РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 квітня 2018 року справа № 823/1180/18
17 годин 55 хвилин м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі: судді - Трофімової Л.В., за участі секретаря - Безпалого А.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу № 823/1180/18
за позовом керівника Уманської місцевої прокуратури в інтересах держави (вул. Гайдамацька, 16, м. Умань, 20301) [представник позивача Бутар В.С - за посвідченням]
до Молодецької сільської ради Маньківського району Черкаської області (вул. Центральна, 1, с. Молодецька, Маньківський район, Черкаська область, 20146, ЄДРПОУ 25659846) [представник відповідача - не прибув]
про визнання незаконною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії, прийняв рішення.
12.03.2018 керівник Уманської місцевої прокуратури в інтересах держави, звернувшись до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Молодецької сільської ради Маньківського району Черкаської області, з урахуванням заяви про усунення недоліків від 28.03.2018, просить:
- визнати незаконною бездіяльність Молодецької сільської ради Маньківського району Черкаської області щодо не встановлення пільгових умов плати за харчування дітей-вихованців дошкільного навчального закладу із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям ;
- зобов'язати Молодецьку сільську раду Маньківського району Черкаської області на черговій сесії Молодецької сільської ради вирішити питання про забезпечення безкоштовним харчуванням дітей дошкільного навчального закладу с. Молодецьке Маньківського району Черкаської області у 2018 р. із сімей, які отримують допомогу відповідно відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям відповідно до п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 26.08.2002 № 1243 Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернатних навчальних закладів .
У обґрунтування вимог позивач посилається на ті обставини, що Молодецькою сільською радою Маньківського району Черкаської області у грудні 2017 року прийнято рішення № 21-4/VІІ Про встановлення батьківської плати за харчування дітей в дошкільному навчальному закладі села Молодецьке . Вказаним рішенням встановлено розмір плати за харчування однієї дитини у дошкільному навчальному закладі с.Молодецьке Маньківського району та визначено категорії осіб яких звільнено від плати за харчування дітей: опікуни дітей сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування та батьки, які беруть участь в антитерористичній операції або являються учасниками бойових дій. Проте, вказаним рішенням Молодецької сільської ради Маньківського району не вирішено питання забезпечення безкоштовним харчуванням дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям у порушення вимог діючого національного законодавства.
16.04.2018 до Черкаського окружного адміністративного суду надійшла заява за підписом сільського голови О.В.Баранюк про визнання позову з клопотанням про розгляд справи без участі представника сільської ради.
У судовому засіданні 25.04.2018 представником позивача позов підтримано повністю. Прокурор просила позов задовольнити з підстав необхідності і актуальності забезпечення правомірних очікувань малозабезпечених сімей щодо задоволення потреб кожної дитини.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представника позивача, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов належить задовольнити з огляду на таке.
Конституцією України передбачено: народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування (ст.5), органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради (ст.140), витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою (ст.142), в Україні діє прокуратура, яка здійснює: представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Законом України Про прокуратуру визначено: на прокуратуру покладаються такі функції: представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених цим Законом (ст.2); прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (ч.3 ст.23); право подання позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства надається Генеральному прокурору, його першому заступнику та заступникам, керівникам регіональних та місцевих прокуратур, їх першим заступникам та заступникам (ч.1 ст.24).
Згідно ст.53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Відповідно до ст. 24 Конституції України громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за іншими ознаками. Конституцією України (ст.51) проголошено, що сім'я, дитинство, материнство і батьківство охороняються державою. Конвенцією ООН про права дитини від 20.11.1989 закріплено (ст.3): Держави-учасниці забезпечують, щоб установи, служби й органи, відповідальні за піклування про дітей або їх захист, відповідали встановленим компетентними органами нормам, зокрема, щодо безпеки й охорони здоров'я та стосовно кількості й придатності їхнього персоналу, а також компетентного нагляду. В усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюють їх державні чи приватні установи, що займаються питаннями соціального забезпечення, суди, адміністративні чи законодавчі органи, увага насамперед приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини. Найкращі інтереси дитини є одним із головних принципів розбудови системи соціальних послуг. Держава, виконуючи головний обов'язок - утвердження і забезпечення прав і свобод людини, має не тільки утримуватися від непропорційних обмежень прав і свобод людини, а й вживати належних заходів для забезпечення можливості їх повної реалізації кожним, хто знаходиться під її юрисдикцією.
Законом України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям передбачено (ст.11 - фінансування державної соціальної допомоги): покриття витрат на виплату державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям здійснюється за рахунок субвенцій з державного бюджету до місцевих бюджетів. За рахунок місцевих бюджетів та спеціально створених регіональних фондів соціальної допомоги органи місцевого самоврядування можуть проводити доплати до встановлених відповідно до цього Закону розмірів державної соціальної допомоги виходячи із затвердженого регіонального прожиткового мінімуму. Постанову КМУ від 26.08.2002 №1243 Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернатних навчальних закладів доповнено абзацом згідно з Постановою КМУ №17 від 18.01.2016: органи місцевого самоврядування можуть забезпечувати харчуванням дітей інших категорій та передбачати на зазначену мету відповідні видатки з місцевих бюджетів.
Судом встановлено, що 21.12.2017 Молодецькою сільською радою Маньківського району Черкаської області прийнято рішення № 21-4/VІІ Про встановлення батьківської плати за харчування дітей в дошкільному навчальному закладі села Молодецьке . Зазначеним рішенням встановлено розмір плати за харчування однієї дитини у дошкільному навчальному закладі с.Молодецьке Маньківського району та визначено категорії осіб яких звільнено від плати за харчування дітей: опікуни дітей сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування та батьки, які беруть участь в антитерористичній операції на сході України або являються учасниками бойових дій. Як визнано головою Молодецької сільської ради Маньківського району Черкаської області, вказаним рішенням Молодецької сільської ради не забезпечено безкоштовним харчуванням дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям .
Надаючи оцінку доводам позивача, суд враховує, що Законом України Про дошкільну освіту (ч.5 ст.35) встановлено, що батьки або особи, які їх замінюють, вносять плату за харчування дітей у державному та комунальному закладі дошкільної освіти у розмірах, визначених органами місцевого самоврядування або відповідними органами управління. Пільгові умови оплати харчування дітей у закладах дошкільної освіти для багатодітних та малозабезпечених сімей та інших категорій, які потребують соціальної підтримки, надаються за рішенням органу місцевого самоврядування за рахунок коштів місцевого бюджету. Від плати за харчування дитини звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім'ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку встановлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних закладах дошкільної освіти. За харчування дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, плата не справляється. Органи місцевого самоврядування та місцеві органи виконавчої влади забезпечують безкоштовним харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей-інвалідів, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям , які навчаються у державних і комунальних закладах дошкільної освіти. Згідно ч.6 ст. 35 Закону України Про дошкільну освіту визначено, що порядок встановлення плати за харчування дитини у державному та комунальному закладі дошкільної освіти визначається Кабінетом Міністрів України.
Згідно з п.1 постанови Кабінету Міністрів України від 26.08.2002 №1243 Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернатних закладів (далі - Постанова № 1243), установлено, що від плати за харчування дітей відповідно до Закону України Про дошкільну освіту звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, в яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку установлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах, а також батьки дітей або особи, які їх замінюють, із сімей, що отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям .
Пунктом 2.4 Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 21.11.2002 №667 (далі - Порядок № 667) зазначено, що від плати за харчування дітей відповідно до Закону України Про дошкільну освіту звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, в яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку установлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах, а також батьки дітей та особи, які їх замінюють, із сімей, що отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям . Підставою для звільнення є довідка про призначення такої допомоги, видана органами праці та соціального захисту.
Відповідно до п.2.5 Порядку № 667 встановлено, що звільнення батьків від плати або зменшення розміру плати за харчування дітей у дошкільних навчальних закладах проводиться щорічно і може переглядатися на протязі року, але не більше одного разу, та запроваджується в місячний термін після подання відповідних документів. Відповідно до п.3 Постанови № 1243 встановлено знижки з плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах у таких розмірах: сім'ям, які мають трьох і більше дітей, за харчування дітей у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах - на 50 відсотків; батькам, які працюють і проживають на лінійних станціях і перегонах, за утримання дітей у школах-інтернатах - на 50 відсотків; батькам учнів загальноосвітніх шкіл-інтернатів, які проживають у сім'ях, але харчуються та одягаються за рахунок держави, - на 20 відсотків.
Згідно ст.1 Закону України Про охорону дитинства від 26.04.2001 № 2402-III, багатодітна сім'я - сім'я, у якій подружжя (чоловік та жінка) перебуває у зареєстрованому шлюбі, разом проживає та виховує трьох і більше дітей, у тому числі кожного з подружжя, або один батько (одна мати), який (яка) проживає разом з трьома і більше дітьми та самостійно їх виховує. До складу багатодітної сім'ї включаються також діти, які навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах, - до закінчення навчальних закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23 років.
Згідно інформації Молодецької сільської ради Маньківського району від 28.02.2018 у с.Молодецьке Маньківського району Черкаської області проживають 7 дітей із малозабезпечених сімей дошкільного віку, із них 4 дитини зазначеної категорії відвідують дошкільний навчальний заклад (а.с.11).
Рішення щодо забезпечення безкоштовним харчуванням дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям Молодецькою сільською радою не приймалося, що не узгоджується з вимогами ст.35 Закону України Про дошкільну освіту .
Законом України Про дошкільну освіту визначено (ст.9), що громадяни України незалежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовних або інших ознак мають рівні права на здобуття дошкільної освіти у дошкільних навчальних закладах незалежно від підпорядкування, типів і форми власності.
За приписами ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.4 ст.47 КАС України крім прав та обов'язків, визначених у ст.44 цього Кодексу, відповідач має право визнати позов повністю або частково, подати відзив на позовну заяву. Суд не приймає відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем і не визнає умов примирення сторін, якщо ці дії суперечать закону або порушують чиї-небудь права, свободи чи інтереси (ч.6 ст.47 КАС України). Відповідач визнав позовні вимоги, подавши письмову заяву від 27.03.2017 № 111/02-09 (а.с.70).
Згідно КАС України (ст.189) відповідач може визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві. До ухвалення судового рішення у зв'язку з визнанням позову відповідачем суд роз'яснює сторонам наслідки відповідних процесуальних дій, перевіряє, чи не обмежений представник відповідної сторони у повноваженнях на їх вчинення. У разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог. Суд не приймає визнання позову і продовжує розгляд адміністративної справи, якщо ці дії відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси.
Підстав для неприйняття визнання адміністративного позову з боку голови Молодецької сільської ради Маньківського району Черкаської області судом не встановлено.
КАС України (ч.2 ст.2) передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Суд, надаючи оцінку мотивації позову та визнання його відповідачем, бере до уваги найкращі інтереси дитини. З огляду на те, що постанова КМУ №1243 містить не лише п.1, але й інші норми, що визначають компетенцію органів місцевого самоврядування та, зважаючи на особливості стадій бюджетного процесу (виконання бюджету і внесення змін), дискреційні повноваження сільської ради у визначенні пріоритетів фінансування, суд зазначає, що не може перебирати на себе повноваження інших публічних органів, зокрема колегіальних щодо формування і реалізації фінансової політики, а тому позовні вимоги у частині виконання лише п.1 постанови КМУ №1243 і визначення плану роботи саме чергової сесії не належать до задоволення.
Конвенцією про права дитини від 20.11.1989 установлено, що в усіх діях щодо дітей першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини. Держави-учасниці зобов'язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов'язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом, і з цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів. Дитині законом та іншими засобами має бути забезпечений спеціальний захист і надані можливості та сприятливі умови, що дадуть їй змогу розвиватися фізично, розумово, морально, духовно та соціально, здоровим і нормальним шляхом, в умовах свободи та гідності. При ухваленні з цією метою законів основною метою має бути найкраще забезпечення інтересів дитини.
Згідно КАС України (ч.1 ст.77) кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 КАС України. Відповідно до КАС України (ч.2 ст.77) у адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на те, що відповідачем визнано бездіяльність щодо вирішення питання про забезпечення безкоштовним харчуванням дітей дошкільного навчального закладу с. Молодецьке Маньківського району Черкаської області у 2018 році із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям , відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 26.08.2002 № 1243 Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернатних навчальних закладів , що може призвести до негативних наслідків у контексті якісного і ефективного забезпечення прав дітей, суд дійшов висновку про зобов'язання відповідача вчинити дії з розгляду питання про забезпечення безкоштовним харчуванням дітей дошкільного навчального закладу с. Молодецьке Маньківського району Черкаської області у 2018 році із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям .
КАС України встановлено (ч.2 ст.139), що у разі задоволення позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Оскільки позивачем не надано доказів понесених витрат, пов'язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, то судові витрати до стягнення з відповідача не належать.
Керуючись статтями 2, 4, 6-14, 19, 73-78, 90, 118, 139, 242-245, 255, 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати незаконною бездіяльність Молодецької сільської ради Маньківського району Черкаської області щодо не встановлення пільгових умов плати за харчування дітей-вихованців дошкільного навчального закладу із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям .
Зобов'язати Молодецьку сільську раду Маньківського району Черкаської області на сесії Молодецької сільської ради розглянути питання про забезпечення безкоштовним харчуванням дітей дошкільного навчального закладу с. Молодецьке Маньківського району Черкаської області у 2018 р. із сімей, які отримують допомогу відповідно відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям та постанови Кабінету Міністрів України від 26.08.2002 № 1243 із змінами від 18.01.2016 № 17 Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернатних навчальних закладів .
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення набирає законної сили відповідно до вимог ст.255 КАС України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення може бути оскаржене у апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295-297 КАС України шляхом подання до суду першої інстанції до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи з урахуванням п.п.15.5. п.15 ч.1 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Повне судове рішення складено 27.04.2018.
Суддя Л.В. Трофімова
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.04.2018 |
Оприлюднено | 02.05.2018 |
Номер документу | 73690369 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Л.В. Трофімова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні