ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
27 квітня 2018 року № 826/16359/17
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Аверкової В.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у
місті Києві
до Дошкільного навчального закладу загального типу №16 Подільського району м.
Києва
про застосування заходів реагування,
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Дошкільного навчального закладу загального типу №16 Подільського району м. Києва, в якому просить суд
- застосувати заходи реагування у вигляді часткового зупинення експлуатації підвального приміщення Дошкільного навчального закладу загального типу №16 Подільського району м. Києва, що розташоване за адресою: вулиця Андріївській узвіз, 4 в Подільському районі міста Києва до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення;
- судові витрати покласти на Дошкільний навчальний заклад загального типу №16 Подільського району м. Києва (код ЄДРПОУ 22881053).
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що в ході проведення позапланової перевірки щодо додержання та виконання вимог у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки відповідача за адресою: вулиця Андріївській узвіз, 4 в Подільському районі міста Києва, встановлено ряд порушень, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, які перебувають на об'єкті, що, в свою чергу, є підставою для застосування заходів реагування у сфері господарської діяльності у вигляді зупинення експлуатації приміщень до повного усунення порушень.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 15 січня 2018 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі з правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 07 березня 2018 року призначено справу до розгляду за правилами загального провадження у підготовче засідання.
Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву разом з доказами на підтвердження усунення порушень.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 03 квітня 2018 року закрито підготовче провадження та призначено справи до розгляду по суті.
Суд, відповідно до частини дев'ятої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, перейшов до подальшого розгляду справи у порядку письмового провадження.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва -
ВСТАНОВИВ:
Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві видано наказ від 29 вересня 2017 року №337 "Про проведення позапланових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки".
Відповідно до додатку щодо вказаного наказу, провідному інспектору відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Подільського РУ ГУ ДСНС України у місті Києві старшому лейтенанту служби цивільного захисту Дмитрюку С.О., доручено в період з 21 листопада 2017 року до 04 грудня 2017 року провести позапланову перевірку приміщень та території Дошкільного навчального закладу загального типу №16 Подільського району м. Києва щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
На підставі наказу від 29 вересня 2017 року №337 "Про проведення позапланових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки" видано посвідчення від 17 листопада 2017 року №315 на проведення позапланової перевірки Дошкільного навчального закладу загального типу №16 Подільського району м. Києва, що розташоване за адресою: вулиця Андріївській узвіз, 4 в Подільському районі міста Києва.
Перед початком перевірки, державним інспектором пред'явлено директору Дошкільного навчального закладу загального типу №16 Подільського району м. Києва, посвідчення на проведення перевірки №315.
Під час здійснення перевірки Дошкільного навчального закладу загального типу №16 Подільського району м. Києва головним інспектором встановлено 18 порушень, а саме:
1) розділу 4 п. 1.12 Правил пожежної безпеки України (далі - ППБУ) (проводи які прокладені приховані під підвісною стелею в приміщенні спортзалу, групи бджілка, веселка, сонечко та в коридорі 1-го поверху, не ізольовані від горючих основ (конструкцій) суцільним шаром негорючого матеріалу, що підтверджується актом проведення прихованих робіт);
2) розділу 4 п. 1.6. ППБУ (з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів в приміщеннях закладу не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів);
3) розділу 4 п. 1.8. ППБУ (в приміщеннях допускається улаштування та експлуатація тимчасових дільниць електромереж);
4) розділу 5 п. 1.2. ППБУ (приміщення закладу не обладнано системою оповіщання про пожежу та управлінням евакуації людей);
5) розділу 5 п. 1.2. ППБУ (приміщення не обладнані системою автоматичної пожежної сигналізації з виводом сигналу від приймально-контрольного приладу на пульт централізованого спостереження пожежної охорони);
6) розділу 2 п. 2.32. ППБУ (евакуаційні виходи не позначені світловими покажчиками ВИХІД білого кольору на зеленому фоні, підключеними до джерела живлення аварійного (евакуаційного) освітлення);
7) розділу 3 п.п. 2.23., 2.37 ППБУ (двері евакуаційних виходів з приміщень всіх поверхів не обладнані замками, що легко відчиняються з середини);
8) розділу 3 п. 2.23 ППБУ, п. 5.24 ДБН В.1.1.-7-2016 Пожежна безпека об'єктів будівництва (стіни на шляху евакуації з 1-го та 2-го поверхів оздоблені горючим матеріалом);
9) розділу 3 п. 2.23. ППБУ, п. 5.24 ДБН В.1.1.-7-2016 Пожежна безпека об'єктів будівництва (стіни на обох сходових клітинах оздоблені горючим матеріалом);
10) розділ 3 п. 2.37. ППБУ (на шляху евакуації з груп на 1-му поверсі допускається влаштування виступу (пороги));
11) розділу 2 п. 15., 16 ППБУ (посадова особа, відповідальна за протипожежний стан приміщень не пройшла навчання та перевірки знань з питань пожежної безпеки);
12) розділу 3 п. 2.12. ППБУ (на дверях горища не вказуються місце зберігання ключів);
13) розділу 3 п. 2.12. ППБУ (допускається захаращення підвалу горючими матеріалами);
14) розділу 3 п. 2.23., 2.37 ППБУ (другий евакуаційний вихід з підвалу забитий наглухо та захаращення меблями та іншими матеріалами);
15) розділу 4 п. 1.18 ППБУ (в підвальному приміщенні допускається світильників безпосередньо на струмопровідні проводи);
16) розділу 4 п. 1.18 ППБУ (в підвальному приміщенні допускається користування світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків));
17) розділу 4 п. 1.12. ППБУ (в подавальному приміщенні допускається прокладення кабелів по горючим основам без підкладання під них не горючого матеріалу який виступає з кожного боку кабелю не менше ніж на 0,01 метра);
18) розділу 4 п. 1.17. ППБУ (на сходовій клітині та в підвальному приміщенні допускається встановлення електророзеток, вимикачів, на горючі основи без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра).
За результатами вказаної перевірки провідним інспектором було складено акт перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 28 листопада 2017 року №301.
28 листопада 2017 року головним інспектором відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Подільського районного управління ГУ ДСНС України у м. Києві Галицьким Є.В. винесено припис №254 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у строк до 13 грудня 2017 року.
Під час розгляду справи, позивачем з 27 березня 2018 року по 28 березня 2018 року було проведено позапланову перевірку відповідача щодо усунення порушень встановлених в акті перевірки від 28 листопада 2017 року №301.
За результатами позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки було складено акт від 28 березня 2018 року №11, з якого вбачається, що відповідач з 18 порушень усунув 12, проте залишились 6 порушень, а саме:
1) розділу 5 п. 1.2. ППБУ (приміщення закладу не обладнано системою оповіщання про пожежу та управлінням евакуації людей);
2) розділу 5 п. 1.2. ППБУ (приміщення не обладнані системою автоматичної пожежної сигналізації з виводом сигналу від приймально-контрольного приладу на пульт централізованого спостереження пожежної охорони);
3) розділу 2 п. 2.32. ППБУ (евакуаційні виходи не позначені світловими покажчиками ВИХІД білого кольору на зеленому фоні, підключеними до джерела живлення аварійного (евакуаційного) освітлення);
4) розділу 3 п. 2.23 ППБУ, п. 5.24 ДБН В.1.1.-7-2016 Пожежна безпека об'єктів будівництва (стіни на шляху евакуації з 1-го та 2-го поверхів оздоблені горючим матеріалом);
5) розділу 3 п. 2.23. ППБУ, п. 5.24 ДБН В.1.1.-7-2016 Пожежна безпека об'єктів будівництва (стіни на обох сходових клітинах оздоблені горючим матеріалом);
6) розділу 3 п. 2.12. ППБУ (допускається захаращення підвалу горючими матеріалами).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд вважає за необхідне зазначити наступне.
За змістом статті 3 Конституції України, людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.
Відповідно до абзацу 2 статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон України від 05 квітня 2007 року №877-V, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною 1 статті 4 Закону України від 05 квітня 2007 року №877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Положеннями статті 64 Кодексу цивільного захисту України від 02 жовтня 2012 року №5403-VI (далі у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення (частина 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України).
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи (частина 3 статті 64 Кодексу цивільного захисту України).
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16 січня 2013 року №20/2013 (далі - Положення №20/2013), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України.
ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності (абзац 2 пункту 1 Положення №20/2013).
У пункті 3 вказаного Положення визначено, що основними завданнями ДСНС України є, зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
В силу пункту 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Відповідно до частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Положеннями статті 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Суд зазначає, що зі змісту вищевказаних норм законодавства вбачається, що застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров'ю людей. Застосування таких заходів обумовлюється виключно наявністю підстав, передбачених статтею 70 Кодексу цивільного захисту України, зокрема, фактом недотримання вимог пожежної безпеки. Орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємства.
Під час розгляду справи відповідачем надані пояснення щодо усунення порушення зафіксованих в актах перевірки від 28 листопада 2017 року №301 та від 28 березня 2018 року №39, в яких зазначив щодо порушень під номерами 1 та 2 зафіксованих в акті від 28 березня 2018 року №39, що станом на 01 березня 2018 до Управління освіти Подільської РДА м. Києва подано клопотання щодо обладнання будівлі ДНЗ №16 системою оповіщення про пожежу та системою автоматичної пожежної сигналізації з виводом на пульт централізованого спостереження; стосовно порушення під номером 3, на батьківських зборах було вирішено придбати та встановити на евакуаційних виходах світлові показники Вихід білого кольору на зеленому фоні, підключені до джерела живлення з автоматичним переключенням на аварійне джерело живлення при відключенні світла; стосовно порушень під номерами 4 та 5, узгоджено план ремонтних робіт на літо 2018р. з демонтажу оздоблювальних матеріалів зі стін на шляху евакуації з 1-го та 2-го поверхів та зі стін на обох сходових клітинах, також, зазначав, що наявні матеріали не є горючими та пожежонебезпечними, що зазначено у сертифікатах якості; стосовно порушення під номером 6, приміщення підвалу станом на 01 березня 2018 року повністю очищенні від горючих матеріалів, водночас в матеріалах справи наявний рапорт головного інспектора Бмитрюка С.О., в якому він зазначив, що порушення під номером 6 в більшій мірі було виконане. Але в окремих приміщеннях, які не відокремлюються від загальних евакуаційних шляхів підвалу допускається складування горючих матеріалів.
Згідно зі статтею 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані докази, враховуючи, що виявлені порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що зафіксовані в Акті 28 березня 2018 року №39 перевірки, на час розгляду справи відповідачем не спростовані, належних та допустимих доказів щодо усунення виявлених порушень в повному обсязі відповідачем також не надано, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки матеріали справи не містять доказів понесення позивачем витрат, пов'язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, підстави для стягнення з відповідача на користь позивача судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 72-77, 139, 241-246, 257-263 Кодексу адміністративного судочинства України суд,
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві (01601, м. Київ, вул. Володимирська, 13 код ЄДРПОУ 38620155) задовольнити.
2. Застосувати заходи реагування у вигляді часткового зупинення експлуатації підвального приміщення Дошкільного навчального закладу загального типу №16 Подільського району м. Києва (04070, м. Київ, вул. Андріївській узвіз, 4, код ЄДРПОУ 22881053) , що розташоване за адресою: вулиця Андріївській узвіз, 4 в Подільському районі міста Києва до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішенням суду може бути оскаржено за правилами встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Суддя В.В. Аверкова
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 27.04.2018 |
Оприлюднено | 02.05.2018 |
Номер документу | 73696062 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Аверкова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні