/14-16-сг проект землеустрою щодо відведення зазначеної земельної ділянки в оренду було затверджено; надано ОСОБА_1 в оренду земельну ділянку площею 48,0 га пасовищ (кадастровий № 4824510100:13:000:0049) із земель сільськогосподарського призначення державної власності без зміни цільового призначення для ведення фермерського господарства (а.с.14).

Згідно технічної документації з нормативної грошової оцінки, площа земельної ділянки складає 48,0 га, вид земельного угіддя - пасовище, грошова оцінка станом на 01.01.2016 року складає 70748,91 гривень.

Виготовлена позивачем ОСОБА_1 технічна документація із землеустрою щодо нормативно грошової оцінки земельної ділянки має позитивний висновок державної експертизи землевпорядної документації від 09 серпня 2016 року № 784-50/15( а.с.12).

В січні 2016 року ОСОБА_1 було подано до Новобузької районної ради заяву про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 48 га, що передбачається для передачі в оренду громадянину ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства із земель державної власності в межах території Новобузької міської ради.

Неодноразово, протягом 2016 року, це питання виносилось на розгляд сесій районної ради, але рішення по ньому не було прийнято, у зв'язку з чим позивач оскаржив бездіяльність відповідача та рішенням Новобузького районного суду Миколаївської області від 21.02.2017 року № 481/1305/16-а було зобов'язано Новобузьку районну раду Миколаївської області розглянути на найближчій сесії, в порядку передбаченому чинним законодавством України, питання про затвердження технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки площею 48 га, з кадастровим № 4824510100:13:000:0049 із земель державної власності сільськогосподарського призначення ОСОБА_1 для створення та ведення фермерського господарства в межах території Новобузької міської ради Миколаївської області (за межами населеного пункту) та за результатами розгляду, прийняти відповідне рішення (а.с. 58-61) .

На розгляд сесії районної ради був підготований проект рішення про затвердження технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки площею 48 га, з кадастровим № 4824510100:13:000:0049 із земель державної власності сільськогосподарського призначення ОСОБА_1 для створення та ведення фермерського господарства в межах території Новобузької міської ради Миколаївської області (за межами населеного пункту) у схвальному вигляді.

Відповідно до витягу з протоколу 27 позачергової сесії 7 скликання Новобузької районної ради від 28.11.2017 № 24 по 11 питанню про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що передбачається для передачі і оренду громадянину ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства із земель державної власності в межах території Новобузької міської ради, слухали голову районної ради ОСОБА_5, який обґрунтувавши тим, що земельна ділянка, по якій вирішується питання, яка визначена як пасовище розорана і використовується як рілля, а тому її нормативна грошова оцінка занижена, запропонував слово затвердити замінити на відмову в затвердженні , а рішення доповнити пунктами 3 та 4 щодо рекомендацій ОСОБА_1 виготовити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, як на ріллю, Головному управлінню Держгеокадастру в Миколаївській області - скасувати наказ про виділення даної земельної ділянки в оренду.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.

Оцінка земель проводиться на основі принципів: законності, додержання законів України, інших нормативно-правових актів у сфері оцінки земель; єдності методологічного та інформаційного простору у сфері оцінки земель; безперервності процесу оцінки земель; доступності використання даних з оцінки земель; рівності перед законом суб'єктів оціночної діяльності у сфері оцінки земель ( ст..4 Закону України Про оцінку земель ).

Відповідно до ст..5 Закону України Про оцінку земель залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів; економічна оцінка земель; грошова оцінка земельних ділянок.

Дані бонітування ґрунтів є складовою частиною державного земельного кадастру та є основою проведення економічної оцінки сільськогосподарських угідь і враховуються при визначенні екологічної придатності ґрунтів для вирощування сільськогосподарських культур, а також втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Дані з економічної оцінки земель є основою при проведенні нормативної грошової оцінки земельних ділянок, аналізі ефективності використання земель порівняно з іншими природними ресурсами та визначенні економічної придатності земель сільськогосподарського призначення для вирощування сільськогосподарських культур.

Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Статтею 13 Закону України Про оцінку земель встановлено обов'язкові випадки проведення нормативної грошової оцінки земель, зокрема нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (ч. 1 ст.14 Закону України Про оцінку земель ).

Статтею 18 Закону України Про нормативну грошову оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться:

розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років;

розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України Про землеустрій .

Відповідно до ч. 1, 2 ст.20 Закону України Про оцінку земель за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до ч. 2 ст.23 Закону України Про оцінку земель технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами.

Аналіз наведених норм Закону України Про оцінку земель свідчить про те, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 48.0000 га, яка передбачається для передачі в оренду ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства за рахунок земель державної власності на території Новобузької міської ради Миколаївської області (за межами населеного пункту) повинна бути затверджена на підставі рішення відповідної районної ради та ґрунтуватися на даних економічної оцінки земель, які відповідно до положень ст..5 Закону України Про оцінку земель повинні ґрунтуватися на даних бонітування ґрунтів.

Отже, на момент звернення ОСОБА_1 за затвердженням технічної документації питання її затвердження відповідно до вимог Закону України Про оцінку земель вирішувала Новобузька районна рада.

Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки вправі розробляти юридичні особи, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України Про землеустрій , а також така документація підлягає державній експертизі.

Як свідчать матеріали справи, технічна документація розроблена Миколаївською регіональною філією ДП Центр державного земельного кадастру , що є розробником документації із землеустрою відповідно до Закону України Про землеустрій . Особа, що безпосередньо здійснювали розробку- Лісніченко Л.І. має кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника № 000152 від 24.12.2012. Технічна документація пройшла державну експертизу, яка не виявила помилок в розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, про що в справі мітиться висновок Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області від 09.08.2016 (а.с. 12).

Враховуючи наведені обставини, суд приходить до висновку про те, що ОСОБА_1 було дотримано порядок проведення нормативної грошової оцінки земель, що встановлений Законом України Про оцінку земель .

Посилання Новобузької районної ради Миколаївської області на те, що технічна документація з нормативної грошової оцінки, яка була виготовлена ОСОБА_1 є недійсною так, як складена на підставі Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої спільним наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук від 27.01.2016 року № 18/15/21/11, який втратив чинність на підставі Наказу аграрної політики та продовольства № 592/341/428 від 30.12.2016 року, а з 16.11.2016 року в Україні почала діяти нова Методика нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затверджена Постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2016 року № 831, є помилковими, у зв'язку з тим, що відповідно до висновку державної експертизи землевпорядної документації від 09.08.2016 року строк його дії триває протягом строку дії об'єкта державної експертизи, але не більше трьох років від дня його видачі, тобто на час прийняття рішення районною радою технічна документація з нормативної грошової оцінки була дійсною та не могла бути взята під сумнів.

Твердження представників відповідача про те, що земельна ділянка , яка планується для передачі в оренду ОСОБА_1 розорана та не буде використовуватись ним, як пасовище, а тому він зобов'язаний виготовити нову технічну документацію на цю земельну ділянку, змінивши вид її використання з пасовища на ріллю, є лише припущенням, не відповідає вимогам земельного законодавства та не може бути прийнята до уваги у зв'язку з тим, що дана земельна ділянка є пасовищем, питання переведення її у ріллю може бути порушене лише власником чи землекористувачем, яким ОСОБА_1 на даний час не є, а тому немає підстав стверджувати, що земельна ділянка буде використовуватись з порушенням виду її використання.

Враховуючи наведене, суд вважає, що відмова Новобузької районної ради у затвердженні технічної документації по визначенню нормативної грошової оцінки земельної ділянки не ґрунтується на нормах Закону України Про оцінку земель .

Відповідно до ч. 2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частинами першою та другою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На думку суду позивачем доведено ті обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, а відповідачем не доведено правомірність своїх дій, оскільки позивачу безпідставно було відмовлено у затвердженні технічної документації, а тому позовні вимоги ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасувати рішення двадцять шостої сесії сьомого скликання Новобузької районної ради Миколаївської області від 28 листопада 2017 року про відмову в затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що передбачається для передачі в оренду громадянину ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства із земель державної власності в межах території Новобузької міської ради площею 48.0000 га(пасовище) є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 139,241-243,246,250 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 до Новобузької районної ради Миколаївської області про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати рішення двадцять четвертої позачергової сесії сьомого скликання Новобузької районної ради Миколаївської області від 28.11.2017 № 372 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що передбачається для передачі в оренду ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства із земель державної власності в межах території Новобузької міської ради.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Новобузької районної ради Миколаївської області (м. Новий Буг, вул. Гребеннікова,1) 640 ( шістсот сорок) гривень грн. 00 коп. судових витрат на користь ОСОБА_1 ( м. Новий Буг вулиця Крайова,7).

Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Одеського апеляційного адміністративного суду через Новобузький районний суд.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлено 12 квітня 2018 року.

Судя

СудНовобузький районний суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення03.04.2018
Оприлюднено26.04.2018
Номер документу73613832
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —481/1530/17

Рішення від 03.04.2018

Адміністративне

Новобузький районний суд Миколаївської області

Вжещ С. І.

Постанова від 04.04.2018

Адміністративне

Новобузький районний суд Миколаївської області

Вжещ С. І.

Ухвала від 04.01.2018

Адміністративне

Новобузький районний суд Миколаївської області

Вжещ С. І.

Ухвала від 11.12.2017

Адміністративне

Новобузький районний суд Миколаївської області

Вжещ С. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні