Рішення
від 24.04.2018 по справі 923/1034/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,

тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 квітня 2018 року Справа № 923/1034/17

Господарський суд Херсонської області у складі судді Павленко Н.А. при секретарі судового засідання Борхаленко О.А.,

за участю представників сторін:

від позивача: ОСОБА_1 - уповн. предст., дов. від 26.02.2018,

від відповідача: ОСОБА_2 - уповн. предст., дов. від 22.12.2017р.,

ОСОБА_3 - уповн. предст., дов. від 10.01.2018р.

від третьої особи: не з'явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом : Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Херсонської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України", м.Херсон

до відповідача : Управління охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства в Херсонській області , м.Херсон

третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державна екологічна інспекція Північно-Західного регіону Чорного моря, м.Одеса

про стягнення 2977грн. 16коп.

Описова частина рішення: Провадження у справі порушено за позовною заявою Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Херсонської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" до Управління охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства в Херсонській області (Херсонрибохорона) про стягнення 2977,17грн. на відшкодування витрат, понесених ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Херсонської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" при ліквідації забруднення акваторії річки Дніпро нафтопродуктами в районі Нижнього рейду біля причалів Управління охорони використання і відтворення водних біоресурсів рибальства в Херсонській області внаслідок підтоплення несамохідного судна земснаряду ЛС-27.

Ухвалою суду від 26.12.2017р. позивача та відповідача було повідомлено про набрання чинності з 15.12.2017р. нової редакції ГПК України та розгляд справи за нормами ГПК України у цій редакції. Цією ж ухвалою учасникам справи було роз'яснено їх можливість на реалізацію процесуальних прав, передбачених ГПК України.

В підготовчому засіданні 25.01.2018р. оголошувалась перерва до 10год.00хв. 22.02.2018р.

09.02.2018р. від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Херсонської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України", за яким зазначається, що підтоплення належного відповідачу земснаряду ЛС-27 не могло стати причиною появи 02.04.2017р. в акваторії р.Дніпро окремих плям та сірої плівки сріблястого кольору на поверхні води, яку видно при спокійному стані водної поверхні, а тому відшкодування витрат на ліквідацію цього забруднення Управління охорони використання і відтворення водних біоресурсів рибальства в Херсонській області не повинно здійснювати.

Представник відповідача зазначає на особливостях розташування пірсу Херсонрибохорони та на тому, що рух течії р.Дніпро відбуваєть у напрямку від затону ім.П'ятницького до пірсу Херсонрибохорони, вниз до Карантиного острову і далі, що за твердженням представника відповідача доводить, що забруднення акваторії, саме у виявлених місцях, не могло статися у зв'язку з підтопленням земснаряду ЛС-27.

На думку представника відповідача, вину у забрудненні акваторії 02.04.2017р. можливо було встановити лише взявши проби води в районі пірсу Херсонрибохорони, а також проби води уверх та вниз за течією, що відповідними органами зроблено не було.

Представник відповідача наголошує, що акт здачі-прийняття робіт та рахунок на оплату робіт по ліквідації забруднення акваторії 02.04.2017р. позивачем були виписані 18.04.2017р., ще до складання 20.04.2017р. протоколу за фактом порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища України.

20.02.2018р. за вх. № 1720/18 від представника позивача надійшла заява про уточнення позовних вимог, в якій позивач зазначає, що під час складання тексту позовної заяви було допущено технічну описку, та замість 2977,16грн. було зазначено 2977,17грн. в якості суми, заявленої до стягнення з відповідача. З урахуванням означених обставин, позивач просить вважати вірною заявлену до стягнення суму витрат у розмірі 2977,16грн.

Враховуючи означене суд розглядає позовні вимоги про стягнення 2977,16грн.

20.02.2018р. за вх. № 287/18 від представника позивача надійшло клопотання про залучення до участі у справі Державну екологічну інспекцію Північно-Західного регіону Чорного моря в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача.

20.02.2018р. за вх. № 1721/18 від представника позивача надійшла відповідь на відзив Херсонрибохорони, за якою позивач зазначає, що актом перевірки по факту аварійної події 02.04.2017р. № 13 від 19.04.2017р.-20.04.2017р. про перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Управління охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства в Херсонській області встановлено, що забруднення біля причалу Херсонрибохорони сталося внаслідок підтоплення несамохідного судна земснаряду ЛС-27.

Ухвалою суду від 22.02.2018р. було продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів, до 26.03.2018р.

07.03.2018р. за вх.№2355/18 від представника відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив. В означених запереченнях відповідач зазначає на відсутності причино-наслідкового зв'язку між забрудненням 02.04.2017р. акваторії р.Дніпро у вигляді плівки сріблястого кольору та підтопленням земснаряду ЛС-27.

13.03.2018р. за вх. № 2536/18 від представника позивача надішли додаткові обґрунтування клопотання про залучення до участі у справі Державну екологічну інспекцію Північно-Західного регіону Чорного моря в якості третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору, на стороні позивача.

20.03.2018р. за вх. № 2/649/18 від представника позивача надійшли додаткові пояснення по справі. В означених поясненнях представник позивача, серед іншого, зазначає, що притягнення відповідача до адміністративної відповідальності та сплата відповідачем штрафу також підтверджують факт забруднення водойми саме земснарядом ЛС-27. Позивач вважає, що претензією Державної екологічної інспекції № 000001 від 10.05.2017р. та протоколом на командира земснаряду ОСОБА_4 №000031 від 20.04.2017р. встановлено вину відповідача у забрудненні акваторії.

Ухвалою суду від 20.03.2018р. було задоволено клопотання позивача та в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача було залучено Державну екологічну інспекцію Північно-Західного регіону Чорного моря.

23.03.2018р. за вх.№2932/18 від представника Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря (надалі по тексту рішення - Державна екологічна інспекція) надійшли пояснення по справі, за якими Державна екологічна інспекція зазначає на обгрунтованості заявлених позовних вимог та на встановленні вени відповідача у забрудненні акваторії р.Дніпро 02.04.2017р .

Ухвалою суду від 26.03.2018р. підготовче провадження у справі було закрито та було призначено розгляд справи по суті на 24.04.2018р.

В судовому засіданні 24.04.2018р. представник позивача підтримав позовні вимоги та наполягав на їх задоволенні.

Представники відповідача в судовому засіданні 24.04.2018р. заперечували проти задоволення позовних вимог, зазначаючи на їх необґрунтованості та недоведеності.

Представник Державної екологічної інспекції в судове засідання 24.04.2018р. не з'явився, про причини неявки суд не повідомив, про час та місце розгляду справи по суті повідомлявся належним чином, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення.

На підставі ст. 240 ГПК України в судовому засіданні було проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представника позивача, господарський суд встановив:

02.04.2017р. старшим державним інспектором з охорони природного середовища Чорного моря та державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Чорного моря під час виїзду на територію причалу Управління використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства в Херсонській області було виявлено окремі плями розміром 50 кв.м (шириною 5м, довжиною 10) та сіру плівку сріблястого кольору на поверхні води, яку видно при спокійному стані водної поверхні, поява перших ознак забруднення.

За фактом означеного державним інспектором з охорони природного середовища Чорного моря та державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Чорного моря було складено акт огляду акваторії причалу Управління використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства в Херсонській області від 02.04.2017р. (т.1, а.с.14).

В означеному акті також було вказано, що джерелом забруднення ймовірно є плавзасіб ЛС-27 (земснаряд).

02.04.2017р. комісією Херсонської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" у складі начальника флоту (портового), інженера з екологічної безпеки 1-ї категорії та державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Північно-Західного регіону Чорного моря було складено акт перевірки розливу забруднюючих речовин на акваторії Херсонської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (т.1, а.с.21).

В означеному акті зазначено, які було вжито дії в якості реагування на оперативну інформацію змінного диспетчера Херсонської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України", отриману о 17год.20хв. 02.04.2017р. від державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Чорного моря сектору екологічного та радіологічного контролю про забруднення акваторії р.Дніпро нафтопродуктами в районі Нижнього рейду біля причалів Управління використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства в Херсонській області.

Так, в акті зазначається, що була зібрана оперативна команда локалізації та ліквідації розливу забруднюючих речовин на акваторії Херсонської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України". На судні "Відважний" о 17год. 50хв. 02.04.2017р. оперативна команда вирушила у вказаний район. В процесі обстеження виявлено, що біля Управління використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства в Херсонській області наявні плями та сіра плівка сріблястого кольору на поверхні води, яку видно при спокійному стані водної поверхні та присутній специфічний запах мастила, що є першою ознакою забруднення нафтопродуктами.

В ході розслідування випадку забруднення акваторії та надання інформації від сектору екологічного та радіологічного контролю при Держекоінспекції Чорного моря було виявлено, що джерело забруднення ймовірно є плавзасіб ЛС-27 (земснаряд).

З метою недопущення розповсюдження забруднюючих речовин на акваторії р.Дніпро Херсонською філією Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" було задіяно засоби для локалізації плям нафтопродуктів, а саме: застосовано екологічно безпечний засіб боротьби з нафтопродуктами-порошковий сорбент та деструктор нафтового забруднення "Еконадін" у кількості 20л., ліквідоване забруднення нафтопродуктами площею понад 50кв.м. В акті зазначено, що станом на 18год.30хв. 02.04.2017р. аварійне забруднення ліквідоване, повторного забруднення не відбувається, ведеться оперативне спостереження за місцем події.

05.04.2018р. позивач звернувся до позивача з листом відносно притопленого земснаряду ЛС-27 (т.1, а.с.15), в якому повідомив відповідача про надходження на адресу Херсонської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" акту огляду акваторії причалу Управління використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства в Херсонській області від 02.04.2017р.

Відповідача також було повідомлено, що в результаті огляду виявлено імовірний розлив нафтопродуктів з притопленого земснаряду ЛС-27.

В листі зазначалося прохання до відповідача прийняти міри для запобігання забрудненню навколишнього середовища, а також інформувати по імовірним заходам по підйому земснаряда ЛС-27 або локалізації місцезнаходження даного плавзасобу.

10.04.2017р. позивач звернувся до відповідача з листом (т.1, а.с.25), в якому просив Херсонрибохорону забезпечити відшкодування витрат Херсонської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України", понесених при виконанні 02.04.2017р. робіт з ліквідації наслідків забруднення.

У відповіді на листи позивача від 05.04.2017р. та від 10.04.2017р. (т.1, а.с.30), відповідач зазначив підстави, які, на його думку, унеможливлюють те, що забруднення акваторії р.Дніпро 02.04.2017р. спричинено затопленням з січня 2017р. земснаряду ЛС-27.

19.04.2017р.-20.04.2017р. державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Чорного моря на виконання наказу Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря №78 від 14.04.2017р. було здійснено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Управління охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства в Херсонській області за фактом аварійної події від 02.04.2017р. в районі причалу Херсонрибохорони.

За результатами означеної перевірки було складено акт № 13 (т.1, а.с.19), в якому зазначено, що в ході перевірки було встановлено, що біля причалу Херсонрибохорони спостерігається підтоплене несамохідне судно земснаряд ЛС-27, інвентарний номер 10511479, 1988р. випуску, яке належить Херсонрибохороні. Забруднення біля причалу Херсонрибохорони сталося внаслідок підтоплення несамохідного судна земснаряду ЛС-27. Означений акт був отриманий старшим інспектором сектору транспорту, флоту, матеріально-технічного забезпечення Херсонрибохорони.

20.04.2017р. Державною екологічною інспекцією Північно-Західного регіону чорного моря, в особі державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Чорного моря, на капітана несамохідного судна земснаряду ЛС-27 інвентарний номер 10511479, 1988р. випуску було складено протокол за фактом порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища України (т.1, а.с.22-23). В означеному протоколі зазначено, що 02.04.2017р. в районі причалу Управління використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства в Херсонській області виявлено забруднення акваторії р.Дніпро, яке сталося внаслідок підтоплення несамохідного судна земснаряд "ЛС-27" реєстраційний номер 10511479, 1988р., який належить відповідачу. В протоколі також зазначено, що це є порушенням ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища".

Також, Державною екологічною інспекцією Північно-Західного регіону Чорного моря, в особі державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Чорного моря за результатами розгляду матеріалів про порушення Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", 20.04.2017р. було винесено постанову про накладання адміністративного стягнення на капітана несамохідного судна земснаряд ЛС-27 в розмірі 595грн., за забруднення акваторії в районі причалу Херсонрибохорони внаслідок підтоплення несамохідного судна земснаряд ЛС-27 реєстраційний номер 10511479.

11.08.2017р. позивач звернувся до відповідача з листом (т.1, а.с.26-27), в якому зазначав про те, що 02.04.2017р. Херсонською філією Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" було вжито невідкладних заходів щодо ліквідації забруднення р.Дніпро нафтопродуктами в районі причалу Рибохорони з боку плавзасобу ЛС-27, а загальна сума витрат на ліквідацію даного розливу склала 2977,17грн. з ПДВ.

В означеному листі позивач повторно просив Херсонрибохорону забезпечити відшкодування витрат Херсонської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України", понесених при виконанні 02.04.2017р. робіт з ліквідації наслідків забруднення.

13.09.2017р. позивач звернувся до Управління охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства в Херсонській області з претензією (т.1, а.с.28) про відшкодування завданих збитків у розмірі 2977,17грн.

На означену претензію відповідач 20.09.2017р. надав відповідь (т.1, а.с.29), в якій зазначив, що Херсонрибохорона не має підстав для відшкодування витрат позивачу за роботи з ліквідації наслідків забруднення 02.04.2017р. біля пірсу Херсонрибохорони з причини неможливості виникнення такого забруднення від затоплення земснаряду ЛС-27.

Несплата відповідачем понесених Херсонською філією Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" витрат на ліквідацію забруднення стала підставою для звернення позивача до суду за захистом своїх порушених прав.

Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, суд дійшов висновку про наступне.

Відповідно до ч.1 ст.15 Закону України "Про морські порти", Адміністрація морських портів України утворюється, серед іншого, і з метою забезпечення дотримання законодавства про охорону навколишнього природного середовища та забезпечення проведення робіт з ліквідації наслідків забруднення території та акваторії морського порту.

Відповідно до п.3 Порядку надання послуг із забезпечення запобігання і ліквідації розливу забруднюючих речовин у морських портах України, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 21.08.2013р. №631, надання послуг із забезпечення запобігання і ліквідації розливу забруднюючих речовин в акваторії та на території порту організовуються Адміністрацією морських портів України.

Пунктом 9 означеного Порядку передбачено, що компенсація витрат, які понесла Адміністрація на ліквідацію розливу (забруднення) здійснюється згідно з законодавством України.

З матеріалів справи вбачається, що на ліквідацію забруднення акваторії р.Дніпро, виявленого 02.04.2017р., позивач залучив судно "Відважний", що належить позивачу, та використав порошковий сорбент та деструктор нафтового забруднення "Еконадін".

Внаслідок вжиття заходів щодо ліквідації забруднення акваторії р.Дніпро 02.04.2017р. позивач поніс витрати у розмірі 2977,17грн., що підтверджується нарядом на проведення робіт №1 від 02.04.2017р. капітану судна п/с "Відважний" (т.1, а.с.17) та калькуляцією вартості ліквідації аварійних розливів нафтопродуктів, затвердженою в.о начальника Адміністрації Херсонського морського порту від 27.03.2017р. № 145 (т.1, а.с.18).

Згідно з частиною 2 статті 11 Цивільного кодексу України підставою виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є завдання майнової (матеріальної) шкоди іншій особі.

Відповідно до норм статті 22 Цивільного кодексу України особа, якій завдано збитки у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Право на відшкодування завданих збитків виникає при наявності складу цивільного правопорушення: порушення цивільного права чи інтересу; завдання збитків, причинного зв'язку між порушенням права та збитками, наявності винної поведінки.

Протиправна поведінка особи тільки тоді є причиною шкоди, коли вона прямо (безпосередньо) пов'язана зі збитками.

Відшкодування збитків є видом відповідальності учасників цивільних правовідносин за шкоду, яка є негативним наслідком правопорушення. При цьому враховано, що збиток - це грошова оцінка шкоди, яка підлягає відшкодуванню за неможливості, недоцільності або у разі відмови потерпілого від відшкодування шкоди в натурі.

Відповідно до ч.1 ст.22 ЦК України відшкодуванню підлягають збитки, що завдані правопорушенням. Тобто відшкодуванню підлягають збитки, які знаходяться у причинному зв'язку з правопорушенням. За таких умов визнається, що причинний зв'язок між порушенням та збитками має бути безпосереднім або прямим.

Так, протиправною є поведінка особи з порушенням норм законодавства.

Відповідно до приписів статті 304 Кодексу торговельного мореплавства України власник судна відповідає за шкоду від забруднення, заподіяну внаслідок витоку з його судна або скиду з нього нафти або інших речовин, шкідливих для здоров'я людей або живих ресурсів моря (далі - забруднюючі речовини), за винятком випадків, передбачених статтею 305 цього Кодексу. Шкода від забруднення - це шкода, заподіяна за межами судна забруднюючими речовинами морському середовищу, узбережжю або будь-яким іншим об'єктам (суднам, рибопромисловим знаряддям тощо). Вона включає також вартість розумних заходів, вжитих будь-якою особою після події, що могла спричинити або спричинила витік чи скид забруднюючих речовин, для відвернення або зменшення шкоди від забруднення, а також збитки, заподіяні внаслідок вжиття таких заходів.

Статтею 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі. Особи, що володіють джерелами підвищеної екологічної небезпеки, зобов'язані компенсувати заподіяну шкоду громадянам та юридичним особам, якщо не доведуть, що шкода виникла внаслідок стихійних природних явищ чи навмисних дій потерпілих.

Статтею 1187 Цивільного кодексу України визначено, що джерелом підвищеної небезпеки є діяльність, пов'язана, зокрема, з використанням, зберіганням або утриманням транспортних засобів, механізмів та обладнання, що створює підвищену небезпеку для особи, яка цю діяльність здійснює, та інших осіб. Шкода, завдана джерелом підвищеної небезпеки, відшкодовується особою, яка на відповідній правовій підставі (право власності, інше речове право, договір підряду, оренди тощо) володіє транспортним засобом, механізмом, іншим об'єктом, використання, зберігання або утримання якого створює підвищену небезпеку. Особа, яка здійснює діяльність, що є джерелом підвищеної небезпеки, відповідає за завдану шкоду, якщо вона не доведе, що шкоди було завдано внаслідок непереборної сили або умислу потерпілого.

Відповідно до бухгалтерської довідки (т.1, а.с.105) Земснаряд ЛС-27 знаходиться на балансі Управління охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства в Херсонській області.

Відповідно до ч.1 ст.52 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані додержуватись правил транспортування, зберігання і застосування засобів захисту рослин, стимуляторів їх росту, мінеральних добрив, нафти і нафтопродуктів, токсичних хімічних речовин та інших препаратів, з тим щоб не допустити забруднення ними або їх складовими навколишнього природного середовища і продуктів харчування.

Частиною 3 ст.56 вище вказаного Закону встановлено, що керівники транспортних організацій та власники транспортних засобів несуть відповідальність за додержання встановлених для відповідного типу транспортного засобу нормативів вмісту забруднюючих речовин у відпрацьованих газах, скидів забруднюючих речовин та впливу фізичних факторів пересувних джерел на стан навколишнього природного середовища.

Отже відповідач, як власник земснаряду, що є джерелом підвищеної небезпеки, несе відповідальність за правильне очищення судна від залишків нафти та паливно-мастильних матеріалів.

Суд не приймає до уваги твердження відповідача про те, що забруднення акваторії р.Дніпро 02.04.2017р. не пов'язане з затопленням несамохідного судна земснаряду ЛС-27, та виток паливно-мастильних матеріалів не міг відбутися з земснаряду ЛС-27.

Так, акт про злив мастила від роботи головного двигуна, механічних частин та відкачку залишків від сланцевих вод з земснаряду ЛС-27 від 28.09.2016р. (т.1, а.с.88), а також акт про локалізацію наслідків від затоплення земснаряду ЛС-27 від 16.01.2017р. (т.1, а.с.114) не є належними доказами того, що на борту затопленого земснаряду відсутні паливно-мастильні матеріали.

Міністерством охорони здоров'я від 09.07.1997 за № 199 затверджено Державні санітарні правила і норми скидання з суден стічних, нафтоутримуючих, баластних вод і сміття у водоймища.

Відповідно до п.1.1 означених норм та правил, вони мають на меті запобігати забрудненню водних об'єктів, стічними господарсько-побутовими і нафтовмісними водами та покидьками з суден, передбачаючи їх обладнання устаткуванням відповідного призначення під час проектування і будівництва, а також додержання умов скидання зазначених забруднювачів у водоймища в процесі експлуатації суден.

Означеними нормами і правилами серед іншого також передбачено порядок поводження з залишками нафти.

У пункті 2.26. вказаних правил наведено визначення поняття нафти, за яким, нафта-нафта у будь - якому вигляді, включаючи сиру нафту, рідке пальне, мастила, нафтові осади, нафтові залишки, відходи та покидьки, що містять (змішані) нафту.

Пунктом 3.3.8. передбачено, що для приймання залишків нафти та нафтовмісних сумішей в нафтоналивних терміналах, ремонтних портах, в яких судна повинні здавати ці продукти, слід передбачати приймальні споруди, достатні для задоволення потреб суден, що ними користуються, не призводячи до їх простою.

Відповідно до п.3.3.10. для виконання випорожнення суден від залишків нафти та нафтовмісних вод на приймальні споруди зливні труби суден повинні бути обладнані фланцевими з'єднаннями міжнародного стандарту.

Означені правила не передбачають такого виду випорожнення судна від залишків нафти, як очищення миючим засобом, призначеним для побутового користування, що в свою чергу, спростовує твердження відповідача про неможливість витоку нафтопродуктів з несамохідного судна земснаряду ЛС-27.

Іншими належними доказами відповідачем не доведено відсутність паливно-мастильних матеріалів у земснаряді ЛС-27.

З наведених вище обставин справи в їх сукупності вбачається протиправна поведінка відповідача, яка полягає в забрудненні акваторії р.Дніпро 02.04.2018р. внаслідок затоплення несамохідного судна земснаряду ЛС-27 та неналежному випорожнені судна від залишків нафтопродуктів.

Вказаний факт протиправної поведінки відповідача встановлений протоколом Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря від 20.04.2017р. та актом № 13 перевірки 19.04.2017р.- 20.04.2017р. дотримання вимог природоохоронного законодавства Управління охорони, використання і відтворення біоресурсів та регулювання рибальства в Херсонській області, в яких зазначено, що забруднення біля причалу Херсонрибохорони 02.04.2017р. сталося внаслідок підтоплення несамохідного судна земснаряду ЛС-27.

Вище викладене спростовує твердження відповідача, що в акті огляду акваторії причалу Управління використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства в Херсонській області від 02.04.2017р. та акті перевірки розливу забруднюючих речовин на акваторії Херсонською філією Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" від 02.04.2017р. конкретно не зазначається, що є джерелом забруднення, а лише зазначається на імовірності того, що плавзасіб ЛС-27 є джерелом забруднення.

Складений акт перевірки розливу забруднюючих речовин на акваторії Херсонської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" від 02.04.2017р. та протокол від 20.04.2017р. за фактом порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища України, які встановлюють, що 02.04.2018р. забруднення акваторії р.Дніпро сталося внаслідок підтоплення несамохідного судна земснаряду, відповідачем не оскаржувались.

Твердження відповідача про особливості розташування пірсу і неможливість витоку паливно-мастильних матеріалів на зовні не доведено належними та допустимими доказами в порядку ст. ст. 74, 77, 79 ГПК України.

Отже, вищенаведеними матеріалами справи в їх сукупності підтверджується наявність протиправної поведінки відповідача, збитків (її розміру, визначеного в установленому порядку), причинного зв'язку між протиправною поведінкою відповідача та шкодою у заявленому до стягнення розмірі та вина відповідача, яка презюмується і не спростована останнім, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню.

Судові витрати по сплаті судового збору по справі у розмірі 1600грн. покладаються на відповідача з урахуванням ст.129 ГПК України.

Таким чином, з відповідача підлягає стягненню на користь позивача 1600грн. судового збору.

Керуючись ст.ст.123, 129, ст.233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити.

2. Стягнути з Управління охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства в Херсонській області (73016, м.Херсон, вул.Марії Фортус, 89, код ЄДР 35028260) на користь Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Херсонської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (01135, м.Київ, пр.Перемоги,14, код ЄДР 38727770) 2977грн. 16коп. витрат, понесених на ліквідацію забруднення акваторії, та 1600грн. по сплаті витрат на відшкодування судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Згідно з ч.1, 2 ст.241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення у порядку, передбаченому ст.257 ГПК України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційна скарга подається до Одеського апеляційного господарського суду через Господарський суд Херсонської області (підпункт 17.5 пункту 1 Розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України).

Повне рішення складено 24.04.2018р.

Суддя Н.А. Павленко

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення24.04.2018
Оприлюднено26.04.2018
Номер документу73630571
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/1034/17

Рішення від 24.04.2018

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Павленко Н.А.

Ухвала від 26.03.2018

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Павленко Н.А.

Ухвала від 20.03.2018

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Павленко Н.А.

Ухвала від 22.02.2018

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Павленко Н.А.

Ухвала від 26.12.2017

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Павленко Н.А.

Ухвала від 05.12.2017

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Павленко Н.А.

Ухвала від 08.11.2017

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Павленко Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні