Рішення
від 24.04.2018 по справі 826/16008/17
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Вн. №27/147

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

24 квітня 2018 року № 826/16008/17

За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "К.Д.Груп"

До Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)

Про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити дії

Суддя О.В.Головань

Обставини справи:

Позовні вимоги заявлені про

визнання протиправними дії Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) щодо відмови в погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для експлуатації та обслуговування магазину, що розташований за адресою: м. Київ, Чоколівський бульвар, буд. 39-А, у Солом'янському районі м. Києва;

зобов'язання Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) погодити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для експлуатації та обслуговування магазину, що розташований за адресою: м. Київ, Чоколівський бульвар, буд. 39-А, у Солом'янському районі м. Києва.

В судовому засіданні 19.02.18 р. оголошено ухвалу про перехід до розгляду справи в порядку письмового провадження згідно ч. 9 ст. 205 КАС України.

Ознайомившись з матеріалами справи, заслухавши пояснення представника позивача, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "К.Д.Груп" (код 38577849), 03087, м. Київ, Чоколівський бульвар, 39-А, зареєстроване в якості юридичної особи 22.01.13 р.

Товариство є власником приміщення, розташованого за адресою: м. Київ, Чоколівський бульвар, буд. 39-А (літ. А), у Солом'янському районі м. Києва згідно свідоцтва про право власності.

04.09.14 р. товариство звернулося з клопотанням №08/12927 до Київської міської ради про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для експлуатації та обслуговування магазину за адресою: м. Київ, Чоколівський бульвар, буд. 39-А (літ. А), у Солом'янському районі м. Києва.

У зв'язку з відсутністю дозволу або відмови у його наданні товариство замовило розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для експлуатації та обслуговування магазину за адресою: м. Київ, Чоколівський бульвар, буд. 39-А (літ. А), у Солом'янському районі м. Києва ТОВ "Головземпроект", про що укладено договір від 03.11.14 р. №2.1.А/03.11, а також про що повідомлено Київську міську раду листом від 03.11.14 р. №21.

15.09.17 р. товариство звернулося до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) щодо погодження розробленого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для експлуатації та обслуговування магазину, що розташований за адресою: м. Київ, Чоколівський бульвар, буд. 39-А, у Солом'янському районі м. Києва.

Листом від 05.10.17 р. за №8520/0/012/27-17 Департамент у погодженні відмовив з посиланням на те, що згідно Генерального плану м. Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.03.02 р. №370/1804, земельна ділянка за функціональним призначенням належить до території вулиць і доріг. Об'єкт розташовано в межах червоних ліній.

03.11.17 р. товариство повторно звернулося до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) щодо погодження вказаного проекту землеустрою з посиланням на п. 6.2 Порядку набуття прав на землю із земель комунальної власності у місті Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради від 20.04.17р. № 241/2463.

Листом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) без номера та дати товариству повторно відмовлено в погодженні проекту землеустрою з тих самих підстав.

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "К.Д.Груп" - вважає вказані відмови протиправними з таких підстав.

Позивач зазначає, що згідно рішення Київської міської ради від 20.04.17 р. №241/2463 "Про затвердження Порядку набуття прав на землю із земель комунальної власності у м. Києві", а саме: п.6.2 земельні ділянки в межах червоних ліній можуть передаватися в оренду або постійне користування для експлуатації та обслуговування існуючого нерухомого майна (будівель і споруд) з прилеглою (прибудинковою) до нього територією, яка розташована в межах червоних ліній, а таке нерухоме майно (будівлі і споруди) - за межами червоних ліній. У таких випадках територія в межах земельної ділянки або її частина, яка знаходиться в межах червоних ліній, використовується землекористувачами виключно з дотриманням обмежень, встановлених законодавством у сфері містобудування та іншої діяльності.

Також такі положення містяться у п. 1.1-1.4 рішення Київської міської ради від 08.11.01 р. №95/1529 "Про питання надання земельних ділянок та оформлення права користування землею в межах червоних ліній і м. Києві".

Щодо посилання на ст. 18 Закону України "Про автомобільні дороги" позивач зазначає, що вказана норма забороняє розміщення в межах червоних ліній будь-яких об'єктів, тоді як позивач не планує розміщення на земельній ділянці будь-яких об'єктів.

Відповідач - Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) - відзив на позов не надав, представника до судового засідання не скерував.

Проаналізувавши матеріали справи та пояснення представника позивача, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають до часткового задоволення з таких підстав.

Згідно ч. 1, 2, 4, 13, 14 ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 112 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України.

В даному випадку позивач не отримав в місячний термін з моменту звернення до Київської міської ради дозволу на розробку проекту землеустрою або мотивовану відмову, у зв'язку з чим ним укладено договір з ТОВ "Головземпроект" від 03.11.14 р. №2.1.А/03.11 з повідомленням Київської міської ради.

Згідно ч. 4 ст. 123 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Згідно ч. 1, 2, 4, 5, 6 ст. 186-1 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах населеного пункту або земельної ділянки за межами населеного пункту, на якій розташовано об'єкт будівництва або планується розташування такого об'єкта (крім проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи), подається також на погодження до структурних підрозділів районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері містобудування та архітектури, а якщо місто не входить до території певного району, - до виконавчого органу міської ради у сфері містобудування та архітектури, а в разі, якщо такий орган не утворений, - до органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань містобудування та архітектури чи структурного підрозділу обласної державної адміністрації з питань містобудування та архітектури.

Розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту, а щодо земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, розробник подає оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на погодження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а до органів, зазначених у частині третій цієї статті, - завірені ним копії проекту.

Органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов'язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов'язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.

Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається замовником або розробником до центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, або його територіального органу для здійснення такої експертизи.

В даному випадку позивач звернувся за погодженням проекту землеустрою до уповноваженого органу місцевого самоврядування - Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Відмова у погодженні проекту землеустрою згідно листів від 05.10.17 р. за №8520/0/012/27-17 та листа-відповіді на заяву позивача від 03.11.17 р. вх. ДМА №11642/0/02-17 мала місце у зв'язку з тим, що згідно Генерального плану м. Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.03.02 р. №370/1804, земельна ділянка за функціональним призначенням належить до території вулиць і доріг. Об'єкт розташовано в межах червоних ліній.

З вказаного приводу суд зазначає наступне.

Згідно ст. 18 Закону України "Про автомобільні дороги" складовими вулиць і доріг міст та інших населених пунктів є: проїзна частина вулиць і доріг, трамвайне полотно, дорожнє покриття, штучні споруди, споруди дорожнього водовідводу, технічні засоби організації дорожнього руху, зупинки міського транспорту, стоянки таксі, тротуари, пішохідні та велосипедні доріжки, зелені насадження, наземні та підземні мережі, майданчики для паркування.

Межі вулиці за її шириною визначаються "червоними лініями". Розташування будь-яких об'єктів, будівель, споруд або їх частин у межах "червоних ліній" вулиці не допускається.

Позивачем не заперечується та обставина, що земельна ділянка для експлуатації та обслуговування магазину, що розташований за адресою: м. Київ, Чоколівський бульвар, буд. 39-А, у Солом'янському районі м. Києва, знаходиться в межах червоних ліній і відноситься до території вулиць і доріг.

Згідно п. 6.1, 6.2, 6.3 Порядку набуття прав на землю із земель комунальної власності у місті Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради від 20.04.17р. № 241/2463, земельні ділянки в межах червоних ліній можуть передаватись в оренду або постійне користування відповідно до вимог Земельного кодексу України для будівництва, експлуатації та обслуговування і ремонту об'єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об'єктів зв'язку та дорожнього господарства, які є складовими вулиць і доріг міста, крім нового будівництва об'єктів дорожнього сервісу чи реконструкції існуючих об'єктів нерухомого майна під об'єкти дорожнього сервісу, якщо таке нове будівництво об'єктів чи реконструкція не пов'язані із наданням земельних ділянок:

- для реконструкції кварталів застарілої забудови та у інших випадках, передбачених чинним законодавством.

Земельні ділянки в межах червоних ліній можуть передаватись в оренду або постійне користування для експлуатації та обслуговування існуючого нерухомого майна (будівель і споруд) з прилеглою (прибудинковою) до нього територією, яка розташована в межах червоних ліній, а таке нерухоме майно (будівлі і споруди) - за межами червоних ліній. У таких випадках територія в межах земельної ділянки або її частина, яка знаходиться в межах червоних ліній, використовується землекористувачами виключно з дотриманням обмежень, встановлених законодавством у сфері містобудівної та іншої діяльності.

Договори оренди земельних ділянок в межах червоних ліній повинні містити пункт щодо дострокового розірвання договору в установленому порядку при виникненні необхідності використання земельної ділянки для суспільних потреб.

Згідно матеріалів справи, а саме - проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для експлуатації та обслуговування магазину за адресою: м. Київ, Чоколівський бульвар, буд. 39-А (літ. А), у Солом'янському районі м. Києва, позивачем подано клопотання від 04.09.14 р. №08/12927 про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою на умовах на умовах короткострокової оренди на 5 років.

Оскільки мова не йде про передачу земельної ділянки у власність, а про її передачу у короткострокову оренду, і позивач є власником нерухомого майна з прилеглою (прибудинковою) до нього територією, яка розташована в межах червоних ліній, то вимоги вказаного нормативно-правового акту не порушено.

Щодо обмежень ст. 18 Закону України "Про автомобільні дороги", то вони стосуються розташування будь-яких об'єктів, будівель, споруд або їх частин у межах "червоних ліній" вулиці, а не використання вказаних земельних ділянок в будь-який інший спосіб.

В даному випадку позивач зазначив про необхідність отримання земельної ділянки у користування для обслуговування магазину і про відсутність наміру розташовувати на ній об'єкти, будівлі, споруди або їх частини.

В будь-якому випадку уповноважені органи державної влади та місцевого самоврядування мають право контролювати належне використання земельної ділянки та запобігання її нецільовому використанню.

З врахуванням викладеного суд вважає викладену в листах від 05.10.17 р. за №8520/0/012/27-17 та листі-відповіді на заяву позивача від 03.11.17 р. вх. ДМА №11642/0/02-17 підставу для відмови необґрунтованою.

При чому, оскільки вказаними листами оформлено рішення про відмову в погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, то суд вважає за необхідне визнати протиправним та скасувати відповідні рішення, а не визнавати протиправними дії Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) щодо відмови в погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Щодо позовних вимог в частині зобов'язання Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) погодити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для експлуатації та обслуговування магазину, що розташований за адресою: м. Київ, Чоколівський бульвар, буд. 39-А, у Солом'янському районі м. Києва, то суд вважає обраний спосіб захисту порушеного права належним в даному випадку, оскільки у вказаному листі відсутні інші підстави для відмови у задоволенні звернення позивача.

На підставі вищевикладеного, ст. 241-246, 255, 257-262, 293, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити частково.

2. Визнати протиправними та скасувати рішення Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), оформлені листом від 05.10.17 р. за №8520/0/012/27-17 та листом-відповіддю на заяву від 03.11.17 р. вх. ДМА №11642/0/02-17, щодо відмови в погодженні Товариству з обмеженою відповідальністю "К.Д.Груп" проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для експлуатації та обслуговування магазину, що розташований за адресою: м. Київ, Чоколівський бульвар, буд. 39-А, у Солом'янському районі м. Києва.

3. Зобов'язати Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) погодити Товариству з обмеженою відповідальністю "К.Д.Груп" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для експлуатації та обслуговування магазину, що розташований за адресою: м. Київ, Чоколівський бульвар, буд. 39-А, у Солом'янському районі м. Києва.

4. В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

5. Присудити до стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "К.Д.Груп" 1 600 грн. сплаченого судового збору.

6. Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту рішення.

Суддя О.В. Головань

Повний текст рішення

виготовлено і підписано 24.04.18 р.

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення24.04.2018
Оприлюднено02.05.2018
Номер документу73690584
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/16008/17

Рішення від 24.04.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Головань О.В.

Ухвала від 16.02.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Головань О.В.

Ухвала від 12.12.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Головань О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні