ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 квітня 2018 року м. ОдесаСправа № 923/917/17 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Разюк Г.П.,
суддів: Колоколова С.І. Савицького Я.Ф.,
/склад суду змінено відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.03.2018р./
при секретарі судового засідання Полінецькій В.С.
за участю представників учасників справи:
від позивача - ОСОБА_1, довіреність № 01-4/05, дата видачі : 04.01.18;
ОСОБА_2, довіреність № 01-4/29, дата видачі : 11.04.18;
від відповідача - в судове засідання не прибули, про час, дату та місце слухання справи повідомлені належним чином /див. - телефонограму від 23.04.2018/,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Приватного підприємства "Спектр-профі"
на рішення Господарського суду Херсонської області від 12.12.2017, проголошене о 12:55 суддею Павленко Н.А. у м. Херсоні, повний текст якого складено 13.12.2017,
у справі № 923/917/17
за позовом Приватного акціонерного товариства "Херсонська теплоелектроцентраль"
до скаржника
про визнання договору укладеним,
В С Т А Н О В И В :
26 вересня 2017р. Приватне акціонерне товариство (далі - ОСОБА_3) "Херсонська теплоелектроцентраль" звернулось до Господарського суду Херсонської області з позовом до Приватного підприємства (далі - ПП) "Спектр-профі" про визнання договору за № 62 від 01.08.2017р. на надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води укладеним. Крім того, позивач просив стягнути з відповідача на свою користь понесені судові витрати.
Позовні вимоги з посиланням на ЗУ «Про теплопостачання» , ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» , ст. ст. 181, 182 ГК України, постанову Кабінету Міністрів України № 630 від 21.07.205 "Про затвердження Правил надання послуг з центрального опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з центрального опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення" /двлі-Правила/, постанову Одеського апеляційного господарського суду від 27.06.2017р. у справі №923/801/16, якою встановлено факт надання послуг з централізованого опалення у приміщеннях ПП "Спектр-профі" у опалювальному сезоні 2015 - 2016р., обґрунтовані невиконанням відповідачем обов'язку споживача своєчасно укласти договір з теплопостачальною організацією.
Рішенням Господарського суду Херсонської області від 12.12.2017 позов задоволено частково. Визнано укладеним договір №62 про надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води між ОСОБА_3 "Херсонська теплоелектроцентраль" та ПП "Спектр - ОСОБА_3" у наступній редакції:
"ДОГОВІР № 62
про надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води
м. Херсон
Приватне акціонерне товариство "Херсонська ТЕЦ", платник податку на прибуток на загальних підставах, в особі начальника служби збуту теплової енергії та енергонагляду ОСОБА_4, що діє на підставі довіреності від 15.06.2017р. № 01-4/59, (далі Виконавець), і ПП "Спектр-профі", яка (який) є власником (наймачем, орендарем) приміщення, (далі - Споживач), з другої сторони, уклали цей договір про нижченаведене:
Предмет договору
1. Виконавець зобов'язується надавати Споживачеві з початку по кінець опалювального періоду, встановленого рішенням виконкому Херсонської міської ради, відповідної якості послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води, а Споживач зобов'язується своєчасно оплачувати надані послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах, передбачених договором.
2. Суб'єкти користування послугами:
1) власник (наймач, орендар) приміщення м. Херсон. бул. Мирний, 6 Характеристика об'єкта надання послуг:
опалювальна площа (об'єм) приміщення 263 кв. метрів;
максимальне теплове навантаження:
- на опалення 0,0185 Гкал/годину,
- на гаряче водопостачання ---Гкал/годину;
Норма витоку мережної води 0,0006 тн/годину.
Межа експлуатаційної відповідальності внутрішня система опалення займаного приміщення
Нормативні втрати в теплових мережах Споживача ----
4. Характеристика засобів обліку води і теплової енергії:
№№п/п Вид засобу обліку теплової енергіїТип засобу обліку теплової енергіїЗаводський номерПерше показанняМісцевстановленняПримітка
Тарифи на послуги та їх загальна вартість
5. Тарифи на послуги становлять:
1) на момент укладення договору з централізованого постачання гарячої води та опалення тариф становить 2109,77 грн/Гкал (з ПДВ).
2) при зміні тарифів на послуги з теплопостачання взаєморозрахунки виконуються по тарифам, затвердженим (погодженим) державними органами, органами місцевого самоврядування та іншими органами, які мають право на встановлення або зміну тарифу.
3) про зміну тарифів Виконавець повідомляє Споживача листом або в засобах масової інформації.
6. Розмір щомісячної плати за надані послуги розраховується відповідно до фактичного споживання теплової енергії згідно з нормативами (нормами) та тарифами, діючими на момент споживання, та затвердженими (погодженими) державними органами, органами місцевого самоврядування та іншими органами, які мають право на встановлення або зміну тарифу.
7. Плата за надані послуги за наявності засобів обліку теплової енергії справляється за їх показаннями згідно з пунктами 9-13 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води.
Оплата спожитих послуг
8. Розрахунковим періодом є календарний місяць.
У разі застосування щомісячної системи оплати послуг платежі вносяться не пізніше 20 числа місяця, що настає за розрахунковим.
У разі застосування авансової системи оплати послуг платежі вносяться за__ місяців у розмірі __гривень.
Розрахунки за спожиті послуги з централізованого опалення та гарячого водопостачання виконуються за тарифами, діючими на період надання послуги.
9. За наявності засобів обліку теплової енергії справляння плати за розрахунковим засобом не допускається, крім випадків, передбачених договором на встановлення засобів обліку.
10. Послуги оплачуються готівкою або у безготівковій формі.
11. Плата за послуги вноситься на розрахунковий рахунок ОСОБА_3 "Херсонська ТЕЦ"
основний борг, штрафні санкції, інфляційні витрати та 3% річних - на поточний рахунок із спеціальним режимом використання № 26034304656332, ХОУ АТ "Державний Ощадний банк України",
12. За несвоєчасне внесення плати із Споживача стягується в безспірному порядку, крім суми основної заборгованості, пеня у розмірі подвійної облікової ставки НБУ від суми боргу за кожний день прострочки терміну сплати, сума інфляційних втрат за весь час прострочення, та три відсотки річних від простроченої суми заборгованості.
13. У разі надання послуг не в повному обсязі, відхилення їх кількісних показників від нормативних Виконавець здійснює перерахунок розміру плати на підставі Акту-претензії, складеного відповідно до п.п. 22- 23 цього Договору.
ОСОБА_3 та обов'язки сторін
14. Споживач має право на:
1) отримання вчасно та відповідної якості послуг згідно із законодавством та умовами договору;
2) отримання в установленому законодавством порядку інформації про перелік послуг, їх вартість, загальну суму місячного платежу, структуру тарифів, нормативів (норм) споживання, режиму надання послуг, їх споживчі властивості;
3) несплату вартості послуг у разі відключення Виконавцем гарячої води і опломбування запірних вентилів на опалення у приміщені та відновлення надання цих послуг шляхом зняття пломб за свій рахунок протягом доби згідно з письмовою заявою та у разі відсутності заборгованості з оплати послуг теплопостачання та гаряче водопостачання;
4) взяття на абонентський облік встановлених засобів обліку теплової енергії;
5) ознайомлення з нормативно-правовими актами у сфері комунальних послуг;
6) внесення за погодженням з Виконавцем у договір змін, що впливають на розмір плати за послуги;
7) звільнення від плати за послуги у разі їх ненадання.
8) відшкодування збитків, завданих його майну та/або приміщенню, шкоди, завданої його життю чи здоров'ю внаслідок неналежного надання послуг або їх ненадання з вини Виконавця;
9) зменшення розміру плати в разі надання послуг не в повному обсязі, відхилення їх кількісних та/або якісних показників від затверджених нормативів (норм) споживання на підставі акту претензії складеного відповідно до п.п. 23-24 цього Договору;
10) усунення Виконавцем виявлених недоліків у наданні послуг протягом строку, встановленого у додатку до Правил, якщо недоліки виникли з вини Виконавця;
11) перевірку кількісних і якісних показників надання послуг. Витрати, пов'язані з перевіркою кількісних і якісних показників надання послуг, відшкодовуються Виконавцем у разі обґрунтованості звернення Споживача та Споживачем - у разі необґрунтованості такого звернення.
15. Споживач зобов'язаний:
1) оплачувати послуги в установлені договором строки;
2) повідомляти виконавця про юридичних осіб (орендарів або суборендарів), строк оренди яких перевищив місяць, а договором оренди передбачена сплата за послуги з теплопостачання та також про зміни у стані інженерного обладнання протягом місяця;
3) забезпечити доступ до мережі, арматури, засобів обліку води і теплової енергії представників Виконавця за наявності в них відповідного посвідчення:
для ліквідації аварій - цілодобово;
для проведення технічного та профілактичного огляду, зняття контрольних показань засобів обліку теплової енергії - згідно з вимогами нормативно-правових актів у сфері житлово-комунальних послуг;
4) дотримуватися вимог нормативно-правових актів у сфері комунальних послуг;
5) забезпечувати цілісність засобів обліку теплової енергії та не втручатися в їх роботу; щомісяця з 20 по 24 число надавати показники засобу обліку до служби збуту теплової енергії Виконавця.
6) у разі несвоєчасного внесення плати за послуги сплачувати в безспірному порядку, крім суми основної заборгованості, штрафні санкції, інфляційні витрати та 3% річних, згідно з п.12 цього Договору;
7) своєчасно вживати заходи до усунення виявлених несправностей, пов'язаних з отриманням послуг, що виникли з його вини та компенсувати збитки Виконавця, які виникли в разі порушення роботи теплового обладнання Споживача, що призвели до перебоїв у технологічному процесі теплопостачання;
8) за власний рахунок проводирі ремонт та заміну санітарно-технічних приладів, пристроїв та обладнання, що вийшли з ладу з його вини;
9) своєчасно проводити підготовку приміщення і його санітарно-технічних приладів, пристроїв та обладнання до експлуатації в осінньо-зимовий період;
10) у разі виявлення Виконавцем несанкціонованого втручання в роботу засобів обліку теплової енергії відшкодовувати вартість робіт з проведення їх експертизи, метрологічної повірки та ремонту згідно із законодавством та сплатити вартість послуг з теплопостачання визначений розрахунковим методом за період з дати контрольної перевірки до дати закінчення ремонту та вводу в експлуатацію засобу обліку теплової енергії.
11) відшкодовувати Виконавцю витрати з проведення аналізу якісних показників послуг у разі необґрунтованості претензій.
12) отримувати послуги з теплопостачання в опалювальний період у відповідності до Рішення виконкому Херсонської міської ради.
16. Виконавець має право:
1) нараховувати у разі несвоєчасного внесення Споживачем плати за надані послуги в безспірному порядку, крім суми основної заборгованості, штрафні санкції, інфляційні витрати та 3% річних у розмірі відповідно до п. 12 цього Договору;
2) вносити зміни у договір, що впливають на розмір плати за послуги;
3) вимагати від Споживача дотримання нормативно-правових актів у сфері комунальних послуг;
4) вимагати від Споживача своєчасного усунення виявлених несправностей, пов'язаних з отриманням послуг, що виникли з вини Споживача, або відшкодування вартості відповідних робіт та компенсації збитків Виконавця, які виникли в разі порушення роботи теплового обладнання Споживача, що призвели до перебоїв у технологічному процесі теплопостачання;
5) доступу в приміщення Споживача для ліквідації аварій, відповідно до встановленого законом порядку, усунення недоліків у роботі санітарно-технічного та інженерного обладнання, його встановлення і заміни, проведення технічного та профілактичного огляду і перевірки показань засобів обліку води і теплової енергії відповідно до законодавства;
6) у разі виникнення сумнівів щодо правильності показань засобів обліку води і теплової енергії звернутися до акредитованої лабораторії для проведення експертизи їх технічного стану та метрологічної повірки.
7) припинити постачання теплової енергії Споживачу згідно пунктів 25-28.
17. Виконавець зобов'язаний:
1) забезпечувати вчасне та відповідної якості надання послуг згідно із законодавством та умовами цього Договору;
2) надавати Споживачеві в установленому законодавством порядку інформацію про перелік послуг, їх вартість, загальну суму місячного платежу, структуру тарифів, нормативів (норм) споживання, режиму надання послуг, їх споживчі властивості;
3) контролювати встановлені міжповіркові інтервали;
4) відновлювати надання послуг, за заявою Споживача та за його рахунок, шляхом зняття пломб протягом доби, при відсутності заборгованості з оплати послуг на теплопостачання та гаряче водопостачання;
5) забезпечувати за заявою Споживача взяття на абонентський облік у тижневий строк засобів обліку теплової енергії;
6) розглядати у визначений законодавством строк претензії та скарги Споживача і проводити відповідний перерахунок розміру плати за послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження кількісних показників з вини Виконавця;
7) звільняти від плати за послуги у разі їх ненадання з вини Виконавця;
8) своєчасно проводити за власний рахунок роботи з усунення виявлених несправностей, пов'язаних з отриманням послуг, що виникли з вини Виконавця;
9) ознайомлювати Споживача з нормативно-правовими актами у сфері комунальних послуг;
10) відшкодувати збитки, завдані Споживачеві, його майну та/або приміщенню, шкоди, завданої його життю чи здоров'ю внаслідок неналежного надання послуг або їх ненадання з вини Виконавця;
11) зменшити розмір плати в разі надання послуг не в повному обсязі, відхилення їх кількісних та/або якісних показників від затверджених нормативів (норм) споживання на підставі акту претензії складеного відповідно до п.п. 22-23 цього Договору;
12) вести облік скарг (заяв, вимог, претензій) споживачів щодо кількості та якості надання послуг, а також облік їх виконання;
13) проводити перерахунок розміру плати за послуги у разі їх надання не в повному обсязі, відхилення їх кількісних та/або якісних показників від затверджених нормативів (норм) споживання у порядку, визначеному Правилами, іншими нормативно-правовими актами та цим договором;
14) своєчасно проводити за власний рахунок роботи з усунення виявлених несправностей, пов'язаних з отриманням послуг, що виникли з його вини;
15) виконувати інші обов'язки відповідно до законодавства та цього договору.
Відповідальність сторін
18. Споживач несе відповідальність згідно із законодавством і цим договором за:
1) недотримання вимог нормативно-правових актів у сфері житлово-комунальних послуг;
2) несвоєчасне внесення платежів за послуги - шляхом сплати в безспірному порядку, крім суми основної заборгованості, передбачених п. 12, штрафні санкції, інфляційні витрати та 3% річних;
3) втручання у роботу засобів обліку води і теплової енергії;
4) порушення зобов'язань, встановлених договором або законодавством.
19. Виконавець несе відповідальність у разі, якщо з його вини виникло:
1) неналежне надання або ненадання послуг Споживачеві, крім випадків :
- відключення Виконавця від газопостачання з причини масових неплатежів Споживачами за теплову енергію, що не дають змогу Виконавцю своєчасно здійснювати розрахунки за спожитий газ;
- в разі зменшення лімітів газу з причин не пов'язаних з виробничою діяльністю Виконавця;
- в разі зменшення тиску газу в магістральному газопроводі з причин не пов'язаних з виробничою діяльністю Виконавця;
2) зниження кількісних і якісних показників послуг, надання послуг не в повному обсязі що виникли з вини Виконавця - шляхом зменшення розміру плати та виплати Споживачеві компенсації за перевищення строків проведення аварійно-відбудовних робіт в розмірі, 0,1% місячної плати за послугу, за кожну добу її ненадання;
3) порушення прав Споживачів згідно із законодавством;
4) порушення зобов'язань, встановлених договором або законодавством.
Точки розподілу, в яких здійснюється передача послуг від виконавця споживачеві
20. Точками розподілу, в яких здійснюється передача (контроль якості) послуг від Виконавця Споживачеві є межа експлуатаційної відповідальності (дивись пункт 3).
20.1. В разі встановлення в будинку засобу обліку теплової енергії та гарячої води, облік теплової енергії здійсняється на межі балансової належності теплових мереж Виконавця і Споживача, або, за домовленістю сторін, в іншому місці обліку.
Порядок розв'язання спорів
21. У разі порушення Виконавцем умов договору Споживач викликає (письмова заява) представника Виконавця для складання та підписання, акта-претензії Споживача, в якому зазначаються строки, види порушень. У повідомленні зазначається прізвище, ім'я та по батькові, точна адреса проживання споживача, а також найменування виду неналежно наданої або ненаданої послуги. Повідомлення споживача обов'язково реєструється представником виконавця у журналі реєстрації заявок споживачів. Представник виконавця зобов'язаний повідомити споживачеві відомості про особу, яка прийняла повідомлення (прізвище, ім'я та по батькові), реєстраційний номер повідомлення та час його прийняття.
Представник Виконавця повинен з'явитися на виклик Споживача не пізніше двох робочих днів.
Акт-претензія складається Споживачем та представником Виконавця і скріплюється їх підписами. У разі неприбуття представника Виконавця у визначений договором строк або необґрунтованої відмови від , підписання акт-претензія вважається дійсним, якщо його підписали не менш як два представника Споживача.
22. Акт-претензія подається Виконавцю, який протягом трьох робочих днів вирішує питання про перерахунок платежів або видає Споживачеві обґрунтовану письмову відмову в задоволенні його претензій.
23. Виконавець може відмовити Споживачеві в задоволенні його претензій щодо відхилення показників послуг на підставі:
- показань реєстраційних технічних засобів, атестованих і опломбованих відповідними органами Держспоживстандарту;
- правильності показань засобів обліку води і теплової енергії;
- аналізу якості води.
У разі обґрунтованості претензій Споживача витрати, пов'язані з їх перевіркою, відшкодовуються Виконавцем, у разі необґрунтованості - Споживачем.
24. Спори між сторонами розв'язуються шляхом переговорів або у судовому порядку.
Умови припинення подачі теплової енергії
25. Виконавець припиняє постачання теплової енергії Споживачу у разі:
1) Проведення Виконавцем планових випробувань, поточних та капітальних ремонтів, профілактики та ремонту обладнання джерел тепла в міжопалювальний період.
2) Відсутності протягом 10 днів оплати теплової енергії у встановлені Договором терміни.
3) Забруднення зворотної мережної води Споживачем та допущення її подачі в мережі Виконавця.
4) Неготовності Споживача до опалювального сезону (відсутність акта готовності до опалювального сезону).
5) Підключення нового Споживача, якщо Споживач не має резервного джерела теплопостачання на строк, визначений графіком будівельної організації, узгоджений з органами місцевої ради.
6) Підключення Споживачем теплоспоживчого обладнання, експлуатація якого була заборонена.
7) Підключення Споживачем теплового обладнання без дозволу Виконавця.
8) Інших дій Споживача, передбачених законодавством, які є підставою для припинення подачі теплової енергії.
9) Виникнення обставин непереборної сили (форс-мажор).
26. Виконавець письмово за 10 днів повідомляє Споживача про причину .та дату припинення подачі теплової енергії.
27. Споживач при отриманні повідомлення про відключення теплової енергії зобов'язаний виконати заходи, спрямовані на запобігання травматизму, пошкодженню обладнання, спустошенню систем теплоспоживання, негативним екологічним та іншим наслідкам. Виконавець не несе відповідальності за можливі наслідки, пов'язані з відключенням Споживача.
28. Припинення постачання теплової енергії Споживачу виконується до моменту усунення причини, яка стала підставою для таких дій Виконавця, та сплати витрат на підключення систем теплопостачання. Час відновлення теплопостачання Споживача визначається Виконавцем з урахуванням пріоритетності своїх поточних робіт, але не більше п'яти днів з моменту усунення порушення.
Форс-мажорні обставини
29. Сторони звільняються від відповідальності за цим договором у разі настання непереборної сили (дії надзвичайних ситуацій техногенного, природного або екологічного характеру), яка унеможливлює надання відповідної послуги згідно з умовами договору.
Строк дії договору
30. Цей договір діє до 31.12.2018р. Договір вважається щороку продовженим, якщо за місяць до закінчення його строку однією із сторін не буде письмово заявлено про розірвання або необхідність перегляду.
31. Договір може бути розірваний достроково за взаємною згодою сторін у разі:
зникнення потреби в отриманні послуги або відмови Споживача від користування послугами Виконавця;
переходу права власності (користування) на приміщення до іншої особи;
невиконання умов договору сторонами договору.
32. Договір складено у двох примірниках, один з яких зберігається у Споживача, другий - у Виконавця.
Інші умови
33. У разі передачі Споживачем прав власності чи прав користування на приміщення другій особі, внаслідок договорів купівлі-продажу, міни, дарування, тощо, Споживач зобов'язаний сплатити в повному обсязі наявну заборгованість за спожиту теплову енергію та послуги з гарячого водопостачання.
34. З моменту підписання Договору усі попередні угоди між сторонами по тому ж предмету зобов'язань втрачають свою юридичну силу.
Довідкові відомості
Телефони спеціального виклику у разі виникнення аварій та інших надзвичайних ситуацій Центральна диспетчерська служби ОСОБА_3 "ХТЕЦ" тел. 51-80-51 Відділ контролю за споживанням теплової енергії ОСОБА_3 "ХТЕЦ" - тел 32-21-73 Відділ збуту теплової енергії - 36-60-77, 36-60-76
Реквізити сторін
Виконавець Споживач
Приватне акціонерне
товариство "Херсонська ТЕЦ" Приватне підприємство
адреса 73036 м. Херсон, Бериславське шосе,1 "Спектр -профі"
р/р № 26034304656332 адреса 73000 м. Херсон,
ХОУ АТ "Державний Ощадний банк України" вул. Артема, буд. 19
МФО 352457, код ЄДРПОУ 00131771 код ЄДРПОУ 39239725
ІПН 001317721033
Св-во № 100277250
телефон 35-24-82 "
Крім того, стягнуто з ПП "Спектр - профі" на користь ОСОБА_3 "Херсонська теплоелектроцентраль" 1600 грн. судового збору.
Не погоджуючись із рішенням Господарського суду Херсонської області від 12.12.2017, ПП "Спектр-профі" звернулося до Одеського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить його скасувати та постановити нове рішення, яким позивачу ОСОБА_3 "Херсонська ТЕЦ" в позові відмовити через необґрунтованість.
Скаржник вважає, що рішенням винесене з неповним з'ясуванням усіх обставин справи, неправильною оцінкою наданих доказів і встановлених юридичних фактів, а також грубим порушенням норм процесуального та матеріального права. Також на думку ПП "Спектр-профі" суд неповно та не всебічно з'ясував обставини справи та застосував не всі норми правових актів, які необхідно було застосувати.
Так відповідач вважає, що до предмету доказування у даній справі входить встановлення факту надання послуг, встановлення об'єму та вартості наданих послуг, а суд не надав оцінки його доводам та доказам, що свідчать про відсутність фактичного отримання підприємством послуг позивача з енергопостачання.
ПП "Спектр-профі" також стверджує, що при розгляді спору місцевий суд зобов'язаний був перевірити процедуру затвердження тарифів, як це передбачено законодавством та обґрунтований розрахунок тарифів на послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач погоджується з рішенням місцевого господарського суду повністю та вважає його прийнятим із дотриманням норм матеріального і процесуального права, об'єктивним, прийнятим за результатами повного та ґрунтовного аналізу доказів у справі та фактичних обставин правовідносин сторін. З посиланням на постанову Одеського апеляційного господарського суду від 27.06.2017р. у справі №923/801/16 ОСОБА_3 "Херсонська ТЕЦ" зазначає, що судами вже раніше встановлено, що воно дійсно надає послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води до приміщення за адресою: м. Херсон, бульвар Мирний 6, власником якого став ПП "Спектр-профі" і цей факт підтверджено належними та допустимими доказами і не потребує повторного доказування відповідно до ст. 76 ГПК України.
ПП "Спектр-профі" заявило письмове клопотання про призначення по справі будівельної-технічної експертизи. Зокрема відповідач вважає за доцільне поставити на вирішення експертам наступні питання:
- чи споживає ПП "Спектр-профі" за допомогою радіаторів опалення теплову енергію для опалення не житлових приміщень магазину за адресою: м. Херсон, бульвар Мирний 6 поставлену ОСОБА_3 "Херсонська ТЕЦ";
- якщо ПП "Спектр-профі" споживає теплову енергію, то в якій кількості на місяць останнє теплову енергію в опалювальний період для опалення приміщень магазину по адресу: м. Херсон, бульвар Мирний 6;
- якщо ПП "Спектр-профі" споживає теплову енергію, то яку суму остання повинна була сплачувати щомісяця в опалювальні періоди для опалювання приміщень магазину;
- чи є технічна можливість перенесення транзитних труб, стояків з приміщення відповідача в інше місце;
- чи входить до інженерних споруд житлового будинку по вул. бульвар Мирний 6, в тому числі розташованих в них нежитлових приміщень, входить система централізованого оплення, індивідуальна система опалення відповідача за цією адресою не булла облаштована, облік споживання теплової енергії на опалення тимчасово визначається розрахунковим способом;
- чи є можливість у відповідача одержувати вчасно та відповідної якості житлово-комунальні послуги, згідно із законодавством та умовами договору про надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води за даною адресою;
- чи є технічна можливість централізованого опалювання приміщення за адресою: м. Херсон, бульвар Мирний 6 відповідно до технічної документації;
- чи є повністю ізольованим приміщення магазину від житлового будинку та не належить до житлового фонду і є самостійним об'єктом власності.
Судова колегія вважає недоцільним призначення у даній справі будівельної-технічної експертизи з огляду на те, що зазначені питання не входять до предмету доказування у даній справі, крім того, вони були досліджені в повному обсязі при розгляді судових спорів позивача з попереднім власником приміщення за адресою: м. Херсон, бульвар Мирний 6, що підтверджується судовими рішеннями усправах: №2-4154/11 /рішення Суворовського районного суду м. Херсона від 21.09.2011/; №923/289/14 /постанова Одеського апеляційного господарського суду від 19.03.2014/; №923/801/16 /постанова Одеського апеляційного господарського суду від 27.06.2017/ та не потребують будь-яких досліджень в рамках справи № 923/917/17.
Розглянувши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обгрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги судова колегія прийшла до наступного висновку.
Відповідно до рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради від 20.10.2009р. №628 "Про визначення виконавця комунальних послуг із централізованого опалення та гарячого водопостачання, затвердження положення про розмежування зон експлуатаційної відповідальності та типового договору про розмежування зон експлуатаційної відповідальності." ВАТ "Херсонська ТЕЦ" (новим найменуванням якого відповідно до п.1 Статуту є ОСОБА_3 "Херсонська теплоелектроцентраль") визнано виконавцем послуг з централізованого опалення в центрі міста, зокрема і за адресою м. Херсон, бульвар Мирний, 6.
ПП "Спектр - профі" є споживачем послуг з централізованого опалення в нежитловому приміщенні площею 263 кв.м. за адресою: м. Херсон, бульвар Мирний, 6, позаяк останнє перебуває у його власності, що підтверджується свідоцтвом на право власності від 03.07.2014р., індексний номер 23773322 /а.с. 16/. Як встановлено постановою Одеського апеляційного господарського суду від 27.06.2017р. у справі №923/801/16, дане приміщення до 3.07.2014 перебувало у власності ФОП ОСОБА_5 та опалювалося за договором позивача з останнім №67 від 7.04.2014 /а.с.113-115/.
Дізнавшись про зміну власника, позивач листом за №06-1/1602 від 02.08.2017 звернувся до ПП "Спектр-профі" з пропозицією укласти договір №62 про надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води та просив підписати вказаний договір, складений на підставі затвердженого типового договору, один примірник якого повернути на адресу позивача /а.с. 14/. Оскільки ПП "Спектр-профі" відповіді на пропозицію позивача не надало, останній звернувся до Господарського суду Херсонської області позовом про визнання укладеним між сторонами договору про надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води.
ПП "Спектр - профі" не погоджувалося з позовними вимогами ВАТ "Херсонська ТЕЦ", оскільки вважає, що не користувалося послугами позивача бо не приєднано до мереж централізованого опалення та постачання гарячої води.
Згідно ч. 4 ст. 179 ГК України укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
Правовідносини у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг з теплопостачання між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами регулюються Законами України «Про житлово-комунальні послуги» та «Про теплопостачання» і виникають виключно на договірних засадах Обов'язок споживача укласти договір на надання житлово-комунальних послуг встановлено ст.ст.20,21 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» та ст.24 ЗУ «Про теплопостачання» .
Запропонована позивачем форма та зміст договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення відповідає затвердженій постановою КМУ від 21.07.2005 №630 "Про затвердження Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення" та містить всі істотні умови, необхідні для його укладання, зокрема перелік послуг, їх вартість, загальну суму місячного платежу та структуру тарифів, нормативів (норм) споживання, режим надання послуг, їх споживчі властивості.
Правилами надання послуг з централізованого опалення, передбачено що постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою КМУ від 21.07.05 №630, споживачі можуть відмовитися від отримання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води. Відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у порядку, що затверджується центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства. Самовільне відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води забороняється. Відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у разі, коли технічна можливість такого відключення передбачена затвердженою органом місцевого самоврядування відповідно до ЗУ "Про теплопостачання" схемою теплопостачання, за умови забезпечення безперебійної роботи інженерного обладнання будинку та вжиття заходів щодо дотримання в суміжних приміщеннях вимог будівельних норм і правил з питань проектування житлових будинків, опалення, вентиляції, кондиціонування, будівельної теплотехніки; державних будівельних норм з питань складу, порядку розроблення, погодження та затвердження проектної документації для будівництва, а також норм проектування реконструкції та капітального ремонту в частині опалення (п.п.24-26 Правил).
Згідно з п.1.2 Порядку відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, затвердженого Наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України №4 від 22.11.2005р. (надалі Порядок №4) для реалізації права споживачів на відмову від отримання послуг централізованого опалення та постачання гарячої води орган місцевого самоврядування або місцевий орган виконавчої влади створює своїм рішенням постійно діючу міжвідомчу комісію для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води (далі - Комісія), призначає голову та затверджує її склад, затверджує положення про роботу комісії (склад комісії наведено в додатку 1). Засідання постійно діючої міжвідомчої комісії відбуваються у міру потреби, але не рідше одного разу на місяць.
У відповідності з п.2.1 Порядку №4 для вирішення питання відключення житлового будинку (будинків) від мереж централізованого опалення його власник (власники) повинен (повинні) звернутися до Комісії з письмовою заявою про відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води. У заяві про відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води власник (власники) будинку зазначає причини відключення. До заяви додається копія протоколу загальних зборів мешканців будинку щодо створення ініціативної групи з вирішення питання відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води та прийняття рішення про влаштування у будинку системи індивідуального або автономного опалення. Рішення про відключення будинку від системи централізованого опалення з улаштуванням індивідуального опалення повинно бути підтримане всіма власниками (уповноваженими особами власників) приміщень у житловому будинку.
П.2.2 Порядку №4 визначено, що Комісія після вивчення наданих власником (власниками) документів, у місячний строк приймає рішення щодо відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води, улаштування індивідуальної (автономної) системи теплопостачання та збір вихідних даних і технічних умов для виготовлення проектної документації. При цьому обов'язково враховуються технічні можливості існуючих мереж газопостачання, водопостачання та електропостачання даного населеного пункту або окремого мікрорайону щодо забезпечення живлення запропонованої власником (власниками) системи теплопостачання. Комісією, у разі необхідності, можуть розглядатися питання збільшення потужностей та можуть розроблятися пропозиції щодо їх фінансування, а також заміни систем внутрішньоквартальних, а в деяких випадках і магістральних мереж газо-, водо-, теплопостачання. При позитивному рішенні Комісії заявнику надається перелік організацій, до яких слід звернутися для отримання технічних умов для розробки проекту індивідуального (автономного) теплопостачання і відокремлення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води.
Пунктом 2.6 Порядку №4 визначено, що по закінченні робіт складається акт про відключення будинку від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води (додаток 4) і в десятиденний термін подається заявником до Комісії на затвердження.
Таким чином, висновок господарського суду стосовно того, що факт відключення споживача від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води може бути доведеним лише актом зазначеної Комісії, відповідає вимогам чинного законодавства. Отже твердження ПП "Спектр -профі" про відключенні від мереж централізованого опалення, на доказ якого надано лише складений ним акт №01/17 інвентаризації та огляду приміщення нерухомого майна і обліку лічильників від 17.11.2017, де зазначено, що в приміщенні за адресою: м. Херсон, бульвар Мирний, 6 відсутні батареї та ізольовані всі труби опалення, в даному випадку не доведено належними та допустимими доказами в порядку ст.ст.32-36 ГПК України в редакції, яка діяла на час розгляду спору.
Згідно з ч. 4 ст. 181 ГК України за наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцятиденний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором. Відповідач зазначених дій не вчинив, а у відповідності до вищезазначеного право позивача на укладання договору підлягає захисту.
Місцевий господарський суд задовольнив позов частково з огляду на положення ч. 2 ст. 187 ГК України, відповідно до яких днем укладення спірного договору є день набрання чинності рішенням суду, у зв'язку із чим колегія погоджується з висновком суду першої інстанції про виключення з тексту договору дати його укладення, а також виключення з п. 30 розділу "Строк дії договору" фрази "Цей договір набирає чинності з моменту його підписання" та фрази "розповсюджує свою дію на період з 03.07.2014р. включно".
Колегія суддів вважає помилковим твердження скаржника про те, що предметом дослідження у даній справі мало бути встановлення об'єму та вартості наданих послуг та дійсного визначення обсягу спожитої ним теплової енергії., та зазначає, що предметом розгляду даного спору є визнання договору №62 від 01.08.2017 укладеним, в свою чергу встановлення об'єму та визначення дійсного обсягу спожитої ним теплової енергії не є предметом розгляду, а тому не потребує доведення при вирішенні даної справи.
Також відповідач стверджує, що на його думку місцевий суд зобов'язаний був перевірити процедуру затвердження тарифів, як це передбачено законодавством, та здійснити обґрунтований розрахунок тарифів на послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води. Апеляційний суд відхиляє дані заперечення та зазначає, що дані дії не можуть вчинятися судом оскільки не входять до його компетенції, яка полягає у розгляді спорів. Умовами спірного договору встановлено, що за тарифами, діючими на момент споживання, та затвердженими (погодженими) державними органами, органами місцевого самоврядування та іншими органами, які мають право на встановлення або зміну тарифу, на момент укладання договору тариф становить 2109,77 грн/Гкал (з ПДВ) /п.п.5,6/. Оскільки скаржник ухилився від процедури узгодження цих умов договору у встановленому ст.181 ГК України порядку і не навів в апеляційній скарзі норм права, яким ці умови суперечать, суд цілком обґрунтовано дійшов висновку про прийняття умов договору, визначених позивачем.
За таких обставин, рішення місцевого господарського суду є законним та обґрунтованим, винесеним з додержанням норм матеріального і процесуального права і колегія суддів не вбачає підстав для його скасування, отже апеляційну скаргу ПП "Спектр-профі" залишає без задоволення
Згідно із ст.129 ГПК України витрати скаржника по сплаті судового збору при подачі апеляційної скарги не відшкодовуються.
Керуючись ст.ст. 269, 270, 273, 275, 276 282 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів
ПОСТАНОВИЛА:
Рішення Господарського суду Херсонської області від 12.12.2017 року у справі №923/917/17 залишити без змін, апеляційну скаргу Приватного підприємства "Спектр-профі" - без задоволення.
Відповідно до ст.284 ГПК України постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку протягом 20 днів, які обчислюються у відповідності до ст.288 ГПК України.
Повний текст постанови складено 26 квітня 2018 року о 14.35.
Головуючий суддя Г.П. Разюк
Суддя С.І. Колоколов
Суддя Я.Ф. Савицький
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 26.04.2018 |
Оприлюднено | 02.05.2018 |
Номер документу | 73697751 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Разюк Г.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні