СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 квітня 2018 р. Справа № 818/394/18
Сумський окружний адміністративний суд у складі судді Гелета С.М.,
за участю секретаря судового засідання Мороз Т.М.
представників позивача Шелегеда О.І., Чумаченко В.П.
представників відповідача Нікітченко Є.В., Білаш М.Ю.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми справу за адміністративним позовом приватного підприємства "Агросервіс Суми-насіння" до Садівської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною, зобов'язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
Приватне підприємство Агросервіс Суми-насіння (далі - позивач, ПП Агросервіс Суми-насіння ) звернулося із вимогами до Садівської сільської ради Сумського району (далі - відповідач, Садівська сільрада), в яких, згідно уточнених позовних вимог (а.с. 194-195), просить суд визнати протиправною бездіяльність Садівської сільради щодо неприйняття рішення по розгляду заяви приватного підприємства "Агросервіс Суми-насіння" від 09.10.2017 про надання дозволу на затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5672 га у с. Сад по вул. Шкільна, кадастровий номер 5924786800:01:005:0030 і зміни її цільового призначення з комерційного на промислове використання, зобов'язати Садівську сільську раду на черговій сесії ради затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5672 га у с. Сад по вул. Шкільна, кадастровий номер 5924786800:01:005:0030 та зміни її цільового призначення з комерційного на промислове.
Свої вимоги мотивує тим, що тривалий час відповідач не приймає рішення по суті поданої заяви ПП "Агросервіс Суми-насіння" №82 від 09.10.2017 та не затверджує проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5672 га у с. Сад по вул. Шкільна, кадастровий номер 5924786800:01:005:0030 та зміни її цільового призначення з комерційного на промислове. Дана заява розглядається поза межами строку, встановленого Земельним кодексом України, рішення про затвердження чи відмову у затвердженні проекту відповідачем не приймається, незважаючи на те, що в проектній документації містяться всі позитивні висновки відповідних служб. Таким чином, відповідач зобов'язаний на черговій сесії ради затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею та змінити її цільового призначення з комерційного на промислове.
Відповідач проти позову заперечує, зазначає, що заява позивача розглянута в установлений строк, було прийнято рішення про відкладення її розгляду для отримання додаткових документів. В подальшому, на сесії 25.01.2018 в зв'язку із відсутністю голосів для прийняття рішення про затвердження проектної документації, а тому згідно Регламенту ради рішення вважається таким, що не прийняте. Зазначає, що на даний час відсутні підстави для затвердження проекту землеустрою в зв'язку із тим, що ст. 24 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності не дозволяє отримати позитивне рішення ради. Крім того, зазначає, що суд не може зобов'язувати прийняти рішення, оскільки повноваження щодо затвердження проектів є дискреційними повноваженнями органу місцевого самоврядування.
Ухвалою суду від 07.02.2018 було відкрито провадження у даній справі за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання. Під час підготовчого засідання позивачем подано заяву про зміну предмету позову, відповідачем надано відзиви на позов та заяву про зміну предмету спору. Ухвалою суду від 26.03.2018 закрито підготовче провадження, справу призначено до розгляду по суті. В судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали в повному обсязі, представники відповідача проти позову заперечували.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши докази в їх сукупності, судом встановлено наступне.
Як підтверджується матеріалами справи, спірна земельна ділянка перебувала в оренді у позивача згідно договору оренди земельної ділянки від 20.12.2006, передавалася в оренду для комерційного використання (посередництво в торгівлі товарами, оптова торгівля), цільове призначення земельної ділянки - землі промисловості (а.с.9), складено відповідний акт передачі земельної ділянки в натурі від 29.12.2006 (а.с.11).
В подальшому ПП Агросервіс Суми-насіння було укладено із Садівською сільрадою договір купівлі-продажу земельної ділянки 17.03.2008, в якому цільове використання земельної ділянки вказано для комерційного використання , на земельній ділянці розташоване нежитлове приміщення, що належить позивачу на праві власності (а.с.13-14). На підставі укладеного договору позивач отримав державний акт на право власності на земельну ділянку із цільовим призначенням (використанням) для комерційного використання (а.с.18).
ПП Агросервіс Суми-насіння було розроблено у 2017 році проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (в зв'язку зі зміною цільового призначення) (а.с. 78-127). Згідно даного проекту ПП Агросервіс Суми-насіння отримав позитивні висновки щодо зазначеного проекту землеустрою, що містяться в проектній документації.
09.10.2017 ПП Агросервіс Суми-насіння звернулося до Садівської сільради із заявою №82 від 09.10.2017 про надання згоди на затвердження проектної документації (а.с.24).
03.11.2017 Садівська сільрада прийняла рішення про відкладення розгляду питання затвердження проекту землеустрою з підстав до більш детального його вивчення , виконавчому комітету Садівської сільради доручено для роз'яснень даного питання згідно з вимогами чинного законодавства, звернутися до компетентних органів, про що зазначено в даному рішенні (а.с.134)
В подальшому, відповідачем було здійснено запити для надання роз'яснень до Управління містобудування та архітектури Сумської ОДА, Департаменту містобудування, архітектури та планування територій Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України , Міністерства юстиції України, отримано відповідні листи (а.с.148-152).
22.01.2018 постійною комісією з питань агропромислового розвитку, регулювання земельних відносин і охорони навколишнього природного середовища було винесено пропозиція про відкладення розгляду питання щодо затвердження проектної документації до виготовлення оновленого генерального плану населеного пункту в с.Сад, зонування території та детального плану, про що відображено в протоколі засідання комісії (а.с.157-158).
Згідно протоколу 31 сесії Садівської сільради 7 скликання від 25.01.20185 рішення щодо затвердження проектної документації прийнято не було (а.с.164-175). Згідно довідки №264 від 04.04.2018 Садівської сільради рішення щодо відмови у затвердженні проекту землеустрою на сесії 25.01.2018 не приймалося (а.с.210).
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд виходить із наступного.
Процедура встановлення та зміна цільового призначення земельних ділянок передбачена нормами ст. 20 Земельного кодексу України (далі - ЗКУ).
Так, зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення (ч. 1 ст. 20 ЗКУ). Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу (ч.2 ст. 20 ЗКУ).
Частиною 3 ст. 20 ЗКУ передбачено, що зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок. Зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності провадиться: щодо земельних ділянок, розташованих у межах населеного пункту, - сільською, селищною, міською радою. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватної власності, цільове призначення якої змінюється, розробляється на замовлення власника земельної ділянки без надання дозволу Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування на його розроблення. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється в порядку, встановленому законом. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
В даному випадку, у позивача в наявності проект землеустрою, який був розроблений та погоджений відповідними органами, отримано позитивні висновки, зокрема, сектору містобудування та архітектури Сумської РДА від 10.08.2017 №240 (а.с.123), експерта державної експертизи ГУ Держгеокадастру у Рівненській області від 01.09.2017 №11422/82-17 (а.с.124).
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у місячний строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, погодженого в порядку, встановленому статтею 186 1 цього Кодексу, приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зміну її цільового призначення. Відмова Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у зміні цільового призначення земельної ділянки або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду (ч. 3 ст. 20ЗКУ).
ПП Агросервіс Суми-насіння звернулося до Садівської сільради 09.10.2017, але в місячний строк з дня отримання такого звернення, рішення по суті заяви прийнято не було, що підтверджується матеріалами справи. Таким чином відповідачем на час звернення та розгляду справи по суті вчиняється протиправна бездіяльність щодо розгляду поданої 09.10.2017 заяви ПП Агросервіс Суми-насіння .
Посилання представників відповідача на те, що рішення було прийнято, зокрема про відкладення розгляду заяви, судом визнається безпідставним та необґрунтованим, оскільки такий вид рішення не є розглядом заяви по суті у розумінні ст. 20 ЗКУ. При цьому суд зазначає, що відповідач не позбавлений права на відкладення розгляду заяви у межах строків, передбачених абз. 6 ч. 3 ст. 20 ЗКУ, але при цьому зобов'язаний прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зміну її цільового призначення чи обгррунтовану відмову у зміні цільового призначення земельної ділянки. В даному випадку жодне остаточне рішення відповідачем не прийнято, фактично клопотання позивача залишається без розгляду, оскільки ні позитивного , ні негативного рішення для ПП Агросервіс Суми-насіння прийнято не було.
Види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою (ч. 5 ст. 20 ЗКУ).
В судовому засіданні представники відповідача посилалися на те, що проектна документація не може бути затверджена в зв'язку із тим, що порушується вимоги ч.4 ст. 24 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності . Слід зазначити, що даною нормою передбачено, що зміна цільового призначення земельної ділянки, яка не відповідає плану зонування території та/або детальному плану території забороняється, але жодних доказів того, що проектна документація не відповідає затвердженому в установленому порядку плану зонування території та/або детальному плану території, представниками відповідача не надано, в матеріалах справи такі докази відсутні. Представники позивача посилаються на те, що проектна документація не відповідає документам, які взагалі відсутні та не розроблені відповідачем. Таким чином посилання представників на норми ч. 4 ст. 24 вищезазначеного Закону не відповідає фактичним обставинам справи, є безпідставним та необґрунтованим.
Крім того, в зв'язку із відсутністю обґрунтованого рішення Садівської сільради по розгляду даної заяви від 09.10.2017 такі твердження є припущеннями представників відповідача, оскільки рішення сільської ради з цих обставин в матеріалах справи відсутнє, відповідачем не приймалося, в основу будь-якого рішення не покладено було. Наявність будь-якого листування Садівської сільради із різними органами не звільняє сільську раду від обов'язку прийняти рішення в установленому законодавством порядку та строку щодо розгляду відповідних заяв власників земельних ділянок у відповідності до ст. 20 ЗКУ..
Безпідставним та необґрунтованим визнається твердження відповідача про те, що позивач не позбавлений права повторно, в майбутньому, звернутися до сільської ради для затвердження проектної документації, оскільки рішення відповідачем по заяві від 09.10.2017 №82 не прийнято.
Таким чином позовні вимоги щодо визнання протиправною бездіяльність Садівської сільради щодо неприйняття рішення по розгляду заяви приватного підприємства "Агросервіс Суми-насіння" від 09.10.2017 про надання дозволу на затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5672 га у с. Сад по вул. Шкільна, кадастровий номер 5924786800:01:005:0030 і зміни її цільового призначення з комерційного на промислове використання визнаються судом правомірними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Стосовно позовних вимог щодо зобов'язання Садівську сільську раду на черговій сесії ради затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5672 га у с. Сад по вул. Шкільна, кадастровий номер 5924786800:01:005:0030 та зміни її цільового призначення з комерційного на промислове, суд зазначає наступне.
Враховуючи те, що на час розгляду справи по суті, відповідачем не було прийнято жодне рішення, заява залишається без розгляду від незалежних від позивача обставин, у суду відсутні правові підстави для зобов'язання відповідача затвердити проект землеустрою.. Суд вважає за необхідне для повного захисту прав позивача, у відповідності до ч. 2 ст. 9 КАС України вийти за межі позовних вимог та зобов'язати Садівську сільську раду на черговій сесії ради розглянути заяву приватного підприємства "Агросервіс Суми-насіння" №82 від 09.10.2017 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5672 га у с. Сад по вул. Шкільна, кадастровий номер 5924786800:01:005:0030 та зміни її цільового призначення з комерційного на промислове та прийняти рішення по даній заяві у відповідності до ст. 20 Земельного кодексу України.
Стосовно встановлення судового контролю за виконанням рішення суду, про що зазначено в заяві про зміну позовних вимог, суд зазначає, що на даний час відсутня необхідність для застосування такого контролю, оскільки доказів того, що відповідач буде ухилятися від виконання судового рішення, після набрання ним законної сили, матеріали справи не містять. Крім того, суд зазначає, що відповідно до ч. 3 ст. 14 КАС України невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Враховуючи те, що позовні вимоги визнані судом правомірними, у відповідності до ст. 139 КАС України позивачу підлягає відшкодуванню сума судового збору в розмірі 3524 грн., сплачена згідно платіжного доручення №411 від 05.02.2018 , оригінал якого знаходиться в матеріалах справи (а.с.4).
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 9, 14,139,244,-246 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов приватного підприємства "Агросервіс Суми-насіння" до Садівської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною, зобов'язання вчинити дії - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Садівської сільської ради щодо неприйняття рішення по розгляду заяви приватного підприємства "Агросервіс Суми-насіння" від 09.10.2017 про надання дозволу на затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5672 га у с. Сад по вул. Шкільна, кадастровий номер 5924786800:01:005:0030 і зміни її цільового призначення з комерційного на промислове використання.
Зобов'язати Садівську сільську раду на черговій сесії ради розглянути заяву приватного підприємства "Агросервіс Суми-насіння" №82 від 09.10.2017 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5672 га у с. Сад по вул. Шкільна, кадастровий номер 5924786800:01:005:0030 та зміни її цільового призначення з комерційного на промислове та прийняти рішення по даній заяві у відповідності до ст. 20 Земельного кодексу України.
В задоволенні інших вимог - відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Садівської сільської ради (Сумський район, с,Сад, вул.Войти,5 ) на користь приватного підприємства "Агросервіс Суми-насіння" (Сумський район, с.Сад,вул.Заозерна,39,і.к.31232256) суму судового збору в розмірі 3524 грн.
Рішення може бути оскаржено до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на рішення суду протягом тридцяти днів з дня проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складний та підписаний 26.04.2018
Суддя С.М. Гелета
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.04.2018 |
Оприлюднено | 26.04.2018 |
Номер документу | 73632678 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
С.М. Гелета
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні