ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-21-42, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
УХВАЛА
про повернення позовної заяви
"27" квітня 2018 р.Справа № 922/1074/18
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Рильової В.В.
розглянувши матеріали
позовної заявиЗаступника керівника Ізюмської місцевої прокуратури Харківської області, м. Ізюм до 1. Шевченківської районної державної адміністрації Харківської області, смт. Шевченкове, Шевченківський район, Харківська область , 2. Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрослобода", с. Отрадне, Шевченківський район, Харківська область про визнання незаконним та скасування розпорядження, визнання недійсними договорів оренди та повернення земельних ділянок
ВСТАНОВИВ:
Заступник керівника Ізюмської місцевої прокуратури Харківської області (позивач) звернувся до Господарського суду Харківської області з позовом до Шевченківської районної державної адміністрації Харківської області (1-го відповідача) та Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрослобода" (2-го відповідача), в якому просить суд:
1. Визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Шевченківської районної державної адміністрації №154 від 10.05.2016р. "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості)".
2. Визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Шевченківської районної державної адміністрації №264 від 02.08.2016р. "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості)" з внесеними в подальшому в нього змінами розпорядженням голови Шевченківської районної державної адміністрації №312 від 13.09.2016р.
3. Визнати недійсним договір оренди землі №6, укладений 07.10.2016р. Шевченківською районною державною адміністрацією з ТОВ "Агрослобода" на земельну ділянку №138 кадастровий номер 6325784500:01:001:0163, зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 08.11.2016 №32278339.
4. Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 08.11.2016 №32278339 державного реєстратора Шевченківської районної державної адміністрації ОСОБА_1 про державну реєстрацію договору оренди землі №6, укладеного 07.10.2016р. Шевченківською районною державною адміністрацією з ТОВ "Агрослобода" на земельну ділянку №138 кадастровий номер 6325784500:01:001:0163.
5. Визнати недійсним договір оренди землі №7, укладений 07.10.2016р. Шевченківською районною державною адміністрацією з ТОВ «Агрослобода» на земельну ділянку №259 кадастровий номер 6325784500:01:001:0291, зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 08.11.2016р. №32278170.
6. Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 08.11.2016 №32278170 державного реєстратора Шевченківської районної державної адміністрації ОСОБА_1 про державну реєстрацію договору оренди землі №7, укладеного 07.10.2016р. Шевченківською районною державною адміністрацією з ТОВ "Агрослобода" на земельну ділянку №259 кадастровий номер 6325784500:01:001:0291.
7. Визнати недійсним договір оренди землі №8, укладений 07.10.2016р. Шевченківською районною державною адміністрацією з ТОВ "Агрослобода" на земельну ділянку №139 кадастровий номер 6325784500:01:001:0164, зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 08.11.2016р. №32277496.
8. Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 08.11.2016р. №32277496 державного реєстратора Шевченківської районної державної адміністрації ОСОБА_1 про державну реєстрацію договору оренди землі №8, укладеного 07.10.2016р. Шевченківською районною державною адміністрацією з ТОВ "Агрослобода" на земельну ділянку №139 кадастровий номер 6325784500:01:001:0164.
9. Визнати недійсним договір оренди землі №9, укладений 07.10.2016р. Шевченківською районною державною адміністрацією з ТОВ "Агрослобода" на земельну ділянку №140 кадастровий номер 6325784500:01:001:0165, зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 08.11.2016 №32274251.
10. Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 08.11.2016р. №32274251 державного реєстратора Шевченківської районної державної адміністрації ОСОБА_1 про державну реєстрацію договору оренди землі №9, укладеного 07.10.2016р. Шевченківською районною державною адміністрацією з ТОВ "Агрослобода" на земельну ділянку №140 кадастровий номер 6325784500:01:001:0165.
11. Визнати недійсним договір оренди землі №10, укладений 07.10.2016р. Шевченківською районною державною адміністрацією з ТОВ "Агрослобода" на земельну ділянку №137 кадастровий номер 6325784500:01:001:0162, зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 08.11.2016р. №32272195.
12. Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 08.11.2016р. №32272195 державного реєстратора Шевченківської районної державної адміністрації ОСОБА_1 про державну реєстрацію договору оренди землі №10, укладеного 07.10.2016 Шевченківською районною державною адміністрацією з ТОВ "Агрослобода" на земельну ділянку №137 кадастровий номер 6325784500:01:001:0162.
13. Визнати недійсним договір оренди землі №11, укладений 07.10.2016р. Шевченківською районною державною адміністрацією з ТОВ "Агрослобода" на земельну ділянку №145,1 кадастровий номер 6325784500:01:001:0170, зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 08.11.2016р. №32271760.
14. Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 08.11.2016р. №32271760 державного реєстратора Шевченківської районної державної адміністрації ОСОБА_1 про державну реєстрацію договору оренди землі №11, укладеного 07.10.2016р. Шевченківською районною державною адміністрацією з ТОВ "Агрослобода" на земельну ділянку №145,1 кадастровий номер 6325784500:01:001:0170.
15. Визнати недійсним договір оренди землі №12, укладений 07.10.2016р. Шевченківською районною державною адміністрацією з ТОВ "Агрослобода" на земельну ділянку №145,2 кадастровий номер 6325784500:01:001:0171, зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 05.11.2016р. №32235541.
16. Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 05.11.2016р. №32235541 державного реєстратора Шевченківської районної державної адміністрації ОСОБА_1 про державну реєстрацію договору оренди землі №12, укладеного 07.10.2016р. Шевченківською районною державною адміністрацією з ТОВ "Агрослобода" на земельну ділянку №145,2 кадастровий номер 6325784500:01:001:0171.
17. Визнати недійсним договір оренди землі №13, укладений 07.10.2016р. Шевченківською районною державною адміністрацією з ТОВ "Агрослобода" на земельну ділянку №257,1 кадастровий номер 6325784500:01:001:0288, зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 05.11.2016р. №32234359.
18. Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 05.11.2016р. №32234359 державного реєстратора Шевченківської районної державної адміністрації ОСОБА_1 про державну реєстрацію договору оренди землі №13, укладеного 07.10.2016р. Шевченківською районною державною адміністрацією з ТОВ "Агрослобода" на земельну ділянку №257,1 кадастровий номер 6325784500:01:001:0288.
19. Визнати недійсним договір оренди землі №14, укладений 07.10.2016р. Шевченківською районною державною адміністрацією з ТОВ "Агрослобода" на земельну ділянку №257,2 кадастровий номер 6325784500:01:001:0432, зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №32228177 від 04.11.2016р.
20. Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 04.11.2016р. №32228177 державного реєстратора Шевченківської районної державної адміністрації ОСОБА_1 про державну реєстрацію договору оренди землі №14, укладеного 07.10.2016р. Шевченківською районною державною адміністрацією з ТОВ "Агрослобода" на земельну ділянку №257,2 кадастровий номер 6325784500:01:001:0432.
21. Визнати недійсним договір оренди землі №15, укладений 07.10.2016р. Шевченківською районною державною адміністрацією з ТОВ "Агрослобода" на земельну ділянку №271 кадастровий номер: 6325784500:01:001:0303, зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 04.11.2016р. №32227983.
22. Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 04.11.2016р. №32227983 державного реєстратора Шевченківської районної державної адміністрації ОСОБА_1 про державну реєстрацію договору оренди землі №15, укладеного 07.10.2016 Шевченківською районною державною адміністрацією з ТОВ "Агрослобода" на земельну ділянку №271 кадастровий номер: 6325784500:01:001:0303.
23. Визнати недійсним договір оренди землі №16, укладений 07.10.2016р. Шевченківською районною державною адміністрацією з ТОВ "Агрослобода" на земельну ділянку №136 кадастровий номер 6325784500:01:001:0161, зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 04.11.2016р. №32227791.
24. Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 04.11.2016р. №32227791 державного реєстратора Шевченківської районної державної адміністрації ОСОБА_1 про державну реєстрацію договору оренди землі №16, укладеного 07.10.2016р. Шевченківською районною державною адміністрацією з ТОВ "Агрослобода" на земельну ділянку №136 кадастровий номер 6325784500:01:001:0161.
25. Визнати недійсним договір оренди землі №17, укладений 07.10.2016р. Шевченківською районною державною адміністрацією з ТОВ "Агрослобода" на земельну ділянку №134 кадастровий номер 6325784500:01:001:0433, зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 04.11.2016р. №32227472.
26. Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 04.11.2016р. №32227472 державного реєстратора Шевченківської районної державної адміністрації ОСОБА_1 про державну реєстрацію договору оренди землі №17, укладеного 07.10.2016р. Шевченківською районною державною адміністрацією з ТОВ "Агрослобода" на земельну ділянку №134 кадастровий номер 6325784500:01:001:0433.
27. Зобов'язати ТОВ "Агрослобода" повернути орендовані земельні ділянки, загальна нормативно-грошова оцінка яких складає 2337046,11 грн. (два мільйони триста тридцять сім тисяч сорок шість грн. 11 коп.), в розпорядження Шевченківської районної державної адміністрації Харківської області, а Шевченківську районну державну адміністрацію Харківської області - прийняти земельні ділянки шляхом внесення відповідних змін до земельної кадастрової документації.
Прокурор також просить стягнути на користь прокуратури Харківської області судовий збір.
Суд, дослідивши матеріали позовної заяви, дійшов висновку про повернення позовної заяви без розгляду з наступних підстав.
За приписами частин 2, 3 статті 4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. До господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.
При цьому згідно зі ст. 131-1 Конституції України, ст. 1 Закону України "Про прокуратуру" прокуратура України становить єдину систему, на яку покладається в тому числі представництво інтересів громадянина та держави в суді у випадках, визначених законом.
Підставою для представництва прокурором інтересів держави має бути наявність порушень або загрози порушень цих самих інтересів.
Як зазначив Конституційний Суд України в рішенні № 18-рп/2004 від 01.12.2004р., поняття "охоронюваний законом інтерес", що вживається в частині першій статті 4 Цивільного процесуального кодексу України та інших законах України в логічно-значеннєвому зв'язку з поняттям "права", слід розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як обумовлений загальним змістом об'єктивного та прямо не опосередкованого в суб'єктивному праві простий легітимний дозвіл, який є самостійним об'єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, що не суперечать Конституції та законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим принципам.
Представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді, згідно приписів ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній заяві (заяві) самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Пунктом 1 постанови Пленуму ВГСУ "Про деякі питання участі прокурора у розгляді справ, підвідомчих господарським судам" від 23.032012р. N 7 передбачено, що згідно з абзацом четвертим частини першої статті 2 ГПК господарський суд порушує справи за позовами прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Частиною другою згаданої статті передбачено, що у позовній заяві прокурор самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, за відсутності ж такого органу або відсутності у нього повноважень зазначає про це в позовній заяві.
Відповідно до ч. ч. 4, 5 ст. 53 ГПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою особи, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб (крім прокурора), особа, в чиїх інтересах подано позов, набуває статусу позивача. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.
Таким чином, відповідно до вимог ст. 53 ГПК України, ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" та висловленої Вищим господарським судом України в постанові Пленуму від 23.02.2012р. за № 7 позиції, прокурор може набути статус позивача у двох випадках: відсутності органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, або в разі відсутності у такого органу повноважень щодо звернення до господарського суду.
У позовній заяві Ізюмською місцевою прокуратурою зазначено наступне: "Відповідно до статті 5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" та частини першої статті 188 Земельного Кодексу України державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, яким згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 15 від 14.01.2015 є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) та її територіальні підрозділи. Нормативними приписами підпункту 25-1 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 15 від 14.01.2015, встановлено, що Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, окрім іншого, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за: дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування у тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; дотримання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю. За змістом частини першої статті 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився. Аналогічні положення передбачено і пунктом 5-1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 15 від 14.01.2015р. При цьому зазначена служба не наділена повноваженнями на звернення до суду з позовами про визнання незаконними (недійсними) рішень органів державної влади та місцевого самоврядування щодо розпорядження землею, визнання недійсними правочинів щодо відчуження чи передачі у користування земельних ділянок державної та комунальної власності, а також їх повернення з чужого незаконного володіння тощо. У зв'язку з викладеним Ізюмська місцева прокуратура є позивачем у даній справі".
Відповідно, прокурором в позовній заяві зазначено, що ним пред'явлено даний позов в інтересах держави враховуючи, що чинним законодавством визначено орган уповноважений державою здійснювати функції контролю за використанням та охороною земель, однак у вказаного державного органу відсутні повноваження щодо звернення до суду.
Отже, в даному спорі суду потрібно надати оцінку правильності визначення прокурором органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах а також чи порушені прав та інтересів даного органу предметом спору (в даному випадку Державної служби з питань геодезії картографії та кадастру та зокрема Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, як територіального органу даної служби згідно п. 1 Положення).
Відповідно до ст. 187 Земельного кодексу України контроль використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
Згідно зі ст. 2 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" серед основних завдань державного контролю за використанням та охороною земель є забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України.
Відповідно до ст. 5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державний контроль за використанням та охороною земель здійснює спеціально уповноважений орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Водночас, відповідно до ст. 15-2 Земельного кодексу України до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) агропромисловому комплексі, у сфері земельних відносин, належить організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі, за дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.
Постановою Кабінету Міністрів України № 482 від 22.07.2016р. внесено зміни до деяких постанов Кабінету Міністрів України та передано повноваження щодо охорони та використання земель від Державної інспекції сільського господарства України до Державної служби з питань геодезії картографії та кадастру.
Доповнено Положення про держану службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затверджене постановою Кабінету міністрів України від 14.01.2015р. № 15 "Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру" підпунктами 25-1-25-10 щодо повноважень в частині здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх форм власності.
У своїй діяльності Головне управління Держгеокадастру у Харківській області керується Положенням про Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, затвердженим наказом Держгеокадастру № 308 від 17.11.2016р., яким чітко передбачені повноваження Головного управління в сфері контролю за використанням та охороною земель.
Таким чином, законодавець визначив Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, як орган державної влади уповноважений здійснювати функції контролю за використанням та охороною земель у Харківській області.
Відповідно до ст. 6 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель":
"До повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать:
а) здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині:
додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;
додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок;
б) внесення до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотань щодо:
приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель;
припинення права користування земельною ділянкою відповідно до закону;
в) одержання в установленому законодавством порядку від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, власників і користувачів, у тому числі орендарів, земельних ділянок документів, матеріалів та іншої інформації, необхідної для виконання покладених на нього завдань".
На виконання вищезазначених повноважень згідно ст. 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель":
"Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:
безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;
давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;
складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;
передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення;
звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився".
Відповідно до підпункту 3 пункту 6 Положення посадові особи, в межах своїх повноважень, мають право звертатися до суду з позовом про відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.
Дійсно, чинним законодавством, яким передбачено повноваження згаданого органу, визначено способи здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, а також встановлено повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель, не передбачено повноважень щодо звернення до суду про визнання незаконними рішень органів державної влади та місцевого самоврядування з приводу розпорядження землею, визнання недійсними правочинів щодо передачі у користування земельних ділянок державної чи комунальної власності, а також їх повернення з чужого незаконного володіння.
Водночас, до повноважень державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель Закон України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" належить можливість безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель, складати акти перевірок, передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали, які в свою чергу повинні вчинити дії на усунення порушень законодавства в тому числі звернутися із позовом в інтересах держави.
Відповідно законодавець визначив такий алгоритм дій центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі (Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру) при виявленні під час проведення перевірок додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та обстеження земельних ділянок порушень складати акти перевірок та вносить до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотань щодо приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель також передавати до органів прокуратури акти перевірок та матеріали, які в свою чергу можуть звертатися із позовами у випадку відсутності повноважень із самостійним зверненням з позовом.
Згідно з пунктом 3 постанови Пленуму ВГСУ "Про деякі питання участі прокурора у розгляді справ, підвідомчих господарським судам" від 23.3.2012р. N 7 звертаючись до суду, прокурор повинен обґрунтувати наявність підстав для здійснення представництва у порядку, передбаченому частиною другою або третьою статті 23 Закону України "Про прокуратуру". Слід враховувати, що прокурор зобов'язаний попередньо, до звернення до суду із представництвом інтересів держави або громадянина, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб'єкта владних повноважень.
Відповідно суд констатує, що в даній справі прокурор пред'явивши даний позов в інтересах держави констатував відсутність повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Також слід звернути увагу на повноваження відповідача-1 на прийняття оскаржуваних рішень та укладення договорів щодо розпорядження спірними земельними ділянками.
У позовній заяві прокурор також просить суд зобов'язати ТОВ "Агрослобода" повернути орендовані земельні ділянки, загальна нормативно-грошова оцінка яких складає 2337046,11 грн. (два мільйони триста тридцять сім тисяч сорок шість грн. 11 коп.), в розпорядження Шевченківської районної державної адміністрації Харківської області, а Шевченківську районну державну адміністрацію Харківської області - прийняти земельні ділянки шляхом внесення відповідних змін до земельної кадастрової документації.
Шевченківська районна державна адміністрація Харківської області зазначена прокурором 1-м відповідачем по справі. Однак, для даних позовних вимог дана районна державна адміністрація повинна бути в статусі позивача.
Відповідно до викладеного, суд дійшов висновку, що прокурором в даному спорі не вірно визначено позивача за вимогами про захист інтересів держави.
Згідно з пунктом 3 постанови Пленуму ВГСУ "Про деякі питання участі прокурора у розгляді справ, підвідомчих господарським судам" від 23.03.2012р. N 7 господарський суд повинен оцінювати правильність визначення прокурором органу, на який державою покладено обов'язок щодо здійснення конкретних функцій у правовідносинах, пов'язаних із захистом інтересів держави.
Інтереси держави мають чітко формулюватися й умотивовуватися прокурором.
Як зазначено вище, суд дійшов висновку, що прокурором в даному спорі не вірно визначено позивача за вимогами про захист інтересів держави та оскільки є орган, уповноважений здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, а відповідно до цього в прокурора відсутні підстави для звернення із даним позовом самостійно згідно вимог ч. 5 ст. 55 ГПК України та ст. 23 Закону України "Про прокуратуру".
Відповідно до ч. 4 ст. 53 ГПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.
Згідно з пунктом 4 ч. 5 ст. 174 ГПК України суддя повертає позовну заяву і додані до неї документи також у разі, якщо відсутні підстави для звернення прокурора до суду в інтересах держави або для звернення до суду особи, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи.
Підсумовуючи вищевикладене, суд вважає за необхідне повернути позовну заяву і додані до неї документи заступнику керівника Ізюмської місцевої прокуратури Харківської області на підставі п. 4 ч. 5 ст. 174 ГПК України.
Керуючись ст. 131-1 Конституції України, ст. ст. 1, 23 Закону України "Про прокуратуру", ст. ст. 4, 53, 55, п. 4 ч. 5 ст. 174, 232-235 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
Повернути позовну заяву та додані до неї документи заступнику керівника Ізюмської місцевої прокуратури Харківської області на 138 арк., в тому числі конверт та оригінал платіжного доручення № 600 від 03.04.2018р. про сплату судового збору у розмірі 80867,69 грн.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Ухвала може бути оскаржена до Харківського апеляційного господарського суду через Господарський суд Харківської області протягом десяти днів з дня складення повного тексту ухвали.
Ухвалу підписано та складено 27.04.2018р.
Суддя ОСОБА_2
Справа №922/1074/18
Примітка: Повернення позовної заяви не перешкоджає повторному зверненню з нею до господарського суду в загальному порядку після усунення недоліків (ст.174 ГПК України).
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 27.04.2018 |
Оприлюднено | 02.05.2018 |
Номер документу | 73697444 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Рильова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні