Рішення
від 26.03.2018 по справі 808/825/18
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

26 березня 2018 року о/об 14 год. 59 хв.Справа № 808/825/18 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Гудименко Я.А., розглянувши у місті Запоріжжі у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 (71001, Запорізька область, Більмацький район, смт.Більмак, вул.Гагаріна, буд.79; ідентифікаційний номер НОМЕР_1)

до Управління соціального захисту населення Більмацької районної державної адміністрації Запорізької області (71001, Запорізька область, Більмацький район, смт.Більмак, вул.Суворова, буд.1; код ЄДРПОУ 03193071)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - ОСОБА_2 з питань цивільного захисту та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації (04074, м.Київ-74, вул.Вишгородська, буд.21)

про визнання протиправними дій та зобов'язати вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1Д.) до Управління соціального захисту населення Більмацької районної державної адміністрації Запорізької області (надалі - відповідач, УСЗН Більмацької РДА Запорізької області), в якому позивач просить суд: 1) визнати протиправними дії відповідача щодо відмови позивачу у встановленні статусу та видачі посвідчення особі з інвалідністю внаслідок війни; 2) зобов'язати відповідача встановити позивачу статус особи з інвалідністю внаслідок війни та видати відповідне посвідчення.

Позивач у позові (а.с.3-6) зазначив, що в порушення ст.10 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , ст.ст.4, 7 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , Положення про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків інваліда війни , затвердженого 12.05.1994 постановою Кабінету Міністрів України №302, Указу Президента України №109/2008 від 07.02.2008 у відповідь на заяву ОСОБА_1 відповідачем надіслано лист №01-12/149 від 31.01.2018, в якому повідомлено про відмову у видачі посвідчення інваліда війни на підставі відсутності розпорядчого документу по лінії Цивільної оборони про залучення підприємства на якому він працював до формування Цивільної оборони та розпорядчого документу по підприємству про залучення позивача до складу зазначеного формування. Позивач є особою, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії, безпосередній учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, що підтверджується відповідним посвідченням, а також інвалід 2-ї групи, причина інвалідності захворювання, пов'язане з роботами по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Позивач підтримав позовні вимоги.

Відповідачем подано до суду відзив на адміністративний позов (а.с.30), в якому зазначено, що 30.10.2017 до нього звернувся ОСОБА_1 для встановлення статусу інвалід війни та видачі посвідчення інвалід війни, особі яка брала участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у складі формувань Цивільної оборони, відповідно до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту . 07.11.2017 відповідачем надісланий запит до ОСОБА_2 соціального захисту (надалі за текстом відзиву - ОСОБА_2) населення, про надання роз'яснення щодо встановлення статусу інвалід війни (ЧАЕС) ОСОБА_1 28.11.2017 надійшла відповідь від ОСОБА_2 де наголошено, що ОСОБА_1 має право на встановлення статусу інвалід війни. Таким чином, відповідачем ОСОБА_1 було встановлено статус інвалід війни та видане посвідчення інвалід війни серія Є №030785. 22.01.2018 до відповідача надійшов лист ОСОБА_2, згідно роз'яснень Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській ЧАЕС, де вказано, що в Цивільній обороні брали участь три зведені загони Цивільної оборони (надалі за текстом відзиву - ЦО); а саме - Київської, Житомирської та Чернігівської областей, які були сформовані на базі об'єднань Хімволокно . Також до складу формувань ЦО входив особовий склад штабів ЦО, який направлявся до складу оперативних груп ЦО України (м.Чорнобиль) та ЦО Київської області (м.Іванків). У наданих ОСОБА_1 документах для встановлення статусу інвалід війни (ЧАЕС) даної довідки не має. ОСОБА_1 надав інформаційну довідку (про участь у формуваннях ЦО) ОСОБА_2 з питань цивільного захисту та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи. В зазначеній довідці не міститься інформації про розпорядчий документ щодо залучення ОСОБА_1 до формувань ЦО та усіх відомостей про роботу, яку ОСОБА_1 виконував під час ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС. 31.01.2018 відповідачем до ОСОБА_2 соціального захисту населення був надісланий запит про надання роз'яснення, щодо скасування статусу інвалід війни (ЧАЕС) ОСОБА_1 20.02.2018 до відповідача надійшла відповідь від ОСОБА_2, в якому зазначено, що лист ОСОБА_2 від 28.11.2017 за №02/1-1309 щодо встановлення статусу інвалід війни ОСОБА_1 вважати таким, що втратив чинність. Таким чином, посвідчення інваліда війни видане відповідачем ОСОБА_1 неправомірно. Відповідно до п.13 постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.1994 за №302 Про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни у разі виникнення підстав, за якими особа втрачає право на статус, визначений Законом України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , видане їй раніше посвідчення вилучається уповноваженим на видачу посвідчень органом. ОСОБА_3 інвалід війни серія Є №030785 повернуто ОСОБА_1 до відповідача. Відповідно довідки МСЕК серія МА 012475 від 26.03.2001 ОСОБА_1 встановлена 2 група, причина інвалідності - захворювання пов'язано із ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС - безтерміново.

Відповідач заперечував проти позову.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача подала до суду письмові пояснення (а.с.25-28), в яких зазначає, що подані позивачем документи є достатніми, а позов таким, що підлягає задоволенню. Формування Цивільної оборони, в тому числі і невоєнізовані, створювались саме з метою виконання робіт по ліквідації наслідків аварій, катастроф і стихійних лих. Таким чином громадяни, які виконували роботи по ліквідації Чорнобильської катастрофи (аварії на Чорнобильській АЕС та її наслідків) залучались до виконання цих робіт саме у складі формувань Цивільної оборони.

Дослідивши матеріали справи, суд з'ясував наступне.

Позивач є особою, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи (категорія 1), що підтверджується ОСОБА_3 виданим 10.02.2009 довічно (а.с.8).

Також, позивач є інвалідом ІІ групи, причина інвалідності - захворювання, пов'язане з роботами по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, про що зазначено в Експертному висновку №6054 від 19.02.1998, Довідці МСЕК Серії МА №012475 (а.с.9-10).

Згідно з наданими позивачем довідками, видатковим касовим ордером про одержання коштів на відрядження за Чорнобиль , розрахунково-платіжною відомістю ОСОБА_1 у період з 03.07.1986 по 17.07.1986, щоденно, з 08:00 год. до 20:00 год. (у тому числі суботні та недільні дні), брав участь у проведенні робіт з ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС, перебував у селах Полісся з умовами жорсткого контролю та селах 30 км зони відчуження (а.с.11-14).

Зворотного відповідач суду не довів.

30.10.2017 до УСЗН Більмацької РДА Запорізької області звернувся ОСОБА_1 для встановлення статусу інвалід війни та видачі посвідчення інвалід війни як особі, яка брала участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у складі формувань Цивільної оборони, відповідно до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту (а.с.15, 31).

Вказане посвідчення було видано позивачу.

У листі виконуючого обов'язки директора ОСОБА_2 соціального захисту населення Запорізької обласної державної адміністрації (вих.№02/1-1309 від 28.11.2017) на адресу відповідача зазначено наступне: … На Ваш запит від 07.11.2017 №01-12/863 про надання роз'яснення щодо встановлення статусу інваліда війни (ЧАЕС) громадянину ОСОБА_1 ОСОБА_2 соціального захисту населення облдержадміністрації повідомляє наступне. Відповідно до статті 7 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту до інвалідів війни належать також інваліди з числа осіб, залучених до складу формувань Цивільної оборони, які стали інвалідами внаслідок захворювань, пов'язаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи. Враховуючи надані документи, вважаємо, що ОСОБА_1 має право на встановлення статусу відповідно до Закону. … (а.с.33).

У листі директора ОСОБА_2 соціального захисту населення Запорізької обласної державної адміністрації (вих.№2133/03.2-39 від 22.01.2018) на адресу відповідача зазначено наступне: … відповідно до законодавства колишнього СРСР заходи ЦО носили обов'язковий характер, а створення служб та формувань ЦО здійснювалось за територіально-виробничим принципом із зарахування до них максимальної кількості працездатного, населення. Виходячи з цього можна спрогнозувати, що всі особи які приймали участь у відповідних заходах ЦО можуть звернутися за встановленням статусу інваліда війни. Зважаючи на викладене, просимо забезпечити належний рівень роз'яснювальної роботи з питань встановлення статусу інваліда війни особам, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Одночасно повідомляємо, що листи ОСОБА_2 носять методично-роз'яснювальний, консультативний характер і не можуть бути підставою для встановлення (відмови у встановленні) правового статусу. … (а.с.34).

У ОСОБА_2 заступника директора ОСОБА_2 соціального захисту населення Запорізької обласної державної адміністрації (від 20.02.2018) на адресу відповідача зазначено наступне: "… Згідно з роз'ясненнями Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС брали участь три зведені загони Цивільної оборони (далі - ЦО); а саме, Київської, Житомирської та Чернігівської областей, які були сформовані на базі об'єднань "Хімволокно". Також до складу формувань ЦО входив особовий склад штабів ЦО, який направлявся до складу оперативних груп ЦО України (м.Чорнобиль) та ЦО Київської області (м.Іванків). Разом з тим, мають місце випадки, коли органи праці та соціального захисту населення встановлюють статус особи з інвалідністю внаслідок війни на підставі інформаційних довідок, які видаються Комісією з питань підтвердження участі в ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи або ОСОБА_2 з питань цивільного захисту та ліквідації наслідків аварії Чорнобильської катастрофи Київської облдержадміністрації. Зазначені довідки не містять інформації про розпорядчий документ (наказ чи розпорядження) щодо залучення конкретної особи до формувань Цивільної оборони та усіх відомостей про роботу, яку виконував громадянин під час ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Таким чином, чинність Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" не поширюється на осіб, які направлялися для виконання робіт з ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС, органами управління у справах Цивільної оборони, створеними у складі підприємств, установ і організацій. Умови визначення правового статусу цих категорій осіб та їх соціального захисту визначаються Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". … Одночасно зазначаємо, що відповідно до законодавства колишнього СРСР заходи ЦО носили обов'язковий характер, а створення служб та формувань ЦО здійснювалося за територіально-виробничим принципом із зарахуванням до них максимальної кількості працездатного населення. Тому, можна очікувати, що всі особи які приймали участь у відповідних заходах ЦО, можуть звернутися за встановленням статусу особи, з інвалідністю внаслідок війни. Зважаючи на викладене, просимо забезпечили належний рівень роз'яснювальної роботи з питань встановлення статусу особи з інвалідністю внаслідок війни особам, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Одночасно повідомляємо, що листи ОСОБА_2 носять методично-роз'яснювальний, консультативний характер і не можуть бути підставою для встановлення (відмови у встановленні) правового статусу. … ОСОБА_2 від 28.11.2017 №02/1-1309 вважати таким, що втратив чинність. …" (а.с.36).

На виконання п.13 постанови Кабінету Міністрів України №302 від 12.05.1994 "Про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни" УСЗН Більмацької РДА Запорізької області направлено ОСОБА_1 листа (вих.№01-12/149 від 31.01.2018) щодо повернення позивачем ОСОБА_3 інвалід війни серія Є №030785 (а.с.16).

Судом досліджено Інформаційну довідку ОСОБА_2 з питань цивільного захисту та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації (вих.№01.1-14/1653-1 від 20.10.2017), в якій, серед іншого, зазначено: … У відповідності до вимог чинних на момент аварії на Чорнобильській АЕС нормативно-правових актів з питань Цивільної оборони, в першу чергу - Положення про Цивільну оборону СРСР, затверджене постановою ЦК КПРС і Ради Міністрів СРСР від 18.03.1976 №201-78; наказу заступника Міністра оборони СРСР - начальника ЦО СРСР №90 від 06.06.1975 (Положення про невоєнізовані формування ЦО і норми оснащення (табелювання) їх матеріально-технічними засобами) та №92 від 29.06.1976 (Настанова про організацію та ведення Цивільної оборони в районі (сільському на сільськогосподарському об'єкті народного господарства), Розпорядження ЦО СРСР від 26.04.1986, начальника ЦО УРСР від 28.04.1986, начальника Цивільної оборони Київської області - голови Київської обласної Ради народних депутатів трудящих за 1986 рік (від 29.04.1986 №01, від 30.04.1986 №02, від 04.05.1986 №16, від 19.05.1986 №52 та ін.), Цивільна оборона організовувалась за територіально-виробничим принципом в усіх населених пунктах та на всіх об'єктах народного господарства до складу її невоєнізованих формувань зараховувались в обов'язковому порядку громадяни СРСР, в тому числі - чоловіки у віці від 16 до 60 років, за винятком інвалідів та осіб, що мали мобілізаційні приписи та жінки від 16 до 55 років за винятком вагітних жінок та жінок, які мають малолітніх дітей до 8 років. Статтею 10 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи встановлено, що Учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов'язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, у тому числі проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві. Перелік цих пунктів визначається Кабінетом Міністрів України. З урахуванням вищевикладеного, формування ЦО, в т.ч. і невоєнізовані, створювались саме з метою виконання робіт по ліквідації наслідків аварій, катастроф і стихійних лих. Громадяни, які виконували роботи по ліквідації Чорнобильської катастрофи (аварії на Чорнобильській АЕС та її наслідків) залучались до виконання цих робіт саме у складі формувань Цивільної оборони … (а.с.18).

При вирішенні спору по суті судом прийнято до уваги припис п.9 ч.2 ст.7 Закону України №3551-XII від 22.10.1993 "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", згідно з яким до осіб з інвалідністю внаслідок війни належать також особи з інвалідністю з числа: осіб, залучених до складу формувань Цивільної оборони, які стали особами з інвалідністю внаслідок захворювань, пов'язаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи.

Як передбачено п.10 "Положення про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків інваліда війни", затвердженого 12.05.1994 постановою Кабінету Міністрів України №302, "ОСОБА_3 інваліда війни" видається на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії про групу та причину інвалідності. Інвалідам війни, у яких групу інвалідності встановлено без терміну перегляду, видаються безтермінові посвідчення, іншим - на період встановлення групи інвалідності. У разі продовження медико-соціальною експертною комісією терміну чи зміни групи інвалідності в посвідчення (на правій внутрішній стороні) вклеюється новий бланк, до якого вносяться відповідні записи. Записи в бланку завіряються відповідно до пункту 8 цього Положення.

Обставини справи свідчать про те, що позивач був залучений до складу формувань Цивільної оборони при ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та став інвалідом внаслідок захворювання, пов'язаного з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи.

Тому, за наявності документів, підтверджуючих право позивача на отримання статусу інваліда війни, дії відповідача, які виразилися у відмові надати такий статус і видати відповідне посвідчення, є протиправними.

Звідси, суд вважає за можливе зобов'язати відповідача встановити позивачу статус особи з інвалідністю внаслідок війни та видати відповідне посвідчення.

Посилання відповідача на ОСОБА_2 соціального захисту населення Запорізької обласної державної адміністрації суд вважає безпідставним, оскільки ці листи-роз'яснення носять інформаційний характер, не мають ознак нормативно-правового акту, а тому не можуть бути використані, як правова підстава, що врегульовує порядок встановлення статусу інваліда війни.

Аналогічна правова позиція з розгляду справ такої категорії викладена Колегією суддів Вищого адміністративного суду України у Постанові від 01.10.2013 по справі №2а-2021/09 (провадження К/9991/35986/12).

У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).

Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням з'ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню. Доводи відповідача не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 143, 243-246 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Більмацької районної державної адміністрації Запорізької області (71001, Запорізька область, Більмацький район, смт.Більмак, вул.Суворова, буд.1; код ЄДРПОУ 03193071) щодо відмови ОСОБА_1 (71001, Запорізька область, Більмацький район, смт.Більмак, вул.Гагаріна, буд.79; ідентифікаційний номер НОМЕР_1) у встановленні статусу та видачі посвідчення особі з інвалідністю внаслідок війни.

Зобов'язати Управління соціального захисту населення Більмацької районної державної адміністрації Запорізької області (71001, Запорізька область, Більмацький район, смт.Більмак, вул.Суворова, буд.1; код ЄДРПОУ 03193071) встановити ОСОБА_1 (71001, Запорізька область, Більмацький район, смт.Більмак, вул.Гагаріна, буд.79; ідентифікаційний номер НОМЕР_1) статус особи з інвалідністю внаслідок війни та видати відповідне посвідчення.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили у строк та порядок визначений ст.255 КАС України.

Рішення суду першої інстанції оскаржується у строк та порядок встановлений ст.ст.292, 295, 297 КАС України.

Повний текст судового рішення складено 26.03.2018.

Суддя О.О. Прасов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.03.2018
Оприлюднено02.05.2018
Номер документу73703064
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/825/18

Рішення від 26.03.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 12.03.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні