Рішення
від 26.04.2018 по справі 806/1304/18
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 квітня 2018 року м. Житомир справа № 806/1304/18

категорія 10.2.4

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Єфіменко О.В., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Коростишівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання дій незаконними, зобов`язання вчинити певні дії, -

встановив:

15.03.2018 до Житомирського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 , у якому він просить:

- визнати незаконними дії Коростишівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, щодо відмови ОСОБА_1 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_1 , у призначенні йому пенсії зі зменшенням пенсійного віку відповідно до п. 2 ст. 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»;

- зобов`язати Коростишівське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області призначити ОСОБА_1 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_1 , пільгову пенсію зі зменшенням пенсійного віку відповідно до п. 2 ст. 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» з 16.12.2017.

В обґрунтування позову зазначає, що згідно з довідками виконкому Коцюбинської селищної ради від 27.01.2016 № 44 і виконавчого комітету Ворсівської сільської ради Малинського району Житомирської області від 16.01.2017 №21 та паспортних даних він проживає у зоні посиленого радіологічного контролю з 08.09.1987 до 22.11.1994 та з 23.06.1993 до 15.05.2000 відповідно та є потерпілим внаслідок аварії на ЧАЕС, що підтверджується посвідченням громадянина, який постійно проживає на території зони посиленого радіологічного контролю, категорія 4, серія НОМЕР_1 від 05.07.1995.

Вважає, що він має право на пенсію з урахуванням вимог ст. 55 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС" зі зменшенням пенсійного віку на 5 років. Крім того, позивач зазначає, що посилання відповідача у своїй відмові на порушення порядку видачі йому посвідчення, як одну з підстав відмови у призначені йому пенсії протиправним. Відповідно до ст. 55 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС" особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Потерпілі від Чорнобильської катастрофи особи, які постійно проживали або постійно проживають чи постійно працювали або постійно працюють у зоні посиленого радіологічного контролю за умови, що вони за станом на 1 січня 1993 року прожили або відпрацювали у цій зоні не менше 4 років мають право на зменшення пенсійного віку на 2 роки та додатково 1 рік за 3 роки проживання, роботи, але не більше 5 років.

Після усунення позивачем недоліків позовної заяви, ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 30.03.2018 відкрите провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення (виклику) учасників справи.

16.04.2018 до суду надійшов відзив на позовну заяву Коростишівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, в якому останнє просило відмовити у задоволенні позову ОСОБА_1 . В обґрунтування заперечень зазначило, що відповідно до ст. 26 Закону України «Про загальнообов`язкове пенсійне державне пенсійне страхування» у редакції закону на момент звернення позивача - особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років та наявності страхового стажу не менше 15 років.

Відповідно до ст. 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян які постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС» особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" - особи, які постійно проживали або постійно проживають чи постійно працювали або постійно працюють у зоні посиленого радіологічного контролю за умови, що вони за станом на 1 січня 1993 року прожили або відпрацювали у цій зоні не менше 4 років 2 роки та додатково 1 рік за 3 роки проживання, роботи, але не більше 5 років.

Відповідно до п. 2.1 постанови Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1 «Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" до заяви про призначення пенсії додається посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та довідка про період (періоди) участі в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС за формою, затвердженою постановою Державного Комітету СРСР по праці та соціальних питаннях від 09.03.1988 № 122, або довідка військової частини, в складі якої особа брала участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, або довідка архівної установи, або інші первинні документи, в яких зазначено період роботи, населений пункт чи об`єкт, де особою проводились роботи по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС; посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи та довідка про період (періоди) проживання (роботи) на цих територіях, видана органами місцевого самоврядування (при призначенні пенсії із застосуванням норм статті 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". Даний перелік документів є вичерпним і у ньому не зазначено рішення суду, як підстава для призначення пенсії.

Основним документом, що визначає право на пенсію із зниженням пенсійного віку є посвідчення потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи. Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 20.01.1997 № 51 «Про порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» видача посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, здійснюється виключно обласними державними адміністраціями.

Посвідчення потерпілої особи, надане ОСОБА_1 до Коростишівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, не відповідає вимогам зазначеної постанови, так як видане Малинською районною радою у зв`язку із чим є нечинним та не надає підстав для призначення ОСОБА_1 пенсії зі зменшенням пенсійного віку.

Таким чином, на думку відповідача, підстави для призначення позивачу пенсії на умовах п. 2 ст. 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян які постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС» відсутні (а.с. 40-42).

Відповідно до положень ч. 5 ст. 262, ч. 1 ст. 263 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Згідно з ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд дійшов висновку про те, що позов підлягає задоволенню із таких підстав.

Позивач ОСОБА_1 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, що проживав на території зони посиленого радіоекологічного контролю (4 категорія) з 08.09.1987 до 22.11.1994 у смт. Коцюбинське, Київська область та працював на території зони посиленого радіоекологічного контролю (4 зона) у періоди: з 23.06.1993 до 15.05.2000 та з 01.03.2005 по теперішній час у с. Ворсівка, Малинського району, Житомирської області, що підтверджується копією посвідчення серії НОМЕР_1 від 05.07.1995 (4 категорія) (а.с.14), довідкою виконкому Ворсівської сільської ради Малинського району Житомирської області від 16.01.2017 № 21 (а.с. 35), довідкою виконавчого комітету Коцюбинською селищною радою Київської області від 27.01.2016 № 44 (а.с. 34), довідкою Головного центру спеціального контролю від 16.06.2017 № 296 (а.с. 36), паспортом громадянина України серії НОМЕР_2 (а.с. 11).

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 106 від 23.07.1991 с.Ворсівка, Малинського району, Житомирської області віднесене до зони посиленого радіоекологічного контролю (4 зона).

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 106 від 23.07.1991 смт.Коцюбинське, Київська область віднесене до зони посиленого радіоекологічного контролю (4 категорія).

На звернення позивача про призначення пенсії на пільгових умовах із зменшенням пенсійного віку на п`ять років, додавши до заяви необхідні документи, у тому числі копію посвідчення потерпілого 4 категорії, Коростишівське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирської області листом за № 1908/03-2 від 12.02.2018 відмовило позивачу у призначенні пенсії зі зменшенням пенсійного віку з тієї підстави, що позивачу посвідчення потерпілого 4 категорії ( НОМЕР_1 від 05.07.1995) видане Малинською районною радою, а не Житомирською обласною державною адміністрацією, що є порушенням вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 25.08.1992 № 501 (яка діяла до 1997 року) та Постанови Кабінету Міністрів України від 20.01.1997 № 51 «Про порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Приписами ст. 15 Закону України від 05.11.1991 № 1788-XII «Про пенсійне забезпечення» умови, норми та порядок пенсійного забезпечення громадян, які постраждали від Чорнобильської катастрофи, визначаються Законом Української РСР "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" або їм надається право на одержання пенсій на підставах, передбачених цим Законом.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 14 Закону України від 28.02.1991 № 796-XII «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (далі - Закон України №796-ХІІ) для встановлення пільг і компенсацій визначаються такі категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, зокрема як особи, які постійно проживають або постійно працюють чи постійно навчаються на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що вони за станом на 1 січня 1993 року прожили або відпрацювали чи постійно навчалися у цій зоні не менше чотирьох років, - категорія 4.

Статтею 55 Закону України № 796-ХІІ визначено умови надання пенсій за віком особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення.

Так, особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого для одержання державних пенсій.

Зокрема, відповідно до абзацу шостого п. 2 ч. 1 ст. 55 Закону України № 796-ХІІ особам, які постійно проживали або постійно проживають чи постійно працювали або працюють у зоні посиленого радіологічного контролю за умови, що вони за станом на 1 січня 1993 року прожили або відпрацювали у цій зоні не менше 4 років - зменшення віку передбачено 2 роки та додатково 1 рік за кожні 3 роки проживання, але не більше 5 років.

При цьому, згідно з ч. 3 ст. 55 Закону України № 796-ХІІ призначення та виплата пенсій названим категоріям провадиться відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" і цього Закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Закон України № 1058-IV) право на призначення пенсії за віком після досягнення пенсійного віку мають особи, які мають страховий стаж не менше 15 років до 01.01.2018.

Частинами 1-3 статті 44 Закону України № 1058-IV встановлено, що заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально. Заява про призначення пенсії за віком може бути подана застрахованою особою не раніше ніж за місяць до досягнення пенсійного віку. Органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію.

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення пенсій регулюється Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженим Постановою правління Пенсійного фонду України № 22-1 від 25.11.2005.

Пунктом 2.9 вказаного Порядку передбачено, що за документ, що засвідчує місце проживання особи, приймаються: паспорт або інший документ, що засвідчує цю особу, місце її проживання (реєстрації), та вік.

Оскільки позивач має посвідчення громадянина, який постійно проживає та працює на території зони посиленого радіоекологічного контролю (категорія 4) серія НОМЕР_1 , видане 05.07.1995 уповноваженим на той час органом, а саме Малинською районною радою народних депутатів, що підтверджується його копією, яке було дійсним і відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 20.01.1997 за № 51 не підлягало перереєстрації, отже, відповідно до ст. 55 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» позивач має право на пенсійне забезпечення при досягненні 55 років відповідно до ст. 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та ст. 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Тому позов ОСОБА_1 про зобов`язання Коростишівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області призначити позивачу пенсію відповідно до цього закону підлягає задоволенню.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду з адміністративним позовом позивачем сплачений судовий збір у розмірі 704,80 грн. У зв`язку із задоволенням позовних вимог суд дійшов висновку, що судові витрати, понесені позивачем, належать відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача у сумі 704,80 грн.

Керуючись статтями 77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 ) до Коростишівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (вул. Гагаріна, 2, м. Коростишів, Житомирська область, 12504, код ЄДРПОУ 13577215) про визнання дій незаконними, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати незаконними дії Коростишівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, щодо відмови ОСОБА_1 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_1 , у призначенні йому пенсії зі зменшенням пенсійного віку відповідно до п. 2 ст. 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Зобов`язати Коростишівське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області призначити ОСОБА_1 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_1 , пільгову пенсію зі зменшенням пенсійного віку відповідно до п. 2 ст. 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» з дати звернення до Коростишівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області з заявою про призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Коростишівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області судові витрати зі сплати судового збору у сумі 704,80 грн.

Рішення набирає законної сили згідно з статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя О.В. Єфіменко

Повний текст рішення виготовлено: 27 квітня 2018 року.

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.04.2018
Оприлюднено20.09.2022
Номер документу73689302
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/1304/18

Ухвала від 11.07.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Ухвала від 06.06.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Рішення від 26.04.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

Рішення від 27.04.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

Ухвала від 30.03.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

Ухвала від 16.03.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні